Fransche regeering wil vrijhandel Ribbentrop vandaag bij den Paus DE SCHAT Geheel eens met memorandum van Sumner Welles in. de Kogelregen op de „SABA" Drie Nederlanders gedeserteerd Het brood wordt een cent duurder UITVOER VAN EIEREN Slapende zeelui door mijn verrast Italiaansche kolenschepen vrijgegeven BRAND IN DE OPERA Postvluchten op Indië Verzoening tusschen Vaticaan en Derde Rijk? MINISTER REIJNAÜD: VOOR DE VRIJHEID ZIJN WIJ DEN OORLOG INGEGAAN. Bij monde van minister Reijnaud heeft de Fransche regcering zich accoord verklaard met de beginselen van een door Sumner Wel le» overhandigd memorandum, waarin wordt gezegd, dat de economische politiek van de Verecnigde Staten gegrondvest is op het volgende: Ten eerste: gezonde internationale en handelsbetrekkingen zijn een onmisbaren grondslag voor het welzijn, zoowel als voor een duurzamen vrede tusschen de landen,. De internationale handel kan zijn rol slechts vervullen, indien ieder land normaal toe gang heeft tot de hulpbronnen van de ge- heele wereld en niet alleen tot die, welke binnen zijn eigen grenzen vervat zijn, bo vendien moet ieder land afzet vinden voor het overschot van zijn productie, zonder on derscheid. Ten tweede: de internationale handel kan niet bloeien, wanneer zijn loop wordt ge hinderd of afgewend door pogingen van tweevoudige, bijzondere of uitsluitende over eenkornsten. Hij kan niet bloeien, wanneer zijn loop wordt geremd door tolbarrières, hoeveelhcidsbeperkingcn en wisselcontrole. Dit zijn alles middelen van een handelsoorlog en de iongste gebeur tenissen hebben duidelijk hun ver- Heden verklaring van Chamber- Iain? Voldoening in de Britsche pers. Officieel wordt medegedeeld, dat de Brit sdie regeering besloten heeft de dertien Ita liaansche schepen met Duitsche steenkool, welke onlangs zijn aangehouden, vrij te la- jj-ften, met' de lading. 1 In de officieele mededeeling wordt verder gezegd, dat de Italiaansche minister van buitcnlandsche zaken, graaf Ciano, den Britschen ambassadeur te Rome, Sir Percy Loraine, heeft ontvangen, die hem mede deelde, dat de Britsche regeering besloten had de dertien schepen vrij te laten met hun lading steenkool. De Italiaansche schepen, welke nog niet met hun lading steenkool op den thuisreis zijn vertrokken, zullen de haven, waar zij zich op het oogenblik bevinden, in ballast verlaten en geen andere Italiaansche sche pen zullen worden gezonden om in deze havens steenkool te laden. Levendige voldoening. De Engelsch—Italiaansche regeling betref fende den uitvoer van Duitschen steenkool over zee wordt met levendige voldoening begroet door de Engelsclie ochtendbladen, die er in hun laatste edities met grootc kop pen melding van maken. Zij stellen in het licht dat deze regeling getuigt van de ver- zoeningsgezinden geest die kenmerkend was voor de EngelschItaliaansche onderhande lingen en zij geven uitdrukking aan de hoop datd it in staat zal stellen tot n gemakke lijker hervatting van de besprekingen die aangeknoopt waren over een regeling der handelsbetrekkingen tusschen beide landen. Men verwacht, dat minister-president Chamberlain in 't Lagerhuis een verklaring af zal leggen. Tien van de dertien schepen zijn reeds vertrokken. FEUILLETON door MALCOLM HOWES 9. Ganz gut, Herr Kapitein, riep hij uit, u heeft zeker onzen voorraad vuurwapenen en patronen gezien, niet? Twintig geweren, vijf-en-twintig revol vers en genoeg ammunitie voor een kleinen oorlog. Ah. Dat is goed gezegd. Als we genood zaakt worden een kleinen oorlog te voeren, zoaols u zegt, hebben we 't goede soort mannen daarvoor aan boord? Ik moest op het toeval vertrouwen. Het was de eenige weg. Ik kon in Engeland niet openlijk