Gandhi bij den onderkoning NA DE BALKANCONFERENTIE Britsch-Indië naar den Dominion-Status Geen nijdige notas meer Nederland krijgt geleerde soldaten Gevaarlijke was in zicht? Geen rijkssteun voor de vischhandetaars Amerikaaosche luchtvaartindustrie bloeit DEENSCHE HAVENS DICHTGEVROREN Handelsaccoord Italië Noorwegen Maki en Nurmi in Amerika De dooi schept nieuwe problemen As van Dieseltrein gebroken Noodlottig geneesmiddel Dc „Reiger" start voor Napels Postvluchten op Indië Doodclijkc aanrijding J3>oJUen tfchctoUeti Gandhi heeft met den onderkoning een onderhoud gehad, dat twee en een half uur heeft geduurd en be trekking heeft gehad op de con- atitutioneele toekomst van Indië. Na het onderhoud werd een communiqué uitgegeven, warin wordt gezegd, dat „een langdurige en zeer vriendschappelijke be raadslaging is gehouden, waarbij de ge- heele situatie diepgaand werd onderzocht". Gandhi .sprak namens zich zeil. Het communiqué vervolgt: Gandhi heeft reeds bij het begin van het onderhoud dui delijk gemaakt geen mandaat te hebben van de bestuurscommissie van het con gres, dat hij niet gemachtigd was het con gres in eenig opzicht te binden en dat hij slechts uit naam van zich zelf kon spre ken. De onderkoning zette tot in bijzon derheden de bedoelingen en voor stellen der Britsche regeering uit een. Hij legde in de eerste plaats den nadruk op haar innigen wensch dat Indië den dominion-status zoo spoedig mogelijk zou verkrijgen en dat zij de verwerving van dien status met alle haar ter beschik king staande middelen zou bevorde- Dc onderkoning heeft de aandacht ge vestigd op de ingewikkeldheid'en moeilijk heid van zekere bepalingen, welke ver- eischt zullen zijn voor regelingen in dat verband, in het bijzonder met betrekking tot de verdediging. De onderkoning heeft het duidelijk ge maakt, dat de Britsche regeering zeer gaar ne over dit geheele gebied in overleg wenscht te treden met vertegenwoordigers van alle partijen en belangengroepen in Indië, zoodra de tijd zou komen. Hij heeft ook duidelijk gemaakt, dat de regeerin~ streeft naar een verkorting van den over gangstijd en deze op zoo doeltreffend mo gelijke wijze wenscht te overbruggen. Ter bevordering van een snellen overgang naar den statos van dominion. De onderkoning heeft de aandacht gevestigd op het feit, dat hij on langs te Baroda heeft herhaald, dat het ontwerp voor een federale wet, hoewel thans opgeschort, een snel len overgang mogelijk zou maken naar den status van Dominion en dat de goedkeuring er van door alle betrokkenen een oplossing van vele problemen, die in dat verband onder oogen moeten worden gezien, zou bevorderen. Hij voegde hieraan toe, dat zijn aanbod in November inzake een uitbreiding van den raad van gouverneurs-generaal langs de lijnen, zooals toenmaals aangegeven, blijft bestaan. De regeering is bereid dit aanbod direct in practijk te brengen. Met betrekking tot de toestemming der desbetreffende partijen zou de regeering ook bereid zijn het federa le plan weer mogelijk te maken tot verwe zenlijking van den status van dominion en ter vergemakkelijking van een regeling na den oorlog van aangelegenheden, waartoe deze aanleiding gaf. Het communiqué vervolgt dan met te zeggen, dat Gandhi uitdrukking heeft gege ven van zijn waardeering over den geest, waarin deze voorstellen werden voorgelegd, doch hij heeft duidelijk gemaakt, dat zij, naar zijn meening. in dit stadium niet ten volle tegemoet komen aan de eischen der congrespartij. Gandhi stelde voor en de onderkoning was het daarmede eens, dat het onder zeke