Raadsverkiezingen tweede helft 1840
Veters verlanglijst
Hoe kwam besmet
beendermeel in
ons land?
Waar gereden
kan worden
wieringermeer Dinsdag a-s*
Nederlandsch schip
in nood
De stranding
bij Terschelling
DE REDE van minister
VAN KLEFFENS
Het Echtscheidings ontwerp
Uitvoering
Kinderbijslagwet
Eindelijk weer op
Duitschen grond
Bevolking mag oordeelen over
de nieuwe finantieele huishouding
HET MILTVUUR
Prins Bernhard bij
minister van Kleffens
Postvluchten op Indië
[apanschc reederij weigert
Duitsche passagiers
Oceaanstoomer in nood
Rassengrenzen tusschen
Duitschers en Polen
Voorgesteld wordt alle ambtena
ren ln dienst der nienwe ge
meente te nemen.
ZOO MOGELIJK EERSTE RAADS
VERGADERING OP 2 JAN. 1941.
Ingediend is een wetsontwerp tot instel
ling van een gemeente „Wieringermeer".
Weliswaar is het, naar het oordeel van
de regeering, voorbarig reeds thans te spre
ken van een geconsolideerde samenstelling
der bevolking en heeft het saanihoorigheids-
gevoel nog niet den graad van ontwikke
ling bereikt, welke de regeering uiteinde
lijk voor oogen staat, doch anderzijds acht
zij de voordeelen, bepaaldelijk uit psycho
logisch oogpunt, verbonden aan den norma
len bestuursvorm, zóó overwegend, dat zij
meent de huidige organisatie niet langer
dan strikt noodzakelijk is te moeten be
stendigen.
In groote trekken Is de opzet deze, dat
door verkiezing in den loop van 1940 van
een raad en benoeming van een burge
meester de taak, tot dusver rustende op de
bestuurscommissie, het dagelijksch bestuur
en den voorzitter van het openbaar lichaam,
zal overgaan op de normale gemeentelijke
organen.
NOG NIET DIRECT
OP EIGEN BEENEN.
Het onderzoek, door de hiervoren
aangeduide commissie ingesteld,
heeft uitgewezen, dat het in het
huidig stadium nog niet mogelijk
is voldoende inzicht te verkrijgen in
de financieele lasten, welke aan de
gemeente zullen worden opgelegd,
terwijl ook de toekomstige gemeen
telijke inkomsten nog niet voldoen
de kunnen worden overzien. In ver
band hiermedeverdient het aanbeve
ling de financiën van de op te
rfchten gemeente voorloopig op den
zelfden leest geschoeid te houden
als voor de gemeentelijke afdeeling
MINISTER WORDT BESTORMD
MET VRAGEN. KRITIEK OP
DEN VEEARTSENIJKUNDIGEN
DIENST.
DE INVOER VAN HET BE
SMETTE BEENDERMEEL.
Het lid der Tweede Kamer, de heer Bicre-
ma, heeft aan den minister van Economi
sche Zaken gevraagd:
1. Indien het waar is, dat de ge
vallen van miltvuur, die zich den
laatsten tijd in ons land onder het
rundvee hebben voorgedaan, veroor
zaakt zijn door de vermenging van
niet ontlijmd met miltvuur besmet
beendermeel, van buitenlandsche her
komst, hoe is het dan te verklaren,
dat de invoer van dit beendermeel
mogelijk is geweest? Moet, in dat ge
val, met name worden aangenomen,
dat het besmette beendermeel ln
strijd met het bepaalde in het K.B.
van 11 Augustus 1932, Staatsblad no.
435. is toegelaten zonder certificaat?
2. Heeft kennisneming van hetgeen ter za
ke door den Veeartsenijkundigen Dienst is
verricht den minister geleid tot het oor
deel, dat die dienst na het optreden van de
miltvuurgevallen sneller en op uitgebreider
schaal de veehouders had moeten inlichten,
wat zij bij optreden van de ziekte hebben
te doen en te laten teneinde uitbreiding daar
van zooveel mogelijk te voorkomen en met
meer doelbewustheid had moeten trachten
het besmette veevoeder te achterhalen?
3. Kan de minister mededeelen, welke
maatregelen zijn genomen om een herhaling
van het nu voorgevallene zooveel mogelijk te
voorkomen?
