Jean Gabin in Zola's
„Béte Humaine"
JU
sLVERUJflRfïlING
KRUI
Verzorging
Hoestpillen
Knappe prestatie der
Fransche filmindustrie
De Vries, Alkmaar
'n Garantie voor kwaliteit.
Dr. E. Hoekstra's
Rialto Theater
Mooi Fransch filmwerk
VxiruLoaq. mx50 jool
30 man verdronken
Reddingswezen nog verre van
volmaakt
Voor Konijnenfokkers
„Dit is de geschiedenis van Jacques Lan-
tler, een der zonen van Auguste Lantier en
Cervaise, van de familie RougonMaquard..."
De geschiedenis van Jacques Lantier, een
der zonen
Erfelijk belast als hij is, nakomeling van
eenige generaties van dronkaards, die z(jn
bloed vergiftigd hebben, is zjjn geheele leven
één strjjd tegen het „beest", dat in hem slui
mert Het „beest", dat plotseling wild kan
worden, dat zijn leven verlamt en dat hem
aanzetten wil tot moord op de eerste de
beste vrouw, die in zijn nabijheid komt.
Ziedaar, het noodlotsconflict eens door
Emile Zola verwerkt in zijn boek „La Béte
Humaine", hetgeen men vernederlandschte
met „Het dierlijke in den mensch", en waar
van men thans in het Rialto-theater de ge
lijknamige film kan aanschouwen. De rol van
Jacques Lantier wordt vertolkt door Frank-
rjjk's eersten cinéast, Jean Cabin, met als
tegenspeelster Simone Simon.
Men kent het verhaal: de geschiedenis van
den zoon. wiens leven verwoest wordt door
de zonden van zijn voorvaderen. Die strijd te
gen de duisternis in zijn leven, die voelt, lede
ren dag en iederen nacht, dat het onon koom-
baar is te vluchten voor die schimmen, die
zjjn leven tot een hel maken. Die weet, dat
voor hem niet weggelegd zullen zijn: een
rustig geluk aan de zijde van een liefhebben
de vrouw en een bestaan zonder die zorgen,
die een mensch kapot maken. Omdat hij weet,
dat ze hem steeds zullen blijven volgen, hem
steeds nabij zullen zijn.
Het was geen geringe taak, die de Fran
sche filmindustrie op zich nam. Het filmisch
weergeven van het grootsche gegeven van
Zola stelde de vervaardigers voor vrijwel on
oplosbare problemen. Want niet de feiten in
het verhaal van Zola zijn primair, doch In
tegendeel de van binnen-uit gevoerden strijd
van den drager van dat ontzaglijke noodlot.
Indien Frankrijk één acteur heeft, die deze
rol kan vervullen, dan was het Jean Cabin.
Een groot artist, een kunstenaar wien het
als slechts weinigen gegeven is een figuur
niet alleen uit te beelden en weer te geven,
doch die figuur tot leven te brengen en hem
zoo voor te stellen, dat ge onvoorwaardelijk
in haar gelooft. Goeddeels slaagde Cabin in
die taak, niet altijd.
Maar hoe dan oojj, de wijze waarop Jean
Cabin in deze film ''den aan het noodlot ten
ondergaande speelt, neen, belééft, is zonder
meer van groote allure en nog lang zal men
deze figuur in zijn herinnering blijven hou
den.
Simone Simon geeft zich ten volle aan
haar rol, maar bereikt toch nergens die in
tens beleefde hoogte als Cabin.
Filmisch bezien is deze rolprent feilloos.
Montage, rhythme, fotografiehet is alles
even technisch knap, men zou haast zeggen,
geraffineerd van opzet. Welk een sfeer geeft
Ledoux, de regisseur, aan zijn scènes; zag
men ooit zoo realistisch opgenomen een in
den nacht voortijlenden' trein; zag men ooit
het noodlot zoo rondom twee menschen op
doemen als in dien nacht bij het station, met
de fladderende schijnsels der lampen en kaar
sen verderop en de regen melancholisch neer
druipend
Een film, breed van opzet, een film met
vaart en veel handeling. Misschien zelfs te
veel aan handeling, tengevolge waarvan men
de uitwerking van het conflict minder tot
zijn recht kwam. Want bij het zeer vele
goede dat deze rolprent kenmerkt, mag men
niet blind zijn voor haar onvolkomenheden.
