dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Viborg nog in Finsche handen Lichtsignalen Vliegtuigen bestoken Geen verplichte controle op zaadteelt over ons heele land Nederlandsche schepen Kruiend ijs op het IJsselmeer Van Texel tot Brabant brengen zij onrust Een tekort aan goede paarden? KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 30 (2 UJNEN) FINLAND groote kindersterfte. Hachelijk avontuur van korporaal-vlieger Voor nabestaanden van omgekomenen mitrailleur vuur en bommen op de elziena - twee man ge dood. ook andere schepen onder vuur genomen. Groote ongerustheid over het lot van de „Rijnstroom" hoe de elziena onderging. EERBERICHT DE BILT SEINT t Meisje uit Breda nog niet terecht HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-Mj}. Holland» Noorderkwartier. N.V.'.te Den Hetder DINSDAG 5 MAART 194C 68e JAARG. No. 8866 Uit Helsinki wordt bericht, dat Viborg jog niet aan de Russen is overgeleverd. De zegevierende tijding, enkele dagen geleden door de Russen de wereld ingezon den, en schijnbaar bevestigd door de wei felende toon der Finsche berichten, blijkt dus niet geheel juist te zijn geweest. Puinhoop na puinhoop wordt door de Finnen met taaie vastberadenheid verde digd en de Russen kunnen, ondanks huri geweldige overmacht slechts zeer langzaam en behoedzaam, voetje voor 'voetje vooruit komen. De bezorgdheid te Helsinki in verband met den toestand te Wiborg en de situatie in het algemeen is verminderd door de ontvangst van drie berichten: le Terugtocht der Russen bij Nautsi aan het front van Petsamo; 2e Finsche successen te Kollanjoki en el ders; 3e Eerste teekenen van het begin van den fmeeuwval te Helsinki, waar de tempera tuur even onder het vriespunt is. Groote sterfte onder geëvacu eerde kinderen. Blijkens een rapport, opgesteld voor het Hoover-fondscomité, is 46 procent der kin deren, die van het uiterste oostelijke front zijn teruggetrokken, lijdende aan mazelen, bronchitis of longontsteking, terwijl 755 kinderen, d.w.z. 11 procent, gestorven zijn. Er wordt op gewezen, dat dit percentage hooger is dan dat der sterfte onder de sol daten, die deze geëvacueerde gebieden aan het front verdedigen. Het Hoover-comité heeft plannen opge steld voor de onmiddellijke beschikbaarstel ling van zes ambulances en geneesmidde len teneinde het lot dezer kinderen te ver zachten, Van 25 meter hoogte nlt zijn vlieg tuig in zee gesprongen. Gistermiddag heeft de korporaal-vlieger Van Berkum, die met een tweepersoons les- vliegtuig van het vliegveld te Vlissingen was opgestegen, boven de Noordzee een angstig avontuur beleefd. Hij geraakte in den mist verdwaald, ter wijl zijn benzinevoorraad allengs slonk. Op het moment, dat hij meende, dat de motor over enkele seconden zou stoppen en het toe stel in zee zou storten, ontdekte hij in de Wielingen het Grieksche s.s. „Corinthiatos De piloot vloog naar het schip en cirkelde er laag over heen teneinde op die wijze de aan dacht te trekken. Vervolgens gaf hij de opva renden door middel van gebaren te kennen, dat hij het toestel wilde verlaten. Onmiddel lijk zette de bemanning een sloep uit, de pi loot verliet zijn stuurhut en klom op de ca bine om van een hoogte Van omstreeks 25 meter in het water te springen. Hij zwoni daarna naar de sloep en bereikte korten tijd later Vlissingen. De vlieger bleek geheel ongedeerd te zijn. Het vliegtuig is na in zee te zijn gestort, spoedig gezonken. Met medewerking van de marine zal thans getracht worden het vliegtuig te bergen. Geen bijzondere wettelijke maat regelen. Op-vragen van mevrouw Bakker-Nort be treffende het pensioen van weduwen en weezen van in militairen dienst omgeko men dienstplichtigen en de regeling van de begrafeniskosten van die dienstplichtigen, heeft de minister van defensie onder ande re geantwoord, dat er zijns inziens maar enkele gevallen bekend zijn, dat gezinnen van omgekomen dienstplichtigen in kom mervolle omstandigheden verkeeren. Daarom ziet de minister nog geen grond voor wettelijke voorzieningen. Wel is hij bereid in