4. Is de minister bereid, nu gevallen van
miltvuur zich blijven voordoen, de veehou
ders, die beschikken over eigen verbouwd
krachtvoeder, in de gelegenheid te stellen uit
eigen voorraad aan hun rundvee te voederen
waardoor tevens tegemoet zou worden geko
men aan de bezwaren, gevoeld tegen de tra
ge afname van deze vooraden door de regee-
ringsbureaux en tegen den achterstand in
de aflevering van veevoeder?
Ook het lid van de Tweede Kamer, de heer
Dieters, heeft aan den minister van Econo
mische Zaken de volgende vragen gesteld:
1. Is het juist, dat aan een of meer fa
brieken van mengvoeders is ontnomen de
haar door het rijksbureau voor veevoeder
voorziening in oorlogstijd verleende meng-
vergunning. op grond van het feit, dat niet
ontlijmd beendermeel zou zijn ^verwerkt in
mengvoeders?
2. Kan de minister mededeelen, of het
vaststaat, dat de thans heerschende besmet
telijke veeziekte „miltvuur" is veroorzaakt
door de verwerking van niet ontlijmd been
dermeel in mengvoeders?
3. Heeft de minister overwogen, dat de
snelle uitbreiding van het miltvuur in het
bijzonder nu het behoud van den Nederland
van het openbaar lichaam het ge
val was.
Anderzijds lijkt het aangewezen om in
het onderhavig wetsontwerp een termijn te
noemen, waarbinnen een voorstel tot nade
re regeling van de financiën van de gemeen
te en van al hetgeen daarmede verband
houdt, moet worden ingediend.-
DE STEM DES VOLKS.
De regeering heeft het voornemen de be
volking van de gemeente in de gelegenheid
te stellen zich uit te spreken over de nieu
we regeling van de financiën, alvorens de
ze aan het oordeel van de Staten-Generaal
zal worden onderworpen.
Aangezien het in het voornemen ligt nog
een groot aantal bedrijven te verpachten,
waarvan de pachters zich, naar mag wor-
ten aangenomen, eerst omstreeks April 1940
in de Wieringermeer zullen vestigen, lijkt
het aangewezen de op 22 Februari 1940
vastgestelde kiezerslijst tegen een lateren
datum opnieuw -te doen vaststellen naar
den toestand op 15 Mei 1940, opdat de hier-
bedoelde groep van ingezetenen alsnog
aan de in de tweede helft van 1940 te hou
den verkiezingen voor den raad kan deel
nemen.
Indien eenigszins mogelijk, zal er naar
dienen te worden gestreefd om de eerste
vergadering te doen plaats vinden op 2 Ja
nuari 1941.
AMBTENAREN GAAN OVER.
Eenvoudigheidshalve wordt voorgesteld
de ambtenaren, die op 31 December 1940
in dienst van het „openbaar lichaam" zijn
voor de gemeentelijke taak, van rechtswege
in denzelfden rang te doen overgaan in
dienst van de in te stellen gemeente. Een
en ander geldt uiteraard niet ten aanzien
van de leden van de bestuurscommissie en
van het dagelijksch bestuur eveneens
ambtenaren in den zin van de ambtenaren
wet 1920 aan wie ontslag zal worden ver
leend.
Het lijkt wenschelijk het wetsontwerp zoo
spoedig mogelijk te doen in werking tre
den, aangezien bepaaldelijk ten aanzien
van de verkiezing van den raad nog ver
schillende voorbereidingen moeten worden
getroffen.
schen veestapel meer dan ooit een levensbe
lang voor ons volk is het treffen van zoo
danige maatregelen noodzakelijk maakt, dat
de invoer van beendermeel en bloedmeel, ook
als dit bestemd is voor bemestingsdoeleinden
wordt verboden, tenzij vaststaat, dat deze
stoffen geen ziektekiemen bevatten?
Zoo ja, mag dan de invoering van een des
betreffende regeling op korten termijn wor
den verwacht?
4. Is voorts mede op grond van het feit
dat de veehouderij nog steeds niet loonend
is een maatregel in overweging genomen,
welke den eigenaren van aan miltvuur ge
storven dieren een vergoeding verzekert we
gens deze niet uit ecnig normaal bedrijfsri
sico voortvloeiende schade? Indien dit het
geval is, wat is dan het resultaat van die
overweging?
