H. Ms. „Oir bij 't Kuitje neergezet
REUMATIEK
Onvergetelijke tocht door de
haven van Nieuwediep
Groote
beslissingen
voor de deur.
De drie lijken geborgen
Snelle berging met 6e
drie bokken
moeheid en slapte,
zenuwachtigheid en
overspanning;
Huiduitslag, Jeuk,
Eczeem
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Vrijdag 8 Maart 1940
Tweede Blad
Pas op voor
&e \X van
Bemanningslijst Oll
Uitslag publieke verkoop
verdubbelt Uw energie
Vice-admiraal Ferwerda
„Wat overkomt
me nou**1?'
Burgerlijke Stand van Den Helder
GENEESMIDDEL
TEGEN HUIDRRNDOENIMGEN
Het einde
van de Finsche tragedie of....
Dienstmeisjes*, .opgepast!
Was de Woensdag een bewogen dag,
zoowel voor de Marine als voor de bur
gerij, die zoo zeer meeleeft met het
tragisch gebeuren met H. Ms. „O 11",
ook Donderdag heeft het niet aan span
nende momenten en emoties ontbroken.
Want gisteren heeft men met inzet van
een enorme hoeveelheid energie gepoogd
de gezonken onderzeeër te lichten en aan
het einde van de haven in ondiep water
te brengen. Hierin is men geslaagd, zelfs
spoediger dan men had durven verwach
ten.
Toebereidselen.
Heel den morgen dromde men samen op het
havenhoofd. En zij die er -waren mochten een
schouwspel zien dat ze nog lang in herinnering
zullen blijven behouden: een vloot van bokken
en sleepbooten, met daartusschenin de „O 11".
Een deel van den commandotoren steekt
boven water uit, de zon schijnt op het heldere
grijs van den radio-peiler, op het harde groen
van het achterschip en op het kleine stukje
rood van 't onderschip dat nog net boven water
zichtbaar is. Ook het rood en wit van de op
den commandotoren geschilderde driekleur
komt boven water uit.
De drie bokken, een van 75 ton en twee van
50 ton, hebben reeds verbinding gemaakt.
Twee kabels heeft men op het voorste deel
van de „O 11" bevestigd, en een in het midden.
In den nacht zijn ze reeds gekomen, en waar
de marine bereids alle toebereidselen gemaakt
had, nam het slechts weinig tijd in beslag de
kabels aan de bokken te bevestigen.
Het duurt echter nog tot bij 12 uur in den
middag, voor men van den wal af de eerste
beweging in de „O 11" ziet.
Op den wal.
Op den waldaar dromt men nog
steeds samen. Wie er is, denkt niet meer
aan weggaan. Dit schouwspel wil men niet
missen. Jong en oud staan naast elkaar.
Men gist en argumenteert over de Eansen
tot berging van de „O 11". Over het alge
meen is men in dit opzicht optimistisch.
Hoe. kan het ook anders, denkt men, dr.«3
zulke zware bokken b|j zulk een betrekke
lijk kleine onderzeeër.
Het is bij de kleine vloot daar voor De
Harssens een drukte en bedrijvigheid van be
lang. Officieren, onderofficieren en manschap
pen ziet men her en der draven. Bootmans
fluitjes gillen van bok tot bok, trossen worden
aangedragen door rappe matrozen-handen.
De sleepbooten, drie, vier in getal, liggen
naast de bokken. Uitpuffend zware kolommen
witte stoom, die in den stijven bries wegflar-
den. Assen, raderen en wielen hoort en ziet
men wentelen. De laatste toebereidselen
Beweging
Dan gaat de sleepboot „Antoinette Goed
koop" er voor liggen; zij is met een stalen
kabel aan het boven water uitstekende
deel van de „O 11" verbonden. Wij zien nu
hoe de kabels, die van de drie bokkert naar
de onderzeeboot loopen, zich spannen. Stalen
koorden, waaraan thans vele tonnen gewicht
komt te hangen.
Zullen die stalen koorden bestand zijn
tegen het ontzaglijk gewicht van duik
boot en water tezamen?
C'
Gisteren voelde ge U heel wat mans en van
daag zit ge terneer geslagen, met een ondra
gelijke, zangerige, maar niet te stillen pijn...
