steeds
sneller
ITALIË zal zijn
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Onze treinenloop
Electrische
locomotieven
Russen ontkennen
gebruik van gas
F
«JlgJp
scheepvaart behoeden
Naar 160 K.M.
per uur
Bregman
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
ZATERDAG
het gooi wordt geelectrificeerd.
electrificatie in den driehoek
amsterdam—amersfoort—utrecht.
steeds sneller!
aoanlahti v*.
harlu
hm at ra
valkijarw ^f^etsapirtti—l
ian*e 'kivSraVaVv^
50
.tjohan^ies
koivisto •\korke.mjak
V/terijoki f'
a/n «valkaasaari
SOVJET
irinovka
Een pond erwten
op bon 5
/leningrad RUSLanD
(3922*) (jj)
De strijd aan de
Mannerheim-linie
Dit nummer bevat 12 pagina's
EERBERICHT
LEERAAR M. O.
Productiecommissaris voor
Noordholland benoemd
Rusland heeft de
Romeinsche
waarschuwing verstaan
heldersche courant
Uitgave der Ultg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
9 DECEMBER 1939
67e JAARG. No. 8795
N. S. straks opgewassen tegen de
zwaarste eischen van het mo
derne verkeer.
Op een persconferentie bij de N.V.
Nederl. Spoorwegen heeft ir. W.
Hupkes, naar aanleiding van de uit
werking der plannen betreffende de
electrificatie van het Gooi, een gede
tailleerde beschouwing gegeven over
de ontwikkeling van het bedrijf, zoo
als de directie zich deze in de toe
komst denkt. Niets belet ons, al
dus ving de heer Hupkes zijn betoog
aan om op het oogenblik onze
voorgenomen plannen betreffende de
electrificatie door te zetten.
Wij kunnen medewerken aan de bestrij
ding der werkloosheid, om wanneer weder
om normale tijden zijn aangebroken, gereed
te staan, geheel gemoderniseerd en aange
past aan de hoogste eischen des tijds en
beantwoordend aan de zwaarste eischen van
het moderne verkeer en alles wat daarmede
samenhangt.,
Eindelijk dan zijn wij zoover gekomen,
aldus de heer Hupkes, dat wij kunnen over
gaan tot de electrificatie van het Gooi. Deze
werkzaamheden zullen geruimen tijd in be
slag nemen en vermoedelijk eind 1941 ge
reed komen.
De navolgende baanvakken zullen dan
worden geëlectrificeerd: Amsterdam, Amers
foort, afstand 44 km., Utrecht, Hilversum,
afstand 17 km. en ten slotte Blauwkapel
Amersfoort, afstand 16.5 km., in totaal dus
over een afstand van 77.5 k.m., betreffende
een dubbelsporig baanvak.
Geëlectrificeerd zal dan zijn deel
van het hoofdspoor wegnet en 1/5
gedeelte van het totale net der N.S.
(hierbij zijn opgeteld de geëlectrifi-
ceerde baanvakken I-IarmelenBreu-
kelen en ArnhemNijmegen, welke
nog dit jaar hun beslag krijgen.
Overeenkomstig den zomerdienst 1939 zou
den door de N. S. gereden zijn personen
stoomtrein km.'s: 5.8 millioen en personen-
verbrandingsmotor trein k.m.'s 1.8 millioen:
in totaal dus 18.1 millioen. Te rijden op
nieuw te electrificeeren lijnen ongeveer 1.3
millioen trein km.'s per jaar.
Het aantal electrische trein k.m.'s bedraagt
thans reeds meer dan de helft van het aan
tal personen-stoomtrein k.m.'s en bijna een
derde van alle personentrein k.m.'s, welke
cijfers na gereedkomen van de electrificatie
van het Gooi ongeveer drie vierde van het
aantal personen-trein k.m.'s zullen bedragen.
Electrificatie wordt voortgezet.
