dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Nederlands opperbevel gewijzigd Ook Finsche successen in de lucht UL/eerbericht Op zijn verzoek eervol ontslagen Vorst ligt op de loer Stijgende verontwaardiging in Noorwegen Bekend Fransch staatsman in ons land 20*000 Sovjet soldaten gesneuveld 68e JAARG. No. 8842 oorzaak: meeningsverschïl met regeering over technisch-mili- taire vraagstukken. Gep* Luitenant-Generaal H, G. Winkelman tot Opperbevelhebber benoemd Levensloop van generaal l h. reynders. de nieuw benoemde opperbevelhebber. P hoop voor de toekomst. Amerikaansch vertoog te Tokio Poging om de Maanerheimliaie te omsingelen verijdeld Dit nummer bevat 8 pagina's Brutale inbraak in juwelierswinkel Britsche mijnenveger gezonken Uitgave der Ultg. Ml). Hollandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder HELDEKSCHE COURANT KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 f2 LIJNEN) DINSDAG 6 FEBRUARI 1940 Het A.N.P. meldt: Zooals uit de Staatscourant van gisteravond blijkt, is aan generaal I. H. Reynders, Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, op een daartoe door hem gedaan verzoek, door H. M. de Koningin eervol ont slag uit den militairen dienst ver leend, onder dankbetuiging voor de uitnemende diensten, door hem in verschillende gewichtige betrekkin gen en in buitengewoon moeilijke omstandigheden bewezen, en is tot zijn opvolger benoemd de gepen sionneerde luitenant-generaal H. G. Winkelman, sedert het intreden van den mobilisatietoestand commandant van den luchtverdedigingskring Utrecht-Soesterberg, terwijl de laatstgenoemde tegelijkertijd bevor derd is tot Generaal. pE oorzaak. Naar wij vernemen, heeft in hoofdzaak verschil van inzicht met de regeering ten aanzien van vraagstukken van technisch- militairen aard tot de ontslagaanvrage van Generaal Reynders geleid. Generaal Reynders werd geboren op 27 Maart 1879 te Stadskanaal. Na een H.B.S.- opleiding bezocht hij van 1896 tot 1899 de Kon. Mil. Academie. Als luitenant diende hij bij de infanterie, de militaire verken ningen en de Wielrijders. Tweede-luitenant werd hij in laatstgenoemd jaar, eerste-lui- tenant in 1903. In 1913 volgde zijn benoeming tot kapi tein der infanterie. In den mobilisatietijd van 19141918 is hij werkzaam geweest als chef van den staf bij de étappe-inspec tie te Rotterdam. In zijn rang van kapi tein werd de heer Reynders in 1918 overge plaatst naar den Generalen Staf. In die functie trad hij o.m. op als directeur der militaire verkenningen. In 1925 volgde de bevordering van kapi tein Reynders tot majoor der infanterie. Een jaar later kwam hij bij de grenadiers en in 1927 bij den Generalen Staf terug. In laatstgenoemd jaar volgde zijn benoeming tot majoor, in 1928 die tot luitenant-kolo nel, in 1931 die tot kolonel. Daarna was hij in den rang van generaal-majoor werk zaam in de functie van inspecteur der in fanterie. Op 1 Mei 1934 werd generaal Reynders benoemd tot chef van den Generalen Staf als opvolger van luit.-generaal H. A. Seyf- 'ardt. In 1935 werd hij luitenant-generaal. De henoeming tot chef van den Generalen Staf werd beschouwd als een zeldzame ge beurtenis in ons leger, want zelden bereikt een officier op 54-jarigen leeftijd dezen hoo gen post. In de zeer spannende dagen van Augus tus 1939, toen Nederland mobiliseerde, werd luitenant-generaal Reynders het hoogste bevel over Land- en Zeemacht toevertrouwd Eij Kon. Besluit van 28 Augustus werd hij namelijk benoemd tot Opperbevelhebber. Eenige dagen later volgde zijn benoeming tot