Een onderzeeboot kiest haar element SAiON 10.5 graad vorst! Mxtdinieuutf Een fortuinlijke tewaterlating Brand op de Molengracht Het geteisterde Huisduinen Maandag 22 Januari 1940 Tweede Blad N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde de levensader van Vlissingen Van een rijmenden hoofdingenieur Breien voor de weermacht Hedenmorgen 8 uur t Kaartverkoop „Die Jahreszeiten vangt heden aan Breiende schooljeugd Intellect - voorstelling „Van kielplaat tot zeekasteel" Hoe de Oranje gebouwd wera MANSHANDEN Schade door mijnramp? In Vlissingen is het alles „De Schelde" wat de klok slaat. Dit machtige scheep vaartbedrijf heeft zijn stempel gedrukt op heel het leven van deze aardige Zeeuw- sche stad, met haar ruim 23.000 inwo ners. De stalen armen van de enorme kranen grijpen tot boven het Betje Wolfplein, het dreunen van de pneumatische hamers klinkt tot diep in het hart van de stad. Hier wordt gewerkt met een energie en arbeidsvreugde alsof men het woord ma laise nooit gekend heeft. Bijna 65 jaar ia de Kon. Mij. „De Schelde" In Vlissingen gevestigd. In het jaar 1875 kreeg de vader van den tegenwoordigen 'president commissaris het verzoek van Koning Willem III om zijn bedrijf van de Kinderdijk over te plaatsen naar Vlissingen. De heer Smit vol deed aan dit verzoek en ging met zijn veertig man personeel naar de Scheldestad. Het was een heele stap. Sedert tientallen van jaren had men aan de Kinderdijk zijn bedrijf gehad. Nu moest men opnieuw beginnen. Moeilijkheden zijn overwonnen en na zestig jaar is er een bedrijf met een wereldreputatie. J3ijna 4000 man vindt er werk. Het bedrijf heeft Zijn eigen opleidingsscholen. Vijfhonderd jon gens worden ieder jaar psychotechnisch getest en naar aanleg en bekwaamheid ondergebracht in een van de afdeelingen van „De Schelde", want behalve scheepsbouw heeft men ook een groote afdeeling machinebouw, er is, sinds eenige jaren, een afd, vliegtuigbouw, men heeft er groote gieterijen en een meubelfabriek, waar 300 man werkt. Er is dus arbeidskeuze genoeg en heel de jeugd en daarmee de ouders, profiteeren daar- [van. Men kweekt zijn eigen menschen op, vormt ze, want er valt aan de jongelui van de Lagere School nog heel wat te vormen, zoo verzekerde ons hoofdingenieur v. Tijen in een gesprek. Zoo heeft dus „De Schelde" ook een groote cultu- reele taak, die zich verder uitstrekt dan Vlissingen. Het personeel voor dit groote bedrijf komt n.1. van heel Walcheren en Zuid-Beverland. Van 50 km ver wordt het met eigen autobussen aan gevoerd. De Marine en de Schelde. Er is een nauwe relatie tusschen de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" en de Kon. Marine. Tal van Marineschepen vonden hier hun begin. Op de werf van den heer Smit werd de eerste onderzeeboot, de Luctor et Emergo, gebouwd. De comman dotoren van deze eerste duikboot vindt men nog op het terrein van de Onderzee- d'enstkazerne. Ook groote marineschepen liepen in Vlissingen van stapel en van de 38 onderzeebooten, die voor de Kon. Marine werden gebouwd, liepen er 19 van de hellingen van De Schelde van stapel. Zaterdagmorgen, men heeft het nog in ons Vorig nummer kunnen lezen, was het de O 22, (die aan zijn element werd toevertrouwd. Het is een vlotte tewaterlating gewor den, die verricht werd door mevr. Van Pappelendamde Witte, echtgenoote van den hoofdofficier M.S.D. der 2e kl. J. C. v. Pappelendam. De trein met genoodigden was wat laat en Zoo klonk het attentiesein inplaats van om 11 U. eerst om 11.30 u. Toen waren alle maatrege len genomen, de laatste stutten onder het vaar tuig waren weggeslagen, nog slechts de slag met den zilveren hamer was noodig om het Schip „vlot" te brengen. Op dat oogenblik is de spanning bij de tech nici groot. Zal het schip gaan glijden?...... Slechts een kleine belemmering kan stagnatie torengen en al staat men daar dan ook machte loos