De „Spaarndam" door magnetische mijn getroffen Tienduizend postzegels gestolen Dienstweigeraar Klompjes stonden op bet ijs Het „werkboekje" voor chauffeurs De markt te Purmerend Ontslagen patiënte gewond IJsselmeerijs gaat kruien Meelgebrek bedreigt Ameland Luxemburgsch stadje in vreeze Sleepbooten nemen het op tegen het ijs Berlijn-Moskou dagelijks Een geheimzinnige „Fuehrer" I WiHTEILT:! pleit voor lijdelijk verzet Zoo ontstaan geruchten! Ons land afzetgebied voor Italië? Kazernebrand in België Een spoorwagenpark wordt verdeeld Duitsche jaarmarkten gehandhaafd OF EEN TIJDBOM IN HET SCHIP t Behandeling voor de Raad vooi de Scheepvaart Gisteren behandelde de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam de ondergang van het s.s. „Spaarndam" van de H.A.L., dat op 27 Xov. door een mijn getroffen werd. Vijf personen vonden hierbij den dood. Wij zul len de bijzonderheden van deze ramp, voor zoover ze indertijd reeds door ons vermeld zijn en nu weer tijdens de zitting ter sprake kwamen, niet herhalen, doch slechts die pas- eages uit het getuigenverhoor weergeven, die een nieuw licht op de ramp werpen. De kapitein van het schip, de heer F. H. Dobbcnga, als eerste getuige ge hoord, vertelde dan, dat de huid van het schip eruit werd gedrukt, waar uil zou kunnen worden opgemaakt, dat een ontploffing van binnen uit niet tot de onmogelijkheden behoort. Het ruim, waar de ramp plaats vond was geladen met koper, olie, tabak en katoen. Van een helsche machine wist de kapitein niets. Na de ontploffing brak het schip onmid dellijk in tweeën. In het vervolg van zijn relaas vertelde ka pitein Dobbenga, dat het schip brandde. Voorzitter, hebben de Engelschen nader hand nog iets gezegd? Kapitein: Ik ben wel voor een com missie geweest, maar men stelde meer belang in de soort explosie. Voorzitter: Denkt u aan een drij vende mijn? Kapitein: Neen, het schip liep 12V2 mijl, een magnetische mijn mis schien, of twee mijnen tegelijk. Eenige andere leden van den Raad vroegen of de mogelijkheid zon be staan, dat een of ander individn een tijdbom in het schip zou hebben ge plaatst. De kapitein meende van niet. De tweede getuige, J. van Herk, eerste stuurman, verklaarde, dat hij er zeker van is, dat de ontploffing aan een mijn is te wijten. Een ontploffing van binnen uit is volgens dezen getuige uitgesloten. Hij kon niet zeg gen, of de waterzuil na de ontploffing van binnen of van buiten af kwam. De Raad zal later uitspraak doen. Kantoorbediende in Den Bosch gearresteerd. Een postzegelhandelaar te Den Haag kreeg dezer dagen een pakket thuis be zorgd, waarin een groote partij nog niet ge bruikte Nederlandsche postzegels. De nomi nale waarde was ongeveer 180 gulden en de partij bestond uit 2500 postzegels van 5 cent en verder zegels van 7H. 10, 12K, 15 en 20 cent. Het pakket was afkomstig uit Eindhoven en de afzender vroeg den post zegelhandelaar in een begeleidend schrijven of hij voor deze zending interesse had. De postzegelhandelaar vertrouwde het zaakje niet en hij stelde de Haagsche re cherche met een en ander in kennis. Het onderzoek wees uit. dat de afzender een 25-jarige kantoorbediende was, die de naar Den Haag gezonden postzegels had ont vreemd. In den loop van enkele jaren moet hij kans gezien hebben om ten nadeele van de firma, waarbij hij werkzaam was, circa 10.000 zegels te ontvreemden. De Haagsche recherche heeft den ontrouwen kantoor bediende ter beschikking gelaten van de politie in 's Hertogen bosch. Twee jaar gevangenisstraf ge- eischt Voor het Hoog Militair Gerechtshof stond gisteren een 23-jarige dienstweigeraar. J. X. V. terecht. Wanneer ons land met geweld wordt aan gevallen, dan zag beklaagde slechts één verdediging: lijdelijk verzet. „Maar", zoo vroeg hem luitenant-generaal van Munnekrede, „wanneer dit middel dan onvoldoende blijkt, om ons te verdedigen?" „Dan moeten we maar in het ons aange dane onrecht berusten", was beklaagde's antwoord op deze vraag. De krijgsraad had hem tot één jaar ge