Generaal. De nieuwbenoemde Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, generaal H. G. Win kelman, werd in 1876 geboren. Op 11 Augus tus 1896 werd hij benoemd tot tweede lui tenant der infanterie, 25 November 1901 tot eerste luitenant en op 1 April 1913 Volgde zijn benoeming tot kapitein. De hoofdofficiersrang bereikte hij op 25 Decem her 1923, waarop 2 Mei 1926 zijn benoeming t°t luitenant-kolonel en 17 Januari 1929 die tot kolonel volgde. Als majoor was hij sous-chef van den ftaf van het Hoofdkwartier van het veld leger, welks chef hij in 1928 werd. Daarna v'oolgde zijn benoeming tot generaal-maioor, commandant van de vierde divisie, waarop hij in 1934 den militairen dienst verliet Omtrent de redenen, welke leidden tot het aftreden van Generaal Reynders wor den zeer veel verschillende meeningen ge jut I. -yf GENERAAL H. G. WINKELMAN. Naar ons bij Informatie in alleszins be voegde kringen is gebleken is inderdaad verschil van meening tusschen regeering en opperbevelhebber over vraagstukken van „Militair-technischen" aard de oorzaak van de ontslagaanvrage.. Politiek staat hier geheel buiten. Generaal Reynders wenschte de macht van het militaire apparaat veel verder te zien uitgebreid, dan de regeering voorals nog wenschelijk en noodzakelijk oordeelde. De thans afgetreden opperbevelhebber wilde, in 't lands belang, de staat van be leg voor het geheele land afkondigen, waar door het burgerlijk gezag geheel zou kun nen worden ter zijde geschoven en het op perbevel zou kunnen ingrijpen op velerlei gebied; dat thans nog voor het burgerlijk gezag is gereserveerd. O. aa zou Generaal Reynders een zeer scherpe censuur zeer noodzakelijk achten. Dan mag verder ook als vrij zeker wor den aangenomen, dat de Opperbevelhebber het aanleggen van een soort Nederlandsche Siegfriedlinie, geheel uit beton vervaardigd, noodig oordeelde. De regeering schijnt te zijn teruggeschrokken voor de kosten en wilde daar geen gelden voor beschikbaar stellen. Omtrent de nieuwe Opperbevelhebber ver nemen wij nog, dat terwijl generaal Reyn ders algemeen werd gezien als een zeer knap theoreticus, generaal Winkelman geldt als een uiterst bekwaam troepenleider. Een knap infanterist, is het algemeen oor deel in vooraanstaande legerkringen. Prins Bernhard op afscheidsbezoek bij generaal Reijnders. Prins Bernhard heeft zich gistermiddag te vijf uur, vergezeld van zijn waarnemend adjudant luitenant-kolonel H. J. Phaff, naar het algemeen hoofdkwartier begeven, om afscheid te nemen van den afgetreden op perbevelhebber, generaal I. H. Reijnders. Naar de diplomatieke correspondent van Reuter meldt, is te Londen bevestiging ont vangen van de verbazingwekkende succes sen der Finsche luchtmacht in den strijd tegen de Ruseen. Men schat, dat de Russen tot dusver niet minder dan 240 vliegtuigen hebben verloren tegen 15 Finsche machines, die neerge haald zijn. De Rys^ische machines zijn voor het meerendeel in luchtgevechten neerge schoten. Slechts 20 procent der verliezen is veroorzaakt door 't vuur van t luchtafweer geschut. Hierbij moet in aanmerking wor den genomen, dat de Russen zijn begon nen met een frontlinie sterkte van meer dan vijfduizend toestellen, de Finnen daar entegen met niet meer dan een klein deel hiervan. De Sovjet vliegtuigen zijn, hetzij geheel, hetzij bijna verouderd, met een maximum snelheid van 385 tot 420 KM. per uur. De machines, waarover Finland beschikt en welke toch ook niet geheel nieuw meer zijn, hebben het reeds met succes tegen de ze Russische toestellen kunnen