Jean Gabin in Zola's „Béte Humaine" JU sLVERUJflRfïlING KRUI Verzorging Hoestpillen Knappe prestatie der Fransche filmindustrie De Vries, Alkmaar 'n Garantie voor kwaliteit. Dr. E. Hoekstra's Rialto Theater Mooi Fransch filmwerk VxiruLoaq. mx50 jool 30 man verdronken Reddingswezen nog verre van volmaakt Voor Konijnenfokkers „Dit is de geschiedenis van Jacques Lan- tler, een der zonen van Auguste Lantier en Cervaise, van de familie RougonMaquard..." De geschiedenis van Jacques Lantier, een der zonen Erfelijk belast als hij is, nakomeling van eenige generaties van dronkaards, die z(jn bloed vergiftigd hebben, is zjjn geheele leven één strjjd tegen het „beest", dat in hem slui mert Het „beest", dat plotseling wild kan worden, dat zijn leven verlamt en dat hem aanzetten wil tot moord op de eerste de beste vrouw, die in zijn nabijheid komt. Ziedaar, het noodlotsconflict eens door Emile Zola verwerkt in zijn boek „La Béte Humaine", hetgeen men vernederlandschte met „Het dierlijke in den mensch", en waar van men thans in het Rialto-theater de ge lijknamige film kan aanschouwen. De rol van Jacques Lantier wordt vertolkt door Frank- rjjk's eersten cinéast, Jean Cabin, met als tegenspeelster Simone Simon. Men kent het verhaal: de geschiedenis van den zoon. wiens leven verwoest wordt door de zonden van zijn voorvaderen. Die strijd te gen de duisternis in zijn leven, die voelt, lede ren dag en iederen nacht, dat het onon koom- baar is te vluchten voor die schimmen, die zjjn leven tot een hel maken. Die weet, dat voor hem niet weggelegd zullen zijn: een rustig geluk aan de zijde van een liefhebben de vrouw en een bestaan zonder die zorgen, die een mensch kapot maken. Omdat hij weet, dat ze hem steeds zullen blijven volgen, hem steeds nabij zullen zijn. Het was geen geringe taak, die de Fran sche filmindustrie op zich nam. Het filmisch weergeven van het grootsche gegeven van Zola stelde de vervaardigers voor vrijwel on oplosbare problemen. Want niet de feiten in het verhaal van Zola zijn primair, doch In tegendeel de van binnen-uit gevoerden strijd van den drager van dat ontzaglijke noodlot. Indien Frankrijk één acteur heeft, die deze rol kan vervullen, dan was het Jean Cabin. Een groot artist, een kunstenaar wien het als slechts weinigen gegeven is een figuur niet alleen uit te beelden en weer te geven, doch die figuur tot leven te brengen en hem zoo voor te stellen, dat ge onvoorwaardelijk in haar gelooft. Goeddeels slaagde Cabin in die taak, niet altijd. Maar hoe dan oojj, de wijze waarop Jean Cabin in deze film ''den aan het noodlot ten ondergaande speelt, neen, belééft, is zonder meer van groote allure en nog lang zal men deze figuur in zijn herinnering blijven hou den. Simone Simon geeft zich ten volle aan haar rol, maar bereikt toch nergens die in tens beleefde hoogte als Cabin. Filmisch bezien is deze rolprent feilloos. Montage, rhythme, fotografiehet is alles even technisch knap, men zou haast zeggen, geraffineerd van opzet. Welk een sfeer geeft Ledoux, de regisseur, aan zijn scènes; zag men ooit zoo realistisch opgenomen een in den nacht voortijlenden' trein; zag men ooit het noodlot zoo rondom twee menschen op doemen als in dien nacht bij het station, met de fladderende schijnsels der lampen en kaar sen verderop en de regen melancholisch neer druipend Een film, breed van opzet, een film met vaart en veel handeling. Misschien zelfs