enkgle gevallen een gratificatie boven het wettelijk pensioen te verleenen. Gevaar voor de dijkwerken bij Urk. Gistermiddag omstreeks half vijf is het ijs in het IJselmeer, in den omtrek van Urk gaan kruien. Tengevolge hiervan zijn de schotsen op ongeveer twee kilometer af stand van het voormalige eiland, over een lengte van vijftig meter over den dijk ge schoven Thans bestaat ernstig gevaar voor de keeten op den dijk. De werking van het ijs wordt steeds grooter. Op tal van plaatsen in ons land worden nog steeds lichtkogels waargenomen, welke naar men aanneemt worden afgestoken om vliegtuigen van vreemde nationaliteit te helpen in het bepalen van hun koers. Zoowel boven Texel, als in de omgeving van Callantsoog zijn lichtkogels waargeno men. Maar ook in Brabant gingen in de laatste dagen deze seinen omhoog. Vanuit Tilburg waren ze zeer goed zichtbaar. Ook in het land van Maas en Waal wer den de onrustbrengende lichtseinen opge merkt. Niet altijd verraad! Het Rotterd. Nieuwsbl. wijst er op, dat men niet bij elk lichtend verschijnsel aar, verraad of spionnage moet denken. Een groot deel van de lichtverschijnselen is, al dus het blad, in het geheel niet geheimzin nig. De baan van de luchtdoelprojectielen wordt des avonds aangegeven door.een licht spoor. Deze projectielen worden gebruikt bij de 2 en 4 centimeter stukken. Zij zijn aan de achterzijde voorzien van een lichtsas, welke na het afvuren gaat gloeien. Men krijgt dan den indruk alsof er een licht- of vuurpijl wordt afgeschoten. Het lichtspoor dient ter eventueele correctie van het vuur, dat, nu de baan, welke het projectiel volgt, zicht baar is, gemakkelijk kan geschieden. Zelf vernietiger. Bij de 2- en 4-centimeter-projectielen, die ingesteld zijn op explosie bij inslag, dat wil zeggen, dat deze projectielen ontplof fen als zij tegen het doel botsen, wordt 'n zelfvernietiger toegepast Deze brengt het projectiel tot ontploffing als het zijn groot ste hoogte bereikt heeft en dus zijn val aangevangen heeft. Overdag is deze explo sie te herkennen aan een klein rookwolk je. Bij avond en des nachts vertoont dit wolkje een fosforiseerende werking, waar door een lichtschijnsel zichtbaar wordt. Bij de 4 centimeter projectielen varieert de kleur van geel tot rood, bij de 2 centi meter stukken is de kleur paars. Werkt de zelfvernietiger niet, dan komt het projectiel onbeschadigd naar beneden en kan dus gevaar opleveren. Behalve de hierboven genoemde lichtver schijnselen zijn er nog vele andere, die ook aan onze defensie zijn toe te schrijven Ons leger past n.1. wel vuurpijlen toe als alarmsignaal. Zij wordenin het veldleger gebruikt bij de luchtdoelartillerie zoowel als bij de zoeklichtafdeelingen. Tensotte zijn er nog tal van andere licht verschijnselen, die op toevallige wijze ont staan. Wij denken daarbij aan het sterke vonken van de stroomafnemers van trams en elec- trische treinen, aan het electrisch lasschen, dat, als het bij herstellingswerkzaamheden aan tram- of spoorbaan geschiedt, veelal des nachts gebeurt, aan het „wippen" van een auto over een klein en stijl bruggetje, waardoor de koplampen een oogenblik hun lichtbundels naar boven zenden. Een val lende ster wordt door een leek soms ook al als een spionnensein gekenmerkt. Het zijn allerminst geheimzinnige lichtsignalen. Toch staat wel vast, dat los van al deze „verklaarbare" gevaUen, welke ook dik wijls bij de autoriteiten worden aangebracht en na onderzoek van onschuldige aard blij ken. in vele gevallen aan onvaderlandslie vende daden of spionnage moet worden ge dacht. Zoowel de politie als de militaire autori teiten hebben echter hun waakzaamheid ver hoogd, terwijl de hulp van het oubliek zeer groot is, zoodat mag worden aangenomen, dat de daders vandaag of morgen gevat zullen kunnen worden. Werd in den loop van dezen oorlog reeds eenige malen het bombardeeren van Deen- sche en Noorsche booten door vreemde vliegtuigen gemeld, thans zijn Nederland sche schepen het slachtoffer geworden. Het motorschip „Elziena" is door een Duitsch