In één ruk van Nederland
IN RUIM DERTIG UUR
Inval in spionnagenest
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
0 Vliegende vleugel
0 uitgevonden
AMSTERDAM-BATAVIA
te Sint Pancras
Toestel zonder staart of romp
Dit nummer bevat 8 pagina's
EERBERICHT
DE BILT SEINT t
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
68e JAARG. No. 8857
Ongeoorloofde oefening
HELDERSCHE COURANT
naar Indië
Door de lucht van Amsterdam naar
Batavia zonder tusschenlanding
Is het mogelijk? Het „Comité Vlieg
tocht NederlandIndië" heeft on
langs een prijsvraag uitgeschreven
om tot de verwezenlijking van dit
„luchtkasteel" te geraken De uitslag
van dezen wedstrijd is thans bekend
en het met den eersten prijs be
kroonde ontwerp, afkomstig van
den heer E. A. Driessen, schetst
ons een toestel zonder staart of
romp, een z.g. „vliegende vleugel",
die in één rug van Nederland naar
de Oost snelt, binnen een tijdsbe
stek van acht en dertig uur
De twee volgende prijswinnaars zijn: 2e
prijs Th. van Lammeren^ 3e prijs H. J. Kre-
rrier.
Wij laten hieronder een korte beschou
wing van de drie ontwerpen volgen en be
ginnen met de inzending van den heer
Driessen, welke het moto draagt: „De nieu
we weg" Het is e„cn staartlooze machine de
lang gezochte vliegende vleugel.
De heer Driessen merkt op. dat het lauge-
afstand record. 1200 K.M. bedraagt, bereikt
met een eenmotorig vliegtuig.
Voor .een vlucht naar Batavia is echter
grootere reserve noodig, zoowel in betrouw
baarheid door meerdere motoren als in zeker
heid het doel te bereiken, door een ruime
reserve aan brandstof De actie radius van
de machine moest 17000 K.M. bedragen,
waardoor een reserve van 40 procent wordt
verkregen.
„De nieuwe weg" vindt de ontwerpen
door de vormgeving van zijn vliegtuig, waar
door eenerzijds een zoo hoog mogelijk ren
dement wordt berjikt, en anderzijds eeri
lichte bouwwijze mogelijk is. Zoo komt hij
tot een constructiegewicht van KO00 Kg. Het
totaalgewicht bedraagt 17.500 Kg.
Van deze resultaten mogen insiders mis
schien vreemd opkijken, doch de heer
Driessen vestigt er dadelijk de aandacht op.
dat bij zijn .vliegende vleugel" de staart,
romp. en gedeeltelijk de stuurvlakken ver
vallen.
Lage vleuqelbelasting.
Een ander punt. waarop hij de aandacht
vestigt, is de „lage vleugelbelasting". Ook
deze zienswijze'vereischt toelichting. Neemt
men een booee vlueeelbelasting, dan wor
den de afmetingen van zijn ontwerp te
klein om bemanning, lading etc. in den
vleugel ohder te brengen. Zoo komt hij oo
een draagkracht van 100 Kg. per vierkante
meter' vleugel bij den start.
Nog een- belangrijk punt is het gebruik
van duwschro.even.
Deze schroeven moeten met verlengassen
van de motoren worden aangedreven om de
noodige vriislag van de vleugel te verkrij
gen.. De motoren zijn diesel motoren, waar
van het hoogere constructiegewicht opweegt
tegen het lagere brandstofverbruik, zoodat
men uiteindelijk over een dergelijk traject
aan gewicht spaart.
De spanwijdte is 34 c.m., het vleugelop
pervlak 175 M2 en de verhouding tusschen
volgewicht en leeggewicht, zooals hierboven
reeds vermeld, 42 procent. Eeii drukcabine
>om op groote hoogte te kunnen vliegen
wordt niet toegepast.»
t. Ontwerp Th. van Lammeren (2e prijs).
Wat is nu het voordeel?
