Raadsverkiezingen tweede helft 1840 Veters verlanglijst Hoe kwam besmet beendermeel in ons land? Waar gereden kan worden wieringermeer Dinsdag a-s* Nederlandsch schip in nood De stranding bij Terschelling DE REDE van minister VAN KLEFFENS Het Echtscheidings ontwerp Uitvoering Kinderbijslagwet Eindelijk weer op Duitschen grond Bevolking mag oordeelen over de nieuwe finantieele huishouding HET MILTVUUR Prins Bernhard bij minister van Kleffens Postvluchten op Indië [apanschc reederij weigert Duitsche passagiers Oceaanstoomer in nood Rassengrenzen tusschen Duitschers en Polen Voorgesteld wordt alle ambtena ren ln dienst der nienwe ge meente te nemen. ZOO MOGELIJK EERSTE RAADS VERGADERING OP 2 JAN. 1941. Ingediend is een wetsontwerp tot instel ling van een gemeente „Wieringermeer". Weliswaar is het, naar het oordeel van de regeering, voorbarig reeds thans te spre ken van een geconsolideerde samenstelling der bevolking en heeft het saanihoorigheids- gevoel nog niet den graad van ontwikke ling bereikt, welke de regeering uiteinde lijk voor oogen staat, doch anderzijds acht zij de voordeelen, bepaaldelijk uit psycho logisch oogpunt, verbonden aan den norma len bestuursvorm, zóó overwegend, dat zij meent de huidige organisatie niet langer dan strikt noodzakelijk is te moeten be stendigen. In groote trekken Is de opzet deze, dat door verkiezing in den loop van 1940 van een raad en benoeming van een burge meester de taak, tot dusver rustende op de bestuurscommissie, het dagelijksch bestuur en den voorzitter van het openbaar lichaam, zal overgaan op de normale gemeentelijke organen. NOG NIET DIRECT OP EIGEN BEENEN. Het onderzoek, door de hiervoren aangeduide commissie ingesteld, heeft uitgewezen, dat het in het huidig stadium nog niet mogelijk is voldoende inzicht te verkrijgen in de financieele lasten, welke aan de gemeente zullen worden opgelegd, terwijl ook de toekomstige gemeen telijke inkomsten nog niet voldoen de kunnen worden overzien. In ver band hiermedeverdient het aanbeve ling de financiën van de op te rfchten gemeente voorloopig op den zelfden leest geschoeid te houden als voor de gemeentelijke afdeeling MINISTER WORDT BESTORMD MET VRAGEN. KRITIEK OP DEN VEEARTSENIJKUNDIGEN DIENST. DE INVOER VAN HET BE SMETTE BEENDERMEEL. Het lid der Tweede Kamer, de heer Bicre- ma, heeft aan den minister van Economi sche Zaken gevraagd: 1. Indien het waar is, dat de ge vallen van miltvuur, die zich den laatsten tijd in ons land onder het rundvee hebben voorgedaan, veroor zaakt zijn door de vermenging van niet ontlijmd met miltvuur besmet beendermeel, van buitenlandsche her komst, hoe is het dan te verklaren, dat de invoer van dit beendermeel mogelijk is geweest? Moet, in dat ge val, met name worden aangenomen, dat het besmette beendermeel ln strijd met het bepaalde in het K.B. van 11 Augustus 1932, Staatsblad no. 435. is toegelaten zonder certificaat? 2. Heeft kennisneming van hetgeen ter za ke door den Veeartsenijkundigen Dienst is verricht den minister geleid tot het oor deel, dat die dienst na het optreden van de miltvuurgevallen sneller en op uitgebreider schaal de veehouders had moeten inlichten, wat zij bij optreden van de ziekte hebben te doen en te laten teneinde uitbreiding daar van zooveel mogelijk te voorkomen en met meer doelbewustheid had moeten trachten het besmette veevoeder te achterhalen? 3. Kan de minister mededeelen, welke maatregelen zijn genomen om een herhaling van het nu voorgevallene zooveel mogelijk te voorkomen? 