Waarom alarmeerden België en Nederland? Brussel krijgt weer normaal aanzien Telegrambrieven Vervangingswaarde en prijspolitiek «Geen contrabande aan boord van de Arendskerk" Reigerpassagiers bezoeken tempel De Rijksmiddelen in 1939 Opstelling der Daitsche legercorpsen zou wan trouwen hebben gewekt Drie Britsche duikbooten getorpedeerd Noordhollandsch Kanaal blijft dicht Dc bemanning van de Arendskerk SCHAGEN 482e STAATSLOTERIJ Hoewel concrete mededeelingen ook van wege de Belgische regeering uitblijven, meent men volgens de Msb. in Brussel te mogen aannemen, dat de nieuwe militaire maatregelen gebaseerd waren op observa ties, welke men omtrent de opstelling der Duitsche troepen, niet alleen langs de Bel gische, maar ook langs de Nederlandscbe grens had gemaakt ep waaruit men de conclusie kon trekken, dat deze troepen, op zoodanige wijze opgesteld waren, dat zij, indien daartoe bevel zou worden gege ven, onmiddellijk naar Nederland en naar België zouden kunnen oprukken. In sommige kringen beweert men zelfs, dat de eventualiteit van dit oprukken niet denkbeeldig was en men voegt er zelfs aan toe. dat het culminatiepunt van den nieu wen alarmtoestand tusschen 15 en 20 Ja nuari is gelegen. Het spreekt vanzelf, dat wij die voorgaan de met het noodigc voorbehoud mededee- len. De jongste militaire maatregelen bespre kende, zegt intusschen de bekende Belgi sche strateeg, luitenant-generaal Maurice Tasnier in de „Soir", dat men niet de vraag moet stellen, waarom de jongste militaire maatregelen werden getroffen, maar dat men vertrouwen moet hebben in de perso nen, die over België moeten waken en ook tot taak hebben, bepaalde aanwijzingen te verklaren. Men moet ook geen rekening houden, zegt de generaal, met den commen taar, die in den vreemde op de Belgische militaire maatregelen werd gegeven, en die de verwarring, welke daar heerscht, ver raadt, maar wel moet men doen opmerken, dat sedert de vijf maanden, dat de oorlog duurt, in België de mobilisatie nog niet al gemeen is. Deze berekende langzaamheid getuigt van de wijsheid en van de kalmte .van de regeering. De generaal voegt hieraan toe, dat men Bemanning van twee schepen ge deeltelijk gered. De Britsche admiraliteit deelt mede: „De duikbooten Seahorse, Undine, en Star- fisli zijn niet op haar bases teruggekeerd en hebben evenmin bericht gezonden. Deze drie vaartuigen zijn gebezigd voor bijzonder gevaarlijke diensten en de admi raliteit vreest, dat zij thans als verloren moe ten worden beschouwd. Aan de verklaring wordt toegevoegd:,, De Duitsche radio heeft medegedeeld dat de bemanningen van de Undine en de Starfish' gedeeltelijk zijn gered." Het Duitsche legerbericht had reeds mel ding gemaakt van twee Britsche duikbooten, welke in de Duitsche bocht vernietigd waren. Betrekkelijk kleine booten. De duikbooten waren niet van zeer groot type. De Undine was voltooid in 1938. De bemanning bestond uit 27 koppen. De Star fish was een betrekkelijk kleine duikboot van 6i0 ton, die in 1933 te water werd gola- ten. Aan boord bevonden zich 40 man. De bemanning van de Seahorse, die ook 'in 1933 werd voltooid en waarvan de waterverplaat sing 610 ton bedroeg, bestond eveneens uit 40 officieren en manschappen. Wat het doel was van de drie Britsche onderzeeërs. Naar aanleiding van het verloren gaan van de Seahorse, de Undine en