Ten eerste de mogelijkheid van een zeer
gunstige vormgeving, waardoor een verhou
ding tusschen draagkracht en weerstand
wordt bereikt van 21,5:1, waarbij dan geen
uitzonderlijk lage weerstand-coefficienten
zijn aangenomen. Een verdere overweging,
die tot de keuze van den vliegenden vleugel
leidde, zijn de bijzonder goede vliegeigcn-
schappen, de Driessen hiervan verwacht.
Hierbij dient opgemerkt, dat Driessen steeds
een groot voorstander is geweest van staart
looze vliegtuigen, en dit ontwerp gedurende
vele jaren heeft bestudeerd.
Als groot bezwaar tegen de huidi
ge vliegtuigen met vleugel, romp
en staart voert zij aan de ongun
stige verhouding in de vleugelvorm,
waartoe men wordt gedwongen door
gewichts- en weerstandsbesparing,
als verder argument de besturing
van het vliegtuig door stuurvlak
ken, die in de wervelende lucht
(het zog) van vleugel, romp en
schroeven liggen. Weliswaar ver
wacht Driessen ook moeilijkheden
bij de uitvoering van zijn ontwerp
doch deze worden minder geacht
dan de bovengenoemde.
In 38 uur.
De route is gekozen via Rhodos naar Ba
tavia. Bij een brandstofreserve van 40 pro
cent blijft 1100 kg. betalende lading over
met een snelheid van 328 km. per uur,
waardoor de afstand in 38 uur wordt af
gelegd. Hierbij wordt verder een systeem
van reserve aatigegeven, dat vermeldens
waard is. Bij den aanvang van de lucht is
de reserve 40 procent van het traject wat
brandstof betreft. Naar mate men vordert
zou deze reserve-voorraad dus steeds groo-
ter worden ten opzichte van de nog af te
leggen afstand. Gaat men echter, naar maie
men het doel nadert, sneller vliegen, zoo
danig dat de reserve steeds 40 prdcent
blijft van het nog af te leggen traject, dan
wordt op deze wijze met gelijke marge aan
veiligheid een hoogere gemiddelde snelheid
bereikt.
Veiligheid, economie en eenvoud zijn de
voornaamste kenmerken van dit ontwerp.
Het tweede ontwerp.
Hierna komt als tweede prijswinnaar ir.
Th. J. van Lammeren c.s., met een groot, 4-
motorig vliegtuig. Het zwaartepunt ligt hier
in de constructie, terwijl de wijze van ex
ploitatie een kleinere rol speelt.
De snelheid is hoog, meer dan 400 km./h.
waarbij op groote hoogte wordt gevlogen,
Hiervoor is een drukcabine noodzakelijk.
De actie radius is minstens 15000 km.. Deze
prestaties worden bereikt door:
1. Toepassing van een hooge vleugelbe
lasting (190 kg.-M2.) gepaard aan een gunstig
rendement van het vliegtuig op kruissnel
heid.
2. Een groote vleugelslankheid (lengte-
breedteverhouding). m. 10 1.
3. Een zeer zuiveie vorm en een zeer gu;
ring schadelijk oppervlak.
Het vliegtuig heeft 4 motoren van 1800 pk.
startvermogen en weegt totaal 35000 kg.
De snelheid wordt grooter naar mate hoo-
ger wordt gestegen en bereikt bij een hoogte
van 7500 m. 470 k.m. per uur.
De machine is een niiddendekker, waarbij
constructie van vleugel en romp één is. De
benzine wordt in de vleugel ondergebracht
(z.g. „integral tanks")
Het is interessant te zien, hoe hier twee
luchtvaart-deskundigen op geheel verschil-
De vliegende vleugel, ontworpen door
E. A. Driessen (le prijs)
lende wijzen hetzelfde doel trachten te be
reiken. De een door een geheel nieuw idéé
wat vorm betreft, vergeleken bij de huidige
machines, met een lage vleugelbelasting,
waartoe hij, als gezegd, was gedwongen ter
verkrijging van een vleugel met groote af
metingen. welke hij noodig heeft voor be
manning en lading. De ander met de gebrui
kelijke vliegtuigvorm, doch door toepassing
van een constructie, die nieuwe wegen opent
om het gewicht tot een minimum te beper
ken.
