Vliegproeven in Windtunnels
Spaart het leven van den piloot!
JAPAN ZEGT
arbitrageverdrag op
Historische tocht
over den Amstel
Is het meisje niet
knap meer?
Het proces om
de kerkklok
Hyper-moderne techniek
in ons Nationaal
Luchtvaartlaboratorium
Verliest Wang zijn aanhang?
Énorm leger stak den
Oceaan over
Faillissement van
gemobiliseerden
Telkens een ander
afspraakje
Twee oplichters gearresteerd
HET NIEUWE GEBOUW
TE AMSTERDAM IN JULI
GEREED?
(Van een specialen verslaggever).
Jarenlang, vanaf den tijd, dat de
wereld-vliegtuigindustrie in serie
begon te werken en de vliegtuigen
„aan den loopenden band"' werden
vervaardigd, is onze nationale
vliegtuigindustrie gehandicapt ge
weest door het gebrek aan een mo
dern. goed geoutilleerd luchtvaart
laboratorium, waar de vliegtuig
modellen, door de technici ontwor
pen, doelmatig aan de practijk kon
den worden getoetst.
Binnenkort zal er een einde komen aan dezen wantoestand. Aan den Sloten
weg, in de onmiddellijke nabijheid van Amsterdam, is men bezig aan een groot
betonnen bouwwerk, waarin het laboratorium van het N. L. L. zal worden on
dergebracht. Dit laboratorium, dat binnen enkele maandcp in gebruik zal wor
den genomen in Juli hoopt men het gebouw gereed te hebben zal een der
beste en doelmatigste ter wereld worden, waar alle metingen en proeven,
noodzakelijk bij den modernen vliegtuigbouw, kunnen worden verricht..
Twee windtunnels.
Het belangrijkste deel van een luchtvaart
laboratorium is het tunnelgebouw waar de
windtunnels staan opgesteld. De windtun
nels bestaan uit een rondgaand kanaal, dat
aan de bovenzijde een open gedeelte heeft,
de z.g. meetplaats. Een enorme schroef
brengt de lucht in beweging en deze circu
leert steeds in hetzelfde kanaal. Zij krijgt
een steeds snellere beweging, komt in het
steeds breeder onderkanaal en stroomt ten
slotte door een nauwe opening in de meet
plaats.
Op de meetplaats verkrijgt men dus een
gerichtcn luchtstraal van groote snelheid,
welke door de vernauwde tunnelopening
plotseling in de open ruimte van de meet
plaats stroomt. Hier wordt de lucht opge
vangen, door een kanaal geleid en bereikt-
tenslotte de plaats, waar zij haar reis door
de tunnel heeft aangevangen. De schroef is
blijven werken, zoodat de luchtstroom con
stant is.
Bij de nauwe opening kan men
nu hrclrtstroomen verkrijgen met
snelheden tot 250 km. per uur. Wan
neer men nu in de tunnel een vlieg-
model ophangt, dan ondervindt dit
dezelfde luchtdruk, als wanneer het
met de snelheid van den lucht
stroom zich door het luchtruim zou
bewegen. Er is één verschil met de
werkelijkheid en dat is, dat in de
lucht de rollen juist zijn omgekeerd.
In de lucht beweegt het toestel, ter
wijl in de tunnel de lucht beweegt en
het model volkomen stil blijft han
gen.
Alle bewegingen geregistreerd.
Nu wordt het model aan balansen opge
hangen en alle bewegingen, die het door den
luchtdruk maakt, worden geregistreerd.
Men kan dus onmiddellijk zien, of het model
recht blijft vliegen, of het bij het dalen,
wanneer de winddruk uit een andere rich
ting op het toestel werkt, zijn juisten stand
blijft houden. Men kan onderzoeken hoe de
reactie van liet toestel is op plotselinge, on
verwachte windstootcn. Kortom, men kan
alle aërodynamische gegevens omtrent het
toestel verzamelen.
Vroeger, in den „goeden, ouden
tijd," was het anders. Wanneer in
dien tijd een vliegtuigbouwer een
nieuw ontwerp had gemaakt, dan
steeg hij met het toestel op, om het
in de lucht te probeeren! Zou het
nieuwe model fouten hebben, welnu,
dan merkte hij het wel! Dat bij deze
waaghalzerige proefvluchten veel on
gelukken gebeurden, behoeft geen
betoog. Doch men kon niet anders,
het was de eenige methode om een
toestel te beproeven.