opnemen en wanneer eenmaal de nieuwe Rritsche en Amerikaansche vliegtuigen gebruikt kun nen worden, mag een belangwekkende ont wikkeling van de Finsche positie in de lucht verwacht worden. Het land betaalt zware tol aan den zee-oorlog. ENGELSCH VRACHTSCHIP GETOR PEDEERD. Jacht op onderzeebooten voort gezet. Sinds het uitbreken van den oorlog zijn ongeveer 40 Noorsche schepen verloren gegaan. Bijna 250 zeelieden zijn om het leven gekomen. Het laatste slachtoffer van den oor log ter zee is de „Tempo", die, zoo als gemeld, Zaterdag op de Noordzee gebombardeerd en met machinege weervuur bestookt is. Publiek en pers nemen met stijgen de verontwaardiging kennis van elk nieuw geval van tot zinken brengen van een Noorsch schip. Het s.s. „Anglo" uit Haugesund is Zater dag ternauwernood aan den ondergang ont komen: op 200 meter van het schip deed zich een ontploffing voor, waarschijnlijk van een magnetische mijn. Men zag geen ander schip of vliegtuig in de buurt, zoodat men ver moedt, dat een magnetische mijn te vroeg ontploft is. In de kerk der Drieëenheid te Oslo is Zon dagavond, volgens de Msb., een indrukwek kende plechtigheid, een dienst ter herden king van de Noorsche zeelieden, die het le ven hebben verloren, gehouden. De namen der omgekomen schepelingen uit Oslo wer den voorgelezen. De dienst werd door den koning en de hoogste marine-autoriteiten bijgewoond. Ook van Zweden worden zware offers geëischt. Ook Zweden heeft tengevolge van den strijd tegen de handelsschejven ernstige ver liezen geleden. Sedert het begin van den oorlog zijn 30 Zweedsche schepen gezonken, terwijl 200 zeelieden het leven hebben ver loren. Engelsoh vrachtschip gezonken. Het Engélsche schip Beaverburn is gis teren buiten de westkust tot zinken ge bracht. De Beaverburn is een vrachtschip. Verno men wordt, dat het schip een bemanning van 70 koppen aan boord had. Men gelooft, dat sommige opvarenden door andere sche pen zijn opgepikt. Jacht op onderzeeërs voortgezet. In de afgeloopen dagen, terwijl de strijd in de lucht boven de Noordzee heviger is ge worden, hebben de Fransche en Britsche zee strijdkrachten de jacht op vijandelijke on derzeeërs voortgezet. In Fransche vlootkrin- gen wordt medegedeeld, dat de Britsche zee- strijdkrachten talrijke aanvallen hebben ge daan op vijandelijke onderzeeërs. Ten aanzien van den strijd in de lucht merkt men op, dat de Duitsche vliegtuigen gebruik maken van de slechte weersomstan digheden om aanvallen te doen op koop vaardijschepen. Plotseling komen zij uit de wolken te voorschijn om bommen te werpen en mitrailleurvuur te openen. Zij verdwijnen weer in den mist zoodra de Britsche jacht vliegtuigen komen. Paul Boncour heeft een vredestaak. Uit den sneltrein uit Parijs is gistermid dag de bekende Fransche staatsman en ju rist, de heer Paul Boncour in den Haag aan gekomen. In de auto van den gezant is de heer Boncour naar hotel des Indes gereden, waar hij zijn intrek toeft genomen. Paul Boncour. Zooals men weet zal de heer Boncour als gedelegeerde van de Fransche regeering deelnemen aan de zittingen van het comité dat morgen in het Vredespaleis bijeen komt, terwijl hij tevens op dien dag zal pleiten in het arbitral geschil over de kwestie Radio- Orient Protesten tegen de bombardemen ten op den spoorweg Haiphong Joenanloe. Dé woordvoerder van het ministerie van buitenlandsche zaken heeft medegedeeld, dat de Amerikaansche regeering zich Dins dag tot Tokio heeft gewend met een ver toog tegen de Japansche bombardementen op den spoorweg