Nogmaals protest tegen de mobilisatieclubs Nieuw bankbiljet van twintig gulden Fransch slagschip van stapel geloopen Wachtgeldregeling in 't particuliere bedrijf? Suriname heeft een bevolkingsprobleem Torpedo gevonden op Texel Marktberichten Eerste Kamer Tweede Kamer Treinramp in Finland „Qaeea Elizabeth" in alle stilte over den Oceaan Laatste telexbericht 29 man van de „Amelia Lauro" gertd De „Alkmaar" bemanning weer thuis Rantsoeoeering in België niet noodig Duitsche jeugd moet „bij" blijven De heer Van Embden is geen „bekeerling." Op zuinigheid in het leger aangedrongen. Gisteren werd de behandeling van de De- fensiebegrooting in de Eerste Kamer voort gezet. De heer Heldring (lib.) dringt aan op zui nigheid bij het leger. Men make meer ge bruik van de commercieele bekwaamheden van zakenlieden, militairen zijn minder be kend met koopinansgebruiken. Algemeen in den lande bestaat de mee rling dat er aan de luchtbescherming, met name in de groote steden, veel ontbreekt. Er hapert ten deze iets bij de taak, die de fensie hierbij heeft Wanneer zal het 3.7 cm. luchtafweergeschut aan Amsterdam ge leverd worden? Er is thans ernstige onge rustheid. Spr. vraagt of het hier nog slechts een proef geldt. De heer v. d. Bilt (soc. dem.) bepleit de belangen der oud-gemobiliseerden van vóór 1909, der oud-marinewerklieden en der mo bilisatie-slachtoffers van 19141918, waar aan spr. de positie van de eventueele inva liden der huidige mobilisatie verbindt De heer Briët (a.r.) verheugt zich over de houding der soc. democraten ten aanzien van de landsverdediging, maar de geschie denis leert dat mobilisatieclubs in het leger niet thuis behooren. Een aantal gemobili- seerden zou komen te staan onder de beve len eener politieke organisatie. Spr. beroent zich op uitlatingen dienaangaande van den heer Troelstra. De heer Van Vessem (n.s.b.): Dat is ge schiedenis, daar mag U niet over spreken! (De Voorz. hamert). De heer Briët herinnert er verder aan dat de heer Troelstra ook gewaagde van soc. de mocratische regimenten. Het zou funest zijn als een zeker percentage dienstplichtigen staat onder den invloed van een politieke partij. Het is te betreuren, dat de soc. dem. partij dit zelf niet inziet. Prof. van Embden, de vrijz. dem. woordvoer der, verdedigde gisteren in de Eerste Kamer nitvoerig zijn veranderde houding t.a.v. Defensie. Het stemmen tegen dit begrootingshoofd- stuk heeft spr. 't laatst als eenling, volge houden tot Februari 1939. Maar er zijn an dere levensbeschouwingen opgekomen, wel ke niet langs ons heen gaan. Tegen zoo groote bedreiging van oude vrijheid en vernietiging van geestelijke waarden is, aldus spr., verdediging geboden. Men mag dit verschijnsel niet ontwijken, ruimte laten voor bruut geweld beteekent oorlog in permanentie. Spr. is geen bekeerling. Het aanbevelen van col lectieve verdediging: tegen agressie heeft steeds op gelijken grondslag berust. Er was verleden jaar nog het financiecle bezwaar, dat spr. toen tegen de begrooting deed stemmen. Dit is thans anders, in oor logstijd zal men zelfs geneigd zijn, de fi- nancieele grens nog verder te verleggen. De situatie in Europa is nu grondig ver anderd. In Maart 1939 ging Engeland over tot een nieuwe politiek, toen het aan .drie landen bijstand toezegde. Dit heeft geleid tot onze zelfstandigheidspolitiek. Dezelfde overwegingen gelden voor België. Spr. moet dus den vroeger beganen weg verlaten. Te weinig warmbloedpaarden. Spr. hoopt dat de regeering het vormen van zulke clubs voor alle po litieke partijen zal verbieden. De veranderde houding van den heer van Embden. De heer van Embden (v.d.) bespreekt de lijdensgeschiedenis der oud-gepensionneer- den en sluit zich aan bij de hoofdlijnen van het betoog van den heer