dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier treinbotsing KRIJGT ONZE MARINE Terschelling geïsoleerd veroorzaakt Reiger te Alexandrië ONBEWAAKTE EISCHT 3 MENSCHENLEVENS Bange nacht aan de Waal Onderkoning stelt Mohammedanen gerust KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) WOENSDAG 7 FEBRUARI 1940 68e JAARG. No. 8843 Koelbloedig optreden van den hoofdconducteur TREINBESTUURDER GEWOND. ENKELE REIZIGERS KREGEN LICHTE KWETSUREN. - BEIDE HOOFDSPOREN VERSPERD. Gisteravond omstreeks negen uur is de omgeving van het stations emplacement te Bloemendaal opgeschrikt door den dreunenden slag van een treinbotsing. Vermoedelijk tengevolge van den mist is op het gedeelte van het emplacement, waar de spoorlijn naar het noorden buigt, de electrische trein nr. 2660, welke om 20.36 uur uit IJmuiden vertrokken was, met vrij groote snelheid op een goederentrein geloo pen, welke vermoedelijk bij de kruising stond te wachten totdat het signaal veilig zou zijn. De ravage, welke werd aangericht, is zeer groot. De voorste rijtuigen van den personentrein werden ernstig be schadigd. Beide hoofdsporen van de lijn Haarlem—Bloemendaal— IJmuiden en Uitgeest werden versperd. koelbloedig optreden van den hoofdconducteur. Ren daverende slag... Onze Oost spoedige hulp. Matrozen buiten hun boekje Besluit zou reeds zijn gevallen Noodtoestand te Uitdam Bewoners ten einde raad Indische begrooting 1941 gunstiger? INSPECTEUR GEMMEKE ONTSLAGEN EENHEIDSJURK IN DUITSCHLAND Dit nummer bevat 8 pagina's VJJEERBERICHT DE BILT SEINT: Britsch ïndië HE LDERSCHE COURANT Uitgave der Uitg.Mlj. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder MIST Personentrein uit IJmuiden bij Haarlem op stilstaan der goederentrein geloopen Het bleek, dat de bestuurder van den elec- frischen trein verwondingen had opgeloopen en dat enkele reizigers lichte kwetsuren hadden gekregen. Het personenverkeer tusschen Haarlem en Bloemendaal werd na het ongeluk onderhou den door autobussen van de N.Z.H.T.M. Van Bloemndaal af kon het treinverkeer in noordelijke richting normaal doorgang vin den. Het ongeluk geschiedde op ong. 300 m. van den overweg aan de Kleverlaan. Even voor dat de trein, welke om 8.55 uur te Haarlem moest aankomen, den overweg was gepas seerd, was daar een goederentrein in de richting Haarlem. De trein zou over de zg. verbindingsbaan naar het goederenstation te Haarlem gaan. Door tot nog toe onbe kende oorzaak ontspoorden de vier laatste wagons van den goederentrein, namelijk twee ledige open kolenwagons en twee ba gagewagens, waarvan er slechts een geladen was, De hoofdgeleider van de goederen trein, de heer M. Steensma uit Am sterdam, trad hoogst koelbloedig op. Onmiddellijk besefte hij het groote gevaar, dat de ontspoorde wagens opleverden voor den achter hem ko menden personentrein. Hij greep on middellijk een roode lamp en liep den naderenden electrischen trein tegemoet. De weersomstandigheden werkten echter niet mee. De dichte mist, die reeds tweemaal 24 uur het spoorwegverkeer teisterde, be lemmerde aanzienlijk het uitzicht en de bestuurder van den personen trein, de heer Wasmus uit Haarlem, die scherp uitkeek, zag, hoewel dit om ongelukken te voorkomen, te laat was, het roode licht. De afstand tusschen het door de ontspo ring versperde spoor en de met alle kracht remmende personentrein was te gering om nog een botsing te vermijden. De wagenbe stuurder stelde alles in het werk, doch het mocht hem niet gelukken, den trein tijdig tot stilstand te brengen. Met een daverenden slag, die tot ver in den omtrek gehoord werd, liep de trein op de ontspoorde goederenwagons. De bestuur derscabine van den personentrein werd zeer ernstig beschadigd en de wagenbe stuurder liep een vleeschwonde op aa;j den kaak. In den