Vervoerscoördinatie gaat door!
AKKERTJIS
De verbinding met
den N O. Polder
„Duitsctiland wegbereider
voor Russisch inval"
Geen herziening
Zuiderzeesteunwet
Het scbeepsdrama
bij Hokkaido
Postvlucbteo op Indjj
Het wereldgeweten
is ontwaakt!
Centrale
Levensmiddelenraad
Met een ladder
de gracht in
Duifscbland vijand no. 1
Tweede Kamer
Naar grooter schoolreisjes
350 lijken aangespoeld
Paderewski te Getiève
Chautemps juichtt
Chamberlain
in het Lagerhuis
MANNETJESPUTTERS NOODIG TEGEN
OVER HET CENTRAAL BAGGERBEDRIJF.
MAANDAG A.S. INSTALLATIE
ELECTRICITEITSRAAD.
Aan het begin der Tweede Kaïnervergade
ring werd gisteren een reeks wetsontwerpen
aangenomen, o.a. dat tot verlenging van den
geldigheidsduur der Landbouwcrisiswet, wel
ke verlenging, zooals men weet, door den
minister is aangevraagd, teneinde er de
voedselvoorziening op te kunnen blijven
baseeren, in afwachting van een nieuwe,
speciale wettelijke regeling.
Vervolgens gaat de Kamer aan de begroo
tingen van Waterstaat en Verkeersfonds.
Centraal Baggerbedrijf.
Allereerst komt weer eens ter sprake de
monopoliepositie van het Centraal Bagger
bedrijf; dit bedrijf wordt, aldus de heer
Posthuma (chr. dem.) op niet te verantwoor
den wijze bevoordeeld. Deze aangelegenheid
behoeft dringend herziening. De heer Krijger
(ch.) vraagt of de last van het teveel aan
materiaal wordt afgewenteld op openbare
kassen?
De heer Bongaerts (r.k.) bepleit o.m. or
dening van het bedrijfsleven, met controle
van de overheid. De spoorwegen leunen aan
tegen het Rijk; weg en water staan op ei
gen beenen; men moet de zelfstandigen zelf
standig laten.
Geen terugkeer der wilde bussen.
De vrijz.-dem. afgevaardigde, de heer
Ebels, wil bij de verkeerscoördinatie aan de
ondernemingen een groote rol zien toebe
deeld. Spr. wil geen terugkeer dier wilde
bussen.
De heer Diepenhorst (a.r.) betwijfelt of de
coördinatie van het goederenvervoer moet
doorgaan.
Er is gebrek aan samenwerking. Het
is geen symphonie, maar Me ca-
cophonie van een krijschende jazz,
waarbij de Nederlandscho maagd
nog niet eens de rol van lady-croo
ner vervult.
„Dwang is noodlg."
De heer van Braambeek (s.d.) vindt, dat
de coördinatie-regeling voortgang moet heb
ben; in het vrije initiatief heeft spr. weinig
vertrouwen; dwang is noodig.
De heer De Marchant et d' Ansembourg
(N.S.B.) laakt o.m. het beleid van de sociaal
democratische ministers en veroordeelt het
instituut van de werkverschaffing.
Mannetjesputters noodigl
Op spoedige invoering van de electrici-
teitswet, althans van koppeling van centra
les, dringt de heer Van der Waerden (s.d.)
aan. Deze spreker zegt voorts:
De kartelleering in het baggerbedrijf is
niet gevaarlijk, als er mannetjesputters bij
Waterstaat tegenover staan. Zij mag echter
niet anders dan bij abnormale concurrentie
werken. Wil de minister ernstig tegen mis
bruiken waken?
De heeren Krijger, Van Kempen (lïb.) en
Zandt (St. Ger.), zijn vóór uitstel coördinatie
goederenvervoer.
Doorzetten!
Algemeen wordt toegejuicht, dat de
minister het uitvoeren van openbare
werken zal bevorderen. Ook toont
men zich ingenomen met het opne
men van de loonregelingen e.d. uit
de collectieve arbeidsovereenkomsten
in de bestekken voor waterstaats
werken.
Minister Albarda verdedigt zijn
beleid.
