beslissing forceeren
Geen wetsontwerp
regeling Ziekenfondswezen
Ernstig auto-ongeluk
te Oegstgeest
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
zal spoedig een
Spoorwegongeval
in Drenthe
Mist veroorzaakt
autobotsing op
Texel
Bregman
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
68e JAARG. No. 8834
Bijzondere militair-technische
verrassingen te wachten
Waarschijnlijke verdere
aanslagen op het
particulier vermogen
Vijf gewonden
Dit nummer bevat 12 pagina's
OJEERBERICHT
HELDERSCHE COURANT
BERLIJN
Uitgave der UUg.-Mj]. HoUandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder
De wereld wacht, schier ademloos, op de
komende, nu welhaast onvermijdelijke bot
sing van de geweldige strijdmachine der
Duitschers en der Geallieerden. Ieder be
grijpt, dat achter de schijnbare rust van het
Wvjtfront, aan weerszijden een bijna boven-
menschelijke prestatie wordt geleverd van
arbeid en organisatie-vermogen, teneinde
straks, waarschijnlijk reeds over enkele we
ken, de groote strijd te beginnen, waarin de
bloem der Europeesche jongelingschap zal
worden geofferd aan een waan, waarboven
de mensch van onzen tijd zich geestelijk
reeds had moeten hebben verheven.
•4
Hoe men ook in Duitschland deze stoot
van mensch op mensch, van staal op staal
spoedig verwacht, vertelt de Berlijnsche cor
respondent van het Hdbld., die begint met
te wijzen op de groote ontbering, waaraan
de bevolking, vooral in de groote steden van
Duitschland is blootgesteld, door de barre
winter, welke de verkeersmoeilijkheden in
het Derde Rijk wel scherp accentueert. Be
vroren wateren, tekort wagonruimte, nood
zakelijke besparing van benzine, maken, dat
de enorme kolenreserves nutteloos bij de mij
nen blijven liggen, terwijl tallooze gezinnen
al wekenlang zonder verwarming zitten.
Geconstateerd moet worden, aldus de corr.,
dat men in Berlijn niet voldoende op een
strengen winter was voorbereid en althans
op dit gebied de anders zoo goede Duitsche
organisatie eenigszins schipbreuk heeft ge
leden.
Deze barre winter is ook oorzaak, dat het
geduld der Duitsche bevolking wat de mi
litaire actie aangaat op een bijzonder zwa
re proef wordt gesteld. Men rekent te Ber
lijn algemeen met de waarschijnlijkheid,
dat evenals in 1928—1929 de strenge vorst
pas in de eerste helft van Maart geweken
zal zijn. Vóór dien tijd is een Duitsche mili
taire actie haast niet te verwachten.
In verband met deze mogelijke ac
tie, wordt in doorgaans als ingewijd
beschouwde kringen steeds meer ge
sproken over zeer bijzondere mili
tair-technische verrassingen; men
heeft in dit verband de voorspelling
van Hitier zelf kort na het uitbre
ken van den oorlog van zulke ver
rassingen (de z.g. magnetische
mijnen, door onderzeebooten of
vliegtuigen uitgeworpen behooren
daar niet toe ofschoon men dit
oorpsronkelijk in het buitenland had
aangenomen), nog niet vergeten.
Nu kan natuurlijk niet worden aangeno
men, dat de hooge militaire instanties in
Duitschland hierover voorbarige mededee-
lingen zullen doen of reeds omloopende ge
ruchten in welken vorm dan ook, zullen
bevestigen dan wel ontkennen.
Daarnaast blijft altijd nog de moge
lijkheid, dat zulke geruchten tot de z.g.
fluistercampagne behooren en tenslotte
niet op eenig werkelijk feit gegrond zijn.
Maar dit laatste komt ons vooralsnog on
waarschijnlijk voor. Men moet wel met de
zeer groote mogelijkheid rekening houden,
dat de leiding van het Duitsche Rijk zal
trachten, het militaire initiatief aan haar
zijde te houden en een mogelijke groote ac
tie van den anderen kant zal pogen vóór
te zijn.
Men is er te Berlijn ook van overtuigd,
dat Hitier en zijn militaire en politiek-eco-
nomische raadgevers niet eerder zullen aan
vallen dan na 'n uiterst errondig onderzoek
van alle mogelijkheden. Hoe die aanval er
dan zal uitzien, weet in en buiten Duitsch
land natuurlijk niemand, behalve een zeer
kleine kring.