Maart heeft U te pakken: U hebt het onge
stadige weer onder de leden... Laat het er
niet bij zitten grijp liever vandaég in dan
morgen: Neem Kruschen Salts. Dat zal U
goed doen. Kruschen spoort Uwe bloedzuive
rende organen aan tot krachtiger werking,
tot grooter vitaliteit. Zoodoende filteren
ze alle schadelijke zuren, langs natuurlijken
weg uit het lichaam en nemen zóó de oorzaak
weg, van Uw pijnen en ongemak.
Mej. K. schrijft: Ik leed aan Rheumatische
pijn in mijn ledematen; vooral in mijn han
den, die mij ondragelijk pijn konden doen. Ik
had niet den moed meer, iemand een hand te
geven, want dat bezorgde mij onhoudbare
pijnen... ben ik begonnen regelmatig Kru
schen Salts te nemen... en ik moet zeggen,
dat na betrekkelijk korten tijd mijn pijnen
geheel verdwenen zijn..."
Ook U w gestel vraagt om de aansporende
Werking van Kruschen's zes minerale zouten.
Kóóp toch een flesch Kruschen! Dan kunt
ge zélf ondervinden, hoe weldadig de gevol
gen zijn en hoe ge U al gauw 'n heel ander
mensch voelt jonger, prettiger en vrij van
pijn! Kruschen Salts is verkrijgb. bij apoth.
en drog. k 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot
Pak). Fabr.: E. Griffiths Hughes Ltd., Man-
tóester (Engeland). Opger. 1756. (Adv.)
Op dat moment nog een vraag
Het wordt wordt half 12.12 uur
en ineensineens ziet men van den
wal af, dat er beweging in de „O 11" zit.
Eerst nauwelijks zichtbaardan iets
duidelijke? ziet men, hoe het schip op
getild wordt. Een decimeter, twee deci
meter, en al spoedig nog hooger. Tege
lijkertijd komt er ook een achterwaartsche
beweging in het schip en uit alles blijkt
duidelijk dat de bokken het zullen klaren.
De bocht door de haven.
En zoo neemt deze historische sleep-
tocht door de haven een aanvang. Een
sleeptocht, die geen enkele der duizenden
ooggetuigen z'n leven lang meer zal kun
nen vergeten.
Voorop, de ferme sleepboot van Goed
koop, de „Antoinette", die acher zich aan
sleept de „O 11", waarvan zich meer dan
drievierde deel onder water bevindt, en de
drie drijvende bokken. Deze wonderlijke
vloot wordt dan besloten met een drietal
andere Goedkoop-sleepbooten, die voor
het richtig manoeuvreeren zorgdragen.
De commandant der marine, schout-bij-nacht
Jolles, benevens de Chef-Staf, kolonel Van den
Berg, die geruimen tijd op de lichters aan
wezig waren teneinde de werkzaamheden,
onder leiding van den commandant van den
onderzeedienst, den luitenant ter zee le kl.
Callenfels, gade te slaan, waren inmiddels
weer aan land gestapt.
Om kwart over 12 kwam de goede vaart
er in: vrij snel trok men gezamenlijk de „O 11"
de haven door, en uit alles was te zien, dat
men op deze manier binnen anderhalf uur het
einde van de haven bereikt zou hebben.
Het publiek holde mee. Stelde zich op op
die plaatsen, waar men een goed gezicht had
op dezen vreemden vaartocht. Vreemd en
makaber, omdat men zich steeds bleef reali-
seeren dat zich daar in dat hulpelooze, en
niet manoeuvreerbare onderzeebootlichaam,
menschen bevonden, die iets meer dan een
etmaal geleden, hun beste krachten gegeven
hadden aan 's lands belangen.
Nóg hoorde men stemmen opgaan, die de
mogelijkheid open hielden dat de vermisten
nog in leven zouden zijn. IJdele hoop, maar
begrijpelijk. Om 1 uur is men ter hoogte van
het Havenkantoor. Op de schepen aan de
steigers ziet men stil dezen sleeptocht aan.
Er wordt weinig commentaar op geleverd.
Wat valt er trouwens ook over te zeggen
Op de marineschepen stellen de bemanningen
zich op. Brengen het saluut. Ook op de onder
zeebooten die in de haven liggen. Het is hier
op, dat men de tragiek van dezen tocht wel
dubbel moet gevoelen.