Op grond van Ingekomen rappor
ten en de gisterochtend speciaal in
gewonnen weerberichten van de Bilt,
welke tenminste nog een paar vorst-
dagen ln uitzicht stellen, heeft het
Centraal Bestuur van de Ellsteden-
Tereeniging besloten, den Elfsteden
tocht vast te stellen op Dinsdag 30
Januari a.s.
Indien deze tocht doorgaat, zal de route
niet over Oudkerk naar Dokkum behoeven
te gaan. Het zal mogelijk zijn de Dokkumer
Ee te volgen. De berichten, welke van de
burgemeesters binnenkomen bij het centraal
bestuur der vereeniging, zijn over het alge
meen gunstig. Op de meeste trajecten is het
ijs betrouwbaar en berijdbaar. Op enkele ge
deelten is het ijs echter minder sterk, doch
men vertrouwt thans op de berichten van het
K.N.M.I., welke twee dagen, Zaterdag en
Zondag, vorst voorspellen. Omtrent de weers
omstandigheden voor Maandag en Dinsdag
is nog niets te zeggen, doch men hoopt, dat
de tocht Dinsdag definitief door kan gaan.
De route is zoo uitgestippeld, dat zij 204 k.m.
lang is, men kan niet over de Lutz rijden,
omdat deze vaart is dichtgesneeuwd, doch
het traject zal over de meren worden uitge
zet De route van dezen Elfstedentocht is
dezelfde als die van 1929. Vrijwel overal is
het ijs prachtig.
De start te Leeuwarden zal plaats vinden
in drie gedeelten. De deelnemers aan den
wedstrijd inschrijving voor deze categorie
is onherroepelijk gesloten - vertrekken van
de Harmonie; de tochtrijders starten bij het
Beursgebouw, terwijl een derde groep, be
staande uit diegenen, die nog niet betaald
hebben of nog willen inschrijven voor den
tocht, van de Klandery af gaat.
DE „OTTOLAND" STRANDDE
BIJ SUNDERLAND.
Het Nederlandsche s.s. „Ottoland"
op weg van Sluiskil naar Sunder-
land is nabij deze laatste haven go-
strand Het schip verzocht sleepboot-
assistentie en een reddingboot.
De „Ottoland", ex „Sarkani", ex „St.
Jansland" meet 2202 bruto reg. ton
en 1194 netto reg. ton. Het schip be
hoort toe aan de Scheepvaart- en
Steenkolen Mij. N.V. te Rotterdam en
werd in 1916 op de werf van Jan
Smit Czn., te Alblasserdam gebouwd.
Nader vernemen wij dat de kapi
tein gisteravond om half negen sein
de, dat er geen onmiddellijk gevaar
voor schip en opvarenden was. De
„Ottoland" voer in ballast.
Ook oen bezoek aan den minister
van Defensie.
Z.K.H. Prins Bernhard heeft gisterochtend
een bezoek gebracht aan den minister van
Buitenlandsche Zaken en daarna aan den
minister van Defensie.
Letlandsch schip door de „Nep
tunes" en „Bornrif" vlot gesleept.
Het gisterochtend op de Noordwest-
gronden voor Terschelling gestrande
schip, waarvan wij in ons blad van
gisteren nog melding konden ma
ken, blijkt te zijn het Letlandsche s.s.
„Everoja", groot 7300 ton bruto.
Het schip, dat zwaar stootte, vroeg drin
gend om assistentie. Geseind werd, dat het
schip brak en onmiddellijk reddingboothulp
werd verlangd.
Zooals gemeld, voer de motorreddingboot
„Brandaris" onmiddellijk uit.
Ook de sleepbooten „Neptunus" en
„Bornrif" van de reederij Doeksen
snelden te hulp. Aan deze beide boo
ten is het gisteravond bij vloed ge
lukt de „Everoja" vlot te brengen.
Op de uitreis vloog de „Buizerd"
met gezagvoerder Sillevis van Basra
naar Jodhpur. Het vliegtuig is een
dagétappe achter en wordt thans
Maandag te Batavia verwacht. De
„Nandoe" met gezagvoerder Viruly
bereikte Alexandrië en wordt 31 Ja
nuari te Batavia verwacht.
Op de thuisreis landden de „To
renvalk" met gezagvoerder van Dijk
te Alexandrië en de „Pelikaan" met
gezagvoerder Te Roller te Rangoon.
Deze vliegtuigen worden onderschei
denlijk heden en 30 Januari te Na
pels venvacht.
