Onderhoud Sumner Welles-
Hitier waarschijnlijk
Waarom geen sloepenrol op
de „Simon Bolivar"!
De lange arm der
Britsche macht
TARA-BEMANNING
DREEF EEN DAG ROND
Kostwinnersvergoeding
voor vrijgezellen
Nederlandsch officier
bij Venlo-incident
Moskou onschuldig aan
Sneeuw en mist heerschen
in Finland
De stranding
van de „Alkmaar"
Niet koud, toch brandstof
Doodelijkc tocht
op een ijsschots
Jnummert
„Steenkolenvacantie"
bombardement van Pajala?
Postvluchten op Indië
Geen eenheidsschoen
in Duitschland
Vreemde vliegtuigen boven België
Voor het laatst naar Urk
Uitstekende tijden van
de Belgische dames
In «en landhuis aan de Spaan-
scha kost hartelijk ontvangen.
Regeling bijna vaaigonteld.
Stijging koelen levensonderhoud
SLOEPENROL ZOU NA T ONTBIJT GE
SCHIEDEN, MAAR VÓÓR 'T ONTBIJT
VERGING HET SCHIP...
AANRAKING MET ONGEWOON SOORT
MIJN VERONDERSTELD.
De grootste scheepsramp welke sinds
den oorlog Nederland heeft getroffen,
n.1. het vergaan van de. „Simon Bo-
livar', waarbij 86 inenschen omkwa
men, werd gisteren voor den Raad
voor de Scheepvaart te Amsterdam
behandeld. Er bestond groote belang
stelling voor deze zitting..
Men zal zich herinneren, dat de „Simon
Bolivar" in den ochtend van den 18den No
vember onder de Engelsche kust op een mijn
liep. Van de 302 opvarenden kwamen er 86
om, o.m. de kapitein, de heer Voorspuy, 67
pasagiers en 18 leden der bemanning.
Als eerste getuige werd gehoord de heer
H. C. Thomson, inspecteur van de K.N.S.M.
Deze getuige heeft de leiding over de na-
vigatie-aangelegenheden van de K.N.S.M.
Bij het begin van hot verhoor komt vast
te staan, dat de waterdichte deuren, die in
de gevaarlijke zone zooveel mogelijk dicht
moeten zijn, bij de Simon Bolivar half open
stonden.
Geen sloepenrol gehouden.
Op een vraag, wie verantwoordelijk is
voor het niet houden van de sloepenrol, ant
woordt gct.: De kapitein.
De sloepenrol zou na het ontbijt gehouden
Worden.
De heer Julsing, lid van den Baad:
Waarom heeft de purser den kapi
tein niet aan de sloepenrol herin
nerd? De sloepenkaartjes waren
klaar.
Getuige: De reden was waarschijnlijk
het slechte weer.
De heer Julsing: Kan het passage
kantoor deze kaartjes niet tevoren
gereed maken?
Getuige: Er verandert teveel in de
passagierslijst.
De heer Julsing: Zijn de hutten ook
voor de sloepen ingedeeld?
Getuige: Ja zeker.
De heer Julsing: Wanneer wordt nü
sloepenrol gehouden?
Getuige: Nu? in het Noordzeeka
naal. Vroeger gebeurde dat echter
nooit
De heer Egmond: Was kapitein
Voorspuy een goed gezagvoerder?
Getuige: Voortreffelijk, er was een
goede geest aan boord.
In tegenstelling tot een eerder afgelegde
verklaring, zegt de getuige thans, dat het
schip rechtstreeks naar Barbados ging. Of
een Engelsche haven zou worden aangegaan
is niet bekend. De „Simon Bolivar'' moest
dus dóór Duins en niet nóar Duins.
Mijnen door vliegtuigen gestrooid?
Voorts werd gehoord de derde stuurman,
A. P. Praamsma. Deze getuige was officier
van de wacht, toen de ramp gebeurde. Get
verklaart om 8 uur twee Duitsche vliegtui
gen te hebben gezien, die in Noord-Oostelijke
richting vlogen. Get. zegt, dat tusschen de
twee explosies die het schip troffen, tien
minuten verliepen. Na de tweede explosie
zonk het schip als een baksteen. De kapitein
had get. niet gesproken over sloepenrol „De
passagiers konden in hun hut zien, in wel
ke boot ze moesten gaan", aldus de derde
stuiirman.