tegenover, prettig is het niet. Bovendien had men de laatste keeren bij „De Schelde" eenige onaangename ervaringen opgedaan. (Daardoor geleerd, had men echter geen enkel risico genomen. Een verwarmingsinstallatie om overal een gelijke temperatuur te hebben, en om het vet op de. slee niet te doen bevriezen, Was aangebracht, zoodat men zich in geen ge- Val iets te verwijten zou hebben. De O 22 glüdt En het ging vlot. Onberispelijk. Met fermen, resoluten slag sloeg mevr. van Pappelendam het touw door en moest zich haasten om de flesch champagne op den boeg van het reeds glijdende schip stuk te slaan. Het gelukte, de champagne parelde langs het schip en onder het ge juich van de vele genoodigden, gleed de O 22 van de helling. Een plons, een duik en voor het eerst was het schip in zijn eigenlijke element. Van alle kanten werd mevr. Van Pappelen- idam geluk gewenscht, maar die gelukwenschen Werden ook aan de directie van de werf, aan het hoofd van de afd. materieel, schout-bij- ïiacht L. C. A. M. Doorman, aan den aange wezen commandant, luit. ter zee le kl. Valken burg, gebracht. De genoodigden begaven zich hierna naar het hoofdkantoor van „De Schelde", waar ver- verschingen werden aangeboden. Woorden van gelukwensch. Hier was het de directeur van „De Schelde", de heer Wesseling, die zijn vreugde uitte over de voorspoedige tewaterlating van de O 22, die den weg over land vlot had afgelegd, om in zijn eigenlijke element te komen. De heer Wesseling dankte mevr. Van Pap pelendam en bood haar, namens de directie, een gouden ring met brillanten aan. Overste Van Pappelendam uitte hierna zijn gelukwenschen met de tewaterlating van de nieuwe onderzeeboot. Namens zijn vrouw dank te hg de directie van „De Schelde" voor de uit- noodiging tot het verrichten van deze plechtig heid. Met de O 22 wordt de 38e onderzeeboot voor de Ned. Marine te water gelaten, die gebouwd werden over vier verschillende werven maar waarvan er 19 bij de Mg. „De Schelde" van stapel liepen. Spr. herinnerde aan den bouw van de eerste onderzeeboot, op initiatief van „De Schelde", een onderzeeboot, gebouwd naar Amerikaan- sche plannen, die na langdurige beproevingen door de Marine werd overgenomen. Overste Van Pappelendam releveert de technische ontwikkeling en wgst er op, dat bij den ingenieursstaf van „De Schelde", twee officieren M.S.D. zijn, die aan boord van de schepen hun practische ervaring op deden. Er is dan ook bij het toezicht en bij het beproeven altijd een prettige geest van samenwerking. Over eenige maanden, aldus de overste, zal deze boot aan de Marine worden toegevoegd. De Marineleiding is er van overtuigd, dat het schip gebouwd is naar een goed doorgewerkt project van ingenieurs en technici van de Mij. „De Schelde". Met den wensch, dat op de leeggekomen hel ling weer spoedig de kiel van een nieuw schip gelegd mag worden, besluit spr. zijn woorden, waarbg hij een dronk uitbrengt op de Maat schappij. Bg de tewaterlating van de O. 22. De hoofdingenieur van de Marine, ir. G. de Rooy, heeft Zaterdagmorgen, na afloop van de vlotte tewaterlating van de O 22, een rijm voorgedragen, dat hij gemaakt had, op ver schillende van de medewerkers aan den bouw van de onderzeeboot. De bij onze Marine be kende figuren hebben, we uit dit geestespro duct van ir de Rooy gehaald en zetten wij onze lezers voor. In alfabetische volgorde kreeg ieder zijn buurt: A is de Admiraal, onder wiens beheer de bouw heeft plaats gevonden. D is Van Duim, wiens grootste lust het is te zeilen en te varen. Maar ook Daal, die eiken dag te luisteren heeft naar heel wat „maren". E is Van Erkel, het opperhoofd van het toe zicht Nautica. Maar ook 't bureau Electriek; daarvan is Pot de pa. H is het Hoofd IV A, dat steeds de leiding heeft. Waarbij 't Hooft van Scheepsbouw de noodige adviezen geeft. K zijn de Kolonels, die de diverse diensten leiden. En de beide