de Starfish •hebben de Britsche marineautoriteiten vol gens U. P. verklaard, dat deze onderzeeërs opdracht hadden door de Bocht van Helgo- land de zwaar met mijnen beschermde toe gangen naar de Duitsche vlootbases binnen te dringen. Volgens Britsche marine-deskundigen zou het optreden van de Britsche onderzeeërs de Duitsche marine aanleiding hebben gegeven tot zeer omvangrijke voorzorgsmaatregelen. De activiteit der onderzeeërs in de Bocht van Helgoland door de Duitschers de „vva- tervestingdriehoek" genoemd vormt steeds een gevaarlijke onderneming, maar aangezien er voor deze onderneming altijd een groot aantal vrijwilligers waren, kon men er mee voortgaan. Britsche onderzeeërs plegen alleen daar op te treden, waar een redelijke kans be staat op een ontmoeting met Duitsche oor logsbodems, hoewel deze schepen, van welke klasse zij ook mogen zijn, nooit worden aan getroffen zonder een geleide van torpedo jagers, kleine patrouillevaartuigen en vlieg tuigen, die een duikbootaanval zeer moei lijk maken. Londen gelooft niet aan Inval in Nederland. Diplomatieke activiteit in België. De heropening van de autobusdiensten en de intrekking van het vervroegde sluitings uur voor de café's. zijn aanwijzingen, dat Brussel naar normale omstandigheden terug keert. Te Yerviers wordt de verduistering slechts voor de openbare verlichting gehandhaafd. De Libre Belgique meldt," dat koning Leopold gisteren de wenschelijkheid van het houden van een kroonraad heeft overwogen, doch dat later besloten werd, dat de toestand zulk een stap niet rechtvaardigde. Minister Spaak ontvangt ambassa deurs. De minister van buitenlandsche zaken, Spaak, heeft gistermiddag achtereenvolgens Ireeda herhaaldelijk de meening heeft uit gesproken, dat alle waarschijnlijkheden er op wijzen, dat geen invasiepoging in België zal gedaan worden. Hij drukt op het woord poging en voegt er aan toe, dat, zelfs in dien deze poging toch zou gewaagd worden, zij niet ver zou gaan en de algemeene reac tie niet zou uitblijven. Het zou echter onvoorzichtig zijn, niet voortdurend attent te blijven. De waakhond mag niet aan den ketting gelegd worden en men moet het geweer bij de hand hebben. Dezerzijds spreekt nog een ander bekend Belgisch strateeg, kolonel Requette, in de „Indépendance", als zijn meening uit, dat Duitschland niet zoo gauw iets tegen Neder land en België zal ondernemen, waarbij het zeer snel hulpbrónnen zou uitputten, welke het met de grootste zuinigheid moet behan delen. De verovering van Zeeuwsch-Ylaanderen, voornaamste oogmerk van een eventueele in vasie in Nederland, heeft weinig kans van slagen. Het in oorlog komen met België en Nederland zou meteen een millioen goed uit geruste soldaten tegenover den aanvaller stellen en de blokkade van Duitschland in het Westen zou hermetisch worden. Engeland zou bovendien over een formi dabel bruggehoofd op het vasteland beschik ken, om de Duitsche maritieme bases aan de Noordzee aan te vallen. Elke grootsch op gezette operatie van Duitschland in het Wes ten zou finaal in het nadeel van dit land moeten uitloopen. Tot zoover deze kolonel. Voegen wij hier nog aan toe, dat, volgens een medewerker van een Belgisch hoofdstedelijk blad, de En- gelsche opperbevelhebber, Gort, heeft ver klaard, dat, indien België zou aangevallen worden, of zijn neutraliteit, zijn onafhanke