H. Ms. „Oir bij 't Kuitje neergezet REUMATIEK Onvergetelijke tocht door de haven van Nieuwediep Groote beslissingen voor de deur. De drie lijken geborgen Snelle berging met 6e drie bokken moeheid en slapte, zenuwachtigheid en overspanning; Huiduitslag, Jeuk, Eczeem Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. Vrijdag 8 Maart 1940 Tweede Blad Pas op voor &e \X van Bemanningslijst Oll Uitslag publieke verkoop verdubbelt Uw energie Vice-admiraal Ferwerda „Wat overkomt me nou**1?' Burgerlijke Stand van Den Helder GENEESMIDDEL TEGEN HUIDRRNDOENIMGEN Het einde van de Finsche tragedie of.... Dienstmeisjes*, .opgepast! Was de Woensdag een bewogen dag, zoowel voor de Marine als voor de bur gerij, die zoo zeer meeleeft met het tragisch gebeuren met H. Ms. „O 11", ook Donderdag heeft het niet aan span nende momenten en emoties ontbroken. Want gisteren heeft men met inzet van een enorme hoeveelheid energie gepoogd de gezonken onderzeeër te lichten en aan het einde van de haven in ondiep water te brengen. Hierin is men geslaagd, zelfs spoediger dan men had durven verwach ten. Toebereidselen. Heel den morgen dromde men samen op het havenhoofd. En zij die er -waren mochten een schouwspel zien dat ze nog lang in herinnering zullen blijven behouden: een vloot van bokken en sleepbooten, met daartusschenin de „O 11". Een deel van den commandotoren steekt boven water uit, de zon schijnt op het heldere grijs van den radio-peiler, op het harde groen van het achterschip en op het kleine stukje rood van 't onderschip dat nog net boven water zichtbaar is. Ook het rood en wit van de op den commandotoren geschilderde driekleur komt boven water uit. De drie bokken, een van 75 ton en twee van 50 ton, hebben reeds verbinding gemaakt. Twee kabels heeft men op het voorste deel van de „O 11" bevestigd, en een in het midden. In den nacht zijn ze reeds gekomen, en waar de marine bereids alle toebereidselen gemaakt had, nam het slechts weinig tijd in beslag de kabels aan de bokken te bevestigen. Het duurt echter nog tot bij 12 uur in den middag, voor men van den wal af de eerste beweging in de „O 11" ziet. Op den wal. Op den waldaar dromt men nog steeds samen. Wie er is, denkt niet meer aan weggaan. Dit schouwspel wil men niet missen. Jong en oud staan naast elkaar. Men gist en argumenteert over de Eansen tot berging van de „O 11". Over het alge meen is men in dit opzicht optimistisch. Hoe. kan het ook anders, denkt men, dr.«3 zulke zware bokken b|j zulk een betrekke lijk kleine onderzeeër. Het is bij de kleine vloot daar voor De Harssens een drukte en bedrijvigheid van be lang. Officieren, onderofficieren en manschap pen ziet men her en der draven. Bootmans fluitjes gillen van bok tot bok, trossen worden aangedragen door rappe matrozen-handen. De sleepbooten, drie, vier in getal, liggen naast de bokken. Uitpuffend zware kolommen witte stoom, die in den stijven bries wegflar- den. Assen, raderen en wielen hoort en ziet men wentelen. De laatste toebereidselen Beweging Dan gaat de sleepboot „Antoinette Goed koop" er voor liggen; zij is met een stalen kabel aan het boven water uitstekende deel van de „O 11" verbonden. Wij zien nu hoe de kabels, die van de drie bokkert naar de onderzeeboot loopen, zich spannen. Stalen koorden, waaraan thans vele tonnen gewicht komt te hangen. Zullen die stalen koorden bestand zijn tegen het ontzaglijk gewicht van duik boot en water tezamen? C' Gisteren voelde ge U heel wat mans en van daag zit ge terneer geslagen, met een ondra gelijke, zangerige, maar