Dat echter in Duitschland vrij alge
meen wordt geloofd, dat de aanval
uit de lucht en onder water zal ko
men en ten doel zal hebben, de En-
gelsche en Schotsche militaire wer
ven, strategische steunpunten, fabrie
ken voor oorlogsmateriaal, enz. in
uiterst snel tempo en onafgebroken
zóó onder vuur te houden en de Brit
sche scheepvaart zoo algeheel te ver
hinderen. dat in den loop van den
zomer de Britsche bevolking niet
meer over voldoende levensmiddelen
en mogelijkheden tot aanvulling van
scheepsruimte enz. zal beschikken,
is nu eenmaal een feit, dat in vele
goedingelichte kringen nadrukkelijk
wordt bevestigd.
Om zelf zulk een actie te kunnen volhou
den, moest het Duitsche Rijk natuurlijk
maatregelen voorbereiden op elk gebied, die
met de hier in bevoegde kringen zeer ver
spreide overtuiging rekening houden, dat
de oorlog nog in dit jaar tot een beslissing
kan worden gebracht. Er zijn in deze zelfde
kringen weliswaar ook twijfelaars, die niet
aan een zoo kort verloop willen gelooven en
bekend genoeg is, dat de Duitsche regeering
zelfs al met de mogelijkheid van een oorlog
van 46 jaar duur van den beginne af heeft
gerekend.
Men kan echteT wel aannemen, dat in
Berlijn het streven overheerscht, binnen zes
of acht maanden een beslissing ten gunste
van Duitschland af te dwingen.
In rechtstreeksch verband daarmede staan
vermoedelijk reeds vroeger gemelde en nog
vage belasting plannen op het gebied van 'n
meer of minder verplicht spaarsysteem,
geen nieuwe directe belastingen dus, maar
financieele lasten in anderen vorm, die in-
tusschen wel eens zouden kunnen blijken
neer te komen op de mogelijkheid voor den
staat, het particuliere vermogen, dat niet
absoluut vlottend moet blijven voor noodza
kelijke dagelijksche levensbehoeften, meer
dan tot nu toe an de dringende staatsbelan
gen ten goede te doen kqmen. Men hoort over
deze plannen vele lezingen. Besluiten dien
aangaande zullen, naar men vermoedt, ten
hoogste nog een of twee weken op zich la
ten wachten.
In afwachtipg van een en ander, aldus
eindigt de briefschrijver, wordt op papier
en in den aether voorioopig heftiger ge
vochten dan op het militaire oorlogsterrein.
De Duitsche radiozenders vallen dagelijks
Frankrijk en Engeland in steeds heftiger
vorm aan of pareeren even scherpe aanval
len van de tegenpartij. Zoo reageerde men
gisteren op de uitlating van den beroemden
Engelschen schrijver H. G. Wells, die in het
tijdschrift „Liberty" den raad geeft, niet
langer te wachten, maar Duitschland en
vooral ook Berlijn uit de lucht zoo hevig te
bombardeeren, „dat het op het Duitsche
volk een heilzame uitwerking zal hebben"
Van Duitsche zijde zegt men nu, dat „elke
poging om op Duitsche steden bommen te
werpen door ons met maatregelen van on
ze luchtvloot zoodanig zal worden beant
woord, dat de Engelsche apostels der ophit
sing zich daarvan absoluut nog geen voor
stelling kunnen maken. Bommen op Berlijn
zouden door het tienvoudige aan bommen
op Londen vergolden worden." Men is hier
van meenine dat Wells geep persoonlijke
meening heeft uitgesproken maar de tolk
is van de algemeene gevoelens der Britsche
regeering. „Chamberlain en Halifax denken
in hun hart aan niets anders dan aan ver
nietiging v. de Luitsche bevolking", schrijft
de „Berliner Lokalanzeiger" heden. „Maar
waarom probeeren zij het dan niet?"
Goederenwagen ontspoorde toen
sneltrein passeerde.
NOG GOED AFGELOOPEN.
Op den spoorweg tusschen Meppel en IIoo-
geveen, is gisteravond een ongeval gebeurd,
dat hoogst ernstige gevolgen had kunnen
hebben, doch dat op het nippertje goed is af-
geloopen.
Van den goederentrein van Groningen naar
Meppel, welke om 22.08 van het rangeer
terrein Ommen nabij de Groningsche hoofd
stad vertrekt, ontspoorde omstreeks kwart
voor twaalf, tengevolge van het breken van
een wielas, tusschen Koekange en Meppel
een goederenwagen. Deze kwam links bui
ten de rails te staan.
Op hetzelfde oogenblik passeerde
trein 135, die de laatste verbinding
tusschen Amsterdam en Groningen
onderhoudt en uit Zwolle 27 minuten
over tijd was vertrokken, dit punt.