HaiphongJoenanfoe. Het vertoog heeft betrekking op het Amerikaan sche goederenverkeer langs dezen spoorweg en op het ongerief voor Amerikanen, die naar Tsjoengking willen reizen. De Japan sche regeering bestudeert thans een ant- woord. De woordvoerder voegde hieraan toe, dat Japan den spoorweg slechts uit militaire noodzaak bombardeert: de bombardementen zullen dan ook niet gestaakt worden, zoo lang die noodzaak bestaat. De militaire autoriteiten doen wat zij kunnen, om te voorkomen, dat de belangen van non-com battanten en van derde mogendheden ge schaad worden. Ook een Fransch protest. Naar vernomen wordt heeft de Fransche ambassadeur te Tokio, Arsene Henry, gis termiddag bij den vice-minister van bui tenlandsche zaken, Tani, geprotesteerd te gen het bombardeeren van de spoorlijn Hai phong Yoennan. 18de Russische divisie vernietigd De geheele achttiende Russische di visie is te Kitela ten Noordoosten van het Ladogameer, vernietigd. Deze divisie heelt meer dan een week ten Noorden van het Ladoga meer gestreden. Tusschen 15 en 20 duizend man zijn gesneuveld, ge vangen genomen, oi van koude en honger omgekomen. Deze overwinning van de Finnen beteekent de mislukking van de po ging der Russen de Mannerheimli- nie te omsingelen. De nederlaag der achttiende divisie vormt een nieuwe hulde voor de strategie der Fin sche skipatrouilles. Toen de Russische divi sie oprukte in het gebied van Kitela, zag de Finsche commandant zijn kans schoon om haar in den val te laten loopen. Hij zond zijn snelste patrouilles uit om de Russen te omsingelen door de dichte, ingesneeuwde bosschen in het Noorden, zoodat zij in den rug van den vijand kwamen. Na felle ge vechten werden de Russen teruggedreven naar de kust van het Ladogameer. Toen de Russen hun positie begrepen, stelden zij wanhopige pogingen in het werk om een doorbraak tot stand te brengen langs den eenigen weg, die hun overbleef voor een te rugtocht nabij het Shoros-meer, doch deze weg werd versperd door een gordijn van granaten, afgeyuurd door de Finsche batte rijen op het eiland Mantsinsaari, die haar zwaarste vuur gaven. Nu alle Russische pogingen om de achttiende divisie te ont zetten, mislukt zijn na den definitieven aan val der Finnen, blijft den Finnen nog slechts de taak de dooden te tellen, de buit te ver zamelen, de gevangenen bijeen te brengen en het gebied te zuiveren. Mislukte pogingen tot ontzet. Generaal Stern, de Russische opperbevel hebber heeft, toen hij bemerkte dat de acht tiende divisie van haar basis was afgesne den, niets onbeproefd gelaten om haar te ontzetten en de reeks scherpe aanvallen van de afgeloopen week werden dan ook uitslui tend met dit doel ondernomen. Ondertusschen slopen Finsche ski-patrouil les door de dichte wouden rond Kitela, ter wijl de zware kanonnen van het Finsche ei land Mansinaari in het meer van Ladoga granaten lieten regenen op den eenigen weg van Kitela naar Russisch gebied. Ofschoon de weg op sommige plaatsen geheel opgebla zen is, meende men tot dusver, dat de Rus sische divisie slaagde in haar pogingen zich al vechtend te bevrijden uit de Finsche om singeling. De gevangen Sovjet-troepen, wier levensmiddelentoevoer was afgesneden, vluchtten als bezetenen. Tenslotte kwamen zij er toe, zelfs hun paarden op te eten. Toen Russische vliegtuigen trachtten brood voor de divisie te laten vallen, viel dit binnen de Finsche linies. Men verwacht niet, dat de veroverde buit zoo uitgebreid zal zijn als na de groote over winning van Suomussalmi, doch hij zal ze ker aanzienlijk zijn. DE