re omstandigheden verkieslijk zou kunnen zijn voor het oogenblik af te zien van ver dere besprekingen inzake een oplossing van moeilijkheden, welke zich hebben voorge daan. Vliegtuigfabrieken moeten uit breiden als gevolg van de enor me bestellingen. Volgens een mededeeling van de New Vork Trust Co. bestelden Groot Brittannié en Frankrijk in de vijftien maanden, die vooraf gingen aan den Duitschen inval in Polen, bij de Amerikaansche vliegtuigindus trie Ii90 vliegmachines tot een waarde van 'ongeveer 100 millioen dollar. Voorts zouden contracten voor den bouw van 7800 vliegtuigen zijn gesloten of wordt daarover nog onderhandeld. Daarbij komen dan nog de orders op 4000 vliegtuigen voor het Amerikaansche leger en de Amerikaan sche vloot. Het schijnt zeker te zijn, aldus de N.R.Ct., dat veel Amerikaansche vliegtuigfabrieken gedurende geruimen tijd aan de belligercn- ten al hetgeen zij boven de binnenlandsche behoefte produceeren, kunnen afzetten. Bij na alle fabrieken zijn bezig haar capacitei ten uit te breiden en trachten buitenland- sche afnemers te vinden, die de kosten aan deze uitbreiding verbonden, betalen. In luchtvaartkringen wordt gemeld, dat de Fransche luchtvaartcommissie te Buffalo vertoeft, waai- zij met de Bell Aircraft Cor poration onderhandelt over den aankoop van een niet nader aangeduid aantal Airacobra- jachtvliegtuigen. Oplossing der Amerikaansch-En- gelsche kwesties door persoon lijke besprekingen. Volgens een telegram van Associated Press uit Washington is de Amerikaansche regeering tot het besluit gekomen om zich zoo veel mogelijk te onthouden van het zen den van verdere scherpe nota's aan Enge land betreffende neutraliteitskwesties. Het telegram zegt: „ln de toekomst zullen kwes ties, die opkomen tusschen de beide regee ringen. naar men verwacht, bijna geheel af gehandeld worden door persoonlijke bespre kingen tusschen de ambtenaren in Was hington en den Britschen ambassadeur of tusschen Britsche ambtenaren en den Ame- rïkaanschen ambassadeur in Londen. De reeks nijdige nota's, die in de twee afgeloo- pen maanden aan Engeland gezonden zijn, l hebben de Amerikaansche openbare mee ning in verontrustende mate in beroering gebracht, volgens sommige ambtenaren, die geen voordeel konden zien in bitse debatten tusschen de beide landen, welke zij be schouwden als een rechtstreeksche aanmoe diging voor Hitier. Uiteraard zou deze ge melde nieuwe poltiek er van afhankelijk zijn. dat zich geen verdere ernstige schendin gen van Britsche zijde zullen voordoen van de Amerikaansche neutrale rechten". Toenemende moeilijkheden ten gevolge van de vorst. Het ijs in de Deensche wateren ver oorzaakt steeds grooter moeilijkhe den. Gisteren werd niedegedeld, dat een dozijn schepen met belangrijke ladingen voor Kopenhagen en andere Deensche havens in het ijs ten noor den van Skagen vastzitten. IJsbre kers zijn uitgevaren om hulp te vèr- leenen. De transportmoeilijkheden der laatste we ken hebben tot een merkbaar gebrek aan brandstoffen geleid. In verschillende deelen des lands zijn scholen gesloten en maatrege len tot beperking van het brandstofverbruik in voorbereiding. Tengevolge van de stag natie in de binnenlandsche veer- en spoor wegverbindingen, is in de hoofdstad gebrek aan bepaalde levensmiddelen ontstaan, het geen stijging der prijzen ten gevolge heeft gehad. Tot een globaal bedrag van 6.3 millioen kronen. Tusschen Italië en Noorwegen is een nieu we handelsovereenkomst gesloten, als aan vulling op het reeds eerder overeengekomen ruilhandelsverdrag. Krachtens het nieuwe