de Kat's, die den grootsten strijd niet mijden. L is Louis, die ook wel naar den naam Lodewijk luistert. Maar ook Labout, die altijd maar zoo zachtjes fluistert. P is Mevrouw van Pappelendam, die koude en vermoeienis heeft willen trotseeren, Om de „O 22" in het water te laveeren. Maar ook de overste, haar man, die het wist te klaren, Dat we karretjes kregen, die geen zorgen meer baren. T zijn van T\jen en Tjebbes, die dikwijls bij de machines hebben gestaan. En ook Tours, die zich traintvoor deze baan. U is het Uitstel, maar daarom wordt nü niet gevraagd V is Valken burg, die zeer voorzichtig is, voor-dat hg iets waagt; Maar zgn ook Vader en Vrind, de beken de Schelde-lieden, Wien wg hierbij voor al hun hulp den dank der Marine bieden. 's-GRAVENHAGE, 20 Jan. Aan de Neder- landsche breisters wordt medegedeeld, dat zij, die nog aan blauwe bivakmutsen voor de marine bezig zijn, deze zoo spoedig mogelijk kunnen inzenden bg den Commandant der Marine te Nieuwediep. Men wordt echter ver zocht niet nog aan nieuwe blauwe bivakmutsen te beginnen. Wel worden nog blauwe pols moffen en dassen gevraagd. Voor de landmacht worden groene bivak mutsen, dassen, polsmoffen en wanten bij alle breicomité's en in kamer 6 van het Haagsche stadhuis, met het oog op de strenge koude, zoo spoedig mogelijk ingewacht. SCHOORSTEENBRANDJE. In de Hertzogstraat werd assistentie ver leend bg een schoorsteenbrandje. VER>HSSIN GEN. Aangifte werd gedaan van de vermissing van een pakje sigaretten. Een tasch met boodschappen, welke even onbeheerd aan een fiets hing, werd gedeelte lijk van den inhoud beroofd. Het kwik zakt nog. Gaan wij weer een historischen win ter tegemoet? De mogelijkheid moet niet als uitgesloten beschouwd worden, want sedert enkele dagen worden er temperaturen genoteerd, die Inderdaad „historisch" aandoen. Was de temperatuur gedurende den geheelen Zaterdag vrfl hoog en werd over het algemeen aangenomen, dat deze vorstperiode wel spoedig tot het verleden zou behooren, in den loop van den Zondag kwam, tegelijk met den zwaren sneeuwval, ook de koude weer terug. Om 5 uur gisterenavond was het reeds S'/j graad onder het O-punt, om 9 uur gisterenavond 7graad, om 12 uur steeg het kwik plotseling weer tot 1/i graad, om echter om 6 uur vanmorgen terug te vallen tot niet min der dan 8.8 graden. Om 8 uur was deze stand zelfs 10.4 graden en als de voorteekenen niet bedriegen, zal deze stand wellicht nog lager worden. De barometer, die eergisteren en gis teren behoorlijk terugliep, is weer in stggende Ijjn, zoodat ook in dit opzicht nog „winter" verwacht kan worden. Ook andere plaatsen des lands melden strenge vorst. Om 8 uur hedenmorgen vroor het bijv. in Groningen 15 graden en in de Bilt 13 graden. De sneeuwval is overal in den lande zeer zwaar geweest. Men berekent een gemiddelde van 20 centimeter. Heden vangt de kaartverkoop voor de belangrijke uitvoering ten bate van het „Marine Rampen Fonds" van „Die Jah reszeiten" aan. Er zg aan herinnerd, dat de drie beste Nederlandsche zangers hun medewerking zullen verleenen, n.1. Jo Vincent, Louis van Tulder en Willem Ravelli. Voorts werkt mede een strijkorkest van de Sta^muzick en Held. R.K. Gemengd Koor. Begeleiding op den vleugel mevr. NymeyerMoorman, het geheel onder leiding van den heer Leewens. Kaarten ad 50 en 75 cent, belasting inbegrepen, te verkrijgen bg: Bureau Drukkerij De Boer. De plaatselijke boekhandelaren. De leden van Held. R.K. Gemengd Koor. Plaatsbespreking op 1 en Februari a.s. aan Casino. tt BEKEURINGEN. Er werden bekeuringen opgemaakt wegens het overtreden van de Arbeidswet, het gooien met sneeuwballen op den openbaren weg en het overtreden van de vogel-wet. Wat dit laat ste betreft: deze bekeuring had betrekking op een poging tot het vangen van meeuwen met een net. Er schijnen nog altijd lage individuen te zijn, die van de honger van de