BILT SEINT» Verwachting: in het Noorden en Midden: matige tot zwak ke Oostelijke tot Zuidooste lijke wind, betrokken tot zwaar bewolkt met mist, weinig of geen neerslag, ma tige vorst tot temperatuur om het vriespunt. Dooi waarschijnlijk slechts van tijdelijken aard. Zoowel In het zuiden als In het oosten bleef de luchtdruk gisteren in den loop van den dag stijgen, het meeste echter in het oosten, Hierdoor vormt zich een uitbreiding van het gebied van hoogen luchtdruk over Scandinavië naar Polen en zuidoost en zuid Europa. De activiteit van de oceaanpressie neemt steeds meer af. Aangenomen mag worden, dat deze depressie, niet in staat zal blijken te zijn, den hoogen druk aan te tasten, zoodat omslag van het weer staat te wachten, hetgeen een nieuwe vorstperio de beteekent. Naar alle waarschijnlijkheid zal de vorst niet langer dan. 24 uur op zich laten wachten Tani heeft hierop geantwoord, dat het om strategisch belang noodzakelijk was den spoorweg te bombardeeren. Japan is bereid de zaak op vriendschappelijke wijze te regelen, nadat een nauwkeurig onder zoek ter plaatse zal zijn ingesteld. Officieel wordt vernomen, dat Vrijdag 101 personen zijn gedood bij den Japanschen luchtaanval op den spoorweg van Yoennan, welke door een Fransche maatschappij wordt geëxploiteerd. De Fransche ambassadeur te Tokio heeft een krachtig protest ingediend, waarop hij nog steeds geen antwoord heeft ontvangen. DADER SPOORLOOS VERDWE NEN. HET BESTE LATEN LIG GEN. In den afgeloopen nacht hebben inbrekers den étalageruit van den Juwelierswinkel der firma Spyer aan het Koningsplein te Am sterdam ingeslagen, vervolgens het metalen vlechtwerk achter den ruit verbogen, waar na zij met de hand een aantal uitgestalde kostbaarheden stalen. Vlug gewerkt! Het gebeuren moet zich in een oogwenk hebben afgespeeld. Aan den kant van het Koningsplein heeft de juwelierswinkel drie étalageruiten. Achter deze ruiten bevindt zich een metalen vlechtwerk. De dader heeft nu het kleinste der drie ruiten, in den bene denhoek, vlak bij de deur, ingeslagen, ver moedelijk met een koevoet. Het vlechtwerk, dat betrekkelijk licht van structuur is, heeft hij uit de rails weten te duwen, waarop hij met de hand een aantal gouden armbanden cigarettenkokers en andere voorwerpen van waarde kon bereiken. De man heeft blijk baar overhaast gewerkt, aangezien hij een groot gedeelte van de onder zijn bereik lig gende kostbaarheden heeft laten liggen. Een nachtwaker, die op het Singel liep, zag den man haastig om den hoek komen, doch schonk hier geen aandacht aan. Even later ontdekte hij den inbraak, waarvan hij terstond de politie op het bureau Singel in kennis stelde. De dader was toen uiteraard reeds verdwenen. Men vermoedt, dat een auto op den man had staan wachten. Vermoedelijk 54 slachtoffers, ERNSTIG BESCHADIGD DOOR VLIEGTUIGEN. Officieel wordt medegedeeld, dat de Brit sche mijnveger Sphinx is gezonken, terwijl hij naar een haven werd gesleept. Er zijn vijf opvarenden gedood. 49 worden vermist. Men vreest, dat zij verdronken zijn. De Sphinx werd Zaterdag beschadigd bij vijandelijke luchtaanvallen en werd bij zwaar weer gesleept, dar de machines be schadigd waren. Toen het schip de haven binnenkwam, knapte de sleepkabel en kap seisde het schip. 46 geredden zijn aan land gebracht. Tot de dooden behoort de com mandant. De Sphinx (875 ton) is een van de zeven tien schepen van de Halcyon klasse van mijnvegers. Het schip was op 7 Februari 1939 te water gelaten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1