AKKERTJES
Naai oaliilaiMfil
stroovervoer
ZWOEGT
Vaarwel winter!
Schoonrijdea te Hoofddorp
Noorwegen pakt aan*.,.
Dc redders der
*Burgerdijk"~s!achfoffers
ifjchacuUtri
Uoet&at
Russische vloot
oefent in de Zwarte zee
Zesjarige jongen
heerscht over Tibet
Dc ondergang van de „Tara
^rSTel™ 21'5° 1000 k*-
IJS EEN HALVE METER DIE.
Een zware strijd. Koning Win
ter geeft zich niet maar zoo ge
wonnen.
De ijsbreker „Ijsbeer" van de Amsterdam-
sche Vereeniging voor Scheepvaartbelangen,
is gisteren begonnen met het breken van het
ijs in het Noordhollandsch Kanaal. Aanvan
kelijk zou de „IJsbeer" gisterochtend om ze
ven uur van de Willemssluizen vertrekken,
doch in verband met een defect aan de stuur
inrichting, kon de tocht pas gistermiddag
om één uur worden begonnen.
Het werk verliep niet zoo voorspoedig als
mén zich had voorgesteld. De gemiddelde
dikte van het ijs bedroeg 40 tot 45 c.M., waar
door men per uur slechts zeshonderd meter
opschoot. De ..IJsbeer" bereikte eerst om vier
uur Buiksloot.
Gisteravond om zeven uur was de ijsbreker
het Schouw, gelegen op ongeveer 4^2 K.M.
van Amsterdam, genaderd.
Hoe noordelijker, hoe dikker!
Hoe noordelijker men komt, hoe dikker
wordt het ijs. De „IJsbeer" wordt gevolgd
door de sleepboot „Schokland", welke te
Purmerend eenige schepen van de Konink
lijke Shell zal ophalen. De „Schokland" is
met een ijsploeg uitgerust.
Ook in het begin van Januari heeft de
„IJsbeer" het ijs van Amsterdam naar Den
Helder en terug gebroken. De tocht duur
de toen in totaal 28 uur. Het laat zich aan
zien, dat de „IJsbeer" er thans in verband
met het zware ijs veel langer over zal doen.
Een onzer verslaggevers had zich
voorgesteld de tocht met den ijsbre
ker mede te maken en vertelt daar
van als volgt:
De bedoeling was geweest, dat de boot
's morgens om zeven uur van de Willems-
sluis te Amsterdam zou vertrekken, doch
door eenige schade aan het roer, den vori-
gen dag opgedaan bij werkzaamheden in de
Keulsche Vaart, werd het tijdstip van ver
trek verlaat. En zoo was het 1 uur gewor
den, voor met den arbeid kon worden be
gonnen.
Dat hoorden we pas later.
De berekening was geweest, dat de „IJs
beer" omstreeks 5 uur te Purmerend kon
worden verwacht, waarna we dan tot Ali«
maar zouden terugvaren.
We zorgden er voor tijdig te Purmerend
te zijn, doch wat er kwam, geen „IJsbeer".
Allerlei geruchten deden den omoop onder
het publiek, dat. rpeds aan de kade stond te
wachten om straks getuige te zijn van het
schouwspel. Het schip zou opnieuw averij
hebben gekregen, anderen wisten te vertel
len, dat het was gevorderd tot Schouw, tot
Watergang, tot Upendam. Met zekerheid
wist echter niemand iets te vertellen, zelfs
aan de sluis waren geen informaties te
krijgen.
We besloten ons van den stand van za
ken op de hoogte te stellen en met een taxi
langs het kanaal de ijsbreker tegemoet te
rijden. Zoo gezegd, zoo gedaan.
De lange weg tot Ilpendam liet geen bij
zonders zien. Te Watergang-niets!
Te Schouw- niets!
Eindelijk, even voor Buiksloot, slaakte de
chauffeur, die niet minder in spanning was
dan wij. een kreet: Daar is hij!
Waarlijk, daar lag de „IJsbeer", In zware
strijd gewikkeld met zijn natuurlijken vij
and.