Doch deze onvolkomenheden vallen veelal in
het niet bij de bijzonder sterke momenten,
waaraan deze film zoo rijk is.
Een film, die tot de beste producties van
de Fransche filmindustrie gerekend kan wor
den, maar die zich niet leent voor een be
zoek van jeugdige personen.
Jüuxii-tPiexUeA
Al neemt het Tivoli programma dit keer
dan ook een bescheiden plaatsje in op het
wekelijksch Bioscoop-menu, dan wil dat nog
geenszins zeggen, dat we hier met een „waar
deloos" filmwerk te doen hebben. Integendeel,
deze Fransche film is voor 100 Fransch.
Niet slechts door het gesproken woord, maar
juist door de wijze van spel en uitbeeldings
vermogen. Geestig, vlot, hartstochtelijk, iets
wat wij als koele nuchtere Hollanders missen.
Het uitbundige, het spoedig in vuur en vlam
geraken. En dat juist is voor ons zoo aan
trekkelijk.
Het doet ons niet vreemd aan al verwondert
het ons soms, en al zouden wij, die onze ge
voelens zoo graag verbergen, het anders doen.
Wij weten nu eenmaal, dat het karakter van
den Franschman anders is dan het onze, maar
we kunnen het waardeeren en zeker op de
film. Dit laatste blijkt wel uit het feit, dat de
Fransche film hoe langer hoe meer in trek
komt. We behoeven hier geen resumé te geven
van de uitstekende films met Jean Gabin of
Harry Baur, maar zonder uitzonderingen zijn
het films geweest, die een diepen indruk op
Ledoux, Simone Simon
en Jean Gabin in de
Fransche film ,£>e Béte
Htimaine".
(Rialto-theater).
ons achterlaten, die juist door het spontane
uitbeeldingsvermogen tot ons spreken en die
de gevoelsuitingen zeker niet belachelijk doen
schijnen.
„Open de haven", het is weinig zeggend,
maar wat inhoud betreft is het een pracht
film. Zij geeft een kijkje op een van de
groote opleidingsscholen voor zeeofficier. Men
maakt alle gebeurtenissen, die zich op een
dergelijk instituut kunnen voordoen mee. De
discipline, die er heerscht, het lief en leed van
de jonge marinemenschen. Het saamhoorig-
heidsgevoel, dat hen met een sterken band
bindt. En hoewel het misschien wel iets te
mooi is voorgesteld, is het toch zeker een
genot om deze jonge menschen, die zich een
toekomst bouwen, gade te slaan.
Tevens is een sensationeel tintje aan de
film gegeven en wel in een eerste nachtvlucht
met een der watervliegtuigen. De machine
verongelukt en hoewel men in het begin moet
aannemen, dat de piloot verdronken is, bljjkt
dit gelukkig anders het geval te zjjn. Natuur
lijk is een liefdesgeschiedenis door het geheel
gevlochten. En hierin komt juist dat harts
tochtelijk sentimenteele van den Franschman
naar voren. De hoofdrollen worden vertolkt
door Victor Francen en Jacques Baumer, die
een voortreffelijk spel te zien geven, Een film,
die voldoening schenkt.
Als eerste hoofdfilm draaide een klucht „In
Uniform" met den komiek Leon Errol in de
hoofdrol. Een amusante film, die de lachspie
ren weer eens in beweging brengt, wat vooral
in den tegenwoordigen tijd wel een keertje
mag voorkomen.
Een installatie
voor Uw
levon
UUite Ï3ia£caaft
Uistekende film met Carole Lombard,
Gary Grant en Kay Francis.
Het is wel een zeer aantrekkelijk program
ma, wat de Witte deze week brengt. Draaide
er deze week de In filmisch opzicht zeer goede
Fransche rolprent „Het Koraalrif, ditmaal
ziet men een film, waarin de hoofdrollen ver
tolkt worden door niet minder dan drie van
Amerika's meest prominente stars: Carole
Lombard, Gary Grant en Kay Francis in „De
VrouW, dien gij begeert".