niet te stillen pijn... Maart heeft U te pakken: U hebt het onge stadige weer onder de leden... Laat het er niet bij zitten grijp liever vandaég in dan morgen: Neem Kruschen Salts. Dat zal U goed doen. Kruschen spoort Uwe bloedzuive rende organen aan tot krachtiger werking, tot grooter vitaliteit. Zoodoende filteren ze alle schadelijke zuren, langs natuurlijken weg uit het lichaam en nemen zóó de oorzaak weg, van Uw pijnen en ongemak. Mej. K. schrijft: Ik leed aan Rheumatische pijn in mijn ledematen; vooral in mijn han den, die mij ondragelijk pijn konden doen. Ik had niet den moed meer, iemand een hand te geven, want dat bezorgde mij onhoudbare pijnen... ben ik begonnen regelmatig Kru schen Salts te nemen... en ik moet zeggen, dat na betrekkelijk korten tijd mijn pijnen geheel verdwenen zijn..." Ook U w gestel vraagt om de aansporende Werking van Kruschen's zes minerale zouten. Kóóp toch een flesch Kruschen! Dan kunt ge zélf ondervinden, hoe weldadig de gevol gen zijn en hoe ge U al gauw 'n heel ander mensch voelt jonger, prettiger en vrij van pijn! Kruschen Salts is verkrijgb. bij apoth. en drog. k 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot Pak). Fabr.: E. Griffiths Hughes Ltd., Man- tóester (Engeland). Opger. 1756. (Adv.) Op dat moment nog een vraag Het wordt wordt half 12.12 uur en ineensineens ziet men van den wal af, dat er beweging in de „O 11" zit. Eerst nauwelijks zichtbaardan iets duidelijke? ziet men, hoe het schip op getild wordt. Een decimeter, twee deci meter, en al spoedig nog hooger. Tege lijkertijd komt er ook een achterwaartsche beweging in het schip en uit alles blijkt duidelijk dat de bokken het zullen klaren. De bocht door de haven. En zoo neemt deze historische sleep- tocht door de haven een aanvang. Een sleeptocht, die geen enkele der duizenden ooggetuigen z'n leven lang meer zal kun nen vergeten. Voorop, de ferme sleepboot van Goed koop, de „Antoinette", die acher zich aan sleept de „O 11", waarvan zich meer dan drievierde deel onder water bevindt, en de drie drijvende bokken. Deze wonderlijke vloot wordt dan besloten met een drietal andere Goedkoop-sleepbooten, die voor het richtig manoeuvreeren zorgdragen. De commandant der marine, schout-bij-nacht Jolles, benevens de Chef-Staf, kolonel Van den Berg, die geruimen tijd op de lichters aan wezig waren teneinde de werkzaamheden, onder leiding van den commandant van den onderzeedienst, den luitenant ter zee le kl. Callenfels, gade te slaan, waren inmiddels weer aan land gestapt. Om kwart over 12 kwam de goede vaart er in: vrij snel trok men gezamenlijk de „O 11" de haven door, en uit alles was te zien, dat men op deze manier binnen anderhalf uur het einde van de haven bereikt zou hebben. Het publiek holde mee. Stelde zich op op die plaatsen, waar men een goed gezicht had op dezen vreemden vaartocht. Vreemd en makaber, omdat men zich steeds bleef reali- seeren dat zich daar in dat hulpelooze, en niet manoeuvreerbare onderzeebootlichaam, menschen bevonden, die iets meer dan een etmaal geleden, hun beste krachten gegeven hadden aan 's lands belangen. Nóg hoorde men stemmen opgaan, die de mogelijkheid open hielden dat de vermisten nog in leven zouden zijn. IJdele hoop, maar begrijpelijk. Om 1 uur is men ter hoogte van het Havenkantoor. Op de schepen aan de steigers ziet men stil dezen sleeptocht aan. Er wordt weinig commentaar op geleverd. Wat valt er trouwens ook over te zeggen Op de marineschepen stellen de bemanningen zich op. Brengen het saluut. Ook op de onder zeebooten die in