Waarom alarmeerden
België en Nederland?
Brussel krijgt weer
normaal aanzien
Telegrambrieven
Vervangingswaarde
en prijspolitiek
«Geen contrabande
aan boord van
de Arendskerk"
Reigerpassagiers
bezoeken tempel
De Rijksmiddelen
in 1939
Opstelling der Daitsche
legercorpsen zou wan
trouwen hebben gewekt
Drie Britsche duikbooten
getorpedeerd
Noordhollandsch Kanaal
blijft dicht
Dc bemanning van de Arendskerk
SCHAGEN
482e STAATSLOTERIJ
Hoewel concrete mededeelingen ook van
wege de Belgische regeering uitblijven,
meent men volgens de Msb. in Brussel te
mogen aannemen, dat de nieuwe militaire
maatregelen gebaseerd waren op observa
ties, welke men omtrent de opstelling der
Duitsche troepen, niet alleen langs de Bel
gische, maar ook langs de Nederlandscbe
grens had gemaakt ep waaruit men de
conclusie kon trekken, dat deze troepen,
op zoodanige wijze opgesteld waren, dat
zij, indien daartoe bevel zou worden gege
ven, onmiddellijk naar Nederland en naar
België zouden kunnen oprukken.
In sommige kringen beweert men zelfs,
dat de eventualiteit van dit oprukken niet
denkbeeldig was en men voegt er zelfs aan
toe. dat het culminatiepunt van den nieu
wen alarmtoestand tusschen 15 en 20 Ja
nuari is gelegen.
Het spreekt vanzelf, dat wij die voorgaan
de met het noodigc voorbehoud mededee-
len.
De jongste militaire maatregelen bespre
kende, zegt intusschen de bekende Belgi
sche strateeg, luitenant-generaal Maurice
Tasnier in de „Soir", dat men niet de vraag
moet stellen, waarom de jongste militaire
maatregelen werden getroffen, maar dat
men vertrouwen moet hebben in de perso
nen, die over België moeten waken en ook
tot taak hebben, bepaalde aanwijzingen te
verklaren. Men moet ook geen rekening
houden, zegt de generaal, met den commen
taar, die in den vreemde op de Belgische
militaire maatregelen werd gegeven, en die
de verwarring, welke daar heerscht, ver
raadt, maar wel moet men doen opmerken,
dat sedert de vijf maanden, dat de oorlog
duurt, in België de mobilisatie nog niet al
gemeen is. Deze berekende langzaamheid
getuigt van de wijsheid en van de kalmte
.van de regeering.
De generaal voegt hieraan toe, dat men
Bemanning van twee schepen ge
deeltelijk gered.
De Britsche admiraliteit deelt mede:
„De duikbooten Seahorse, Undine, en Star-
fisli zijn niet op haar bases teruggekeerd en
hebben evenmin bericht gezonden.
Deze drie vaartuigen zijn gebezigd voor
bijzonder gevaarlijke diensten en de admi
raliteit vreest, dat zij thans als verloren moe
ten worden beschouwd.
Aan de verklaring wordt toegevoegd:,, De
Duitsche radio heeft medegedeeld dat de
bemanningen van de Undine en de Starfish'
gedeeltelijk zijn gered."
Het Duitsche legerbericht had reeds mel
ding gemaakt van twee Britsche duikbooten,
welke in de Duitsche bocht vernietigd waren.
Betrekkelijk kleine booten.
De duikbooten waren niet van zeer groot
type. De Undine was voltooid in 1938. De
bemanning bestond uit 27 koppen. De Star
fish was een betrekkelijk kleine duikboot
van 6i0 ton, die in 1933 te water werd gola-
ten. Aan boord bevonden zich 40 man. De
bemanning van de Seahorse, die ook 'in 1933
werd voltooid en waarvan de waterverplaat
sing 610 ton bedroeg, bestond eveneens uit
40 officieren en manschappen.
Wat het doel was van de drie
Britsche onderzeeërs.
