dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier buitenlandsch toezicht Ha onmenschelijk lijden gered SNEEUWSTORM ontwricht het verkeer Geen op ons bedrijfsleven V oedselschaarschte in Kopenhagen „Sneeuwvreter wint den strijd Werkloozen en het sneeuwruimen De officiersopleiding Op onbewaakte geslipt Gonne Donker slaat Sietske Pasveer KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) V R IJ D A G 2 FEBRUARI 1940 68e JAARG. No. 8839 Door de Regeering ongewenscht geacht Dit nummer bevat 8 pagina's Asverkeer op bevroren wateren EERBERICHT DE BILT SEINT» ificAaaUeti HE LDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-MlJ. Hollandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder WETTIGE MAATREGELEN VOOR GESTELD. NEDERLANDS ALGEMEEN ECO NOMISCH WELZIJN GAAT VOOR INDIVIDUEELE HANDELSBELAN GEN. Ingediend is een wetsontwerp hou dende aanvulling van de wet Mede werking Verdedigingsvoorbereiding 1939. De toelichting van de ministers yan Economische Zaken, van Defen sie en van Financiën luidt als volgt: Het is der regeering gebleken, dat door vreemde mogendheden in verband met de economische oorlogvoering in verschillende gevallen verklaringen worden geëischt, waar bij zij, die deze verklaringen afleggen, zich verbinden, zich te onderwerpen aan een ze ker toezicht op hun bedrijf vanwege verte genwoordigers van die vreemde mogendhe den. De regeering is van meening, dat een dergelijk toezicht veelal door Ne- derlandsche onderneminen, zij het noode, wordt aanvaard teneinde de totstandkoming van transacties te be vorderen. Heeft, individueel gezien, het afleggen van zoodanige verkla ringen wellicht een dergelijk gevolg, het komt den ministers voor, dat de verdediging van de algemeene econo mische belangen van Nederland door Verklaringen van bovenbedoelde strekking zou kunnen worden ge schaad en dat het daarom gewenscht kan zijn, maatregelen te treffen, als gevolg waarvan tot het afleggen van dergelijke verklaringen niet verder wordt overgegaan. De regeering meent met het oog hierop, dat zij over de wettelijke be voegdheid tot het treffen van zooda nige maaeregelen de beschikking dient te hebben. Aangezien de noodzaak van die bevoegd- beid gebruik te maken zich met name zal vordoen, wanneer naar het oordeel der re geering dit aanvaarden door het Neder- landsch bedrijfsleven van buitenlandsch toezicht de voorziening in de behoeften van de Nederlandsche volkshuishouding in haar geheel zou schaden, zijn de genoemde ministers van oordeel, dat deze bevoegd heid bij voorkeur zou moeten worden neer gelegd in een van de vigeerende wetten, welke speciaal met het oog op de voorzie ning in de behoeften der volkshuishouding in het leven zijn geroepen. De wet Medewerking Verdedigings voorbereiding 1939 scheen daartoe het meest geëigend. Het ontwerp van wet, dat thans aan de Staten-Generaal is aangebo den, heeft de strekking een wijzi ging in dien zin van de genoemde wet tot stand te brengen. In artikel 1 van het ontwerp wordt voor gesteld aan de opgave, genoemd in art. 5 van de wet Medewerking Verdedigingsvoor bereiding, waarin de bedoelde medewerking Denemarken in de greep van Koning Winter. De moeilijkheden voor het goederenver keer in Denemarken nemen toe door het dichtvriezen der Deensche wateren en voor- si na het stopzetten van de transporten over den Grooten Belt, waardoor de voorziening van Kopenhagen ernstig wordt belemmerd. De aanvoer van slachtvee op het abattoir der hoofdstad is tot de helft gedaald, van Wat anders tegen het weekeinde werd gele verd. Vooral is gebrek aan runderen en kal veren. Ook aardappelen zijn schaarsch. De sardappelmeelfabrieken in Grimstrip op Seeland, die gewoonlijk dagelijks 600 ton aardappelen verwerkt, heeft haar bedrijf door uitblijvende leveringen voorloopig stopgezet en het personeel van 20 man met verlof gezonden. De toevoer van visch is zeer gering. Na het stopzetten van het