Een onderzeeboot
kiest haar element
SAiON
10.5 graad vorst!
Mxtdinieuutf
Een fortuinlijke
tewaterlating
Brand
op de Molengracht
Het geteisterde
Huisduinen
Maandag 22 Januari 1940
Tweede Blad
N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde
de levensader van Vlissingen
Van een rijmenden
hoofdingenieur
Breien voor de weermacht
Hedenmorgen 8 uur t
Kaartverkoop
„Die Jahreszeiten
vangt heden aan
Breiende schooljeugd
Intellect - voorstelling
„Van kielplaat tot
zeekasteel"
Hoe de Oranje
gebouwd wera
MANSHANDEN
Schade door mijnramp?
In Vlissingen is het alles „De Schelde"
wat de klok slaat. Dit machtige scheep
vaartbedrijf heeft zijn stempel gedrukt
op heel het leven van deze aardige Zeeuw-
sche stad, met haar ruim 23.000 inwo
ners.
De stalen armen van de enorme kranen
grijpen tot boven het Betje Wolfplein,
het dreunen van de pneumatische hamers
klinkt tot diep in het hart van de stad.
Hier wordt gewerkt met een energie en
arbeidsvreugde alsof men het woord ma
laise nooit gekend heeft.
Bijna 65 jaar ia de Kon. Mij. „De Schelde"
In Vlissingen gevestigd. In het jaar 1875 kreeg
de vader van den tegenwoordigen 'president
commissaris het verzoek van Koning Willem
III om zijn bedrijf van de Kinderdijk over te
plaatsen naar Vlissingen. De heer Smit vol
deed aan dit verzoek en ging met zijn veertig
man personeel naar de Scheldestad.
Het was een heele stap. Sedert tientallen van
jaren had men aan de Kinderdijk zijn bedrijf
gehad. Nu moest men opnieuw beginnen.
Moeilijkheden zijn overwonnen en na zestig
jaar is er een bedrijf met een wereldreputatie.
J3ijna 4000 man vindt er werk. Het bedrijf heeft
Zijn eigen opleidingsscholen. Vijfhonderd jon
gens worden ieder jaar psychotechnisch getest
en naar aanleg en bekwaamheid ondergebracht
in een van de afdeelingen van „De Schelde",
want behalve scheepsbouw heeft men ook een
groote afdeeling machinebouw, er is, sinds
eenige jaren, een afd, vliegtuigbouw, men heeft
er groote gieterijen en een meubelfabriek, waar
300 man werkt.
Er is dus arbeidskeuze genoeg en heel de
jeugd en daarmee de ouders, profiteeren daar-
[van.
Men kweekt zijn eigen menschen op, vormt
ze, want er valt aan de jongelui van de Lagere
School nog heel wat te vormen, zoo verzekerde
ons hoofdingenieur v. Tijen in een gesprek. Zoo
heeft dus „De Schelde" ook een groote cultu-
reele taak, die zich verder uitstrekt dan
Vlissingen.
Het personeel voor dit groote bedrijf komt n.1.
van heel Walcheren en Zuid-Beverland. Van
50 km ver wordt het met eigen autobussen aan
gevoerd.
De Marine en de Schelde.
Er is een nauwe relatie tusschen de
N.V. Kon. Mij. „De Schelde" en de Kon.
Marine. Tal van Marineschepen vonden
hier hun begin. Op de werf van den heer
Smit werd de eerste onderzeeboot, de
Luctor et Emergo, gebouwd. De comman
dotoren van deze eerste duikboot vindt
men nog op het terrein van de Onderzee-
d'enstkazerne. Ook groote marineschepen
liepen in Vlissingen van stapel en van de
38 onderzeebooten, die voor de Kon.
Marine werden gebouwd, liepen er 19 van
de hellingen van De Schelde van stapel.
Zaterdagmorgen, men heeft het nog in ons
Vorig nummer kunnen lezen, was het de O 22,
(die aan zijn element werd toevertrouwd.
