AKKERTJES Naai oaliilaiMfil stroovervoer ZWOEGT Vaarwel winter! Schoonrijdea te Hoofddorp Noorwegen pakt aan*.,. Dc redders der *Burgerdijk"~s!achfoffers ifjchacuUtri Uoet&at Russische vloot oefent in de Zwarte zee Zesjarige jongen heerscht over Tibet Dc ondergang van de „Tara ^rSTel™ 21'5° 1000 k*- IJS EEN HALVE METER DIE. Een zware strijd. Koning Win ter geeft zich niet maar zoo ge wonnen. De ijsbreker „Ijsbeer" van de Amsterdam- sche Vereeniging voor Scheepvaartbelangen, is gisteren begonnen met het breken van het ijs in het Noordhollandsch Kanaal. Aanvan kelijk zou de „IJsbeer" gisterochtend om ze ven uur van de Willemssluizen vertrekken, doch in verband met een defect aan de stuur inrichting, kon de tocht pas gistermiddag om één uur worden begonnen. Het werk verliep niet zoo voorspoedig als mén zich had voorgesteld. De gemiddelde dikte van het ijs bedroeg 40 tot 45 c.M., waar door men per uur slechts zeshonderd meter opschoot. De ..IJsbeer" bereikte eerst om vier uur Buiksloot. Gisteravond om zeven uur was de ijsbreker het Schouw, gelegen op ongeveer 4^2 K.M. van Amsterdam, genaderd. Hoe noordelijker, hoe dikker! Hoe noordelijker men komt, hoe dikker wordt het ijs. De „IJsbeer" wordt gevolgd door de sleepboot „Schokland", welke te Purmerend eenige schepen van de Konink lijke Shell zal ophalen. De „Schokland" is met een ijsploeg uitgerust. Ook in het begin van Januari heeft de „IJsbeer" het ijs van Amsterdam naar Den Helder en terug gebroken. De tocht duur de toen in totaal 28 uur. Het laat zich aan zien, dat de „IJsbeer" er thans in verband met het zware ijs veel langer over zal doen. Een onzer verslaggevers had zich voorgesteld de tocht met den ijsbre ker mede te maken en vertelt daar van als volgt: De bedoeling was geweest, dat de boot 's morgens om zeven uur van de Willems- sluis te Amsterdam zou vertrekken, doch door eenige schade aan het roer, den vori- gen dag opgedaan bij werkzaamheden in de Keulsche Vaart, werd het tijdstip van ver trek verlaat. En zoo was het 1 uur gewor den, voor met den arbeid kon worden be gonnen. Dat hoorden we pas later. De berekening was geweest, dat de „IJs beer" omstreeks 5 uur te Purmerend kon worden verwacht, waarna we dan tot Ali« maar zouden terugvaren. We zorgden er voor tijdig te Purmerend te zijn, doch wat er kwam, geen „IJsbeer". Allerlei geruchten deden den omoop onder het publiek, dat. rpeds aan de kade stond te wachten om straks getuige te zijn van het schouwspel. Het schip zou opnieuw averij hebben gekregen, anderen wisten te vertel len, dat het was gevorderd tot Schouw, tot Watergang, tot Upendam. Met zekerheid wist echter niemand iets te vertellen, zelfs aan de sluis waren geen informaties te krijgen. We besloten ons van den stand van za ken op de hoogte te stellen en met een taxi langs het kanaal de ijsbreker tegemoet te rijden. Zoo gezegd, zoo gedaan. De lange weg tot Ilpendam liet geen bij zonders zien. Te Watergang-niets! Te Schouw- niets! Eindelijk, even voor Buiksloot, slaakte de chauffeur, die niet minder in spanning was dan wij. een kreet: Daar is hij! Waarlijk, daar lag de „IJsbeer", In zware strijd gewikkeld met zijn natuurlijken vij and. Meteen echter begrepen we, hoe het kwam dat hij zoo lang op zich liet wachten. Want, welk een machtige indruk de ijs breker ook maakte op de honderden en honderden, die van de kant het schouwspel gadesloegen, de tegenstand bleek enorm. Het ijs had een dikte van circa 30 c.m. en dit mocht voor de IJsbeer niet te veel zijn, veel was het zeker. Van een geregeld door varen was niet de minste sprake. Telken male moest de ijsbreker een sprong doen. Dan werd teruggevaren en met volle kracht ging het los op de vervaarlijke ijskorst. De beog gleed er over en onder het enor me gewicht van de boot zelf zag men het ijs, buigen en breken. Het was een boeiend gezicht, die dikke harde vloer, sterk genoeg om auto's te dra gen, te zien vermorzelen. Tien, twintig, der tig meter hakt de IJsbeer zich verder Maar dan was de vaart