de haven liggen. Het is hier op, dat men de tragiek van dezen tocht wel dubbel moet gevoelen. Overal ook worden de vlaggen gestreken; een groet, die in deze momenten meer is dan een voorgeschreven ceremonieel. Wjj vernemen de plannen: deze ze, de O. 11 bij hoog water zoo hoog mogelijk op de zand bank achter de haven, het bekende „Kuitje", te zetten. Met laag water zal men dan een onderzoek instellen naar de stoffelijke over schotten der drie vermiste opvarenden. Ver volgens zal men het gat in de O. 11 tijdelijk dichten en het schip (voorzien van houten kisten, die het vaartuig drijvende houden) en het zoo spoedig mogelijk naar de Marinewerf vervoeren, alwaar zij in het dok gezet zal wor den. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de O. 11 binnen enkele maanden weer vaar klaar zal zijn. Het is half 2 als de O. 11 bij het „Kuitje" arriveert. Drommen menschen willen de slui zen overhollen, doch worden tegengehouden door politie en militairen. „Tot hiertoe en niet verder", is thans geboden. De sleepbooten en bokken kiezen hun posi- sitie, en dan vangt het moeizame werk aan van het zoo hoog mogelijk aan den grond zetten van de onderzeeboot. Dit is een karwei, dat verscheidene uren in beslag neemt. De menigte verspreidt zich. Er valt niet veel meer van verre te zien, dus waarom zou zij nog langer blijven? Het wordt stil aan de haven. Ook aan het havenhoofd, waar sedert zoo vele uren mevr. Logmans vertoeft heeft, wachtend op hem, van wien zij niet kan en durft denken, dat hij niet meer thuis zal komen. Thuiskomen... Ook de O. 11 is nu thuisgekomen, maar nimmer waren de omstandigheden van een thuisvaart zoo tragisch als op dezen 7den Maart. Fantastische redding. Van een der geredde opvarenden vernemen wij nog een verhaal, dat, hoewel het fantas tisch klinkt, toch waar gebeurd blijkt te zijn, aangezien wij het van verschillende personen hoorden bevestigen. Op het moment dat de botsing plaats gevonden heeft, bevond zich een der matrozen in het voorste gedeelte van de O. 11. Eensklaps voelde hij een zonderlinge beweging in het schip, en direct erna hoorde hij een zware stoot op den buitenwand. Ter zelfder tijd barstte de wand open en stroom de het water in een breeden golf naar bin nen. De matroos greep zich vast aan een der spanten van het schip teneinde zich zoo staande te houden. Hij zag, dat een anderé opvarende gevallen was, en niet meer op stond. Waarschijnlijk was deze bekneld ge raakt tusschen een torpedo. Het gelukte den matroos, ondanks het binnengolvende water, bij het gat te komen en naar buiten te klim men. Hij zwom naar fort „De Harssens" en werd daar opgenomen. Hg moest naar het De officieele bemanningslijst van de O. 11 ludt: Luit. ter zee 2e kl. H.* A. W. Goossens, commandant: idem F. Steinmetz. oudste offi cier M.S.D. 2e kl. W. D. J. Gestel, hoofd machinekamer; bootsman W. E. Anders, kwartiermeester C. de Leeuw, matroos le klasse J. v. d. Meulen, idem J. Spijkerman, idem C. L. Zewald, matroos 3e klasse D. Hey- ligers, idem C. van Toor, matroos zeemilicien J. Gnodde, sergeant-monteur H. Kwast, idem L. M. Scharp, korporaal-monteur T. Riesstra, idem J. Koger, sergeant-torpodo-maker T. W. F. Auer, korporaal-torpedomaker J. v. d. Plas, idem J. J. Kuiper, sergeant-machinist H. M. van Veen, idem P. R. van Niersen, idem M. Mulder, korporaal-machinist G. Vee- nendaal, idem zeemilicien C. Cijs, idem J. Kok, stoker-olieman H. J. Schapenk, idem zeemilicien B. Heistek, stoker le kl. J. Ennik, korporaal-telegrafist A. Middelink, sergeant telegrafist