accoord wordt het globale bedrag van het handelsverkeer tusschen beide landen ge bracht van 4.4 millioen op 6.3 millioen kro nen, een verhooging dus van 1.9 millioen kronen zal betaald worden door een levering van stokvisch ter waarde van 1 millioen kr. De rest zal in vrije deviezen betaald worden. Waarschijnlijk zal Noorwegen ter compensa tie, naar het voorbeeld van in vorige jaren gesloten overeenkomsten, Italiaansche vlieg- vuigen geheel en in deelen iruporteeren* 3 Maart a.s. de eerste wedstrijden. Nurmi en Maki, de Finsche hardloopers, zijn per s.s. „Bergensfjord" te New York aangekomen. Zij vertrouwen erop, zoo meldt het Vk., dat hun loopen het Finsche steun fonds 3 a 400.000 dollar zal opleveren. Maki zei: „Ik zal mijn besten wedstrijd loopen, wanneer ik in vorm kom; ik weet nog niet, wanneer- dit zal zijn. Ik had lichte rheunia- tiek in mijn rechterknie, maar die is nu weer verdwenen." Hun eerste optreden zal 3 Maart a.s. in het Olympisch Stadion zijn, waarheen zij zich per speciaal vliegtuig zul len begeven. Op dergelijke wijze zullen zij zich naar alle wedstrijden begeven. Nurmi verklaarde: „Wij zullen het tegen Rusland uithouden, indien wij de noodzake lijke oorlogsbenoodigdheden kunnen verkrij gen. Wat we ineer dan iets anders noodig hebben, zijn vliegtuigen. Zij zijn voor ons een dringende noodzaak om de burgerbevol king achter de fronten tegen de Russische vliegtuigen te beschermen." De athleten werden door burgemeester La- guardia begroet. Vervolgens trok men in op tocht, waarin een muziekcorps van tachtig personen meeliep, en waarin een groote Fin sche vlag werd meegedragen en een groep Finsche kleeding droeg, over Broadway. ALS DE SNEEUWMASSA GAAT SCHUIVEN Baan Purmerend—Hoorn weer vrij. Terschelling vandaag weer te be reiken?" De ingevallen dooi, gepaard gaande aan zware mist, heeft de weggebruikers voor nieuwe problemen gesteld. Echter voor hen is het thans wellicht nog een kwestie van uren, erger is het voor menschen, wier hui zen door de sneeuwmassa vrijwe; bedol ven zijn, zooals in Schardam en nabij Oost huizen, nu deze massa in beweging komt. Men kan geen maatregelen nemen omdat de vervoermiddelen de aan den dijk geïso leerd liggende woningen niet kunnen berei ken Afwachten en het beste er van hopen, is thans het parool. In waterland wordt gemalen. De gemalen van het Hoogheemraadschap Waterland zijn gisterochtend in werking gesteld. Op de groote wateren is weer scheepvaart zij het in beperkte mate mogelijk. Men heeft het ijs gebroken, doch slecht zicht belemmert de werkzaamheden. De ijstoestand en bevaarbaarheid van de Waddenzee was gisteren wegens slecht zicht niet te beoordeelen bij Harlingen, Kornwerderzand, Den Oever en Den Hel der, evenals het IJsselmeer bij Harderwijk. Nadat de dienst van weg en werken geassisteerd door een ploeg militai ren, twee etmalen lang ingespannen heeft gearbeid om den tusschen Oosthuizen en Middelie ingesneeuw den trein uit te graven, is men daar gistermiddag laat in geslaagd, zoo dat de lijn thans weer vrij is. Het reizigersverkeer tusschen Pui-me rend en Hoorn is hersteld. De troepencommandant te Terschelling maakt bekend, dat de boot van Terschel ling naar Harlingen den dienst bij goed weer heden zal hervatten. Sinds Donderdag j.1. was de verbinding verbroken. De wegen. Over den toestand der wegen is het moei lijk definitieve berichten te geven, het ver andert bij het uur. Gisteren was het op Texel nog bijzonder slecht, de bus ging nog niet over den Afsluitdijk, en de binnenwe gen in den kop van Noordholland waren