er uit. Wel zetten de mach tige schroeven hun werk voort, wierpen ze de watermassa's an den achtersteven hoog op^ maar ze konden niet meer bereiken dan dat nog enkele meters werden gewonnen Dan lag het schip stil. Een nieuwe aanval moest worden ondernomen. De boot ging te rug, de kolossale schotsen, die zich voor de V>eg hadden'opgehoopt, gleden terug in het water. En het spel begon opnieuw. Telkens weer, telkens weer. In een half uur was de IJsbeer een kleine 500 M. opgeschoten. Dit sloot met de afge legde afstand tot de Willemsluis. We rekenden uit. Het was 5 uur en we waren omstreeks 13 k 14 K.M. van Purmerend. Het ijs maakte den indruk overal even hecht te zijn. Dus kon de IJsbeer Zaterdagmorgen in Purme rend zijn. Vandaar naar Alkmaar waren verdere 25 K.M. We besloten terug te keeren. Indien het 's nachts bleef dooien, zou het den volgenden dag wat vlugger kunnen gaan. Ook is door het sterk stroomen te Den Hel der het ijs, vooral ten Noorden van Alk maar, zeer verzwakt. Maar toch, wanneer de tocht ten einde zal zijn, valt met geen mogelijkheid te zeggen. Gaat het niet sneller dan thans, dan kan de IJsbeer, zoo zondcri ophouden wordt doorge werkt, Zaterdagmorgen in Alkmaar zijn. Waarna nog volgt het traject tot Den Hel der. Het is in waarheid een enorm karwei, waarmee intusschen groote belangen zijn gediend. We voldoen daarom ten slotte gaarne aan het verzoek van de Vereeniging „lJsstrijd" al degenen, die belang hebben bij het vrije vaarwater, deze vereeniging te willen steu nen. Want( naar men ons meedeelde, zijn de kosten hooger, de middelen echter gering. Secretaris is de heer D. G. G. Margadant, adres: bureau voor Gemeentewerken, Alk maar. Deelnemers uit ons district spre ken een woordje mee. Hoewel de dooi reeds was ingetreden, het geen wel door niemand zal worden be treurd, zijn Woensdag te Hoofddorp toch nog wedstrijden in het schoonrijden voor dames en paren gehouden. De kwaliteit van het ijs had echter nogal geleden, zoo zelfs, dat werd besloten de finales niet te verrijden. De rijdsters en rijders uit onzen Noord kop hebben het er overigens weer prachtig af gebracht. Zoo langzamerhand zijn we dat van hen trouwens al gewend! Bij de dames (prijswinnaarsklasse) bezet te mej. M. I. Timmerman te Schagen de eerste plaats, terwijl mevr. LoggersBoon tjes te Huizen, vroeger te Schagen vierde werd. Mej. J. Fijnheer te Nieuwe Niedorp was de beste van de niet-prijswinnaars en mevr. G. HartogLangedijk te Schagen nam in deze groep de vierde plaats voor haar reke ning. Ook bij de wedstrijden voor paren waren successen voor onze districtgenooten wegge legd. Mej. A. Kaan met den heer N. Dona- berger, beiden te Kolhorn bezetten in deze rubriek de derde plaats vóór mevr. G. Har togLangedijk en de heer A. Bakker, bei den te Schagen, die vierde werden. De „Ijsbeer" van de Vereeniging voor Scheep va artbelangen is Donderdag begon nen het ijs in het Noordhollandsch Kanaal van Amsterdam naar Den Helder open te breken. DE VOETBAL GAAT WEER ROLLEN! Maar voorloopig nog niet in ons district. Het dozijn is vol! Het wordt Zondag de twaalfde voetballooze Zondag. De toestand van de terreinen is zoodanig, dat de K.N.V.B. maar besloten heeft alle voor Zondag a.s. vastgestelde wedstrijden af te gelasten. Onge twijfeld zal de N.H.V.B. dit voorbeeld volgen en zoo zullen we dus weer van voetbal ver stoken zijn. Heelemaal juist is dit echter niet, want er zijn toch nog 7, zegge en schrij ve zeven wedstrijden vastgesteld Namelijk: H.B.S.Feijenoord, M.V.V.Helmond, Lim- burgiaJuliana, B.V.V.N.A.C., Willem II Longa, RoermondP.S.V. en Eindhoven N.O.A.D. Overigens is 't natuurlijk nog niet gezegd, dat deze wedstrijden ook doorgaan, de heeren consuls zullen hierover Zondag morgen a.s. beslissen. Tusschen twee haakjes, wanneer zullen we in ons Noorderkwartier den eersten wed strijd kunnen aanschouwen? Voorspellen is gevaarlijk. Maar toch... we houden het aan op 3 Maart a.s. Als het dan nog niet gaat, ja, waar moet het' dan heen? OEFENWEDSTRIJD