Nóg is het werk van den „invlieger" aan
een vliegtuigfabriek een gevaarlijk baantje
«n alleen geschikt voor mannen met stalen
zenuwen. Maar de invlieger weet nu. dat het
nieuwe toestel, dat hij voor het eerst in de
lucht gaat probeeren, zorgvuldig is uitgeba
lanceerd en theoretisch althans geen fouten
vertoont. Heeft het toestel nu nog gebreken,
dan zijn het fouten, in de werkplaats ge
maakt.
Het nieuwe laboratorium van het N. L. L.
heeft twee windtunnels: een voor vliegtuig
modellen en een voor anderé doeleinden
Stroomlijn proeven in windtun
nels.
Windtunnels zijn overal noodig, waar het
vraagstuk der stroomlijn te pas komt. Zoo
worden de nieuwe modellen stroomlijn-
auto's in de groote Amerikaansche automo
bielfabrieken eerst in windtunnels beproefd.
Men kan immers onmiddellijk den tegen
stand berekenen, dien een voertuig aan den
luchtstroom biedt, en die de snelheid van
het voertuig zeer veel kan beperken.
Ook in onland zijn herhaaldelijk proeven
in windtunnels gedaan, die niets met lucht
vaart te maken hadden. Zoo heeft men proe
ven genomen met schepen; men berekende
den tegenstand aan de lucht van dat deel
van het schip, dat boven water uitsteekt.
Bijzonder actueel is wel. dat men
de overkapping van het nieuwe Am-
stelstation te Amsterdam van tevo
ren heeft uitgebalanceerd om na te
gaan op welke wijze de gunstigste
rookafvoer verkregen kon worden
van locomotieven die onder de kap
staan.
Deze proeven zijn echter gedaan in de
oude windtunnel in het huidige gebouw van
het N. L. L. aan de Marinewerf te Amster
dam. Deze tunnel is evenwel veel te klein
en bovendien had men er maar een. Ver
schillende proeven, welke een grootere tun
nel vereischten. heeft men niet of slechts
zeer gebrekkig kunnen uitvoeren.
Thans eigen onderzoekingen mo
gelijk.
Er kan niet aan worden getwijfeld
dat Nederland, dat door zijn uitste-
Een product van onze nationale vliegtuig
industrie de Fokker F 20.
kende vliegtuigbouwers in het bui
tenland zoo'n goeden naam heeft
verworven, spoedig ook vermaard
heid zal krijgen door de theoretisch-
wetenschappelijke proefnemingen,
welke door geleerden van naam in
het laboratorium aan den Sloterweg
te Amsterdam zullen worden uitge
voerd.
Wij hebben een achterstand in te halen,
die in den loop der jaren groote afmetingen
heeft aangenomen Niemand minder dan
de befaamde Amerikaansche vlieger Charles
Lindbergh waarschuwde zijn regeering, na
op zijn Europeesche tournée de Duitsche
luchtvaartindustrie te hebben bestudeerd,
dat de Amerikaansche vliegtuigindustrie de
Duitsche mijlen ver ten achter stond, niet
alleen wat het aantal vliegtuigen aanging,
doch ook en vooral wat de kwaliteit er van
betrof. Waar nu het vooruitstrevende Ame
rika een belangrijken achterstand heeft in
te halen, daar zal het voor ons land, dat
slechts op buitenlandsche ervaringen afging,
dubbel noodzakelijk zijn en zal de achter
stand te grooter zijn Wij kunnen dien ach
terstand evenwel inhalen en twijfelen er
niet aan, of ook Nederland zal spoedig even
eens tot de vooraanstaande landen op lucht-
vaartgebied behooren.
I TT»p
NIEUW VERDRAG MET NEDERLAND
IN UITZICHT GESTELD. TECHNI
SCHE HERZIENINGEN GEWENSCHT.
De Regeeringspersdienst meldt:
Tengevolge van de uittreding van Japan uit
den Volkenbond en de daardoor automa
tisch verbroken relatie van Japan met het
Permanente Hof van Internationale Justi
tie, was de opzet van het op 19 April 193?