In de avondvergadering antwoordt de mi
nister van Waterstaat, de heer Albarda, de
sprekers.
In de zaak van het Centrale Baggerbe
drijf zal de regeering opnieuw een onder
zoek instellen.
De Electriciteitsraad zal a.s. Maan
dag worden geïnstalleerd. Vele moei
lijke vraagstukken, ook t.a.v. de ver
houding tusschen provincie en ge
meenten, doen zich voor. Spoed zal
worden betracht.
Velen hebben gesproken over verkeerspo
litie, of de tijd wel geschikt is voor verder
gaan met de vervoers-coördinatie?
Spr. ziet de moeilijkheden zeer wel,
maar desondanks moet de zaak
voortgang hebben. Niemand kan
met zekerheid zeggen dat de tegen
woordige abnormale tijden lang
voortduren. Als de gevorderde auto's
straks lage prijzen op de markt op
brengen, dan kunnen op vervoersge
bied chaotische concurrentie-omstan-
digheden zich voordoen.
Dan moeten we voorbereid zijn. Spr. is
bereid met de Kamer de vervoers-coördina
tie voort te zetten. En als dan de wet ge
reed is, dan behoeft ze nog niet direct te
worden ingevoerd, wanneer dat niet ge-
wenscht mocht blijken. Tot dan kunnen ver
dere beschouwingen aangehouden worden.
Van de organisaties moet het meest nut
tige gebruik worden gemaakt.
Rail en rubber.
De gezamenlijke verkeersmiddelen bren
gen hun opbrengsten in één fonds, doch
de spoorwegen zijn thans de profiteerenide.
Wie zegt, dat dit zoo blijven za.1? Spr. is
zelfs met den minister van Financien over
eengekomen, het spoorwegtekort over 1939
met twee millioen te verlagen. Er mag geen
onverdiende blaam op de spoorwegdirectie
worden gelegd.
Er moet echter evenwicht komen tusschen
rail en ruibber.
Roekelooze chauffeurs.
Met 1 Januari 1940 behoeven de koplam
pen niet aan de nieuwe voorschriften te
voldoen, de termijn is met 2 jaar verlengd.
Het rijbewijs bij roekelooze chauffeurs
niet te laten intrekken door den rechter,
doch door de administratie acht spr. niet
.juist.
Wat de openbare werken betreft, moet
men door gebrek aan buitenlandsch mate
riaal soms afzien van brugbouw, dan is er
toch de mogelijkheid van kanalisatie. Er
'moet in ieder geval worden aangepakt.
Huisbrand..
Bij de afd. Mijnwezen zegt minister Al
barda dat door een voorzichtige bedri.jfspoli-
nare vervelende pijn,
die bij elke beweging hindert,
neem daarvoor AKKERTJES.
Sneller dan Ge dacht en met
welbehagen merkt Ge dat de
fijn gaandeweg verdwijnt,
aat Uw leven niet vergallen
door rheumatische pijnen.
"AKKERTJES" verwijderen uit
het lichaam de stoffen, die de
pijnen veroorzaken. Voorts
werken ze zweet-bevorde-
rend, kouverdrijvend, koorts-
werend en direct pi jn-stillend.
Ongeëvenaard bij griep, kou,
zenuwpijnen, spit in den rug.
tegen hoofdpijn, pijnen, „nare dagen".
Doos: 13 stuks - 12 stuivers; 2 stuks - 2 stuivers.
tiek de positie der bedrijven voor slechte
tijden, is sterk gemaakt. De prijzenpolitiek
is niet alleen afhankelijk van de productie
kosten doch in zekere mate ook van het
internationaal prijsniveau. Doch onze prij
zen kunnen daar beneden blijven.
Gevraagd wordt nog wat de resultaten
zijn van het onderzoek naar steenkool
exploitatie in de Peel.
Bij deze afdeeling wordt de begrooting
van het Staatsmijnbedrijf en die van het
Staatsvisschershavenbedrijf te IJmuiden
voor 1940 z. h. st. aangenomen.
Tenslotte komt de concurrentie der spoor
wegen met de binnenvaart in de debatten
ter sprake. De spoorwegen mogen geen
transporten met verlies aannemen; de
schipperij heeft het al hard genoeg!