lijkheid of zijn levensbelangen zouden be dreigd worden, de EranschEngelsche ga rantie op meer dan bliksemsnelle wijze in werking zal treden. De toestand werd ernstig inge zien. Hoe ernstig men in Brussel Zaterdagnacht de situatie inzag, wordt volgens de Msb. ge- illustreerd door het bericht van een der Bel gische avondbladen, dat stafofficieren toen hun vrouwen en kinderen uit Brussel weg stuurden, omdat zij ieder oogenblik een luchtaanval verwachtten. Men blijft overigens nog voorzorgsmaatre gelen nemen. Zoo zijn gisteren 300 patiën ten van het militaire hospitaal te Leuven naar een onderwijsinrichting in de buurt van Doornik gedirigeerd. de ambassadeurs van Frankrijk, Engeland en Duitschland ontvangen. Officieele kringen nemen een zeer streng stilzwijgen in acht over deze besprekingen. Het verluidt evenwel, dat de algemeene situ atie is besproken. Londen gelooft niet aan bedrei ging. De correspondent van dd „United Press" te Londen meldt, dat men in hooge Britsche militaire kringen in de ongerustheid welke tot militaire maatregelen^heeft geleid in Ne derland en België, het gêfolg ziet van een zet in den „zenuwenoorlog" en niet een voor bode van vijandelijkheden. Men meent verband te Moeten zoeken tus schen dezen „zet" en den binncnlandschen 'toestand'van Duitschland, waar tengevolge van de doorgestane koude, de stemming on der de bevolking ongunstig zou zijn, zoodat de aandacht afgeleid zou moeten worden op buitenlandsche problemen. Volgens de Brit sche zegslieden van „United Press" zou Döitschland, indien het een aanval had wil len doen, niet hebben gewacht tot het intre den van den dooi. Wat de concentratie van Duitsche troepen bij de grenzen van Neder land en België betreft, wordt er aan herin nerd, dat de „Siegfriedlinie" te kort is om de vereischte troepen onmiddellijk daarach ter te.kunnen concentreeren in de winter kwartieren, en dat daarom manschappen ook verder naar het Noorden moeten worden ge legerd. Vermoedelijk zijn er reeds maanden lang een millioen man Duitsche troepen op korten afstand van de grens der „lage lan den" gelegerd geweest. In Britsche legerkrin- gen heeft men geen inlichtingen ontvangen over troepenverplaatsingen van eenig belang, in dit gebied. Men houdt te Londen rekening met de mogelijkheid, dat de zoogenaamde „bedreiging" tegen Nederland en Bel gië een „afleidingsmanoeuvre" van Duitschland zou zijn, bedoeld om de aandacht af te leiden van een plan in een andere richting. Tegen deze ver onderstelling pleit echter, aldus het Britsche standpunt volgens „United Press", dat het oogenblik ongunstig is voor eenige offensieve actie, hetzij in Scandinavië of in den Balkan. Aldus verklaart de reederij. De Vereenigde Nederlandsche Scheep vaartmaatschappij, de reederij van de getorpedeerde „Arendskerk", be strijdt de Duitsche bewering, dat het schip contrabande aan boord zou hebben gehad. De lading bestond uit Belgische stukgoe deren, die in Antwerpen waren ingeladen voor Zuid-Afrika en bestemd voor Kaap stad en Durban. Van Rotterdam naar Ant werpen was de „Arenskerk" leeg vertrokken De directie deelde de Tel., waaraan wij het bovenstaande ontleenen, nog mede, dat de „Heemskerk", welke Maandagavond uit Ant werpen is vertrokken naar Zuid-Afrika, ten gevolge van het torpedeeren van de „Arends kerk" te Vlissingen zal worden vastgehouden, tot