Een film, die tot de beste van dit trio be
hoort en waarvan ongetwijfeld velen zullen
genieten.
Als tweede film draait de geestige comedle
„Liefde op het tweede gezicht".
Al met al een programma, dat er zijn mag.
Mijn naam en mijn afbeelding
op de kruik garandeeren reeds
vele geslachten achtereen een
kostelijk, zuiver product Daarom:
als ge den Ober Uw borrel
bestelt, eisch dan uitdrukkelijk
Hulstkamp en niets andersl
9 0 9
P£R UfEBfcfRJK
Schipbreuk van de „Loch Moidart"
In ,,'t Vliegend Blaadje" van 27 Januari
1890, dus vandaag precies een halve eeuw ge
leden. vonden wij onderstaande beschrijving
van een schipbreuk, die oud-redders zich on
getwijfeld nog herinneren zullen.
De Noordwester storm, die jJ. Zaterdag op
stak en Zondag in hevigheid was toegenomen,
had de zee veranderd in een woedende poel,
welke ieder met angst vervulde, die aan betrek
kingen dacht die daarop nog rondzwervende
waren: ook zonder deze, was elk met angst
vervuld over het lot van den zeeman, wiens
het toeval in dien storm op onze kust zou
hebben gebracht. De mare, dat een groot schip
nabij Callantsoog zou gestrand zijn, was reeds
in den vroegen morgen hier verbreid. Het ge
rucht bleek waarheid te zijn; de Engelsche
viermaster „Loch Moidart", kapitein Andrews,
thuisbehoorende te Glasgow, geladen met sal
peter van Pisaguai (Chili) en bestemd naar
Hamburg, had het onmogelijke beproeft om
van de kust te houden, doch onder deze om
standigheden kon de botsing met de ondiepten
niet uitblijven. Vele bewoners van het dorp
bewogen zich langs het strand, om het vree-
selijk schouwspel aan te zien. Het was niet
mogelijk, met de reddingsboot door die woe
dende watermassa het schip te bereiken; de
golven waren van ontzettende hoogte, zoodat
elke poging roekeloos mocht genoemd worden.
Het vuurpeiltoestel werd aangewend, om zoo
mogelijk een lijn over te brengen. Eenige
malen schoot de pijl, waaraan de lijn bevestigd
was, door de lucht, maar het waren wanhopige
pogingen, omdat de afstand, tusschen het schip
en het strand, nadering onmogelijk maakte.
Het schip was inmiddels zinkende. Vijf man
der equipage hadden zich in een boot begeven,
om het strand te naderen, maar ze sloeg om;
drie ervan verdronken en twee kwamen nog
levend met de lijken hunner makkers aan 't
strand. De overige bemanning, nog 27 per
sonen, had zich in de masten begeven; zich
zelf onmogelijk kunnende redden, wachtten
ze, en wel op de hulp, die hun van den wal af
gebracht zou worden. IJdel bleek die hoop...
de masten vielen en met deze de mannen, die
er zich aan vastgeklamd hadden. Ooggetuigen
verhalen, dat enkelen zich in de mast geheel
van hun kleeren ontdeden en zoo in zee spron
gen om zoo gemakkelijker zwemmende het
strand te bereiken. Alle 27 echter vonden den
dood in de golven. Van het schip zag men niets
meer.
Dit drama was Zondagmiddag afgespeeld.
De twee geredde schipbreukelingen zijn naar
hier vervoerd en aan de goede zorgen van den
Engelschen vice-consul toevertrouwd.
Ofschoon de kust thans telephonisch ver
bonden is, was de toepassing ervan bij de
stranding zeer onvolkomen, daar toch het
schip ongeveer 2 ure 's-nachts aan den grond
geraakte en eerst omstreeks 7 ure Zondags
morgens aan het Havenkantoor alhier daarvan
bericht werd ontvangen.