De vergadering wordt te middernacht
(vijf minuten over half één) verdaagd hot
hedenmiddag.
COMMISSIE VOOR SCHOOLREIZEN
NOORD HOLLAND VERGADERT.
Gistermiddag had in het stadhuis te Alk
maar een vergadering plaats, georganiseerd
door een commissie uit de spoorwegen, ten
einde te komen tot meerdere verbreiding van
het maken van schoolreizen door kinderen.
Er is een commissie samengesteld, waarin
o.a. zitting hebben de heeren Jhr. Mr. F. II.
v. Kinschot, burgemeester van Alkmaar,
eere-voorzitter; D. J. A. Westerveld, weth. v.
O. te Haarlem, voorzitter; J. v. Loo, weth.
v. O. te Helder; G. Chr. Dun, rijksinspecteur
L. O. te. Alkmaar; J. J. Feringa, rijksinspec
teur te Helder; J. G. Hazeloop, voorz. ver.
v. hoofden v. scholen te Alkmaar.
Tegen zeer goedkoope tarieven zal worden
mogelijk gemaakt het maken van school-
dagreizen van hier naar Zuid Limburg, Zee
land, Nijmegen en Noord Brabant.
Een uitvoerige circulaire zal hieromtrent
worden gericht tot de hoofden van scholen,
de schoolbesturen, enz.
De reizen zullen slechts doorgang kunnen
hebben hij voldoende .deelname. Met elke
trein zullen vervoerd kunnen worden onge
veer 800 kinderen en 80 leiders.
Van harte hopen we, dat het hier tot
uiting komende streven het schoolkind iets
meer van Needrrand te laten zien dan zijn
naaste omgeving met succes mag worden
bekroond.
IN 1940 HET PLAN TOT DROOG
MAKING DER ZUIDELIJKE POL
DERS GEREED?
Er zal voor gezorgd worden, dat
de N.O. Polder tijdig voor het weg
verkeer uit het omliggende land
toegankelijk zal zijn en dat wegver
bindingen zullen worden aangelegd,
die aan de eischen, welke het ver
keer stelt, zullen voldoen, zoo lezen
wij in de Antwoordmemorie betref
fende de Zuiderz/eefoindsbegroo-
ting 1940.
De brug over de vaargeul naar het Zwar
te Water in den toegangsweg naar Kam
pen zal een beweegbaar gedeelte bevatten.
Een licht op den dijk.
De dijk van Urk naar Lemmer buigt o<p
twee punten naar binnen af. Ten behoeve
van de algemeene scheepvaart zal door den
dienst van het loodswezen op het Zuidelijk
ste punt een licht worden geplaatst, gelijk
dit ook elders b.v. bij de bocht in den Wie-
ringermeerdijik, 't geval is. Bij de noorde
lijkste punt begint de toegangsgeul n. Lem
mer, zoodat dit punt door de vaart naar die
plaats moet worden aangeloopen. Als onder
deel van de bebakening en verlichting van
deze geul wordt op laatstbedoeld punt een
licht en een mistsignaal aangebracht.
Zuidelijke polders.
In de huidige omstandigheden kan
nog niet worden bepaald, wanneer
het plan tot droogmaking van de
zuidelijke polders gereed zal zijn,
al wordt er naar gestreefd, dit nog
het volgend jaar het geval te doen
zijn. Spoed wordt daarbij dus be
tracht.
uit de aangrenzende gemeenten, wordt even
zeer rekening gehouden. Bij de werken aan
den N.O. Polder waren in den zomer van
1939 tewerkgesteld ongeveer 460 belangheb
benden en zoons van belanghebbenden, af
komstig uit Urk, Lemsterland, Vollenhove
en Kampen, hetgeen tot gevolg had, dat in
die gemeenten onder de visschersbevolking-
v rij wel geen werkloosheid voorkwam.
Dat bij het verleenen van hulp bij het
zoeken van een anderen werkkring geens
zins volledig succes werd bereikt, acht de
minister, gelet op den algemeenen toestand
op de arbeidsmarkt, zeker niet vreemd.
