Nederland en België OP KERST- en NIEUWJAARSBEZOEK RUSLAND ontwijkt de Nog geen onbeperkte duikbootoorlog banden Parijs=Londen Volkerenbondsbemiddaüng nog nauwer aangehaald Geen militair accoord De „Tajandoen DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER De wegenfroepen bewapend? wordt vervangen Boter in de cantioes? Nuttige wenken voor het reizen per spoor Verstrekkende financieele overeenkomsten Blijde thuiskomst KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) WOENSDAG 13 DECEMBER 1939 67e JAARG. No. 8798 Sovjets zullen niet aan bet werk te Genève deelnemen Koninklijke belangstelling voor Jong Oranie Zonder gegronde redenen geen torpedeering van neutrale schepen Verhouding tusschen de standaardmunten gefixeerd kl/EERBERlCHT DE BILT SEINT: heldeksche courant Uitgave der Uttg.-MiJ. Holland» Noorderkwartier N.V. te Den Helder pp NATUURLIJKE WIJZE KAN ZICH ECHTER EEN TACTISCHE BAND TUS SCHEN BEIDE STATEN VORMEN. De Belgische kamercommissie van bui- tenlandsche zaken heeft gisteren met vrij wel algemeene stemmen het verslag aan genomen van den heer Carton de Wiart over de begrooting van het ministerie van buitenlandsche zaken en buitcnlandschcn handel. DE NEUTRALITEITSPOLITIEK. Het eerste deel van dit document is ge wijd aan de uiteenzetting en rechtvaardi ging van de neutraliteitspolitiek van Bel gië in het huidig conflict. België heeft op doeltreffende wijze zijn eigen bescherming georganiseerd. Het waakt ervoor met alle middelen waarover het beschikt ai zijn grenzen tegen iedere daad van vijandigheid te waarborgen. DE VERHOUDING TOT NEDERLAND. Het derde deel van het verslag is gewijd aan het onderzoek van de betrekkingen van België zoowel met de oorlogvöerende mogendheden als de staten die neutraal zijn gebleven met name Nederland. In dat verband schrijft de rapporteur o.m.: De beide buurstaten vormen thans tezamen met het groothertogdom Luxemburg het meest geëxponeerd vredelievende eiland ter wereld. Ongetwijfeld zou niemand een der staten kunnen verplichten tot in- tervenieeren ten gunste van den ander ingeval van een agressie, maar niemand zou kunnen verhin deren dat een dergelijke agressie direct zou worden gevolgd door in terventie. Bij afwezigheid van een van te voren gesloten militair bondgenootschap zou zich op na tuurlijke wijze een tactische band kunnen vestigen tusschen de strijd krachten der solidaire staten. De rapporteur zegt ook. dat men met voldoening heeft -vernomen, dat van 20 Nov. de doorgang van de Wielingen is her opend. In het laatste deel van zijn rapport bespreekt de heer Carton de Wiart den te rugslag der gebeurtenissen op den buiten- landschen handel van België en de maat regelen welke genomen dienen te worden om daaraan het hoofd te bieden. 'T WORDT OVERWOGEN. In een nota naar aanleiding van het eindverslag over het wetsont werp tot het onder de wapenen blij ven van dienstplichtigen, zegt de mi nister. dat, hoewel bewapening der wegentroepen met het oog op de plaatsen, waar deze als regel hun werkzaamheden zullen moeten ver richten, niet noodzakelijk is, het bij hem een punt van overweging uit maakt hen alsnog van een lichte bewapening te voorzien. tf Opdracht aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij- De directie van de N.V. Stoomvaart Maat schappij .Nedefland" deelt mede, dat zij ter vervanging van het op 7 December j.1. ver loren gegane M.S. „Tajandoen" aan de Rot terdamsche Droogdok Maatschappij op dracht heeft gegeven voor den bouw van een vrachtschip van hetzelfde type als het vrachtschip, hetwelk de vorige week be steld werd bij de N.V. Koninklijke Maat schappij de Schelde. De Sulzermotor en hulpwerktuigen zullen ook voor dit schip worden