Damp verraadt vreemde Vijftig jaar Arbeidsinspectie Herwaardeering goud Val van Viborg niet beslissend? Het Duitsche prijzeohof oordeelt: Uitbreiding K«L. M.-net V cr voerstarie ven verhoogd Roekelooze chauffeur gestraft Op een mosselbank gestrand Tweede Kamer Schip vier maanden opgehouden Redacteur van de „Vooruit" staat terecht Britsch Indië wil onafhankelijk zijn Ontploffing in gasfabriek Sa'omo's schoonvader..» Postvluchten op Indië Spaansche censuur onder Duitsche pressie? Onlusten op bananenplantages Een duikboot vernielt 80.000 ton..» Een vlag op een puinhoop Ontwerp goedgekeurd. De Tweede Kamer heeft gistermiddag het wetsontwerp voorloopige voorziening ten aanzien van de waardebepaling van den voorraad gouden munt en gouden muntmateriaal van de Nederlandsche Bank en regeling van de gevolgen dier voorzie ning (beteekende een voorloopige depre ciatie van den gulden met 18 procent) zon der hoofdelijke stemming aailgenomen. Het --ewijzigde amendement van de heeren -chouten en Algera, dat de strekking had de voorgestelde toevoegingen aan het reser ve-fonds en aan de bijzondere reserves der Bank te doen vervallen, werd na stemming erworpen 6320. Vóór stemden de A.B., ■N.S.B.. Staa'k. Geref. en C.D U. lfet gewijzigde amendement van den heer Teuli'ngs c.s. (dat tot strekking had. uit de goudwinst niet het volledige pondenverlies door de Nederlandsche Bank in 1931 gele den. te vereffenen, doch slechts het nog uit staande verlies en de bedragen, tot gedeel telijke dekking van het pondenverlies aan de reserves onttrekken) werd door den mi nister overgenomen. Leeningfonds. Vervolgens nam de Kamer het wetsontwerp instelling van een Leeningfonds zonder hoofdelijke stemming aan, nadat de minis ter het amendement van de heeren Wage naar en Teulings had overgenomen. Tegen het ontwerp verklaarden zich de nationaal socialistische kamerleden. Nadat nog eenige sprekers het woord hadden gevoerd over de hoofdstukken On derwijs en eeredienst van de Indische be grooting, werd de zitting verdaagd. De diensten gisteren begonnen. Hoezeer de oorlog in Europa het net van luchtlijnon der K.L.M. ook heeft ingeperkt, toch heeft men kans gezien bij het intreden van het voorjaar ondanks alle internationale moeilijkheden, de luchtlijnen en diensten, welke men heeft kunnen handhaven, uit te breiden. Weliswaar heerschte gisteren op Schiphol niet de opgewekte drukte, die in normale tijden het tijdstip van uitbreiding der dieu- -ten kenmerkt, maar wie de dienstregeling, die gisteren in werking is getreden, bestu deert, ontdekt dat de luchtverbindingen van Amsterdam uit en belangrijke verbetering hébben ondergaan. ,-t Het aantal diensten naar het Noorden Is mot een per dag uitgebreid.In ..san)env«er- king inet de Zweedsche A.B.A. en de Deen- sche D.D.L. is er thans een rechtstreeksche dienst naar Stockholm, een naar Malmoe en een naar Kopenhagen, vanwaar een pendel dienst eveneens verbinding met Malmoe geeft. Deze diensten worden dagelijks ge vlogen. Het aantal diensten naar Engeland is uit gebreid tot vier per dag. Een daarvan sluit aan op den dienst StockholmAmsterdam, zoodat men voor het eerst sedert het uit breken van den oorlog weer in een dag van Stockholm naar Londen kan reizen. Men vertrekt uit de Zweedsche hoofdstad des morgens te negen uur en is te ruim zeven tien uur op Shoreham of Lympe. In omge keerde richting kan men op denzelfden dag van Londen tot Malmoe komen. Evenals bij de oude dienstregeling vliegt (ie K.L.M. eenmaal per dag van en naar Brussel. Naarmate het voorjaar vordert, zal het K.L.M.