F. W. J. Steenvoort, omgekomen; koksmaat O. Postma, omgekomen; sergeant- torpedomaker G. L. Logmans, omgekomen. Hospitaal vervoerd worden, alwaar men een vrij ernstige zenuwschok constateerde. Zoo een van de opvarenden op het randje na aan den dood is ontkomen, dan kan dat van de zen matroos gezegd worden. De vermisten gevonden. Nadat te omstreeks 2 uur de O. 11 ge sleept was op de plaats bij het Kuitje, waar men van meening was dat de werkzaamheden het best konden worden aangevangen (circa een halve kilometer uit den kant), werd ter stond voortgegaan met het leegpompen van het voorbatterij-compartiment. Steeds hooger kwam het schip thans boven water te liggen, en lang duurde het niet, of men kon van de sleepbooten af het gat zien, hetwelk door de „Amsterdam" in de duikboot gestooten is. Dit gat bevindt zich geheel achter bij de boegbuiskamer. Het is een gat van vrij groote afmeting, zoodat men zich thans niet meer verwondert, dat het vaartuig zoo snel in de diepte zonk. De eerste zorgen der marine betroffen thans het bergen van de slachtoffers, die zich nog aan boord bevonden. Inderdaad slaagde men er in twee van hen te vinden. Zij bevonden zich in het geheel volgeloopen voor-batterij compartiment. Levenloos werden zij beiden naar boven gebracht en via het luik op het voorschip naar boven gedragen. Het is zonder twijfel, dat beiden direct verdronken zijn toen de aanvaring plaats vond. De lijken zijn die van den sergeant-telegrafist F. W. J. Steen voort en den kok A. Postma. Het vervoer van beide lijken van de O. 11 naar de gereedliggende barcas was van zeer tragisch karakter. Nadat men de lichamen met dekens omwikkeld had, werden zij op een brancard gelegd, en door vier matrozen naar het klaarliggend vaartuig gedragen. Het werk ging inmiddels aan boord van de lich ters en de sleepbooten voort, maar menig marineman zal op die momenten zijn ontroe ring maar nauwelijks meester gebleven zijn. De derde vermiste werd gisteravond te 11 uur uit de boegbuiskamer gehaald. Direct werd bet stoffelijk overschot naar het Ma rine Hospitaal vervoerd. Naar wjj vernemen, zullen de werkzaam heden op het Kuitje zeker nog ongeveer een week in beslag nemen. Daarvoor zal het schip in geen geval naar de werf versleept worden. Met de vlag halfstok vertrok de barcas naar de haven terug: overal op de marine schepen werd bij het passeeren de driekleur op halfstok gevoerd, een stille groet en een stille hulde voor deze twee mannen, die hun leven lieten in dienst van hun land. Er werd hard door gewerkt, want men wilde zooveel mogelijk profiteeren van het opkomend tij. Hierdoor was het mogelijk de O. 11 zoo hoog mogelijk op de zandplaat te zetten, Men vermoedt, dat het schip bij laag water thans vrijwel geheel droog zal komen te liggen. Bij een vluchtigen blik over het dek van de onderzeeboot ziet men op het gat in den zijwand na. slechts weinig van beschadiging. Op den commandotoren zijn enkele onderdee- len gedeukt. Het kanon is nog volkomen in tact. Later in den middag, nadat de beide lijken geborgen waren, haalde men nog verschillende andere voorwerpen uit het voorbatterij compartiment. Op een schuitje langzij van een der lichters lagen daar de stomme getuigen van de ramp: een fototoestel, een klapstoeltje, het radio-toestel en andere kleine voorwerpen. In Hotel „De Haan" werden Donderdag voor de ei*ven van den heer J. Witte Cz. door Notaris Mulder publiek verkocht: 6 perceelen, n.1.: 1. „Het Hooge" op de Hoogte, groot 1.47.30 ha. 2. Middelste, aldaar, groot 1.16.60 ha. 3. „Benedenste" aldaar, groot 1.01.80 ha. 4. een Boerenwoning met stal, erf en per ceel weiland Huishoog, benevens een tuin, al les aldaar, samen groot 1.11.03 ha. 5. een perceel bouwland „Oostinje", aldaar, groot 1.45.30 ha. 6. een perceel bouwland, „Konijnenburg", aldaar, groot 0.48.30 ha. Samen ingezet voor 6735.Afgemijnd door den heer M. Kuip, voor 500.