beslissing forceeren Geen wetsontwerp regeling Ziekenfondswezen Ernstig auto-ongeluk te Oegstgeest DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER zal spoedig een Spoorwegongeval in Drenthe Mist veroorzaakt autobotsing op Texel Bregman KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) 68e JAARG. No. 8834 Bijzondere militair-technische verrassingen te wachten Waarschijnlijke verdere aanslagen op het particulier vermogen Vijf gewonden Dit nummer bevat 12 pagina's OJEERBERICHT HELDERSCHE COURANT BERLIJN Uitgave der UUg.-Mj]. HoUandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder De wereld wacht, schier ademloos, op de komende, nu welhaast onvermijdelijke bot sing van de geweldige strijdmachine der Duitschers en der Geallieerden. Ieder be grijpt, dat achter de schijnbare rust van het Wvjtfront, aan weerszijden een bijna boven- menschelijke prestatie wordt geleverd van arbeid en organisatie-vermogen, teneinde straks, waarschijnlijk reeds over enkele we ken, de groote strijd te beginnen, waarin de bloem der Europeesche jongelingschap zal worden geofferd aan een waan, waarboven de mensch van onzen tijd zich geestelijk reeds had moeten hebben verheven. •4 Hoe men ook in Duitschland deze stoot van mensch op mensch, van staal op staal spoedig verwacht, vertelt de Berlijnsche cor respondent van het Hdbld., die begint met te wijzen op de groote ontbering, waaraan de bevolking, vooral in de groote steden van Duitschland is blootgesteld, door de barre winter, welke de verkeersmoeilijkheden in het Derde Rijk wel scherp accentueert. Be vroren wateren, tekort wagonruimte, nood zakelijke besparing van benzine, maken, dat de enorme kolenreserves nutteloos bij de mij nen blijven liggen, terwijl tallooze gezinnen al wekenlang zonder verwarming zitten. Geconstateerd moet worden, aldus de corr., dat men in Berlijn niet voldoende op een strengen winter was voorbereid en althans op dit gebied de anders zoo goede Duitsche organisatie eenigszins schipbreuk heeft ge leden. Deze barre winter is ook oorzaak, dat het geduld der Duitsche bevolking wat de mi litaire actie aangaat op een bijzonder zwa re proef wordt gesteld. Men rekent te Ber lijn algemeen met de waarschijnlijkheid, dat evenals in 1928—1929 de strenge vorst pas in de eerste helft van Maart geweken zal zijn. Vóór dien tijd is een Duitsche mili taire actie haast niet te verwachten. In verband met deze mogelijke ac tie, wordt in doorgaans als ingewijd beschouwde kringen steeds meer ge sproken over zeer bijzondere mili tair-technische verrassingen; men heeft in dit verband de voorspelling van Hitier zelf kort na het uitbre ken van den oorlog van zulke ver rassingen (de z.g. magnetische mijnen, door onderzeebooten of vliegtuigen uitgeworpen behooren daar niet toe ofschoon men dit oorpsronkelijk in het buitenland had aangenomen), nog niet vergeten. Nu kan natuurlijk niet worden aangeno men, dat de hooge militaire instanties in Duitschland hierover voorbarige mededee- lingen zullen doen of reeds omloopende ge ruchten in welken vorm dan ook, zullen bevestigen dan wel ontkennen. Daarnaast blijft altijd nog de moge lijkheid, dat zulke geruchten tot de z.g. fluistercampagne behooren en tenslotte niet op eenig werkelijk feit gegrond zijn. Maar dit laatste komt ons vooralsnog on waarschijnlijk voor. Men moet wel met de zeer groote mogelijkheid rekening houden, dat de leiding van het Duitsche Rijk zal trachten, het militaire initiatief aan haar zijde te houden en een mogelijke groote ac tie van den anderen kant zal pogen vóór te zijn. Men is er te Berlijn ook van overtuigd, dat Hitier en zijn militaire en politiek-eco- nomische raadgevers niet eerder zullen aan vallen dan na 'n uiterst errondig onderzoek van alle mogelijkheden. Hoe die aanval er dan zal uitzien, weet in en buiten Duitsch land natuurlijk niemand, behalve een zeer kleine kring. Dat echter in Duitschland vrij alge meen wordt geloofd, dat de aanval