ver keer over den Grooten Belt, aan de randen waarvan het ijs tien meter dik, tot op den bodem toe, zit, wordt alles in het werk ge steld om het verkeer van Seeland naar Fue- nen en Jutland via Kalundborg—Aarhus in stand te houden. In de richting van Laa- landFalster is het verkeer ernstig belem merd door sneeuwval. uitsluitend kan bestaan, toe te voegen: „Het niet afleggen van verklaringen, waar bij personen of lichamen zich verbinden of op eenigerlei wijze bereid verklaren zich te onderwerpen aan toezicht door of vanwege personen, optredende ten behoeve van een vreemde mogendheid." Klaarblijkelijk is deze maatregel door on ze regeering genomen om te verhinderen, dat Nederlandsche bedrijven zich vrijwillig, dan wel door economische noodzaak ge dwongen onderwerpen aan maatregelen in verband met de economische blokkade, ge troffen door oorlogvoerende mogendheden. Zeer terecht ziet onze regeering in, dat daardoor het handhaven van onze strikte onzijdigheid in gevaar zou kunnen worden gebracht. Tt Nieuwe sneeuwploeg door Rijkswa terstaat in dienst gesteld. Rijkswaterstaat heeft Donderdagmiddag op den snelverkeersweg Den Bosch-Utrecht een succes geboekt; de dienst heeft een nieuw soort sneeuwploeg in werking ge steld en daarmede schitterende resultaten bereikt. Een nieuwe sneeuwploeg is het eigenlijk niet: het is een machine die bij den we genbouw in Nederland wordt gebruikt om massa's zand te verplaatsen en die nog nooit voor het ruimen van sneeuw was aangewend. Het succes, dat er gisteren mee werd behaald, overtrof, aldus de Tel., de verwachtingen. Het is een groote tractor op stalen rups banden met aan de voorzijde schuin ge monteerd een enorme ijzerenschep, die hoog en laag gesteld kon worden. De nloeg werd in werking gesteld tusschen Vianen en Beesd, waar men ondanks alle moeite over een lengte van verscheidene kilome ters slechts een enkel spoor heeft kunnen openhouden.. De „sneeuwvreter" stelde zich op tegen de immense sneeuwhoopen die de helft van den weg versperden. De spanning steeg. Het monster begon te brommen en zonder eenige zichtbare moePe baande 't zich een weg door de hard bevro ren sneeuw, die tot nu toe tegen iedere kracht bestand was gebleken. De vreugde van de toeschouwers was groot. Met groot gemak warden enorme sneeuwmassa's in groote hoopen langs den weg gedeponeerd. Slechts een dunne laag van eenige centime ters, die gemakkelijk te verwijderen was bleef op den weg achter In een geweldigen ruk werd de weghelft, die even te voren nog door de reusachtige sneeuwlaag was be dekt, schoongeveegd en op zijn dooie ge mak „wandelde" de sneeuwvreter in de richting Beesd. Het gezelschap wandelde er achteraan. Hét leek wel een begrafenis, „de begrafenis van koning Thialf" merkte ie mand op. DROEF VERHAAL VAN GRIEK- SCHE SCHIPBREUKELINGEN. WEINIG ACTIE AAN HET WESTFRONT. Twintig overlevenden van het Grieksche schip Eleni Statathos, dat door een Duitschen onderzeeër op den Atlantischen Oceaan ver scheidene dagen geleden tot zinken was ge bracht, zijn gisteren aan de Iersche kust aan gekomen. Zes hunner, onder wie de kapi tein, moesten in uiterst verzwakten toestand in het ziekenhuis worden opgenomen. Het schip was Zondag getorpedeerd. De 32 leden der bemanning hadden zich in de reddingbooten begeven, welke met touwen aan elkander waren vastgebonden. Het was zoo koud, dat dertien man omkwamen. Men moest hun lijken in zee werpen. „Wij waren zoo uitgeput", vertelde een der geredden, „dat zelfs toen wij de Iersche kust zagen, wij niet voldoende kracht hadden om de riemen te bewegen." Vijftien leden van de bemanning van het Deensche stoomschip Vidar, dat gisteren op een mijn was geloopen en is gezonken, wor den thans vermist. De vijf overige leden der bemanning zijn gered. De Vidar was van Engeland op weg naar Denemarken. Het Noorsche stoomschip Fingal (2137 ton) is ter hoogte van Schotland gezonken na een ontploffing in het ruim. Het schip was van Noorwegen op weg naar Eire. De geheele bemanning kon worden gered. DE LEGERBERICHTEN. Het Fransche ochtendlegerbcricht luidt: „Niets te melden". Het Fransche legerbericht van gisteravond luidt: Een kalme dag aan het geheele front. Aan weerszijden van den Rijn werd uit de kaze matten geschoten. Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend: In het westen zwak artillerievuur. Een on zer verkenningsafdeelingen vernietigde op den 30en Januari een vijandelijke versterking in het grensgebied ten westen van Saarlau- tern en keerde zonder verlies terug. De Duitsche luchtmacht zette de verken ningsvluchten tegen Gfoot-Brittannië voort. Britsche bataillons voor diensten overzee. Het ministerie van oorlog heeft bekend gemaakt, dat zekere bataillons voor de ver dediging overzee, spoedig naar het buiten land zullen gaan. Deze bataillons bestaan uit man nen van 35 tot 60 jaar,voor het meerendeel oud-strijders, die zich hebben opgegeven als vrijwilligers voor den dienst overzee. Hun taak zal zijn de bewaking van spoorbrug gen, electrische centrales, fabrieken enz. Op deze wijze zullen zij jongere troepen vrijmaken voor de frontli nies. De bond van Britsche arbeiders in het transportbedrijf heeft in ver band met de aanvallen, waaraan de schepen en de ravitailleering van vuurtorens blootstaan, den minister van marine gevraagd de bemanning van deze schepen het middel te ver strekken, zich te verdedigen. De raad van Bellen richt zich tot den minister. In een 6poedeischende vergadering heeft de gemeenteraad van Beilen gisteravond met algemeene stemmen besloten een drin gend verzoek te richten tot den minister van Sociale Zaken om de rijkssteunregeling zoodanig te herzien, dat de werkloozen, die vrijwillig willen medewerken aan het her stellen van de door sneeuwval verbroken verbindingen, boven hun steunbedrag een toeslag uit de gemeentekas mag worden verleend. Eenige raadsleden konden de vergadering niet bijwonen, omdat verschillende buurt schappen zoodanig zijn geisoleerd, dat zij het raadhuis per auto niet konden berei ken. Eén op de vijftig. Daar het gemeentebestuur van Alphen a. d. Rijn uit financieele overwegingen het sneeuwruimen heeft moeten stopzetten en alle pogingen van deze zijde om dit door steuntrekkenden in werkverschaffing te doen geschieden zijn afgestuit op het gebrek aan medewerking bij de betrokken regee- ringsinstanties, hebben de besturen van de drie plaatselijke middenstandsvereenigin- gen zich, aldus de N. R. Crt., door middel van een oproep tot de honderden werkloo zen in deze gemeente gewend mat het ver zoek zich vrijwillig belangeloos voor dit werk beschikbaar te willen stellen. Gistermorgen bestond de gelegenheid zich aan te melden. Van de ca. 800 werkloozen verklaarden zestien mannen voor het mee rendeel menschen die nog niet in de steun- verleening zijn opgenomen, maar door de vorst tijdelijk zijn ontslagen en nu uit de werkloozenkas trekken, zich bereid aan den oproep gevolg te geven. Zij hebben zich noch door het geringe aan tal noch door de critiek van andere steun trekkers laten afschrikken en zijn onmid dellijk aan het werk gegaan. Flinke werkloozen Vele werkloozen te Varsseveld zijn uit eigen beweging begonnen met opruimen van de sneeuw. Ze deden dit, ofschoon ze wisten, dat hun steungelden door deze werkzaam heden niet zouden kunnen worden verhoogd Deze handelwijze wordt door de afdeeling van de vereeniging van Nederlandsche huis vrouwen en den Boerinnenbond op zóó hoo- gen prijs gesteld, dat ze dezen werkloozen des middags een warmen maaltijd in de "landbouwschool hebben verschaft, welke door de leden van de vereenigingen werden bereid. „Moet ook mogelijk zijn voor on derwijzers zónder hooidacte". Het Tweede Kamerlid, de heer van Sleen, heeft aan den minister van Defensie de vol gende vragen gesteld: Is het waar, dat ook gedurende de mobili satie slechts