De haven verlaten Ernstig luchttreffen Het wereldgeweten ontwaakt 1 DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER- Het lot van de „Graf von Spee beteekent vernietiging Heden valt de beslissing Een dorp vergast KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 (J LIJNEN) V R IJ D A G 15 DECEMBER 1939 67e JAARG. No. 8800 Volgens ooggetuigen zou het schip vol gaten zijn Rusland uit den Vo'kenbond gestooten Dit nummer bevat 8 pagina'* EERBERICHT DE BILT SEINT i Dc klant mag niet meer Koning zijn! HE LDERSCHE COURANT Ultgars dat Ultg.-Mj. Hoflandi Noorderkwartier N.V. ie Deo Helder In de stroom van berichten, welke ons be reikten over den zeeslag voor de Zuid Ame- rikaansche kust en het binnenloopen van het Duitsche vestzakslagschip Graf von Spee in de haven van Montevideo begint eenige klaarheid te komen. Hoewel de Duitschers beweren, dat het «chip door de Engelsche kruisers niet of nauwelijks beschadigd is, mag worden aan genomen, dat dit wèl het geval is, gezien ook het groot aantal dooden en gewonden. Meerdere Engelsche schepen stoomen naar Montevideo op en aanstonds zal bijna een eskader op de Graf von Spee liggen te wach ten. Het schip heeft 48 uur tijd gekregen de haven te verlaten. Het zal dat ongetwijfeld doen, maar het staat vrijwel vast, dat dit een poging tot zelfmoord voor de beman ning beteekent, terwijl vernietiging van het schip niet kan uitblijven. In Engeland toont men zich over de voorloopige resultaten te vreden en wijst men er op, dat men dus in staat is met kruisers schepen van een zwaar dere bewapeningsklasse van de zeeën te verdrijven. DE SCHADE AAN DE VON SPEE. Volgens de laatste berichten uit New York heeft, aldus Reuter een radioreporter zich in een sloep vlak bij het Duitsche schip ge waagd, en een ooggetuigeverslag gegeven over den toestand van de Graaf Spee. De omroeper verklaarde, dat de Graaf Spee vol gaten zat aan bakboordzijde, onge veer zes meter van den boeg en anderhalve meter boven de waterlijn was een groot gat van meer dan anderhalve meter doorsnee. De hoeken van de romp zijn buitenwaarts gebogen en dit deed den omroeper gelooven dat er in het schip een ontploffing was voor gekomen. Hij merkte ook op, dat de voorste waarnemingstoren door midden was gesple ten en dat een der torens voor zes-duims kanonnen vrijwel van zijn basis was los gescheurd. Overal lagen wrakstukken. Het schip wordt gerepareerd en men tracht stoom te verwekken om het weer gereed te maken om zee te kiezen. OP BOVENSTAAND KAARTJE IS DE SI TUATIE BIJ MONTEVIDEO AANGEGE VEN. PUNTA DEL L' EST1- WAAR HET ZEEGEVECHT TUSSCHEN TRIE BRIT- SCHE KRUISERS EN DE „ADMIRAL GRAF VON SPEE" HEEFT PLAATS GE HAD. Engelsche mariniers bij de aardebestelling? ter Volgens niet bevestigde geruchten zouden honderd mariniers van den Britschen krui ser Achilles bij Punta del Este worden ont scheept, om naar Montevideo gedirigeerd te worden, waar zij de eerbewijzen zullen bren gen aan de gesneuvelde Duitsche zeelieden van de Admiraal Graaf von Spee. DE DUITSCHE KRUISER „ADMIRAL GRAF VON SPEE", DIE NA EEN GEVECHT MET ENGELSCHE OORLOGSBODEMS ZIJN TOE VLUCHT HEEFT GEZOCHT IN DE HAVEN VAN MONTEVIDEO. Het schijnt, aldus Havas, dat deze Brit- sche geste door den Duitschen diplomatieken vertegenwoordiger niet wordt aanvaard. Het staat thans vast dat er drie gevech ten zijn geleverd tusschen de Admiraal Graaf 6pee en de drie Engelsche kruisers. De Graaf ^pee heeft het vuur geopend, de Engelsche kruiser Achilles beantwoordde dit 't eerst, on S(j„ePen bevonden zich toen op ongeveer 36 mijl ten Zuid-Oosten van Montevideo. Weigering om te herstellen? Vernomen wordt, dat scheepsbouw kundige ingenieurs van de werven te Montevideo categorisch een ver zoek van de legatie van Duitschland zouden hebben afgewezen, welk ver zoek beoogde de herstelwerkzaam heden aan de Admiraal Graf Spee te verrichten. Zij hebben maatregelen genomen om te verhinderen, dat het materiaal en het staal, waarover alleen zij de be schikking hebben, door een andere firma zou kunnen worden gebruikt om te voldoen aan het verzoek der Duitsche legatie. Het Duitsche tankschip Tacoma met (100.000 gallons benzine aan boord is vroeg in den ochtend uit de haven vertrokken, vermoedelijk met het oogmerk de Graf Spee op zee van brandstof te voorzien. Aan