-net nog verder uitgebreid worden. Het staat thans vast, dat op 1 April a;s. de zg. Norway-Air-express heropend zal wor den, (te directe verbinding tusschen Amster dam en Oslo met tusschenlanding te Chris- tiansand. Voorts is het wachten op de in richting van de terrein- en passagiersacco- modatie te Dieppe om de lijn Amsterdam Dieppe te openen, waardoor de luchtverbin- ding met Frankrijk hersteld \vordt. Tenslot te kan in den loop van de komende maan den do opening van de nieuwe lijn Amster damLissabon tegemoet worden gezien. NEDERLANDSCH LUCHTAFWEER GESCHUT ONOPHOUDELIJK IN WERKING. Een vliegtuig beschreef zelfs een cirkel in de lncht. De Regeeringspersdienst meldt, dat gistermiddag een tweetal vreemde vliegtuigen, waarvan de nationali teit niet kon worden vastgesteld, zich boven het centrum des lands hebben bevonden. Zij werden v. ver 6chillende plaatsen uit door batte rijen luchtafweergeschut beschoten. Bovendien zijn vliegtuigpatrouilles opgestegen. Hierna hebben de vreemde vliegtuigen ons rechtsge bied verlaten. Het Hsb. meldt over deze schendingen an ons rechtsgebied nader: Omstreeks kwart over twaalf werden gis ter boven Schiphol twee vreemde vliegtui gen waargenomen van onbekende nationali teit, welke op ongeveer 6000 meter hoogte passeerden. De aanwezigheid van de vlieg tuigen werd verraden door dampvorming achter een der toestellen, waarschijnlijk tengevolge van atmospherische toestanden. Vrijwel onmiddellijk kwam het luchtaf weergeschut in actie; Nederlandsche ge vechtskruisers stegen op om de beide toe stellen te dwingen ons rechtsgebied te ver laten. Korten tijd later waren de vreemde toe stellen buiten ons gebied,,waarna het lucht afweergeschut tot zwijgen kwam en de bei de vliegtuigen naar hun basis terugkeerden. Gistermiddag precies half een is te Amers foort en omgeving het afweervuur geopend op een vliegtuig van onbekende nationali teit. Het toestel bevond zich op zeer groote hoogte, naar schatting op 8000 meter. Ge- ruimen tijd cirkelde het boven Amersfoort en omgeving. Van alle zijden werd het luchtdoelgeschut in werking gesteld. Na ongeveer vijftien minuten, dus omstreeks kwart voor een verdween het toestel. Niet alleen nabij Amersfoort is het vlieg tuig van onbekende nationaliteit gesigna leerd doch ook in andere gedeelte van de provincie Utrecht. Onophoudelijk hebben de luchtafweerbatterijen op het toestel ge vuurd. Op verscheidene plaatsen in de pro vincie was het toestel duidelijk zichtbaar. Vooral was dit het geval in de omgeving van Woudenberg, waar het toestel zelfs een cirkel in de lucht beschreef. .Te Soesterberg zijn toestellen opgestegen ter -achtervolging. Te land en ter zee. Het Hsb. verneemt van bevoegde zijde: Evenals reeds in het buitenland is geschied met name in Engeland, hebben transport assuradeuren te Amsterdam en in Rotter dam besloten de premies voor het gewone gevaar voor zendingen van, naar en in Europa te verhoogen. Voor hen, die zich er rekenschap van geven aan welke geva ren góederen bij vervoer over zee bloot staan, en van de toeneming van deze ge varen ten gevolge van den oorlogstoestand, zal deze maatregel niet onverwacht zijn gekomen. Strandingen en aanvaringen zijn aan de orde van de dag hetgeen ook niet te verwon deren is, als men denkt, hoeveel hulpmid delen bij de navigatie, waarover de zeeman in vredestijd kan beschikken, hij thans in Europeesche wateren moet ontberen. Vele kustvuren zijn gedoofd, betrouwbare weer berichten ontbreken, vele schepen, varen met gedoofde lichten, terwijl zich voorts reeds een onnoemelijk aantal drijvende wrakken op zee bevinden, die vooral des nachts een groot gevaar voor de scheep vaart opleveren. Bij vervoer te land brengt het verduisterd zijn van steden en dorpen in de oorlogvoe rende lauden en de verlenging van den reisduur belangrijke verzwaring van het ri sico voor den assuradeur mede. Nadat het schip was vrijgegeven kon de reis naar .Amsterdam nog niet worden voort gezet, omdat het ijs het schip het varen be lemmerde. Pas toen de dooi inzette, kon de „Taurus" zijn reis vervolgen. De „Taurus" nam