vliegtuig gebombardeerd. De kapi tein en de machinist zijn gedood, drie ove rige opvarenden zijn door een Deensch schip opgepikt. Het Nederlandsche schip „Jonge Willem", metende 1632 ton. is met machinegeweren uit een vliegtuig bestookt. Groote ongerustheid bestaat over het lot van de „Rijnstroom", welke Zondag van Duins naar Amsterdam is vertrokken, en waarvan men sindsdien niets meer heelt vernomen. Een gekapseisde reddingsloep is drijvende gevonden. De Elziena was een nietig scheepje, mat slechts 197 ton, werd gebezigd voor de kustwacht en voer onder commando van den 22-jarigen kapitein Eldriks, die als zoodanig zijn eerste reis maakte. Uit het verhaal, dat een der opvarenden van de „Elziena". de stuurman A. Einkela, ons telefonisch deed, blijkt, dat de „Elziena Zaterdag 24 Februari vertrokken was met een lading uien naar een van de Engel- sche havens. Al spoedig bevond het schip zich langs de Engelsche kust. Wij waren verplicht, aldus de stuurman, naar Duins te gaan en hoorden, dat we zoo spoedig mogelijk moesten opvaren naar Southend, hetgeen den daarop volgenden Dinsdag dan ook geschiedde. Daarna werd de reis in noordelijke richting voortgezet. Deze ver liep echter zónder bijzondere gebeurtenis sen. De aanval geschiedde Zaterdagochtend vroeg. Op de scheepswanden waren groote Nederlandsche vlaggen geschilderd, zoodat de nationaliteit van het schip duidelijk zicht baar was. Naar de kok, de heer Jager, die in het ziekenhuis is opgenomen, met verwon dingen aan het hoofd, het gelaat en de ar men, verklaarde, heeft een Duitsch vliegtuig, na zeer laag over het schip gecirkeld te heb ben, de „Elziena" zesmaal met machinege weervuur bestookt. De kapitein was, om zich te beschermen, plat op den vloer van de stuurhut gaan lig gen en gaf mij, aldus de heer Jager, bevel om naar beneden te gaan. Het achterdek werd door een bom getroffen, waarna een andere bom de stuurhut versplinterde. De kapitein kwam hierbij om het leven. De heer Jager werd door de in het rond springende splinters van de stuurhut getroffen en ge wond. Toen de motordrijver' en de eerste stuurman trachtten een reddingboot neer te laten, dook het vliegtuig opnieuw omlaag en liet een derde bom vallen, welke de redding boot vernielde en den motordrijver doodde. „Ik gooide een vlot over boord, aldus vervolg de de heer Jager, „en dook in de zee. De eer ste stuurman en de matroos volgden mij en wij slaagden er in met het vlot weg te ko men, maar het was zoo enorm koud, dat wij op elkaar moesten gaan liggen om een beetje warmte te krijgen. Een Deensch schip hëeft de drie mannen, nadat deze 36 uur hadden rondgedreven, opgepikt. Ook andere schepen bestookt. De Nederlandsche kustvaarders Wasa, Amazone en Boekelo, zijn tijdens de vaart op de Noordzee door onbekende vliegtuigen met mitrailleurvuur bestookt. De schepen waren Vrijdagavond om zeven uur uit New Castle on Tyne vertrokken, allen geladen met kolen voor België. Zij werden aangevallen, nadat zij ongeveer een uur gevaren hadden. De „Wasa" en de „Boekelo" hebben inmiddels de haven van bestemming bereikt. Zij be kwamen geen schade bij de beschieting. Men heeft niet gehoord, dat dit bij de „Amazone wel het geval zou zijn. Een Engelsche boot, welke in de nabijheid van het drietal Nederlandsche kustvaarders voer, werd gebombardeerd. Opvarenden van de „Boekelo" namen waar dat van den Engelschen wal af een vliegtuig werd neergeschoten en in zee stortte. De Engelsche bladen berichten, dat het Nederlandsche motorschip „Jonge Willem' van de Middellandsche Zeevaart Comp., dat vijftig overlevenden van het gebombardeer- Een demonstratie met luchtdoelgeschut voor de Rotterd amsche autoriteiten, o.w. burge meester Mr. P. J. Oud, ter gelegenheid van de installatie van het landstormcorps der afdeeling luchtafweer, welke Maandag in de Maasstad plaats vond. Minister streeft naar een vrij willige regeling. Op vragen van den heer Droesen betref fende het keuringswezen van zaaizaden heeft de minister van economische zaken o.a. geantwoord. De oorzaak, dat ook de