boord van de Graf Spee bevonden zich zes gezagvoerders van Britsche schepen, die gevangen waren genomen. De Urugaysche autoriteiten hebben gelast deze gevangenen in vrijheid te stellen. Publieke vermakelijkheid. Langs de kade bevindt zich een groote me nigte, welke in barkassen langs de Graf Spee vaart om'te kijken, welke schade de Duitsche oorlogsbodem heeft opgeloopen. DE BETEEKENIS VAN HET GEVECHT. Om de beteekenis van het maritieme tref fen bij Montevideo te begrijpen, is het dien stig om eenige cijfers te noemen inzake de bewapening en snelheid van de deelnemende schepen. De „Admiraal von Spee" is bestreden door de A-kruiser „Exeter", behoorende tot het Washington-type. Zij heeft kanonnen van 20,3 c.m. aan boord. De beide andere En gelsche kruisers „Achilles" en „Ajax" zijn B- kruisers en hebben kanonnen van 15 c.M. De snelheid van deze typen is respectieve lijk 32 en 32.5 mijl, belangrijk grooter dan die van de „Admiraal von Spee", die 26 mijl loopt. Dit laatste is van veel belang. Snellere schepen beheerschen het gevecht, omdat zij den afstand kunnen bepalen. Komt een te genstander in een gunstige positie om te vu ren, dan kan het van groote beteekenis zijn om den afstand te vergrooten. De „Von Spee" heeft belangrijke schade kunnen oploopen, omdat zij niet te volle be stand is tegen de 20.5 granaten van de „Exe ter". Het vestzak-type kan theoretisch niet door A- en B-kruisers bestreden wor den. Het getuigt dan ook van groo- ten moed, dat de Engelschen het ge vecht aanbonden, waar zij door hun grootere snelheid gemakkelijk den strijd hadden kunnen ontwijken. Gasgranaten? Een Duitsche bewering, dat de Engelschen mosterdgasgranaten hebben gebruikt, waar door het voedsel aan boord van de Graaf Spee bedorven zou zijn. wordt door de En gelschen pertinent tegengesproken. VECHTEN OF INTERNEEREN! Zoo de toestand thans is, zit er voor de bemanning van de Graf Spee dus niete an ders op dan te vechten, met voor hen zeer twijfelachtig resultaat, of zich te laten in terneeren. Er zijn berichten, dat de herstel werkzaamheden in koortsachtig tempo wor den verricht, maar ook wordt gemeld dat reeds intemeering zou zijn verzocht. In New York hecht men geloof aan het laatste. De les, welke men uit het ge beurde put. In Berlijn acht men het belangrijkste, dat de Graf Spee, voordat het tot een treffen kwam weken lang zonder door de Britsche strijdkrachten te worden gehinderd, met succes als kaper op den Zuidelijken Atlan- tischen Oceaan op een belangrijken verbin dingsweg voor den Engelschen handel werk zaam kon zijn. Dit succes is misschien nog belangrijk grooter geweest dan tot dusver openbaar geworden is. Voorts is men van oordeel, dat een klein maar sterk pantser schip als de Graf Spee het met groote kans op succes kan opnemen tegen moderne krui sers van ongeveer gelijk groote. maar met zwaardere pantsering en zwaar geschut. Dit kan nieuwe gezichtspunten openen voor den oorlog ter zee. Wel verre daarvan, dat Duitschland zijn vestzakslagschepen werkloos in zijn havens behoeft te laten lig gen, put men uit het gebeurde de les, dat Duitschland dit model schepen voortreffe lijk kan gebruiken in den handelsoorlog in overzeesche gebieden, veel beter dan zulks met ronddolende kruisers kon gebeuren, die veel eerder gevaar loopen om te worden ver nietigd. Dit kan. aldus de N.Ft.Crt., mogelijk zelfs weder een verandering in het Duitsche scheepsbouwprogramma teweegbrengen. MEER DAN HONDERD MAN VER DRONKEN. Bij het zinken van den Britschen torpe dojager „Duchess", waarvan wij gisteren in een groot gedeelte van onzen oplaag nog melding konden maken, zijn waarschijnlijk 121 menschen omgekomen. De „Duchess". die na een aanvaring met een ander Britsch oorlogsschip, verging, is een torpedojager van de „Defender"-klaese en is gebouwd in 1932—'33. Ilct schip had een waterverplaatsing van 1375 ton, de normale bemanning bedroeg 145 man. ENGELAND: Vier Duitsche en drie En gelsche vliegtuigen neerge schoten. DUITSCHLAND: Zes Engelsche vliegtuigen j vernietigd. Het Engelsche ministerie van Luchtvaart deelt mede: De laatste 24 uur hebben sterke strijd krachten van de Royal Air Force boven de Noordzee geopereerd. Tot deze operaties be hoorde het zoeken naar vijandelijke vaar tuigen en duikbooten en verkenningen van zeeboezems