Overal ook worden de vlaggen gestreken;
een groet, die in deze momenten meer is dan
een voorgeschreven ceremonieel.
Wjj vernemen de plannen: deze ze, de O. 11
bij hoog water zoo hoog mogelijk op de zand
bank achter de haven, het bekende „Kuitje",
te zetten. Met laag water zal men dan een
onderzoek instellen naar de stoffelijke over
schotten der drie vermiste opvarenden. Ver
volgens zal men het gat in de O. 11 tijdelijk
dichten en het schip (voorzien van houten
kisten, die het vaartuig drijvende houden) en
het zoo spoedig mogelijk naar de Marinewerf
vervoeren, alwaar zij in het dok gezet zal wor
den. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat
de O. 11 binnen enkele maanden weer vaar
klaar zal zijn.
Het is half 2 als de O. 11 bij het „Kuitje"
arriveert. Drommen menschen willen de slui
zen overhollen, doch worden tegengehouden
door politie en militairen. „Tot hiertoe en
niet verder", is thans geboden.
De sleepbooten en bokken kiezen hun posi-
sitie, en dan vangt het moeizame werk aan
van het zoo hoog mogelijk aan den grond
zetten van de onderzeeboot. Dit is een karwei,
dat verscheidene uren in beslag neemt.
De menigte verspreidt zich. Er valt niet veel
meer van verre te zien, dus waarom zou zij
nog langer blijven?
Het wordt stil aan de haven. Ook aan het
havenhoofd, waar sedert zoo vele uren mevr.
Logmans vertoeft heeft, wachtend op hem,
van wien zij niet kan en durft denken, dat
hij niet meer thuis zal komen.
Thuiskomen...
Ook de O. 11 is nu thuisgekomen, maar
nimmer waren de omstandigheden van een
thuisvaart zoo tragisch als op dezen 7den
Maart.
Fantastische redding.
Van een der geredde opvarenden vernemen
wij nog een verhaal, dat, hoewel het fantas
tisch klinkt, toch waar gebeurd blijkt te zijn,
aangezien wij het van verschillende personen
hoorden bevestigen. Op het moment dat de
botsing plaats gevonden heeft, bevond zich
een der matrozen in het voorste gedeelte van
de O. 11. Eensklaps voelde hij een zonderlinge
beweging in het schip, en direct erna hoorde
hij een zware stoot op den buitenwand. Ter
zelfder tijd barstte de wand open en stroom
de het water in een breeden golf naar bin
nen. De matroos greep zich vast aan een der
spanten van het schip teneinde zich zoo
staande te houden. Hij zag, dat een anderé
opvarende gevallen was, en niet meer op
stond. Waarschijnlijk was deze bekneld ge
raakt tusschen een torpedo. Het gelukte den
matroos, ondanks het binnengolvende water,
bij het gat te komen en naar buiten te klim
men. Hij zwom naar fort „De Harssens" en
werd daar opgenomen. Hg moest naar het
De officieele bemanningslijst van de O. 11
ludt: Luit. ter zee 2e kl. H.* A. W. Goossens,
commandant: idem F. Steinmetz. oudste offi
cier M.S.D. 2e kl. W. D. J. Gestel, hoofd
machinekamer; bootsman W. E. Anders,
kwartiermeester C. de Leeuw, matroos le
klasse J. v. d. Meulen, idem J. Spijkerman,
idem C. L. Zewald, matroos 3e klasse D. Hey-
ligers, idem C. van Toor, matroos zeemilicien
J. Gnodde, sergeant-monteur H. Kwast, idem
L. M. Scharp, korporaal-monteur T. Riesstra,
idem J. Koger, sergeant-torpodo-maker T. W.
F. Auer, korporaal-torpedomaker J. v. d.
Plas, idem J. J. Kuiper, sergeant-machinist
H. M. van Veen, idem P. R. van Niersen,
idem M. Mulder, korporaal-machinist G. Vee-
nendaal, idem zeemilicien C. Cijs, idem J.
Kok, stoker-olieman H. J. Schapenk, idem
zeemilicien B. Heistek, stoker le kl. J. Ennik,
korporaal-telegrafist A. Middelink, sergeant
telegrafist F. W. J. Steenvoort, omgekomen;
koksmaat O. Postma, omgekomen; sergeant-
torpedomaker G. L. Logmans, omgekomen.