personentrein bevonden zich on geveer vijfentwintig menschen. Geen en kele reiziger heeft ernstig letsel opgeloopen, in den tweeden wagon zat mevrouw van Os uit Heemstede. Zij had een lichte wonde aan de rechterknie en is naar de Diacones- seninrichting vervoerd. De elfjarige jongen H. Moser bleek zeer te zijn geschrokken en moest later ter observatie naar het zieken- huis worden gebracht. De wagenbestuurder behoefde niet in het ziekenhuis te worden opgenomen en kon naar zijn woning Haarlem terugkeeren. De vier goederenwa gens zijn er minder goed afgekomen dan de personentrein, want van dezen laatsten zijn behalve de bestuurderscabine slechts enkele ruiten beschadigd en de trein bleef in de rails staan. Vah den goederentrein is een wagon grootendeels vernield. Een opruimingswagen met personeel uit Amsterdam was kort na het ongeluk ter plaatse. Er bestond gegronde hoop, dat de versperring voor vanochtend zal zijn opge ruimd. Naar de oorzaak van dit ongeval zal, zooals vanzelf spreekt, door de spoorwegen eèn uitvoerig onderzoek worden ingesteld. Drie zwaar gewonden tengevolge van ergerlijk optreden. Te Batavia heeft een tweetal Europeesche matrozen, nadat zij flink op stap waren ge weest, met geweld een Chineeschen bestuur der van een particulieren auto uit zijn wa gen gehaald, waarna zij er zelf met den wa gen vandoor gingen. De tocht eindigde, nadat zij eerst door een fietsenstalling waren ge reden, in een heg bij het pandhuis op Glo- dok, waarbij drie inlanders zwaar werden gewond. De matrozen zijn, naar de N. R. Ct. meldt door de politie aan de marine-autori feiten overgegeven. De parlementaire medewerker van de Tel. verneemt, dat onze minister raad in zijn gisteren gehouden bij eenkomst welke eerst in den voor avond was aigeloopen, een beslis sing heeit genomen in zake de ver sterking van de Indische marine. Wij konden, aldus de corr. ter be- voegder plaatse geen bevestiging krij gen van het gerucht dat de regee ring zich in hoofdzaak zou hebben vereenigd met het advies der deskun dige marinecommissie, welke in den zomer den bouw van drie slagkrui sers en uitbreiding en versterking van de vloetbases te Soerabaja heeft aanbevolen. Er zal weldra een uitvoerig communiqué over deze aangelegenheid worden uitgegeven en in afwachting hiervan bleek het niet mo gelijk in officieele kringen nadere mededee- lingen te verkrijgen. Vragen in de Tweede Kamer. Intusschen heeft het Tweede Kamerlid, de heer Bajetto de volgende vragen gesteld aan den minister van Defensie: 1. Is het waar, dat dezer dagen in een persbijeenkomst, waartoe de uitnoodiging was uitgegaan van den Chef van den Marine staf, mededeelingen zijn gedaan over de Ko ninklijke Marine, welke niet anders be schouwd kunnen worden dan als een propa ganda voor het z.g. slagkruiserplan? 2. Indien de voorgaande vraag in beves tigenden zin moet worden beantwoord, heeft de minister dan aanleiding gevonden, te overwegen of het toelaatbaar moet worden geacht, dat, hangende een over bedoeld vraagstuk door regeering en volksvertegen woordiging te nemen beslissing, aldus door een officieele, aan het gezag van de regee ring onderworpen instantie, getracht wordt invloed te oefenen op de openbare meening? Zoo ja, tot welke conclusie heeft deze over weging den minister geleid? Vandaag de laatste étappe. De „Reiger" is te Alexandrië gistermiddag om 15.20 aangekomen, en de passagiers heb ben daar overnacht. Hedenmorgen vroeg zou de reis worden voortgezet, voor de laatste étappe, naar Na pels. Aan boord is alles wel-. GEBREK AAN BRANDSTOFFEN EN AARDAPPELEN. De postboot „Noord Nederland", welke de verbinding tusschen Terschelling en Harliti- gen onderhoudt, heeft gistermorgen, in te genstelling met de bestaande plannen, geen nieuwe poging gedaan het ijs