Meteen echter begrepen we, hoe het kwam
dat hij zoo lang op zich liet wachten.
Want, welk een machtige indruk de ijs
breker ook maakte op de honderden en
honderden, die van de kant het schouwspel
gadesloegen, de tegenstand bleek enorm.
Het ijs had een dikte van circa 30 c.m. en
dit mocht voor de IJsbeer niet te veel zijn,
veel was het zeker. Van een geregeld door
varen was niet de minste sprake. Telken
male moest de ijsbreker een sprong doen.
Dan werd teruggevaren en met volle kracht
ging het los op de vervaarlijke ijskorst. De
beog gleed er over en onder het enor
me gewicht van de boot zelf zag men het
ijs, buigen en breken.
Het was een boeiend gezicht, die dikke
harde vloer, sterk genoeg om auto's te dra
gen, te zien vermorzelen. Tien, twintig, der
tig meter hakt de IJsbeer zich verder Maar
dan was de vaart er uit. Wel zetten de mach
tige schroeven hun werk voort, wierpen ze
de watermassa's an den achtersteven hoog
op^ maar ze konden niet meer bereiken dan
dat nog enkele meters werden gewonnen
Dan lag het schip stil. Een nieuwe aanval
moest worden ondernomen. De boot ging te
rug, de kolossale schotsen, die zich voor de
V>eg hadden'opgehoopt, gleden terug in het
water. En het spel begon opnieuw. Telkens
weer, telkens weer.
In een half uur was de IJsbeer een kleine
500 M. opgeschoten. Dit sloot met de afge
legde afstand tot de Willemsluis.
We rekenden uit.
Het was 5 uur en we waren omstreeks
13 k 14 K.M. van Purmerend. Het ijs maakte
den indruk overal even hecht te zijn. Dus
kon de IJsbeer Zaterdagmorgen in Purme
rend zijn. Vandaar naar Alkmaar waren
verdere 25 K.M.
We besloten terug te keeren.
Indien het 's nachts bleef dooien, zou het
den volgenden dag wat vlugger kunnen gaan.
Ook is door het sterk stroomen te Den Hel
der het ijs, vooral ten Noorden van Alk
maar, zeer verzwakt.
Maar toch, wanneer de tocht ten einde zal
zijn, valt met geen mogelijkheid te zeggen.
Gaat het niet sneller dan thans, dan kan de
IJsbeer, zoo zondcri ophouden wordt doorge
werkt, Zaterdagmorgen in Alkmaar zijn.
Waarna nog volgt het traject tot Den Hel
der.
Het is in waarheid een enorm karwei,
waarmee intusschen groote belangen zijn
gediend.
We voldoen daarom ten slotte gaarne aan
het verzoek van de Vereeniging „lJsstrijd"
al degenen, die belang hebben bij het vrije
vaarwater, deze vereeniging te willen steu
nen. Want( naar men ons meedeelde, zijn de
kosten hooger, de middelen echter gering.
Secretaris is de heer D. G. G. Margadant,
adres: bureau voor Gemeentewerken, Alk
maar.
Deelnemers uit ons district spre
ken een woordje mee.
Hoewel de dooi reeds was ingetreden, het
geen wel door niemand zal worden be
treurd, zijn Woensdag te Hoofddorp toch
nog wedstrijden in het schoonrijden voor
dames en paren gehouden. De kwaliteit
van het ijs had echter nogal geleden, zoo
zelfs, dat werd besloten de finales niet te
verrijden.
De rijdsters en rijders uit onzen Noord kop
hebben het er overigens weer prachtig af
gebracht. Zoo langzamerhand zijn we dat
van hen trouwens al gewend!
Bij de dames (prijswinnaarsklasse) bezet
te mej. M. I. Timmerman te Schagen de
eerste plaats, terwijl mevr. LoggersBoon
tjes te Huizen, vroeger te Schagen vierde
werd.
Mej. J. Fijnheer te Nieuwe Niedorp was
de beste van de niet-prijswinnaars en mevr.