Dank zij de medewerking, welke,van de be
trokken instanties werd verkregen, konden
in de jaren 1938 en 1939 alleen reeds 270 be
langhebbenden en zoons van belanghebben
den geplaatst worden in rijksbetrekkingen.
De vraag, of gelet op de in het
voorloopig verslag weergegeven op
merkingen en klachten niet een her
ziening van de Zuiderzeesteunwet
aanbeveling verdient, meent de mi
nister, evenals zijn ambtsvoorgan
gers, ontkennend te moeten beant
woorden.
Tot vervanging van deze wet door
een wet, welke het verkrijgen van
volledige schadeloosstelling als recht
erkent, kan hij niet zijn medewer
king verleenen.
Volledige schadeloosstelling kan
niet als recht worden erkend.
In de antwoordmemorie betreffende de
Zuiderzeefondsbegrooting zegt de minister
o.m., dat aan vele geuite klachten in ver
band met de uitvoering der Zuiderzeesteun
wet tegemoet is gekomen. Daar geen bijzon
dere punten worden genoemd, kan de mi
nister hierop in het algemeen niet ingaan.
De minister wil gaarne zooveel mogelijk be
vorderen, dat de visschersbevolking in ge
meenten, welke grenzen aan de nieuwe pol
ders, gelegenheid krijgt, vooral op het ge
bied van den landbouw, een opleiding te
ontvangen.
Met den wensch van eenige leden, die er
op aandrongen, dat bij de voorzetting van de
drooglegging aan de kinderen van'belang
hebbenden in hun oorspronkelijk milieu de ge
legenheid zal worden gehoden, in de maat
schappij een behoorlijke plaats in te nemen
wordt rekening gehouden.
Met den door verscheidene leden uitgespro
ken wensch, dat bij tewerkstelling 'bij de
werken van de drooglegging voorkeur zal
worden gegeven aan de visschersbevolking
Onder leidina van oud-minister
Romme.
De minister vain Economische Za
ken heeft een Centralen Levensmid-
delendistributieraad iin het leven
geroepen onder voorzitterschap van
prof. mr. C. P. M. Rocnme, oud-mi
nister van Sociale Zaken. Iin den.
raad, welke tot taak heeft de re-
geerlng van advies te dienen over
distributie-problemen, hieibben tal
van figuren uit den handel, mid
denstand, de vakvereenigingen en
agrarische instanties medezitting.
Bijzondere redding.
Gistermiddag om half vijf geraakte een
tienjarig jongetje te Amsterdam bij het
spelen in het water van de Leidsché-
gracht. De jongen verkeerde spoedig in le
vensgevaar. Op dat oogenblik passeerde de
47-.jarige gemeentewerkman J. Gr. Deze
was de zwemkunst niet machtig, doch hij
wilde toch een poging wagen om den
knaap te redden. Daartoe nam hij een lan
ge ladder van een glazenwasscherij, welke
hij in het water zette. Vervolgens daalde
hij langs den ladder in het water af. Hij
had het geluk den jongen, die reeds op
den bodem van de gracht lag, te kunnen
grijpen. De redder bracht het slachtoffer
bewusteloos boven. Oogenblikkelijk begon
hij met de toepassing van kunstmatige
ademhaling en na tien minuten slaagde
hij er in de levensgeesten van het kind op
te wekken. De G.G. en G.D., inmiddels ge
arriveerd. bracht den jongen, die veel wa
ter had binnen gekregen, naar het VVilhel-
minagasthuis.
600 opvarenden vonden den dood.
Het aantal slachtoffers dat bij de
ramp van het Russische schip „Indi-
girka" in de wateren bij Hokkaido
(Japan), om het leven is gekomen,
zal de 600 dicht benaderen. Te Kin-
sigetsoe, dicht bij de plaats van het
ongeluk, zijn Intusschen reeds 350
lijken aangespoeld.
Trouwens, bij de verschillende kustdorpen
spoelen onophoudelijk de lijken aan Wat er
met het stoffelijk overschot der omgekome
nen gaat gebeuren, is nog niet bepaald.
Rond 400 overlevenden zijn aan boorcl ge
nomen van een Japansch schip.