Ook nabij Kijkduin, in de Zuidergronden.
werd in den namiddag van dienzelfden dag
een schip ontdekt, dat op het punt was te
stranden. Totdat de duisternis viel werd het
schip, dat een bark bleek te zijn, nog waarge
nomen. Op de tijding daarvan vertrok alhier
de sleepboot „Hercules" met de reddingsboot
naar buiten, maar geen spoor van een vaar
tuig was meer zichtbaar.
Voorwerpen, die op het strand verspreid
liggen, en rotting, bewijzen maar al te zeer,
dat ook dit schip met man en muis in de
Zuidergronden is vergaan.
Droevige gebeurtenissen voorzeker, nu het
aan onze wakkere sloeperlieden, die zich zoo
vaak met succes ter redding op zee waagden,
niet gegeven was hier hulp te kunnen bieden.
De elementen waren krachtiger dan hun
goeden wil en hebben de rampen volkomen
doen zijn.
En in 't volgende „Vliegend Blaadje":
De verschrikkelijke ramp, die te Callantsoog
heeft plaats gehad, doet de aandacht op ons
reddingswezen in dubbele mate vestigen. Het
feit, dat in de nabijheid van onze kust dertig
menschen moesten verdrinken, waarvan hon
derden getuigen waren, is een treurig bewijs
dat het de volkomenheid nog geenszins heeft
bereikt. Is het niet mogelijk van de landzijde
beter middelen te vinden, die de gemeenschap
met de in nood verkeerende bemanning kun
nen aanknoopen, dan dient men de aandacht
te vestigen op zaken, die zulks kunnen bewer
ken van de zeezijde, dus van het schip zelve.
De heer Koning, van Texel, heeft in 1888 voor
dit hoogst gewichtig doel een middel bedacht,
hetwelk bij het stranden van het grootste nut
kan zijn. Het is een zeer groote cilindervormi
ge koperen bus, zeer licht, waarom pl.m. 1000
meter lijn gewikkeld is. Het in nood verkee-
rend vaartuig werpt die in zee, waarna het toe
stel na korten tijd aan land spoelt, en de ver
binding is verkregen. Een proef, door de mari
ne met dit toestel genomen, heeft de doelmatig
heid ervan bevestigd. Het ware zeker te wen-
schen, dat het ten plicht werd gesteld aan ree-
derijen om in het belang van de in hunne dienst
zijnde bemanningen, dien toestel aan boord van
hun schepen onder den vasten inventaris op te
nemen. Deskundigen beweren, dat ware den
toestel van den heer Koning aan boord van de
„Loch Moidart" geweest, die ten 2 ure 's nachts
aan den grond raakte, de verbinding reeds
vroeg had plaats gevonden en die ramp zeker
niet geschied zou zijn.
Horizontaal.
2. Vijandigheid.
13. Bestaat.
15. Japonstof.
16. Bekend dagblad.
17. Bekend oud-Hol-
landsch schilder
(zonder vóór
naam).
19. Plaats ln Gelder
land.
20. Zoom, kant
22 Getal.
23. Maat.
24. Muzieknoot.
26. Bier (letters ver
wisselen).
27. Somber.
30. Glazen, ook wel
metalen, vat.
32. Landbouwwerk
tuig.
33. Zonnegod.
34. Goud (Fr.).
35. Bekend dagblad.
37. Familielid.
39. Toekomend (afk.)
41. Dakbedekking.
43. Eerste, aarts.
46. Zekere ruimte in
een landbouwbe
drijf.
48. Familielid.
49. Zeewier.
Oplossing Lettergreepraadsel.
Kort ziet de mensch in 't leven, dat verliep.
Marcellus Emants.
1. kalmte. 2. ongelikt, 3. rumoer, 4. troeven,
5. Zweden, 6. inbinden, 7. escadron, 8. Tan-
talus, 9. dukaten, 10. enerveerend. 11. makreel,
12. experiment, 13. naamlijst, 14. schepping,
15, Ismael, 16. nagepeins.
50. Gem. in Drente
(3e letter weglaten).
51. Muzieknoot.
52. Titel.
53. Voortplantings-
product.
54. Pers. voornaamw.
55. Twee letters, wel
ke vaak door één
vervangen
worden.
57. Gebaar.
60. Dwaas.
62. Hulp.
64. W. I. Papegaai.
65. Plaatselijke ver-
eeniging.