G. HartogLangedijk te Schagen nam in
deze groep de vierde plaats voor haar reke
ning.
Ook bij de wedstrijden voor paren waren
successen voor onze districtgenooten wegge
legd. Mej. A. Kaan met den heer N. Dona-
berger, beiden te Kolhorn bezetten in deze
rubriek de derde plaats vóór mevr. G. Har
togLangedijk en de heer A. Bakker, bei
den te Schagen, die vierde werden.
De „Ijsbeer" van de Vereeniging voor
Scheep va artbelangen is Donderdag begon
nen het ijs in het Noordhollandsch Kanaal
van Amsterdam naar Den Helder open te
breken.
DE VOETBAL GAAT WEER ROLLEN!
Maar voorloopig nog niet in ons
district.
Het dozijn is vol! Het wordt Zondag de
twaalfde voetballooze Zondag. De toestand
van de terreinen is zoodanig, dat de K.N.V.B.
maar besloten heeft alle voor Zondag a.s.
vastgestelde wedstrijden af te gelasten. Onge
twijfeld zal de N.H.V.B. dit voorbeeld volgen
en zoo zullen we dus weer van voetbal ver
stoken zijn. Heelemaal juist is dit echter
niet, want er zijn toch nog 7, zegge en schrij
ve zeven wedstrijden vastgesteld Namelijk:
H.B.S.Feijenoord, M.V.V.Helmond, Lim-
burgiaJuliana, B.V.V.N.A.C., Willem II
Longa, RoermondP.S.V. en Eindhoven
N.O.A.D. Overigens is 't natuurlijk nog niet
gezegd, dat deze wedstrijden ook doorgaan,
de heeren consuls zullen hierover Zondag
morgen a.s. beslissen.
Tusschen twee haakjes, wanneer zullen we
in ons Noorderkwartier den eersten wed
strijd kunnen aanschouwen? Voorspellen is
gevaarlijk. Maar toch... we houden het aan
op 3 Maart a.s. Als het dan nog niet gaat,
ja, waar moet het' dan heen?
OEFENWEDSTRIJD NEDERLANDSCH
ELFTAL.
In verband met den landenwedstrijd Bel-
gië-Nederland op 17 Maart, zal Dinsdag
avond 5 Maart te Haarlem een ontmoeting
plaats vinden tusschen het voorloopige Ne-
derlandsche elftal en een Bondselftal.
Twee derde der oorlogsschepen
zijn nieuw.
Naar uit Sebastopol gemeld wordt, zijn
dezer dagen omvangrijke oefeningen ge
houden van de Russische vloot in de Zwar
te Zee. Hieraan namen eenheden van alle
klassen deel, waaronder voor bijna twee
derde deel geheel nieuwe oorlogsschepen,
welke pas den laatsten tijd op Russische
werven gebouwd zijn. Ook de kustartillerie
en de marineluchtmacht namen aan de
oefeningen deel.
Ook het vervoer van gewonden kwam bij de
dezer dagen gehouden oefeningen van het
Nederlandsche Veldleger naar voren. Het
transport bij het z.g. „Inlaadpunt", waar
auto's gereed stonden, om de „slachtoffers"
over te brengen.
Vaarwel, o winter, ruig en wR,
Je ruiv're vrieslucht hield ons fit,
Hoe was je sneeuw steeds versch en rul
Bij vijftien graden onder nul!
Dan had de prille oehtendsstond
Eén groote ijsco in den mond,
Hoe frisch was dan een morgengang-
Maar niet te lang!
Hoe feest'lijk was de sehaatsenbaan.
De ijs-das om, de ijs-trui aan,
Als blazend de noordooster zei:
„Nog is de vreugde niet voorbij!"
't Besneeuwde fietspad was ons lief,
Wat stond de oorlap los sportief.
Een lichte blos op elke wang....-
Maar niet te lang!
Hoe heerlijk was het slaapvertrek.
Wie wachtte onder 't warme dek?
Wie deed nog aarz'lend of verward?