nader zal zijn beslist Hetzelfde is het geval met de „Maaskerk", die naar West-Afrika zou gaan, waarvoor in Rotterdam een lading zou worden ingeno men, doch in verband met hetzelfde feit voor- loopig niet zal vertrekken. Yan bevoegde zijde verneemt het blad nog, dat eerst wanneer de scheepspapieren door den kapitein van de „Arendskerk" te Lissa bon aan den consul-generaal van Nederland zijn ter hand geseld en de verhooren daar omtrent hebben plaats gehad, officieel de vraag of wel of niet contrabande aan boord was, zal kunnen worden beantwoord, Het vliegtuig te Khartoem aan gekomen. De .Reiger" is gistermiddag na een nrachtigen en zeer rustigen tocht om 15.50 uur Amsterdamschen tijd te Khartoem aangekomen. Hier mede is de tweede étappe van de reis naar Zuid-Afrika afgelegd. Yandaag wordt naar Nairobi gevlo gen. Gisteren om 7.50 (A.T.) landde het vlieg tuig te Luxor en bleef daar tot 9.40 uur (A.T.) tijdens dit oponthoud brachten de luchtreizigers een bezoek aan den beroem den tempel in de omgeving van de stad. Het toestel volgde af en toe den Nijl. Men kon o.a. de stuwdammen ziein. Om 11.30 arriveerde de „Reiger" op het vliegveld van Wadi Halfa. Directe belastingen 8% millioen boven de raming. De overige middelen brengen 33% millioen meer op. Nu de cijfers van de opbrengsten van de verschillende belastingen over het jaar 1939 l>ckend zijn geworden door het thans ver schenen overzicht van den stand der rijks middelen op ultimo December J.l. kunnen we met voldoening constateeren, dat het af- geloopen jaar volkomen aan de verwachting welke we omtrent de resultaten steeds heb ben gekoesterd, heeft voldaan. Deze voldoe ning geldt zoowel de opbrengst van de di recte belastingen als die der overige mid delen, zooals uit het hiernavolgende zal blijken. Directe belastingen. De raming voor 1939 van het to taal der middelen der directe be lastingen bedroeg f 126.703.000, het zuiver bedrag der kohieren op ulti mo Dec. 135,181.879.98, dat dus 'n sur plus boven de raming aanwijst van f 8.478.879.98, of ruim 11.9 millioen boven het kohierbedrag op ultimo December van 1938 (f 123.274.577). De overige middelen. Hoewel ook de maand December met een' opbrengst van f 39.262.493.56 zich uitstekend heeft gehouden en daarmee ruim f 2.452.000 boven de maandelijksche raming kwam, is het uiteindelijke surplus van de jaarop brengst boven de raming geworden f 33.757.422.88, hetgeen onder de tegenwoor dige omstandigheden toch zeer zeker als be vredigend mag worden beschouwd, te meer, waar de jaarlijksche raming voor het afge- loopen jaar reeds_ 12.5 millioen liooger was gesteld dan die vóór 1938. De Commissie „IJsstrijd" Vereeniging tot IJsbestrijding in Noord-Holland benoorden het Noordzeekanaal bericht ons, dat, met het oog op de wederom ingevallen vorst en de verdere weersvooruitzichten, voorloopig niet tot het breken van het ijs in het Noord-Hol- landsch Kanaal van Amsterdam tot Den Hel der zal worden overgegaan. Nieuwe P.T.T. dienst voor Ne- derlandsch-Indië, Suriname en Curagao. De oorlogstijd brengt allerlei moeilijkhe den, wartegen, wanneer deze zich buiten de landsgrenzen, en in ieder geval buiten de draagwijdte der middelen tot handhaving onzer souverciniteit liggen, weinig te doen is. Een zeer hinderlijke moeilijkheid is b.v. de in beslagneming en daarop in sommige