Hospitaal vervoerd worden, alwaar men een
vrij ernstige zenuwschok constateerde. Zoo
een van de opvarenden op het randje na aan
den dood is ontkomen, dan kan dat van de
zen matroos gezegd worden.
De vermisten gevonden.
Nadat te omstreeks 2 uur de O. 11 ge
sleept was op de plaats bij het Kuitje, waar
men van meening was dat de werkzaamheden
het best konden worden aangevangen (circa
een halve kilometer uit den kant), werd ter
stond voortgegaan met het leegpompen van
het voorbatterij-compartiment. Steeds hooger
kwam het schip thans boven water te liggen,
en lang duurde het niet, of men kon van de
sleepbooten af het gat zien, hetwelk door de
„Amsterdam" in de duikboot gestooten is.
Dit gat bevindt zich geheel achter bij de
boegbuiskamer. Het is een gat van vrij
groote afmeting, zoodat men zich thans niet
meer verwondert, dat het vaartuig zoo snel
in de diepte zonk.
De eerste zorgen der marine betroffen
thans het bergen van de slachtoffers, die zich
nog aan boord bevonden. Inderdaad slaagde
men er in twee van hen te vinden. Zij bevonden
zich in het geheel volgeloopen voor-batterij
compartiment. Levenloos werden zij beiden
naar boven gebracht en via het luik op het
voorschip naar boven gedragen. Het is zonder
twijfel, dat beiden direct verdronken zijn toen
de aanvaring plaats vond. De lijken zijn die
van den sergeant-telegrafist F. W. J. Steen
voort en den kok A. Postma.
Het vervoer van beide lijken van de O. 11
naar de gereedliggende barcas was van zeer
tragisch karakter. Nadat men de lichamen
met dekens omwikkeld had, werden zij op een
brancard gelegd, en door vier matrozen naar
het klaarliggend vaartuig gedragen. Het
werk ging inmiddels aan boord van de lich
ters en de sleepbooten voort, maar menig
marineman zal op die momenten zijn ontroe
ring maar nauwelijks meester gebleven zijn.
De derde vermiste werd gisteravond te 11
uur uit de boegbuiskamer gehaald. Direct
werd bet stoffelijk overschot naar het Ma
rine Hospitaal vervoerd.
Naar wjj vernemen, zullen de werkzaam
heden op het Kuitje zeker nog ongeveer een
week in beslag nemen. Daarvoor zal het schip
in geen geval naar de werf versleept worden.
Met de vlag halfstok vertrok de barcas
naar de haven terug: overal op de marine
schepen werd bij het passeeren de driekleur
op halfstok gevoerd, een stille groet en een
stille hulde voor deze twee mannen, die hun
leven lieten in dienst van hun land.
Er werd hard door gewerkt, want men
wilde zooveel mogelijk profiteeren van het
opkomend tij. Hierdoor was het mogelijk de
O. 11 zoo hoog mogelijk op de zandplaat te
zetten, Men vermoedt, dat het schip bij laag
water thans vrijwel geheel droog zal komen
te liggen.
Bij een vluchtigen blik over het dek van
de onderzeeboot ziet men op het gat in den
zijwand na. slechts weinig van beschadiging.
Op den commandotoren zijn enkele onderdee-
len gedeukt. Het kanon is nog volkomen in
tact.
Later in den middag, nadat de beide
lijken geborgen waren, haalde men nog
verschillende andere voorwerpen uit het
voorbatterij compartiment. Op een
schuitje langzij van een der lichters lagen
daar de stomme getuigen van de ramp:
een fototoestel, een klapstoeltje, het
radio-toestel en andere kleine voorwerpen.
In Hotel „De Haan" werden Donderdag
voor de ei*ven van den heer J. Witte Cz. door
Notaris Mulder publiek verkocht: 6 perceelen,
n.1.:
1. „Het Hooge" op de Hoogte, groot
1.47.30 ha.
2. Middelste, aldaar, groot 1.16.60 ha.
3. „Benedenste" aldaar, groot 1.01.80 ha.
4. een Boerenwoning met stal, erf en per
ceel weiland Huishoog, benevens een tuin, al
les aldaar, samen groot 1.11.03 ha.