De heer Julsing: Is er aan boord ge
sproken over de mogelijkheid, dat de
vliegtuigen mijnen hebben gestrooid?
Getuige: Neen, het waren geen bom
menwerpers. Het water was tien va
dem diep. Te weinig voor een duik
boot. Het zullen dus wel mijnen ge
weest zijn.
De heer Julsing: Wie heeft de lei
ding genomen, toen men zag, dat de
kapitein dood was?
Getuige: Ik heb niet gemerkt, dat ie
mand dit gedaan heeft.
Bij het verhoor van den tweeden stuurman,
den heer K. W. de Grooth, komt de kwestie
der sloepen ook weer ter sprake.
Pres.: Sommige talies waren uitgepikt Er
zaten geen muisings op, om het uitpikken te
voorkomen.
De heer Thomson interumpeerend: Als U
even nadenkt, zult U begrijpen, dat hier
geen muisings konden worden gebruikt.
De Raad voor de Scheepvaart behandelde
Vrijdagmiddag de ondergang van de „Si
mon Bolivar". Tijdens het verhoor van den
derden stuurman, den heer A. P. Praamsma.
President: Legt U dat dan maar uit. Uit
pikken mag niet kunnen voorkomen.
De heer Thomson: Eigenlijk was het pa
tent niet op een mijnontploffing berekend.
President: Juist!
Geen paniek.
De getuige de Grooth vertelt wat er na de
ontploffing is gebeurd. Een paniek is er in
ieder geval niet ontstaan.
De heer Julsing: is er iets gedaan voor de
mcnschen?
Getuige: Dit is het werk van den civielen
dienst De eerste stuurman heeft na den
dood van den kapitein het commando over
genomen.
Als laatste getuige legt de hoofdmachinist
F. Kann nog eenige verklaringen af. Deze
zegt op een vraag van den lieer Cronunelin,
.dat de waterdichte deuren niet dicht kon
den blijven, niet omdat Jict lastig was, maar
omdat de dienst het noodig maakte, dat de
deuren open bleven, althans voor een ge
deelte.
De heer Julsing toont zich ontevreden
over het feit, dat de waterdichte deuren
nooit dicht zijn geweest op de „Simon Boli
var", ook niet bij mist.
De inspecteur-generaal aan het
woord.
Nu is de inspecteur-generaal voor de
Scheepvaart, de heer P. S. van 't Haaff, aan
het woord.
De lading van de „Simon Bolivar"
geeft, aldus spr., geen aanleiding te
veronderstellen, dat de ontploffing
van binnenuit is geschied. Onmoge
lijk is het niet, dat de „Simon Boli
var" getorpedeerd is, doch een mijn
ramp is het meest waarschijnlijk.
Van de magnetische mijn is te wei
nig bekend om daarover iets met
zekerheid te zeggen, doch het zal
wel een ander soort mijn geweest
zijn dan gewoonlijk.
Spr. meent, dat er geen aanmerking op de
route gemaakt kan worden. Zij was voorzoo
ver bekend veilig. De leering uit deze ramp
ligt in het rapport van de commissie van 't
Haaff, welke alles uitvoerig heeft bestudeerd
Alle mogelijke maatregelen zullen worden
genomen.
Wat betreft de sloepenrol: het niet
houden van de sloepenrol was een
overtreding van een artikel van het
Schepenbesluit
De Raad zal later uitspraak doen.
Vlak voor het ter perse gaan van ons nr.
van gisteren vernamen wij, dat de „Tara"
door torpedeering is vergaan en wij konden
dit bericht dan ook nog opnemen.
Over de mededeeling der torpedeering-
zonder-waarschuwing aldus meldt de Ber-
lijnsche correspondent van de Tel., wenscht
men in de Wilhelmstrasse nog geen verkla
ringen af te leggen of een oordeel uit te
spreken, aangezien men eerst wil afwachten,
welke lezing de Duitsche Duitbootcomman-
dant van het geval geeft
Aan Duitsohe zijde meent men na
melijk te mogen constateeren, dat
herhaaldelijk de schildering van tor-
pedeeringe ndoor den kapitein van
het getroffen schip later gecorrigeerd
moest worden, nadat ook de Duitsche
duikbootcommandant gelegenheid
had gehad, den gang van zaken te
vertellen. Vandaar, dat men ook in
dit geval wil afwachten, welke mel
ding de Duitsche commandant van
den onderzeëer, die de „Tara" tot
zinken bracht, van het geval zal ma
ken.