Een overtocht van 33 uur.
En thans de derde prijs van den res. 2e lui
tenant-waarnemer N. J. Kremer. Het ontwerp
is eveneens 4-motorig, doch de heer Kremer
komt tot de conclusie, dat Diesel-motoren
moeten worden gebruikt Een laag leegge
wicht wordt ook hier bereikt door de brand
stof onder te brengen in den vleugel. De
maximale lift-driftverhouding is 22, doch deze
verhouding is practisch niet bruikbaar, om
dat de bijbehoorendc snelheid op lage hoogte
onvoldoende is. De gegevens* zijn verder: een
matige vleugelbelasting van 123 kg/m2, een
motorbelasting van 6.67 kg/pk. en een start-
snelheid van 122 km/h., welke getallen ko
men in het gebied van de huidige bommen
werper. De betalende last bedraagt 500 kg.
c De overtocht duur 33 uur.
De inzender is geen voorstander van vlie
gen op groote hoogte. Hij rust zijn vliegtuig
echter wel uit met drukcabine om op deze
wijze zoo noodig op groote hoogte snelheid
te winnen.
Prijswinnaars zullen hun ont
werp toelichten.
En nu de verdere plannen. Het
Comité Vliegtocht NederlandIndië
is in nader overleg getreden met de
jury en de inzenders om na te gaan
wat nu moet gebeuren. Het is ge-
wenscht, dat de technische wereld
en vooral de vliegtuigtechnici van
ons land nader met de projecten
kennis maken. Daartoe zullen de
drie prijswinnaars voor een vergade
ring van het Koninklijk Instituut
van ingenieurs, afdeeling Verkeer en
Verkeerstechniek, hun plannen ver
der toelichten.
Hierna zal een discussie geopend worden,
zoodat de deskundigen in de gelegenheid
zijn hun bezwaren kenbaar te maken of na
dere toelichting te vragen. Deze bijeenkomst
wordt einde April gehouden te Den Haag.
BEKEND GROENTENEXPEDITEUR IN
OPSPRAAK.
DRIE ARRESTATIES. ZIJTAK VAN EEN
GROOT SPIONNAGECOMPLOT.
Langdurige gevangenisstraffen be
dreigen een drietal inwoners van
Sint Pancras, die verdacht worden
deel uit te maken van een spionnage-
complot, dat zijn vertakkingen in
heel Nederland heeft. Bovendien spi-
- onnage van zeer groote afmetingen.
Zeven rijksrechercheurs hebben een
inval gedaan in het kantoor van de
firma Gebr. KL, groenten-exporteurs
en na huiszoeking de inbeslagname
van bezwarend materiaal, gearres
teerd de firmant Jan KI. Pzn. en
diens nog minderjarige zoon Jan.
Een zwager van KL, zekere L., die
bij KI. op bezoek was, trof hetzelfde
lot, doch hij werd spoedig weer op
vrije voeten gesteld. Verder werd ge
arresteerd de timmerman P. B. Gzn.
De drie verdachten werden geboeid
.en per auto gevankelijk overgebracht
naar Groningen, waar het knooppunt
van deze spionnage-affaire schijnt
te liggen, en tegelijk met twee arrestanten
uit die provincie ter beschikking van den
Officier van Justitie te Groningen gesteld.
Resultaat van langdurig en uit
gebreid onderzoek.
De arrestaties zijn het resultaat van lang
durig en uitgebreid onderzoek. Directe aan
leiding tot ingrijpen, was een poging tot
ontvluchting van twee vliegerofficieren van
Duitsche nationaliteit, welke op fort Spijker
boor (Midden-Beemster) waren geinleineerd.
Deze officieren werden tijdens hun vlucht
op den Afsluitdijk door marechaussees ver
rast en weer ingerekend.
De gearresteerden schijnen naar men be
weert, o.a. betrokken bij deze ontvluchtings
poging.
Wat de spionnage betreft, vernemen wij,
dat nog niet is komen vast te staan, dat het
hier het uitleveren van Nederlandsche de-
3. Ontwerp H. J. Kremer (3e prijs).
fensiegeheimen aan een vreemde mogend
heid betreft.