omstreeks half tien lig ging aan de Handelskade te Amsterdam, waar de lading gelost zal worden. Woens dag vertrekt het schip naar Rotterdam om lading in te nemen en aan het einde van de volgende week zal het de terugreis aan vaarden. Als bijzonderheid zij gemeld, dat de .Tau rus" in Amsterdam en Rotterdam de hier te lande voor de Finsche soldaten verzamelde Ski's zal inladen en naar hun bestemming brengen. Finsche papierzending eindelijk in Nederland. Duitsche con trabande en ijs vertraagden de reis. Gisteravond omstreeks half zeven arri veerde te IJmuiden het finsche s.s. „Tau rus" met een lading papier, papierstoffen en triplex aan boord, bestemd voor Amster dam. De „Taurus" had reeds eind October in ons land aan zullen komen, doch het schip was door de Duitsche contrabande controle aangehouden en naar Hamburg op gebracht. Pas enkele weken geleden werd het schip vrijgegeven, nadat een deel van de lading, bestemd voor Antwerpen, overge laden was in een ander schip, dat de goe deren naar hun bestemming heeft vervoerd. Een stuwende kracht op soci aal terrein, aldus minister van den Tempel In de oude, stemmige Ridderzaal heeft de Arbeidsinspectie gistermid dag haar vijftigjarig bestaan her dacht Prachtige bloemennianden, op de treden van den troon en voor het spreekgestoelte opgesteld, verhoog den het feestelijk karakter, dat de zaal bood. De belangstelling voor dit jubileum was bijzonder groot De zaal was geheel gevuld met belangstellenden ondér wie vele voor aanstaande personen, vertegenwoordigende de regeering van 't land, van provincies en gemeente, het industrieele en vakvereeni- gingsleven. Op het podium achter het spreekgestoelte hadden plaats genomen de minister van Sociale Zaken, dr. J. van den Tempel en de directeur-generaal yan l'e jubileerende inspectie, dr. ir. A. H. W. Hacke. Rede minister van den Tempel. Na een welkomstwoord van dr. Hacke schetste minister van den Tempel de voor geschiedenis der Arbeidsinspectie, waarbij spr. uitvoerig stilstond bij de kinderwet-van Houten. De Controle op de naleving der wetten geschiedde aanvankelijk door drie inspecteurs, thans rijn het er enkele hon derden. Ons volk mag zoo zeide spr. in dit verband dankbaar 'rijn Voor het bezit van een corps ambtenaren, die hun speciale taak. vinden in het toezicht OP den arbeid en alles wat darmede samenhangt, een corps harmonisch van samenstelling en dat door. het gehalte van zijn ambtenaren zijn taak op iófwaardige wijze verricht. De instelling van de arbeidsinspectie had plaats in den aanvang van een merkwaar dige ontwikkeling van het ecoomische- en sociale leven van ons land een ontwik keling, verbonden aan die van de gausche moderne wereld. Het' pröductiévermogfttTïam ïn snel tem po top gp tefjelidertfnJ "fcvyam ..de drang naar verftefertrrg der arbëroSVci-houdingen met elementaire kracht» van onderen op. De organisatie zoowel van werkgevers als van werknemers' nam een hooge vlucht. De arbeidsinspectie qjag er trotsch op gaan, dat zij den eiscfc, van den tijd heeft verstaan, dat zij de evolutie welbewust heeft medegemaakt en thans in ons sociale leven een zoo aanzienlijke plaats heeft ver worven. Ik geloof zonder gevaar voor te genspraak te mogen constateeren, dat zij het vertrouwen heeft van het gansche be drijfsleven. Zij is een stuwende kracht op sociaal terrein. De minister eindigde met het uitspreken van den hartgrondigen wensch, dat spoe dig in een wereld, waarin vrede .heersche, ook het Nederlandsche bedrijfsleven tot al- gemeen hernieuwden bloei moge komen en 'dat de arbeidsinspectie in den komenden tijd haar mooie sociale taak, die ook zoo'n diepgaande moreele strekking heeft, zal kunnen vervullen in een sfeer van voor spoed en algemeene bedrijvigheid. Oplegger door Gooische tram aangereden. Rondvliegende brokken ijzer troffen een