Het is een vlotte tewaterlating gewor
den, die verricht werd door mevr. Van
Pappelendamde Witte, echtgenoote van
den hoofdofficier M.S.D. der 2e kl. J. C.
v. Pappelendam.
De trein met genoodigden was wat laat en
Zoo klonk het attentiesein inplaats van om 11
U. eerst om 11.30 u. Toen waren alle maatrege
len genomen, de laatste stutten onder het vaar
tuig waren weggeslagen, nog slechts de slag
met den zilveren hamer was noodig om het
Schip „vlot" te brengen.
Op dat oogenblik is de spanning bij de tech
nici groot. Zal het schip gaan glijden?......
Slechts een kleine belemmering kan stagnatie
torengen en al staat men daar dan ook machte
loos tegenover, prettig is het niet. Bovendien
had men de laatste keeren bij „De Schelde"
eenige onaangename ervaringen opgedaan.
(Daardoor geleerd, had men echter geen enkel
risico genomen. Een verwarmingsinstallatie om
overal een gelijke temperatuur te hebben, en
om het vet op de. slee niet te doen bevriezen,
Was aangebracht, zoodat men zich in geen ge-
Val iets te verwijten zou hebben.
De O 22 glüdt
En het ging vlot. Onberispelijk. Met
fermen, resoluten slag sloeg mevr. van
Pappelendam het touw door en moest
zich haasten om de flesch champagne op
den boeg van het reeds glijdende schip
stuk te slaan. Het gelukte, de champagne
parelde langs het schip en onder het ge
juich van de vele genoodigden, gleed de
O 22 van de helling. Een plons, een duik
en voor het eerst was het schip in zijn
eigenlijke element.
Van alle kanten werd mevr. Van Pappelen-
idam geluk gewenscht, maar die gelukwenschen
Werden ook aan de directie van de werf, aan
het hoofd van de afd. materieel, schout-bij-
ïiacht L. C. A. M. Doorman, aan den aange
wezen commandant, luit. ter zee le kl. Valken
burg, gebracht.
De genoodigden begaven zich hierna naar
het hoofdkantoor van „De Schelde", waar ver-
verschingen werden aangeboden.
Woorden van gelukwensch.
Hier was het de directeur van „De Schelde",
de heer Wesseling, die zijn vreugde uitte over
de voorspoedige tewaterlating van de O 22, die
den weg over land vlot had afgelegd, om in zijn
eigenlijke element te komen.
De heer Wesseling dankte mevr. Van Pap
pelendam en bood haar, namens de directie, een
gouden ring met brillanten aan.
Overste Van Pappelendam uitte hierna zijn
gelukwenschen met de tewaterlating van de
nieuwe onderzeeboot. Namens zijn vrouw dank
te hg de directie van „De Schelde" voor de uit-
noodiging tot het verrichten van deze plechtig
heid.
Met de O 22 wordt de 38e onderzeeboot voor
de Ned. Marine te water gelaten, die gebouwd
werden over vier verschillende werven maar
waarvan er 19 bij de Mg. „De Schelde" van
stapel liepen.
Spr. herinnerde aan den bouw van de eerste
onderzeeboot, op initiatief van „De Schelde",
een onderzeeboot, gebouwd naar Amerikaan-
sche plannen, die na langdurige beproevingen
door de Marine werd overgenomen.
Overste Van Pappelendam releveert de
technische ontwikkeling en wgst er op, dat
bij den ingenieursstaf van „De Schelde",
twee officieren M.S.D. zijn, die aan boord
van de schepen hun practische ervaring op
deden. Er is dan ook bij het toezicht en bij
het beproeven altijd een prettige geest van
samenwerking.
Over eenige maanden, aldus de overste, zal
deze boot aan de Marine worden toegevoegd.
De Marineleiding is er van overtuigd, dat het
schip gebouwd is naar een goed doorgewerkt
project van ingenieurs en technici van de Mij.
„De Schelde".
Met den wensch, dat op de leeggekomen hel
ling weer spoedig de kiel van een nieuw schip
gelegd mag worden, besluit spr. zijn woorden,
waarbg hij een dronk uitbrengt op de Maat
schappij.