De mogelijkheid acht men niet uitgeslo
ten, dat de verdachten als bemiddelaars zijn
opgetreden bij het verschaffen van inlichtin
gen over de eene oorlogvoerende mogendheid
aan de andere, via onschuldige zakenbrie
ven. Men zou dan een ongeveer zelfde geval
ontdekt hebben als de geruchtmakende
spionnagezaak der Haagsche departements
ambtenaren, die scheepspapieren zouden
hebben verkwanseld. In het thans ontdekte
geval schijnen echter, althans voor zoover
onze inlichtingen strekken, geen directe
Nederlandsche belangen te zijn betrokken.
Bij den verdachte B. is in beslag genomen
èen plattegrond van Rotterdam met aan
wijzingen van verschillende vertrekkende
schepen. Dit zou een bevestiging kunnen
vormen van bovenstaande mededeeling
Verwachting: meest matige zui
delijke tot zuidwestelijke
wind, betrokken tot zwaar
of half bewolkt, geen neer
slag van beteekenis, des
ochtends lichte dooi tot tem
peratuur om het vriespunt,
overdag zware dooL
Uitgave der Ultg.-Mfl. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
Wat doet de timmerman in dit
wespennest?
De timmerman B., gehuwd met een vrouw
van Duitsche afkomst en vader van vijf
jeugdige kinderen, eveneens van anti-re-
volutionnaire beginselen, heeft zijn sympa
thie voor een bepaald nabuurland nimmer
onder stoelen of banken gestoken. Het is
wel opgevallen achteraf dat hij de
laatste maanden vrij druk met KL omging,
maar men zag daar niets bijzonders in. De
vrouw van B. zegt nergens van te weten.
De verraderlijke schrijfmachine.
De gemeentelijke politie- en justitieauto-
riteiten hebben zich in dit geval niet ge
mengd; de rijksrecherche had blijkbaar zeer
bepaalde opdrachten van hooger hand, die
snel en zonder veel ophef zijn uitgevoerd.
Vier en twintig personen in de
hoofdstad verbaliseerde
De politie van het bureau Overtoom te
Amsterdam heeft 24 personen, onder ver
denking van overtreding van de wet op de
weerkorpsen, aangehouden. In eem loods
achter den Overtoom waren zij mén het
oefenen. Zij behooren allen tot een bepaalde
politieke richting. Alle aangehoudenen rijn
verhoord. Nadat proces-verbaal tegen hea
was opgemaakt, zijn zij heengezonden.
Huize „Flevo" te Sint Pancras, be
woond door den verdachte Jan KL,
waar de rijksrecherche een inval
deed. -
Merkwaardig is het verhaal, ons
uit betrouwbaren bron verstrekt,
hoe een schrijfmachine een der aan
wijzingen is geweest, welke tot ar
restatie kon leiden. Een andere zoon
van KL, Piet KL, zou eenige maan
den geleden de justitie op de hoogte
hebben gebracht van een bandendief-
£tal door eenige dorpelingen en zijn
mededcelingen hebben getypt op fir
ma-papier. Aan een der typen man
keerde iets, en het toeval wilde nu,
dat de brief van Piet KL onder de
oogen kwam van een gerechtelijk
ambtenaar, die de spionnagezaak na
ploos, en enkele verdachte getypte
vellen in dossier had, waarvan het
schrift hetzelfde euvel vertoonde!
Bevestiging konden wij hiervan niet
krijgen, maar vast staat, volgens
verklaring van enkele dorpelingen
dat een schrijfmachine tijdens den
inval in beslag is genomen.
Verder was het opgevallen dat een ver
dacht telefoonnummer nog al dikwijls met
KI. telefoneerde.
Het dorp Sint Pancras, waar de familie
KI. een der oudste en wijdvertakste is, heeft
zijn sensatie
Twee mannen en een jongen uit de klei
ne samenleving, beschuldigd van een der
'zwaarste misdrijven, welke de wet kent:
spionnage, veelal synoniem met landver
raad.