De ontspoorde goederenwagen stond
juist binnen het profiel van het op
gaand spoor, zoodat hij den sneltrein
licht raakte. De rijtuigen van den
sneltrein een stoomtrein wer
den door deze aanraking bescha
digd en verscheidene ruiten moesten
het ontgelden. Reizigers werden
evenwel niet gewond. Met groote ver
traging kwam de trein te Groningen
aan.
Beide sporen waren door dit ongeval ver
sperd. Langs den overhangenden wagen
heeft men geen treinen meer geleid.
Om kwart voor twee vertrok uit Zwolle
een ongevallenwagen naar de p.laats van de
ontsporing, teneinde de baan zoo spoedig
mogelijk vrij te maken.
Memorie van antwoord begroo
ting Sociale Zaken verschenen.
In de memorie van antwoord bij de begroo
ting van sociale zaken 1940 wordt o.a. ge
zegd dat de regeering geen maatregelen kan
nemen ter bekorting van de arbeidsduur in
bedrijven, waar de arbeidswet reeds van
toepassing is.
Aangezien er op het gebied van de beste
ding van vacantie en van vrijen tijd in het
algemeen reeds veel gedaan wordt door or
ganisaties van allerlei schakeering, kan de
regeering hier, naar het oordeel van den
minister voorhands volstaan met belangstel
lend volgen der ohtwikkeling. Zij ziet geen
reden om te betwijfelen, dat ook zonder di
recte bemoeiing der regeering, een doeltref
fende regeling zal tot stand komen.
Na overweging van het ten aanzien van
arbeidsvoorwaarden v. vrouwelijk huisper
soneel opgemerkte, moet de minister tot zijn
leedwezen verklaren, dat hij vooralsnog niet
de toezegging kan doen, een algemeene re
geling voor te bereiden. Zijn aandacht blijft
evenwel op deze aangelegenheid' gevestigd.
Ouderdomsvoorziening.
De minister stelt zich op het standpunt,
dat een beslissing inzake de ouderdomsvoor
ziening eerst kan worden genomen, nadat
het rapport van de staatscommissie inzake
de financiering der invaliditeits- en ouder-
domsverzekering zal zijn verschenen.
Een wetsontwerp tot regeling van
hét Ziekenfondswezen is nog niet te
wachten.
De minister heeft nog niet zijn standpunt
bepaald ten aanzien van de in het voorioo
pig verslag bedoelde wijziging der ongeval
lenwet 1921. Nadat de voorgenomen wijziging
der ziektewet haar beslag zal hebben gekre
gen, zal dat vraagstuk nader in behandeling
worden genomen.
Indien het stichten van centrale abattoirs
voor kleine gemeenten economisch verant
woord is, verleent de minister daaraan gaar
ne, zoo noodig, medewerking.
De minister bereidt een wettelijke rege
ling der werkloosheidsverzekering voor.
Tot het verstrekken van kinderbijslag zal.
buiten de streken waar dit reeds een aantal
iaren bij de werkverruiming regel is, wor
den overgegaan, wanneer de wet op de kin
debijslag verzekering toepassing vindt.
WAT IS „NORMAAL WERK"?
De minister kan niet de juistheid
erkennen van de opmerking van ver
scheidene leden, dat de werkver
schaffing niet zelden misbruikt
wordt voor het uitvoeren van nor
maal werk. Eerst wanneer men van
elk object precies alle bijzonderhe
den kent, vooral en niet het minst
de financieele aspecten ervan, is
het uitspreken van een gefundeerd
oordeel mogelijk. Het is toch vooral
in deze tijden, welke zulk een abnor
maal karakter vertoonen, dikwijls
uiterst moeilijk om in de onderwer-
pelijke gevallen te spreken van een
„normaal" werk. De financieele ver
houdingen, welke thans geenszins
normaal zijn, spelen bij de uitvoe
ring van werken in toenemende
mate een groote rol.
Uitbreiding B-steun
De minister heeft er geen enkel bezwaar
tegen, dat B-steun wordt verstrekt in ge
vallen waarin de betrokken werklooze in
een periode van twee of drie achteeenvol-
gende jaren niet meer van twee of drie
maanden in loondienst heeft gewerkt, uiter
aard indien het betrokken gezin ook overi
gens voor B-steun in aanmerking komt.
Het toelaten van kleine zelfstandigen tot
de werkloozenzorg, anders dan bij uitzon
dering, zal de minister niet bevorderen. Er
is geen wettelijke regeling te wachten ten
aanzien van terugkeer der gemobiliseerden
naar hun oude plaats in de maatschappij.
Militaire auto slipt bij het pas-
seeren en botst op tegenligger,
die met een snelheid van 100 km.
naderde.