Bg de tewaterlating van de O. 22.
De hoofdingenieur van de Marine, ir. G. de
Rooy, heeft Zaterdagmorgen, na afloop van de
vlotte tewaterlating van de O 22, een rijm
voorgedragen, dat hij gemaakt had, op ver
schillende van de medewerkers aan den bouw
van de onderzeeboot. De bij onze Marine be
kende figuren hebben, we uit dit geestespro
duct van ir de Rooy gehaald en zetten wij
onze lezers voor. In alfabetische volgorde
kreeg ieder zijn buurt:
A is de Admiraal, onder wiens beheer de
bouw heeft plaats gevonden.
D is Van Duim, wiens grootste lust het is
te zeilen en te varen.
Maar ook Daal, die eiken dag te luisteren
heeft naar heel wat „maren".
E is Van Erkel, het opperhoofd van het toe
zicht Nautica.
Maar ook 't bureau Electriek; daarvan is
Pot de pa.
H is het Hoofd IV A, dat steeds de leiding
heeft.
Waarbij 't Hooft van Scheepsbouw de
noodige adviezen geeft.
K zijn de Kolonels, die de diverse diensten
leiden.
En de beide de Kat's, die den grootsten
strijd niet mijden.
L is Louis, die ook wel naar den naam
Lodewijk luistert.
Maar ook Labout, die altijd maar zoo
zachtjes fluistert.
P is Mevrouw van Pappelendam, die koude
en vermoeienis heeft willen trotseeren,
Om de „O 22" in het water te laveeren.
Maar ook de overste, haar man, die het
wist te klaren,
Dat we karretjes kregen, die geen zorgen
meer baren.
T zijn van T\jen en Tjebbes, die dikwijls bij
de machines hebben gestaan.
En ook Tours, die zich traintvoor deze
baan.
U is het Uitstel, maar daarom wordt nü
niet gevraagd
V is Valken burg, die zeer voorzichtig is,
voor-dat hg iets waagt;
Maar zgn ook Vader en Vrind, de beken
de Schelde-lieden,
Wien wg hierbij voor al hun hulp den
dank der Marine bieden.
's-GRAVENHAGE, 20 Jan. Aan de Neder-
landsche breisters wordt medegedeeld, dat zij,
die nog aan blauwe bivakmutsen voor de
marine bezig zijn, deze zoo spoedig mogelijk
kunnen inzenden bg den Commandant der
Marine te Nieuwediep. Men wordt echter ver
zocht niet nog aan nieuwe blauwe bivakmutsen
te beginnen. Wel worden nog blauwe pols
moffen en dassen gevraagd.
Voor de landmacht worden groene bivak
mutsen, dassen, polsmoffen en wanten bij alle
breicomité's en in kamer 6 van het Haagsche
stadhuis, met het oog op de strenge koude,
zoo spoedig mogelijk ingewacht.
SCHOORSTEENBRANDJE.
In de Hertzogstraat werd assistentie ver
leend bg een schoorsteenbrandje.
VER>HSSIN GEN.
Aangifte werd gedaan van de vermissing
van een pakje sigaretten.
Een tasch met boodschappen, welke even
onbeheerd aan een fiets hing, werd gedeelte
lijk van den inhoud beroofd.
Het kwik zakt nog.
Gaan wij weer een historischen win
ter tegemoet? De mogelijkheid moet
niet als uitgesloten beschouwd worden,
want sedert enkele dagen worden er
temperaturen genoteerd, die Inderdaad
„historisch" aandoen.
Was de temperatuur gedurende den
geheelen Zaterdag vrfl hoog en werd
over het algemeen aangenomen, dat
deze vorstperiode wel spoedig tot het
verleden zou behooren, in den loop van
den Zondag kwam, tegelijk met den
zwaren sneeuwval, ook de koude weer
terug. Om 5 uur gisterenavond was het
reeds S'/j graad onder het O-punt, om
9 uur gisterenavond 7graad, om
12 uur steeg het kwik plotseling weer
tot 1/i graad, om echter om 6 uur
vanmorgen terug te vallen tot niet min
der dan 8.8 graden. Om 8 uur was
deze stand zelfs 10.4 graden en als
de voorteekenen niet bedriegen, zal
deze stand wellicht nog lager worden.