vangenisstraf veroordeeld, van welk von nis de auditeur-militair hooger beroep had aangteekend. Ook de advocaat-fiscaal acht te de door den krijgsraad opgelegde straf te laag en vorderde verzwaring van de straf tot twee jaar gevangenisstraf. De vedediger vergeleek beklaagdes stand punt met de moreele en geestelijke herbe wapening en betreurde het, dat men be klaagdes motieven niet heeft aanvaard. De sententie van het Hof volgt later. Klein meisje verdronken te St. Pancras. Gistermiddag is de vijfjarige Nellie den Hartogh uit St. Pancras door het ijs gezakt en verdronken. Haar ouders misten haar voor de middagtafel en riepen haar ver geefs. Wat later zag een buurman, de heer W. Kloosterboer, klompjes op het ijs staan en haalde haar uit een wak op. De plaatselijke geneesheer Dr. Destrée. heeft gedurende eenige uren getracht de levensgeesten weer op te wekken, helaas tevergeefs. Ook noodig voor de voor eigen rekening rijdende vrachtautobe stuurders* AJV.WJÏ. wil principieele beslis sing. Over de vraag of een voor eigen rekening rijdende vrachtautobestuurder ten aanzien van de werktijden onderworpen is aan nar. 3 van het Rijtijdenbesluit, heeft de A.N.W.B. een principieele beslissing van den rechter uitgelokt, zulks naar aanleiding van een vervolging door den ambtenaar van het O. M. bij het Haagsche Kantongerecht tegen een koopman (lid van den A.X.W.B.) die meer dan 12 uren per week pleegt te rijden, doch niet in het bezit van een „werkboekje-' is, zooals dat voor in dienst betrekking zijnde autobestuurders in art 46 van het Rijtijdenbesluit is voorgeschre ven. Gisterochtend diende deze principieele zaak voor den Kantonrechter. De Koopman in kwestie was niet verschenen, doch als ge- machtigdo was mr. Huber van den A.X.W.B. aanwezig. Deze heeft zich accoord ver klaard met de kwalificatie in de dagvaar ding, waarin de koopman, hier bedoeld, be stuurder van een vrachtauto wordt ge noemd, wijl art. 1 sub f v.h. Rijtijdenbesluit als vrachtauto beschouwt ieder motorrijtuig, dat ingericht is of gebezigd wordt voor het vervoer van goederen, alsmede iederen pep sonenauto, gebezigd voor het bestellen van goederen. Doch ten opzichte van de vraag of het Rijtijdenbesluit, voorzoover het de werktijden regelt van personen, die niet in dienstbetrekking als vrachtautobestuurder werkzaam zijn. achtte de A.X.W.B. dit besluit niet verbindend. Art. 1 van de Rij tijden wet bepaalt, dat bij algemeenen maat regel van bestuur regelen worden gesteld omtrent de werk- en .rusttijden van alle groepen van personen, die in dienstbetrek king als bestuurder van een motorrijtuig werkzaam zijn, doch het gewaagt niet van dergelijke regelen voor degenen, die voor eigen rekening rijden. Het Rijtijdenbesluit zou derhalve een groep omvatten, die ruimer is dan de wet heeft toegestaan. De ambtenaar van het O.M. achtte het Rijtijdenbesluit wel verbindend en beriep zich op art. 1 sub. a van .de Rijtijdenwet. Spr. eischte f 2.— boete. De Kantonrechter zal 30 Januari schrif telijk vonnis wijzen. IN DE LAATSTE DRIE JAREN. Totale marktaanvoer in de jaren 1937, 1938 en 1939. Paarden resp. 1201, 1246 en 1336 stuks. Runderen 29179, 30109 en 37018 stuks. Stieren 1728, 2233 en 2098 stuks. Vette kalveren 3800. 3191 en 4750 stuks. Nuchtere kalveren 26716, 28009 en 337,86 stuks. Schapen en lammeren 53799, 60725 en 81001 stuks. Vette varkens 11145, 10134 en 11763 stuks. Magere varkens 2392 2413 en 2609 stuks. Biggen 16768 19350 en 15701 stuks. Konijnen pl.m. 20000, 15000 en 22000 stuks. Bokken en geiten 2924, 1872 en 2917 stuks. Kippen 461800, 579500 en 639700 stuks; Ganzen 1413 5635 en 5192 stuks. Eenden 40400, 45100 en 47100 stuks. Zwanen 215, 134 en 280 stuks. Kaas 462, 299 en 219 sta pels of 123134, 75137 en 03545 K.G. Boter 41710, 39198 en ?2060 K.G. Eicrenmarkt 1 millioen, 950.000 en 925.000 stuks. Eier- veiling 9405473, 8774041 en 9517469 stuks Op de gemeentelijke kaasbeurs zijn verhandeld 1008 partijen kaas, wegende pl.m. 3346000 K.G. in 1939. In 