5. een perceel bouwland „Oostinje", aldaar,
groot 1.45.30 ha.
6. een perceel bouwland, „Konijnenburg",
aldaar, groot 0.48.30 ha.
Samen ingezet voor 6735.Afgemijnd
door den heer M. Kuip, voor 500.— boven
den inzet 7235.—).
7. een perceel bouwland, genaamd „Blan-
kersland" bij den Oosterlaanweg, groot 0.79.40
ha. Ingezet voor 1450.Afgemijnd 125.
boven den inzet 1575.door den heer D.
Roeper Johz.
en voor mejuff. C. Zijm Md., een perceel
weiland, groot 1.35.60 ha. gelegen in de Hem-
mer. Kooper de heer Jn. Boerhorst voor
1850.—,
I
I*0UtY
NOURY
f. 1.50 PER FLACON DUBBELE FLACON F. 2.25
B(j K.B. is met ingang van 8 Maart aan den
vice-admiraal H. Ferwerda, op zijn verzoek,
wegens langdurigen dienst, eervol ontslag uit
den zeedienst verleend met dankbetuiging voor
de vele goede en gewichtige diensten door hem
aan den lande bewezen.
Vice-admiraal Ferwerda is in 1885 te Heeg
geboren. Hij werd in 1906 adelborst. In 1935
werd hij schout-bij-nacht en 27 Februari 1936
werden hem, als opvolger van vice-admiraal
Van Duim, als commandant der zeemacht in
Indië, de eerbewijzen te Tandjong Priok ge
bracht. In 1937 werd de heer Ferwerda vice-
admiraal. Na zijn aftreden als vlootvoogd iri
Indië (medio 1939) werd hij bevorderd tot
commandeur in de orde van Oranje-Nassau.
Begin van dit jaar keerde de heer Ferwerda
in Nederland terug.
Vroeg vanmorgen op den Parallel
weg een militaire chauffeur, nadat
hy twee lantaarnpalen en 7 boompjes
geveld had.
Hedenmorgen, te omstreeks 10 minuten voor
7 uur beleefden de bewoners van den Tarallel-
weg, wonende op het gedeelte tusschen ban
ketbakkerij Mütter en den heer Keet, hun
eerste sensatie op dien dag. Ze hoorden name
lijk op genoemd tjjdstip een zwaren slag, en
naar buiten ziende bleek hun, dat een militaire
autobestuurder bij de lantaarnpalen en de
boompjes ter plaatse een ware ravage had
aangericht.
Verscheidene omwonenden spoedden zich
naar buiten, alwaar de militair vrij onthutst
naar zijn voertuig stond: het eerste wat hij
opmerkte was: „Wat overkomt me nou
Het bleek dat de man aangereden was ge
komen van den kant van het Stationsplein, in
de richting dus van den Ruyghweg. In de
bocht van den Parallelweg is hij op het ter
plaatse gladde wegdek komen te slippen. Of
de man te snel gereden heeft valt niet te
zeggen.
De gevolgen waren niet gering: h(j
schoot over het rechter troTttoir en nam
een lantaarnpaal mee benevens een der
boompjes enz. Direct gooide de man zijn
stuur om, toch op een wijze dit hij geheel
naar den linkerwegkant schoot daar het
trottoir op reed en wederom een aldaar
staanden lantaarnpaal torpedeerde. Het
bleef hierb|j niet, want eveneens ^ïam hij
in dezelfde vaart ook nog een 4 4 5-tal
boompjes mee. Toen kwam hij pas tot
stilstand.
De kap van den tweeden lantaarnpaal
lag nog op het tentdek van het vehikel,
dat aan de voorzijde en van boven schade
had opgeloopen.
Het trottoir-gedeelte, dat dit alles
moest verduren, was op verschillende
plaatsen opgebroken. Tegels waren ge
broken, en de aarde lag op de steenen
geworpen.
van- 7 Maart 1940.
BEVALLEN: B. T. van VlietAlderliesten.
d. M. A. OrijBroers, d. M. A. B.Sperling
de Vries, d. M. VisserGoulooze, z.