De barometer, die eergisteren en gis
teren behoorlijk terugliep, is weer in
stggende Ijjn, zoodat ook in dit opzicht
nog „winter" verwacht kan worden.
Ook andere plaatsen des lands melden
strenge vorst. Om 8 uur hedenmorgen
vroor het bijv. in Groningen 15 graden
en in de Bilt 13 graden.
De sneeuwval is overal in den lande
zeer zwaar geweest. Men berekent een
gemiddelde van 20 centimeter.
Heden vangt de kaartverkoop voor de
belangrijke uitvoering ten bate van het
„Marine Rampen Fonds" van „Die Jah
reszeiten" aan. Er zg aan herinnerd, dat
de drie beste Nederlandsche zangers hun
medewerking zullen verleenen, n.1. Jo
Vincent, Louis van Tulder en Willem
Ravelli.
Voorts werkt mede een strijkorkest
van de Sta^muzick en Held. R.K. Gemengd
Koor. Begeleiding op den vleugel mevr.
NymeyerMoorman, het geheel onder
leiding van den heer Leewens.
Kaarten ad 50 en 75 cent, belasting
inbegrepen, te verkrijgen bg:
Bureau Drukkerij De Boer.
De plaatselijke boekhandelaren.
De leden van Held. R.K. Gemengd Koor.
Plaatsbespreking op 1 en Februari a.s.
aan Casino.
tt
BEKEURINGEN.
Er werden bekeuringen opgemaakt wegens
het overtreden van de Arbeidswet, het gooien
met sneeuwballen op den openbaren weg en
het overtreden van de vogel-wet. Wat dit laat
ste betreft: deze bekeuring had betrekking op
een poging tot het vangen van meeuwen met
een net. Er schijnen nog altijd lage individuen
te zijn, die van de honger van de vogels ge
bruik maken om de dieren te vangen.
Van den vorigen winter is ons een staaltje
bijgebleven van iemand, die 60 tot 80 spreeu
wen op een dag ving en er soep van kookte.
O.i. is het aan te bevelen, dat de politie daar
tegen streng optreedt.
Bovenverdieping uitgebrand.
Zaterdagmorgen te omstreeks kwart
over 10 is brand uitgebroken aan de
Molengracht, en wel in het perceel No. 47,
bewoond door de familie Oostenburg. Op
de bovenverdieping was een ongeveer
10-jarig zoontje van Oostenburg met een
brandend kaarsje aan het spelen en hier
mede schijnt de brand gesticht te zijn,
Aldu9 enkele omwonenden.
Terstond werd door een der buren de politie
in kennis met het gebeurde gesteld, zoodat
binnen weinige minuten de brandweer-auto
ter plaatse aanwezig was. Het was de hoogste
tijd, aangezien dikke kolommen rook reeds uit
het dak opstegen.
Van andere zijde was echter ook reeds
assistentie verleend en wel door een tweetal
werkloozen, die toevallig langs kwamen en
terstond naar binnen vlogen en het huisraad
naar buiten sleepten. Dat waren W. ue vries
en K. de Ruiter. Een groot deei van het
meubilair stond zoodoende in enkele minuten
op de besneeuwde Molengracht.
Waar het niet mogelijk bleek de brandende
bovenverdieping via het binnenhuis te be
reiken, zulks door de sterke rookontwikkeling,
legde men de spuit door het raam van de dak
kapel. Spoedig smaakte men de voldoening,
dat het vuur minderde en een kwartier later
had men den brand onder de knie. Het bleek,
dat practisch de geheele bovenverdieping leeg-
gebrand is. Beneden heeft men veel water
schade. De in het huis aanwezig zijnde be
woonster en de kinderen hadden geen letsel
opgeloopen.