67. In persoon (op
visitekaartje)
68. Vrouwennaam.
69. Avondpartij ten
hove.
72. Strijdperk.
74. Rund.
75. Gegradueerde bij
leger of politie.
77. Juridische term
(afk).
78. Bevoegdheid.
Verticaal.
1. Fransch opera
componist.
2. Provinciaal be
drijf (letters ver
wisselen).
4. Geladen electrisch
deel.
5. Ernstige latijn-
sche spreuk (afk)
6. Auto-merk.
7. Vocht.
8. Zelfde.
9. Meisjesnaam.
10. Roem.
11. Initialen van bui-
tenlandsche terro
ristische organisatie.
12. Zeker aantal
stemmen of in
strumenten te
zamen.
14. Inhoudsmaat.
16. Stookplaats.
18. Raadsel.
21. Kledingstuk.
23. Deel van een win-
kl.
25. Spottend.
28. Oudste.
29. Pleisterkalk.
31. Daar.
36. Zeevaarder.
38. Afzonderlijk.
39. Ingewijde.
40. Overtollig woord
gebruik.
42. Groet (afk.).
45. Leger.
44. Helder.
47. Als vert. 31.
52. Rivier.
56. Heerscheres van
het doodenrijk
(Noorsche Mytho
logie).
58. Bijwoord.
59. Overmatig.
61. Voertuig.
62. Stokje waaraan
visch gerookt
wordt.
63. 5e en 2e klinker
van het alfabet.
66. Vat.
67. Ierland.
70. Plaats in Fin
land.
71. De letters van
„Get."
72. Jongere broeder
(Maleisch. Phone-
tisch geschreven)
73. De letters van
„Rin".
76. Initialen der Ad
ministratieve
troepen.
n.
In dit artikel willen we het hebben over
de verzorging der langooren, daar velen in
de meening verkeeren dat het er niet zoo
erg op aankomt. Den éénen dag krijgt het
dier niets, den anderen dag voeder te veel,
het wordt vertrapt, bevuild, gaat over tot
rotting, en men haalt ziekte in het hok.
De beste methode is, dat één persoon over
de dieren gaat, hoogstens twee, zoodat de
dieren den baas kennen en de baas de die
ren. Het spreekwoord zegt: „Het oog van den
meester maakt het paard vet" Zet het hok
zoo, dat de dieren je hooren of zien aanko
men, want schrik kan blijvende gevolgen tot
nadeel der dieren hebben.
Veeleischend zijn konijnen niet, doch
al heeft men, onverschillig of men
ras, dan wel nutfokker is de aller
beste soorten of rassen van fokdieren,
dan nog zal men menige teleurstelling
opdoen, indien men niet de noodige zorg
wijdt aan: huisvesting, verzorging en ver
dere behandeling.
Konijnen zijn veel minder aan kwalen on
derhevig dan de hoenders, en de meeste de
zer kwalen vinden hun oorzaak in: zat
heid, ongepast voer, overlading der maag en
bedorven lucht.
Een gezond konijn kijkt levendig, is in
het hok altijd in beweging, de neus voelt
droog en koel aan èn wipt regelmatig op en
neer.
De hokken maakt men normaal één
maal per week schoon, bij sterke koude
's winters kan men wel eens een keer
overslaan, de mest geeft dan nog eenige
warmte, doch wél moet men er versch
strooisel aan toevoegen daar ze bij koude
veel meer van het strooisel eten, des zo
mers daarentegen is het gewenscht bij
flinke warmte, de mesthoek eens extra
een beurt te geven, daar de mesthoek
dan een echte broedplaats vormt van
allerlei ongedierte.
Laat men bij het uittillen uit het hok dit
vooral niet aan de ooren doen, dit is een
marteling, doch neem het dier in het ruime
nekvel, en zware dieren of drachtige voed
sters ondersteunt men bovendien nog met
de andere hand onder de buik.
Dit werk kan men ook niet door kinderen
laten doen,' en ook niet te veel met ze laten
sollen; geeft ze dan liever zelf een jong dier
tje, dit kweekt bij hen dierenliefde, en zij
hebben nuttige bezigheid.