te veel aan handeling, tengevolge waarvan men de uitwerking van het conflict minder tot zijn recht kwam. Want bij het zeer vele goede dat deze rolprent kenmerkt, mag men niet blind zijn voor haar onvolkomenheden. Doch deze onvolkomenheden vallen veelal in het niet bij de bijzonder sterke momenten, waaraan deze film zoo rijk is. Een film, die tot de beste producties van de Fransche filmindustrie gerekend kan wor den, maar die zich niet leent voor een be zoek van jeugdige personen. Jüuxii-tPiexUeA Al neemt het Tivoli programma dit keer dan ook een bescheiden plaatsje in op het wekelijksch Bioscoop-menu, dan wil dat nog geenszins zeggen, dat we hier met een „waar deloos" filmwerk te doen hebben. Integendeel, deze Fransche film is voor 100 Fransch. Niet slechts door het gesproken woord, maar juist door de wijze van spel en uitbeeldings vermogen. Geestig, vlot, hartstochtelijk, iets wat wij als koele nuchtere Hollanders missen. Het uitbundige, het spoedig in vuur en vlam geraken. En dat juist is voor ons zoo aan trekkelijk. Het doet ons niet vreemd aan al verwondert het ons soms, en al zouden wij, die onze ge voelens zoo graag verbergen, het anders doen. Wij weten nu eenmaal, dat het karakter van den Franschman anders is dan het onze, maar we kunnen het waardeeren en zeker op de film. Dit laatste blijkt wel uit het feit, dat de Fransche film hoe langer hoe meer in trek komt. We behoeven hier geen resumé te geven van de uitstekende films met Jean Gabin of Harry Baur, maar zonder uitzonderingen zijn het films geweest, die een diepen indruk op Ledoux, Simone Simon en Jean Gabin in de Fransche film ,£>e Béte Htimaine". (Rialto-theater). ons achterlaten, die juist door het spontane uitbeeldingsvermogen tot ons spreken en die de gevoelsuitingen zeker niet belachelijk doen schijnen. „Open de haven", het is weinig zeggend, maar wat inhoud betreft is het een pracht film. Zij geeft een kijkje op een van de groote opleidingsscholen voor zeeofficier. Men maakt alle gebeurtenissen, die zich op een dergelijk instituut kunnen voordoen mee. De discipline, die er heerscht, het lief en leed van de jonge marinemenschen. Het saamhoorig- heidsgevoel, dat hen met een sterken band bindt. En hoewel het misschien wel iets te mooi is voorgesteld, is het toch zeker een genot om deze jonge menschen, die zich een toekomst bouwen, gade te slaan. Tevens is een sensationeel tintje aan de film gegeven en wel in een eerste nachtvlucht met een der watervliegtuigen. De machine verongelukt en hoewel men in het begin moet aannemen, dat de piloot verdronken is, bljjkt dit gelukkig anders het geval te zjjn. Natuur lijk is een liefdesgeschiedenis door het geheel gevlochten. En hierin komt juist dat harts tochtelijk sentimenteele van den Franschman naar voren. De hoofdrollen worden vertolkt door Victor Francen en Jacques Baumer, die een voortreffelijk spel te zien geven, Een film, die voldoening schenkt. Als eerste hoofdfilm draaide een klucht „In Uniform" met den komiek Leon Errol in de hoofdrol. Een amusante film, die de lachspie ren weer eens in beweging brengt, wat vooral in den tegenwoordigen tijd wel een keertje mag voorkomen. Een installatie voor Uw levon UUite Ï3ia£caaft Uistekende film met Carole Lombard, Gary Grant en Kay Francis. Het is wel een zeer aantrekkelijk program ma, wat de Witte deze week brengt. Draaide er deze week de In filmisch opzicht zeer goede