pogingen van staatsraad dr. A. A. L Rutgers om eenheid te brengen in de keuring van zaaizaad mis lukten. moet naar de opvatting van den mi nister vooral toegeschreven worden aan de verschillende zienswijze, die N.A.K. en B.K.Z. omtrent de zaaizaadkeuringen op het oogenblik nog hebben. Het ligt thans niet in het voorne men van den minister het tot stand komen van zoodanige wettelijke re gelingen te bevorderen, waarbij de controle op de teelt van zaaizaden en pootgoed in volle omvang ver plichtend wordt voorgeschreven. de Engelsche passagiersschip „Domala" red de, zelf heeft blootgestaan aan bommen en machinegeweervuur van Duitsche vliegtui gen. De Rijnstroom vergaan? Met vrij groote zekerheid kan worden aan genomen, dat de, .Rijnstroom" is gezonken. Een sterke aanwijzing daarvoor vormt het feit, dat' Zondag in de buurt van de boei bij Westhinder verschillende eigendommen van de „Rijnstroom" drijvende zijn aangetroffen, waaronder een gekapseisde reddingsloep. Aangezien er zich aan boord van de „Rijn stroom" twee reddingsloepen bevonden, is et nog hoop, dat de bemanning, die uit 12 per sonen bestond, zich in deze boot heeft kun nen redden. Kapitein van de „Rijnstroom" was de heer Verhoef. Het schip, heeft een bruto inhoud van 695 ton en is in 1937 in Amsterdam ge bouwd. De Nederlandsche regeering bestudeert de gegevens over deze neutraliteitsschendingen. De heer L. Verhoef, kapitein van de „Rijn stroom", welk schip, dat op weg was van Duins naar Amsterdam, naar men vreest, veagaan is. Verwachting: Stormachtige tot krachtige, later afnemende Noordwestelijke tot Noorde lijke wind, wisselende be wolking, plaatselijk enkele lichte buien, kouder dan gisteren. terwijl daarnaast ook de aflevering gereglementeerd zoude worden. Veeleer gaan zijn gedachten naar een op de wet gebaseerde regeling, waarbij de gebruikers van zaaizaad en pootgoed in de gelegenheid wor den gesteld, zaaizaad en pootgoed te betrekken, voorzien van een rijks- merk. dat uitgereikt wordt door een van overheidswege erkend controle station voor zaad en pootgoed, in welks bestuur het daarbij betrok ken bedrijfsleven in zijn verschil lende schakeeringen zitting heeft. De aansluiting bij dit controlestation dient geheel vrijwillig te zijn. Het ligt voor de hand, dat voor elk product slechts een sta tion erkend kan worden. Opmerking ln haar algemeen heid volgens den minister niet juist. In een nota naar aanleiding van het ver slag over het wetsontwerp tot bekrachtiging van het Kon. Besluit van 31 October 1939, tot regeling van den invoer van paarden en slachtpaarden schrijft de minister van eco nomische Zaken o.a.: Naar aanleiding van het feit, dat enkele leden bij het afdeelingsonderzoek van dit wetsontwerp verklaarden tegen elke invoer van paarden en slachtpaarden bezwaar te hebben, zij nog opgemerkt, dat de regeering „eerder" maatregelen diende te nemen, waar door de paardenfokkerij in ons land tot groo- tere ontwikkeling zou komen, dat de in voer van paarden voor een deel ook paar den betreft, welke voor de binnenlandsche fokkerij van beteekenis zijn. De opmerking van deze zelfde leden, dat de paardenvorderingen in September 1939 zouden hebben aangetoond, dat er in ons land een groot tekort aan goede paarden bestaat, is in haar algemeenheid zeker niet juist. Voor zoover hier gedoeld wordt op 't feit, dat onder de aangeboden paarden zich een betrekkelijk gering contingent van het zadelpaardtype bevond, zou de minister deze leden willen doen opmerken, dat de binnen landsche fokkerij uiteraard in de eerste plaats is ingesteld op de productie van land- bouwpaarden. GEEN ENKELE AANWIJZING. De dienstbode Theodora Goossens, die sinds Woensdagavond spoorloos is. is tot heden niet teruggekeerd. De politie heeft nog geen enkele aanwijzing omtrent haar verblijfplaats. Wel is gebleken, dat zij Woensdagavond circa 7 uur 20 in de Bosch straat te Breda gespoken heeft met een veel ouderen man. die een overjas, een gleuf- hoed en beenkappen droeg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1