Als men versch strooisel in het hok doet
(liefst stroo) snij het dan kort, op een leng
te van plm. 20 cm daar jonge en levendige
dieren zich de pooten in het lange stroo af
draaien en indien men dit niet vlug genoeg
ziet, dit lichaamsdeel afsterft en zelfs bre
ken is geen denkbeeldig gevaar.
Velen meenen dat een konijn voor het vet
te mesten beslist in een smal hokje moet
zitten, zoo zelfs dat het dier zich niet kan
keeren, een konijn wordt evengoed wel vet,
ook in een hok van 1 m2, doch het is weer
de verzorging, de sportfokkers hebben toch
óók wel dieren van 16 en 17 pond in een
groot hok.
Voor paring is het nu den tijd, zoodat ik
even vooruitloopt ,paar altijd gezonde die
ren aan elkander, dus ook geen ruidieren,
de dracht is 30 dagen, doch bij groote ras
sen scheelt het wel eens 1 2 dagen. Op
het gebied van slachtfok zijn het meest aan
te bevelen de grijze en haaskleurige als het
sterkste, doch de witten daarentegen hebben
weer meer pelswaarde, en nu de vorige
maand door de firma Hoekstra de eerste
Nederlandsche Bont en Pelsweverij is ge
opend spreekt dit ook een woordje mee.
De urineafvoer (dit tevens op een gedane
vraag) kan men door een buis of houten
kokertje achter het hok direct den grond in
leiden, doch binnen kan men een bus onder
het hok plaatsen, doe hier eenige afgewerkte
olie in hetgeen voor enkele centen in een
garage te koop is, de urine zakt door de
olie, deze sluit zich weer en de lucht is af
gesloten.
De openingen in het rooster (dit ook op
een gedane vraag) moeten 1 4 1J^ cm zijn,
zorgt tevens dat het gemakkelijk is uit te
nemen.
Mijn artikeltjes verschijnen om de andere
week, dus het volgende zal behandelen: Voe
der en voedering, met alle goede en schade
lijke gewassen.
D. J. Kortman, Keurmeester,
Brakkelveldweg 176.
APOTHEKEN.
Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen
is alleen geopend de apotheek van de firma
SmeetsSnel, Weststraat.
Van Maandag 29 Jan. tot 5 Febr. wordt
avond- en Zondagdienst waargenomen door
A. P. Hoolmans, Spoorstraat.
De prijs werd gewonnen door den heer
S. PRINS, Loodsgracht 69.
CORRESPONDENTIE.
Mej. M. G. Bijdragen voor deze rubriek wor
den door ons zeer op prijs gesteld. Hoewel uwe
bedoeling ons niet geheel duidelijk is, zien wij
een bijdrage uwerzijds met belangstelling tege
moet,
KENT GE
Te gebruiken bij hoest, kinkhoest, pijnlijke
keel en bronchitis. In al die gevallen bren
gen die pillen bij flink gebruik een spoedig
succes. Hebt ge kou gevat en hoest ge sterk,
gebruik de HOEKSTRA-HOESTPILLEN, 3
maal daags 4 tot 7 stuks en spoedig zult ge
verlichting bemerken. Bij den kinkhoest der
kinderen voorkomen deze pillen het be
nauwde langdurige hoesten. Is men er spoe-
d'8 bij. dan zijn 3 maal daags 2 stuks vol
doende. Voor heeschheid, schorheid, pijnlijke
keel moet men de pillen om -de 2 uur inne
men, telkens 1, 2 of 3 stuks. In gevallen
van bronchitis kunnen de pillen om het
kwartier worden ingenomen: 1 of 2 tegelijk.
De goede werking van deze pillen is niet
tijdelijk, maar blijvend, daar zij niet enkel
slijmoplossend, dus verzachtend werken, doch
de ziektekiemen dooden en de ontstoken slijm
vliezen genezen. Vandaar het groote succes
dat deze pillen steeds hebben.
F 1.56 per flacon, met gebruiksaanwijzing.
erkrijgbaar by alle Drogisten en Winkeliers,
welke drogist-artikelen verkoopen. .(Adv.jjj