v. d. Bilt. Spr. geeft voorts een motiveering van de verandering zijner houding in defensie-aan gelegenheden. Immigratie van Javanen nood zakelijk geacht. De Tweede Kamer heeft gisteren de Suri- naarrasche begrooting voor 1940 zonder hoof delijke stemming aangenomen. Nog voer den verschillende sprekers het woord. In zijn antwoord verklaarde de minister van Koloniën, de heer Weiter, o.m. dat het grootste vraagstuk van Suriname het be volkingsprobleem is; een geleidelijke ont wikkeling van dat gewest achtte hij slechts te verkrijgen door immigratie van Javanen. Voorts ontkende de minister, dat die im migratie moet leiden tot ver-Indisching van Suriname. De minister bestreed de opvatting, dat een afzonderlijke huwelijkswetgeving voor de Javanen en Britsch-Indiërs inbreuk zou maken op artikel 116 van de staatsregeling. Over kolonisatie van blanken was de mi nister niet optimistisch gestemd. NaamL vennootschappen. De Kamer behandelde vervolgens het wetsontwerp bijzondere voorzieningen met betrekking tot de in gebiedsdeelen van het Koninkrijk der Nederlanden gevestigde naamlooze vennootschappen en andere rechtspersonen, alsmede met betrekking tot zeeschepen, die gerechtigd zijn tot het voeren van de Nederlandsche vlag. pit ontwerp beoogt den besturen van naamloo ze vennootschappen en andere rechtsperso nen mogelijk te maken hun zetel te ver plaatsen van het eene gebiedsdeel van het rijk naar het andere met het oog op de huidige buitengewone omstandigheden. De heeren Terpstra (a.r.), Slotemaker de Bruine (c.h.) de Marchant et 'd-Ansem- bourg (n.s.b.). Donker (s.d.) en van Maars- seveer (r.k.) voerden hierover het woord. De minister van Justitie, de heer'Gerbran- dv zette in zijn antwoord uiteen, dat het karakter van noodregeling voldoende uit het ontwerp blijkt, vooral na de daarin na overleg met de commissie van rapporteurs aangebrachte wijzigingen. De amendementen van de commissie van Twintig dooden, waaronder zes tien geëvacueerde kinderen. Gisteren is een op weg naar Zwe den zijnde sneltrein ingereden op een trein, welke op weg naar Tornio (Finland) was. Hierbij zijn twintig passagiers ge dood, wo. 16 geëvacueerde kinderen van nog geen 12 jaar oud. Het ongeluk geschiedde terwijl het pik donker was en een verblindende sneeuw storm woedde in het station I.ittela, nabij Tampere. De sneeuwstormen waren oorzaak, dat de machinist niet zag, dat het signaal op onveilig stond. De heer Maarsingh (n.s.b.) betoogt dat er in ons land niet voldoende warmbloedpaar den worden gefokt. Bij de vordering waren er 2/3 koudblocdpaarden en kruisingen, 1/3 warmbloeds. Het leger heeft in de eerste plaats deze laatste noodig. Er wordt te wei nig steun verleend aan de warmbloedfokke rij; er moeten ahdere maatregelen genomen in het belang der remonteering, een bedrag van f 40.000 is zeer onvoldoende. Ten on rechte is de koudbloedfokkerij bevoorrecht. Het woord was nu aan den minister, doch alvorens hem dit te verleenen, verdaagt de voorzitter te 12.45 uur de vergadering tot he den één uur. rapporteurs werden vervolgens of wel aan genomen of door den minister overgenomen Onder deze amendementen was er een, dat het ontwerp een geldigheidsduur geeft tot 1 Januari 1944 om het karakter van een tijdelijke regeling duidelijker te doen uitkomen. Zonder hoofdelijke stemming werd het ontwerp, aldus geamendeerd, aangenomen. Vandaag zet de kamer de behandeling van de agenda voort. Stimulans van het Amsterdam- sche Gemeentebestuur. Reeds sinds lang bestaat de mogelijkheid, dat aan werkgevers, die tijdelijk voor hun personeel geen voldoende werkgelegenheid hebben, in de kosten van een wachtgeldre geling, welke zij voor dat personeel in het leven mochten willen roepen, van overheids wege een geldelijke bijdrage