steeds sneller ITALIË zal zijn DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Onze treinenloop Electrische locomotieven Russen ontkennen gebruik van gas F «JlgJp scheepvaart behoeden Naar 160 K.M. per uur Bregman KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) ZATERDAG het gooi wordt geelectrificeerd. electrificatie in den driehoek amsterdam—amersfoort—utrecht. steeds sneller! aoanlahti v*. harlu hm at ra valkijarw ^f^etsapirtti—l ian*e 'kivSraVaVv^ 50 .tjohan^ies koivisto •\korke.mjak V/terijoki f' a/n «valkaasaari SOVJET irinovka Een pond erwten op bon 5 /leningrad RUSLanD (3922*) (jj) De strijd aan de Mannerheim-linie Dit nummer bevat 12 pagina's EERBERICHT LEERAAR M. O. Productiecommissaris voor Noordholland benoemd Rusland heeft de Romeinsche waarschuwing verstaan heldersche courant Uitgave der Ultg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder 9 DECEMBER 1939 67e JAARG. No. 8795 N. S. straks opgewassen tegen de zwaarste eischen van het mo derne verkeer. Op een persconferentie bij de N.V. Nederl. Spoorwegen heeft ir. W. Hupkes, naar aanleiding van de uit werking der plannen betreffende de electrificatie van het Gooi, een gede tailleerde beschouwing gegeven over de ontwikkeling van het bedrijf, zoo als de directie zich deze in de toe komst denkt. Niets belet ons, al dus ving de heer Hupkes zijn betoog aan om op het oogenblik onze voorgenomen plannen betreffende de electrificatie door te zetten. Wij kunnen medewerken aan de bestrij ding der werkloosheid, om wanneer weder om normale tijden zijn aangebroken, gereed te staan, geheel gemoderniseerd en aange past aan de hoogste eischen des tijds en beantwoordend aan de zwaarste eischen van het moderne verkeer en alles wat daarmede samenhangt., Eindelijk dan zijn wij zoover gekomen, aldus de heer Hupkes, dat wij kunnen over gaan tot de electrificatie van het Gooi. Deze werkzaamheden zullen geruimen tijd in be slag nemen en vermoedelijk eind 1941 ge reed komen. De navolgende baanvakken zullen dan worden geëlectrificeerd: Amsterdam, Amers foort, afstand 44 km., Utrecht, Hilversum, afstand 17 km. en ten slotte Blauwkapel Amersfoort, afstand 16.5 km., in totaal dus over een afstand van 77.5 k.m., betreffende een dubbelsporig baanvak. Geëlectrificeerd zal dan zijn deel van het hoofdspoor wegnet en 1/5 gedeelte van het totale net der N.S. (hierbij zijn opgeteld de geëlectrifi- ceerde baanvakken I-IarmelenBreu- kelen en ArnhemNijmegen, welke nog dit jaar hun beslag krijgen. Overeenkomstig den zomerdienst 1939 zou den door de N. S. gereden zijn personen stoomtrein km.'s: 5.8 millioen en personen- verbrandingsmotor trein k.m.'s 1.8 millioen: in totaal dus 18.1 millioen. Te rijden op nieuw te electrificeeren lijnen ongeveer 1.3 millioen trein km.'s per jaar. Het aantal electrische trein k.m.'s bedraagt thans reeds meer dan de helft van het aan tal personen-stoomtrein k.m.'s en bijna een derde van alle personentrein k.m.'s, welke cijfers na gereedkomen van de electrificatie van het Gooi ongeveer drie vierde van het aantal personen-trein k.m.'s zullen bedragen. Electrificatie wordt voortgezet. Het is ons gebleken zoo ging de heer Hupkes voort - dat de rentabili teit van de electrische tractie volko men aan onze verwachtingen beant woordt. Gezien de buitengewoon goede er varingen met de electrificatie opge daan, is de directie dan ook v^st be- sloten zoo spoedig mogelijk met de verdere uitbreiding van deze electri ficatie voort te gaan. Hierbij wordt o.a. gedacht aan de electri ficatie van het baanvak DordrechtAnt werpen, waarvoor reeds besprekingen heb ben plaats gehad met de Belgische spoor wegen en het baanvak Eindhoven—Maas tricht. Bovendien wordt hierbij ook nog gedacht aan de verbindingen met Twente en Groningen. Dit is natuurlijk wel toe komstmuziek, doch het zal toch eens werke lijkheid worden, indien de omstandigheden zich niet zoodanig gaan wijzigen, dat een practische uitvoering onmogelijk zal blijken. De kosten voor de electrificatie van het Gooi en de verbindingen UtrechtAmers foort en Hilversum worden geschat op rond f 28.000.000.