De „Emoe" met gezagvoerder Schot
verliet Akyab en werd gister te Ban-
doeng venvacht.
In verband met de aanhouding
door de Britten.
De JapansAe scheepvaartmaat
schappij „Osaka Chosen Kaisja'
heeft medegedeeld, dat zij voor den
duur van den oorlog zal weigeren
Duitsche passagiers via het Verre
Oosten naar Duitschland te vervoe
ren.
Verklaard wordt dat deze maatre
gel het gevolg is van de aanhouding
door de Engelschen van schepen,
welke Duitscliers aan boord hadden.
Duitsche reactie: „De houding van
Nederland tegenover den Volken
bond voldoet geenszins aan de Duit
sche wenschen".
De rede van minister van Kleffens
heeft in het buitenland reacties ge
wekt.. Het Belgische blad „Het Laat
ste Nieuws" ziet in de rede een be
wijs van de solidariteit tusschen
Nederland en België.
In politieke kringen te Brussel verheugt
men zich dan ook over het gedeelte van de
rede, waarin de goede betrekkingen tus
schen beide landen onderlijnd worden, aldus
het blad.
HOE BERLIJN ER OVER DENKT.
Volgens den Berlijnschen corres
pondent van de Tel., heeft 's minis
ters betoog in Duitschland niet zulk
een gunstig onthaal gevonden als
men wellicht ten onzent naar aan
leiding van het waardig en objectief
karakter van deze beschouwing zal
hebben verwacht. Terwijl van Duit
sche zijde nog geen officieele inter
pretatie van de redevoering is be
kendgemaakt en ook de Duitsche
pers tot nu toe nog met geen enkel
woord er gewag van heeft ge
maakt, oordeelt men in toonaange
vende politieke kringen te Berlijn
tamelijk negatief.
Vooral de houding van Nederland tegen
over den Volkenbond zooals deze in de
rede van minister Van Kleffens is omschre
ven voldoet geenszins aan de Duitsche
wenschen.
Vervolgens wijst men er van Diiitsche zij
de op. dat ministër Van Kleffens bij de be
handeling van de „represailles" aan zijn
betoog een volgorde ten gronde legt, welke
geheel beantwoordt aan de Engelsche le
zing.
„Prachtig", zegt een Zweedsch
blad.
In een hoofd artikel schrijft het Zweed-
sche blad .Aftonbladet" o.m.:
De redevoering van minister van Klef
fens was prachtig. Zij had een Europeesche
waarde en vormde een positieve, onbevrees-
deverklaring uti naam van de neutrale
staten, waarbij zij tegelijkertijd de grondsla
gen schetste van een rechtvaardigen, ge-
meenschappelijken vrede. Het was een ge
ruststellende rede, die de Europeesche
staatslieden aan het nadenken moet bren
gen;
De onbewaakte... dronken chauf
feursSpoorwegbelangen
Wegen in den N.O. Polder.
In het Voorloopig Verslag der Eerste Ka
mer over de begrooting van Waterstaat en
Verkeersfonds dringen eenige leden nog
maals aan op bespoediging van den tun
nelbouw te Velsen; anderen geven in over
weging een dam aan te leggen van de Frie-
sche kust naar Ameland. Verscheidene leden
spreken zich uit tegen verdere behandeling
van het aanhangige wetsontwerp betroffen-
de coördinatie van het goederenvervoer.
Alcohol en stuurrad.
Eenige leden bepleiten de instelling van
een administratief lichaam, dat heslissen
moet over de tijdelijke dan wel duurzame
intrekking van iemands rijbewijs bij een
verkeersovertreding, indien daarbij gebleken
is dat de bestuurder ongeschikt is.
Andere leden wenschen strenger maatre
gelen tegen beschonken chauffeurs.
Het „touringverkeer" met de Kerst.
Van weer andere zijde blijkt, dat men niet
te sproken is over de vele vergunningen tij
dens Kerstmis voor zgn. „touringverkeer-"
verleend.
Het vraagstuk van de onbewaakte
overwegen is volgens verscheidenen
nog immer niet bevredigend opge
lost
Voorts werd 's ministers aandacht ge
vraagd voor de belangen der Nederlandsche
Tramweg Mij., men vreesde dat meer met
de belangen der spoorwegen rekening zou
worden gehouden dan met die der tramwe
gen.
Basis van den wegenbouw.