1938 werden 909 partijen, wegende pl.m. 2487000 K.G. verhandeld. Staaltje van berichtgeving door de buitenlandsche pers. Buitenlandsche persbureaux hebben te midden van dndere onrustbarende berichtge ving over Nederland, o.m. gemeld, dat bij een Duitsch verkeersbureau in de Kalver- straat te Amsterdam ruiten waren ingegooid. Telegrammen uit Indië. waar het bericht was doorgedrongen en de aandacht had ge trokken, maakten ons op deZe zaak attent. Bij onderzoek bleek, dat de politie te Am sterdam van niets wist. Het verkeersbureau zelf deelde mede, dat er niets gebeurd was, behalve dan, dat er in huis een man van de trappen was gevallen, waardoof een ruit in een deur was gebroken. Deze trap komt bij de étalage uit en daar door was het van buiten af zichtbaar. V Noord-Afrikaansche soldaten aan het Westfront. Nederlandsche missie naar Ita lië vertrokken. Naar aanleiding van een uitnoo- diging van de Italiaansche regee ring aan den Nederlandschen minis ter van Defensie is, zoo vernemen wij, een Nederlandsche missie naar Italië vertrokken om in contact te treden met Italiaansche industriee- len ter bespreking van een mogelij ken afzet van Italiaansche produc ten in ons land. Den laatsten tijd zijn herhaaldelijk voor aanstaande Italiaansche zakenlieden in Ne derland geweest 0111 de mogelijkheden van den afzet van industrieele producten in ons land te onderzoeken. Als gevolg van deze bezoeken is nu een Nederlandsche mis sie naar Italië vertrokken. Zij staat onder leiding van generaal-majoor H. D. S. Has- selman. Haar arbeid zal in hoofdzaak van oriënteerenden aard zijn. Tegen het einde van deze maand wordt de missie in ons land terugverwacht. Uiteraard zal aan den minister van Defensie rapport worden uit gebracht. Bij terugkomst uit sanatorium slachtoffer geworden van ver keersbotsing. Gistermiddag omstreeks vijf uur is te Gies- scndain dooi* de gladheid van het wegdek ceii botsing ontltaan tusschen een personen auto en een vrachtwagen, waarbij een zes tigjarige vrouw, die juist uit het sanatorium te Harderwijk was ontslagen, verwondingen aan het hoofd opliep en naar het ziekenhuis te Dordrecht moest worden vervoerd. In de personenauto zaten behalve de bestuurder een zoon van de vrouw en diens echtgenoote en dochtertje, die de uit het sanatorium ont- slagep patiënt hadden afgehaald en naar haar woning te Dordrecht wilden brengen. Deze vier inzittenden kregen minder ernsti ge verwondingen aan het hoofd en konden 11a ter plaatse door een geneesheer te zijn verhonden, huiswaarts keeren. De bejaarde vrouw evenwel moest in het gemeentezie kenhuis te Dordrecht worden opgenomen. In de cabine van de vrachtauto zaten drie personen, die allen'met den schrik vrij kwa men. De beide voertuigen zijn ernstig be schadigd. Bij het inwerking treden van dit besluit was de boot verbinding evenwel reeds ver broken, terwijl de bakkers op dat oogenblik slechts weinig voorraad hadden. In norma le tijden slaan de bakkers een voorraad voor den geheclen winter in, zoodat de ver breking niet den vasten wal hun thans wel heel ongelegen komt. Nadeel voor de zuivelfabrieken. Ook de zuivelfabrieken hebben te lijden van de gevolgen van dezen strengen winter Er is thans geen afzetgebied voor boter en kaas. waardoor de voorraad opstapelt. Voor al voor boter is deze toestand hoogst on- gcwenscht, aangezien de kwaliteit vermin dert. Sedert Vrijdag hebben de Amelanders geen nieuws meer ontvangen, terwijl zij nog wachtende zijn op... de kranten van Zater dag. Met donderend geraas spatten de stukken uiteen. Twee booten van vuurtoren wachter bekneld. Door den sterken wind is het ijs in het IJsselmeer rond het vuurto reneiland onder Durgerdam gaan t kruien. De Schotsen, welke onge veer 20 c.m. dik zijn en een kolos sale oppervlakte hebben, schuiven tegen den hoogen dijk op, om op het hoogste punt gekomen niet don derend geraas naar beneden te storten en in stukken uiteen te spatten. Het oostelijk en noordelijk deel van het vuurtoreneiland