te breken. De dikke mist, welke gistermorgen over de wad denzee hing, heeft het uitvaren onmogelijk gemaakt. Ook het vliegtuig van de K.L.M., dat gister morgen een tiental passagiers van het eiland had zullen halen, kon door den mist niet ko men. Terschelling is nu reeds vijf dagen geïsoleerd. De gevolgen beginnen zich te doen voelen. Reeds heerscht een gebrek aan brandstoffen en aardap pelen, terwijl verschillende winkels door hun voorraad zout en boter heen zijn. De „Noord Nederland" zal zoodra de weersomstandigheden dit toelaten, een nieuwe poging onderne men, den vasten wal te bereiken. Evenals Terschelling heeft ook Vlieland de afgeloopen dagen geen verbinding met den vasten wal gehad. Heden zal de postboot pogen Harlingen te bereiken. Militairen over het ijs van Urk naar Lemmer. Evenals eergister heeft de garagehouder Slump uit Lemmer ook gister met twee per sonenauto's vijftien militairen van Urk over het ijs naar Lemmer vervoerd, vanwaar zij zich naar hun garnizoenen moesten begeven. De auto's deden ongeveer een uur over deze reis. Het ijs tusschen Lenm.er en Urk is van dien aard. dat een vrachtdienst op dit traject ondanks den ingetreden dooi thans nog regel matig gereden kan worden. Uitdam nog steeds geïsoleerd. Het dorp Uitdam bij Amsterdam is nog steeds volkomen onbereikbaar voor alle ver keer. De toestand is zelfs nog ernstiger ge worden. Kon men tot nu toe over het ijs en over het land met een slede Broek in Wa terland na een moeilijken tocht bereiken, ook dit is thans niet meer mogelijk. Het ijs is tengevolge van den dooi en de bemaling door het Hoogheemraadschap Waterland on betrouwbaar geworden. Het maken van een dergelijken tocht zou daarom levensgevaar lijk zijn. De burgers hebben elkander tot nu toe zooveel mogelijk geholpen, doch de voorraad levensmiddelen en brandstoffen raakt uitge put. Ten einde hierin te voorzien, hebben verscheidene Uitdammers, die niets meer in huis hadden, een tocht van 16 k.m. over den kruin van den zeedijk naar Monnikendam gemaakt. Zij konden echter maar een kleine hoeveel heid van het benoodigde meenemen en had den bovendien vele uren noodig daar de dijk zeer moeilijk begaanbaar is. DE RIJKSWEGEN zijn in verschillende provincies weer berijd baar. De binnenwegen blijven nog slecht. De zware mist heeft de herstelwerkzaamheden zeer gehandicapt. De gemeenteveren te Am sterdam liggen nog stil. Gistermorgen hebben twee booten van den Zaandamschen bootdienst, in samenwerking met de „Meppel 2" van de reederij Koppe, met veel moeite den vaarweg Amsterdam Zaandam opengebroken. Hédcnochtend zal de passagiersdienst vol gens de normale dienstregeling worden her vat Accent op defensie-uitgaven. Op grond van de voorloopig beschikbare gegevens zijn naar de Tel. meldt, de ver wachtingen ten aanzien van de Indische landsbegrooting 1941 niet zoo ongunstig, hoewel in vele opzichten onzekerheid een beteekenisvolle factor is. Ook bij deze be grooting zal het accent vooral vallen op de uitgaven van de defensie. Binnenkort zullen ten behoeve van de defensie aanvul- lingsbegrootingen voor het jaar 1940 wor den ingediend. Eervol maar niet op verzoek. De Amsterdamsche inspecteur van politie, M. J. M. Gemmeke, wiens woning ter be schikking van de uniformen-smokkelaars heeft gestaan, is door den hoofdcommissaris na een ingesteld onderzoek ontslagen. Het ontslag is verleend met de opmerking: eervol, niet op verzoek. Alle Duitsche vrouwen hetzelfde gekleed. DE HEEREN IN JASSEN MET 1 RIJ KNOOPEN. Het Derde Rijk zal binnenkort, zeer waar schijnlijk reeds vóór het a.s. voorjaar, een eenheidsjurk voor vrouwen en meisjes in voeren. Deze jurk zal in drié verschillende kleuren worden gefabriceerd, nl. zwart, rood en bruin. Het model za! zeer eenvoudig zijn, niet alleen om