— De verdere uitbreiding van de elec trificatie brengt nog andere verplich tingen met zich mede. Zoo is beslo ten het rollend materieel aanmerke lijk te vernieuwen en verder uit te breiden. De oude electrische treinen, die in het westen van t land dienst doen, zullen worden omgebouwd, waardoor versagen niet Hun krijgstaktiek vergoedt het verschil in aantal strijdkrach ten. Het militaire hoofdkwartier der Russen in het district Leningrad deelt mede: Op 8 December hebben de troepen van het militaire district Leningrad den op- marsch in alle richtingen voortgezet. In de oostelijke sectie van de landengte van Ka- relië hebben de Russische troepen, die op 7 December de Finsche verdedigingslinie langs de rivier Taipaleenioki en de water linie van Vuoksi hebben doorbroken, hun succes in noordelijke richting en op de flanken ontwikkeld. Met het oog op het ongunstige weer, is de luchtmacht niet in actie gekomen. Wel werden verkenningsvluchten gedaan. Het Finsche communiqué van gisteren verklaart: Leger: De vijand heeft zijn aanval bij Taillalenjoki ten westen van het Ladoga- meer voortgezet. De aanval werd afgesla gen. Aan de oostgrens heeft de vijand thans het dorp Suomussalni bezet. Vloot: De vijand heeft het eiland Suur- sari (Hogland) in de Finsche Golf bezet en de eenige twee dorpen aldaar verwoest. Luchtmacht: Vandaag; zijn geen luchtaan vallen gedaan. Te Stockholm wordt verklaard, dat de Finsche artillerie bij het Ladogameer de Russische stellingen heftig heeft bestookt en de Russische batterijen heeft tot zwij gen gebracht. Gezegd wordt, dat het draagbare anti- tankgeweer een Finsche uitvinding zeer doeltreffend blijkt. Verschrikkelijke ontploffing. Gemeld wordt uit Oslo, dat de Russen zware verliezen hebben geleden, toen zij troepen aan land zetten de Liinahamari. Toen de Sovjet-Russische booten de kust na derden, deed zich, zoo wordt gemeld, een verschrikkelijke ontploffing voor, waardoor geweldige rotsblokken in zee stortten. Een aantal booten kapseisde en verscheidene honderden mannen verdronken. Tegelijker tijd openden Finsche machinegeweren het vuur. Succesvolle Finsche krijgstaktiek. Het schijnt, aldus een bericht uit Stock holm, dat het Sovjet Russische leger in Ivarelie zijn grootste inspanning concen treert in den sector van Kaipule. De weer stand der Finnen is zeer doeltreffend en de Mannerheim-linie is niet bereikt. De Finnen passen een tactiek toe, die de Russische soldaten tot dus verre nog niet hadden ontmoet. De troepen strijden namelijk in afzon derlijke compagnieën, hetgeen zeer cp t SUOJARVI ?KORPISDLK/I Zn i r< l ^SOVJET - wr 'V J&LOIMOLAN i^SUISTAMO I ■ORDAVAL^' •'^"AHT'J /RUSLAND iPITKARANTA l/x - SALMI v -Saima - ^KFXHOLtvU 1 Annna MF F ■KYYROLA ^•LIPOLA'Y j km UUSJK„a ioc o Valexsandrs - spoorwegen Aanvalsrichting der Russen KROONSTA ORANIENBAUM groote voordeelen biedt in een zoo weinig begaanbaar terrein als het Karelische gebied. De Sovjet Russi sche troepen daarentegen doen mas sale aanvallen en worden door de Finsche mitrailleurs weggemaaid- Er zijn geen berichten ontvangen over de krijgsverrichtingen aan het front van Pet- samo. Het schijnt echter, dat de Finnen nog steeds weerstand bieden tegenover den ster keren vijand. Zeer zware sneeuwval zou de operaties belemmeren. Bevoegde Finsche officierskringen zijn van opvatting, dat men tot dusver met het verloop van den strijd aan het Ladogafront en op de Karelische landengte tevreden is. De stelselmatige terugtocht naar de hoofd stelling verloopt langzamer, dan men had durven hopen. Het weer is gunstig, daar het de Russische luchtmacht vrijwel uit schakelt. In Helsinki was het een rustige dag. Het mistte. Moskou ontkent gebruik van gas en dum-dum kogels. In een officieel communiqué van den staf van het militaire district Leningrad wordt de bewering van eenige buitenlandsche persorganen gedementeerd dat de Sovjet troepen bij de gevechten tegen Finland van dum dum kogels en gas zouden