nog vrijwel onbegaanbaar. Met de gladheid werd het langzamerhand wat minder, doch nu, blijkens het weerbericht de vorst op den loer blijft liggen, wordt nog de grootste voor zichtigheid aangeraden en blijft oppassen de boodschap. Turksche en Grieksche ministers te Gast bij Tsvetkovlts], De Turksche en de Grieksche minis ters van buitenlandsche zaken zijn gisteren te gast geweest bij den Joe- goslavischen minister-president Tsvetkovitsj op diens landgoed te Nisj. Zij bezochten een tabaksfabriek aldaar en gebruikten het noenmaal" te Nisjka Banya, in de villa van den premier. Tot de menigte, die de buitenlandsche staatslieden was komen begroeten, sprak Saradjogloe: Het Joegoslavische volk kan zeker zijn van de sympathieën, die het Turk sche volk voor hem koestert. Eenheid in het land en onderlinge eenheid, dat is de kracht die sedert de politiek der Balkan Entente wordt uitgeoefend. Metaxas verklaarde op zijn beurt: Ik ver laat Joegoslavië met de zekerheid, dat onze twee volken verbonden zijn door onverbreek bare banden en dat zij deel zullen blijven uitmaken van het bondgenootschap, dat hun belangen en hun onafhankelijkheid moet be schermen. Ik hoop, dat mettertijd nog andere Balkan- en Donaulanden zich bij onze groep zullen aansluiten. Metaxas is gistermiddag van Nisj recht streeks naar Salonika vertrokken, terwijl Sarajogloe zich op weg heeft begeven naai- Sofia, waar hij evenals op de heenreis, den Bulgaarschen premier Kiosseivanoff zal ontmoeten. Algemeen en technisch onder wijs grondig georganiseerd. Het werk van O. en O. is veelzijdig en veelomvattend. Veelomvattend, omdat het werk zich uitstrekt over vrijwel alle gemobi- liseerden. Veelzijdig, omdat de O. en O.-orga nisatie op velerlei wijze zich met de gemobi- liseerden bemoeit. Er zijn twee lichamen, aan wie de ontwik keling der soldaten is opgedragen, het in stituut voor individueel onderwijs, dat zorgt voor het algemeen ontwikkelend onderwijs, zooals Nederlandsche taal, vreemde talen, aardrijkskunde enz. en het Polvtechnisch- Bureau NederlandArnhem, dat meer voor de technische ontwikkeling der gemobiliscer- den zorgt. Aan het eind van den cursus kunnen exa mens worden afgelegd, doch dit zijn de ge wone rijks- of vereenigingsexamens. Ongeveer 6500 leerlingen zijn ingeschreven Hiervan zijn er ongeveer 2500 met opleiding H.B.S., M.T.S. of Universiteit. Bij 6500 cursisten zijn er elke maand een 100.000 vel "correctiewerk noodig, waarvoor een groot aantal leeraren verèischt is, thans ongeveer 200. Hoewel de schriftelijke verbinding leeraar- leerling direct, dus zonder tusschenpersoon is, zijn er toch de contact-officieren, bij wie leerlingen en adspirantleerlingen hun wen- schen kunnen kenbaar maken. Deze contact officieren stellen plaatselijke militaire lei ders aan. officieren of onder-officieren die een eenvoudige administratie kunnen voe ren. Deze zorgen voor de expedieering en distribueering van het werk. De contact-offi cieren komen elke veertien dagen op het centraal bureau van O. en 0. in Den Haag bij elkaar om wenschen en resultaten te be spreken. Korte stagnatie lijn Amersfoort— Apeldoorn. Toen gistermiddag omstreeks kwart voor een de dieseltrein 116 het station Barneveld op de lijn AmèrsfoortApeldoorn was ge passeerd en ter hoogte van Stroe was geko men, brak van een der treinstellen een as. De trein, welke ter plaatse met groote snel heid reed, werd spoedig tot stilstand ge bracht. Toch beschadigde de gebroken as eenige wissels. Zoo spoedig mogelijk werden de noodige maatregelen getroffen. De reizi gers die