tusschen Nederland en Japan gesloten ar
bitrage- en conciliatieverdrag, waarin aan
het Permanente Hof een functie was toege
dacht, niet langer voor volledige toepas
sing vatbaar. In verband daarmede heeft de
Japansche regeering gebruik gemaakt van
de bevoegdheid van elk der partijen, om
het verdrag op 12 Augustus a.s. buiten wer
king te doen treden, door thans, in over
eenstemming met den in het verdrag voor-
zienen opzeggingstermijn, van die bedoe
ling kennis te geven aan de Nederlandsche
regeering. De Japansche regeering heeft bij
haar desbetreffende mededeeling door be
middeling van den Japanschen gezant te
's Gravenhage te kennen doen geven, dat
zij weldra in onderhandeling hoopt te tre
den nopens de tot stand koming van. een
nieuw verdrag, dat rekening noudt met de
veranderde positie waarin Japan zich ten
opzichte van den Volkenbond en het Per
manente Hof van Internationale Justitie be
vindt en waarin tevens eenige herzieningen
van technischen aard in de verdragsmaterie
zouden zijn aan te brengen, welke de Ja
pansche regeering noodig acht. Gehoopt
wordt dat die onderhandelingen zullen lei
den tot de totstandkoming van een nieuw
verdrag vóór het thans opgezegde tractaat
buiten werking zal treden.
Niet om politieke redenen.
Van bevoegde zijde vernemen wij, dat de
opzegging van het verdrag door Japan
niet geschiedt om politieke redenen, doch
uitsluitend met het doel. voor 12 Augustus
technische wijzigingen in het verdaag aan
te brengen, daar dit anders in den huidigen
vorm automatisch voor den duur van vijf
jaren zou worden verlengd.
Hoofdredacteur van partij-orgaan
zegt hem vaarwel
Tseng-Tsi-Sjeng. hoofdredacteur van de
Snamintsjoeokai, het belangrijkste weekblad
van de partij van Wang-Tsjing-Wei, heeft
met Wang gebroken. Hij is te Hongkong aan
gekomen en verklaarde:
„Het is te voorzien, dat belangrijker per
sonen dan ik zeer spoedig Wang-Tsjing-Wei
zullen verlaten."
Wang-Tsjing-Wei is, zooals bekend, de
man, die door vele Chineezen als landver
rader wordt beschouwd, omdat hij indertijd
een vredesvoorstel gedaan heeft ten aanzien
van Japan. Thans wordt hij herhaaldelijk ge
noemd als degene, die door Japan aan het
hoofd van de nieuwe „Chineesche" regeering
zal worden gesteld. Het is er Japan imifiers
slechts om te doen, „orde te scheppen" in
"het Aziatische rijk!
Koloniale troepen voor de Geal
lieerden.
Reuters speciale correspondent ergens in
het Midden-Oosten meldt, dat daar
gisteren een der grootste legers, die ooit
den Oceaan hebben overgestoken, aangeko
men is. Het bestond uit het Nieuw-Zeeland-
sche expeditieleger en Australische troepen.
De haven lag vol grijze passagiersschepen,
die als transportschepen waren ingericht, en
begeleidende Britsche oorlogsschepen. In de
haven heerscht groote bedrijvigheid.
Eden verwelkomt Nieuw-Zeeland-
sche troepen.
Reuters speciale correspondent te Suez
meldt, dat de minister voor de Dominions,
Eden die gedurende het weekeinde te Cairo
was aangekomen, zich aan boord van het
eerst aankomende Nieuw-Zeelandsche troe
pentransportschip heeft begeven. Hij bracht
een boodschap van verwelkoming van den
koning.
Eden begaf zich aan boord met den Brit-
schen ambassadeur te Cairo, den bevelheb
ber der Britsche troepen in 't Midden-Oos
ten en andere autoriteiten.
Hoewel het vertrek geheim gehouden was,
stond een groote menigte langs de kust, toen
het eerste deel van het convooi zee koos. Het
werd door sterke zeestrijdkrachten begeleid.
De transportschepen van Nieuw-Zeeland
voegden zich bij het Australische convooi,
zoodat men van een der grootste troepen
transporten van den modernen tijd kon spre
ken. Eskaders van de Australische lucht
macht vlogen over een aanzienlijken afstand
met het convooi mede.
UithoornAmsterdam en terug.
De ijsclub „Zijdelmeer", welke is aanee-
sloten bij den Koninklijken Nederlandschen
Schaatsenrijdersbond, organiseert a.s.
Woensdagmiddag den historischen tocht
voor schaatsenrijders over den Amstel van
Uithoorn naar Amsterdam en terug. Vroe
ger gold deze rit speciaal voor Amsterdam
mers als een attractie, doch vele jaren is
het niet voorgekomen, dat de Amstel berijd
baar was.
Volgens den burgemeester van Uithoorn,
die met bestuursleden van de ijsclub gister
morgen de route heeft geinspecteerd, is de
tocht uitstekend te doen. Het traject is niet
lang, 36 km. heen en terug. Het ijs -is in
uitstekende conditie. Heirdoor is het moge
lijk, dat ook velen den tocht kunnen afleg
gen, voor wie het rijden van 50 tot 75 km.
te zwaar is.