motor rijder, die gedood werd. Een verkeersongeluk, dat naar het oordeel van de justitie gebeurde door roekeloosheid van een chauffeur, bestuurder van een trei- ler met oplegger, gebeurde op 24 Aug. j.1. op de hoek van den Nieuweweg en den Mid denweg te Amsterdam. Een motorrijder, die juist passeerde werd ernstig gewond en overleed nog dienzelfden dag. De chauffeur reed den Nieuweweg af en wilde den Middenweg oprijden in de richting Diemen. Juist naderde uit die richting een tramtrein van de Gooische stoomtram. De tram botste tegen de linkerzijde van den zwaren oplegger. Rondvliegende brokken ijzer en losgeslagen onderdeelen trof- een een juist uit de richting Amster dam passeerenden motorrijder met 't gemelde noodlottige gevolg. De chauffeur, zeide, dat hij de tram wel had zien aankomen, doch de afstand was nog zoo groot dat hij in verband met de snel heid van de Gooische naar zijn meening nog ruimschoots de trambaan kon oversteken, temeer daar de tram nog een halte moest passeeren en daar, naar verdachte meende, zou stoppen. De tram stopte echter niet, de bestuurder reed met onverminderde snelheid door en botste tegen het achterste deel van den oplegger. De officier van Justitie, vorderde tegen den chauffeur veertien dagen hechtenis, z.i. had de chauffeur den tram voorrang moeten ver- leenen. Zeker had hij er niet op mogen re kenen, dat de tram nog bij- de halte zou stoppen. Volgens den verdediger zou de Gooische tram veei sneller rijden dan reglementair is voorgeschreven en niet de soepelheid zou betrachten ten aanzien van de andere weg gebruikers. Hij drong dan ook aan op vrij- spraalw Uitspraak op 15 Maart. Maar de passagiers en post van „Ameland" en „Waddenzee" in veiligheid. Gistermiddag omstreeks drie uur zijn passagiers en post van de booten „Wadden zee" en „Ameland", welke, zooals wij gis teren meldden op twee kilometer afstand van Holwerd bij hun poging om naar Ame land te varen, in het ijs waren vastgeraakt op het eiland aangekomen. Met een barkas waren zij vart d« „Wadden zee" het eenige schip, dat reizigers ver voerde van boord gehaald. De schepen zijn door het in beweging zijnde ijs op een mosselbank geschoven en daar gestrand. In verband met den lagen waterstand van het oogenblik er heerscht oosten wind, waardoor de waterstand laag is en er is weinig verschil tusschen de getijden zijn de postbooten niet vlot te krijgen, Er moet gewacht worden op wind uit wes telijke richtingen en hoog water, hetgeen nog geruimen tijd kan duren. He bemanningen blijven aan boord. Ge vaar bestaat er niet, tenzij een sterken ijs gang in de Waddenzee zou ontstaan. Vrachtdienst Ameland-Leeuwar den spoedig weer normaal. Een motorboot van de reederij Gebr, Bruins te Hollum, welke sedert eind Decem ber in het ijs vastzat, is gistermiddag vrij gekomen en onmiddellijk naar Leeuwarden doorgevaren. De reederij Bruins onder houdt den vrachtdienst HollumLeeuwar den. Het ligt in de bedoeling het beurtver- keer HollumLeeuwarden zoo spoedig mo gelijk te herstellen. Het passagiersverkeer tusschen Ameland en den vasten wal zal, nu de beide postboo ten „Ameland" en „Waddenzee" zijn vast geraakt, worden onderhouden met een bar- kas., Zaak verwezen naai de meer voudige kamer. De chef van de Haagsche redactie van de „Arbeiderspers", de heer K. V. moest gisteren wegens smaadschrift, gepleegd tegen N. G., voor den Haagschen politierechter terecht De omstandigheden, welke tot deze straf zaak hebben geleid waren als volgt. G. was indertijd werkzaam bij den aardappelhan- del „Eigen Hulp", doch werd ontslagen. Naar aanleiding van dit ontslag publi ceerde het „Nationale Dagblad" een artikel, waarin naar de meening van den heer V. onjuistheden voorkwamen, welke hij be sprak in een artikel van zijn hand in de „Vooruit" van 16 November van het vorige jaar. G. voelde