4. Is de minister bereid, nu gevallen van miltvuur zich blijven voordoen, de veehou ders, die beschikken over eigen verbouwd krachtvoeder, in de gelegenheid te stellen uit eigen voorraad aan hun rundvee te voederen waardoor tevens tegemoet zou worden geko men aan de bezwaren, gevoeld tegen de tra ge afname van deze vooraden door de regee- ringsbureaux en tegen den achterstand in de aflevering van veevoeder? Ook het lid van de Tweede Kamer, de heer Dieters, heeft aan den minister van Econo mische Zaken de volgende vragen gesteld: 1. Is het juist, dat aan een of meer fa brieken van mengvoeders is ontnomen de haar door het rijksbureau voor veevoeder voorziening in oorlogstijd verleende meng- vergunning. op grond van het feit, dat niet ontlijmd beendermeel zou zijn ^verwerkt in mengvoeders? 2. Kan de minister mededeelen, of het vaststaat, dat de thans heerschende besmet telijke veeziekte „miltvuur" is veroorzaakt door de verwerking van niet ontlijmd been dermeel in mengvoeders? 3. Heeft de minister overwogen, dat de snelle uitbreiding van het miltvuur in het bijzonder nu het behoud van den Nederland van het openbaar lichaam het ge val was. Anderzijds lijkt het aangewezen om in het onderhavig wetsontwerp een termijn te noemen, waarbinnen een voorstel tot nade re regeling van de financiën van de gemeen te en van al hetgeen daarmede verband houdt, moet worden ingediend.- DE STEM DES VOLKS. De regeering heeft het voornemen de be volking van de gemeente in de gelegenheid te stellen zich uit te spreken over de nieu we regeling van de financiën, alvorens de ze aan het oordeel van de Staten-Generaal zal worden onderworpen. Aangezien het in het voornemen ligt nog een groot aantal bedrijven te verpachten, waarvan de pachters zich, naar mag wor- ten aangenomen, eerst omstreeks April 1940 in de Wieringermeer zullen vestigen, lijkt het aangewezen de op 22 Februari 1940 vastgestelde kiezerslijst tegen een lateren datum opnieuw -te doen vaststellen naar den toestand op 15 Mei 1940, opdat de hier- bedoelde groep van ingezetenen alsnog aan de in de tweede helft van 1940 te hou den verkiezingen voor den raad kan deel nemen. Indien eenigszins mogelijk, zal er naar dienen te worden gestreefd om de eerste vergadering te doen plaats vinden op 2 Ja nuari 1941. AMBTENAREN GAAN OVER. Eenvoudigheidshalve wordt voorgesteld de ambtenaren, die op 31 December 1940 in dienst van het „openbaar lichaam" zijn voor de gemeentelijke taak, van rechtswege in denzelfden rang te doen overgaan in dienst van de in te stellen gemeente. Een en ander geldt uiteraard niet ten aanzien van de leden van de bestuurscommissie en van het dagelijksch bestuur eveneens ambtenaren in den zin van de ambtenaren wet 1920 aan wie ontslag zal worden ver leend. Het lijkt wenschelijk het wetsontwerp zoo spoedig mogelijk te doen in werking tre den, aangezien bepaaldelijk ten aanzien van de verkiezing van den raad nog ver schillende voorbereidingen moeten worden getroffen. schen veestapel meer dan ooit een levensbe lang voor ons volk is het treffen van zoo danige maatregelen noodzakelijk maakt, dat de invoer van beendermeel en bloedmeel, ook als dit bestemd is voor bemestingsdoeleinden wordt verboden, tenzij vaststaat, dat deze stoffen geen ziektekiemen bevatten? Zoo ja, mag dan de invoering van een des betreffende regeling op korten termijn wor den verwacht? 