vogels ge bruik maken om de dieren te vangen. Van den vorigen winter is ons een staaltje bijgebleven van iemand, die 60 tot 80 spreeu wen op een dag ving en er soep van kookte. O.i. is het aan te bevelen, dat de politie daar tegen streng optreedt. Bovenverdieping uitgebrand. Zaterdagmorgen te omstreeks kwart over 10 is brand uitgebroken aan de Molengracht, en wel in het perceel No. 47, bewoond door de familie Oostenburg. Op de bovenverdieping was een ongeveer 10-jarig zoontje van Oostenburg met een brandend kaarsje aan het spelen en hier mede schijnt de brand gesticht te zijn, Aldu9 enkele omwonenden. Terstond werd door een der buren de politie in kennis met het gebeurde gesteld, zoodat binnen weinige minuten de brandweer-auto ter plaatse aanwezig was. Het was de hoogste tijd, aangezien dikke kolommen rook reeds uit het dak opstegen. Van andere zijde was echter ook reeds assistentie verleend en wel door een tweetal werkloozen, die toevallig langs kwamen en terstond naar binnen vlogen en het huisraad naar buiten sleepten. Dat waren W. ue vries en K. de Ruiter. Een groot deei van het meubilair stond zoodoende in enkele minuten op de besneeuwde Molengracht. Waar het niet mogelijk bleek de brandende bovenverdieping via het binnenhuis te be reiken, zulks door de sterke rookontwikkeling, legde men de spuit door het raam van de dak kapel. Spoedig smaakte men de voldoening, dat het vuur minderde en een kwartier later had men den brand onder de knie. Het bleek, dat practisch de geheele bovenverdieping leeg- gebrand is. Beneden heeft men veel water schade. De in het huis aanwezig zijnde be woonster en de kinderen hadden geen letsel opgeloopen. Ondanks de dikke rook bleek het geen bezwaar, dat een der brandweeragenten zich in de brandende kamer begafdat was mogelijk dank zg het gebruik van het zuurstofmasker, dat hier zijn groote nut bewees. Naar wg hooren zou verzekering de schade dekken. Bij den brand waren o.m. aanwezig burge meester Ritmeester, de commissaris van politie, de heer Dokter, de heer Teune, dok ter Rienks, en de inspecteurs van .politie. Er wag door de agenten vcor een behoorlijke afzetting zorggedragen, zoodat de werkzaam heden vlot konden verloopen. i i j 3 o. i*l.i i i> i ö4 j - Door de meisje van de 6e en 7e leerjaren van alle lagere scholen, die der Ulo-scholen en van de vakschool zullen in de komende drie weken bivakmutsen, dassen en polsjes gebreid worden voor de soldaten. Er zijn zoo ongeveer 800 bivakmutsen noodig, waaraan in de eerste plaats gewerkt zal worden. Men heeft een behoorlijke financieele bijdrage ge kregen 300.maar vermoedelijk zal dit bedrag lang niet toereikend zijn, gezien het groote aantal benoodigde kleedingstukken. Vanzelfsprekend zullen natuurlijk giften voor het mooie doel, den menschen, die in ons aller belang onder de wapenen zgn geroepen, tegen de hevige kou te beschutten van harte door ondergeteekenden in ontvangst worden ge nomen. Er moet hard gebreid worden. De kinderen krijgen de wol mee naar huis, waar ze verder kunnen breien, terwijl de hulp van moeders en oudere zusters niet versmaad zal worden. Als alles meeloopt begint Woensdag de breierij. Het comité: S. de Böck, Weststraat 2. H. J. Marinus, secr., Ruijghweg 21. A. Kramer, Parallelweg 40. C. lest, Singel 19. Mej. C. Leeuwens, Pr. Hendrikl. 17. 