gebruik ma ken. Het communiqué noemt deze geruchten een kwaadaardig verzinsel. de snelheid zal kunnen worden op gevoerd tot 125 K.M. per uur. even tueel nog hoogere, indien het noodig mocht hlijken, want het ligt in onze bedoeling in de toekomst de maxi mum snelheid op te voeren tot 160 K.M. per uur. Bovendien zullen worden aangeschaft 25 vijf-wagentreinen, 15 tweewagentreinen, die zoo geschikt zijn voor de critieke momen ten de bekende spitsuren waarin tevens 'n goede bagageruimte aanwezig zal zijn, 29 tweewagentreinen, welke thans dienst doen op het middennet zullen worden omgebouwd in drie-wagentreinen, waarbij een derde- klassewagen zal worden ingebouwd. 37 drie wagentreinen zullen worden omgebouwd, waarbij een derde klassewagen zal worden bijgebouwd, zoodat een vierwagentrein daar voor in de plaats is gekomen. ELECTRISCHE LOCOMOTIEVEN Ten slotte ligt het in de bedoeling eenige electrische locomotieven aan te schaffen, waardoor het mogelijk zal zijn de interna tionale treinen, die thans met stoomtractie niet snel genoeg op gang kunnen komen en een belemming vormen voor den nationalen treinenloop, sneller door het land te brengen. MEER REIZIGERS VERWACHT. De verschillende maatregelen, welke thans worden getroffen in verband met de verdere moderniseering van het spoorwegbedrijf, spe ciaal de verdere uitbreiding van de electrifi catie zullen de volgende voordeelen opleve ren: 1. hoogere ontvangsten door 't kunnen in voeren van een frequenten dienst met groote snelheden. Overeenkomstig de vroeger opgedane ervaringen wordt van deze electrificatie een vermeerdering van het aantal reizigers met ruim 15 pet. verwacht 2. Vermindering der tractiekosten, welke voor electrische tractie belangrijk minder De minister van Economische Za ken deelt mede, dat gedurende het tijdvak vanaf heden tot en met Zondag 7 Januari a.s. de met „5" genummerde bon der rijksdistribu tiekaart recht geeft op het koopen van 'n half kilogram groene erw ten of spliterwten. zijn dan voor stoomtractie. Op een net, waar meer dan vijftien treinen per dag loopen, is de electrische tractie goedkoo per gebleken, dan de stoomtractie. 3 Van deze nieuwe electrificatie wordt door de N.S. een verbetering van de winst- en verliesrekening van ruim f 1.000.000.verwacht. AmsterdamAlkmaar. Ir. Hupkes deelde ons tenslotte mede. welke snelheidsverhooging de voorgenomen elec trificatie op de verschillende trajecten zal hebben. Voor het traject AmsterdamAlk maar bedroeg de rijtijd bij stoom tractie met een snelheid van 100 K.M., 35 minuten, bij electrische tractie, dus thans 28 min. en in de toekomst, als de snelheid tot 120 K,M. per uur zal zijn opgevoerd, 26 minuten. Jammer, dat onze zegsman ons niets wist mede te deelen over een eventueele snelheidsverhooging op de route Alkmaar —Den Helder; dit zou velen in Noordho! lands Noorden ongetwijfeld bijzonder inte resseeren. Bovenstaande kaart geeft de aanvalsrich tingen weer der Sovjet-troepen in het Zuid- FinschKarelisch gebied en rondom het Ladogameer. Bij Surojarvi zijn de Russen pl.m. 50 km. Finland binnengerukt. De strijd bij Salmi is nog in vollen gang. De zwart geblokte lijn is de linie waarop de Finnen zijn teruggetrokken. Volgens de berichten uit Leningrad zou den de Russen deze linie doorbroken heb ben en doorgedrongen zijn tot Valijarvi en de verdedigingslinies aan het merengebied genaderd zijn. De Mannerheimlinie begint bij het Meren gebied Vukusi ten Zuiden van Viborg, sluit aan bij het Saima, Kokon-Selka, Puri-Vesi en Orivesi meer. Op de kaart kan de lezer de operaties der strijdende partijen volgen. DE BILT SEINT: Verwachting: Krachtige tot matigen, Z.W. tot W. wind, meest zwaar tot halfbe- wolkt, enkele regenbuien, aanvankelijk weinig veran dering in temperatuur, in den middag iets zachter. Accountantskantoor LU n. i. v. b Lid. Ned. Gen. v. Acc. Loodsgracht 72 Tel. 560 De Minister van Economische Zaken heelt benoemd tot productie-commis saris voor den akkerbouw en weide- bouw In de provincie Noordholland: ir. G. J. Lienesch, rijkslandbouwcon- snlent te Schagen. VLIEGONGELUK IN BELGIë. Kapitein om het leven gekomen. In Noord Vlaanderen is gistermorgen een Belgisch militair vliegtuig neergestort, De kapitein de Caters is hierbij om het leven gekomen. SNEEUW OVER ITALIë. In de bergen in de buurt van Rome is sneeuw gevallen na een siroco, welke boven het Italiaansche schiereiland heeft gewoed. Ook de Vesuvius is met een sneeuwlaag be dekt. De resoluties van den Grooten Fascisti- schen Raad, welke Donderdagavond te Ro me is gehouden, konden wij reeds gisteren zeer in 't kort afdrukken. Toch zal de toekomstige politiek van Italië van te groot belang voor het verdere ver loop van den strijd om op enkele onderdee- len, nog niet eens even terug te komen en ze meer uitvoerig te vermelden. Drie hoofdpunten bevat het officieele com muniqué. dat over de besprekingen is uitge geven. Ten eerste de verhouding tot Duitschland, ten tweede de belangstelling v. Italië voor den Balkan en Donaubekken en ten derde de houding tegenover de Britsche blokkade. Wat het voortbestaan der „as" betreft, wordt zeer duidelijk gezegd, dat Rome trouw blijft aan het verbond met Berlijn. Dit zou beteekenen. dat Parijs en Londen nog steeds met Italië als een mogelijken tegenstander moeten rekenen. Immers wat destijds over de militaire accoorden tusschen de asge- nooten is gepubliceerd, laat weinig speling en zou Mussolini kunnen verplichten te ge legener tijd naast Hitier ten strijde te trek ken. Maar dan is het onbegrijpelijk, dat En geland en Frankrijk maar rustig toelaten, dat Italië zich in militairen zin dagelijks sterker maakt, Hoe zit dat? Bevatten de overeenkomsten tusschen Rome en Berlijn beperkingen, wel ke de destijds met zooveel bravour gepubli ceerde militaire eenheid der asgenooten tot een comedie maken? En zijn de geallieerden daarmede op de hoogte? De mededeeling over den Balkan en het Donaubekken is duidelijk een waarschuwing aan het adres van Rusland, waarbij de be toogingen voor Finland prachtig aansluiten. Dat deze waarschuwing te Moskou is be grepen en verstaan zou men reeds kunnen afleiden uit een mededeeling van de pers- afdeeling van het volkscommissariaat van buitenlandsche zaken zeer officieel dus! waarbij over het gerachtmalkende artikel van Stefanof, gepubliceerd in het tiende nummer van de „Communistische interna tionale", en waarin, zooals men weet Roe menië werd te kennen gegeven, dat dit land niets anders overbleef, dan een verbond met de Sovjet-Unie af te sluiten gelijk aan dat van de Baltische landen, wordt gezegd, dat dit geenszins het wezen der betrekkingen tusschen de Sovjets en Roemenië weerspie gelt. Of men te Rome wel erg veel vertrouwen heeft in de ontkenning der Moskovieten valt te betwijfelen, temeer daar de Sovjets niet uitdrukkelijk verklaren geen wenschen te hebben jegens het land van koning Carol. De uitlatingen over het handelsverkeer zijn vrij positief. „Voor wat betreft zijn handelsver keer ter zee, is Italië voornemens dit uitdrukkelijk te behoeden, zoowel met het oog op zijn gezag als vanwe ge zijn onuitwischbare levensbehoef ten. Dit klinkt voor Engeland en Frankrijk niet erg prettig. Men zou er uit moeten af leiden en het Fransche persbureau Havas doet dit ook dat Rome niet van plan is zich te storen aan de blokkademaatregelen. Zullen de Italianen tot convoyeeren over gaan? Hoe zullen dan de vloten der geal lieerden daarop reageeren? t Zijn vragen welke ook direct de poli tieke en economische positie van ons eigen land raken. Zou immers Italië oogluikend worden toe gestaan Duitsche waren te vervoeren, dan zou d.t moeilijk aan ons kunnen worden ge weigerd. Of zal ook Brittannië met twee ma ten gaan meten: één voor de sterke en één voor de zwakke? Maar dan zou Duitschland met te meer grond van ons kunnen eischen de „moedi ge Italiaansche houding te volgen, daarbij waarschijnlijk vergetend, dat de durf van een machtige met andere maatstaven moet worden gemeten, dan die van „de kleine man".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1