en versterkte eilanden van Nrd. Westelijk Duitschland. Een formatie van onze luchtmacht kwam in contact met een sterke vijandelijke formatie bij Helgoland. Er ontstond een hevig gevecht in den loop waarvan vier Messer Schmidt-toestellen en drie van onze vliegtuigen werden neerge schoten. Al onze andere formaties keerden zonder verlies huiswaarts. De Britsche vliegtuigen, welke numeriek sterk in de minderheid waren tegenover de vijandelijke gevechtstoestellen, waren zware bombardeurs. Zij maken geen deel uit van de onlangs geformeerde veiligheidspatrouil le. De Duitsche radio deelde gisteren over dit gevecht mede, dat zes Engelsche vliegtuigen zijn neergeschoten en slechts één Duitsch toestel gedwongen werd om op het water te landen. De radiomededeeling, waarin het gevecht als een Duitsche zege werd voorgesteld, ein digde met het spelen van het lied: „Wir fahren gegen Engeland." Japanners als toeschouwers. De marconist van een Japansch schip, dat langs de Nederïandsche waddeneilanden opstoomde seinoe, volgens de Tel., aan zijn reederij, dat het schip een aantal angstige oogenblikken had medegemaakt. Toen het schip het eiland juist gepasseerd was, zag de bemanning plotseling een dozijn Engel sche vliegtuigen over zich passeeren. De toestellen vlogen nu eens in V-vorm en dan weer in los verband. Het was een prachtig gezicht de stoere Britsche formaties met groote snelheid te zien optrekken, dlechts enkele minuten later kwamen over Spieker oog driftige Duitsche jagers aanvliegen, die met groote stijgsnelheid op de Britsche toe stellen afgingen. Het aantal jagers was zeer groot en door hun beweeglijkheid en snel Nadat gisterochtend het rapport en de resolutie van de commissie van dertien in zake de Finsche kwestie in gesloten zitting was behandeld, waarna werd geconcludeerd tot uitstooting van Rusland uit den Volken bond, heeft de Volkenibondsraad gistermid dag in openbare zitting deze resolutie aan genomen met vier stemmen blanco, n.1. van Finland, China. Zuid-Slavië en Grie kenland. De tekst van de resolutie luidt als volgt: „De raad, kennis genomen heb bende van de resolutie, die door de Volkenbondsvergadering op 14 De cember 1939 is aangenomen, betref fende het beroep van de Finsche re geering, 1. Sluit zich aan bij de veroordee ling door de Volkenbondsvergade ring van het optreden der U.R.S.S. tegen den Finschen staat, 2. Is, om de redenen, die uiteen gezet zijn in de resolutie van de Volkenbondsvergadering, krachtens art. 16, par. 4 van het handvest, van oordeel, dat de U.R.S.S. zich door haar daden zelf. buiten den Volkenbond heeft geplaatst. Hieruit vloeit voort, dat de U.R.S..S niet langer lid is van den Volkenbond". NEDERLAND STEMDE VÓÓR! De Nederïandsche delegatie verklaarde 't volgende: De Nederïandsche delegatie heeft van de Nederïandsche regeering de opdracht ge kregen, te verklaren, dat zij den tekst van de voorgestelde resolutie, waarbij de secre taris-generaal gemachtigd wordt, de mede werking van zijn technische diensten in te roepen tot organisatie van de hulp aan Finland, in dien zin opvat, dat de genoemde medewerking in geen geval kan worden be schouwd als een collectieve actie van den Volkenbond zelf, maar uitsluitend als me dewerking van zijn technische diensten aan de individueele leden, die Finland te hulp zouden willen komen. Onder deze in terpretatie der betreffende paragraaf is de Nederïandsche delegatie gemachtigd vóór de voorgestelde resolutie te stemmen. ZICHZELF UITGESTOOTEN! De tekst van de resolutie is, zooals men bij aandachtig doorlezen zal bemerken, zoo gekozen, dat de Volkenbondsraad niet zelf Sovjet Rusland uit den Volkenbond stoot, doch dat het door zijn eigen handelwijze zichzelf uit den Bond heeft verwijdert. Van de aanwezige delegaties hebben o.a. Paul Boncour en Butler het woord gevoerd. „Frankrijk, aldus Boncour, is hier om met zijn stem in den meest nauwkeurigen, zoowel als den meest pijnlijken vorm een sanctie te uiten tegen 'n schending van het handvest, waaraan een aangesloten staat zich schuldig heeft gemaakt door het gebied en de politieke souvereiniteit te schenden van het vrije en democratische Finland." „Ik kan niet over Finland spreken, zoo voegde Bonoour hieraan toe, en het onze medewerking toezeggen in de mate, waarin wij daartoe door onzen