Fransche rolprent „Het Koraalrif, ditmaal ziet men een film, waarin de hoofdrollen ver tolkt worden door niet minder dan drie van Amerika's meest prominente stars: Carole Lombard, Gary Grant en Kay Francis in „De VrouW, dien gij begeert". Een film, die tot de beste van dit trio be hoort en waarvan ongetwijfeld velen zullen genieten. Als tweede film draait de geestige comedle „Liefde op het tweede gezicht". Al met al een programma, dat er zijn mag. Mijn naam en mijn afbeelding op de kruik garandeeren reeds vele geslachten achtereen een kostelijk, zuiver product Daarom: als ge den Ober Uw borrel bestelt, eisch dan uitdrukkelijk Hulstkamp en niets andersl 9 0 9 P£R UfEBfcfRJK Schipbreuk van de „Loch Moidart" In ,,'t Vliegend Blaadje" van 27 Januari 1890, dus vandaag precies een halve eeuw ge leden. vonden wij onderstaande beschrijving van een schipbreuk, die oud-redders zich on getwijfeld nog herinneren zullen. De Noordwester storm, die jJ. Zaterdag op stak en Zondag in hevigheid was toegenomen, had de zee veranderd in een woedende poel, welke ieder met angst vervulde, die aan betrek kingen dacht die daarop nog rondzwervende waren: ook zonder deze, was elk met angst vervuld over het lot van den zeeman, wiens het toeval in dien storm op onze kust zou hebben gebracht. De mare, dat een groot schip nabij Callantsoog zou gestrand zijn, was reeds in den vroegen morgen hier verbreid. Het ge rucht bleek waarheid te zijn; de Engelsche viermaster „Loch Moidart", kapitein Andrews, thuisbehoorende te Glasgow, geladen met sal peter van Pisaguai (Chili) en bestemd naar Hamburg, had het onmogelijke beproeft om van de kust te houden, doch onder deze om standigheden kon de botsing met de ondiepten niet uitblijven. Vele bewoners van het dorp bewogen zich langs het strand, om het vree- selijk schouwspel aan te zien. Het was niet mogelijk, met de reddingsboot door die woe dende watermassa het schip te bereiken; de golven waren van ontzettende hoogte, zoodat elke poging roekeloos mocht genoemd worden. Het vuurpeiltoestel werd aangewend, om zoo mogelijk een lijn over te brengen. Eenige malen schoot de pijl, waaraan de lijn bevestigd was, door de lucht, maar het waren wanhopige pogingen, omdat de afstand, tusschen het schip en het strand, nadering onmogelijk maakte. Het schip was inmiddels zinkende. Vijf man der equipage hadden zich in een boot begeven, om het strand te naderen, maar ze sloeg om; drie ervan verdronken en twee kwamen nog levend met de lijken hunner makkers aan 't strand. De overige bemanning, nog 27 per sonen, had zich in de masten begeven; zich zelf onmogelijk kunnende redden, wachtten ze, en wel op de hulp, die hun van den wal af gebracht zou worden. IJdel bleek die hoop... de masten vielen en met deze de mannen, die er zich aan vastgeklamd hadden. Ooggetuigen verhalen, dat enkelen zich in de mast geheel van hun kleeren ontdeden en zoo in zee spron gen om zoo gemakkelijker zwemmende het strand te bereiken. Alle 27 echter vonden den dood in de golven. Van het schip zag men niets meer. Dit drama was Zondagmiddag afgespeeld. De twee geredde schipbreukelingen zijn naar hier vervoerd en aan de goede zorgen van den Engelschen vice-consul toevertrouwd. Ofschoon de kust thans telephonisch ver bonden is, was de toepassing ervan bij de stranding zeer onvolkomen, daar toch het schip ongeveer 2 ure 's-nachts aan den grond geraakte en eerst