zich door dit artikel in zijn eer en goeden naam aangetast en diende een klacht tegen den heer V. in, die gister voor den Haagschen politierechter moest verschij nen. V.'s verdediger, had evenwel een be roep op het algemeen belang gedaan, waar door de zaak uitgesteld werd en werd ver wezen naar de meervoudige kamer van de Haagsche rechtbank. Het bestuur van het Indisch congres heeift gisteren een motie aangenomen, waarin wordt herhaald, dt volledige on afhankelijkheid het doel moet zijn. Aan deze resolutie wordt nog toegevoegd: de bevolking van Indië alleen kan aan haar eigen wetgeving den gepasten vorm geven en haar betrekkingen met andere landen bepalen door een wetgevende ver gadering gekozen op de basis van stem recht voor volwassenen. Twaalf Engelschen gewond Bij een ontploffing in een gasfa briek te Sheffield (Engeland) zijn twaalf arbeiders gewond. Zij heb ben allen brandwonden opgeloo- pen aan handen en gezicht. Twaalf armbanden om iedere arm. Koning Faroek van Egypte heeft de ope ning bijgewoond van de gouden kist, ont dekt in liet praalgraf van koning Psusennes Men vermoedt dat deze laatste de schoon vader was van koning Salomo. De sar- cophaag werd, aldus het R. Nwsbl., ontdekt door prof. Montet, van de universiteit van Straatsburg, op de plaats waar zich vroe ger de stad Tanis bevond. Bij de opening van de zware zilveren sarcophaag van Pharao Psusennes kwam een kist van zuiver goud, die prachtig was gegraveerd aan het licht: door de invloeden van de zeelucht, die blijkbaar was binnen gedrongen, was van de mummie niet veel meer dan een geraamte over. Er was een gouden masker, rondom eiken arm twaalf armbanden, vijf oorringen, gouden halsket tingen. enkelbanden en gouden muilen. Op de heenreis arriveerde de Oe hoe te Rangoon en de Wielewaal te Alexandriê, terwijl op de terug reis de Gier en de F.moe resp. Alexandriê en Rangoon bereikten. Krantenoplaag in beslag geno men. In gezaghebbende kringen zegt men, dat de Spaansche censuur onder Duitsche pres sie de publicatie van berichten over het tot zinken brengen van het Spaansche s.s. „Banderas" door een Duitsche duikboot heeft verboden. De Spaansche pers heeft gemeld, dat het schip door een ontploffing aan boord gezonken is. De geheele oplaag van de „Ya" van 20 Februari, waarin een volledig verslag van liet voorval was opge nomen. is in beslag genomen. 39 wagons van het kostelijke fruit in brand gestoken. Uit San José (Costa Rica) komt het be richt, dat een versterkte politiemacht de bananenplantages bewaakt aan de kust van den Stillen Oceaan, aangezien de overheid voor onlusten vreesde als gevolg van een geschil tusschen de beheerders der United Fruit Conipany en arbeiders op de planta ges. Het dispuut was ontstaan naar aanlei ding van een huisvestingskwestie. Woens dag zijn 39 wag. van de fruitonderneming in brand gestoken. Deze daad was, naar men gelooft, het werk van saboteurs. Het Duitsche legerbericht. Het opperbevel van den Duitsche weer macht maakt bekend: In het Westen plaatselijke activiteit van artillerie en patrouilles. Zooals in een afzonderlijk bericht reeds is medegedeeld, heeft een van een langdu rige reis teruggekeerde onderzeeboot onder commando van den kapitein Werner Hart- mann gerapporteerd, dat zij 45.000 ton scheepsruimte tot zinken heeft gebracht. De duikboot heeft daarmede op twee reizen in totaal 80.000 ton scheepsruimte tot zinken gebracht Het luchtwapen maakte op 29 Februari opnieuw ondanks het ongunstige weder ver kenningsvluchten boven Oost Frankrijk en de Noordzee. Finnen zouden zich ln nieuwe stellingen rond de stad kunnen terugtrekken. De Russen bevinden zich na drie maanden strijd op ongeveer 88 WM. in Finland, op h'et front in de landefPbte. De mogelijkheid van den val van Wiborg wordt thans algemeen besproken. W iborg li t thans in