geleverd door de Werkspoor. MAAR TEGEN BETALING! In de Tweede Kamervergadering van gistermiddag is de kwestie „boter voor onze soldaten" weer ter sprake gekomen. De minister van Defensie herhaalde, het standpunt van zijn ambtsvoorgangers te deelen: de kos ten vormen n.1. het bezwaar. Het kost f2.5 millioen mécr. Er wordt inmiddels nauw contact ter zake on derhouden met het departement van Economische Zaken. Spr. zal over wegen, in de cantines boter te laten varkoopen. In een persconferentie hebben kapitein Jonssen, chef van de sectie Spoorwegdienst hij den generalen staf in Den Haag en de heer Dr. P. Jha Posthumus Meijes, afdoe- hngschef eerste klasse bij den dienst van Exploitatie der Nederlandsche Spoorwegen, een uiteenzetting gegeven betreffende de be perking van de vervoerscapaciteit-der Neder landsche spoorwegen tijdens de komende feestdagen, speciaal in verband met de vor dering van een belangrok deel van het ma terieel voor het vervoer van 50 tot 60.000 mi litaire verlofgangers per dag. Kapitein Jörissen deelde mede, dat de mi nister van Defensie in overleg met den Op perbevelhebber van land- en zeemacht, reeds in de eerste dagen van de mobilisatie een verlofregeling had ontworpen, waarbij dage lijks ongeveer 50.000 militairen met verlof zijn. Voor dit permanente massavervoer worden natuurlijk reeds hooge eischen gesteld aan de spoorwegen, omdat daarvoor zeer veel plaatsruimte aan het normale burgervervoer dient te worden onttrokken, zonder dat daar bij het burgervervoer spaak mag loopen. Er is echter een grens aan de vervoercapa citeit. Met de komende feestdagen zal deze grens niet alleen worden bereikt, doch zelfs, af gaande op het massale burgervervoer in voorafgaande jaren, aanmerkelijk worden overschreden, mede nog in verband met de nieuwe bepaling van den minister van De fensie, waarbij onze weermacht in drie groe pen is verdeeld om een zoodanige verlofre geling te rteffen, dat zoo groot mogelijk pro fijt zal kunnen worden getrokken van de komende feestdagen. St. Nicolaas is achter den rug en heeft de eerste groep opgevan gen, zonder dat het burgervervoer noemens waardige stagnatie heeft ondervonden van de groote stroom militaire verlofgangers. Met het oog op de komende feest dagen, Kerstmis en Nieuwjaar, zal men evenwel goed doen kennis te nemen van de waarschuwing, welke de lieer Posthumus Meijes in zijn uiteenzetting, volgend op de mede- deelingen van kapitein Jorissen, heeft laten hooren. Wie met de komende feestdagen van plan is, hetzij alleen, hetzij met zijn gezin, van de Spoorwegen gebruik te maken, om zich naar een andere plaats in ons land te bege ven, zorge er voor deze reis niet uit te stel len, tot den avond voor den feestdag, en bij het terugkeeren niet te wachten tot den avond van den laatsten feestdag. Hij loopt dan n.1. het gevaar niet geheel naar wensch vervoerd te kunnen worden. Voor normalen dienst hebben de spoorwe gen beschikbaar 75500 zitplaatsen, na aftrek van geblokkeerd materieel. 0|> Tweeden Kerstdag 1938 werden 81.000 zitplaatsen in .beslag genomen, zoodat dit aar op een belangrijk tekort gerekend noet worden. Tweeden Kerstdagavond en iieuwi aarsdagavond zullen 60.000 militaire verlofgangers naar hun legeronderdeelen erugkeeren. Speciaal op de belangrijke -nom- en dieseltreinbaanvakken. Amsterdam C.S./Den Haag S.S./Rotterdam Maas—Amersfoort—Groningen/Twente. LeeuwardenArnhem 's BoschRooseiD- daalVlissingen, OordrechtNijmegen. Dordrecht—lage ZwaluweReesendaal/ Eindhoven—Venlo'Zuid Limbugr. AmsterdamEnkhuizenStavorenLeeu warden—Groningen AmsterdamResterenNijmegenZuid Limburg. Ook op de lijn AlkmaarDen Helder zal het vervoer van burgers op de avonden van 2en Kerstdag en