wordt verstrekt, in den regel bedragende 50 procent van de uitgekeerde wachtgelden. In de laatste jaren werd te Amsterdam slechts nu en dan door enkele ondernemin gen van deze mogelijkheid gebruik-gemaakt. Door de plotseling sterk verminderde werk gelegenheid in het havenbedrijf tengevolge van de in September j.1. ingetreden oorlogs omstandigheden, is een aantal ondernemin gen in dat bedrijf er thans toe overgegaan voor haar personeel een wachtgeldregeling in te voeren. Het komt B. en W. van Amsterdam echter voor, dat het instituut der wachtgeldregelingen zooveel goede eigenschappen bezit, dat het ver dient op veel ruimer schaal dan tot dusverre het geval was, te worden toegepast Zij achten het waarschijnlijk, dat slechts door onbekendheid met die goede eigen schappen vele werkgevers, wier onderne mingen zich daartoe goed zouden leenen, tot heden niet tot invoering van een wacht geldregeling zijn overgegaan. Daarom hebben zij aan een groot aantal werkgevers een circulaire doen toekomen, waarin zij de aandacht op deze regeling vestigen. Hieraan is het volgende ontleend: In den regel draagt de werkgever 50 pro cent van het wachtgeld, doch in bepaalde gevallen, waarin de ondernemer op deze wijze relatief te zwaar zou worden belast, kan een voordeeliger regeling worden ge troffen. In het algemeen is als voorwaarde gesteld, dat in de onderneming ten minste 25 be dienden en of arbeiders \yerkzaam zijn en dat de wachtgeldregeling zooveel mogelijk moet worden samengesteld in overleg met hetzij een commissie door de bij de regeling betrokken arbeiders gekozen, hetzij met de besturen der'vakvereenigingen, die met dep werkgever of met de vereeniging, waarbij de werkgever-is aangesloten, een collectieve arbeidsovereenkomst hebben gesloten. Van de voorwaarde betreffende het mini mum getal van 25 personen, voor wie een wachtgeldregeling geldt, kan worden afge weken, indien een vereeniging van werk gevers haar bemiddeling verleent en de richtige naleving der wachtgeldregeling ga randeert Na een reis van 5 dagen en 9 uur veilig te New York aange komen. Naar thans bekend wordt, heeft 's werelds grootste passagiersschip, de 85.000 ton groote Queen Elizabeth van de Cunard-White Star Line, op 20 Februari de werf aan de Clyde, waar het voltooid werd, verlaten, om door sleepbooten de Clyde alge- sleept te worden. In groote tegenstel ling met de enorme menigte, die in dertijd getuige was van het vertrek van het zusterschip, Queen Mary, waren thans nog geen honderd men- schen aanwezig. Diezelfde Queen Elizabeth is gis teravond de haven van New York binnengeloopenl Zooals bekend, is de „Queen Elizabeth" het snelste schip ter wereld. Haar machines ontwikkelen 200.000 p.k. Men is vier jaar bezig geweest met den bouw en het schip is voorzien van de modernste machinerieën. Het is 1032 voet lang., 14 voet langer dan de „Queen Mary". Er is accomodatie voor 2400 passagiers, 300 meer dan aan boord van de „Queen Mary". Vertrek in alle stilte. De „Queen Elizabeth" is, naar Reuter meldt, geheel grijs geschilderd. Toen het schip van de werf van John Brown was ver trokken en de Clyde afvoer naar Greenock waren slechts enkele honderden menschcn getuige van haar eersten tocht. Als men dit vergelijkt bij de enorme menigte van hon derdduizenden menschen, die vier jaar ge leden getuige waren van het vertrek van het zusterschip „Queen Mary", kan men in derdaad spreken van een vertrek in alle stilte. Met eenige moeite, doch zonder ongeluk ken werd de „Queen Elizabeth" de bochten in de Clyde doorgesleept. Te Greenock bleef het schip liggen tot 3 Maart. Op dezen dag jl. Zondag glipte het grootste schip ter we reld vrijwel onopgemerkt het zeegat uit en zette het koers naar Amerika. De „Queen Elizabeth" heeft