— boven den inzet 7235.—). 7. een perceel bouwland, genaamd „Blan- kersland" bij den Oosterlaanweg, groot 0.79.40 ha. Ingezet voor 1450.Afgemijnd 125. boven den inzet 1575.door den heer D. Roeper Johz. en voor mejuff. C. Zijm Md., een perceel weiland, groot 1.35.60 ha. gelegen in de Hem- mer. Kooper de heer Jn. Boerhorst voor 1850.—, I I*0UtY NOURY f. 1.50 PER FLACON DUBBELE FLACON F. 2.25 B(j K.B. is met ingang van 8 Maart aan den vice-admiraal H. Ferwerda, op zijn verzoek, wegens langdurigen dienst, eervol ontslag uit den zeedienst verleend met dankbetuiging voor de vele goede en gewichtige diensten door hem aan den lande bewezen. Vice-admiraal Ferwerda is in 1885 te Heeg geboren. Hij werd in 1906 adelborst. In 1935 werd hij schout-bij-nacht en 27 Februari 1936 werden hem, als opvolger van vice-admiraal Van Duim, als commandant der zeemacht in Indië, de eerbewijzen te Tandjong Priok ge bracht. In 1937 werd de heer Ferwerda vice- admiraal. Na zijn aftreden als vlootvoogd iri Indië (medio 1939) werd hij bevorderd tot commandeur in de orde van Oranje-Nassau. Begin van dit jaar keerde de heer Ferwerda in Nederland terug. Vroeg vanmorgen op den Parallel weg een militaire chauffeur, nadat hy twee lantaarnpalen en 7 boompjes geveld had. Hedenmorgen, te omstreeks 10 minuten voor 7 uur beleefden de bewoners van den Tarallel- weg, wonende op het gedeelte tusschen ban ketbakkerij Mütter en den heer Keet, hun eerste sensatie op dien dag. Ze hoorden name lijk op genoemd tjjdstip een zwaren slag, en naar buiten ziende bleek hun, dat een militaire autobestuurder bij de lantaarnpalen en de boompjes ter plaatse een ware ravage had aangericht. Verscheidene omwonenden spoedden zich naar buiten, alwaar de militair vrij onthutst naar zijn voertuig stond: het eerste wat hij opmerkte was: „Wat overkomt me nou Het bleek dat de man aangereden was ge komen van den kant van het Stationsplein, in de richting dus van den Ruyghweg. In de bocht van den Parallelweg is hij op het ter plaatse gladde wegdek komen te slippen. Of de man te snel gereden heeft valt niet te zeggen. De gevolgen waren niet gering: h(j schoot over het rechter troTttoir en nam een lantaarnpaal mee benevens een der boompjes enz. Direct gooide de man zijn stuur om, toch op een wijze dit hij geheel naar den linkerwegkant schoot daar het trottoir op reed en wederom een aldaar staanden lantaarnpaal torpedeerde. Het bleef hierb|j niet, want eveneens ^ïam hij in dezelfde vaart ook nog een 4 4 5-tal boompjes mee. Toen kwam hij pas tot stilstand. De kap van den tweeden lantaarnpaal lag nog op het tentdek van het vehikel, dat aan de voorzijde en van boven schade had opgeloopen. Het trottoir-gedeelte, dat dit alles moest verduren, was op verschillende plaatsen opgebroken. Tegels waren ge broken, en de aarde lag op de steenen geworpen. van- 7 Maart 1940. BEVALLEN: B. T. van VlietAlderliesten. d. M. A. OrijBroers, d. M. A. B.Sperling de Vries, d. M. VisserGoulooze, z. Krabben verergert de kwaal en maakt U on toonbaar. Bestrijdt de oorzaak van uw ondra gelijke Tast en folteren de jeuk. Neem direct D.D.D., het recept van Dr. D. Dennis. Reeds de eerste druppels doen de ondragelijke jeuk bedaren. D.D.D. dringt diep in de poriën door en doodt de ziektekiemen, zoo dat de huid zich kan herstellen. Flacons k 75 ct., f. 1.50 en f. 2.50 bij Apoth. en Drogisten. 