spreken, ziet u. Ik weet niet veel van ze af, zei Stump. Ik kan instaan voor mezelf en Tagg, en naar wat ik hoor. staat Mr. King ook zijn man. Wat de anderen betreft, ik zal ze van hier tot Port-Said eens in de gaten houen. Als ik aan een of twee twijfel, kunnen we ze met de P. O. naar huis sturen. Maar, naar hun praat te oordeelen, zijn de meesten deser teurs van de marine, en de rest reservisten. Het zoodje is tamelijk ruw. hé Tagg? Ruw, echode Tagg. Als die drie stevige maaltijden per dag krijgen, zooals de staatsie? banketten, die ze sinds ze aan boord kwamen, REIJNAUD. nielcnd karakter voor den buiten- landschen handel getoond in vredes tijd, alsmede het vernielend karak ter voor den levensstandaard en het algemeen economisch welzijn van de landen. Ook word! de interna tionale wangunst en vijandigheid er door opgewekt, met als gevolg inter nationale conflicten. Ten derde: indien na den huldigen oor log de wereld opnieuw moet worden opge bouwd op grondslagen van stabiliteit en vrede, waarbij gevoelens van wraak en vrees moeten wouten vermeden en den weg tot economischen vooruitgang moet worden geopend, dan moet de internationale handel op gezonden grondslag worden opgebouwd. Dit eischt een geleidelijk afschaffen van de douanebarrières en de onredelijke hinder nissen, welke in dien weg worden gelegd aan dun handel over de grenzen. Op het ge bied van wissel-handel en credictwczcn moet een allesomvattende regeling tot stand ko men. Minister Reijnaud herinnerde er aan, dat de beginselen van vrijheid deel uitmaken van de beweegredenen, waarom de geallieer den strijden en op deze beginselen zijn de financieele verdragen tusschen Frankrijk en Engeland sedert het begin van den oorlog gegrondvest. Vooral het verdrag van 4 December 1939, dat de eerste stap beteekent in Europa op den weg naar een economische en monetai re organisatie, gevestigd op liet beginsel van vrijheid. Groote bommenwerper keert drie maal terug. Laiie aanval op weerlcoze neutrale schepen. Luchtbombardementen op ongewapende neutrale schepen zijn aan de orde van den dag. Het mag een wonder heetcn dat nog geen enkele Nederlandsche zeeman bij een dergelijke laffe aanval is gedood en slechts de schepen schade opliepen, hoewel ook dit door ons Nederlanders, als een groot verlies gevoeld wordt. Ook de bemanning van het motorschip „Saba" is door het oog van een naald ge kropen. Dit bleek ons uit het verhaal van den eersten stuurman R. Kuijper, dien wij 'n zijn woning te Rotterdam opzochten. De Saba werd, zoo vertelde hij, op weg van New Castle naar Ostcnde herhaalde lijk door een grooten bommenwerper be stookt. Tot drie maal toe keerde het ge vechtsvliegtuig naar het weerlooze vaar tuig terug cn zond een regen van kogels, benevens een bom, op de „Saba" af. De bom kwam naast het schip terecht. De ko gels trroffen doel; de kapitein en een ma troos werden lichtgewond. Na den laatsten aanval verdween de bom menwerper naar de monding van de Tyne, waar juist een convooi van ongeveer dertig schepen op het punt van vertrek lag. Dit convooi werd ook gebombardeerd cn de ontploffingen waren zoo lievig, dat de „Sa? ba", die op een halve mijl afstand lag, er van trilde. Met beschadigde navigaiielichtcn, door boorde verschansing en kapotte scheeps huid vertrok het schip naar Ostende en vandaar naar Amsterdam, waar het, zooals bekend, Donderdagnacht is aangekomen. MET GEHUURDE AUTO NAAR BELGIë UITGEWEKEN. Pistolen en munitie medegeno men. Op weg naar Finland (door onzen correspondent te IJmuiden.) Naar eerst thans bekend geworden, is, zijn drie Nederlandsche militai ren n.1. een dienstplichtig ser geant, 'n sergeantcapitulant en een soldaat, allen 