omstreeks 7 ure Zondags morgens aan het Havenkantoor alhier daarvan bericht werd ontvangen. Ook nabij Kijkduin, in de Zuidergronden. werd in den namiddag van dienzelfden dag een schip ontdekt, dat op het punt was te stranden. Totdat de duisternis viel werd het schip, dat een bark bleek te zijn, nog waarge nomen. Op de tijding daarvan vertrok alhier de sleepboot „Hercules" met de reddingsboot naar buiten, maar geen spoor van een vaar tuig was meer zichtbaar. Voorwerpen, die op het strand verspreid liggen, en rotting, bewijzen maar al te zeer, dat ook dit schip met man en muis in de Zuidergronden is vergaan. Droevige gebeurtenissen voorzeker, nu het aan onze wakkere sloeperlieden, die zich zoo vaak met succes ter redding op zee waagden, niet gegeven was hier hulp te kunnen bieden. De elementen waren krachtiger dan hun goeden wil en hebben de rampen volkomen doen zijn. En in 't volgende „Vliegend Blaadje": De verschrikkelijke ramp, die te Callantsoog heeft plaats gehad, doet de aandacht op ons reddingswezen in dubbele mate vestigen. Het feit, dat in de nabijheid van onze kust dertig menschen moesten verdrinken, waarvan hon derden getuigen waren, is een treurig bewijs dat het de volkomenheid nog geenszins heeft bereikt. Is het niet mogelijk van de landzijde beter middelen te vinden, die de gemeenschap met de in nood verkeerende bemanning kun nen aanknoopen, dan dient men de aandacht te vestigen op zaken, die zulks kunnen bewer ken van de zeezijde, dus van het schip zelve. De heer Koning, van Texel, heeft in 1888 voor dit hoogst gewichtig doel een middel bedacht, hetwelk bij het stranden van het grootste nut kan zijn. Het is een zeer groote cilindervormi ge koperen bus, zeer licht, waarom pl.m. 1000 meter lijn gewikkeld is. Het in nood verkee- rend vaartuig werpt die in zee, waarna het toe stel na korten tijd aan land spoelt, en de ver binding is verkregen. Een proef, door de mari ne met dit toestel genomen, heeft de doelmatig heid ervan bevestigd. Het ware zeker te wen- schen, dat het ten plicht werd gesteld aan ree- derijen om in het belang van de in hunne dienst zijnde bemanningen, dien toestel aan boord van hun schepen onder den vasten inventaris op te nemen. Deskundigen beweren, dat ware den toestel van den heer Koning aan boord van de „Loch Moidart" geweest, die ten 2 ure 's nachts aan den grond raakte, de verbinding reeds vroeg had plaats gevonden en die ramp zeker niet geschied zou zijn. Horizontaal. 2. Vijandigheid. 13. Bestaat. 15. Japonstof. 16. Bekend dagblad. 17. Bekend oud-Hol- landsch schilder (zonder vóór naam). 19. Plaats ln Gelder land. 20. Zoom, kant 22 Getal. 23. Maat. 24. Muzieknoot. 26. Bier (letters ver wisselen). 27. Somber. 30. Glazen, ook wel metalen, vat. 32. Landbouwwerk tuig. 33. Zonnegod. 34. Goud (Fr.). 35. Bekend dagblad. 37. Familielid. 39. Toekomend (afk.) 41. Dakbedekking. 43. Eerste, aarts. 46. Zekere ruimte in een landbouwbe drijf. 48. Familielid. 49. Zeewier. Oplossing Lettergreepraadsel. Kort ziet de mensch in 't leven, dat verliep. Marcellus Emants. 1. kalmte. 2. ongelikt, 3. rumoer, 4. troeven, 5. Zweden, 6. inbinden, 7. escadron, 8. Tan- talus, 9. dukaten, 10. enerveerend. 11. makreel, 12. experiment, 13. naamlijst, 14. schepping, 15, Ismael, 16. nagepeins. 50. Gem. in Drente (3e letter weglaten). 51. Muzieknoot. 52. Titel. 53. Voortplantings- product. 54. Pers. voornaamw. 