ligt reeds over de geheele breedte bedekt met schotsen. Daar stape len zij zich op, zonder voorloopig een ge vaar te beteekenen voor de woning van den vuurtorenwachter den heef D. Engel, welke aan de zuidzijde is gelegen. De verbinding tusschen het eiland en den vasten wal is verbroken. Maandag kon men nog met een boot den nabijgelegen polder bereiken, doch de aanstormende schotsen verhinde ren dit thans. Ook loopend kan men niet aan den vasten wal komen. De beide boo ten waarover de wachter beschikt, zijn reeds bekneld geraakt tusschen de schotsen en kwamen rechtop tusschen deze in het wa- ler te staan» Distributie en drijfijs spannen samen tegen de bakkers. Het eiland afgezonderd. Een sneeuwstorm maakte het gisteren voor de bewoners van Ameland niet mogelijk, verbinding met den vasten wal, hetzij per boot hetzij per vliegtuig, te verkrijgen. Was Maandag de landing voor een vlieg tuig vanwege de gesteldheid van het ter rein door den ingevallen dooi uitgesloten, gisteren was een landing onmogelijk door dat de zee zeer hoog op het strand stond. De wadden zijn voor schepen niet te be varen wegens het vele drijfijs. Tenzij bin nenkort de wind naar het Westen draait, waardoor hooger getij het ijs zal verdrijven, kan er voorloopig geen sprake zijn van een bootverbinding met den vasten wal. Vooral zeelieden, die van een reis terug komen of moeten vertrekken, zijn hiervan de dupe. Bakkers in nood. Ook anderen ondervinden de na- deelige gevolgen. De bakkers op Ameland beschikken thans nog slechts over een kleinen voorraad meel. Bij het afkondigen van de mo bilisatie kregen de bakkers slechts voorraad voor een week, doch een later besluit, dat eerst begin Janu ari is aigekomen, maakte het mo gelijk om gedurende den winter voor vier weken tarwemeel op te slaan. Vfer soldaten gedood. Vijftien gewond. Gisternacht Is brand uitgebroken in een kazerne welke bezet was met een eenheid van Ardensche jagers en van de genie in de streek van Vielsalm (provincie Luxemburg) Twee barakken zijn een prooi der vlammen geworden, er zijn vier dooden te btereuren, terwijl vijftien militairen werden gewond. De oor zaak van den brand is niet bekend. Bewoners vluchten voor gra naatscherven. De „Luxemburger Zeitung" schrijft: Het plaatsje Schengen kan maar niet tot rust komen. Nadat Maandagmorgen drie bommen schade hadden toegebracht aan huizen gelegen op den Luxemburgschen oever van de Moezel, is Maandagmiddag n zwaar artillerievuur losgebarsten, toen de Franschen ditmaal het station van Perl tot hun doelwit gekozen hadden. Het vuren was zoo hevig, dat een ware regen van granaatscherven neerdaalde op de daken van Schengen. De meeste bewo ners van dit Luxemburgsche stadje na men de vlucht. Tegen 6 uur desavonds was liet de beurt aan de Duitschers om Apach onder vuur te nemen. De bewoners van Schengen verklaren eenstemmig, dat zij siiute het uitbreken van den oorlog nog geen rustig uur beleefd hebben. Belga meldt, dat tien granaten in de wijn gaarden op de Markusberg in de onmiddel lijke omgeving van Schengen zijn terechtge komen. Gelukkig werd alleen materieele schade aangericht. VORST VERSTOORT REISPLAN. De drie op het IJsselmeer inge vroren schepen zullen vermoede lijk naar Amsterdam terugstoo- men. Naar wij hedenochtend te vijf uur'van de reederij Koppe te_\msterdam vernamen, zijn de sleepbooten „Wilhelmina Goedkoop" en „Daniël Goedkoop" uit de Oranjesluizen ver trokken, ter assistentie van do di'iev'stooin- booten Friesland, „IJssel" en „Holland", wel ke, zooais wij elders in dit blad uitvoeriger pielden, op het IJsselmeer vastzitten. Hoewel het aanvankolijk de bedoeling was de drie schepen naar Kampen te doen opstoomen, heeft men door de plotseling weer ingetreden vorst (het vroor hedennacht op liet IJsselmeer 18 gr.) van dit voornemen moeten afzien, omdat de reederij het risico niet wil loopen, dat de schepen, eenmaal te Kampen aangekomen, daar gedurende een langere vorstperiode zouden moeten verblij ven. Bovendien is