uit de lucht en onder water zal ko men en ten doel zal hebben, de En- gelsche en Schotsche militaire wer ven, strategische steunpunten, fabrie ken voor oorlogsmateriaal, enz. in uiterst snel tempo en onafgebroken zóó onder vuur te houden en de Brit sche scheepvaart zoo algeheel te ver hinderen. dat in den loop van den zomer de Britsche bevolking niet meer over voldoende levensmiddelen en mogelijkheden tot aanvulling van scheepsruimte enz. zal beschikken, is nu eenmaal een feit, dat in vele goedingelichte kringen nadrukkelijk wordt bevestigd. Om zelf zulk een actie te kunnen volhou den, moest het Duitsche Rijk natuurlijk maatregelen voorbereiden op elk gebied, die met de hier in bevoegde kringen zeer ver spreide overtuiging rekening houden, dat de oorlog nog in dit jaar tot een beslissing kan worden gebracht. Er zijn in deze zelfde kringen weliswaar ook twijfelaars, die niet aan een zoo kort verloop willen gelooven en bekend genoeg is, dat de Duitsche regeering zelfs al met de mogelijkheid van een oorlog van 46 jaar duur van den beginne af heeft gerekend. Men kan echteT wel aannemen, dat in Berlijn het streven overheerscht, binnen zes of acht maanden een beslissing ten gunste van Duitschland af te dwingen. In rechtstreeksch verband daarmede staan vermoedelijk reeds vroeger gemelde en nog vage belasting plannen op het gebied van 'n meer of minder verplicht spaarsysteem, geen nieuwe directe belastingen dus, maar financieele lasten in anderen vorm, die in- tusschen wel eens zouden kunnen blijken neer te komen op de mogelijkheid voor den staat, het particuliere vermogen, dat niet absoluut vlottend moet blijven voor noodza kelijke dagelijksche levensbehoeften, meer dan tot nu toe an de dringende staatsbelan gen ten goede te doen kqmen. Men hoort over deze plannen vele lezingen. Besluiten dien aangaande zullen, naar men vermoedt, ten hoogste nog een of twee weken op zich la ten wachten. In afwachtipg van een en ander, aldus eindigt de briefschrijver, wordt op papier en in den aether voorioopig heftiger ge vochten dan op het militaire oorlogsterrein. De Duitsche radiozenders vallen dagelijks Frankrijk en Engeland in steeds heftiger vorm aan of pareeren even scherpe aanval len van de tegenpartij. Zoo reageerde men gisteren op de uitlating van den beroemden Engelschen schrijver H. G. Wells, die in het tijdschrift „Liberty" den raad geeft, niet langer te wachten, maar Duitschland en vooral ook Berlijn uit de lucht zoo hevig te bombardeeren, „dat het op het Duitsche volk een heilzame uitwerking zal hebben" Van Duitsche zijde zegt men nu, dat „elke poging om op Duitsche steden bommen te werpen door ons met maatregelen van on ze luchtvloot zoodanig zal worden beant woord, dat de Engelsche apostels der ophit sing zich daarvan absoluut nog geen voor stelling kunnen maken. Bommen op Berlijn zouden door het tienvoudige aan bommen op Londen vergolden worden." Men is hier van meenine dat Wells geep persoonlijke meening heeft uitgesproken maar de tolk is van de algemeene gevoelens der Britsche regeering. „Chamberlain en Halifax denken in hun hart aan niets anders dan aan ver nietiging v. de Luitsche bevolking", schrijft de „Berliner Lokalanzeiger" heden. „Maar waarom probeeren zij het dan niet?" Goederenwagen ontspoorde toen sneltrein passeerde. NOG GOED AFGELOOPEN. Op den spoorweg tusschen Meppel en IIoo- geveen, is gisteravond een ongeval gebeurd, dat hoogst ernstige gevolgen had kunnen hebben, doch dat op het nippertje goed is af- geloopen. Van den goederentrein van Groningen naar Meppel, welke om 22.08 van het rangeer terrein Ommen nabij de Groningsche hoofd stad vertrekt, ontspoorde omstreeks kwart voor twaalf, tengevolge van het breken van een wielas, tusschen Koekange en Meppel een goederenwagen. Deze kwam links bui ten de rails te staan. Op hetzelfde oogenblik passeerde trein 135, die de laatste verbinding tusschen Amsterdam en Groningen onderhoudt en uit Zwolle 27 