NEDERLANDSCH ELFTAL. In verband met den landenwedstrijd Bel- gië-Nederland op 17 Maart, zal Dinsdag avond 5 Maart te Haarlem een ontmoeting plaats vinden tusschen het voorloopige Ne- derlandsche elftal en een Bondselftal. Twee derde der oorlogsschepen zijn nieuw. Naar uit Sebastopol gemeld wordt, zijn dezer dagen omvangrijke oefeningen ge houden van de Russische vloot in de Zwar te Zee. Hieraan namen eenheden van alle klassen deel, waaronder voor bijna twee derde deel geheel nieuwe oorlogsschepen, welke pas den laatsten tijd op Russische werven gebouwd zijn. Ook de kustartillerie en de marineluchtmacht namen aan de oefeningen deel. Ook het vervoer van gewonden kwam bij de dezer dagen gehouden oefeningen van het Nederlandsche Veldleger naar voren. Het transport bij het z.g. „Inlaadpunt", waar auto's gereed stonden, om de „slachtoffers" over te brengen. Vaarwel, o winter, ruig en wR, Je ruiv're vrieslucht hield ons fit, Hoe was je sneeuw steeds versch en rul Bij vijftien graden onder nul! Dan had de prille oehtendsstond Eén groote ijsco in den mond, Hoe frisch was dan een morgengang- Maar niet te lang! Hoe feest'lijk was de sehaatsenbaan. De ijs-das om, de ijs-trui aan, Als blazend de noordooster zei: „Nog is de vreugde niet voorbij!" 't Besneeuwde fietspad was ons lief, Wat stond de oorlap los sportief. Een lichte blos op elke wang....- Maar niet te lang! Hoe heerlijk was het slaapvertrek. Wie wachtte onder 't warme dek? Wie deed nog aarz'lend of verward? We waren immers puik gehard! We sloegen steeds op goed geluk Den ijsvloer in de waschkom stuk, Dan klonk een stille morgenzang... Maar niet te lang! En eierkolen? Anthraciet? Het hindert niet! Het hindert nietl Al vlogen z'op hun winterspoor Als in een zucht den schoorsteen door, We stookten met een blij gelaat, We waren hoopvol en kordaat. En voor de rekening niet bang... Maar niet te lang! Kwam, winter, nu je afscheidsgroet. En ga je heen? Ook dét is goed! Al werd je sneeuw tot bruine brij, Ons daag'lijksch pad is eind'lijk vrij! En dan... al deed je ruig en gul. Je was bedenk'lijk onder nul. Je sneeuw en ijs leek veel op dwang—, HET WAS TE LANG!! Februari 1940. KROES (Nadruk verboden.) De Dalai Lama plechtio ten troon gedragen. De zesjarige Dalai Lama (gees telijk opperhoofd) een jongen uit een Chineesch boerengezin, heeft gisteren in de „Verboden Stad" te Lhasa als heerscher over Tibet den troon bestegen. Hij werd van zijn paleis aan den rand der stad naar het groote Potala-paleis ge dragen in een gouden palankijn. De stoet was een mijl lang. Bui ten een Britsche missie mochten geen vreemdelingen de processie aanschouwen. De plechtigheid der troonbestijging werd in het Potala- jaleis gehouden. De jeugdige heerscher wordt be schouwd ais de incarnatie van het vorige (dertiende) opperhoofd, die vijf jaar geleden stierf. Als het kali verdronken is t De ongeoefende recru'ten voor de Noorsche kustverdediging van de lichtingen 1939 en 1940, alsmede oudere recruten die tot dus ver op hun wensch waren vrijgesteld, zul len, krachtens een verordening van de acj miraliteit, per 1 April, 1 Juli en 1 October voor een opleiding van zes maanden wor den opgeroepen. Voor de vrijwillige mili taire opleiding hebben zich tot dusver ruim tienduizend man aangemeld. Zij krijgen on derricht in het gebruik van het geweer en het machinegeweer. De 300 burgervliegers waarover Noorwegen op het oogenblik be schikt, zullen eveneens een cursus in het gevechtsvliegen van drie maanden door- men ook voornemens schriftelijke militaire loopen. Volgens Zweedsch voorbeeld cursussen te openen. alle opvarenden gered. 