Naar aanleiding van het verloren gaan
van de Seahorse, de Undine en de Starfish
•hebben de Britsche marineautoriteiten vol
gens U. P. verklaard, dat deze onderzeeërs
opdracht hadden door de Bocht van Helgo-
land de zwaar met mijnen beschermde toe
gangen naar de Duitsche vlootbases binnen
te dringen.
Volgens Britsche marine-deskundigen zou
het optreden van de Britsche onderzeeërs de
Duitsche marine aanleiding hebben gegeven
tot zeer omvangrijke voorzorgsmaatregelen.
De activiteit der onderzeeërs in de Bocht
van Helgoland door de Duitschers de „vva-
tervestingdriehoek" genoemd vormt
steeds een gevaarlijke onderneming, maar
aangezien er voor deze onderneming altijd
een groot aantal vrijwilligers waren, kon
men er mee voortgaan.
Britsche onderzeeërs plegen alleen daar
op te treden, waar een redelijke kans be
staat op een ontmoeting met Duitsche oor
logsbodems, hoewel deze schepen, van welke
klasse zij ook mogen zijn, nooit worden aan
getroffen zonder een geleide van torpedo
jagers, kleine patrouillevaartuigen en vlieg
tuigen, die een duikbootaanval zeer moei
lijk maken.
Londen gelooft niet aan Inval in
Nederland.
Diplomatieke activiteit in België.
De heropening van de autobusdiensten en
de intrekking van het vervroegde sluitings
uur voor de café's. zijn aanwijzingen, dat
Brussel naar normale omstandigheden terug
keert.
Te Yerviers wordt de verduistering slechts
voor de openbare verlichting gehandhaafd.
De Libre Belgique meldt," dat koning
Leopold gisteren de wenschelijkheid van het
houden van een kroonraad heeft overwogen,
doch dat later besloten werd, dat de toestand
zulk een stap niet rechtvaardigde.
Minister Spaak ontvangt ambassa
deurs.
De minister van buitenlandsche zaken,
Spaak, heeft gistermiddag achtereenvolgens
Ireeda herhaaldelijk de meening heeft uit
gesproken, dat alle waarschijnlijkheden er
op wijzen, dat geen invasiepoging in België
zal gedaan worden. Hij drukt op het woord
poging en voegt er aan toe, dat, zelfs in
dien deze poging toch zou gewaagd worden,
zij niet ver zou gaan en de algemeene reac
tie niet zou uitblijven.
Het zou echter onvoorzichtig zijn, niet
voortdurend attent te blijven. De waakhond
mag niet aan den ketting gelegd worden en
men moet het geweer bij de hand hebben.
Dezerzijds spreekt nog een ander bekend
Belgisch strateeg, kolonel Requette, in de
„Indépendance", als zijn meening uit, dat
Duitschland niet zoo gauw iets tegen Neder
land en België zal ondernemen, waarbij het
zeer snel hulpbrónnen zou uitputten, welke
het met de grootste zuinigheid moet behan
delen.
De verovering van Zeeuwsch-Ylaanderen,
voornaamste oogmerk van een eventueele in
vasie in Nederland, heeft weinig kans van
slagen. Het in oorlog komen met België en
Nederland zou meteen een millioen goed uit
geruste soldaten tegenover den aanvaller
stellen en de blokkade van Duitschland in
het Westen zou hermetisch worden.
Engeland zou bovendien over een formi
dabel bruggehoofd op het vasteland beschik
ken, om de Duitsche maritieme bases aan
de Noordzee aan te vallen. Elke grootsch op
gezette operatie van Duitschland in het Wes
ten zou finaal in het nadeel van dit land
moeten uitloopen.
Tot zoover deze kolonel. Voegen wij hier
nog aan toe, dat, volgens een medewerker
van een Belgisch hoofdstedelijk blad, de En-
gelsche opperbevelhebber, Gort, heeft ver
klaard, dat, indien België zou aangevallen
worden, of zijn neutraliteit, zijn onafhanke
lijkheid of zijn levensbelangen zouden be
dreigd worden, de EranschEngelsche ga
rantie op meer dan bliksemsnelle wijze in
werking zal treden.
De toestand werd ernstig inge
zien.