minuten over tijd was vertrokken, dit punt. De ontspoorde goederenwagen stond juist binnen het profiel van het op gaand spoor, zoodat hij den sneltrein licht raakte. De rijtuigen van den sneltrein een stoomtrein wer den door deze aanraking bescha digd en verscheidene ruiten moesten het ontgelden. Reizigers werden evenwel niet gewond. Met groote ver traging kwam de trein te Groningen aan. Beide sporen waren door dit ongeval ver sperd. Langs den overhangenden wagen heeft men geen treinen meer geleid. Om kwart voor twee vertrok uit Zwolle een ongevallenwagen naar de p.laats van de ontsporing, teneinde de baan zoo spoedig mogelijk vrij te maken. Memorie van antwoord begroo ting Sociale Zaken verschenen. In de memorie van antwoord bij de begroo ting van sociale zaken 1940 wordt o.a. ge zegd dat de regeering geen maatregelen kan nemen ter bekorting van de arbeidsduur in bedrijven, waar de arbeidswet reeds van toepassing is. Aangezien er op het gebied van de beste ding van vacantie en van vrijen tijd in het algemeen reeds veel gedaan wordt door or ganisaties van allerlei schakeering, kan de regeering hier, naar het oordeel van den minister voorhands volstaan met belangstel lend volgen der ohtwikkeling. Zij ziet geen reden om te betwijfelen, dat ook zonder di recte bemoeiing der regeering, een doeltref fende regeling zal tot stand komen. Na overweging van het ten aanzien van arbeidsvoorwaarden v. vrouwelijk huisper soneel opgemerkte, moet de minister tot zijn leedwezen verklaren, dat hij vooralsnog niet de toezegging kan doen, een algemeene re geling voor te bereiden. Zijn aandacht blijft evenwel op deze aangelegenheid' gevestigd. Ouderdomsvoorziening. De minister stelt zich op het standpunt, dat een beslissing inzake de ouderdomsvoor ziening eerst kan worden genomen, nadat het rapport van de staatscommissie inzake de financiering der invaliditeits- en ouder- domsverzekering zal zijn verschenen. Een wetsontwerp tot regeling van hét Ziekenfondswezen is nog niet te wachten. De minister heeft nog niet zijn standpunt bepaald ten aanzien van de in het voorioo pig verslag bedoelde wijziging der ongeval lenwet 1921. Nadat de voorgenomen wijziging der ziektewet haar beslag zal hebben gekre gen, zal dat vraagstuk nader in behandeling worden genomen. Indien het stichten van centrale abattoirs voor kleine gemeenten economisch verant woord is, verleent de minister daaraan gaar ne, zoo noodig, medewerking. De minister bereidt een wettelijke rege ling der werkloosheidsverzekering voor. Tot het verstrekken van kinderbijslag zal. buiten de streken waar dit reeds een aantal iaren bij de werkverruiming regel is, wor den overgegaan, wanneer de wet op de kin debijslag verzekering toepassing vindt. WAT IS „NORMAAL WERK"? De minister kan niet de juistheid erkennen van de opmerking van ver scheidene leden, dat de werkver schaffing niet zelden misbruikt wordt voor het uitvoeren van nor maal werk. Eerst wanneer men van elk object precies alle bijzonderhe den kent, vooral en niet het minst de financieele aspecten ervan, is het uitspreken van een gefundeerd oordeel mogelijk. Het is toch vooral in deze tijden, welke zulk een abnor maal karakter vertoonen, dikwijls uiterst moeilijk om in de onderwer- pelijke gevallen te spreken van een „normaal" werk. De financieele ver houdingen, welke thans geenszins normaal zijn, spelen bij de uitvoe ring van werken in toenemende mate een groote rol. Uitbreiding B-steun De minister heeft er geen enkel bezwaar tegen, dat B-steun wordt verstrekt in ge vallen waarin de betrokken werklooze in een periode van twee of drie achteeenvol- gende jaren niet meer van twee of drie maanden in loondienst heeft gewerkt, uiter aard indien het betrokken gezin ook overi gens voor B-steun in aanmerking komt. Het toelaten van kleine zelfstandigen tot de werkloozenzorg, anders dan bij uitzon dering, zal de minister niet bevorderen. Er is geen wettelijke regeling te wachten ten