Eenige leden betoogen. dat ingevolge de
huidige wetgeving de opbrengst van de mo
torrijtuigenbelasting de financieele basis
vormt voor het wegenbouwprogramma.
Werd evenwel die belasting vervangen door
een extra-benzineheffing, dan zou deze huns
inziens evengoed tot zoodanigen grondslag
kunnen dienen en zou bovendien de admini
stratie ongemeen worden vereenvoudigd.
De N.O. Polder.
Tenslotte werd aangedrongen op het tij
dig ontwerpen van plannen voor den aan
leg van den weg door de Nrd.-Oostel. pol
der (Kampen-Lemmer-, Daarbij ral een be
langrijk deel van Friesland en ook een
deel van Noordholland zeker zijn gebaat.
Zoo zal bijvoorbeeld de afstand Sueek-Kam-
pen—Amersfoort dientengevolge met 23
k.m. worden verkort, en die van Leeuwar
den af met 12 k.m;
Aanvankelijk werd geseind, dat het schip
gebroken was, doch later bleek, dat het
schip nog intact was, doch de hoofdmachine
is door het zware stooten gebroken.
Tijdens de pogingen der sleepbooten is de
„Brandaris" in de buurt van de „Everoja"
gebleven, teneinde eventueel de bemanning,
die niet van boord wilde gaan, te helpen.
De gezagvoerder van het Letlandsche schip
heeft besloten op eigen kracht naar Rotter
dam te stoomen, waar de reparatie zal plaats
hebben.
Schitterend ijs te Kolhorn.
Van de zijde van den Ijsbond Hollands
Noorderkwartier deelt men ons het volgen
de mede.
Niettegenstaande den dooi zijn de banen toch
in orde. Gereden kan worden ten Noorden
van het IJ van den Oostzaanschen Overtoom
over den lip naar Ilpendam en Monniken
dam. Het ijs is zeer goed. Van Monnikendam
naar Marken en Volendam en van Volen-
dam naar Edam is het ijs goed. Van Edam
naar Marken kan ook gereden worden, het
ijs is berijdbaar. Van Nieuwendam kan
over Broek in Waterland naar Monniken
dam gereden worden, het ijs is zeer goed.
Te Kolhorn is het ijs zelfs schitterend. Op
de banen in de haven kan men dan ook al
tijd de bekende rijders en rijdsters uit onze
streek aan het werk zien.
"f Is er geen tijd voor!
Het voorloopig verslag der Eerste Kamer
over de Justitie-begrooting is verschenen.
Verscheidene leden zijn van mee
ning. dat de minister in de tegen
woordige orjistand.igheden beter zou
doen, het aanhangige echtscheidings
ontwerp, waaromtrent tusschen on
derscheidene bevolkingsgroepen diep
gaande verschillen van inzicht be
staan, te laten rusten.
Verscheidene leden dringen aan op her
ziening van het huwelijksgoederenrecht.
Anderen dringen aan op een spoedige rege
ling van de verplichte verzekering tegen de
geldelijke gevolgen der wettelijke aanspra
kelijkheid, voortvloeiende uit het gebruik
van motorrijtuigen.
Pachtwet
Eenige leden vinden het te vroeg voor
een algeheele herziening der Pachtwet, ge
deeltelijke herziening is echter noodig.
Organen sociale verzekering in
geschakeld. De ziektewet geldt
gedeeltelijk als basis.
De dezer dagen ingestelde commissie voor
de voorbereiding van de uitvoeringsmaatre
gelen der Kinderbijslagwet is gister door den
minister van Sociale Zaken geïnstalleerd. De
commissie heeft haren arbeid bereids aan
gevangen.
In de rede, die dr. van den Tempel in deze
eerste vergadering van de commissie hield,
zeide de ministei dat het hem aanbevelings
waardig toescheen, hij de voorbereiding van
de algemeene maatregelen van bestuur en
verdere regelingen, welke met het oog op de
inwerkingtreding van de Kinderbijslagwet
noodig zijn, de bestaande uitvoeringsorganen
op het gebied van de sociale verzekering in
te schakelen £n daartoe een commissie in te
stellen, waarin naast de betrokken afdeelin-
gen van het departement ook de Rijksverze
keringsbank, de Vereeniging van Raden van
Arbeid en de Federatie van Bedrijfsvereeni-
gingen vertegenwoordigd zijn.
Van Ziektewet wordt geprofiteerd.