21 jaar oud. Woens dagavond of Donderdag j.1. naar België uitgeweken met medeneming van enkele pistolen en een kleine hoeveelheid munitie. Deze drie militairen die gelegerd waren in de Stelling IJmuiden hebben Woensdag morgen een Ford- Sedan gehuurd bij den garagehouder Zw. te IJmuiden. Met deze auto zijn ze naar de Belgische grens ge togen en hebben zij in het plaatsje Nispen de auto onbeheerd achter gelaten. Hier moet het hun. gelukt zijn om heime lijk de Nederlandsch-Bolgische grens Ie overschrijden; men vermoedt dat enkele grensbewoners hun een onbewaakt pad ge wezen zullen hebben. Per radio werd Zaterdagmiddag de ver missing der auto bekend gemaakt, wat tot gevolg had, dat in den loop der middag te IJmuiden bericht binnen kwam dat de wagen in het grensplaatsje Nispen onbe heerd was aangetroffen. Naar Finland? Uit een onmiddellijk nader ingesteld on derzoek is gebleken, dat wel als vaststaand mag worden aangenomen, dat deze drie Nederlandsche militairen zullen trachten via Antwerpen naar Finland uit te wijken. Een van hen heeft aan zijn meisje nog een brief geschreven, waarin hij vertelde, dat hij dienst wilde nemen in het Finsche leger. „Ik ben nu meerderjarig geworden, zoo schreef hij haar, en kan ik nu doen wat ik wil." „Ze zien me liier de eerste twaalf jaar wel niet meer terug. Ik vind het wel erg jammer voor mijn moeder en voor mijn toekomstige betrekking", zoo besloot hij zijn brief. Vrees voor straf oorzaak? Men meent dat vrees voor straf en onder vonden ongenoegen door de beide sergean ten, n.1. om disciplinaire feiten die mis schien niet in vredestijd, doch mogelijk wel in oorlogstijd hun rangstreepen zou kosten, mede aanleiding tot het desertceren is ge weest. Een tweede factor zal wel de lust tot avontuur zijn.,. Beide sergeanten komen van gegoede fa milies, welke zeer onder den indruk zijn van het gebeurde. Een van hen was berocpssergcant en de andere bekleedde in het maatschappelijk leven een goede positie. De soldaat was zeeman van beroep. Ondanks alle nasporingen, heeft men van dit drietal nog geen spoor kunnen ontdek ken. Willen zij hun straf ontloopen, dan moe ten zij wachten tot de. feiten verjaard zijn en kunnen zij pas in Maart 1952 repatrice- ren. Het werk van Iersche terroristen? De opera van Londondcrry in Noord Ierland heeft zware schade opgeloo- pen tengevolge van een brand. De politie sluit de veronderstelling niet uit, dat het hier gaat om een aanslag van Iersche terroristen die het ge bouw zouden hebben willen vernieti gen. De brand was de hevigste, die sinds der tig jaar in de Noord-Iersche stad heeft ge woed. Een deel van het dak is ingestort. De vuurgloed verlichtte de geheele stad. Dui zenden sloegen den brand gade. De vorige week waren in twee bioscopen in Londonderry gasbommen tot ontploffing gebracht, terwijl in drie andere bioscopen in de voorafgaande week eveneens bommen geworpen waren. De commandant van de brandweer heeft, nog nader medegedeeld, dat hij niet in staat was de oorzaak van den brand vast te stellen. BUITENLANDSCHE TARWEPRIJZEN, VRACHTKOSTEN EN MOLESTPREMIE AANZIENLIJK GESTEGEN. De minister van Economische Zaken deelt het volgende mede: Van het begin van den oorlog af heeft de regeering ernaar gestreefd, door hMr prijzenpolitiek een stijging van de prijzen voor de eerste levensbehoeften zooveel mo gelijk te voorkomen. Zells is iedere prijs stijging van tarwebloem en tarwemeel, be stemd voor broodbereiding, tot nog toe ver meden, ondanks het feit, dat de tarweprij- zen op de wereldmarkt sinds 't uitbreken van den oorlog sterk gestegen zijn en daarenboven de kosten van den aanvoer (vrachten en verzekeringspremies) zijn op- geloopen