De eerste machinist van het ss. „Tara",
die de reddingboot, welke aanvankelijk werd
vermist, commandeerde, verklaarde, dat zij
den geheelen Woensdag op zee waren. Den
volgenden morgen slaagden zij er in aan
land te komen en na twintig minuten te
hebben geloopcn, kwamen zij aan een land
huis, waar zij met de grootste hartelijkheid
werden ontvangen. Later op den dag bracht
een auto hen naar de kleine haven Le Cor-
me. De Nederlandsche consul te La Coruna
was inmiddels van het gebeulde op de hoog
te gesteld en had de auto gezonden om hen
af te halen.
Over een week in ons land?
Naar wij vernemen zal de geredde beman
ning van La Coruna per trein via Parijs
naar Nederland terugkeeren.
Aangezien het nog wel eenige dagen zal
duren, voordat alle paspoortformaliteiten
zijn vervuld, en de zeelieden van het even
tueel noodige aan kleeren e.d. zijn voorzien,
worden zij niet eerder dan over een week
in ons land verwacht
Verlenging extra brandstofver-
strekking aan kleine boeren en
tuinders.
De ministers van Sociale Zaken en van
Economische Zaken hebben aan de gemeen
tebesturen bericht, den termijn, waarover
de extra-brandstoffentoeslag aan kleine
boeren en tuinbouwers, als bedoelden hun
rondschrijven van 29 Januari, mag worden
uitgekeerd, wederom met één week te ver
lengen.
Afgedreven en verdronken.
Gistermorgen te ongeveer elf uur is de
achttienjarige J. van der Ploeg te Spijk
(gem. Bierum) op een ijsschots afgedreven
achter den zeedijk en verdronken. Het
slachtoffer is nog niet gevonden.
Een persoon, die het ongeval zag gebeu
ren en hem zwemmende wilde redden,
slaagde daarin niet en wist zelf ternauwer
nood den wal te bereiken.
Ito-ettul
WEDSTRIJDEN N.H.V.B. AFGELAST.
Geheel volgens onze verwachting zijn ook
de door den N.H.V.B. op morgen vastgestel
de wedstrijden afgelast.
BELGISNEDERLAND TE ANTWERPEN.
Het bestuur van den Koninklijken Belgi-
gischen Voetbalbond heeft definitief beslo
ten den landenwedstrijd BelgiëNederland
in het Deurnestadion te \ntwerpen op 17
Maart a.s. te organiseeren. Men heeft ze
kerheid gekregen, dat het stadion tijdig ter
beschikking van den voetbalbond zal staan.
noopt niet tot verhoogde kost
winnersvergoeding.
De minister heeft met voldoening verno
men, dat verscheidene leden de nieuwe re
geling van de kostwinnersvergoeding toe
juichten en dat deze, naar verluidt, in bree-
den kring bevrediging heeft gewekt, aldus
deelt hij in de antwoordmemorie aan de Eer
ste Kamer over de Defensiebegrooting mede.
Omtrent de aanvullende regeling
voor de vrijgezellen kan hij mede-
deelen, dat deze de vaststelling zeer
nabij is. Er is geen aanleiding, in 't
algemeen aan de stijging van de
kosten van levensonderhoud verhoo
ging van kostwinnersvergoeding te
verbinden.
Heeft evenwel de prijsstijging een verhoo
ging van loon of van steunbedrag ten ge
volge, en is het aanwijsbaar, dat een gezin
uit dien hoofde bij aanwezigheid van den
kostwinner vermeerdering van inkomsten
zou hebben gehad, dan is er ook reden om,
voor zoover de gestelde normen het toelaten,
tot verhooging van de vergoeding over te
gaan. In dezen zin wordt dan ook gehan
deld.
Persberichten officieel bevestigd
In de zoo juist verschenen ant
woordmemorie inzake Defensie le
zen wij o.m.:
Ten aanzien van de tegenwoordig
heid van een Nederlandsch officier
bij het bekende incident te Venlo. in
November 1.1., moge de minister
verwijzen naar de destijds in de
dagbladen openbaar gemaakte mede-
deelingen. Daaruit bleek, dat die of
ficier van zijn chef opdracht had
in het belang van onze onzijdigheid
toezicht te houden bij de bespre
king, waarvan in die mededeelingen
melding werd gemaakt. Meer valt
omtrent deze zaak niet te zeggen.
Altmark-drama naspel van den
strijd bij de la Plata rivier.