Bij het ontwerpen van de Kinderbijslagwet
waarin het lid der commissie, de heer Mas
tenbroek, zoo belangrijk aandeel heeft ge
had, is. in het belang van de gewenschte
unificatie der sociale verzekeringswetten op
tal .van punten nauwe aansluiting gezocht
Japansch schip snelt te hulp.
Het passagiersschip „President Quezon",
vroeger „President Madison" geheeten,
groot 14.187 ton, dat zijn eerste reis maakte
onder Philippijnsche vlag, heeft gister
avond draadloos assistentie gevraagd, aan
gezien het aan den grond was geloopen en
de machinekamer snel volliep. Het gaf als
positie op 30 graden 1 minuut Noorder
breedte en 130 graden 16 minuten Ooster
lengte. Het Japansche schip Oekisjima Ma-
roe begeeft zich derwaats om bijstand tg
bieden.
Reeds 138.000 Duitschers uit Ga-
licië en Wolhynië repatrieerden.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit
„Deutsch-Przemysl":
Het einde der landverhuizing van de
Volksduitschers uit Galicië en Wolhynië
staat voor de deur. Tot vandaag hebben
rond 103.000 Volksduitschers uit Galicië en
Wolhynië met de spoorwegen en rond 35.000
met vrachtwagencolonnes de DuitschRus
sische belangengrens overschreden. Thans
worden nog een stoet uit Galicië en Vier uit
Wolhynië verwacht zoodat het totaal aantal
gerepatrieerde Duitschers ongeveer 160.000
zal bedragen. Himmler heeft gisteren in zijn
functie van rijkscommissaris voor de vesti
ging van het Duitsche „Volkstum" den laat
sten uit Galicië binnenkomenden stoet op de
grensbrug over den San verwelkomd. Tevens
is gisteren ook het voorlaatste spoorweg
transport Volksduitschers uit Galicië aange
komen. De gisteren aangekomen Volksuit-
schers zijn afkomstig uit het zuiver Duitsche
dorp Rrigidau, waar sedert 1784 geen Polen
door huwelijken mochten binnendringen. Zij
schudden Himmler de hand en gaven uit
drukking aan hun vreugde dat zij eindelijk
Duitschen grond konden betreden.
Wij denken over een gebied voor de
Joden, waar zij vreedzaam kunnen
leven, zegt Himmler.
De chef der Duitsche politie, rijksleider
Himmler, heeft den Berlijnschen correspon
dent van de North American Newsj>aper
Association een interview toegestaan, dat in
de New York Times gepubliceerd is.
Ten aanzien van de Oost-Duitsche emi
gratie verklaarde Himmler o.a.: Wij hebben
vrijwillig de Duitsche minderheden uit de
Baltische staten en andere deelen van Oost-
Europa teruggetrokken en zullen in Noord-
Italië op dezelfde wijze te werk gaan. Wij
denken zelfs over een gebied voor Joden,
waar deze vreedzaam bijeen kunnen leven.
Tusschen onszelf en de Polen zullen wij
.•asengrenzen vaststellen. Natuurlijk gaa.i
wij langzaam te werk, want men kan niet
een groote menigte menschen met al hun
have en goed als figuren op een schaak
bord verplaatsen.
van de bepalingen van de Ziektewet,
Dit brengt mede, dat bij het ontwerpen van
een aantal uitvoeringsmaatregelen aangeslo
ten zal kunnen worden bij reeds krachtens
de Ziektewet vastgestelde besluiten en be
schikkingen.
Voor andere uitvoeringsmaatregelen zal dit
uiteraard niet het geval zijn.
De Kinderbijslagwet bevat ook een
aantal bepalingen, die met den eigen
aard van het daarin geregelde on
derwerp verband houden. De ter uit
voering van de bepalingen te ontwer
pen nieuwe regelingen zullen onge
twijfeld het belangrijkste en ook
moeilijkste deel van den arbeid der
der commissie vormen.
Gestreefd dient te worden naar een zuinig
en vlug efficiente wijze van uitvoering.
Hoewel spr. weet, dat de arbeid der com
missie zeer tijdroovend is, zal het hem aan
genaam zijn, indien de commissie de noodi-
ge voortvarendheid zou willen betrachten;
spr. heeft in de Eerste Kamer immers de toe
zegging gedaan, de inwerkingtreding der wet
zooveel mogelijk te zullen bespoedigen,