4. Is voorts mede op grond van het feit dat de veehouderij nog steeds niet loonend is een maatregel in overweging genomen, welke den eigenaren van aan miltvuur ge storven dieren een vergoeding verzekert we gens deze niet uit ecnig normaal bedrijfsri sico voortvloeiende schade? Indien dit het geval is, wat is dan het resultaat van die overweging? Op grond van Ingekomen rappor ten en de gisterochtend speciaal in gewonnen weerberichten van de Bilt, welke tenminste nog een paar vorst- dagen ln uitzicht stellen, heeft het Centraal Bestuur van de Ellsteden- Tereeniging besloten, den Elfsteden tocht vast te stellen op Dinsdag 30 Januari a.s. Indien deze tocht doorgaat, zal de route niet over Oudkerk naar Dokkum behoeven te gaan. Het zal mogelijk zijn de Dokkumer Ee te volgen. De berichten, welke van de burgemeesters binnenkomen bij het centraal bestuur der vereeniging, zijn over het alge meen gunstig. Op de meeste trajecten is het ijs betrouwbaar en berijdbaar. Op enkele ge deelten is het ijs echter minder sterk, doch men vertrouwt thans op de berichten van het K.N.M.I., welke twee dagen, Zaterdag en Zondag, vorst voorspellen. Omtrent de weers omstandigheden voor Maandag en Dinsdag is nog niets te zeggen, doch men hoopt, dat de tocht Dinsdag definitief door kan gaan. De route is zoo uitgestippeld, dat zij 204 k.m. lang is, men kan niet over de Lutz rijden, omdat deze vaart is dichtgesneeuwd, doch het traject zal over de meren worden uitge zet De route van dezen Elfstedentocht is dezelfde als die van 1929. Vrijwel overal is het ijs prachtig. De start te Leeuwarden zal plaats vinden in drie gedeelten. De deelnemers aan den wedstrijd inschrijving voor deze categorie is onherroepelijk gesloten - vertrekken van de Harmonie; de tochtrijders starten bij het Beursgebouw, terwijl een derde groep, be staande uit diegenen, die nog niet betaald hebben of nog willen inschrijven voor den tocht, van de Klandery af gaat. DE „OTTOLAND" STRANDDE BIJ SUNDERLAND. Het Nederlandsche s.s. „Ottoland" op weg van Sluiskil naar Sunder- land is nabij deze laatste haven go- strand Het schip verzocht sleepboot- assistentie en een reddingboot. De „Ottoland", ex „Sarkani", ex „St. Jansland" meet 2202 bruto reg. ton en 1194 netto reg. ton. Het schip be hoort toe aan de Scheepvaart- en Steenkolen Mij. N.V. te Rotterdam en werd in 1916 op de werf van Jan Smit Czn., te Alblasserdam gebouwd. Nader vernemen wij dat de kapi tein gisteravond om half negen sein de, dat er geen onmiddellijk gevaar voor schip en opvarenden was. De „Ottoland" voer in ballast. Ook oen bezoek aan den minister van Defensie. Z.K.H. Prins Bernhard heeft gisterochtend een bezoek gebracht aan den minister van Buitenlandsche Zaken en daarna aan den minister van Defensie. Letlandsch schip door de „Nep tunes" en „Bornrif" vlot gesleept. Het gisterochtend op de Noordwest- gronden voor Terschelling gestrande schip, waarvan wij in ons blad van gisteren nog melding konden ma ken, blijkt te zijn het Letlandsche s.s. „Everoja", groot 7300 ton bruto. Het schip, dat zwaar stootte, vroeg drin gend om assistentie. Geseind werd, dat het schip brak en onmiddellijk reddingboothulp werd verlangd. Zooals gemeld, voer de motorreddingboot „Brandaris" onmiddellijk uit. Ook de sleepbooten „Neptunus" en „Bornrif" van de reederij Doeksen snelden te hulp. Aan deze beide boo ten is het gisteravond bij vloed ge lukt de „Everoja" vlot te brengen. Op de uitreis vloog de „Buizerd" met gezagvoerder Sillevis van Basra naar Jodhpur. Het vliegtuig is een dagétappe achter en wordt thans Maandag te Batavia verwacht. De „Nandoe" met gezagvoerder Viruly bereikte Alexandrië en wordt 31 Ja nuari te Batavia verwacht. Op de thuisreis landden de „To renvalk" met gezagvoerder van Dijk te Alexandrië en de „Pelikaan" met gezagvoerder Te Roller te Rangoon. Deze vliegtuigen worden onderschei denlijk heden en 30 Januari te Na pels venvacht. De „Emoe" met gezagvoerder Schot verliet Akyab en werd gister te Ban- doeng venvacht. In verband met de aanhouding door de Britten. De JapansAe scheepvaartmaat schappij „Osaka Chosen Kaisja' heeft medegedeeld, dat zij