55. Twee letters, wel ke vaak door één vervangen worden. 57. Gebaar. 60. Dwaas. 62. Hulp. 64. W. I. Papegaai. 65. Plaatselijke ver- eeniging. 67. In persoon (op visitekaartje) 68. Vrouwennaam. 69. Avondpartij ten hove. 72. Strijdperk. 74. Rund. 75. Gegradueerde bij leger of politie. 77. Juridische term (afk). 78. Bevoegdheid. Verticaal. 1. Fransch opera componist. 2. Provinciaal be drijf (letters ver wisselen). 4. Geladen electrisch deel. 5. Ernstige latijn- sche spreuk (afk) 6. Auto-merk. 7. Vocht. 8. Zelfde. 9. Meisjesnaam. 10. Roem. 11. Initialen van bui- tenlandsche terro ristische organisatie. 12. Zeker aantal stemmen of in strumenten te zamen. 14. Inhoudsmaat. 16. Stookplaats. 18. Raadsel. 21. Kledingstuk. 23. Deel van een win- kl. 25. Spottend. 28. Oudste. 29. Pleisterkalk. 31. Daar. 36. Zeevaarder. 38. Afzonderlijk. 39. Ingewijde. 40. Overtollig woord gebruik. 42. Groet (afk.). 45. Leger. 44. Helder. 47. Als vert. 31. 52. Rivier. 56. Heerscheres van het doodenrijk (Noorsche Mytho logie). 58. Bijwoord. 59. Overmatig. 61. Voertuig. 62. Stokje waaraan visch gerookt wordt. 63. 5e en 2e klinker van het alfabet. 66. Vat. 67. Ierland. 70. Plaats in Fin land. 71. De letters van „Get." 72. Jongere broeder (Maleisch. Phone- tisch geschreven) 73. De letters van „Rin". 76. Initialen der Ad ministratieve troepen. n. In dit artikel willen we het hebben over de verzorging der langooren, daar velen in de meening verkeeren dat het er niet zoo erg op aankomt. Den éénen dag krijgt het dier niets, den anderen dag voeder te veel, het wordt vertrapt, bevuild, gaat over tot rotting, en men haalt ziekte in het hok. De beste methode is, dat één persoon over de dieren gaat, hoogstens twee, zoodat de dieren den baas kennen en de baas de die ren. Het spreekwoord zegt: „Het oog van den meester maakt het paard vet" Zet het hok zoo, dat de dieren je hooren of zien aanko men, want schrik kan blijvende gevolgen tot nadeel der dieren hebben. Veeleischend zijn konijnen niet, doch al heeft men, onverschillig of men ras, dan wel nutfokker is de aller beste soorten of rassen van fokdieren, dan nog zal men menige teleurstelling opdoen, indien men niet de noodige zorg wijdt aan: huisvesting, verzorging en ver dere behandeling. Konijnen zijn veel minder aan kwalen on derhevig dan de hoenders, en de meeste de zer kwalen vinden hun oorzaak in: zat heid, ongepast voer, overlading der maag en bedorven lucht. Een gezond konijn kijkt levendig, is in het hok altijd in beweging, de neus voelt droog en koel aan èn wipt regelmatig op en neer. De hokken maakt men normaal één maal per week schoon, bij sterke koude 's winters kan men wel eens een keer overslaan, de mest geeft dan nog eenige warmte, doch wél moet men er versch strooisel aan toevoegen daar ze bij koude veel meer van het strooisel eten, des zo mers daarentegen is het gewenscht bij flinke warmte, de mesthoek eens extra een beurt te geven, daar de mesthoek dan een echte broedplaats vormt van allerlei ongedierte. Laat men bij het uittillen uit het hok dit vooral niet aan de ooren doen, dit is een marteling, doch neem het dier in het ruime nekvel, en zware dieren of drachtige voed sters ondersteunt men bovendien nog met de andere hand onder de buik. Dit werk kan men ook niet door kinderen laten doen,' en ook niet te veel met ze laten sollen; geeft ze dan liever zelf een jong dier tje, dit kweekt bij hen dierenliefde, en zij hebben