Het reddingswerk werd ten zeerste be
moeilijkt door den storm, die verscheidene
dagen achtereen gewoed heeft, denzelfden
storm die de Indigirka noodlottig is gewor
den. Veel tijd is verloren gegaan en degenen
die tenslotte gered konden worden, waren
dan ook totaal uitgeput.
Naar verluidt, zouden de meeste passa
giers visschers van Kamtsjatka zijn geweest,.
Het totaal aantal opvarenden zou rond elf
honderd hebben bedragen.
Vertrek van A*nkojM(
(terugreis) r0^113- Dec- |Basra 14 d€(^
IS K h» U Deo,
(tfniKreis) u Dec- jMcdan 14 Dec.
HET COMMUNISTISCHE GEVAAR
IS NIET HET EENIGE VOOR FRANKRIJK
In de Fransche Kamer heeft Sarraut ver
klaard, dat hij een uiterst energieke actie
tot onderdrukking van het communisme
had ondernomen en dat hij gedurende twee
uren voor de legercommissie een uiteenzet
ting had gegeven van de maatregelen die
hij heeft genomen om verraad te onder
drukken en dat hij algemeene goedkeuring
heeft verworven. Voorts gaf Sarraut een
uiteenzetting van hetgeen gedaan is tegen
de communistische partij, haar pers en
vakorganisaties. Iedereen kan zijn wil con-
stateeren om de communistische propagan
da geheel te doen verdwijnen. Die partij
had echter anderhalf millioen kiezers, waar
van het meerendeel tot inzicht is gekomen
door den afschuwelijken aanval op Polen
en Finland. Er kunnen nog eenige duizen
den militanten overblijven, maar niemand
kan ontkennen, dat de communistische par
tij een halt is toegeroepen.
Het. communistisclbe gevaar is
niet het eemige. Duitsdhland blijft
vijand no. 1 en ilk kan ook sommi
ge andere soorten propaganda niet
vergeten. Daar zijn de defai'tistein,
die zich niet in de arbeidersklasse
bevinden. Het decreet va>n 18 No
vember,' over de verdachten kan
door de algemeenheid der bewoor
dingen sommige salons en clubjes
tot nadenken brengen.
De minister besloot met te zeggen; met
alle middelen streef ik naar de overwin
ning van mijn land, dat pleit voor de
edelste aller zaken Ik geef U de verzeke
ring, dat ik me op d'it oogenblik bezig houd
met de vonnen van defaitistische propa
ganda. Ik verzoek u mij niet ellk oogenblik
te verplichten om te komen vertellen wat
ik doe en ik verzoek U vertrouwen te stel
len in mijn vaderlandsliefde.
Gisterochtend is de wereldberoemde Pool.
sche pianist en oud-president Paderewski
te Genève aangekomen om de vergadering
van den Volkenbond bij te wonen.
Engeland en Frankrijk strijden
ten prolijte van alle volken.
De vice^ministerpresident van Frankrijk,
Chautemps, heeft gisteren een redevoering
uitgesproken aan 'n dejeuner waaraan werd
aangezeten door de leden van de Latijnsche
persvereeniging.
Hij betoogde, dat Frankrijk schouder aan
schouder met den trouwen en machtigen
bondgenoot Engeland, niet voor egoistische
doelstellingen strijdt. Het is als één man op
gestaan, om den weg te versperren voor de
barbarij, om niet alleen ten eigen voordeele,
maar ten profijte van alle volken, groote
zoowel als zwakke, 'n duurzamen, hechten
vrede te verwerven en een waarborg, waar
door iedere mogelijkheid van hegemonie of
gewelddadigheid zal worden uitgesloten en
die alle menschen in staat zou stellen een
langdurige periode van kalmte en geluk te
hervinden in de zachtheid van het gezins
leven, van dén arbeid en de werkzaamheden
van de vooruitgang.
De minister verheerlijkte vervolgens de
grootsche en belangelooze opoffering van
Frankrijk en juichte de ontwaking toe van
het wereldgeweten, dat te lang ingesluimerd
is geweest tegenover de schandelijke onder
nemingen van geweld en leugen. In ieder
geval zullen Frankrijk en Engeland do wa
pens niet neerleggen vóór zij het heil verze
kerd hebben van de regels der internatio
nale moraal, die de levensreden en het g-
meenschappelijke erfdeel vormen van ai
beschaafde volken.