het de vraag of er in de haven van Kampen op liet oogenblik wel lig plaats voor de schepen is. Er is, derhalve besloten om zoodra de bei de sleepbooten contact met de schepen heb ben gekregen, ze gezamenlijk te laten opstoo inen naar Amsterdam. In geen geval zal dit een gemakke lijke reis worden. Bij 'open zee zou de reisduur ongeveer 3% uur bedragen, maar het is thans niet met benade- f ring te zeggen hoeveel tijd thans het zich een weg banen door het steeds sterker wordende ijs, dat een dikte heeft van 27 tot 33 c.M., in beslag zal nemen. Indien alles naar wensch gaat, -vertrouwt men dat er kans is dat de schepen heden avond Amsterdam zullen kunnen bereiken. Tweede luchtverbinding tusschen Oost-Duitschland en Zuidoost- Europa of Scandinavië. De Deutsche Lufthansa deelt mede, dat de lijn Berlijn-Moskou op Zaterdag 20 Ja nuari door de Deutsche Lufthansa en de Sowjet-Russische Aeroflot geopend wordt. Be lijn zal dagelijks, ook des Zondags, in beide richtingen bevlogen worden. Behalve passagiers, zullen, evenals op alle andere lijnen, ook post en vracht vervoerd worden. De vliegtuigen, die om 11 uur 45 uit Berlijn vertrekken, komen om 15 uur 50 plaatselij ken tijd den volgenden dag in Moskou aan. In omgekeerde richting vertrekken de toe stellen om 10 uur 45 uit Moskou en komen den volgenden dag om 11 uur 05 in Berlijn aan. Door de tusschenlandingen in Dant- zig en Koningsbergen zal een tweede lucht verbinding tusschen het Oost-Duitsche ge bied en b.v. Weenen, resp. Z. Oost-Europa of Denemarken en Zweden tot stand komen. De jacht op leden van het „Christelijk Front" in Amerika. Men verwacht, dat binnenkort nog meer leden van het „Christelijk Front", de onder het mom van Christendom werkende nazi- organisatie in de V. Staten, gearresteerd zullen worden. Het schijnt tot nu toe, dat twee personen de leiders waren van deze organisatie, welke aan gelijke regels ge hoorzaamde als dergelijke organisaties in andere landen. De aandacht van de autoriteiten wordt vooral getrokken dor een geheimzinnig per soon, die over verschillende namen be schikt en wiens nationaliteit onbekend is. De politie veronderstelt dat deze man in werkelijkheid Arnock heet en uit Weenen afkomstig is, Hij zou reeds in 1929 in de Vereenigde Staten veroordeeld zijn wegens het dragen van een verboden wapen en hij zou in Frankrijk, België en Engeland uit gewezen zijn wegens spionnage. „Arnock" keerde in Juli 1939 naar de Vereenigde Sta ten terug en nam actief deel aan de orga nisatie van de antisemietische en anti-com munistische beweging, het „Christian Front". De organisatie heeft vertakkingen in vele steden van de Vereenigde Staten en de poli tie wachtte op nadere inlichtingen om in te grijpen. Het besluit van de terroristen om aanslagen te gaan plegen, was voor de poli tie aanleiding in te grijpen, niet omdat zij de revolutionaire beweging al ernstig op vatte, doch omdat de actie ongelukken had kunnen verwekken. Het voormalig Tsjecho Slowaaksch spoorwegmateriaal aan het protec toraat, Slowakije en Hongarije. Als resultaat van de onderhandelingen over de verdeeling van het wagenpark van de voormalige Tsjecho Slowaaksche spoor wegen wordt thans gemeld, dat het protec toraat 78.5 pet. en Slowakije 21.5 pet, van het wagenpark zullen ontvangen. Het Hongaarsche aandeel, overeenkomstig de aan dit land afgestane gebiedsdeelen be draagt 31.5 pet. van het Slowaaksche aan deel. Slowakije krijgt in totaal 13.000 goede renwagons, locomotieven en personenrijtui gen. Ook deelneming aan de jaarbeurs te Utrecht. V an bevoegde Duitsche zijde wordt medegedeeld, dat alle groote jaar markten van internationale beteeke- nis Leipzig, Weenen, Praag, Keu len, Breslau en Koningsbergen ook dit jaar gehouden zullen worden. Bovendien zal Duitschland deelne men aan een aantal buitenlandsche jaarmarkten, in de eerste plaats aan de voorjaarsbeurzen te Utrecht, Brus sel, Zagreb en' Belgrado. Ik weet altijd raadl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6