stof, maar bovenal om naai garen te sparen, waarover men slechts in zeer beperkte mate beschikt. Ook de heeren der schepping zullen een offer moeten brengen. Een colbertcostuum met twee rijen knoopen mag in de confectie niet meer worden vervaardigd, natuurlijk om redenen van stofbesparing. Een kleer maker staat men nog toe ook costumes met twee rijen knoopen af te leveren. In vakkringen hoort men thans, dat er in beginsel nog slechts in zeer speciale ge vallen een bon voor jas of mantel zal wor den verstrekt. Het criterium volgens hetwelk der gelijke kleedingstukken in de toe komst nog zullen worden toegestaan, zal vermoedelijk dit zijn: biedt een oude jas of mantel voldoende be scherming tegen de kou, ja of neen? Hoe het kleedingstuk er verder uit ziet, of het gestopt of versteld is, speelt geen rol, zooals Goering ove rigens in zijn groote rede in de eer ste dagen van den oorlog reeds dui delijk te verstaan heeft gegeven, vol gens het Hsbl. Met ingang van de volgende maand zullen er ook kleerenkaarten worden uitgegeven voor babykleertjes, die tot u toe in princi pe vrij, maar in de praktijk vrijwel niet te krijgen waren. Het is voorschrift, dat baby kleertjes in het vervolg zooveel mogelijk „op den groei" gemaakt of gekocht worden, op dat ze zoo lang mogelijk mee kunnen Het ijs krult nog niet. GEVAAR VOORLOOPIG GEWEKEN. In Rijkswaterstaatkringen heeft men gedurende den nacht en den ochtend met groote spanning de gedragingen van de rivier de Waal gadegeslagen. Zondagmiddag laat had men uit Duitschland bericht ontvangen, dat de Moezel over een afstand van ruim negentig kilome ter was opengebroken. De losse ijs massa's kwamen met groote vaart den Rijn afzakken en nu moest men maar afwachten, wat er zou gebeu ren, wanneer dit ijs zou stooten te gen den vasten ijsdam te Wezel, welke zich voortzet over de groote rivieren in ons land. Het was immers mogelijk, dat door den geweldigen schok de vaste ijsdam zou gaan kruien en in verband met den hoogen wa terstand stond dan nns land ernstig gevaar te wachten. Te Lobith, in de vluchthaven bijvoorbeeld, liggen 200 schepen en het wa ter stond gisteravond reeds zoo hoog, dat er kans bestond, dat het Kruiende ijs over den havendam zou komen en de schepen zouden worden beschadigd. Ook te Nijmegen verkeerde men in span ning, want het water, dat den laatsten tijd sterk is gestegen, bereikte reeds den boven kant van de kade en bij kruien van het ijs zou dit ongetwijfeld tegen de pakhuizen aan den wal aankomen en ook hier zeker groote schade aanrichten. Ontspanning! Gistermorgen om half elf kwamen bij den Rijkswaterstaat berichten binnen, dat het ijs, dat van den Moezel afkomstig was, op den ijsdam te Wezel zat vastgeloopen. Het ijs van dezen dam was niet in beweging ge komen en men kon hieruit constateeren, dat het gevaar voor het oogenblik is geweken. De ijsmassa heeft zich vastgezet en het is niet waarschijnlijk, dat zij hier spoedig los zal raken. Vermoedelijk zal, wanneer de dooi aanhoudt, het ijs wel gaan kruien, maar het is te verwachten, dat het hooge water geleidelijk zal afnemen, zoodat het kruiende ijs weinig gevaar zal opleveren. Rijkswaterstaat kan thans rustig doorgaan het ijs aan de benedenloopen van de rivie ren open te breken en slaagt men erin dit tijdig in beweging te krijgen, dan is er in het geheel geen gevaar meer, wanneer het ijs boven gaat kruien. Vordert men met dit werk niet snel ge noeg, dan loopt men de kans, dat van den bovenloop van Lobith af het ijs gaat kruien, maar gevaar is hier voorloopig nog niet aan verbonden. Tusschen Lobith en Gorkum zit de rivier nog vast. Het water stijgt ongeveer met drie centimeter per uur. De standen bij Lobith pn Nijmegen bedroegen vanmorgen resp. 13.95 en 10.40 meter, gisteren waren deze