tot een veelvoud van die, welke in normale tijden golden. Zoo steeg de tarweprijs op de we reldmarkt van f 3.20 midden Aug. 1939 tot f 5.35 op eind Februari 1910. De vrachten stegen in datzelfde tijdvak van f 7.tot f 27.50 per ton, terwijl de molestpremie, welke voordien een te venvaarloozen kos tenfactor vertegenwoordigde, thans circa 3 pet. van de waarde bedraagt. Dit beteekent, dat de kostprijs van uitheemsche tarwe, waarop wij hier te lande voor circa 65 pet. bij de bereiding van broodbloem zijn aan gewezen, is gestegen van f 3.90 tot f 8.35 per 100 Kg. Indien de regeering geen maatregelen had genomen, zou het gevolg hiervan zijn Op de heenreis arriveerden giste ren de Nandoe en de Torenvolk resp. te Bandoeng en te Jodhpur, terwijl de Buizerd op de terugreis Basra bereikte. geweest, dat de broodbloem hier te landg met een bedrag van f 3.75 per 100 Kg. in. prijs zou zijn gestegen, hetgeen uitkomt op een kostprijsstijging van het brood van ruim 2 cent per brood van 800 gram. Tot nu toe is een broodprijsverhooging als gevolg van vorengenoemde factoren in haar geheel voorkomen, doordat de regeering is voortgegaan de grondstoffen cn de inge voerde bloem tegen den vroegeren prija ter beschikking te stellen. Welke groote bedra gen hiermede gemoeid zijn geweest, wordt wel duidelijk geillustreerd door het feit, dat bij de genoemde prijzen- en kostenverhot». dingen de regeering een nadeel van in to taal f 2.000.000.— per maand heeft. Het spreekt vanzelf, dat hiermede niet onbeperkt kan worden doorge gaan. Hoezeer de minister zulks ook betreurt, de huidige omstandighe den dwingen hem wel om een deel van deze groote lasten op den con sument af te wentelen. De minister heeft daarom thans besloten, den verkoopprijs van de buitenlandsche tarwe met f 2.25 per 100 Kg. te ver- hoogen, waardoor de bloemprijs hier le lande met een bedrag van f 1.70 per 100 Kg. zal stijgen, het geen metterdaad kan leiden tot een prijsstijging van 1 cent per brood van 800 gram. Uit het voorgaande blijkt weï, daf 'dit slechts een gedeeltelijke vergoeding is voor de hooge kosten, welke de Staat in dit op zicht heeft te dragen. Naar Stcfani meldt zal Von Ribbentrop hedenochtend door den Paus in particulie re audiëntie worden ontvangen. U.P. zegt, dat dit bezoek tot doel heeft om ook naar buiten blijk te laten geven van de verbeterde betrekkingen tusschen den natio- naal-socialistischen..staat en het Vaticaan. Na de verheffing van kardinaal Pacelli tot Paus, zoo zegt men, zijn de relaties tusschen de nazi's en de Katholieke Kerk voortdurend heter geworden cn het is de wensch van bei den om daaraan uiting te geven. Naar verwacht wordt zal von Ribbentrop den H. Vader een overzicht geven van de Duitsche houding ten opzichte van het vre desvraagstuk. Men koestert in Vaticaanstad niet weinig verwachtingen omtrent het resultaat der audiëntie, daar men van meening is, dat het bezoek niet louter als een beleefdheids visite kan worden beschouwd. In de Vaticaansche kringen wordt er op gewezen, dat de betrekkingen tusschen het Vaticaan en Duitschland de laatste jaren verre van bevredigend zijn geweest. Maar de aankondiging van v. Rihbentrop's bezoek heeft de geruchten versterkt, dat Hit- Ier bereid zou zijn, samenwerking en ver zoening met den II. Stoel te zoeken. In de omgeving van het Vaticaan wordt tenslotte liet vertrouwen uitgesproken, dat de audiëntie van heden veel goeds zal op leveren. Er wordt aan herinnerd, dat de pauselijke nuntius te Berlijn, mgr. Orsenigo, in den laatsten tijd herhaalde gesprekken met Hit- Ier heeft gevoerd, naast de besprekingen, waaraan de Wilhelmstrasse in de pers be kendheid heeft gegeven, Uitkeeringen