23 opvarenden te La Coruna aan land gebracht. Gisterochtend vroeg zijn 23 leden der bemanning van het Nederland sche s.s. „Tara' door den Spaan schen treiler „Millin" te La Coruna (Spanje) aan land gebracht. Zij waren op ongeveer 30 mijl van Kaap Finisterre door den treiler aan boord genomen. Zij hadden niets gehoord van de andere sloep, waarin 12 opvarenden hadden plaats genomen. De mannen vertelden, dat zij Woensdag ochtend te twee uur door een hevige ont ploffing waren gewekt. Terwijl zij zich in de booten haastten, deed zich een tweede ontploffing voor, die het schip deed zinken. Nader vernemen wij: Bij de directie van de maatschap pij „Vrachtvaart" te Rotterdam is gisteravond om half elf een telegram van den gezagvoerder van het sa „Tara" binnengekomen, waarin deze meldde, dat de geheele beman ning veilig in La Coruna is aan ge komen. Uit dit telegram blijkt dus, dat de 12 man, die gisteravond na de aankomst te La Co runa van de 23 overige opvarenden nog ver mist werden, eveneens gered zijn. 'De beste behandeling Ist onder de wol, eens flink transpireeren en drie maal daags'n"AKKERTJE"nemen. "AKXERTJES"bevorderenten zeerste het zweeten, gaan de koorts tegen, verdrijven het ellendige pijnlijke gevoel en bestrijden de infectie. "AKKERTJES" zijn beroemd om hun snelle, uitstekende Werking. Vaak nagemaakt, /maar nog nooit geevenaard. Oo elk "AKKERTJE" staat AKKER-merk: Uw garantie! tegen pijnen, hoofdpijn,"nare dagen" Doos: IS stuks - 12 stuivers: 2stuks - 2 stuivers. MINISTER GRIJPT IN. Uitvoerverbod blijft. Geen vrees voor toekomstig stroogebrek. Zooals algemeen bekend, hebben de bui tengewone weersomstandigheden zeer be lemmerend gewerkt op de stroo voorziening van de veehouders in Holland, Friesland en Utrecht. Wij vernemen, dat het, tenein de aan de daardoor ontstane moeilijkheden: het hoofd te bieden, in het voornemen van den minister van Economische Zaken ligt, enkele maatregelen te treffen. Overleg is gepleegd met den stroo- handel en de stroocartonfabrieken, waarbij een regeling tot stand is ge komen, welke uitzicht biedt, dat in de onmiddellijke behoefte kan wor den voorzien, zonder dat de minis ter tot het nemen van dieper ingrij pende maatregelen genoopt zal wor- den. Getracht wordt ten dienste van het stroovervoer de beschikking te ver krijgen over een zoodanig aantal spoorwagens, dat het mogelijk zal zijn, aan de behoeften voor den eerstkomenden tijd te voldoen. Wij vernemen voorts, dat met ze- kerheid kan worden aangenomen, dat het thans bestaande uitvoerver bod van alle soorten stroo in de toe komst gehandhaafd zal blijven. De voordien voor den uitvoer beschikbare hoeveelheid zal dus thans hier te lande afgezet moeten worden. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk: dat, wanneer de vervoers- moeihjkheden voorbij zijn, een tekort aan voerstroo zal ontstaan. Daarom is, naar ons werd opgemerkt, iedere prijsstijging ongemotiveerd. De stroo- Prijs dient te blijven op een, de onistandig- !n<?Hnn!ni aA?n'ei'klnf? gnomen, gerechtvaar- hPrtpJ i eer!Jln de huidif?e omstandig- Irhp Reheel voldoende vergoeding be- een hL minister van Economische zaken Ingeval de prijs zich toch boven het hier- ixnen aangegeven niveau mocht blijven be- hofwel daartoe geen enkele reden yn'a-c 1' minister, naar wij vernemen, zulks tegengaan en een prijsregeling in het Voor bijzondere prestatie beloond. De bemanning van de reddingsboot, die een afstand van 130 mijl heeft afgelegd, om de opvarenden van heit Nederlandsche schip, de „Burger- dijk" na de torpedeering bij te staan, en die gedurende 16 uur op zee bleef, heeft een belooning van de „Royal National Lifeboat Insti- tution" gekregen. Nooit tevoren had deze boot een zoo grooten afstand afgelegd of zoo lang dienst ge daan. HIJ ZAG EEN EEUW AAN ZICH VOORBIJGAAN. In den vorigen nacht is de oudste ingeze tene van de gemeente Utrecht, de heer W. Schulz, in den ouderdom van 101 jaar in het gemeentelijke tehuis voor ouden van dagen overleden. Tot zijn zeventigste jaar was hij zand- schipper, daarna vond hij een werkkring aan den wal in Vreeswijk, waar hij tot zijn 83ste jaar zich verdienstelijk maakte met het vastleggen van schepen, die geschut moesten worden. Later kwam hij naar L trecht en verbleef vanaf 1937 in het tehuis voor ouden van dagen. Maandag geschiedt de begrafenis,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 8