Op den Rijksstraatweg LeidenDen
Haag, onder de gemeente Oegstgeest,
zijn gistermiddag omstreeks kwart
voor vier een militaire en een per
sonenauto met elkaar in botsing ge
komen, tengevolge waarvan drie per
sonen zeer ernstig en twee minder
ernstig zijn gewond.
De militaire auto, bestuurd door den
dienstplichtige Rijne, afkomstig uit Amster
dam, thans gelegerd te Driehuis-Westerveld,
kwam uit de richting 's Gravenhage. Zij reed
met een snelheid van ongeveer 60 kilometer.
De bestuurder wilde een voor hem rijdende
auto passeeren, waarvoor hij den wagen op
het middengedeelte van den weg stuurde.
De auto slipte echter en schoof naar links.
Juist naderde uit de richting Haarlem een
DE BILT SEINT*
Verwachting: Betrokken tot
zwaarbewolkt, eenige sneeuw
of regen, matige, tijdelijk
wellicht krachtige Zuidelij
ke tot Oostelijken wind,
lichte vorst tot om het vries
punt. In het Zuiden moge
lijk kortstondige windrui-
ming met sterke stijging
van temperatuur.
Accountantskantoor
LEERAAR M. O.
Lid N. I. v. B Lid. Ned. Gen. v. Acc.
Loodsgracht 72 Tel. 650
personenauto met groote snelheid omstan
ders schatten de snelheid op ongeveer 100
kilometer welke bestuurd werd door den
heer P. Schipper te Rotterdam. De wagens
botsten met groote kracht tegen elkaar.
Vreeselijke gevolgen.
De gevolgen waren verschrikke
lijk. Beide auto's werden totaal
vernield. De heer Rijne werd zeer
ernstig aan het hoofd gewond en
heeft vermoedelijk een schedelfrac
tuur. Zijn toestand baart zorg. De
heer Schipper werd met ingedrukte
borstkas en een kaakfractuur opge
nomen.
Van de overige drie inzittenden van de per
sonenauto was mevrouw Kraaienveld uit
Rotterdam er het ernstigste aan toe. Zij
zat naast den bestuurder en werd door de
kracht van de botsing door de voorruit ge
slingerd. Zij kreeg een schedelbasisfactuur.
Drie ziekenauto's op de plaats
des onheils.
De beide andere inzittenden, de heeren
Kraaienveld, respectievelijk uit Rotterdam
en Voorburg, waren beiden minder ernstig
gewond. Eerstgenoemde had het linkerbeen
47 OPVARENDEN VAN HET DOOR BRAND
VERNIELDE ITALIAAN SCHE PASSA
GIERSSCHIP „ORAZIO" WERDEN TE
MARSEII.LE AAN WAL GEBRACHT,
WAAR ZIJ EEN LIEFDERIJK ONTHAAL
VONDEN.
Pastoor en militaire autobestuur
der ernstig gewond.
Op den Hoornderweg, nabij de Steenen-
brug op Texel, zijn gistermiddag, tengevolge
van den mist en de gladheid van den weg
een militaire menage-auto en een personen
auto, bestuurd door pastoor J. P. A. Brink
man, met elkaar in botsing gekomen, waar
door beide bestuurders ernstig werden ger-
wond.
Pastoor Brinkman was genoodzaakt te rem
men voor een wielrijder, dien hij door den
mist pas op het laatste oogenblik zag. De
wagen slipte door de gladheid en de pastoor
raakte de macht over het stuur kwijt, ten ge
volge waarvan hij in botsing kwam met de
hem tegemoet rijdende-auto. Beide wagens
schoven in een langs den weg loopende sloot
en werden ernstig beschadigd.
Pastoor Brinkman kreeg een kaak
fractuur, terwijl ook de bestuurder
van de militaire auto zeer ernstig
werd gewond. Laatstgenoemde werd
overgebracht naar het militaire hos
pitaal te Den Burg, pastoor Brink
man werd naar zijn woning .ver
voerd.
De wielrijder kwam er zeer goed af. Wel
werd zijn rijwiel gegrepen en vernield, doch
hijzelf werd niet gewond.
gebroken en had verwondingen aan het
hoofd. Laatstgenoemde klaagde over pijnen
in de borst. Met drie ziekenauto's zijn de
gewonden overgebracht naar 't Academisch
Ziekenhuis te Leiden. De auto's zijn door
de politie in beslag genomen.
Het verkeer op den rijksweg ondervond
gedurende eenigen tijd stagnatie. De poli
tie van Oegstgeest werd bij de regeling
van het verkeer geassisteerd door de poli
tie van Wassenaar en Sassenheim.