Ondanks de dikke rook bleek het geen
bezwaar, dat een der brandweeragenten
zich in de brandende kamer begafdat
was mogelijk dank zg het gebruik van
het zuurstofmasker, dat hier zijn groote
nut bewees.
Naar wg hooren zou verzekering de
schade dekken.
Bij den brand waren o.m. aanwezig burge
meester Ritmeester, de commissaris van
politie, de heer Dokter, de heer Teune, dok
ter Rienks, en de inspecteurs van .politie.
Er wag door de agenten vcor een behoorlijke
afzetting zorggedragen, zoodat de werkzaam
heden vlot konden verloopen.
i i j 3 o. i*l.i i i> i ö4 j -
Door de meisje van de 6e en 7e leerjaren
van alle lagere scholen, die der Ulo-scholen
en van de vakschool zullen in de komende
drie weken bivakmutsen, dassen en polsjes
gebreid worden voor de soldaten. Er zijn zoo
ongeveer 800 bivakmutsen noodig, waaraan in
de eerste plaats gewerkt zal worden. Men
heeft een behoorlijke financieele bijdrage ge
kregen 300.maar vermoedelijk zal dit
bedrag lang niet toereikend zijn, gezien het
groote aantal benoodigde kleedingstukken.
Vanzelfsprekend zullen natuurlijk giften voor
het mooie doel, den menschen, die in ons aller
belang onder de wapenen zgn geroepen, tegen
de hevige kou te beschutten van harte door
ondergeteekenden in ontvangst worden ge
nomen.
Er moet hard gebreid worden. De kinderen
krijgen de wol mee naar huis, waar ze verder
kunnen breien, terwijl de hulp van moeders en
oudere zusters niet versmaad zal worden. Als
alles meeloopt begint Woensdag de breierij.
Het comité:
S. de Böck, Weststraat 2.
H. J. Marinus, secr., Ruijghweg 21.
A. Kramer, Parallelweg 40.
C. lest, Singel 19.
Mej. C. Leeuwens, Pr. Hendrikl. 17.
'C. Prinsen, Ooievaarstraat luz.
Achtereenvolgens door Noormannen,
Engelschen, Fransehen en Russen
belaagd, thans door Nederlandsche
mgnen verwoest.
Een medewerker schrijft aan de N.R.Crt.:
Het dorp Huisduinen in de gemeente Den
Helder, dat, na op 30 December door een mijn-
ontploffing ernstig te zijn gehavend, in den
nacht van Woensdag op Donderdag j.1. op
nieuw door een nog heviger explosie zwaar
werd getroffen, heeft een lange historie achter
zich.
De oude cronijcken maken reeds omstreeks
700 melding van dit vlek, dat toen een klein
visschersdorp moet zijn geweest, hetwelk aan
vankelijk toebehoorde aan de Sint Maartens
kerk te Utrecht, doch later aan Holland kwam.
In de middeleeuwen moet ter plaatse een
klooster hebben gestaan, waarvan echter niets
meer is overgebleven. Het dorp heeft namelijk
veel te lijden gehad niet alleen van de zee,
maar ook van de invallende Noormannen.
In de krijgsgeschiedenis van ons vaderland
wordt Huisduinen meermalen genoemd. Zoo
werd nabij Huisduinen op 14 Juni 1673 door
luitenant-admiraal-generaal Adriaenszoon de
Ruyter een glansrijke overwinning behaald
op de vereenigde Engelsche en Fransche
vloten onder prins Robert en d'Etrées. In de
„Geschiedenis van Nederland ter Zee", door
J. C. Mollema, waarvan juist dezer dagen het
eerste deel is verschenen, -wordt hieromtrent
betreffende de Ruyter nog vermeld „Noyt kust
hij sijn eygen handen, en gaf altijt Godt de
Eere".
Enkele eeuwen later, in 1709, zijn weer de
Engelschen bij Huisduinen voor de kust, dit
maal tezamen met de Russen. Zij maken nabij
Huisduinen een landing, doch werden door de
Franschen verdreven.