in dezen dieseltrein zaten, werden niet uit Barneveld gerequireerde motor wagens opgehaald, zoodat zij ter plaatse konden overstappen. Het defecte treinstel reed op eigen kracht, nadat eenige voorzie ningen waren getroffen, terug naar het sta tion Barneveld. Daar werd deze trein op een zijspoor gezet. Omstreeks drie uur kon het spoorwegverkeer in beide richtingen weer normaal plaats vinden. Ammoniak tegen de griep Inge nomen. In het R.K. ziekenhuis te Zutphen zijn twee broers van de familie R. te Hal (ge- me.ente Brummen) opgenomen, die thuis een verwarmend drankje tegen griep hadden in genomen. Uit een flesch hadden zij zich ieder een glaasje vol ingeschonken, maar spoedig nadat zij er van hadden gedronken, werden zij onwel. Het bleek, dat zij amoniak in hadden ge nomen. Een van de broers verkeerde aanvankelijk in levensgevaar, maar gistermiddag was het gevaar geweken. De toestand van beiden is gunstig. Passagiers zien een schoon ge deelte van hun tocht. Op de terugreis naar Napels heeft de KLM machine de „Reiger" gister de derde étappe afgelegd. Om 5.20 uur Amsterd. tijd startte het toestel van Nairobi. In Juba werd om 8.45 een tusschenlanding gemaakt. De „Rei ger" vloog gister tot Khartoem, waar het toestel omstreeks drie uur verwacht werd. Na het eindigen van de eerste étappé in Bulawayo, hebben bemanning en passagiers van de „Reiger" een bezoek gebracht aan het graf van Cecil John Rhodes, den grooten staatsman-financier van het Britsche impe rialisme der negentiende eeuw, Dit graf ligt op de Matoppo's. Op de derde étappe hebben de passagiers weer genoten van beelden uit het oerwoud. Gezagvoerder Blaak stuurde de machine laag over de vlakten, opdat de passagiers groote groepen nijlpaarden zouden kunnen waarnemen. Duitscher op wacht aan het WestironW Situatie op de Nederlandsche Rijnarmen dreigt zeer gevaarlijk te worden. IN DUITSCHLAND WAS VAN DRIE METER MOGELIJK GEACHT. De hoofdingenieur-directeur in de directie algemeenen dienst van den Rijkswaterstaat deelt mede, dat blijkens door hem ontvan gen bericht het ijs van de Moezel Zondag over 90 km. is losgekomen. De kop van de bewegende ijsmassa is gisteren te één uur Coblenz gepasseerd. In Duitschland ver wachtte men, dat heden te middernacht deze kop Wezel bereikt zou hebben. Men acht in Duitschland een was van het water van drie meter mogelijk. Hoe zich de waterstand op de bovengedeelten der Nederlandsche Rijn takken zal ontwikkelen, is thans nog niet te voorspellen. Sterke was is niettemin waar schijnlijk. Bij Orsov, gelegen op ongeveer 19 km. boven Wezel, steeg gistermiddag het wa ter vier centimeter per uur. Het is niet on mogelijk, dat heden in den loop van den dag het ijs op de bovengedeelten van Rijn ten Waal in beweging zal komen. De positie der Indiëvliegtuigen was gister: Uitreis: Nandoe (gezagvoerder Viru- ly) te Bandoeng: Wielewaal (Frijns) te Jodhpoer, morgen te Batavia ver. wacht. Thuisreis: Buizerd (Sillevis) te Me- dan (10(2 te Napels verwacht). Emoe (Schot) te Alexandrië (heden te Na pels verwacht). -4 Ook andere neringdoenden zlja getroffen, meent de regeering. GEMEENTELIJKE ORGANEN BLIJVEN AANGEWEZEN. Op de vragen van den heer I. H. J. Vos betreffende het uitvaren van te weinig trawlers, den vischprijs en steunverleening aan belanghebbenden bij den vischhandel, hebben de ministers van economische za ken en van sociale zaken het volgende ge antwoord: Het is juist, dat ten gevolge van factoren, welke verband houden met de tijdsom standigheden, een gering aantal trawlers ter visscherij uitvaart. Het is