Het is ons gebleken zoo ging de
heer Hupkes voort - dat de rentabili
teit van de electrische tractie volko
men aan onze verwachtingen beant
woordt.
Gezien de buitengewoon goede er
varingen met de electrificatie opge
daan, is de directie dan ook v^st be-
sloten zoo spoedig mogelijk met de
verdere uitbreiding van deze electri
ficatie voort te gaan.
Hierbij wordt o.a. gedacht aan de electri
ficatie van het baanvak DordrechtAnt
werpen, waarvoor reeds besprekingen heb
ben plaats gehad met de Belgische spoor
wegen en het baanvak Eindhoven—Maas
tricht. Bovendien wordt hierbij ook nog
gedacht aan de verbindingen met Twente
en Groningen. Dit is natuurlijk wel toe
komstmuziek, doch het zal toch eens werke
lijkheid worden, indien de omstandigheden
zich niet zoodanig gaan wijzigen, dat een
practische uitvoering onmogelijk zal blijken.
De kosten voor de electrificatie van het
Gooi en de verbindingen UtrechtAmers
foort en Hilversum worden geschat op
rond f 28.000.000.—
De verdere uitbreiding van de elec
trificatie brengt nog andere verplich
tingen met zich mede. Zoo is beslo
ten het rollend materieel aanmerke
lijk te vernieuwen en verder uit te
breiden.
De oude electrische treinen, die in
het westen van t land dienst doen,
zullen worden omgebouwd, waardoor
versagen niet
Hun krijgstaktiek vergoedt het
verschil in aantal strijdkrach
ten.
Het militaire hoofdkwartier der Russen
in het district Leningrad deelt mede:
Op 8 December hebben de troepen van
het militaire district Leningrad den op-
marsch in alle richtingen voortgezet. In de
oostelijke sectie van de landengte van Ka-
relië hebben de Russische troepen, die op
7 December de Finsche verdedigingslinie
langs de rivier Taipaleenioki en de water
linie van Vuoksi hebben doorbroken, hun
succes in noordelijke richting en op de
flanken ontwikkeld.
Met het oog op het ongunstige weer, is
de luchtmacht niet in actie gekomen. Wel
werden verkenningsvluchten gedaan.
Het Finsche communiqué van gisteren
verklaart:
Leger: De vijand heeft zijn aanval bij
Taillalenjoki ten westen van het Ladoga-
meer voortgezet. De aanval werd afgesla
gen.
Aan de oostgrens heeft de vijand thans
het dorp Suomussalni bezet.
Vloot: De vijand heeft het eiland Suur-
sari (Hogland) in de Finsche Golf bezet
en de eenige twee dorpen aldaar verwoest.
Luchtmacht: Vandaag; zijn geen luchtaan
vallen gedaan.
Te Stockholm wordt verklaard, dat de
Finsche artillerie bij het Ladogameer de
Russische stellingen heftig heeft bestookt
en de Russische batterijen heeft tot zwij
gen gebracht.
Gezegd wordt, dat het draagbare anti-
tankgeweer een Finsche uitvinding
zeer doeltreffend blijkt.
Verschrikkelijke ontploffing.
Gemeld wordt uit Oslo, dat de Russen
zware verliezen hebben geleden, toen zij
troepen aan land zetten de Liinahamari.
Toen de Sovjet-Russische booten de kust na
derden, deed zich, zoo wordt gemeld, een
verschrikkelijke ontploffing voor, waardoor
geweldige rotsblokken in zee stortten. Een
aantal booten kapseisde en verscheidene
honderden mannen verdronken. Tegelijker
tijd openden Finsche machinegeweren het
vuur.
Succesvolle Finsche krijgstaktiek.
Het schijnt, aldus een bericht uit Stock
holm, dat het Sovjet Russische leger in
Ivarelie zijn grootste inspanning concen
treert in den sector van Kaipule. De weer
stand der Finnen is zeer doeltreffend en de
Mannerheim-linie is niet bereikt.