voor den duur van den oorlog zal weigeren Duitsche passagiers via het Verre Oosten naar Duitschland te vervoe ren. Verklaard wordt dat deze maatre gel het gevolg is van de aanhouding door de Engelschen van schepen, welke Duitscliers aan boord hadden. Duitsche reactie: „De houding van Nederland tegenover den Volken bond voldoet geenszins aan de Duit sche wenschen". De rede van minister van Kleffens heeft in het buitenland reacties ge wekt.. Het Belgische blad „Het Laat ste Nieuws" ziet in de rede een be wijs van de solidariteit tusschen Nederland en België. In politieke kringen te Brussel verheugt men zich dan ook over het gedeelte van de rede, waarin de goede betrekkingen tus schen beide landen onderlijnd worden, aldus het blad. HOE BERLIJN ER OVER DENKT. Volgens den Berlijnschen corres pondent van de Tel., heeft 's minis ters betoog in Duitschland niet zulk een gunstig onthaal gevonden als men wellicht ten onzent naar aan leiding van het waardig en objectief karakter van deze beschouwing zal hebben verwacht. Terwijl van Duit sche zijde nog geen officieele inter pretatie van de redevoering is be kendgemaakt en ook de Duitsche pers tot nu toe nog met geen enkel woord er gewag van heeft ge maakt, oordeelt men in toonaange vende politieke kringen te Berlijn tamelijk negatief. Vooral de houding van Nederland tegen over den Volkenbond zooals deze in de rede van minister Van Kleffens is omschre ven voldoet geenszins aan de Duitsche wenschen. Vervolgens wijst men er van Diiitsche zij de op. dat ministër Van Kleffens bij de be handeling van de „represailles" aan zijn betoog een volgorde ten gronde legt, welke geheel beantwoordt aan de Engelsche le zing. „Prachtig", zegt een Zweedsch blad. In een hoofd artikel schrijft het Zweed- sche blad .Aftonbladet" o.m.: De redevoering van minister van Klef fens was prachtig. Zij had een Europeesche waarde en vormde een positieve, onbevrees- deverklaring uti naam van de neutrale staten, waarbij zij tegelijkertijd de grondsla gen schetste van een rechtvaardigen, ge- meenschappelijken vrede. Het was een ge ruststellende rede, die de Europeesche staatslieden aan het nadenken moet bren gen; De onbewaakte... dronken chauf feursSpoorwegbelangen Wegen in den N.O. Polder. In het Voorloopig Verslag der Eerste Ka mer over de begrooting van Waterstaat en Verkeersfonds dringen eenige leden nog maals aan op bespoediging van den tun nelbouw te Velsen; anderen geven in over weging een dam aan te leggen van de Frie- sche kust naar Ameland. Verscheidene leden spreken zich uit tegen verdere behandeling van het aanhangige wetsontwerp betroffen- de coördinatie van het goederenvervoer. Alcohol en stuurrad. Eenige leden bepleiten de instelling van een administratief lichaam, dat heslissen moet over de tijdelijke dan wel duurzame intrekking van iemands rijbewijs bij een verkeersovertreding, indien daarbij gebleken is dat de bestuurder ongeschikt is. Andere leden wenschen strenger maatre gelen tegen beschonken chauffeurs. Het „touringverkeer" met de Kerst. Van weer andere zijde blijkt, dat men niet te sproken is over de vele vergunningen tij dens Kerstmis voor zgn. „touringverkeer-" verleend. Het vraagstuk van de onbewaakte overwegen is volgens verscheidenen nog immer niet bevredigend opge lost Voorts werd 's ministers aandacht ge vraagd voor de belangen der Nederlandsche Tramweg Mij., men vreesde dat meer met de belangen der spoorwegen rekening zou worden gehouden dan met die der tramwe gen. Basis van den wegenbouw. Eenige leden betoogen. dat ingevolge de huidige wetgeving de opbrengst van de mo torrijtuigenbelasting de financieele basis vormt voor het wegenbouwprogramma. Werd evenwel die belasting vervangen door een extra-benzineheffing, dan zou deze huns inziens evengoed tot zoodanigen grondslag kunnen dienen en zou bovendien de admini stratie ongemeen worden vereenvoudigd. De N.O. Polder. Tenslotte werd aangedrongen op het tij dig ontwerpen van plannen voor den aan leg van den weg door de Nrd.