den ministers bekend, dat de in» voer van Deensche en Noorsche visch op sommige dagen aan stagnatie onderhevig is. Wat betreft het prijsniveau van het artikel visch, kan in het algemeen worden opgemerkt, dat de visch» prijs is gestegen, hetgeen trouwens noodzakelijk is met het oog op de verhoogde productiekosten. In ver band hiermede komt het niet on juist voor, dat de invoer binnen zoodanige perken blijft, dat een on gunstige terugslag op den reeds gereduceerden Nederlandschen aanvoer vermeden wordt. Het is den ministers hekend, dat belang hebbenden bij den vischhandel door gemeenl telijke diensten van maatschappelijk hulp betoon zij het bij wijze van hulp op den voet der armenwet, dus niet krachtens de steunregeling van het departement van so ciale zaken steun wordt verleend. Naar aanleiding van door de betrokken! organisaties naar voren gebrachte wenschen is meermalen het verleenen van een tege moetkoming overwogen. De regeering ziet evenwel als resultaat dezer overweging geen mogelijkheid om door een tegemoetkoming van rijkswege, welke niet zou nalaten ten aanzien van verschillende andere, eveneens door de huidige omstandigheden getroffen, categorieën neringdoenden onaanvaardbare consequenties mede te brengen, ten deze steunmaatregelen te treffen. Zij meent, dat hier althans vooralsnog, volstaan moet wor den met de hulp van de bestaande gemeenl- telijke organen. Overigens moge er nog op worden gewezen, dat voor de voorziening in bijzondere nooden door de regeerig is in gesteld het algemeen steuncomité 1939, Automobilist veroordeeld tot een halt jaar. De Hooge Raad heeft gisteren verworpen het cassatiebereop van den Almeloschen fa brikant E. ten C., die in hooger beroep door het gerechtshof te Arnhem is veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf wegens dood door schuld. Bovendien is hem voor een jaar de bevoegdheid ontnomen tot het besturen van een motorrijtuig. Ten C. heeft op den provincialen weg van Delden naar Borne een wielrijder aangere den, die daarbij op slag werd gedood. LEEN SANDERS SLAAT LUC VAN DAM. Voor de tweede maal heeft Leen Sanders, onze kampioen in het middengewicht, een aanval op zijn titel met succes afgeslagen. Nu was het Luc van Dam, de jonge Rot terdammer, die een poging waagde en moest ondervinden, dat de kampioenstitel nog steeds onbereikbaar was. Sanders was van het begin af aan in den aanval en vergaarde daardoor de meeste punten. Doch ook wanneer van Dam den aanval over nam, kwam hij niet in gunsti ge positie, want Sanders verzorgde, zooals gewoonlijk, uitstekend zijn dekking en was in zijn tegenaanvallen meestal ook de beste. Alleen in de laatste twee ronden zag van Dam kans den kampioen te evenaren of te overtreffen, dat was echter niet genoeg, zoo dat de overwinning naar Sanders, die onbe twist in het bezit van zijn titel bleef, ging (Het ge\ echt vond plaats te Rotterdam.) SAYE HIRAI VERBETERT WERELD RECORD OVER 3000 METER. Tijdens wedstrijden in het hardrijden op de schaats verbeterde de Japansche rijdster saye Haai het wereldrecord op de 3000 meter doi dezen afstand af te leggen in een tijd v an o mm. 26.9 sec. Het record stond op naam van Laila Schou Nilsen (Noorwegen), r.me' min. 29,6 sec. op 30 Januari 19B7 te Daros vestigde. Yayeko Ejima noteerde op dit nummer 5 nun. „8,3 sec. en bleef dus eveneens onder den wereldrecordtijd van de Noorsche rijd ster. Het nummer kunstrijden voor dames werd door Yetsuko lanada, die ook op de interspelen 1936 te Garmisch uitkwam! gewonnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2