eigen strijd in staat zullen zijn, zonder een groet te brengen aan de slachtoffers, die Finland vooraf ge gaan zijn, Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije en Polen." Boncour wees er nog op, dat de Russische gedelegeerde, Litwinof, met zooveel hard nekkigheid de duidelijkste en volledigste definitie van agressie verdedigd had. De Engelsche vertegenwoordiger, Butler, verklaarde, dat de opgestelde resolutie het onvermijdelijke gevolg is van de daden der Sovjet-Unie De beweging in de wereld opinie en de moreele en materieele steun, die aan het Finsche volk is gegeven, zijn, aldus Butler, voor een groot deel te danken aan de sympathie en bewondering van al len voor het Finsche volk, maar tevens aan het algemeen gevoelen in de wereld, dat de Finland toegebrachte slag van be lang is voor het bestaan voor alle naties der wereld. Verwachting: meest zwakke oos telijke wind, later wellicht tot matig toenemend, betrok ken tot zwaar bewolkt, mo gelijk eenige lichte sneeuw, temperatuur om het vries punt tot lichte vorst. manoeuvreeren kon men hun aantal niet met zekerheid vaststellen. Een hardnekkig geveriht volgde, De jagers openden het vuur en de Britsche bommenwerpers beant woordden dat onmiddellijk. Wij za gen op een gegeven oogenblik twee jagers en twee bommenwerpers tege lijk vallen. De Engelsche toestellen schenen zich op zettelijk te verspreiden, waardoor het ge vechtsterrein zich over een groeten afstand begon uit te strekken. Twee bommenwer pers naderden het eiland. Juist waren zij met zes jagers in gevecht geraakt. Grana ten vielen op slechts enkele honderden me ters afstands van ons schip in zee. Een toe stel stortte brandend neer. Tien minuten lang was het gevecht op een hoogtepunt De marconist deelde ten slotte mede, dat het schip, om gevaren te vermijden, meer Noordwaarts heeft aangehouden. Men zag negen bommenwerpers na den strijd snel in N.W. richting gaan. Uit het feit, dat de Japanner» 12 vliegtui gen zag optrekken en 9 terugkeeren, zou men mogen concludeeren, dat het Engel sche communiqué de juiste verliezen weer geeft. Ontploffing te Zarnesty eischte vijftig dooden. Bij de ontploffing in de celstof- fabriek te Zarnesty (Roemenië) waarvan wij gisteren in een groot gedeelte van onzen oplaag nog mel ding konden maken, zijn in totaal 50 personen omgekomen en 200 gewond, terwijl eenigen worden vermist. De ontploffing in de chloortank heeft het dorp het aanzien van een verlaten en ver gaste plaats gegeven. De beide- directeuren van de fabriek, waar de ontploffing ge schiedde en de meeste werklieden zijn om gekomen tengevolge van het verstikkende gas, dat zich snel in de omgeving verspreid de, waardoor ook de gezinnen van de ar beiders werden getroffen. Het gas nam zijn weg naar het station van den spoorweg. Men kon nog juist op tijd een per sonentrein doen vertrekken, dooh de chef van den trein en de stations chef werden een slachtoffer van htm plicht. De brandweer uit Brasof was spoedig met gasmaskers ter plaatse, doch men kan wei nig anders doen dan afwachten tot de wind het doodende gas heeft weggewaaid. Talrijke ambulance-auto's brengen de gasgewondien naar het ziekenhuis te Brasof. Wenschelijk dat middenstanders zich stipt aan de distributiebe palingen houden. In het voorloopig verslag over de begroo ting van Economische Zaken, merken eeni ge leden van de Eerste Kamer op, dat de handeldrijvende middenstand het meest \an de distributie en de maatregelen te gen de prijsopdrijving heeft te lijden. Ge vraagd werd, bij de distributie den midden- Mand zoovee1 mogelijk in te schakelen. Andere leden, die hun waardeering er voor uitspraken, dat de minister den mid denstand bij de distributie heeft inge schakeld, verklaarden het noodig te achten, dat den middenstanders erop worde ge wezen, dat, wanneer deze inschakeling ook in de toekomst wil kunnen worden ge handhaafd, zij zich stipt aan de voor schriften der regeering zullen hebben te houden en niet om wille van hun klanten hiervan mogen afwijken. Zou dit laatste blijven plaats hebben, dan zou het, naar de meening der aan bet woord zijnde leden we zeer moeilijk worden bij de distributie met de middenstandsbslangcn in dezelfde male rekening te houden, als thans het geval is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1