-Oostel. pol der (Kampen-Lemmer-, Daarbij ral een be langrijk deel van Friesland en ook een deel van Noordholland zeker zijn gebaat. Zoo zal bijvoorbeeld de afstand Sueek-Kam- pen—Amersfoort dientengevolge met 23 k.m. worden verkort, en die van Leeuwar den af met 12 k.m; Aanvankelijk werd geseind, dat het schip gebroken was, doch later bleek, dat het schip nog intact was, doch de hoofdmachine is door het zware stooten gebroken. Tijdens de pogingen der sleepbooten is de „Brandaris" in de buurt van de „Everoja" gebleven, teneinde eventueel de bemanning, die niet van boord wilde gaan, te helpen. De gezagvoerder van het Letlandsche schip heeft besloten op eigen kracht naar Rotter dam te stoomen, waar de reparatie zal plaats hebben. Schitterend ijs te Kolhorn. Van de zijde van den Ijsbond Hollands Noorderkwartier deelt men ons het volgen de mede. Niettegenstaande den dooi zijn de banen toch in orde. Gereden kan worden ten Noorden van het IJ van den Oostzaanschen Overtoom over den lip naar Ilpendam en Monniken dam. Het ijs is zeer goed. Van Monnikendam naar Marken en Volendam en van Volen- dam naar Edam is het ijs goed. Van Edam naar Marken kan ook gereden worden, het ijs is berijdbaar. Van Nieuwendam kan over Broek in Waterland naar Monniken dam gereden worden, het ijs is zeer goed. Te Kolhorn is het ijs zelfs schitterend. Op de banen in de haven kan men dan ook al tijd de bekende rijders en rijdsters uit onze streek aan het werk zien. "f Is er geen tijd voor! Het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de Justitie-begrooting is verschenen. Verscheidene leden zijn van mee ning. dat de minister in de tegen woordige orjistand.igheden beter zou doen, het aanhangige echtscheidings ontwerp, waaromtrent tusschen on derscheidene bevolkingsgroepen diep gaande verschillen van inzicht be staan, te laten rusten. Verscheidene leden dringen aan op her ziening van het huwelijksgoederenrecht. Anderen dringen aan op een spoedige rege ling van de verplichte verzekering tegen de geldelijke gevolgen der wettelijke aanspra kelijkheid, voortvloeiende uit het gebruik van motorrijtuigen. Pachtwet Eenige leden vinden het te vroeg voor een algeheele herziening der Pachtwet, ge deeltelijke herziening is echter noodig. Organen sociale verzekering in geschakeld. De ziektewet geldt gedeeltelijk als basis. De dezer dagen ingestelde commissie voor de voorbereiding van de uitvoeringsmaatre gelen der Kinderbijslagwet is gister door den minister van Sociale Zaken geïnstalleerd. De commissie heeft haren arbeid bereids aan gevangen. In de rede, die dr. van den Tempel in deze eerste vergadering van de commissie hield, zeide de ministei dat het hem aanbevelings waardig toescheen, hij de voorbereiding van de algemeene maatregelen van bestuur en verdere regelingen, welke met het oog op de inwerkingtreding van de Kinderbijslagwet noodig zijn, de bestaande uitvoeringsorganen op het gebied van de sociale verzekering in te schakelen £n daartoe een commissie in te stellen, waarin naast de betrokken afdeelin- gen van het departement ook de Rijksverze keringsbank, de Vereeniging van Raden van Arbeid en de Federatie van Bedrijfsvereeni- gingen vertegenwoordigd zijn. Van Ziektewet wordt geprofiteerd. Bij het ontwerpen van de Kinderbijslagwet waarin het lid der commissie, de heer Mas tenbroek, zoo