vanaf heden verlaagd Op 13 November ƒ.1. werden de uitkee ringen bij uitvoer van eieren op f 0.80 per 100 stuks kippeneieren en f 0.60 per 100 st. eendeneieren vastgesteld. Voor eiproducten werd de uitkeering bepaald op f 0.16 per Kg. verschalkt hebben, zullen ze niet te houden zijn. O jawel. Ik zal ze houden, zei Stump. En acht u het gewenscht, dat ik hun het doel van den tocht zal vertellen. Volg mijn raad en vertel ze niks. Wacht tot ze braden op de Roode Zee en ik het vet er wat af heb. Tegen dien tijd met de moor dende hitte en het goede leventje zullen ze bereid zijn elke gewenschte hoeveelheid Ita lianen te verslaan. Italianen! riep von Kerber geërgerd. Waarom spreek je van Italianen? Dat is uw sprookje, meneer, niet het mijne. U zei, dat hoe-heet-ie.-ook-weer, de Romein, die de Shebeeërs aftuigde, zijn roof op Italiaansch grondgebied had opgeborgen. Oe Oostenrijker haalde eenigszins moeilijk adem en zijn gezicht werd nog bleeker. Dat is van ge enbelang de plaats is de woestijn we zullen geen tegenstand ontmoeten. Noch kapitein Stump, noch mijnheer Tagg weten, dat u gewend bent, mijnheer, mengde zich Dick op het moment diploma tiek in het gesprek. Het zou misschien ver standiger zijn ons gesprek verder tot morgen uit te stellen. Von Kerber beschaduwde zijn gezicht met zijn handen. Ik heb niet veel meer toe te voegen aan hetgeen ik reeds gezegd heb, antwoordde hij. Ik geloof, dat u me begrijpt. Ik verlang stil zwijgen en trouwen dienst. Geef m die en ik zal u tienvoudig beloonen. Zij gingen aan dek. Dick ging naar zijn kajuit in de vaste over tuiging dat hij den halven nacht wakker zou liggen. Maar hij sliep als een roos, totdat hij vroegtijdig weer werd gewekt. De dag brak zonnig en helder aan. Een aangenaam briesje uit het Noord-Westen woei den rook-nevel van de stad en kuste het blauwe water van de ingesloten haven tot witkoppige golfjes. Hij had de morgenwacht van vier tot acht uur en al wat hij te doen had, was zich ei- van te overtuigen, dat de mannen trachtten de reeds onberispelijke witte dekken nog wit ter te schuren en het koper te poetsen, dat al blonk in de zon, zoodra deze over de schouder van Notre Dame de la Garde gluurde. Een van de matrozen, die in Dick's nabij heid een kajuitsvenster aan het zeemen was, maakte een praatje met den tweeden stuur man en trachtte het gesprek op de vermoe delijke bestemming van het jacht te brengen. Je zult gauw genoeg hooren waar we naar toe gaan, antwoordde Dick een beetje scherp, om iedere conversatie in deze rich ting direct den kop in te drukken. Het spijt me, mijnheer, als ik iets onge past gezegd heb, zei de matroos. Maar de anderen hebben gezegd, dat er iets geheim zinnigs mee verbonden was en ik vond, dat ze onzin praatten. Je hebt volkomen gelijk. De eigenaar en een paar dames zullen vandaag aan boord komen en dan zul je onze bestemming hooren. Dames, zegt u, mijnheer? Dat doet de deur dicht. Dit is dus geen Rifpiratenge- schiedenis Royson wendde zich om. Dus -hadden ande ren. evenals kapitein Stump, conclusies ge trokken uit de kisten wapens en ammunitie? Indien baron Frans von Kerber het noodig vond voor oorlogstoebereidselen te zorgen, hoe kon hij dan toelaten, dat een oude man als mijnheer Fenshawe en een bekoorlijk meisje als Irene, om niet te spreken van an deren, die Royson nog niet kende, deelnamen aan een onderneming, die zulke beveiligings maatregelen eischte? Dat was een raadsel, maar het hinderde Dick niet in het minst. Het verhaal van de woestijn en haar verborgen schat had hem wonderlijk beroerd. Doch toen een stations-omnibus langs de kade aanreed, en vlak voor de loopplank van het jacht stilhield, herinnerde