puin. Alleen de Finsche vlag op het slot geeft eenig tee- ken van leven. Iedere twee minu ten worden twintig salvi op de stad afgevuurd. Ook het gebouw van het Duitsche consulaat is be schadigd. Gisteren was het weer heerlijk" zonnig weer. Militaire deskundigen te Stockholm zijn van meening, dat het grootste gevaar, waarvoor de Finnen thans geplaatst zijn, bestaat in de mogelijkheid van een vast beraden Russischen opmarsch over het ijs van de Golf van Wiborg naar het vaste land. Men betwijfelt of de Finnen over vol doende manschappen beschikken om de geheele kust van het vasteland te be schermen. De achter Wiborg gelegen hoofdweg naar het binnenland wordt eveneens dagelijks gebombardeerd om de ravitailleering der Finnen tegen te gaan. De terreinen aan weerszijden van dezen weg zijn vol bom- trechters. Des nachts bevinden zich stroo- men vluchtelingen op dezen weg. Het ge heele district ten westen van Wiborg is ontruimd. Val van Wiborg niet beslissend? Men is van opvatting, dat de val van Wiborg over het lot der Fin nen niet beslissend zal zijn, daar zij zouden kunnen terugtrekken op nieuwe verdedigingslinies in de heuvels rond de stad. Ook in het noorden hebben de Finnen het hard te verduren. Men gelooft, dat de Russen aan het front van Petsamo over meer dan twee divisies beschikken. De Finnen, die den geheelen winter de Russen aan dit front hebben opgehouden, met betrekkelijk wei nig skipafrouilles, hebben thans goedver- sterkte stellingen ingenomen bij Nautsi, dat beschouwd wordt als een belangrijk strategisch punt. Indien de Finnen zich' van Nautsi zouden moeten terugtrekken, zouden zij de bescherming, welke de Noor- sche grens voor hun linkervleugel vormt, verliezen. In dat geval zouden de Russen van het noorden uit langs de beide kan ten kunnen optrekken. Neutrale goederen, die een vijan delijke haven aandoen, heb ben een „vijandelijke bestem ming". De president van het Prijzenliof te Ham burg, Rothenberger. zet in het „Zeitschrift der Akademie Fuer Deutsches Recht" de Duitsche begrippen van „contrabande" uit een. De kwestie of een lading neutrale of vijandelijke eigendom is. wordt, aldus de schrijver, door het Hof steeds zeer uitvoe rig behandeld, omdat daarvan al direct af hangt, of men bij de prijsprocedure wel als belanghebbende kan optreden. Duitschland zou, aldus Rothenberger het zich zeer ge makkelijk kunnen maken, door eenvoudig de Britsche opvatting te volgen. De Britsche prijsrechtspraak heeft zich in het verleden op het standpunt gesteld, dat door neutra len bevrachte en naar vijandelijke ontvan gers verscheepte goederen bij voorbaat als vijandelijk beschouwd moeten worden, zon der dat op de werkelijke rechtspositie acht wordt geslagen. Daarentegen houdt het Duitsche prijzenhof ten volte rekening met de materieel rechtspositie, dus met'de kwes tie van den juridischen eigendomsovergang voorzooverre de eigendomsverhouding met zekerheid nagegaan kan worden Wat is minq"? „vijandelijke bestem- mn*81? .°'v.e .oudt Rothenberger zich bezig ®,,Knp, «vijandelijke bestemming" h- Krachtens een rechtsge- ?le het volkenrecht reeds lang gelding heeft, wordt de vijandelijke bestern- als aangetoond beschouwd, wanneer een vijandelijke haven zou aan- Bit geldt ook voor goederen, die feitelijk voor een neutrale haven be stemd zijn, omdat, wanneer een vijandelijke haven aangedaan wordt elke betrouwbare controle op een mogelijk ingrijpen van den vijand ophoudt, (W ij teekenen hierbij aan. dat deze Duit- sctie opvatting van het begrip „vijandelijke lestemnung' door ons aan den lijve is on- üervonden, o.a. door het torpedeeren van ue „Burgerdijk", een geheel Nederlandsch schip met Nederlandsche lading, bestemd voor Nederlanders, welk schip op de route naar Duins in den grond werd geboord. Red.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2