Waar gereden kan worden.
A.N.W.B.-Zuidhollnadsche Ijsbond deelen
het volgende mede ten behoeve van de
schaatsenrijders.
Rondom Amsterdam kan men het volgen
de traject berijden: Oost-Zaansche Overtoom
(Tuindorp)-Twisk-Ilp-Ilpendam-Monniken-
dam-Marken-Volendam-Edam.
Een andere route leidt over de Amstel
(voorzichtigheid geboden) tot Ouderkerk,
vandaar via de Bullewijk, Holendrecht en
Abcoudermeer naar Abcoude. Ook kan men
rijden van Aalsmeer naar Leimuidèn, en
over de Oude Wetering naar Hoog-Made in
de richtj^g Leiden.
Chirurg stootte haar twee tan
den uit Ouders eischen
113000.schadevergoeding!
Wordt het uiterlijk schoon van een
meisje geschaad, wanneer zij de twee
voorste tanden uit haar onderkaak
moet missen en daarvoor in de plaats
een brug wordt aangebracht, doch
tengevolge van die bewerking haar
onderlip iets naar binnen wordt ge
trokken?
Deze vraag werd gisterochtend aan de ci
viele kamer van de Haagsche rechtbank
voorgelegd door partijen in een rechtsge
ding, dat zijn oorzaak vond in een chirurgi
sche behandeling van een indertijd achtjarig
meisje.
Zeven jaar geleden werd het meisje, woon
achtig in Schoonhoven, door een Haagschen
chirurg voor 'n keeloperatie .behandeld Per
ongeluk werden haar daarbij de middelste
twee tanden uit' haar onderkaak gestooten.
Om deze schade te herstellen werd in haar
mond een z.g. brug over vier tanden aan
gebracht, hetgeen een langdurige en kost
bare geschiedenis werd, daar het meisje nog
in de groeiperiode was. Behalve de kosten
van deze behandeling en de reiskosten, die
het meisje naar den tandarts te Gouda moest
maken, spraken de ouders den medicus in
rechten aan voor het geleden schoonheids
verlies van hun dochter, daar haar onderlip
door de bewerking iets naar binnen was ge
groeid.
In totaal vorderen zij f 13.000.
Verschil van smaak
De rechtbank heeft bij interlocutoire von
nissen beslist, dat de medicus in principe
aansprakelijk is en over het bedrag der
schadevergoeding werden heden de plei
dooien gevoerd.
Mr. G. H. A. Grosheide te Amsterdam, trad
voor de eischende partij op.
Hij legde eenige foto's van het meis
je over en betoogde, dat door het ge
leden schoonheidsverlies het meisje
achtergesteld zou worden, wanneer
zij zou solliciteeren naar een betrek
king, zooals die van privé-secreta-
resse.
Wat het gevorderde bedrag betreft, wilde
pleiter dit verminderen, indien de recht
bank dit billijk mocht achten.
Mr. Th. Folkers, eveneens uit Amsterdam,
voor gedaagde optredend, kon niet inzien,
dat het meisje aan aantrekkelijkheid heeft
ingeboet. Veel meisjes hebben een iets terug
getrokken onderlip en pleiter vond niet, dat
haar uiterlijk schoon daardoor werd ge
schaad.
De uitspraak werd bepaald op 7 Maart
Oekralnsche boerinnen ter markt
Moet voorkomen kunnen wor-
den. Middenstandsraad op de
bres.
Den laatsten tijd zijn meermalen faillis-
sementen uitgesproken van gemobiliseerde
zakenlieden. Hieronder kwamen ook geval
len voor, waarin gebleken is. dat de finan-
cieele moeilijkheden, die tot 't faillissement
hebben geleid, louter het gevolg waren van
het feit, dat het hoofd van het bedrijf getno
biliseerd is.
In een schrijven aan den minister van
Justitie heeft de Middenstandsraad als zijn
meening te kennen gegeven, dat er alle aan
leiding bestaat met grooten spoed een wet
telijke voorziening te treffen, die beoogt te
bereiken, dat het nadeel, hetwelk voor velen
aan het onder de wapenen geroepen zijn
verbonden is, tot het waarlijk onvermijde
lijke wordt beperkt.