Huisduinen bereikte in de achttiende eeuw
zijn grootsten bloei, doch werd sindsdien over
vleugeld door Den Helder, dat tijdens den Fan-
schen tijd door Napoleon in verkleinden zin ge
maakt werd tot een Gibraltar van het Noorden.
In 1830 werd Huisduinen met een vuurtoren
verrijkt. Voordien werd er bij stormweer vuur
op de duinen ontstoken, terwijl oudtijds, wil
men de oude cronijcken gelooven, de jutters
van Huisduinen in gruwelijke stormnachten
lantaarns bonden tusschen de horens der
koeien. Hoe die legenden daaromtrent echter
precies luiden, weet niemand nauwkeurig te
vertellen.
De tegenwoordige vuurtoren, gemeenlijk
genoemd de Lange Jaap, dateert eerst van
1877 en werd 600 meter ten Westen van de
oude opgetrokken. Hij heeft een lengte van
64 meter en bezit het hoogste licht van Neder
land, t.w. 57 meter boven den waterspiegel.
Dit wonder der moderne optiek met zijn
hypermoderne automatische installaties is de
volmaaktste vuurtoren van de veertien, welke
aan onze kust zijn opgesteld. De lamp binnen
het optiek bezit een sterkte van 30.000 kaars,
welke echter door de ingenieuze combinatie
der prisma's worden versterkt tot 9.000.000
kaars. Hierdoor zijn de lichtwieken van de
Huisduiner vuurtoren op een afstand van ge
middeld ongeveer 40 km zichtbaar en bij hel
der weer zelfs op het dubbele hiervan.
Uit defensie-oogpunt is het helaas verboden
de 287 treden van de Lange Jaap te beklim
men. Niet alleen zou de toerist hier bg het
aanschouwen der lichtinstallaties verbluft
staan over het wonderlijk kunnen van het
menschelijk vernuft, maar tevens zou hij vol
bewondering het weidsche panorama over-
schouwen, dat op die hoogte voor hem ligt uit
gespreid.
Huisduinen is de vorige eeuw met het 3 km
verder gelegen Den Helder tot één gemeente
verbonden, welke evenwel als wapen dat van
Huisduinen voert. De laatste decennia is het
dorp vooral bekend geworden als Holland's
noordelijkste vastelandsbadplaats. Het bezit
een prachtig strand en een fraaien parkaanleg
in de z.g. Donkere Duinen met een ongerept
natuurschoon, een waterpartij en heerlijke
wandelwegen. Onder meer biedt de badplaats
een unieken wandelweg langs den zeedijk.
Zooals alle kustplaatsen heeft ook Huisdui
nen de plagen van den Wester aan den lijve
ondervonden. Bij storm en ontij, als de wind
huilt en giert rond den kop van Holland, is er
angst en schrik in het dorp.
„Een eeuwen-oude traditie is door den bouw
van het m.s. „Oranje" van de Mij. „Ileder-
land" voortgezet".
Dat was de laatste zin die de verklarende
tekst van deze zeer fraaie film, die Zondag
morgen in Rialto vertoond werd, beëindigde,
maar die tevens inhield de groothield de
grootheid van onze natie op het gebied van
scheepvaart.
Het is een uitstekende gedachte geweest
van de S. M. „Nederland" om den bouw van
dit vlaggeschip van kiellegging tot eersten
tocht te laten verfilmen.
„En „Polygoon" is in deze opdracht op
bijzondere wijze geslaagd. Van het eerste tot
het laatste beeld blijkt alles even goed ver
zorgd en degenen, die gisterenmorgen in
Rialto aanwezig waren, hebben een goed idee
gekregen, op welke wijze de „Oranje" ont
staan is.
Een schepping van wglen Ir. Prins.
De „Oranje" is een schepping van Ir.
Prins, die helaas de voltooiing van zijn werk
niet heeft mogen meemaken.