De Finnen passen een tactiek toe,
die de Russische soldaten tot dus
verre nog niet hadden ontmoet. De
troepen strijden namelijk in afzon
derlijke compagnieën, hetgeen zeer
cp
t SUOJARVI
?KORPISDLK/I Zn
i r<
l
^SOVJET
- wr 'V
J&LOIMOLAN
i^SUISTAMO I
■ORDAVAL^' •'^"AHT'J /RUSLAND
iPITKARANTA
l/x
- SALMI v
-Saima -
^KFXHOLtvU
1 Annna MF F
■KYYROLA ^•LIPOLA'Y
j km
UUSJK„a ioc o Valexsandrs
- spoorwegen
Aanvalsrichting
der Russen
KROONSTA
ORANIENBAUM
groote voordeelen biedt in een zoo
weinig begaanbaar terrein als het
Karelische gebied. De Sovjet Russi
sche troepen daarentegen doen mas
sale aanvallen en worden door de
Finsche mitrailleurs weggemaaid-
Er zijn geen berichten ontvangen over de
krijgsverrichtingen aan het front van Pet-
samo. Het schijnt echter, dat de Finnen nog
steeds weerstand bieden tegenover den ster
keren vijand.
Zeer zware sneeuwval zou de operaties
belemmeren.
Bevoegde Finsche officierskringen zijn
van opvatting, dat men tot dusver met het
verloop van den strijd aan het Ladogafront
en op de Karelische landengte tevreden is.
De stelselmatige terugtocht naar de hoofd
stelling verloopt langzamer, dan men had
durven hopen. Het weer is gunstig, daar
het de Russische luchtmacht vrijwel uit
schakelt. In Helsinki was het een rustige
dag. Het mistte.
Moskou ontkent gebruik van gas
en dum-dum kogels.
In een officieel communiqué van den staf
van het militaire district Leningrad wordt
de bewering van eenige buitenlandsche
persorganen gedementeerd dat de Sovjet
troepen bij de gevechten tegen Finland van
dum dum kogels en gas zouden gebruik ma
ken.
Het communiqué noemt deze geruchten
een kwaadaardig verzinsel.
de snelheid zal kunnen worden op
gevoerd tot 125 K.M. per uur. even
tueel nog hoogere, indien het noodig
mocht hlijken, want het ligt in onze
bedoeling in de toekomst de maxi
mum snelheid op te voeren tot 160
K.M. per uur.
Bovendien zullen worden aangeschaft 25
vijf-wagentreinen, 15 tweewagentreinen, die
zoo geschikt zijn voor de critieke momen
ten de bekende spitsuren waarin tevens 'n
goede bagageruimte aanwezig zal zijn, 29
tweewagentreinen, welke thans dienst doen
op het middennet zullen worden omgebouwd
in drie-wagentreinen, waarbij een derde-
klassewagen zal worden ingebouwd. 37 drie
wagentreinen zullen worden omgebouwd,
waarbij een derde klassewagen zal worden
bijgebouwd, zoodat een vierwagentrein daar
voor in de plaats is gekomen.
ELECTRISCHE LOCOMOTIEVEN
Ten slotte ligt het in de bedoeling eenige
electrische locomotieven aan te schaffen,
waardoor het mogelijk zal zijn de interna
tionale treinen, die thans met stoomtractie
niet snel genoeg op gang kunnen komen en
een belemming vormen voor den nationalen
treinenloop, sneller door het land te brengen.
MEER REIZIGERS VERWACHT.