Hoe ernstig men in Brussel Zaterdagnacht
de situatie inzag, wordt volgens de Msb. ge-
illustreerd door het bericht van een der Bel
gische avondbladen, dat stafofficieren toen
hun vrouwen en kinderen uit Brussel weg
stuurden, omdat zij ieder oogenblik een
luchtaanval verwachtten.
Men blijft overigens nog voorzorgsmaatre
gelen nemen. Zoo zijn gisteren 300 patiën
ten van het militaire hospitaal te Leuven
naar een onderwijsinrichting in de buurt van
Doornik gedirigeerd.
de ambassadeurs van Frankrijk, Engeland
en Duitschland ontvangen.
Officieele kringen nemen een zeer streng
stilzwijgen in acht over deze besprekingen.
Het verluidt evenwel, dat de algemeene situ
atie is besproken.
Londen gelooft niet aan bedrei
ging.
De correspondent van dd „United Press" te
Londen meldt, dat men in hooge Britsche
militaire kringen in de ongerustheid welke
tot militaire maatregelen^heeft geleid in Ne
derland en België, het gêfolg ziet van een
zet in den „zenuwenoorlog" en niet een voor
bode van vijandelijkheden.
Men meent verband te Moeten zoeken tus
schen dezen „zet" en den binncnlandschen
'toestand'van Duitschland, waar tengevolge
van de doorgestane koude, de stemming on
der de bevolking ongunstig zou zijn, zoodat
de aandacht afgeleid zou moeten worden op
buitenlandsche problemen. Volgens de Brit
sche zegslieden van „United Press" zou
Döitschland, indien het een aanval had wil
len doen, niet hebben gewacht tot het intre
den van den dooi. Wat de concentratie van
Duitsche troepen bij de grenzen van Neder
land en België betreft, wordt er aan herin
nerd, dat de „Siegfriedlinie" te kort is om
de vereischte troepen onmiddellijk daarach
ter te.kunnen concentreeren in de winter
kwartieren, en dat daarom manschappen ook
verder naar het Noorden moeten worden ge
legerd. Vermoedelijk zijn er reeds maanden
lang een millioen man Duitsche troepen op
korten afstand van de grens der „lage lan
den" gelegerd geweest. In Britsche legerkrin-
gen heeft men geen inlichtingen ontvangen
over troepenverplaatsingen van eenig belang,
in dit gebied.
Men houdt te Londen rekening met de
mogelijkheid, dat de zoogenaamde
„bedreiging" tegen Nederland en Bel
gië een „afleidingsmanoeuvre" van
Duitschland zou zijn, bedoeld om de
aandacht af te leiden van een plan in
een andere richting. Tegen deze ver
onderstelling pleit echter, aldus het
Britsche standpunt volgens „United
Press", dat het oogenblik ongunstig
is voor eenige offensieve actie, hetzij
in Scandinavië of in den Balkan.
Aldus verklaart de reederij.
De Vereenigde Nederlandsche Scheep
vaartmaatschappij, de reederij van de
getorpedeerde „Arendskerk", be
strijdt de Duitsche bewering, dat het
schip contrabande aan boord zou
hebben gehad.
De lading bestond uit Belgische stukgoe
deren, die in Antwerpen waren ingeladen
voor Zuid-Afrika en bestemd voor Kaap
stad en Durban. Van Rotterdam naar Ant
werpen was de „Arenskerk" leeg vertrokken
De directie deelde de Tel., waaraan wij het
bovenstaande ontleenen, nog mede, dat de
„Heemskerk", welke Maandagavond uit Ant
werpen is vertrokken naar Zuid-Afrika, ten
gevolge van het torpedeeren van de „Arends
kerk" te Vlissingen zal worden vastgehouden,
tot nader zal zijn beslist
Hetzelfde is het geval met de „Maaskerk",
die naar West-Afrika zou gaan, waarvoor in
Rotterdam een lading zou worden ingeno
men, doch in verband met hetzelfde feit voor-
loopig niet zal vertrekken.