die gegadigden voor de officiers opleiding voor plaatsing in aanmerking kun nen komen, die de eerste oefening nog niet hebben volbracht? Is het den minister bekend, dat door deze voorwaarde 's ministers toezegging, dat hij „er geen bezwaar in ziet, dat voor de oplei ding tot reserve-officier ook gezocht wordt onder de bezitters van de hoofdacte" bijna volkomen waardeloos wordt gemaakt, daar het examen voor de hoofdacte in het alge- BEWONERS INGESNEEUWD, METER- HOOGE WITTE BARRIÈRES. IJs, ijzel, gewone regen, ijsregen, dooi. stuifsneeuw, bevroren sneeuw.... we hebben dezen winter, die den strengen winter van 1929 glansrijk geslagen heeft, al van alles gehad... Maar de „klap op de vuurpijl" vormt de ware sneeuwstorm, die heden nacht ons land geteisterd heeft en het verkeer allerwegen totaal ont wricht. Bewoners in „sneeuwholen". De felle wind joeg de sneeuw over de lan den, de wegen. Een witte compacte massa verstopt de verkeersaders van ons land, hult de huizen in, zoodat de bewoners vanoch tend voor de vreemdste verrassingen kwa men. Op sommige punten moesten de men schen zich als het ware uitgraven, om de deur uit te kunnen komen. Personeel kon niet op tijd op kantoor of werkplaats ko men, schoolkinderen bleven thuis Voor al in de buitenwijken der groote steden en op het platteland is het een hopelooze toe stand. Zij, die het „witte gevaar" toch trotseerden, raakten vaak tot hun middel in de sneeuw en kwamen doorweekt ter bestemder plaatse aan, tenzij zij halverwege terugkeer den. Want ook hier geldt de oude wijsheid: beter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald. Ingesneeuwde vehikels. De automobilisten en fietsers, die er om der wille van 't brood, toch op uit moesten zagen en zien zich voor een onmogelijke op gaaf gesteld. Wij hebben vernomen van totaal in- en ondergesneeuwde vehikels, en hoe groot het aantal persoonlijke ongelukken is, dat bij een dergelijken barbaarschen weerstoestand onvermijdelijk schijnt, laat zich op het oogen blik dat wij dit schrijven, nog niet raden. Het lijkt ons echter geen pretje met een auto middenin de witte wereld te moeten stoppen, terwijl een dikke sneeuw maar blijft neer dalen en de situatie steeds hachelijker maakt. Een militaire auto is „ergens in Neder land" ingesneeuwd en de chauffeur moest den nacht in zijn wagen doorbrengen. Asverkeer langs den weg. Waar het asverkeer op den weg vrijwel uitgesloten is, probeeren de menschen het langs het ijs. Wie niet sterk is, moet slim zijn en zoo hebben vanochtend meerderen zich, waar zulks mogelijk was, per auto op de bevroren wateren langs de verkeerswe gen begeven. O.a. in Noordholland deed zich nl. de gunstige factor voor, dat de sneeuw, die natuurlijk ook op het ijs werd gejaagd, tegen het riet aan de oevers opstoof, waardoor een prachti ge sneeuwvrije rijweg op 't rfiidden van het bevroren water ontstond, wel geen „snelweg", maar toch een voor de schier radelooze menschen een zeer dankbare route. Hoe groot de moeilijkheden zijn voor hen, wier „boterham" van hun auto'tje, vracht auto, fiets of andei voertuig afhangt, laat zich aanzien. Vooral reizigers, expediteurs en... niet het minst de krantenbedrijven zien zich voor groote problemen geplaatst. Wij hebben natuurlijk alles in het werk gesteld om in de verkeersbe- lemmeringen zooveel mogelijk te voorzien, doch hier en daar zal ver traging niet geheel zijn te vermijden. Trein en post. De Spoorwegen profiteeren uiteraard van het gestagneerde asverkeer, doch ook bij hen gaat alles niet van een leien dakje! Gis teren was het de ijsregen, die de wissels ver stopte, doch door rijkelijk pekel te strooien, wist men veel onheil te voorkomen. Van daag echter begon de ellende pas goed! Vertraging kan eenvoudig op tal van trajecten niet worden voorko men! Op de route AlkmaarDen Helder viel het echter nóg mee. De trein 6.53 uit de richting Den Hel der had meer dan een kwartier