ge vallen volgende prijsverklaring van de brief post, welke met Nederlandsche schepen en vliegtuigen tusschen Nederland en de Ne derlandsche Overzeesche Gewesten wordt vervoerd. Dit brengt een vertraging en on zekerheidvin het briefpostverkeer tusschen de veschillende déelen des Rijks, welke voor alle belanghebbenden veel ongerief brengt. Vooral in het zakenleven, waar men veelal van preciese tijdstermijnen afhankelijk is, wordt deze storing van het overzeesch post vervoer als uitermate hinderlijk gevoeld. Deze moeilijkheden zijn voor P.T.T. aanleiding geweest, zich te bezin nen op een mogelijkheid van gedach- tenverkeer met de Overzeesche Ge westen, welke eenerzijds als onge stoord eh onvertraagd zou kunnen worden gegarandeerd. anderzijds, ook bij verzending van langere be richten. niet te duur mocht worden. De hiervoor gevonden oplossing, de telegrambrieven voldoen in hooge mate aan deze beide eischen. Tele grambrieven worden op die trajecten waar de Staatssouvereiniteit over het postvervoer waken kan, dus binnen de landsgrenzen en die der Overzee sche Gewesten, per snelste postgele- genheid vervoerd. Op het internationale traject ech ter worden zij via den, geheel met Nederlandsche middelen bedienden en onschendharen radioweg verzon- ren. Tusschen Kootwijk en Bandoeng resp. Paramaribo reizen telegrambrie ven „via Hollandradio". De prijs dezer telegrambrieven is zóó laag gehouden, dat geen zakenman, en geen par ticulier, die bij zekere en tijdige aankomst ernstig belang heeft, daarin een bezwaar zal zien. Yoor ruim één rijksdaalder bereikt een telegrambrief van 50 woorden zijn over zeesche bestemming. Bij een gebruik van meer dan 100 woorden, daalt de woordprijs, voor dat meerdere, van 5 cent tot 3 cent per woord. De overkomstduur is gesteld op ongeveer den termijn, dien de brieven In vredestijd daarvoor noodig hadden met de luchtpost: zes dagen. Dien termijn nog korter stellen zou niet juist zijn, omdat dan het briefka- rakter verloren zou gaan en voor snellere (telegrafische) gedachtenwisseling vormen de nationale telegrammen het goedkoope te- legraafverkeer. Scheiding, ook naar den kostprijs, vart wat als telegraaf-, en wat tenslotte als ver sneld briefverkeer bedoeld is, blijft noodza kelijk. Men verwarre deze telegrambrieven ech ter niet met brieftelegrammen, welke ver traagde telegrammen zijn, met een, verge leken met de telegrambrieven, hooger ta rief. Telegrambrieven worden thans naar alle Nederlandsche Overzeesche Gewesten: Ne- derlandsch-Indië, Suriname en sedert 15 Januari ook naar Curagao met omliggende eilanden ter verzending aangenomen. Overgegaan op Nederlandsch motorschip. De Ver. Ned. Scheepvaart Maatschappij deelt ons mede, dat de bemanning van de in de Golf van Biscaje getorpedeerde „Arendskerk", welke zich aan boord vr»; het Italiaansche schip „Fedora" bevond, is overgegaan op het motorschip „Poeloe Bras" van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Laatstgenoemd schip bevindt zich op weg naar Lissabon, waar het he denmiddag omstreeks 12 uur wordt ver wacht. Lezing voor het district Noordhol land Noord van den Kon. Ned. Middenstandsbond. Na een gisteravond in Hotel Igesz gehou den huishoudelijke vergadering van het district Noordholland Noord van den Ko ninklijken Ned. Middenstandsbond, sprak de heer Mr. L. G. van Dam uit