Nieuwjaarsd. ernstig in het gedrang kunnen komen. Het publiek wordt dus aangeraden op dien datum voor 19 uur te reizen. Met het oog op een en ander zijn winter- retours ingevoerd, d.w.z. dat een gewoon re tourbiljet geldig is van 17 December t.m. 9 Jannari. Zondag 24 December, voormiddags gaan 60.0CO militairen met verlof, zoodat de ver voerscapaciteit voor burgers dan ook be perkt is. Geen gezelschapsbilietten binnenland met uitzondering van sporttarief zullen worden uitgegeven voor reizen, hetzij heen of terug op 23, 26, 27, 30 December 1939 en 1 en 2 Januari 1940. Op de vredesoproep van den Volkerenbond heeft Stalin niet geantwoord. Slechts heeft Molotof aan Domatta, den President der Commissie, welke door de Assemblee is benoemd, om de geschillen tusschen Finland en Rusland te bestudce- ren, een kort telegram gezonden, waarin hij dank zegt voor de zéér beminnelijke uitnoo- diging tot de Sovjetregeering gericht tot deel neming aan de werkzaamheden te Genève, doch mededeelt, dat Rusland de uitnoodi- ging niet kan aanvaarden. Dit Russische antwoord op de uitnoodiging van den Volkenbond, dat laat in den avond werd ontvangen, heeft in diplomatieke krin gen geenerlei verrassing gewekt. Men constateert, dat het antwoord ont wijkt een toespeling te maken op de beide door den voorzitter van den Volkenbonds raad geformuleerde voorstellen, te weten: 1. staking van de vijandelijkheden 2. de opening van onderhandelingen tot herstel van den vrede. De redenen, waarnaar Mo lotof verwijst zijn: 1. Sovjet Rusland er kent selchts als Finsche regeering die wel ke onder den naam van volksregeering kort na de invasie in een grensdorp werd ingesteld; 2. Polen is nog in de vergade ring van den Volkenbond vertegenwoor digd. In een ander telegram aan den secre taris van den Volkenbond gericht, had Molotof het door het secretariaat van den Volkenbond in overweging nemen van het beroep van den Finschen gedelgeerde Ru- dolph Holsti een provocatie genoemd. De uitstootiing. De gestelde termijn van 24 uur, waarin Rusland op de Vredesoproep diende te ant woorden, verliep gisterenavond. Echter is deze termijn nog tot hedenmorgen 10 uur verlengd daar men rekening wenschte te houden met de mogelijkheid van vertraging der overkomst van het antwoord-telegram. Vrijwel zeker zal Moskou echter de Vre desoproep negeeren en dan komt 't voorstel der Zuid-Amerikaansche staten tot uitsoo ting der Sovjet-Unie uit den Bond, in be handeling. Hier liggen allerlei voetangels en klem men, daar b.v. Iran (Perzië) als direct aan Rusland grenzende kleine natie reeds heeft verklaard daaraan niet te zullen kunnen medewerken. Daar de uitstooting met algemeene stem men moet geschieden en één enkele tegen stemmer dus oorzaak kan worden van het stranden van het Zuid-Amerikaansche voor stel. beteekent dit. dat de Volkerenbond straks de zeer toegewijde Zuid-Amerikaan sche Staten mogelijk zal zien uittreden en belast blijft met het lidmaatschap van de Sovjets, wie allen zonder uitzondering gaar ne zouden zien vertrekken. Ook over de'wijze waarop Finland zal die nen te worden geholpen, bestaat geen vol maakte overeenstemming. Tot een veroor- dceling van Ruslands houding zal het ech ter vrij zeker komen. KOGELVRIJE AUTO- EN FIETSBANDEN. Naar thans van officieele zijde wordt ver nomen. aldus een Times-bericht in de N.R. Crt„ heeft een Engelsche fabriek volgens een geheim procédé reeds een grooten voor raad auto- en fietsbanden voor het leger ver vaardigd, welke volkomen tegen kogels be stand zijn. De correspondent van het Hsbl. had gele genheid in een onderhoud met bevoegde Duitsche marineautoriteiten te spreken over enkele recente gevallen van beweerde tor pedeering