belangrijk aandeel heeft ge had, is. in het belang van de gewenschte unificatie der sociale verzekeringswetten op tal .van punten nauwe aansluiting gezocht Japansch schip snelt te hulp. Het passagiersschip „President Quezon", vroeger „President Madison" geheeten, groot 14.187 ton, dat zijn eerste reis maakte onder Philippijnsche vlag, heeft gister avond draadloos assistentie gevraagd, aan gezien het aan den grond was geloopen en de machinekamer snel volliep. Het gaf als positie op 30 graden 1 minuut Noorder breedte en 130 graden 16 minuten Ooster lengte. Het Japansche schip Oekisjima Ma- roe begeeft zich derwaats om bijstand tg bieden. Reeds 138.000 Duitschers uit Ga- licië en Wolhynië repatrieerden. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit „Deutsch-Przemysl": Het einde der landverhuizing van de Volksduitschers uit Galicië en Wolhynië staat voor de deur. Tot vandaag hebben rond 103.000 Volksduitschers uit Galicië en Wolhynië met de spoorwegen en rond 35.000 met vrachtwagencolonnes de DuitschRus sische belangengrens overschreden. Thans worden nog een stoet uit Galicië en Vier uit Wolhynië verwacht zoodat het totaal aantal gerepatrieerde Duitschers ongeveer 160.000 zal bedragen. Himmler heeft gisteren in zijn functie van rijkscommissaris voor de vesti ging van het Duitsche „Volkstum" den laat sten uit Galicië binnenkomenden stoet op de grensbrug over den San verwelkomd. Tevens is gisteren ook het voorlaatste spoorweg transport Volksduitschers uit Galicië aange komen. De gisteren aangekomen Volksuit- schers zijn afkomstig uit het zuiver Duitsche dorp Rrigidau, waar sedert 1784 geen Polen door huwelijken mochten binnendringen. Zij schudden Himmler de hand en gaven uit drukking aan hun vreugde dat zij eindelijk Duitschen grond konden betreden. Wij denken over een gebied voor de Joden, waar zij vreedzaam kunnen leven, zegt Himmler. De chef der Duitsche politie, rijksleider Himmler, heeft den Berlijnschen correspon dent van de North American Newsj>aper Association een interview toegestaan, dat in de New York Times gepubliceerd is. Ten aanzien van de Oost-Duitsche emi gratie verklaarde Himmler o.a.: Wij hebben vrijwillig de Duitsche minderheden uit de Baltische staten en andere deelen van Oost- Europa teruggetrokken en zullen in Noord- Italië op dezelfde wijze te werk gaan. Wij denken zelfs over een gebied voor Joden, waar deze vreedzaam bijeen kunnen leven. Tusschen onszelf en de Polen zullen wij .•asengrenzen vaststellen. Natuurlijk gaa.i wij langzaam te werk, want men kan niet een groote menigte menschen met al hun have en goed als figuren op een schaak bord verplaatsen. van de bepalingen van de Ziektewet, Dit brengt mede, dat bij het ontwerpen van een aantal uitvoeringsmaatregelen aangeslo ten zal kunnen worden bij reeds krachtens de Ziektewet vastgestelde besluiten en be schikkingen. Voor andere uitvoeringsmaatregelen zal dit uiteraard niet het geval zijn. De Kinderbijslagwet bevat ook een aantal bepalingen, die met den eigen aard van het daarin geregelde on derwerp verband houden. De ter uit voering van de bepalingen te ontwer pen nieuwe regelingen zullen onge twijfeld het belangrijkste en ook moeilijkste deel van den arbeid der der commissie vormen. Gestreefd dient te worden naar een zuinig en vlug efficiente wijze van uitvoering. Hoewel spr. weet, dat de arbeid der com missie zeer tijdroovend is, zal het hem aan genaam zijn, indien de commissie de noodi- ge voortvarendheid zou willen betrachten; spr. heeft in de Eerste Kamer immers de toe zegging gedaan, de inwerkingtreding der wet zooveel mogelijk te zullen bespoedigen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2