0:-1 Om misverstanden te voorkomen bericht ik, aJlëén plaatselijk lid te 7.|jn van de Pluimvee Ver. Den Helder en Omstreken. D, J. KORTMAN. Verwacht wordt dat de beslissing over het lot van Finland een dezer dagen zal vallen. Rusland heeft, naar uit niet- officleele bron wordt gemeld, eischen aan Finland gesteld, die men elders in dit blad vindt opgenomen, en die zoo onmen- schelijk zwaar z(jn, dat inwilliging prac- tlseh beteekent afstand doen van het zelf standig bestaan. De Finsche regeering staat dus voor uiterst moeilijke beslissingen. Men is zoo langzamer hand strijdensmoede geworden. De hulp van ouiten is niet voldoende geweest om weer stand te bieden aan den steeds machtiger aan- bulderenden stroom van Russische militairen en modern oorlogsmateriaal. Telkens opnieuw heeft men moeten retireeren en hoe groot de verliezen waren, die den vijand werden toe gebracht, de vloed uit Rusland was niet te stuiten. In Moskou kijkt men niet op een paar honderdduizend menschen. Het gaat immers om het heilige doel: het brengen van de zege ningen van het bolsjewisme. Er zijn in Finland twee stoomingen tegenover de eischen van Rusland. De eene die wil bljjven vechten tot den laat- sten man en de laatste kazemat, de andere, die ten koste van alles aan de Russische eischen wil toegeven omdat de zaak toch verloren is. Het is een tragedie. Tenslotte zal het waarschijnlijk wel de invloed van buitenaf zijn, die de beslissing naar den eenen of anderen kant zal doen uitvallen. Als men verzekerd kan zijn van de hulp van de geallieerden, dan zal het de vraag zijn, of men de zaak al opgeeft, maar aan die geallieerde hulp zitten voor geheel Scandinavië groote consequenties vast. Dat beteekent immers in de eerste plaats, dat Duitschland in den strijd tegen Finland gemengd zal worden. Dat zal waarschijnlijk beteekenen dat Zweden en Noorwegen in het conflict betrokken zullen worden en dat aus de oorlog van de Westersche mogendheden verplaatst wordt naar het Noorden. Welke invloeden zullen nu de beslissing kunnen forceeren? Zweden voelt er weinig voor in den oorlog te worden betrokken. Het heeft, evenals ons land, een strikte neutrali teit bewaard en wil zich dus ook nu niet in deze hel storten. Men gelooft daarom, dat er machtige Zweedsche invloeden zijn, die het conflict liever vandaag dan morgen tusschen Rus land en Finland zien bijgelegd, ook al vree zen zij de buurschap van Rusland. Datzelfde is het geval met Noorwegen. Ook daar wenscht men Rusland niet als zijn naaste buur en zijn er stroomingen, die voelen voor een weerstand tegen Rusland, met behulp van de Westersche mogendheden. Duitschland tracht de uitbreiding van het conflict naar het Noorden te voor komen, omdat z(jn positie daardoor ver zwakt. Zoo wordt er achter de schermen gestre den. Naar welken kant zal de balans over slaan Dezer dagen werd door de politie een dienst meisje op de bon gezet, vanwege het feit, dat zij bij vriezend weer, terwijl de trottoirs en straten dus glad waren, haar straatje schrobde. Zooals men weet. is dit nu eenmaal bij politieverordening verboden. In verband met den naderenden Zaterdag geven wij hierbij nog de waarschuwing aan ale dienstmeisjes om de straten te schroben tijdens den dooi, opdat men een bekeuring voorkome. De plitie zal namelijk streng toezien og deze aciu'oLóerg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5