'C. Prinsen, Ooievaarstraat luz. Achtereenvolgens door Noormannen, Engelschen, Fransehen en Russen belaagd, thans door Nederlandsche mgnen verwoest. Een medewerker schrijft aan de N.R.Crt.: Het dorp Huisduinen in de gemeente Den Helder, dat, na op 30 December door een mijn- ontploffing ernstig te zijn gehavend, in den nacht van Woensdag op Donderdag j.1. op nieuw door een nog heviger explosie zwaar werd getroffen, heeft een lange historie achter zich. De oude cronijcken maken reeds omstreeks 700 melding van dit vlek, dat toen een klein visschersdorp moet zijn geweest, hetwelk aan vankelijk toebehoorde aan de Sint Maartens kerk te Utrecht, doch later aan Holland kwam. In de middeleeuwen moet ter plaatse een klooster hebben gestaan, waarvan echter niets meer is overgebleven. Het dorp heeft namelijk veel te lijden gehad niet alleen van de zee, maar ook van de invallende Noormannen. In de krijgsgeschiedenis van ons vaderland wordt Huisduinen meermalen genoemd. Zoo werd nabij Huisduinen op 14 Juni 1673 door luitenant-admiraal-generaal Adriaenszoon de Ruyter een glansrijke overwinning behaald op de vereenigde Engelsche en Fransche vloten onder prins Robert en d'Etrées. In de „Geschiedenis van Nederland ter Zee", door J. C. Mollema, waarvan juist dezer dagen het eerste deel is verschenen, -wordt hieromtrent betreffende de Ruyter nog vermeld „Noyt kust hij sijn eygen handen, en gaf altijt Godt de Eere". Enkele eeuwen later, in 1709, zijn weer de Engelschen bij Huisduinen voor de kust, dit maal tezamen met de Russen. Zij maken nabij Huisduinen een landing, doch werden door de Franschen verdreven. Huisduinen bereikte in de achttiende eeuw zijn grootsten bloei, doch werd sindsdien over vleugeld door Den Helder, dat tijdens den Fan- schen tijd door Napoleon in verkleinden zin ge maakt werd tot een Gibraltar van het Noorden. In 1830 werd Huisduinen met een vuurtoren verrijkt. Voordien werd er bij stormweer vuur op de duinen ontstoken, terwijl oudtijds, wil men de oude cronijcken gelooven, de jutters van Huisduinen in gruwelijke stormnachten lantaarns bonden tusschen de horens der koeien. Hoe die legenden daaromtrent echter precies luiden, weet niemand nauwkeurig te vertellen. De tegenwoordige vuurtoren, gemeenlijk genoemd de Lange Jaap, dateert eerst van 1877 en werd 600 meter ten Westen van de oude opgetrokken. Hij heeft een lengte van 64 meter en bezit het hoogste licht van Neder land, t.w. 57 meter boven den waterspiegel. Dit wonder der moderne optiek met zijn hypermoderne automatische installaties is de volmaaktste vuurtoren van de veertien, welke aan onze kust zijn opgesteld. De lamp binnen het optiek bezit een sterkte van 30.000 kaars, welke echter door de ingenieuze combinatie der prisma's worden versterkt tot 9.000.000 kaars. Hierdoor zijn de lichtwieken van de Huisduiner vuurtoren op een afstand van ge middeld ongeveer 40 km zichtbaar en bij hel der weer zelfs op het dubbele hiervan. Uit defensie-oogpunt is het helaas verboden de 287 treden van de Lange Jaap te beklim men. Niet alleen zou de toerist hier bg het aanschouwen der lichtinstallaties verbluft staan over het wonderlijk kunnen van het menschelijk vernuft, maar tevens zou hij vol bewondering het weidsche panorama over- schouwen, dat op die hoogte voor hem ligt uit gespreid. Huisduinen is de vorige eeuw met het 3 km verder gelegen Den Helder tot één gemeente verbonden, welke evenwel als wapen dat van Huisduinen voert. De laatste decennia is het dorp vooral bekend geworden als Holland's noordelijkste vastelandsbadplaats. Het bezit een prachtig strand en een fraaien parkaanleg in de z.g. Donkere Duinen met een ongerept natuurschoon, een waterpartij en heerlijke wandelwegen. Onder meer biedt de badplaats een unieken wandelweg langs den zeedijk. Zooals alle kustplaatsen heeft ook Huisdui nen de plagen van den Wester aan den lijve ondervonden. Bij storm en ontij, als de wind huilt en giert rond den kop van Holland, is er angst en schrik in het dorp. „Een eeuwen-oude traditie is door den bouw van het m.s. „Oranje" van de Mij. „Ileder- land" voortgezet". Dat was de laatste zin die de verklarende tekst van deze zeer fraaie film, die Zondag morgen in Rialto vertoond werd, beëindigde, maar die tevens inhield de groothield de grootheid van onze natie op het gebied van scheepvaart. Het is een uitstekende gedachte geweest van de S. M. „Nederland" om den bouw van dit vlaggeschip