Yan bevoegde zijde verneemt het blad nog,
dat eerst wanneer de scheepspapieren door
den kapitein van de „Arendskerk" te Lissa
bon aan den consul-generaal van Nederland
zijn ter hand geseld en de verhooren daar
omtrent hebben plaats gehad, officieel de
vraag of wel of niet contrabande aan boord
was, zal kunnen worden beantwoord,
Het vliegtuig te Khartoem aan
gekomen.
De .Reiger" is gistermiddag na
een nrachtigen en zeer rustigen
tocht om 15.50 uur Amsterdamschen
tijd te Khartoem aangekomen. Hier
mede is de tweede étappe van de
reis naar Zuid-Afrika afgelegd.
Yandaag wordt naar Nairobi gevlo
gen.
Gisteren om 7.50 (A.T.) landde het vlieg
tuig te Luxor en bleef daar tot 9.40 uur
(A.T.) tijdens dit oponthoud brachten de
luchtreizigers een bezoek aan den beroem
den tempel in de omgeving van de stad.
Het toestel volgde af en toe den Nijl. Men
kon o.a. de stuwdammen ziein. Om 11.30
arriveerde de „Reiger" op het vliegveld
van Wadi Halfa.
Directe belastingen 8% millioen
boven de raming. De overige
middelen brengen 33% millioen
meer op.
Nu de cijfers van de opbrengsten van de
verschillende belastingen over het jaar 1939
l>ckend zijn geworden door het thans ver
schenen overzicht van den stand der rijks
middelen op ultimo December J.l. kunnen
we met voldoening constateeren, dat het af-
geloopen jaar volkomen aan de verwachting
welke we omtrent de resultaten steeds heb
ben gekoesterd, heeft voldaan. Deze voldoe
ning geldt zoowel de opbrengst van de di
recte belastingen als die der overige mid
delen, zooals uit het hiernavolgende zal
blijken.
Directe belastingen.
De raming voor 1939 van het to
taal der middelen der directe be
lastingen bedroeg f 126.703.000, het
zuiver bedrag der kohieren op ulti
mo Dec. 135,181.879.98, dat dus 'n sur
plus boven de raming aanwijst van
f 8.478.879.98, of ruim 11.9 millioen
boven het kohierbedrag op ultimo
December van 1938 (f 123.274.577).
De overige middelen.
Hoewel ook de maand December met een'
opbrengst van f 39.262.493.56 zich uitstekend
heeft gehouden en daarmee ruim f 2.452.000
boven de maandelijksche raming kwam, is
het uiteindelijke surplus van de jaarop
brengst boven de raming geworden
f 33.757.422.88, hetgeen onder de tegenwoor
dige omstandigheden toch zeer zeker als be
vredigend mag worden beschouwd, te meer,
waar de jaarlijksche raming voor het afge-
loopen jaar reeds_ 12.5 millioen liooger was
gesteld dan die vóór 1938.
De Commissie „IJsstrijd" Vereeniging tot
IJsbestrijding in Noord-Holland benoorden
het Noordzeekanaal bericht ons, dat, met het
oog op de wederom ingevallen vorst en de
verdere weersvooruitzichten, voorloopig niet
tot het breken van het ijs in het Noord-Hol-
landsch Kanaal van Amsterdam tot Den Hel
der zal worden overgegaan.
Nieuwe P.T.T. dienst voor Ne-
derlandsch-Indië, Suriname en
Curagao.
De oorlogstijd brengt allerlei moeilijkhe
den, wartegen, wanneer deze zich buiten de
landsgrenzen, en in ieder geval buiten de
draagwijdte der middelen tot handhaving
onzer souverciniteit liggen, weinig te doen
is.
Een zeer hinderlijke moeilijkheid is b.v. de
in beslagneming en daarop in sommige ge
vallen volgende prijsverklaring van de brief
post, welke met Nederlandsche schepen en
vliegtuigen tusschen Nederland en de Ne
derlandsche Overzeesche Gewesten wordt
vervoerd. Dit brengt een vertraging en on
zekerheidvin het briefpostverkeer tusschen
de veschillende déelen des Rijks, welke voor
alle belanghebbenden veel ongerief brengt.
Vooral in het zakenleven, waar men veelal
van preciese tijdstermijnen afhankelijk is,
wordt deze storing van het overzeesch post
vervoer als uitermate hinderlijk gevoeld.