We waren immers puik gehard!
We sloegen steeds op goed geluk
Den ijsvloer in de waschkom stuk,
Dan klonk een stille morgenzang...
Maar niet te lang!
En eierkolen? Anthraciet?
Het hindert niet! Het hindert nietl
Al vlogen z'op hun winterspoor
Als in een zucht den schoorsteen door,
We stookten met een blij gelaat,
We waren hoopvol en kordaat.
En voor de rekening niet bang...
Maar niet te lang!
Kwam, winter, nu je afscheidsgroet.
En ga je heen? Ook dét is goed!
Al werd je sneeuw tot bruine brij,
Ons daag'lijksch pad is eind'lijk vrij!
En dan... al deed je ruig en gul.
Je was bedenk'lijk onder nul.
Je sneeuw en ijs leek veel op dwang—,
HET WAS TE LANG!!
Februari 1940.
KROES
(Nadruk verboden.)
De Dalai Lama plechtio ten
troon gedragen.
De zesjarige Dalai Lama (gees
telijk opperhoofd) een jongen uit
een Chineesch boerengezin, heeft
gisteren in de „Verboden Stad" te
Lhasa als heerscher over Tibet
den troon bestegen. Hij werd van
zijn paleis aan den rand der stad
naar het groote Potala-paleis ge
dragen in een gouden palankijn.
De stoet was een mijl lang. Bui
ten een Britsche missie mochten
geen vreemdelingen de processie
aanschouwen. De plechtigheid der
troonbestijging werd in het Potala-
jaleis gehouden.
De jeugdige heerscher wordt be
schouwd ais de incarnatie van het
vorige (dertiende) opperhoofd, die
vijf jaar geleden stierf.
Als het kali verdronken is t
De ongeoefende recru'ten voor de Noorsche
kustverdediging van de lichtingen 1939 en
1940, alsmede oudere recruten die tot dus
ver op hun wensch waren vrijgesteld, zul
len, krachtens een verordening van de acj
miraliteit, per 1 April, 1 Juli en 1 October
voor een opleiding van zes maanden wor
den opgeroepen. Voor de vrijwillige mili
taire opleiding hebben zich tot dusver ruim
tienduizend man aangemeld. Zij krijgen on
derricht in het gebruik van het geweer en
het machinegeweer. De 300 burgervliegers
waarover Noorwegen op het oogenblik be
schikt, zullen eveneens een cursus in het
gevechtsvliegen van drie maanden door-
men ook voornemens schriftelijke militaire
loopen. Volgens Zweedsch voorbeeld
cursussen te openen.
alle opvarenden gered.
23 opvarenden te La Coruna aan
land gebracht.
Gisterochtend vroeg zijn 23 leden
der bemanning van het Nederland
sche s.s. „Tara' door den Spaan
schen treiler „Millin" te La Coruna
(Spanje) aan land gebracht. Zij
waren op ongeveer 30 mijl van
Kaap Finisterre door den treiler
aan boord genomen.
Zij hadden niets gehoord van de andere
sloep, waarin 12 opvarenden hadden plaats
genomen.
De mannen vertelden, dat zij Woensdag
ochtend te twee uur door een hevige ont
ploffing waren gewekt. Terwijl zij zich in
de booten haastten, deed zich een tweede
ontploffing voor, die het schip deed zinken.
Nader vernemen wij:
Bij de directie van de maatschap
pij „Vrachtvaart" te Rotterdam is
gisteravond om half elf een telegram
van den gezagvoerder van het sa
„Tara" binnengekomen, waarin deze
meldde, dat de geheele beman
ning veilig in La Coruna is aan ge
komen.
Uit dit telegram blijkt dus, dat de 12 man,
die gisteravond na de aankomst te La Co
runa van de 23 overige opvarenden nog ver
mist werden, eveneens gered zijn.
'De beste behandeling Ist
onder de wol, eens flink
transpireeren en drie maal
daags'n"AKKERTJE"nemen.