Krabben verergert de
kwaal en maakt U on
toonbaar. Bestrijdt de
oorzaak van uw ondra
gelijke Tast en folteren
de jeuk. Neem direct
D.D.D., het recept van
Dr. D. Dennis. Reeds
de eerste druppels doen
de ondragelijke jeuk
bedaren.
D.D.D. dringt diep in
de poriën door en doodt
de ziektekiemen, zoo
dat de huid zich kan
herstellen.
Flacons k 75 ct., f. 1.50
en f. 2.50 bij Apoth.
en Drogisten.
0:-1
Om misverstanden te voorkomen bericht ik,
aJlëén plaatselijk lid te 7.|jn van de Pluimvee
Ver. Den Helder en Omstreken.
D, J. KORTMAN.
Verwacht wordt dat de beslissing over
het lot van Finland een dezer dagen zal
vallen. Rusland heeft, naar uit niet-
officleele bron wordt gemeld, eischen aan
Finland gesteld, die men elders in dit
blad vindt opgenomen, en die zoo onmen-
schelijk zwaar z(jn, dat inwilliging prac-
tlseh beteekent afstand doen van het zelf
standig bestaan.
De Finsche regeering staat dus voor uiterst
moeilijke beslissingen. Men is zoo langzamer
hand strijdensmoede geworden. De hulp van
ouiten is niet voldoende geweest om weer
stand te bieden aan den steeds machtiger aan-
bulderenden stroom van Russische militairen
en modern oorlogsmateriaal. Telkens opnieuw
heeft men moeten retireeren en hoe groot de
verliezen waren, die den vijand werden toe
gebracht, de vloed uit Rusland was niet te
stuiten. In Moskou kijkt men niet op een paar
honderdduizend menschen. Het gaat immers
om het heilige doel: het brengen van de zege
ningen van het bolsjewisme.
Er zijn in Finland twee stoomingen
tegenover de eischen van Rusland. De
eene die wil bljjven vechten tot den laat-
sten man en de laatste kazemat, de
andere, die ten koste van alles aan de
Russische eischen wil toegeven omdat de
zaak toch verloren is. Het is een tragedie.
Tenslotte zal het waarschijnlijk wel de
invloed van buitenaf zijn, die de beslissing
naar den eenen of anderen kant zal doen
uitvallen. Als men verzekerd kan zijn van
de hulp van de geallieerden, dan zal het
de vraag zijn, of men de zaak al opgeeft,
maar aan die geallieerde hulp zitten voor
geheel Scandinavië groote consequenties
vast. Dat beteekent immers in de eerste
plaats, dat Duitschland in den strijd tegen
Finland gemengd zal worden. Dat zal
waarschijnlijk beteekenen dat Zweden en
Noorwegen in het conflict betrokken
zullen worden en dat aus de oorlog van
de Westersche mogendheden verplaatst
wordt naar het Noorden.
Welke invloeden zullen nu de beslissing
kunnen forceeren? Zweden voelt er weinig
voor in den oorlog te worden betrokken. Het
heeft, evenals ons land, een strikte neutrali
teit bewaard en wil zich dus ook nu niet in
deze hel storten.
Men gelooft daarom, dat er machtige
Zweedsche invloeden zijn, die het conflict
liever vandaag dan morgen tusschen Rus
land en Finland zien bijgelegd, ook al vree
zen zij de buurschap van Rusland. Datzelfde
is het geval met Noorwegen. Ook daar
wenscht men Rusland niet als zijn naaste
buur en zijn er stroomingen, die voelen voor
een weerstand tegen Rusland, met behulp
van de Westersche mogendheden.
Duitschland tracht de uitbreiding van
het conflict naar het Noorden te voor
komen, omdat z(jn positie daardoor ver
zwakt.
Zoo wordt er achter de schermen gestre
den. Naar welken kant zal de balans over
slaan
Dezer dagen werd door de politie een dienst
meisje op de bon gezet, vanwege het feit, dat
zij bij vriezend weer, terwijl de trottoirs en
straten dus glad waren, haar straatje
schrobde. Zooals men weet. is dit nu eenmaal
bij politieverordening verboden. In verband
met den naderenden Zaterdag geven wij hierbij
nog de waarschuwing aan ale dienstmeisjes om
de straten te schroben tijdens den dooi, opdat
men een bekeuring voorkome. De plitie zal
namelijk streng toezien og deze aciu'oLóerg