van kiellegging tot eersten tocht te laten verfilmen. „En „Polygoon" is in deze opdracht op bijzondere wijze geslaagd. Van het eerste tot het laatste beeld blijkt alles even goed ver zorgd en degenen, die gisterenmorgen in Rialto aanwezig waren, hebben een goed idee gekregen, op welke wijze de „Oranje" ont staan is. Een schepping van wglen Ir. Prins. De „Oranje" is een schepping van Ir. Prins, die helaas de voltooiing van zijn werk niet heeft mogen meemaken. Allereerst voert „Polygoon" ons naar da teekenkamers, waar het m.s. „Oranje" ge projecteerd wordt. Wij zien den ontwerper aan het werk, dat een uiterste nauwgezetheid vereischt. De gereedgekomen teekeningen gaan naar het proefstation van den Scheepsbouw té Wageningen om gekeurd te worden. Een model, precies volgens de teekeningen, wordt vervaardigd en op allerlei manieren getest. En dan pas, als alles goedgekeurd is, vangt de eigenlijke bouw aan. De kiellegging. Op 2 Juli 1937 vindt de kiellegging plaats. We zien de geweldige bokken aan het werk om de platen neer te laten. Weer verder voert ons de film. Spanten v/orden gevormd en op hun plaatsen ge bracht Eén ding wordt ons in het bijzonder duide lijk, n.1. wat een werk, welk een ontzaglijk werk deze bouw was, die aan duizende menschen voor jaren exploit gaf bij den eigenlijken bouw, en ook bij de talrgke neven-industrieën, die er bij betrokken zijn. We beginnen iets te begrijpen van de groot heid der Nederlandsche Scheepsbouw, die in zulk een groot deel van Nederland de men schen aan het werk houdt en die droefheid van werkloosheid in vreugde van arbeid ver andert. En we gaan beseffen, wat de op dracht voor den bouw van een dergelijk schip vcor onze industrieën beteekent. De tewaterlating. Gestadig gaat het werk verder. Geweldige krukassen worden aangebracht. Pijpleidin gen, kabels, en het duizelt den toeschouwer somwijlen van de ontzagwekkende hoeveel heden, die noodig zijn. 8 September is het de groote dag. Na ruim 1 jaar arbeid is het uur van de te waterlating aangebroken. H. M. de Koningin, Prinses Juliana, Prins Bernhard, de impo sante vlootrevue op het IJ, al deze belang stelling is reeds een kleine belooning voor het werk, dat al verricht is. De voltooiing. Maar die tewaterlating is slechts een „halte" in de voltooiing van de „Oranje". Weer zou er een jaar overheen gaan, eer alles gereed zou zijn. Motoren moeten worden gemonteerd, vloe ren worden aangelegd, voor de zooveelsta maal wordt het schip van verf voorzien, ver warming, keuken, electrische geleidingen, aan alles wordt de laatste hand gelegd. En weer staan we vol bewondering te kg- ken, als de ontzaglijke schoorsteen wordt aangebracht. Een gevaarte dat 50 ton weegtx Een ander voornaam onderdeel, de red dingssloepen, worden op het schip onder gebracht, 14 stuks ieder, plaats biedend aan 99 personen. Nu nadert het moment van de proeftocht snel. In het dok zien we de schroeven aan brengen en dan eindelijk, op 15 Juli 1939, nadat reeds een technische proefvaart heeft plaatsgevonden, is er de officieele proef vaart, waarbij in aanwezigheid van Prins Bernhard en tallooze andere genoodigden de officieele overdracht van Werf aan de Mg. ..Nederland" plaats vindt. Een schip, plaats biedenden aan 747 passagiers me'l een be manning van 383 koppen, heeft zgn plaats ingenomen, in de rij van die schepen, die de eeuwenoude traditie van Nederland op zee op waardige wijze hooghouden. DAMES KAPPER HEEREN Stakmanbossestr. 65 Tel. 514 „Huisduiner Belang" verzoekt huiseigenaren te Huisduinen, bg geleden schade, daarvan zoo spoedig mogelijk opgave te doen aan den secr. van ..Huisduiner Belang", den heer Snel, Duinweg 42. Wie 's winters zomerwarmte wenscht door cokes of anthraciet Doet wijs als hij de brandstof stookt, die OKKE VISSER biedt Adres; Polderweg 34 - Telef. 228.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5