"AKXERTJES"bevorderenten
zeerste het zweeten, gaan de
koorts tegen, verdrijven het
ellendige pijnlijke gevoel
en bestrijden de infectie.
"AKKERTJES" zijn beroemd
om hun snelle, uitstekende
Werking. Vaak nagemaakt,
/maar nog nooit geevenaard.
Oo elk "AKKERTJE" staat
AKKER-merk: Uw garantie!
tegen pijnen, hoofdpijn,"nare dagen"
Doos: IS stuks - 12 stuivers: 2stuks - 2 stuivers.
MINISTER GRIJPT IN.
Uitvoerverbod blijft. Geen vrees
voor toekomstig stroogebrek.
Zooals algemeen bekend, hebben de bui
tengewone weersomstandigheden zeer be
lemmerend gewerkt op de stroo voorziening
van de veehouders in Holland, Friesland
en Utrecht. Wij vernemen, dat het, tenein
de aan de daardoor ontstane moeilijkheden:
het hoofd te bieden, in het voornemen van
den minister van Economische Zaken ligt,
enkele maatregelen te treffen.
Overleg is gepleegd met den stroo-
handel en de stroocartonfabrieken,
waarbij een regeling tot stand is ge
komen, welke uitzicht biedt, dat in
de onmiddellijke behoefte kan wor
den voorzien, zonder dat de minis
ter tot het nemen van dieper ingrij
pende maatregelen genoopt zal wor-
den.
Getracht wordt ten dienste van het
stroovervoer de beschikking te ver
krijgen over een zoodanig aantal
spoorwagens, dat het mogelijk zal
zijn, aan de behoeften voor den
eerstkomenden tijd te voldoen.
Wij vernemen voorts, dat met ze-
kerheid kan worden aangenomen,
dat het thans bestaande uitvoerver
bod van alle soorten stroo in de toe
komst gehandhaafd zal blijven.
De voordien voor den uitvoer beschikbare
hoeveelheid zal dus thans hier te lande
afgezet moeten worden. Het is dan ook zeer
onwaarschijnlijk: dat, wanneer de vervoers-
moeihjkheden voorbij zijn, een tekort aan
voerstroo zal ontstaan.
Daarom is, naar ons werd opgemerkt,
iedere prijsstijging ongemotiveerd. De stroo-
Prijs dient te blijven op een, de onistandig-
!n<?Hnn!ni aA?n'ei'klnf? gnomen, gerechtvaar-
hPrtpJ i eer!Jln de huidif?e omstandig-
Irhp Reheel voldoende vergoeding be-
een hL minister van Economische zaken
Ingeval de prijs zich toch boven het hier-
ixnen aangegeven niveau mocht blijven be-
hofwel daartoe geen enkele reden
yn'a-c 1' minister, naar wij vernemen,
zulks tegengaan en een prijsregeling in het
Voor bijzondere prestatie beloond.
De bemanning van de reddingsboot,
die een afstand van 130 mijl heeft
afgelegd, om de opvarenden van heit
Nederlandsche schip, de „Burger-
dijk" na de torpedeering bij te
staan, en die gedurende 16 uur op
zee bleef, heeft een belooning van
de „Royal National Lifeboat Insti-
tution" gekregen. Nooit tevoren had
deze boot een zoo grooten afstand
afgelegd of zoo lang dienst ge
daan.
HIJ ZAG EEN EEUW AAN ZICH
VOORBIJGAAN.
In den vorigen nacht is de oudste ingeze
tene van de gemeente Utrecht, de heer W.
Schulz, in den ouderdom van 101 jaar in
het gemeentelijke tehuis voor ouden van
dagen overleden.
Tot zijn zeventigste jaar was hij zand-
schipper, daarna vond hij een werkkring
aan den wal in Vreeswijk, waar hij tot zijn
83ste jaar zich verdienstelijk maakte met
het vastleggen van schepen, die geschut
moesten worden. Later kwam hij naar
L trecht en verbleef vanaf 1937 in het tehuis
voor ouden van dagen. Maandag geschiedt
de begrafenis,