Allereerst voert „Polygoon" ons naar da
teekenkamers, waar het m.s. „Oranje" ge
projecteerd wordt. Wij zien den ontwerper
aan het werk, dat een uiterste nauwgezetheid
vereischt.
De gereedgekomen teekeningen gaan naar
het proefstation van den Scheepsbouw té
Wageningen om gekeurd te worden. Een
model, precies volgens de teekeningen, wordt
vervaardigd en op allerlei manieren getest.
En dan pas, als alles goedgekeurd is, vangt
de eigenlijke bouw aan.
De kiellegging.
Op 2 Juli 1937 vindt de kiellegging plaats.
We zien de geweldige bokken aan het werk
om de platen neer te laten.
Weer verder voert ons de film. Spanten
v/orden gevormd en op hun plaatsen ge
bracht
Eén ding wordt ons in het bijzonder duide
lijk, n.1. wat een werk, welk een ontzaglijk
werk deze bouw was, die aan duizende
menschen voor jaren exploit gaf bij den
eigenlijken bouw, en ook bij de talrgke
neven-industrieën, die er bij betrokken zijn.
We beginnen iets te begrijpen van de groot
heid der Nederlandsche Scheepsbouw, die in
zulk een groot deel van Nederland de men
schen aan het werk houdt en die droefheid
van werkloosheid in vreugde van arbeid ver
andert. En we gaan beseffen, wat de op
dracht voor den bouw van een dergelijk schip
vcor onze industrieën beteekent.
De tewaterlating.
Gestadig gaat het werk verder. Geweldige
krukassen worden aangebracht. Pijpleidin
gen, kabels, en het duizelt den toeschouwer
somwijlen van de ontzagwekkende hoeveel
heden, die noodig zijn.
8 September is het de groote dag. Na
ruim 1 jaar arbeid is het uur van de te
waterlating aangebroken. H. M. de Koningin,
Prinses Juliana, Prins Bernhard, de impo
sante vlootrevue op het IJ, al deze belang
stelling is reeds een kleine belooning voor het
werk, dat al verricht is.
De voltooiing.
Maar die tewaterlating is slechts een
„halte" in de voltooiing van de „Oranje".
Weer zou er een jaar overheen gaan, eer
alles gereed zou zijn.
Motoren moeten worden gemonteerd, vloe
ren worden aangelegd, voor de zooveelsta
maal wordt het schip van verf voorzien, ver
warming, keuken, electrische geleidingen,
aan alles wordt de laatste hand gelegd.
En weer staan we vol bewondering te kg-
ken, als de ontzaglijke schoorsteen wordt
aangebracht. Een gevaarte dat 50 ton
weegtx
Een ander voornaam onderdeel, de red
dingssloepen, worden op het schip onder
gebracht, 14 stuks ieder, plaats biedend aan 99
personen.
Nu nadert het moment van de proeftocht
snel. In het dok zien we de schroeven aan
brengen en dan eindelijk, op 15 Juli 1939,
nadat reeds een technische proefvaart heeft
plaatsgevonden, is er de officieele proef
vaart, waarbij in aanwezigheid van Prins
Bernhard en tallooze andere genoodigden de
officieele overdracht van Werf aan de Mg.
..Nederland" plaats vindt. Een schip, plaats
biedenden aan 747 passagiers me'l een be
manning van 383 koppen, heeft zgn plaats
ingenomen, in de rij van die schepen, die de
eeuwenoude traditie van Nederland op zee op
waardige wijze hooghouden.
DAMES KAPPER HEEREN
Stakmanbossestr. 65 Tel. 514
„Huisduiner Belang" verzoekt huiseigenaren
te Huisduinen, bg geleden schade, daarvan
zoo spoedig mogelijk opgave te doen aan den
secr. van ..Huisduiner Belang", den heer Snel,
Duinweg 42.
Wie 's winters zomerwarmte wenscht
door cokes of anthraciet
Doet wijs als hij de brandstof stookt,
die OKKE VISSER biedt
Adres; Polderweg 34 - Telef. 228.