Deze moeilijkheden zijn voor P.T.T.
aanleiding geweest, zich te bezin
nen op een mogelijkheid van gedach-
tenverkeer met de Overzeesche Ge
westen, welke eenerzijds als onge
stoord eh onvertraagd zou kunnen
worden gegarandeerd. anderzijds,
ook bij verzending van langere be
richten. niet te duur mocht worden.
De hiervoor gevonden oplossing, de
telegrambrieven voldoen in hooge
mate aan deze beide eischen. Tele
grambrieven worden op die trajecten
waar de Staatssouvereiniteit over het
postvervoer waken kan, dus binnen
de landsgrenzen en die der Overzee
sche Gewesten, per snelste postgele-
genheid vervoerd.
Op het internationale traject ech
ter worden zij via den, geheel met
Nederlandsche middelen bedienden
en onschendharen radioweg verzon-
ren. Tusschen Kootwijk en Bandoeng
resp. Paramaribo reizen telegrambrie
ven „via Hollandradio".
De prijs dezer telegrambrieven is zóó laag
gehouden, dat geen zakenman, en geen par
ticulier, die bij zekere en tijdige aankomst
ernstig belang heeft, daarin een bezwaar
zal zien. Yoor ruim één rijksdaalder bereikt
een telegrambrief van 50 woorden zijn over
zeesche bestemming. Bij een gebruik van
meer dan 100 woorden, daalt de woordprijs,
voor dat meerdere, van 5 cent tot 3 cent per
woord.
De overkomstduur is gesteld op ongeveer
den termijn, dien de brieven In vredestijd
daarvoor noodig hadden met de luchtpost:
zes dagen. Dien termijn nog korter stellen
zou niet juist zijn, omdat dan het briefka-
rakter verloren zou gaan en voor snellere
(telegrafische) gedachtenwisseling vormen
de nationale telegrammen het goedkoope te-
legraafverkeer.
Scheiding, ook naar den kostprijs, vart
wat als telegraaf-, en wat tenslotte als ver
sneld briefverkeer bedoeld is, blijft noodza
kelijk.
Men verwarre deze telegrambrieven ech
ter niet met brieftelegrammen, welke ver
traagde telegrammen zijn, met een, verge
leken met de telegrambrieven, hooger ta
rief.
Telegrambrieven worden thans naar alle
Nederlandsche Overzeesche Gewesten: Ne-
derlandsch-Indië, Suriname en sedert 15
Januari ook naar Curagao met omliggende
eilanden ter verzending aangenomen.
Overgegaan op Nederlandsch
motorschip.
De Ver. Ned. Scheepvaart Maatschappij
deelt ons mede, dat de bemanning van de
in de Golf van Biscaje getorpedeerde
„Arendskerk", welke zich aan boord vr»;
het Italiaansche schip „Fedora" bevond, is
overgegaan op het motorschip „Poeloe
Bras" van de Stoomvaart Maatschappij
Nederland. Laatstgenoemd schip bevindt
zich op weg naar Lissabon, waar het he
denmiddag omstreeks 12 uur wordt ver
wacht.
Lezing voor het district Noordhol
land Noord van den Kon. Ned.
Middenstandsbond.
Na een gisteravond in Hotel Igesz gehou
den huishoudelijke vergadering van het
district Noordholland Noord van den Ko
ninklijken Ned. Middenstandsbond, sprak de
heer Mr. L. G. van Dam uit Haarlem over
het onderwerp:
VERVANGINGSWAARDE, PRIJSPOLITIEK
EN WINSTBEPALING.
De belangstelling voor deze lezing was niet
groot. Spr. begint met uiteen te zetten, dat
door een dolle prijspolitiek het volksvermo
gen zeer spoedig kan opteren, zoodat een
juiste prijspolitiek niet alleen noodig is voor
den handel, doch ook voor den consument
Bij een bedrijf zonder voorraden, dat dus op
bestellingen werkt, is de prijsbepaling gemak
kelijk, want dan is de vervangingswaarde ge
lijk aan den prijs welke men concreet voor
het goed betaalt. Bij stijging van den in
koopsprijs gaat dan vanzelf de verkoopsprijs
de hoogte in, daarover bestaat geen vraag
stuk.