de werf verlaten twee maanden vóór den dag, die daartoe vier jaar gele den werd bepaald. Ondanks den oor log is het schip nauwkeurig volgens het programma afgebouwd. Men oordeelde het nuttig, het schip spoe dig te doen vertrekken, aangezien de Clyde en de daar gelegen werven een belangrijk doel voor de Duitsche vliegtuigen vormen. De aankomst te New York. Gesleept door tien sleepbooten is de Queen Elizabeth zonder moeilijkheden aan de ka de gemeerd. De voorzitter van den New- Yorkschen gemeenteraad begaf zich als ver tegenwoordiger van burgemeester Laguar- dia aan boord om den gezagvoerder, Townley te begroeten. Tegenover de pers verklaarde kapi tein Townley, dat de Queen Eliza beth naar New York was gekomen op verzoek van de verzekeringsmaat schappijen, om in veiligheid te zijn. Het schip heeft den overtocht vol bracht met een gemiddelde snelheid van 24.7 knoopen. Het heeft een ge heime route, zigzag varende, ge volgd. De in totaal afgelegde afstand was 3127 mijl. De bemanning bestond uit 378 koppen, met inbegrip van de technici. De reis duurde 5 dagen en 9 uur. De Queen Elizabeth was beschermd tegen magnetische mijnen door het systeem Gauss, o.m. bestaande uit electrische kabels langs de zijden van het schip. De Queen Elizabeth heeft geen duikboo- ten of oorlogsschepen ontmoet. Reuter meldt nog, dat het schip den eersten dag na het vertrok geëscorteerd was. De drijvende bokken zijn er na hard wer ken in geslaagd Donderdag de gezonken on derzeeër „O 11" boven water te brengen en naar het achtergedeelte der haven van den Helder te sleepen. Nader vernemen wij, dat 29 opva renden van het gebombardeerde Ita- liaansche schip de „Amelia Lauro" (zie elders in dit blad) gered zijn. Een Engelsche reddingboot nam de mannen aan boord; er bevonden zich drie gewonden onder. Met beeltenis van wijlen H. M. de Koningin-Moeder. De Nederlandsche Bank zal een nieuw mo del bankbiljet van f20.in omloop brengen. Op de voorzijde, onder den tekst, wordt het linker benedengedeelte ingenomen door een afbeelding van een eskader zeventiende- eeuwsche Hollandsche orlogsschepen en op de rechterhelft van het biljet staat een in gravure uitgevoerd portret van wijlen M. M. de Koningin-Moeder. Beide voorstel lingen zijn in paarsche kleur uitgevoerd. Op de achterzijde zijn in bronsgroene kleur gravures afgedrukt van twee Amsterdam- sche stadsgezichten, de St. Nicolaaskerk en de Geldersche kade met Schreierstoren, op deze zijde zijn ook de namen van den ont werper, C. A. Lion Cachet en van de druk kers, Joh. Enschedé en Zonen aangebracht. De biljetten zijn gedrukt op papier van ongeveer 155 x 82 en gedateerd van 20 Juli 1939 af. De Stuyvesant bracht ze te IJmuiden. Gisteravond is het s.s. „Stuyvesant" van de K.N.S.M. in Nederland teruggekeerd. Te kwart over zeven kwam het schip te IJ muiden aan. Zooals bekend, had de „Stuyvesant" de lc den van de bemanning van het s.s. „Alk maar" van dezelfde maatschappij, dat op 18 Februari nabij de Kaap Verdische eilan den is gestrand en geheel verloren ging, aan boord. De bemaniling, die na de stranding een nabijgelegen rots wist te bereiken, werd opgepikt door het s.s. „Farmsum" van de stoomvaart maatschappij „Oostzee" van welk schip zij een dag later werd overgezet op de „Stuyvesant". Van de veertig leden der „Alkmaar"-be- manning gingen er 38 in IJmuiden van boord. Ten einde zich per spoor naar hun respectievelijke woonplaatsen te begeven. Twee opvarenden bleven aan boord van de „Stuyvesant" om de verdere reis naar Am sterdam mede 'te maken. Wèl moeten de Belgen leeren van één stuiver er vier te ma ken. In antwoord op een interpellatie heeft de Belgische minister van Landbouw verklaard, dat geen enkele rantsoeneering overwogen wordt daar de voorraden