De verschillende maatregelen, welke thans
worden getroffen in verband met de verdere
moderniseering van het spoorwegbedrijf, spe
ciaal de verdere uitbreiding van de electrifi
catie zullen de volgende voordeelen opleve
ren:
1. hoogere ontvangsten door 't kunnen in
voeren van een frequenten dienst met
groote snelheden. Overeenkomstig de
vroeger opgedane ervaringen wordt van
deze electrificatie een vermeerdering van
het aantal reizigers met ruim 15 pet.
verwacht
2. Vermindering der tractiekosten, welke
voor electrische tractie belangrijk minder
De minister van Economische Za
ken deelt mede, dat gedurende het
tijdvak vanaf heden tot en met
Zondag 7 Januari a.s. de met „5"
genummerde bon der rijksdistribu
tiekaart recht geeft op het koopen
van 'n half kilogram groene erw
ten of spliterwten.
zijn dan voor stoomtractie. Op een net,
waar meer dan vijftien treinen per dag
loopen, is de electrische tractie goedkoo
per gebleken, dan de stoomtractie.
3 Van deze nieuwe electrificatie wordt
door de N.S. een verbetering van de
winst- en verliesrekening van ruim
f 1.000.000.verwacht.
AmsterdamAlkmaar.
Ir. Hupkes deelde ons tenslotte mede. welke
snelheidsverhooging de voorgenomen elec
trificatie op de verschillende trajecten zal
hebben.
Voor het traject AmsterdamAlk
maar bedroeg de rijtijd bij stoom
tractie met een snelheid van 100
K.M., 35 minuten, bij electrische
tractie, dus thans 28 min. en in de
toekomst, als de snelheid tot 120
K,M. per uur zal zijn opgevoerd,
26 minuten.
Jammer, dat onze zegsman ons niets
wist mede te deelen over een eventueele
snelheidsverhooging op de route Alkmaar
—Den Helder; dit zou velen in Noordho!
lands Noorden ongetwijfeld bijzonder inte
resseeren.
Bovenstaande kaart geeft de aanvalsrich
tingen weer der Sovjet-troepen in het Zuid-
FinschKarelisch gebied en rondom het
Ladogameer.
Bij Surojarvi zijn de Russen pl.m. 50 km.
Finland binnengerukt.
De strijd bij Salmi is nog in vollen gang.
De zwart geblokte lijn is de linie waarop
de Finnen zijn teruggetrokken.
Volgens de berichten uit Leningrad zou
den de Russen deze linie doorbroken heb
ben en doorgedrongen zijn tot Valijarvi en
de verdedigingslinies aan het merengebied
genaderd zijn.
De Mannerheimlinie begint bij het Meren
gebied Vukusi ten Zuiden van Viborg, sluit
aan bij het Saima, Kokon-Selka, Puri-Vesi en
Orivesi meer.
Op de kaart kan de lezer de operaties der
strijdende partijen volgen.
DE BILT SEINT:
Verwachting: Krachtige tot
matigen, Z.W. tot W. wind,
meest zwaar tot halfbe-
wolkt, enkele regenbuien,
aanvankelijk weinig veran
dering in temperatuur, in
den middag iets zachter.
Accountantskantoor
LU n. i. v. b
Lid. Ned. Gen. v. Acc.
Loodsgracht 72 Tel. 560
De Minister van Economische Zaken
heelt benoemd tot productie-commis
saris voor den akkerbouw en weide-
bouw In de provincie Noordholland:
ir. G. J. Lienesch, rijkslandbouwcon-
snlent te Schagen.
VLIEGONGELUK IN BELGIë.
Kapitein om het leven gekomen.
In Noord Vlaanderen is gistermorgen een
Belgisch militair vliegtuig neergestort, De
kapitein de Caters is hierbij om het leven
gekomen.
SNEEUW OVER ITALIë.
In de bergen in de buurt van Rome is
sneeuw gevallen na een siroco, welke boven
het Italiaansche schiereiland heeft gewoed.
Ook de Vesuvius is met een sneeuwlaag be
dekt.
De resoluties van den Grooten Fascisti-
schen Raad, welke Donderdagavond te Ro
me is gehouden, konden wij reeds gisteren
zeer in 't kort afdrukken.