De voorraden de moeilijkheid.
Voorraden van afgewerkte producten, half
fabrikaten en grondstoffen, vormen de moei
lijkheid, omdat er dan verschillende bedrijfs
takken zijn, welke worden ingeschakeld; de
z.g. bedrijfskolommen der oerproductie, ver
werkende industrie, grossier, kleinhandel,
consument, beheerschen dan de kwestie van
de vraag en aanbod. De goederenstroom wel
ke door de productie loopt, beweegt zich in
één lijn, van oerproductie tot consument.
De stroomverbreeding in de goederen
stroom is de voorraad, die in overeenstem
ming moet zijn met de grootte en hoedanig
heid van het bedrijf, een voorraad, die me
thodisch moet worden uitgezocht en reke
ning houdt met de omzetsnelheid. Omdat de
bedrijven werken onder de wet van de con
tinuïteit, omdat ze in een duurzame behoefte
van de menschheid voorzïeri, dwingt elke
leegte in de voorraad vanzelf weer tot aan
vulling. Bij elke verkoop ontstaat weer een
economische inkoopverplichting, er is dus
een onverbrekelijke band tusschen verkoop
en inkoop. Daarom heeft ook het bedrag
dat eerder betaald is, slechts historische be-
teekenis, wat het goed opnieuw zal kosten
geeft den doorslag. Is er dus een prijsstijging
:n het vooruitzicht, dan is men reeds thans
verplicht zijn goederen op te slaan. Zoo is
thans het probleem ontstaan tusschen
den historischèn kostprijs en de
vervangingswaarde.
door de bijzondere tijdsomstandigheden.
Aan de hand van verschillende voorbeel
den toont spr. aan, dat men met de vervan
gingswaarde rekening moet houdgn, wil
men zijn vermogen niet spoedig zien inte
ren, zooals in Duitschland in de inflatieja-
len, waar men zich arm verkocht. Daar
komt nog bij dat wanneer weer prijsdaling
intreedt, de concurrentie wel zorgt, dat men
zijn dure voorraad niet voor den kostprijs
kwijt kan Zoo bleven na den grooten oorlog
talloozen met dure voorraden zitten. Gevolg
van deze omstandigheid beteekent voor den
handel vernietiging, voor den consument
ontwrichting van bet distributieapparaat en
mtering van het volksvermogen. In de oor
logsjaren brak het begrip vervangingswaar
de reeds baan door de inzichten van den
Duitscher Schmidt. In Nederland was dc
groote propagandist hiervoor Prof. Lind-
berg. De regeering houdt thans rekening
met de vervangingswaarde, evenzoo de ge
rechtshoven bij de behandeling van prijsop
drijvingszaken.
Spr. laakte het dat inderdaad er
gerlijke gevallen van prijsopdrij
ving geconstateerd zijn, de mid
denstand doet goed deze te veroor-
deelen, er zijn echter ook volkomen
gemotiveerde gevallen geweest, op
grond van boven uiteengezette
theorieën.
DE WINST-BEPALING,
wordt vervolgens door spr. behandeld.