overvloedig zijn en de veestapel enorm is. De distributiekaarten zijn uitgereikt om een atmosfeer te scheppen van zuinigheid en vrijwillige beperkingen. Wij komen niets tekort, doch moeten leeren van één stuiver er vier te maken. De ministerraad voor de verdediging heeft op voorstel van rijksleider Rosenberg beslo ten. de Duitsche jeugd op school en in be drijf voortdurend over den strijd van dezen tijd en de plichten der jeugd voor te lichten door toespraken van vooraanstaande staats en partijmannen. De leiding van dit instituut is aan Rosen berg opgedragen. Gisteravond is te de Cocksdorp een torpedo gevonden van een vlieg tuig. De steunen van het vliegtuig zaten er nog aan. Het projectiel dat 3V2 meter lang is, wordt gede monteerd. De Fransclie minister van marine heeft medegedéeld, dat gisteren het slagschip „Jean Bart van stapel is geloopen. pm defensieredenen is dit strikt geheim gehouden. iDt schip meet 35.000 ton en is be wapend met twee vierlingtorens met geschut van 382 m.M., dat granaten van 900 kg. meer dan 40 K.M. ver schiet. De snelheid bedraagt meer dan 60 K.M. per uur. Verder heeft minister Campinchi, voor de pers een uiteenzetting gegeven van de re sultaten van den oorlog ter zee in de eerste zes maanden. Hij verklaarde, dat de geallieerden meer dan ooit meester zijn op zee behalve in de Oostzee. Meer dan 2000 schepen hebben in de Fran- sche convooien gevaren, waarvan slechts vier verloren zijn gegaan. Niettegenstaande mijnen, onderzeeërs en vliegtuigen, zijn de Fransclie havens en over- zeesche verbindingen vrij. Geen enkel Fransch oorlogsschip is tot zinken gebracht- De totale tonnage van de Fransche koop vaardijvloot is slechts met 2 procent ver minderd. Ook worden de verliezen, welke aan ge allieerden en neutralen worden toegebracht niet grooter. In Februari werd 196.935 ton tot zinken gebracht en in Januari 1998080 ton. De Fransche marine hoeft voor bijna elk koopvaardijschip, dat ver loren ging, 'n onderzeeër tot zin ken gebracht. Twaalf vijandelijke duikbooten zijn vernield. Men kan den geallieerden niet verwijten, ook maar een enkel neutraal schip te heb ben vernield, integendeel, zij aarzelen niet neutrale schepen, die in nood zijn, te hulp te komen. SCHAGER GASFABRIEK AAN ALKMAAR. De Alkmaarsche raad heeft gisteravond met algemeene stemmen besloten de gasfa briek van de gemeente Schagen te koopen voor het overeengekomen bedrag van f 70.000.—. ANNA PAULOWNA OPBRENGST COLLECTE. De huis aan huis collecte voor Finland bracht f 548.62 op, zoodat met de f 67 die de „Plattelandsvrouwen" voor de Lotta's bijeenbrachten, totaal f 615,62 afgedragen kan worden. BOND V. BOERINNEN E.A. PL.VR. De derde en laatste cursusavond van Mw. Van der Heide was gewijd aan 't on derwerp „De Vrouw in de Maatschappij". In deze voordracht behandelde spr. de po sitie der vrouw vóór en na de emancipatie. Een hartelijk applaus onderstreente de woorden der voorz., mevr. Keijzer-De Jong, toen deze mw. Van der Heide dank bracht voor het gebodene en haar een tot weerziens toeriep. Na enkele mededeelingen, volgde sluiting. HELDERSCHE EIERVEILING, 7 Maart, Aangevoerd: 24500 kipeieren: 52^54 Kg. 4.404.80, 55—57 Kg. 4.40—5, 58—60 Kg. 4.80 —5.20, 61—63 Kg. 5.10—5.30, 61—67 Kg. 5.30 5.50, 6871 Kg. 5.805.90, 400 eendeieren 4.805 per 100 stuks. EIERVEILING SCHAGEN. 7 Maart. Aangevoerd: 47.000 kipeieren 5.10—7.05 pet 100 stuks. BROEK OP LANGEXDIJK, 8 Maart. Uien 3304; drielingen 1130; grove 28( 380; gele nep 160; peen 150240; rood' kool 650690. NOORDSCHARWOUDE, 8 Maart. BI. Eigenheimers 3.10, uien 3.80—4.10, drie lingen 1.40—1.70, grove 3.26—3.70, peen 1.5# 1-90, kroten 1.40—3, roode kool 6.40—7.80 witte kool 3.904.10, D. witte 44.10.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6