aanzien van terugkeer der gemobiliseerden naar hun oude plaats in de maatschappij. Militaire auto slipt bij het pas- seeren en botst op tegenligger, die met een snelheid van 100 km. naderde. Op den Rijksstraatweg LeidenDen Haag, onder de gemeente Oegstgeest, zijn gistermiddag omstreeks kwart voor vier een militaire en een per sonenauto met elkaar in botsing ge komen, tengevolge waarvan drie per sonen zeer ernstig en twee minder ernstig zijn gewond. De militaire auto, bestuurd door den dienstplichtige Rijne, afkomstig uit Amster dam, thans gelegerd te Driehuis-Westerveld, kwam uit de richting 's Gravenhage. Zij reed met een snelheid van ongeveer 60 kilometer. De bestuurder wilde een voor hem rijdende auto passeeren, waarvoor hij den wagen op het middengedeelte van den weg stuurde. De auto slipte echter en schoof naar links. Juist naderde uit de richting Haarlem een DE BILT SEINT* Verwachting: Betrokken tot zwaarbewolkt, eenige sneeuw of regen, matige, tijdelijk wellicht krachtige Zuidelij ke tot Oostelijken wind, lichte vorst tot om het vries punt. In het Zuiden moge lijk kortstondige windrui- ming met sterke stijging van temperatuur. Accountantskantoor LEERAAR M. O. Lid N. I. v. B Lid. Ned. Gen. v. Acc. Loodsgracht 72 Tel. 650 personenauto met groote snelheid omstan ders schatten de snelheid op ongeveer 100 kilometer welke bestuurd werd door den heer P. Schipper te Rotterdam. De wagens botsten met groote kracht tegen elkaar. Vreeselijke gevolgen. De gevolgen waren verschrikke lijk. Beide auto's werden totaal vernield. De heer Rijne werd zeer ernstig aan het hoofd gewond en heeft vermoedelijk een schedelfrac tuur. Zijn toestand baart zorg. De heer Schipper werd met ingedrukte borstkas en een kaakfractuur opge nomen. Van de overige drie inzittenden van de per sonenauto was mevrouw Kraaienveld uit Rotterdam er het ernstigste aan toe. Zij zat naast den bestuurder en werd door de kracht van de botsing door de voorruit ge slingerd. Zij kreeg een schedelbasisfactuur. Drie ziekenauto's op de plaats des onheils. De beide andere inzittenden, de heeren Kraaienveld, respectievelijk uit Rotterdam en Voorburg, waren beiden minder ernstig gewond. Eerstgenoemde had het linkerbeen 47 OPVARENDEN VAN HET DOOR BRAND VERNIELDE ITALIAAN SCHE PASSA GIERSSCHIP „ORAZIO" WERDEN TE MARSEII.LE AAN WAL GEBRACHT, WAAR ZIJ EEN LIEFDERIJK ONTHAAL VONDEN. Pastoor en militaire autobestuur der ernstig gewond. Op den Hoornderweg, nabij de Steenen- brug op Texel, zijn gistermiddag, tengevolge van den mist en de gladheid van den weg een militaire menage-auto en een personen auto, bestuurd door pastoor J. P. A. Brink man, met elkaar in botsing gekomen, waar door beide bestuurders ernstig werden ger- wond. Pastoor Brinkman was genoodzaakt te rem men voor een wielrijder, dien hij door den mist pas op het laatste oogenblik zag. De wagen slipte door de gladheid en de pastoor raakte de macht over het stuur kwijt, ten ge volge waarvan hij in botsing kwam met de hem tegemoet rijdende-auto. Beide wagens schoven in een langs den weg loopende sloot en werden ernstig beschadigd. Pastoor Brinkman kreeg een kaak fractuur, terwijl ook de bestuurder van de militaire auto zeer ernstig werd gewond. Laatstgenoemde werd overgebracht naar het militaire hos pitaal te Den Burg, pastoor Brink man werd naar zijn woning .ver voerd. De wielrijder kwam er zeer goed af. Wel werd zijn rijwiel gegrepen en vernield, doch hijzelf werd niet gewond. gebroken en had verwondingen aan het hoofd. Laatstgenoemde klaagde over pijnen in de borst. Met drie ziekenauto's zijn de gewonden overgebracht naar 't Academisch Ziekenhuis te Leiden. De auto's zijn door de politie in beslag genomen. Het verkeer op den rijksweg ondervond gedurende eenigen tijd stagnatie. De poli tie van Oegstgeest werd bij de regeling van het verkeer geassisteerd door de poli tie van Wassenaar en Sassenheim.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1