Men komt er niet alleen met de theorie
der vervangingswaarde, deze is geen ver
teerbare winst, slechts een dekking voor
toekomstige verplichtingen, voor nieuwe
finanqiering bij den voorraad. Verteerbaar
is alleen dat wat losgemaakt kan worden
uit het bedrijf zonder dat dit het bedrijf
schaadt. De uitkeeringspolitiek, dat wat
men opneemt, moet economisch verant
woord zijn, steeds moeten de middelen in
het bedrijf zijn om de nieuwe inkoopen te
kunnen financieren. Zorgt men hier niet
voor, dan komen in een tijd van laagcon-
(Niet officieel)
5de klasse, 2de lijst
Trekking van Dinsdag 16 Januari 1910
Hooge Prijzen
f 1000.— 12880
400.— 3163 8400
f 200.— 5539 12999 14520 15190
f 100.— 1312 1921 3762 4489 9225 9465 13891
17215 18411
Prijzen van f 70.—
1085
1577
1706
1801
1914
2429
2512
2520
2659
2823
2890
3036
3385
3404
3429
3542
3707
4199
.240
4425
4438
4548
4553
4695
4948
4953
5311
5397
5069
5583
5801
6187
6258
6392
6394
6462
653G
6563
6637
6686
6745
6755
6792
6935
7069
7275
7299
7331
7704
7744
7856
8113
8230
8362
8373
8535
8667
8972
9012
9284
9446
9601
9719
9790
9803
10421
10459
10609
10678
10707
10775
10791
10926
11075
11133
11408
11456
11536
11609
1167S
11731
11914
11964
12244
12283
12584
12590
12661
12672
12686
12751
12867
12913
13310 13366 13374
13436
13525
13599
13700
13881
13926
13941
14119 14286
14313
14365
14535
14629
14858
15042
15133
15152
15273
15321
15325
15361
15446
15468
15731
15758
16028
16075
16122
16123
16155
16214
16285
16403
16440 16647
17164
17353
17560
17631
17644
17932
18021
18032
18173
18256
18311
18321
18386
18445
18508
18542
18595
18960
19007
19014
19140
19240
15310
19361
19439
19514
19899
19952
20019
20126
20402 20606 20748 20759
20784 20967 21068 21078
21126
21309
21440
21567
21641
21656 21941
Nieten
1038
1069
1115
1189
1300
1337
1341
1382
1445
1461
1476
1480
1489
1492
1589
1607
1613
1630
1715
1760
1764
1842
1868
1988
2064
2080
2166
2182
2190
2320
2354
2387
2389
2448
2453
2475
2485
2493
2534
2553
2589
2610
2673
2684
2690
2775
2906
2941
2952
2978
2993
3019
3034
3041
3222
3264
3275
3326
3360
3408
3427
3562
3573
3622
3733
3735
3778
3891
3968
3970
4017
4122
4142
4184
4202
4245
4328
4347
4439
4446
4499
4562
4566
4579
4662
4663
4707
4764
4782
4808
4960
5029
5044
5090
5123
5146
5153
5178
5210
5302
5367
5411
5457
5511
5630
5646
5648
5699
5875
5894
5966
5967
5970
5985
6108
6125
6134
6154
6176
6221
6227
6368
6373
6408
6452
6484
6574
6584
6625
6632
6643
6731
6906
6950
6958
6965
6992
6993
7005
7022
7061
7111
7148
7156
7189
7218
7261
7529
7557
7621
7645
7683
7709
7761
7996
8085
8108
8240
8296
8406
8474
8488
8506
8598
8601
8680
8687
8719
8723
8742
8793
8815
8959
8970
9120
9187
9189
9204
9212
9221
9456
9473
9500
9628
9657
9660
9682
9684
9895
9904
9997
10000
10005
10036
10039
10056
10098
10127
10156
10206
10228
10277
10295
10347
10400
10451
10494
10504
10542
10614
10620
10734
10749
10843
10917
10923
11062
11072
11227
11243
11294
11424
11438
11451
11489
11501
11527
11539
11546
11657
11708
11727
11791
11795 11902 11949 11958 12022 12140 12182 12185
12193
12198
12228
12263
12290
12311
12369
12395
12423
12481
12537
12569
12636
12735
12737
12772
12781
12817
12924
12951
12992
13009
13019
13074
13099
13122
13140
13147
13162
13192
13224
13241
13265
13268
13277
13321
13420
13428
13497
13520
13532
13668
13707
13722
13788
13846
13924
13975
14004
14060