nuttige bezigheid. Als men versch strooisel in het hok doet (liefst stroo) snij het dan kort, op een leng te van plm. 20 cm daar jonge en levendige dieren zich de pooten in het lange stroo af draaien en indien men dit niet vlug genoeg ziet, dit lichaamsdeel afsterft en zelfs bre ken is geen denkbeeldig gevaar. Velen meenen dat een konijn voor het vet te mesten beslist in een smal hokje moet zitten, zoo zelfs dat het dier zich niet kan keeren, een konijn wordt evengoed wel vet, ook in een hok van 1 m2, doch het is weer de verzorging, de sportfokkers hebben toch óók wel dieren van 16 en 17 pond in een groot hok. Voor paring is het nu den tijd, zoodat ik even vooruitloopt ,paar altijd gezonde die ren aan elkander, dus ook geen ruidieren, de dracht is 30 dagen, doch bij groote ras sen scheelt het wel eens 1 2 dagen. Op het gebied van slachtfok zijn het meest aan te bevelen de grijze en haaskleurige als het sterkste, doch de witten daarentegen hebben weer meer pelswaarde, en nu de vorige maand door de firma Hoekstra de eerste Nederlandsche Bont en Pelsweverij is ge opend spreekt dit ook een woordje mee. De urineafvoer (dit tevens op een gedane vraag) kan men door een buis of houten kokertje achter het hok direct den grond in leiden, doch binnen kan men een bus onder het hok plaatsen, doe hier eenige afgewerkte olie in hetgeen voor enkele centen in een garage te koop is, de urine zakt door de olie, deze sluit zich weer en de lucht is af gesloten. De openingen in het rooster (dit ook op een gedane vraag) moeten 1 4 1J^ cm zijn, zorgt tevens dat het gemakkelijk is uit te nemen. Mijn artikeltjes verschijnen om de andere week, dus het volgende zal behandelen: Voe der en voedering, met alle goede en schade lijke gewassen. D. J. Kortman, Keurmeester, Brakkelveldweg 176. APOTHEKEN. Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen is alleen geopend de apotheek van de firma SmeetsSnel, Weststraat. Van Maandag 29 Jan. tot 5 Febr. wordt avond- en Zondagdienst waargenomen door A. P. Hoolmans, Spoorstraat. De prijs werd gewonnen door den heer S. PRINS, Loodsgracht 69. CORRESPONDENTIE. Mej. M. G. Bijdragen voor deze rubriek wor den door ons zeer op prijs gesteld. Hoewel uwe bedoeling ons niet geheel duidelijk is, zien wij een bijdrage uwerzijds met belangstelling tege moet, KENT GE Te gebruiken bij hoest, kinkhoest, pijnlijke keel en bronchitis. In al die gevallen bren gen die pillen bij flink gebruik een spoedig succes. Hebt ge kou gevat en hoest ge sterk, gebruik de HOEKSTRA-HOESTPILLEN, 3 maal daags 4 tot 7 stuks en spoedig zult ge verlichting bemerken. Bij den kinkhoest der kinderen voorkomen deze pillen het be nauwde langdurige hoesten. Is men er spoe- d'8 bij. dan zijn 3 maal daags 2 stuks vol doende. Voor heeschheid, schorheid, pijnlijke keel moet men de pillen om -de 2 uur inne men, telkens 1, 2 of 3 stuks. In gevallen van bronchitis kunnen de pillen om het kwartier worden ingenomen: 1 of 2 tegelijk. De goede werking van deze pillen is niet tijdelijk, maar blijvend, daar zij niet enkel slijmoplossend, dus verzachtend werken, doch de ziektekiemen dooden en de ontstoken slijm vliezen genezen. Vandaar het groote succes dat deze pillen steeds hebben. F 1.56 per flacon, met gebruiksaanwijzing. erkrijgbaar by alle Drogisten en Winkeliers, welke drogist-artikelen verkoopen. .(Adv.jjj

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6