„DAAROM MOET HET NAT.-SOC VER
SLAGEN WORDEN", ALDUS CHAMBER
LAIN.
In het overzicht over den oorlog,
heeft minister-president Chamber
lain gistermiddag in het Lagerhuis
gezegd, dat de regeering voornemens
is om Finland niet slechts met vlieg
tuigen te helpen, maar ook met an
der materiaal (Toejuichingen).
Duitschlands houding.
De aanval van de Sovjets heeft het geweten
van de geheele wereld gekwetst, doch de
Duitsche regeering heeft zich openlijk aan
de zijde van den aanvaller geschaard, welke
zij zelfs poogt te helpen bij de onbeschaamde
en heftige campagne tegen de andere Scan
dinavische landen wegens hun moreelen
steun aan de Finsche zaak
De Britsche regeering is steeds van oordeel
geweest, dat geen staat onverschillig mag
blijven tegenover een zoo duidelijk geval van
aanval ais dit is.
Men moet nooit vergeten, dat het de
aanval van Duitschland is geweest,
welke den weg heeft gebaand voor
den aanval van de Sovjet-Unie op
Polen en Finland. Het kwaad moet
dan ook in den wortel aangetast, zoo
betoogde Chamberlain, en wij mogen
daarom niet verslappen in het na
streven van ons eerste oorlogsdoel,
het nationaal-socialistische Duitsch
land te verslaan.
De minister-president zeide vervolgens,
dat de activiteit in de ljicht op het oogen
blik wordt gehinderd door het slechte weer.
Geen tegenwerking van de Do
minions.
Ten aanzien van de loyale medewerking
van alle deelen van het imperium zeicle
minister-president, dat de politieke 8esc
len in Indië geenszins de afkeer van
Hitlerdom hebben verminderd. Nerge
Indië wenischt men wegens deze gesc t
de gemeenschappelijke poging om den
log te winnen, tegen te werken. „rond-
Belangrijke orders voor munitie, S
stoffen en levensmiddelen zijn m de
minions geplaatst. Ook zijn in de Ko
maatregelen genomen om de produci
grondstoffen, zooals koper, tin en r
belangrijk op te voeren. agi
Er wordt nog gesproken over cte
hoe men het menschenmateriaal uit
loniën het best zal kunnen gebrutK
„De verantwoordelijkheid van n
om hun eigen eerzucht een dergenji ,5
spel op de wereld hebben ontketen
waarlijk verschrikkelijk' z00.. rp(ie,
nister-president Chamberlain zt.in
fjral
Reeds eenigen tijd °P
Spee gejaagd.
Wii h'pW
Lord Chatfield zeidie o.m.. Elk
eenigen tijd op den Graf Spee K l <00<ie&<
sohip, dat contact kreeg met de z0u
had opdracht niet los te laten, ^eest,
het naar den kelder gaan. Zoo verslaS>
die vloot bezielt. Een vollec (L^-dait na
van den strijd zal gepubliceerd den
ontvangst van verdere berichte liet
commodore. Wij zullen het. n wli di®
publiek alle inlichtingen verstr pr0.
ons ter beschikking staan. w« betrefL
bleem van het internationale r js ge-
dat door de Graf Spee aan de actief
komen dit probleem wordt tha -jaysch®
studeerd door de Britsche en hiera»®
regeering. Lord Gbatfield voeg Gra'
toe: „Ik twijfel er niet aaIV ten tijd
Spee spoedig weer voor een
zee zal zijn." T d c
Na deze verklaring van no jgai
voerde Lord Snell het woo' d 'voor d
hulde aan den strijd van Fm
vrijheid. cr,r moet 011
Voor het oogenblik, aldus -1 aan\aj
aandacht gericht worden OP strijd
dichter bij huis en wann'®e.^„ht wordt. da
een bevredigend einde gebn t
7/al naar mijn meening ^reld r,
ons gegeven worden. De gen or(Vloeian
genieten van de daaruit M 1>ulde a"
vrijheid. Ook Lord SneM -
het optreden van de viöot. i voerd'
Lord Crew en Lord Straf»
vervolgens nog het woot r
riit