14061
14091
14198
14205
14242
14245
14364
14528
14529
14532
14601
14655
14706
14710
14728
14759
14766
14819
14833
14847
14885
14891
14968
15084
15115
15123
15145
15173
15216
15232
15237
15333
15363
15364
15386
15451
15497
15518
15540
15545
15557
15578
15680
15737
15742
15795
15841
15944
15957
15963
15998
16030
16099
16223
16279
16297
16378
16384
16404
16405
16426
16548
16599
16615
16625
16649
16650
16690
16697
16770
16784
16794
16831
16869
16895
16918
16960
16971
17003
17004
17016
17035
17111
17151
17191
17247
17251
17276
17288
17358
17399
17435
17454
17574
17594
17623
17627
17635
17660
17787
17797
17865
17950
18046
18048
18053
18127
18180
18204
18218
18234
18284
18292
18314
18359
18409
18424
18461
18463
18492
18545
18571
18594
18605
18609
18619
18626
18736
18748
18749
18754
18770
18790
18792
18802
18808
18833
18874
18912
18950
18966
18994
19004
19016
19058
19065
19079
19169
19184
19190
19217
19219
19256
19264
19411
19478
19497
19510
19569
19580
19597
19677
19749
19765
19810
19857
19864
19893
19910
19911
19939
19940
20009
20026
20088
20111
20263
20293
20342
20357
20426
20684
20734
20752
20767
20798
20801
20843
20872
20898
20916
20917
20933
20969
21009
21021
21033
21086
21317
21350
21353
21381
21418
21545
21552
21563
21588
21682
21691
21697
21742
21771
21854
21862 21873 21934 21969
Verbet. 5de klasse, 1ste lijst: 6053 m. z. 6055;
8404 m. z. 10404; 8480 m. z. 10480.
junctuur de credietmoeilijkheden, en tot
de regeering zal men zich dan moeilijk met
succes kunnen wenden.
Er zijn geen vragen, zoodat de waarn.
voorzitter, de heer Coltof uit Den Helder
(de voorzitter, de heer Niestadt is afwezig)
met een hartelijk woord van dank aan den
spreker, de vergadering sluit.
PURMEREND, 16 Jan.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par
tijen, wegende 50.000 Kg., handel stug,
hoogste prijs f 23.50. Kaasmarkt: gewicht
664 Kg., handel matig. 3 stapels kleine
Boerenkaas f 21.—. 387V2 Kg. boter f 1.65—
1-72 per kilo. Runderen, totaal 651 stuks*
350 vette koeien 6886 ct. per kilo, matig;
201 geldekoeien f 110—180 per stuk, matig;
75 melkkoeien f 180—275 per stuk, 25 stie
ren 57—62 ct. per kilo, matig; 6 paarden
f 70—130 per stuk, stug; 90 vette kalveren
7895 ct. per kilo, stug; 90 graskalveren
f 4063 per stuk, stug: 500 nuchtere kalve
ren: voor de slacht f 13—18, voor de fokke
rij f 15—20 per stuk, stug; 260 vette var
kens voor de slacht 55—60 ct. per kilo,
matig; 22 magere varkens f 20—25 per stuk,
matig; 198 biggen f 813 per stuk onge
merkt en 1319 per stuk gemerkt; 1550
schapen f 20-32 per stuk, matig; 47 bok
ken f 310 per stuk, matig; kipeierep
f 3.75—4.25, eendeieren 2.85 per 100 stuks,
400 Noordhollandsche Blauwen (kuikens)
'0 ~5 ct. per kilo, 6100 oude kippen en
hanen (wit en rood) 42%—50 ct. per kilo,
idem blauw 50 ct. per kiio. konijnen f 0.40
2 per stuk, 1600 oude eenden 1525 ct. p.
ftuk duiven 40 ct. per paar, 41 ganzen
f '-.u>3.25 per stuk, 12 zwanen f 3.50 per
stuk.
n/ww!*5' Centrale Eierveiling. Aanvoer:
■T-A ®Pndeieren 2.903.05, 80.000 kipeieren
o.oO4.50.
BROEK OP LANGEXDIJK. 17 Jan.
oca16!1 drielingen 1.60; peen 1.70-
2.bU; kroten 3.50; roode kool 4.105: Savove
2 i(h-3 *eIe k0Dl 2'50-2'8°: d' witte k°o1
NOORDSCHARWOUDE, 17 Jan
<a-aÜ° k,t' uion 3.70—3.80: gr0ve 3.30-3.40;
*0500 kg. roode kool 4.30—4.70; 15500 kg.
o°ia kg. d. witte kool
^.o03.10.