In een rede in de Gildenhal te Londen
noemde Churchill de bevrijding van de
Britsche gevangenen van de Altmark het
naspel van den strijd op de La Plata-rivier.
Hun redding onder den neus van den vijand
en temidden der valstrikken eener eenzij
dige neutraliteit, juist op het oogenblik, dat
deze ongelukkige mannen op het punt ston
den voor onbepaalden tijd overgeleverd te
worden aan Duitsche slavernij, bewijst, al
dus Churchill, dat de lange arm van de
Britsche macht ter zee zich niet alleen voor
de vijanden kan uitstrekken, doch ook voor
trouwe vrienden.
Zweedsche scholen voor drie we
ken gesloten.
Ter besparing van brandstoffen zul
len de Zweedsche scholen in Maart
gedurende drie weken gesloten zijn.
Zweden gelooft er niet veel van!
In verband met een bericht van het Rus
sische telegraafagentschap Tass, waarin
werd beweerd, dat geen enkel Sowjetrus-
sisch vliegtuig over het dorp Pajala heeft
gevlogen, noch in het algemeen over
Zweedsch gebied, wordt bij het Zweedsche
ministerie van buitenlandsche zaken ver
nomen, dat een soortgelijke mondelinge ver
klaring werd afgelegd van Russische zijde
bij de overhandiging van de Zweedsche pro
testnota in Moskou. Van Zweedschen kant
houdt men echter staande, dat het ingestel
de onderzoek bewezen heeft, dat de vlieg
tuigen van Russische nationaliteit waren.
De Amerikaan wordt Dinsdag
te Berlijn verwacht.
Naar de New Yorksche radio gisteravond
meedeelde, verwacht men, dat Sumner Wel
les, wanneer hij de volgende week op zijn
informatiereis Berlijn bezoekt, ook een on
derhoud met Hitier zal hebben. De Ameri-
kaansche ambassadeur te Berlijn heeft gis
teren een bezoek aan de Wilhelmstrasse ge
bracht om een regeling voor deze ontmoe
ting te treffen. Welles wordt Dinsdag te
Berlijn verwacht en zal dan een onderhoud
met yon Ribbcntrop hebben,
Op de heenreis arriveerden gisteren
de Reiger en de Buizerd resp. te
t Rangoon en te Alexandrië, terwijl de
Torenvatk en de Pelikaan resp.
Alexandrië en Rangoon bereikten.
Generaal Stern zal over een brug
van lijken door de Mannerheim-
linie trekken.
Momenteel maken sneeuw en mist belang
rijke krijgsoperaties onmogelijk en generaal
Stern hfceft zijn verzekering „desnoods over
een brug van lijken over en door de Man-
nerheimlinie te trekken", nog niet waar kun-
nen maken.
GENERAAL STERN.
De Russen maken echter inderdaad alles
gereed voor een nieuwen stormloop, en zij
verwachten zeer spoedig een val van Vi-
borg. De Finsche commandant aan het La-
dogameer heeft er op gewezen, dat de Rus
sen niet alleen over onuitputtelijk menschen-
materiaal beschikken, maar dat ook hun ma
teriaal zeer omvangrijk en modern is.
Zware dagen staan de Finnen dus weer
te wachten.
HET RUSSISCHE LEGERBERICHT.
Het gisteren uitgegeven legerbericht luidt:
Op 23 Februari heeft zich niets van be
lang aan het front voorgedaan. De diepe
sneeuw en de mist op de Karelische land
engte verhinderen operaties. De Sowjet-troe-
pen hebben twaalf vijandelijke verdedigings
werken bezet, waaronder vier stalen en be
tonnen artillerieforten. Gezien het slechte
weer, bleef het optreden der luchtmacht be
perkt tot verkenningsvluchten.
HET FINSCHE LEGERBERICHT.
Het Finsche legerbericht zegt, dat op de
landengte van Karelië alle aanvallen zijn af
geslagen en dat de zuivering bij het Ladoga-
meer wordt voortgezet. Een aantal Russische
parachutespringers is gedood.
Productie van 9 hoofdsoorten
toegelaten; groote verwachtingen
van bonte houtsandalen.
Naar het Hsbl. aan een uitvoerig
artikel in de Frankfürter Ztg." ont
leent, is de regeling voor de produc
tie en distributie van schoenen in
Duitschland dezer dagen voltooid.