hij zich, dat hij mr. King was, tweede stuurman van een klein vaartuig, en niet Richard Royson, erf genaam van een landgoed, dat vijf duizend pond pacht jaarlijks opbracht. Mr. Fenshawe, bijzonder vlug voor zijn leef tijd, hielp de beide dames uitstappen. De eer ste was Irene. Ze werd gevolgd door een knappe vrouw, heel modieus gekleed. Dit was Mrs Haxton. Miss Fenshawe liep vlug de loopplank op. Royson had een matroos bij het einde op de In verband met de sindsdien gewijzigde omstandigheden heeft naar wij van of ficieele zijde vernemen de minister van Economische Zaken besloten genoemde be dragen met ingang van heden te herzien en vast te stellen op 0.50 per 100 kippen eieren, f O.iO per 100 eendeneieren en voor de ei-producten op f 0.10 per Kg. netto. BRITSCH SCHIP VOOR ONZE KUST GEZONKEN, LOODSBOOT UIT VLISSINGEN PIKT BEMANNING OP. Nabij het lichtschip Schouwenbank is het Engelsch schip „Borthwick" op een mijn geloopen. Het schip Is vermoedelijk gezonken. Alle 21 op varenden zijn gered en door den Ne- derlandschen loodsboot no. 9 te Vlis- singen aan land gebracht. Een der opvarenden is aan den arm gewond. De „Borthwick", groot 1097 bruto en 89G netto reg. ton, was op weg van Rotterdam, naar Engeland. Zaterdagavond omstreek» elf uur liep het schip op een mijn. Onmid> dellij k na de explosie begon het tc zinken, De uit 21 koppen bestaande beman ning, waarvan een gedeelte lag te slapen, had nauwelijks gelegenheid zich in de sloep te begeven. Zij moesten al hun bezittingen achter laten. Het noodsein dat zij uitzonden, was opge vangen door de "Nederlandsche loodsboot no. 9, die onmiddellijk te hulp voer en na een half uur de bemanning kon oppikken. Het bleek, dat één matroos een lichte ver wonding aan den arm had opgeloopen. Do schipbreukelingen zijn gisternacht om streeks twee uur te Vlissingen aan wal ge zet en in hotel Goes ondergebracht. Door bemiddeling van het Engelsche con sulaat zullen allen van nieuwe kleeren voor zien worden, waarna zij waarschijnlijk van daag naar Botterdam zullen vertrekken. kade geplaatst, terwijl hij de leuning vast hield om de loopplank op het dek stevig vast te houden. Goeden morgen, Mr. King, riep ze. Ia baron Kerber nog niet aangekomen? Jawel, zei hij. Hij is gisteravond laae aan boord gekomen. Waarom is hij dan niet hier om ons op te achten? ik geloof, dat hij vermoeid is na zijn lange reis, miss Fenshawe. Vermoeid! Onzin! Kijk eens naar mijn grootvader. Is hij vermoeid? En we hebben dezelfde reis gemaakt. Maar ik zal dien luien baron wel leeren, als ik hem zie. Wat een mooie boot is de Aphrodite! Ik ben er nu ai dol op. En is dat kapitein Stump? Goeden morgen, kapitein! Ik heb al van u gehoord. Baron von Kerber zegt, dat u me een kopje kleiner zal maken, als ik op de brug kom. I» dat waar? Ondertusschen had mevrouw Haxton zich ervan overtuigd, dat men het de bemanning van de Aphrodite wel kon toevertrouwen, haar vele koffers aan boord te brengen zon der dat ze ze kapot liet vallen. Ze hield een face-a-main met schildpadden-monteur en zilveren handvat voor de oogen en monsterde het jacht met een onderzoekenden blik. Ze vereerde den langen tweeden officier met bij zondere aandacht. <^at de kapitein?, zei ze tot mr. Fen- 3 e> die wachtte om haar boord te geleiden, -»■ Xeen. Dat is mr. King, de jonge man, wi^rvan Irene je verteld heeft. O, werkelijk! Precies een Apollo van da Belvedere, vindt u niet? - Hij schijnt een aardige jonge kerel, met goede manieren en zoo. Maar het eischt een beetje te veel verbeeldingskracht om hem zich voor te stellen in de schaarsche kleedij, die m Delphi gebruikelijk was. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2