Haarlem over het onderwerp: VERVANGINGSWAARDE, PRIJSPOLITIEK EN WINSTBEPALING. De belangstelling voor deze lezing was niet groot. Spr. begint met uiteen te zetten, dat door een dolle prijspolitiek het volksvermo gen zeer spoedig kan opteren, zoodat een juiste prijspolitiek niet alleen noodig is voor den handel, doch ook voor den consument Bij een bedrijf zonder voorraden, dat dus op bestellingen werkt, is de prijsbepaling gemak kelijk, want dan is de vervangingswaarde ge lijk aan den prijs welke men concreet voor het goed betaalt. Bij stijging van den in koopsprijs gaat dan vanzelf de verkoopsprijs de hoogte in, daarover bestaat geen vraag stuk. De voorraden de moeilijkheid. Voorraden van afgewerkte producten, half fabrikaten en grondstoffen, vormen de moei lijkheid, omdat er dan verschillende bedrijfs takken zijn, welke worden ingeschakeld; de z.g. bedrijfskolommen der oerproductie, ver werkende industrie, grossier, kleinhandel, consument, beheerschen dan de kwestie van de vraag en aanbod. De goederenstroom wel ke door de productie loopt, beweegt zich in één lijn, van oerproductie tot consument. De stroomverbreeding in de goederen stroom is de voorraad, die in overeenstem ming moet zijn met de grootte en hoedanig heid van het bedrijf, een voorraad, die me thodisch moet worden uitgezocht en reke ning houdt met de omzetsnelheid. Omdat de bedrijven werken onder de wet van de con tinuïteit, omdat ze in een duurzame behoefte van de menschheid voorzïeri, dwingt elke leegte in de voorraad vanzelf weer tot aan vulling. Bij elke verkoop ontstaat weer een economische inkoopverplichting, er is dus een onverbrekelijke band tusschen verkoop en inkoop. Daarom heeft ook het bedrag dat eerder betaald is, slechts historische be- teekenis, wat het goed opnieuw zal kosten geeft den doorslag. Is er dus een prijsstijging :n het vooruitzicht, dan is men reeds thans verplicht zijn goederen op te slaan. Zoo is thans het probleem ontstaan tusschen den historischèn kostprijs en de vervangingswaarde. door de bijzondere tijdsomstandigheden. Aan de hand van verschillende voorbeel den toont spr. aan, dat men met de vervan gingswaarde rekening moet houdgn, wil men zijn vermogen niet spoedig zien inte ren, zooals in Duitschland in de inflatieja- len, waar men zich arm verkocht. Daar komt nog bij dat wanneer weer prijsdaling intreedt, de concurrentie wel zorgt, dat men zijn dure voorraad niet voor den kostprijs kwijt kan Zoo bleven na den grooten oorlog talloozen met dure voorraden zitten. Gevolg van deze omstandigheid beteekent voor den handel vernietiging, voor den consument ontwrichting van bet distributieapparaat en mtering van het volksvermogen. In de oor logsjaren brak het begrip vervangingswaar de reeds baan door de inzichten van den Duitscher Schmidt. In Nederland was dc groote propagandist hiervoor Prof. Lind- berg. De regeering houdt thans rekening met de vervangingswaarde, evenzoo de ge rechtshoven bij de behandeling van prijsop drijvingszaken. Spr. laakte het dat inderdaad er gerlijke gevallen van prijsopdrij ving geconstateerd zijn, de mid denstand doet goed deze te veroor- deelen, er zijn echter ook volkomen gemotiveerde gevallen geweest, op grond van boven uiteengezette theorieën. DE WINST-BEPALING, wordt vervolgens door spr. behandeld. Men komt er niet alleen met de theorie