zonder waarschuwing van neutra le schepen. Dit achtte men absoluut uitgesloten. Zon der waarschuwing worden geen neutrale schepen in den grond geboord en van een onbeperkte duikbootoorlog is geen sprake. Er heerscht, zooals begrijpelijk, bij de Duitsche zeelieden groote verbittering over de Britsche maatregelen, maar tot onridder lijke handelingen zal dat geen duikbootka pitein brengen.. De neutrale scheepvaart zal er echter goed aan doen, er rekening mede te houden, dat onmiddellijke torpedeering zonder verdere waarschuwing geschiedt, als het neutrale vaartuig: le. blijkt bewapend te zijn, Sir John Simon heelt in het Lager huis medegedeeld, dat 'n omvatten de overeenkomst tot stand is geko men tusschen de Enqelsche en Fran- sche departementen van financiën betreffende samenwerking op finan cieel gebied, zooals reeds op andere terreinen wordt samengewerkt. Simon voegde hieraan toe. dat overeenge komen is, wijzigingen te vermijden in de be staande verhouding tusschen het Pond Ster ling en den Franc voor den duur van den oorlog. Ook zijn regelingen getroffen om de beide landen in staat te stellen vrijelijk ge bruik te maken van elkanders valuta, zon der dat het noodig is. goud te leveren. Geeri van beide regeeringen zal een buiten landsche leening aangaan of een buiten- landseh crediet op nemen, zonder overeen stemming met de andere regeering, of te zamen met haar. Geen van beide regeeringen zal nieuwe be schermende beperkingen opleggen op im porten van de ander gedurende den oorlog. De overeenkomst zal van kracht blijven tot zes maanden na de onderteekening van het vredesverdrag. Deze vrije pond-franc-koers behoeft er niet noodzakelijkerwijze toe te leiden, dat na den oorlog een tol- en muntunie tot stand komt met als einddoel verwezenlijking van het Britsche verlangen naar een vrijen wereld handel. Echter schept de overeenkomst omstandig heden, welke zeer een doorvoering van dit ideaal wel zéér vergemakkelijken. 2e. SOS-seinen geeft, zoodra het van een Duitschen onderzeeër of e enander oorlogs schip bevel tot stoppen heeft gekregen, 3e. op de vlucht tracht te slaan, al dan niet met voortdurende koerswijzigingen (zigzagkoers). Men wees er op, dat andere rustige en ob jectieve zeelieden en passagiers in deze oor logstijden soms met een soort onderzeeboot- vervolgingskoorts zijn behebt en soms bewe ren bellenbanen te hebben gezien in geval len, waarin later blijkt dat van torpedeering geen sprake meer is. Trouwens zoo zeide men, de moderne tor pedo veroorzaakt geen bellebaan meer en men zij dus met allerlei verklaring van scheepsrampslachtoffers uiterst voorzichtig en wachte rustig den uitslag van een des kundig onderzoek af. De geredden van de „Tajan doen" in Nederland aangeko- komen. Er waren vele gelukkige families gister avond aan de stations Den Haag, Amster dam, Leiden en Haarlem. Daar kwamen immers groepjes geredden van het veron gelukte motorvrachtschip de „Tajandoen" aan! In totaal 62 schipbreukelingen zijn nu „in veilige haven". Een Belgisch vrachtschip had hen van Folkestone naar Ostende gebracht, van daar werd de reis via Brussel en Antwer pen naar Nederland voortgezet. Alle reizigers zijn in goeden welstand. De meesten hebben al hun bagage verloren, sommigen hebben nog een pakje met eeni- ge kleeren bij zich. Natuurlijk trachtte een ieder nog iets te weten te komen over de ramp zelf. Als eenig antwoord van den kapitein kwam: „Ik ben doodmoe. Morgen is er weer een dag." Verwachting: meest matige oos telijke tot noordelijke wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, mogelijk eenige sneeuw, temperatuur om het vriespunt tot lichte vorst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1