Toch zal de toekomstige politiek van Italië
van te groot belang voor het verdere ver
loop van den strijd om op enkele onderdee-
len, nog niet eens even terug te komen en
ze meer uitvoerig te vermelden.
Drie hoofdpunten bevat het officieele com
muniqué. dat over de besprekingen is uitge
geven.
Ten eerste de verhouding tot Duitschland,
ten tweede de belangstelling v. Italië voor
den Balkan en Donaubekken en ten derde
de houding tegenover de Britsche blokkade.
Wat het voortbestaan der „as" betreft,
wordt zeer duidelijk gezegd, dat Rome trouw
blijft aan het verbond met Berlijn. Dit zou
beteekenen. dat Parijs en Londen nog steeds
met Italië als een mogelijken tegenstander
moeten rekenen. Immers wat destijds over
de militaire accoorden tusschen de asge-
nooten is gepubliceerd, laat weinig speling
en zou Mussolini kunnen verplichten te ge
legener tijd naast Hitier ten strijde te trek
ken. Maar dan is het onbegrijpelijk, dat En
geland en Frankrijk maar rustig toelaten,
dat Italië zich in militairen zin dagelijks
sterker maakt,
Hoe zit dat? Bevatten de overeenkomsten
tusschen Rome en Berlijn beperkingen, wel
ke de destijds met zooveel bravour gepubli
ceerde militaire eenheid der asgenooten tot
een comedie maken? En zijn de geallieerden
daarmede op de hoogte?
De mededeeling over den Balkan en het
Donaubekken is duidelijk een waarschuwing
aan het adres van Rusland, waarbij de be
toogingen voor Finland prachtig aansluiten.
Dat deze waarschuwing te Moskou is be
grepen en verstaan zou men reeds kunnen
afleiden uit een mededeeling van de pers-
afdeeling van het volkscommissariaat van
buitenlandsche zaken zeer officieel dus!
waarbij over het gerachtmalkende artikel
van Stefanof, gepubliceerd in het tiende
nummer van de „Communistische interna
tionale", en waarin, zooals men weet Roe
menië werd te kennen gegeven, dat dit land
niets anders overbleef, dan een verbond met
de Sovjet-Unie af te sluiten gelijk aan dat
van de Baltische landen, wordt gezegd, dat
dit geenszins het wezen der betrekkingen
tusschen de Sovjets en Roemenië weerspie
gelt.
Of men te Rome wel erg veel vertrouwen
heeft in de ontkenning der Moskovieten valt
te betwijfelen, temeer daar de Sovjets niet
uitdrukkelijk verklaren geen wenschen te
hebben jegens het land van koning Carol.
De uitlatingen over het handelsverkeer zijn
vrij positief.
„Voor wat betreft zijn handelsver
keer ter zee, is Italië voornemens dit
uitdrukkelijk te behoeden, zoowel
met het oog op zijn gezag als vanwe
ge zijn onuitwischbare levensbehoef
ten.
Dit klinkt voor Engeland en Frankrijk
niet erg prettig. Men zou er uit moeten af
leiden en het Fransche persbureau Havas
doet dit ook dat Rome niet van plan is
zich te storen aan de blokkademaatregelen.
Zullen de Italianen tot convoyeeren over
gaan? Hoe zullen dan de vloten der geal
lieerden daarop reageeren?
t Zijn vragen welke ook direct de poli
tieke en economische positie van ons eigen
land raken.
Zou immers Italië oogluikend worden toe
gestaan Duitsche waren te vervoeren, dan
zou d.t moeilijk aan ons kunnen worden ge
weigerd. Of zal ook Brittannië met twee ma
ten gaan meten: één voor de sterke en één
voor de zwakke?
Maar dan zou Duitschland met te meer
grond van ons kunnen eischen de „moedi
ge Italiaansche houding te volgen, daarbij
waarschijnlijk vergetend, dat de durf van
een machtige met andere maatstaven moet
worden gemeten, dan die van „de kleine
man".