In verband hiermede heeft de Middenstands
raad gewezen op de wet van 4 September
1914, krachtens welke destijds de rechter
aan een gedaagde, van wien betaling eener
geldsom werd gevorderd, onder bepaalde
omstandigheden uitstel van betaling kon
verleenen voor een termijn van zes maan
den, welke termijn voor meermalige verlen
ging vatbaar was. Een gelijksoortige rege
ling voor gemobiliseerde zakenlieden, wier
geldelijke moeilijkheden uitsluitend of hoofd
zakelijk voortvloeien uit het gemobiliseerd
zijn, zou naar het oordeel van den raad
ook thans alle aanbeveling verdienen. Zi;
geeft den betrokkene het uitstel, dat noodig
is om na te gaan of en op welke wijze hi
zijn bedrijf zal kunnen staande houden. Dt
raad twijfelt er trouwens niet aan, dat he
zoo nuttige instituut van de borgstellings
fondsen dan in verreweg de meeste geval
len bereid zal zijn den betrokkene te hui»
te komen.
Dan hier, dan ddar aan de rou
lette.
Haagsche politie liet zich niet
misleiden.
De 40-jarige mej. J. C. M. K. was door
de Haagsche rechtbank tot twee maander
voorwaardelijke gevangenisstraf plus f 1(K
boete veroordeeld, omdat zij aan het pu
bliek gelegenheid had gegeven tot het spc
len van roulette. Zij was in hooger beroer
gekomen, omdat zij ontkende, dat zij „aar
het publiek" gelegenheid, tot dit spel gaf.
„Het waren allemaal bekenden," zeide ze.
De president van het gerechtshof hechtte
aan die bewering weinig geloof. In café's
werd telkenmale een afspraak gemaakt,
waar men op een bepaalden avond zou sa
men komen. Het was telkens ergens anders,
kennelijk om het de politie moeilijk te ma
ken de spelers te betrappen.
Op 13 Juli 1938 was te Rijswijk echter
een inval gedaan en er werden tal van
speeltafel-ingrediënten in beslag genomen.
De advocaat-generaal, jhr. mr. van Asch
van Wijck vorderde op 29 Januari in hoo
ger beroep bevestiging van het door de
rechtbank gewezen vonnis.
De uitspraak luidde gisteren bevestiging
van het vonnis.
Slooper gaat vrij uit.
De afbraak van de St. Jacobskerk te Vlis-
singeh was gegund aan den slooper J. B. van
H. aldaar, doch met den pastoor was een
afspraak gemaakt, dat het volledige toren
uurwerk aan de parochie zou blijven. Na
eenigen tijd kwam de pastoor evenwel tot de
ontdekking dat de groote luiklok, die de
heele en halve uren aankondigde, er niet
meer bij was, hetgeen voor den geestelijke
aanleiding was den slooper ter verantwoor
ding te roepen. Deze deelde mede, dat hij
de klok aan een opkooper in Middelburg had
verkocht, daar deze éigens hem niet tot het
uurwerk behoorde. De pastoor was het daar
allerminst mee eens en zoo kwam er een
rechtzaak van, die, zooals wij onlangs meld
den, in eerste instantie voor den Middelburg-
schen politierechter werd behandeld. De sloo
per werd vervolgd wegens verduistering,
maar de politierechter sprak hem vrij.
De Officier van Justitie te Middelburg tee-
kende hooger beroep aan en de zaak diende
op 29 Januari voor 't Haagsche gerechtshof
De advocaat-generaal vorderde een geld
boete van f 100.subs. 50 dagen hechtenis.
De uitspraak luidde gisteren bevestiging
van het vrij sprekend vonnis.
Groningsche vrouw van haar
spaarduitjes beroofd.
Onder verdenking van oplichting zijn te
Groningen aangehouden de 45-jarige F. H.
S. en zijn iets jongere broer E. H. S., bei
den wonende te Groningen.
De laatste, accountant van beroep, wordt
tevens verdacht van verduistering van gel
den, welke hem ter uitbetaling waren ver
strekt door een echtpaar waarvan de man
ziekelijk is. Deze menschen kwamen uit
Drente naar Groningen en namen hun in
trek bij F. H. S. De broers kwamen te we
ten, dat de vrouw nog een paar spaarcent
jes had en toen de mobilisatie kwam, kwa
men zij met mooi klinkende verhalen dat
er nu geld te verdienen was, omdat de prij
zen zouden stijgen. Zij wisten de vrouw
over te halen hun driehonderd gulden te
leenen, waarvan zij in de winst zou dee
len. De eerste transactie het koopen van
een groote partij leder in Amsterdam, nys-
fourneerde de vrouw nog meer
ge d en van het door haar aan de broers
geleende bedag, dat met elkaar meer dan
gulden bedroeg, zag zij niets terug,
broers zijn gistermorgen ter be
schikking van den officier van Justitie ge
steld.