standen: 13.55 en 10.21 meter. Dusseldorp en Ruhrort meldden vanmor gen een was van resp. 97 en 108 cm... Wezel zelf gaf een was op van 7 cm, Verwachting: Mistig of nevelig tot betrokken, geen neerslag van beteekenis, meest zwak ke wind uit Zuidelijke rich tingen, in het Noorden tem peratuur om het vriespunt tot lichte dooi, in het Zui den lichte tot matige dooi. Vrceselijk ongeluk bij Bergen- theim in Overijsel. Drie perso nen gedood. Op den onbewaaktcn overweg te Bergentheim is gistermiddag om streeks drie uur een droevig on geluk gebeurd, waarbij arie per sonen het leven hebben gelaten en twee andere personen zijn gewond. De familie Helleman uit Bergentheim keer de per auto terug van de begrafenis van een achttienjarigen zoon. Nabij den over weg verliet de chauffeur de auto. teri einde na te gaan of hij veilig kon passeeren. Ver moedelijk door den mist heeft hij den nade renden trein ZwolleCoevorden niet opge merkt. Althans de man stapte weder in zijn wagen en reed door. Op den overweg werd de auto vervolgens door den trein gegrepen. De bestuurder van de auto, de ongeveer 45-jarige Merjenburg, werd op slag gedood, evenals mevrouw Helleman en haar 25-jarige dochter. Mevrouw Olsman en een 17-jarige doch ter der familie Helleman liepen verwondin gen op en moesten naar het ziekenhuis te AmbtHardenberg worden overgebracht. Na eenig oponthoud heeft de trein de reis voortgezet Bijzonderheden. I Wij vernemen nog de volgende bijzonder heden: Alvorens de chauffeur den wagen verliet, zette hij den motor af. Naar a-lle waar schijnlijkheid is dit het gezelschap nood lottig geworden. Want, nadat hij zich over tuigd had, dat er geen trein in aantocht was, had hij enkele oogenblikken noodig om den motor warm te laten loopen. Mevrouw Olsman, die met ernstige ver wondingen naar het ziekenhuis te Stad- Hardenberg moest worden overgebracht, is een dochter van mevrouw Helleman Haar toestand is niet levensgevaarlijk. Zij heeft een wonde boven het oog. Het zeven tienjarige meisje bleek slechts zeer lichte wonden te hebben gekregen en kon naar de ouderlijke woning worden overgebracht Na de aanrijding is de auto een twintig tal meters door den trein meegesleurd, waarna de wagen op den bertn van den spoorweg werd geworpen. Met belangen der minderheden wordt terdege rekening gehouden. Na het onderhoud, dat de Onderkoning gisteren heeft gehad met den voorzitter van het Britsch-IndLsche Mohammedaan- sche Verhond, Jinnah, is een communiaué eepuhliceerd. waarin wordt gezegd, dat Jin nah den Onderkoning heeft gewezen od het groote belang, dat de Mohammedaan- sche en andere minderheden hechten aan bescherming harer positie bij een eventu- eele regeling- of besnrekingen. De Onderko ning gaf .Tinnah de verzekering, dat de Britsehe regeeriner zich ten volle bewust is van de noodzakelijkheid de wettige belan gen der minderheden te beschermen en dat hij niet behoefde te vreezen, dat deze be langen uit het oog zullen worden verloren. Gandhi heeft naar aanleiding van het on derhoud. dat hii Maandag met den Onder koning heeft gehad, nog het volgende ver klaard: Wat de defensie aangaat, zou liet ongewapende en vreedzame Indië willen vertrouwen op den goeden wil van de ge- heele wereld, hoewel ik toegeef, dat zooiets voorloopig slechts een illusie is. Wat de Europeesche belangen betreft, men moet den nadruk leggen op het woord Europeesch. Ik wil hiermee niet zeggen, dat een vrij Indië vrij zou zijn de belangen der Europeanen of andere belan gen te confiskeeren. Gandhi voegde hier aan nog toe, dat hij en den Onderkoning als vrienden waren uiteen gegaan en dat hij bereid is naar Delhi terug te keeren ter hervatting der besprekingen, wanneer Onderkoning dat ook zou wenschcp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1