Wat de productie betreft, wordt allereerst
afgezonderd hetgeen de weermacht behoeft;
een sterkere concentratie van de productie
en een verdeeling van de leveranties wor
den ingevoerd om een zoo efficiënt mogelijke
productie te verkrijgen. Deze wordt gestan
daardiseerd in 9 hoofdsoorten; in de volgor
de naar de gebruikte hoeveelheid komen in
de eerste plaats kinderschoenen, daarna be
roepsschoenwerk en vervolgens wandelschoe
nen; luxe schoenen worden niet meer ge
produceerd. Binnen het kader van deze ru
we indeeling blijven de fabrieken echter vrij"
wat zij zullen produceeren.
In tegenstelling met de „eenheids
jurk" komt er dus geen „eenheids
schoen", ook niet voor de goed
koopste soorten, zoals thans in Italië
het geval is; fabrieks- en handels
merken mogen blijven bestaan.
Voor de productie van wandelschoenen
mag als materiaal voor de zool in de eerste
plaats slechts rubber, vervolgens leer. maar
geen kunstleer worden gebruikt; dit laat
ste blijft gereserveerd voor reparaties. De
laagste inkomensklassen geven meer uit
voor reparaties dan voor nieuwe schoenen.
andaar dat de regeling van reparatie zoo'n
belangrijke plaats inneemt. De huisindus
trie, de sandalen, opanken, enz. produceert,
wordt ook onderworpen aan de produc
tieregeling; men koestert vooral groote ver
wachtingen van bonte houtsandalen, welkej
buiten de distributie blijven.
Vlugschriften uitgestrooid,
olgens berichten in de Belgische hjaden.
hebben vreemde vliegtuigen Donderdag
avond gevlogen op groote hoogte boven het
rebied van Charleroi. Zij wierpen vlugschrif
ten uit, die als opschrift droegen: slachting
onder de minderheidsduitschers in Polen en
als ondertitel: Tot dusverre ruim 58.000
slachtoffers der Poolsche terreur,
„De Friesland Express" stopt
waarschijnlijk vandaag haar
diensten.
De autobusdienst tusschen Lemmer en Urk
is gister voor 't laatst onderhouden. Gister
ochtend zijn levensmiddelen naar Urk ge
bracht, terwijl eveneens passagiers werden
vervoerd. Er staat op sommige plaatsen ech
ter veel water op het ijs. Daar zich te Lem
mer veel goederen voor Urk bevonden, werd
gisteren de dienst nog onderhouden. Als de
dooi aanhoudt, zal de Friesland Express van
daag niet meer rijden.
GEEN GEVOLG VAN DE
OORLOGSOMSTANDIGHEDEN.
Naar wij vernemen, is het ongeval met
het Nederlandsche s.s. „Alkmaar", dat zoo
als men weet, bij de Kaap Verdische eilan
den op een rots is geloopen, te wijten aan
een zeer te betreuren nautische oorzaak.
De geruchten, dat het ongeluk te wijten
zou zijn aan de oorlogsomstandigheden, zijn
dus van allen grond ontbloot.
Maar wereldrecordpogingen mis
lukten.
Fernande Caroen, de bekende Belgische
zwemster, heeft gisteravond in de overdekte
zweminrichting te Oostende, welke, naar
men weet, zout water heeft, een poging ge
daan het wereldrecord over 300 meter borst
crawl, dat sedert 23 November 1938 op
naam staat van Ragnhild Hveger met een
tijd van 3 min. 46.9 sec., te verbeteren.
De Belgische zwemster is "in haar
poging niet geslaagd, doch niette
min leverde zij een kranige presta
tie, door slechts 0.7 sec. boven het
wereldrecord te blijven, terwijl het
Belgische record met niet minder
dan 9.4 sec. verbeterd w'erd.
Ook de poging van Yvonne Vander
kerekhove het wereldrecord op de 400 me
ter schoolslag te verbeteren, mislukte. Zij
legde den afstand af in 6 min. 20.4 secter
wijl het wereldrecord staat ten name van
Maria Lenk met een tijd van 6 min. 15.8
sec.. Het Europeesch record is in bezit van
Inge Soerensen met een tijd van 6 min. 16.2
sec. zoodat ook dit niet verbeterd werd.
Intusschen werd het Belgisch record, dat
op 6 min. 25 sec. stond echter aanzienlijk
verbeterd. Het nieuwe record ligt nog juist
boven het Nederlandsch record van Jo Waal
berg, dat op 6 min. 20.1 sec. staat.