der vervangingswaarde, deze is geen ver teerbare winst, slechts een dekking voor toekomstige verplichtingen, voor nieuwe finanqiering bij den voorraad. Verteerbaar is alleen dat wat losgemaakt kan worden uit het bedrijf zonder dat dit het bedrijf schaadt. De uitkeeringspolitiek, dat wat men opneemt, moet economisch verant woord zijn, steeds moeten de middelen in het bedrijf zijn om de nieuwe inkoopen te kunnen financieren. Zorgt men hier niet voor, dan komen in een tijd van laagcon- (Niet officieel) 5de klasse, 2de lijst Trekking van Dinsdag 16 Januari 1910 Hooge Prijzen f 1000.— 12880 400.— 3163 8400 f 200.— 5539 12999 14520 15190 f 100.— 1312 1921 3762 4489 9225 9465 13891 17215 18411 Prijzen van f 70.— 1085 1577 1706 1801 1914 2429 2512 2520 2659 2823 2890 3036 3385 3404 3429 3542 3707 4199 .240 4425 4438 4548 4553 4695 4948 4953 5311 5397 5069 5583 5801 6187 6258 6392 6394 6462 653G 6563 6637 6686 6745 6755 6792 6935 7069 7275 7299 7331 7704 7744 7856 8113 8230 8362 8373 8535 8667 8972 9012 9284 9446 9601 9719 9790 9803 10421 10459 10609 10678 10707 10775 10791 10926 11075 11133 11408 11456 11536 11609 1167S 11731 11914 11964 12244 12283 12584 12590 12661 12672 12686 12751 12867 12913 13310 13366 13374 13436 13525 13599 13700 13881 13926 13941 14119 14286 14313 14365 14535 14629 14858 15042 15133 15152 15273 15321 15325 15361 15446 15468 15731 15758 16028 16075 16122 16123 16155 16214 16285 16403 16440 16647 17164 17353 17560 17631 17644 17932 18021 18032 18173 18256 18311 18321 18386 18445 18508 18542 18595 18960 19007 19014 19140 19240 15310 19361 19439 19514 19899 19952 20019 20126 20402 20606 20748 20759 20784 20967 21068 21078 21126 21309 21440 21567 21641 21656 21941 Nieten 1038 1069 1115 1189 1300 1337 1341 1382 1445 1461 1476 1480 1489 1492 1589 1607 1613 1630 1715 1760 1764 1842 1868 1988 2064 2080 2166 2182 2190 2320 2354 2387 2389 2448 2453 2475 2485 2493 2534 2553 2589 2610 2673 2684 2690 2775 2906 2941 2952 2978 2993 3019 3034 3041 3222 3264 3275 3326 3360 3408 3427 3562 3573 3622 3733 3735 3778 3891 3968 3970 4017 4122 4142 4184 4202 4245 4328 4347 4439 4446 4499 4562 4566 4579 4662 4663 4707 4764 4782 4808 4960 5029 5044 5090 5123 5146 5153 5178 5210 5302 5367 5411 5457 5511 5630 5646 5648 5699 5875 5894 5966 5967 5970 5985 6108 6125 6134 6154 6176 6221 6227 6368 6373 6408 6452 6484 6574 6584 6625 6632 6643 6731 6906 6950 6958 6965 6992 6993 7005 7022 7061 7111 7148 7156 7189 7218 7261 7529 7557 7621 7645 7683 7709 7761 7996 8085 8108 8240 8296 8406 8474 8488 8506 8598 8601 8680 8687 8719 8723 8742 8793 8815 8959 8970 9120 9187 9189 9204 9212 9221 9456 9473 9500 9628 9657 9660 9682 9684 9895 9904 9997 10000 10005 10036 10039 10056 10098 10127 10156 10206 10228 10277 10295 10347 10400 10451 10494 10504 10542 10614 10620 10734 10749 10843 10917 10923 11062 11072 11227 11243 11294 11424 11438 11451 11489 11501 11527 11539 11546 11657 11708 11727 11791 11795 11902 11949 11958 12022 12140 12182 12185 12193 12198 12228 12263 12290 12311 12369 12395 12423 12481 12537 12569 12636 12735 12737 12772 12781 12817 12924 12951 12992 13009 13019 13074 13099 13122 13140 13147 13162 13192 13224 13241 13265 13268 13277 13321 13420 13428 13497 13520 13532 13668 13707 13722 13788 13846 13924 13975 14004 14060 14061 14091 14198 14205 14242 14245 14364 14528 