ver traging en stellig zal dit niet de eeni ge gestagneerde verbinding zijn op dit gedeelte. De post voert een waren titanenstrijd te gen de sneeuw. Tal van bestellingen liepen in de war; niet slechts voor de bestellers te voet, doch ook voor de postauto's is er haast geen doorkomen aan. Wij weten niet wat Koning Winter nog voor ons in petto heeft, doch we zouden haast zeggen: ,,'t Kan niet erger!" Bij de Azoren ontwikkelt zich een vrij groote Oceaan-depressie. Laat ons hopen dat deze thans wel door ieder zoo ver langde dooi zal brengen! Zekerheid bestaat hieromtrent natuurlijk allerminst. Verwachting: In 't Noorden en midden: Meest matige Oos telijke wind, betrokken met kans op eenige regen of sneeuw, strenge tot matige, later afnemende vorst meen wordt afgelegd op een leeftijd, dat men zijn eerste oefenplicht reeds achterd en rug heeft? Vindt de minister in een en ander geen aanleiding om den hoofdacte- eisch te doen vervallen, en derhalve de opleiding tot onderwijzer, met be trekking tot plaatsing bij de offi ciersopleiding, gelijk te stellen met die aan de H.B.S.? Is de minister bereid daarnaast niet al te strikt vast te houden aan de voorwaarde, dat de eerste oefening nog niet is volbracht. Dokter-automobilist redt het veege lijf. De auto meege sleurd. Eenige minuten voor zes passeerde gis teravond dr. van Spaendonck uit Vught met zijn auto den onbewaakten overweg in de spoorlijn Boxtel—'s Hertogenbosch ter hoog te van het gehucht Baarsen. Midden op den overweg slipte de auto, waardoor zij tusschen de rails terecht kwam. Dr. van Spaendonck verliet den wagen en zag in de verte de lichten van den uit Eindhoven nadei-enden voortrein van trein 658. Hij liep den trein nog tege moet ten einde de aandacht van den wa genbestuurder te trekken, doch te ver geefs. Met volle vaart ramde de trein de auto. sleurde haar mee en wierp haar ten slotte, geheel vernield, op het andere spoor. Door den schok geraakte het eerste rijtuig met de wielen van de voorste as buiten de rails. Eenige honderden meters verder kwam de trein tot stilstand. Een overstapje. De uit 's Hertogenbosch komende electri sche trein zag zijn weg versperd door het wrak van de auto. De reizigers van den ontspoorden trein stapten in dezen trein over en deze reed daarop naar de Brabant- sche hoofdstad terug, waar zij om kwart voor zeven aankwam. Met Boxtel werd het verkeer daarna via Tilburg met extra ma teriaal onderhouden, totdat omstreeks kwart voor acht 't spoor, waakrop de auto lag, vrij was gemaakt en tusschen Boxtel en 's Hertogenbosch de electrische treinen over enkel spoor den dienst konden onder houden. Trein 658 van Eindhoven naar Amsterdam viel uit. Uit 's Hertogenbosch is een loco motief met kraanwagen naar den ontspoor den trein vertrokken om deze in het spoor te brengen. Be Friesche rijdster op de korte baan echter even snel. De met spaning verbeide wedstrijd tusschen Gonne Donker en twee snelle Friesche rijdsters, Sietske Pasveer, kampioene van Nederland op de korte baan en Metje Nien- huis, oud-kampioene van Drente, is geëindigd in een overwinning van mej. Donker, doordat zij op de 500 meter onze kortebaankampioene te vlug af was. Voor den wind noteerden mej. Donker en mej. Pasveer op de 140 meter beiden een tijd van 15.4 sec. en tegen den wind 16 sec. De einduitslag hing dus af van de 500 me ter. waarin mej. Donker favoriet was. Gon ne maakte tegen mej. Pasveer een tijd van 55 sec. en tegen mej. Nienhuis een tijd van 57 sec., terwijl de Friesche rijdsters resp. 60 en 62 sec. vor den afstand noodig had den. De uitslag luidt: 1 Mej. Donker 15.713 punten; 2 mej. Pas veer 16.281 punten; 3 mej. Nienhuis 16.99 punten. De beide Friesche rijdsters deelden voor den aanvang mede. dat ook zij niet om geld urijzen wilden rijden, doch als blijvend aan denken meer waarde hechtten aan een luxe voorwerp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1