14529 14532 14601 14655 14706 14710 14728 14759 14766 14819 14833 14847 14885 14891 14968 15084 15115 15123 15145 15173 15216 15232 15237 15333 15363 15364 15386 15451 15497 15518 15540 15545 15557 15578 15680 15737 15742 15795 15841 15944 15957 15963 15998 16030 16099 16223 16279 16297 16378 16384 16404 16405 16426 16548 16599 16615 16625 16649 16650 16690 16697 16770 16784 16794 16831 16869 16895 16918 16960 16971 17003 17004 17016 17035 17111 17151 17191 17247 17251 17276 17288 17358 17399 17435 17454 17574 17594 17623 17627 17635 17660 17787 17797 17865 17950 18046 18048 18053 18127 18180 18204 18218 18234 18284 18292 18314 18359 18409 18424 18461 18463 18492 18545 18571 18594 18605 18609 18619 18626 18736 18748 18749 18754 18770 18790 18792 18802 18808 18833 18874 18912 18950 18966 18994 19004 19016 19058 19065 19079 19169 19184 19190 19217 19219 19256 19264 19411 19478 19497 19510 19569 19580 19597 19677 19749 19765 19810 19857 19864 19893 19910 19911 19939 19940 20009 20026 20088 20111 20263 20293 20342 20357 20426 20684 20734 20752 20767 20798 20801 20843 20872 20898 20916 20917 20933 20969 21009 21021 21033 21086 21317 21350 21353 21381 21418 21545 21552 21563 21588 21682 21691 21697 21742 21771 21854 21862 21873 21934 21969 Verbet. 5de klasse, 1ste lijst: 6053 m. z. 6055; 8404 m. z. 10404; 8480 m. z. 10480. junctuur de credietmoeilijkheden, en tot de regeering zal men zich dan moeilijk met succes kunnen wenden. Er zijn geen vragen, zoodat de waarn. voorzitter, de heer Coltof uit Den Helder (de voorzitter, de heer Niestadt is afwezig) met een hartelijk woord van dank aan den spreker, de vergadering sluit. PURMEREND, 16 Jan. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par tijen, wegende 50.000 Kg., handel stug, hoogste prijs f 23.50. Kaasmarkt: gewicht 664 Kg., handel matig. 3 stapels kleine Boerenkaas f 21.—. 387V2 Kg. boter f 1.65— 1-72 per kilo. Runderen, totaal 651 stuks* 350 vette koeien 6886 ct. per kilo, matig; 201 geldekoeien f 110—180 per stuk, matig; 75 melkkoeien f 180—275 per stuk, 25 stie ren 57—62 ct. per kilo, matig; 6 paarden f 70—130 per stuk, stug; 90 vette kalveren 7895 ct. per kilo, stug; 90 graskalveren f 4063 per stuk, stug: 500 nuchtere kalve ren: voor de slacht f 13—18, voor de fokke rij f 15—20 per stuk, stug; 260 vette var kens voor de slacht 55—60 ct. per kilo, matig; 22 magere varkens f 20—25 per stuk, matig; 198 biggen f 813 per stuk onge merkt en 1319 per stuk gemerkt; 1550 schapen f 20-32 per stuk, matig; 47 bok ken f 310 per stuk, matig; kipeierep f 3.75—4.25, eendeieren 2.85 per 100 stuks, 400 Noordhollandsche Blauwen (kuikens) '0 ~5 ct. per kilo, 6100 oude kippen en hanen (wit en rood) 42%—50 ct. per kilo, idem blauw 50 ct. per kiio. konijnen f 0.40 2 per stuk, 1600 oude eenden 1525 ct. p. ftuk duiven 40 ct. per paar, 41 ganzen f '-.u>3.25 per stuk, 12 zwanen f 3.50 per stuk. n/ww!*5' Centrale Eierveiling. Aanvoer: ■T-A ®Pndeieren 2.903.05, 80.000 kipeieren o.oO4.50. BROEK OP LANGEXDIJK. 17 Jan. oca16!1 drielingen 1.60; peen 1.70- 2.bU; kroten 3.50; roode kool 4.105: Savove 2 i(h-3 *eIe k0Dl 2'50-2'8°: d' witte k°o1 NOORDSCHARWOUDE, 17 Jan <a-aÜ° k,t' uion 3.70—3.80: gr0ve 3.30-3.40; *0500 kg. roode kool 4.30—4.70; 15500 kg. o°ia kg. d. witte kool ^.o03.10.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 8