De SCHELDE S 20 gereed
Doodstraf gevraagd
vooi landverraad
Haagsche spionnen
vandaag voor hun rechters
Water voor weg
aangezien
Duitsche pers juicht
Kuusinen
terechtgesteld?
Radiozender in
toilettafel veborgen
Eerste Kamer
Postvluchten op Indië
Jaloezie in het spel?
£EN VLIEGTUIG MET EEN DRIELEDIGE
BESTEMMING.
Het probleem der opleiding van
gevorderde vliegert op gelost I
Nadat de N.V. Koninklijke maat
schappij De Schelde te Vlissingen,
daartoe geinspireerd door scheeps
werven in Engeland, Duitschland en
Frankrijk, in 1935 besloten had zich
mede op den bouw van vliegtuigen
toe te leggen, hebben vele bij de.
Luchtvaart geïnteresseerden zich
meermalen afgevraagd, wat zich
achter de voor buitenstaanders ste
vig gesloten deuren van de Zeeuw-
sche vliegtuigfabriek zou afspelen.
Aanvankelijk is er van hetgeen zooal in
de afdeeling vliegtuigbouw van De Schelde
gebeurde, en van de plannen, die men er
had, maar zeer weinig naar buiten doorge
drongen.
In 1936 aanschouwde de Scheldemusch 't
levenslicht, 'n éénpersoons vliegtuigje, dat
2<K) kg. woog, een spanwijdte van 6 M. had,
uitgerust was met een Praga-motor van 32
pk.,' en voorzien was van een driewielig on
derstel met een bestuurbaar voorwiel.
Handley Page Slots waakten tegen het
bekende gevolg van overtrekken, en een
geheel open staart zorgde voor ongestoorde
hoogtestuur- en wendingsroerwerking.
De kleine Scheldemusch, die in zoo me
nig opzicht afweek van de regelen, die voor
heen bij het bouwen van vliegtuigen als
axioma's hadden gegolden, viel min of meer
als een hom in «le vliegwereld.
D.w.z. figuurlijk, want in letterlijken zin
vloog ze, en wel zoo goed, dat De Schelde
besloot 't. nest met 5 musschcn uit te brei
den. Bij den bouw van deze serie werden nog
verschillende nieuwigheden aangebracht.
In luchtvaartkringen werd erkend, dat
De Schfelde, zij het door middel van een
klein toestel, een bevredigend antwoord had
gegeven op de vraag in welke mate zij aan
de ontwikkeling van den vliegtuigbouw in
ons land zou bijdragen. Deze erkenning won
nog veld, toen de Schelde eenigen tijd later
een vliegboot bouwde, de Scheldemeeuw, die
tót op heden de kleinste ter wereld is ge
bleven.
Naar licht metaal.
Gedurende de eerste jaren van "haar be
staan was de afdeeling vliegtuigbouw .van
De Schelde ondergebracht in de houtbewcr-
kingsfabrick van de werf, hetgeen voor «Je
hand lag, omdat zij zich uitsluitend toeleg
de op toestellen en projecten in hout.
Een radicale omwenteling ontstond
in het bedrijf toen De Schelde in Ja
nuari 1938 opdracht kreeg in combi
natie met de Aviolandafabriek, een
aantal Dornier D.O. 2 K zeeverken
ners in metaal voor de Ned. Indische
marine te bouwen.
Mede op de overweging, dat de ontwikke
ling van den vliegtuigbouw bijna uitslui
tend in de richting van metaal wees, werd
besloten tot den bouw en de inrichting van
een zeer modern geoutilleerde lichtmetaal
bewerkingsfabriek.
De fabriek, die in Mei 1938 werd geopend
Is toegerust met de modernste speciaal-ma-
chines, met oen installatie voor het ver
edelen van duraluminium, waartoe een
elec-trisch verhit, zelfregelend zoutbad be
hoort, en bovendien heeft zij een aparte af
deeling voor het anodisch oxydeeren van
lichtmetaal volgens het alumilietpatent.
Als men voorts de belangrijke om
standigheid in aanmerking neemt,
dat de vliegtuigfabriek van De
Schelde in de machinefabriek dezer
z maatschappij steeds kan beschikken
over een keur van metaalbewer
kingsmachines en over oen selectie
uit geschoold personeel, is het al
leszins gewettigd de conclusie te
trekken, dat Nederland's jongste
vliegtuigfabriek, groote mogelijkhe-
den biedt.
Van Scheldemusch tot Reisvlieg-
tuig.
Toen De Schelde haar moderne vliegtuig
fabriek tot in de puntjes voor elkaar had,
veronderstelden belangstellenden terecht,
dat zij zich niet uitsluitend zou bepalen tot
de omvangrijke taak. die besloten ligt in
het vervaardigen van de Dornier-vliegboo-
ten.
Men werkte aan nog gansch andere pro
jecten.
Achter de schermen is sedert den zomer
van 1938 o.a. geteekend en gewerkt aan een
nieuw proto-type, aan de Schelde S 20, die
dezer dagen gereed is gekomen, en die
.thans op het vliegveld te Vlissingen gereed
staat om te bewijzen, dat zij ook in haar
element in staat is te voldoen aan de ei-
schen, die zij op papier inlost...
Als men onverwacht tegenover het vier-
persoons, gesloten toestel wordt geplaatst,
valt onmiddellijk De Schelde-lijn op', die
.door middel van de Musch voor het eerst
rop het waarnemingsvermogen werd gepro
jecteerd, maar die in het nieuwste Schelde-
type tot verdere ontwikkeling werd ge
bracht. Er zijn-punten van overeenstemming
met de Musch, en er zijn opmerkelijke ver
schillen.
Ook de S 20 heeft een duwschroef en een
bestuurbaar driewielig onderstel (dat in
trekbaar is); het toestel is oOk weer uitge-
gerust met 'n open staart, maart thans met
metalen staartdragers. zoodat het de be
schikking heeft over dubbele roeren.
Vermeldenswaard is, dat de cabine van
dezen middeldekkér geheel gedragen wordt
door een centralen rompligger, dat het me
talen toestel is uitgerust met een elasti-
DE SCHELDE S 20.
schen houten vleugel, voorzien van slots,
die bij overtrekken afglijden voorkomen, be
nevens met remkleppen.
De S 20 heeft een 160 pk. luchtgekoelden
Hirth-motor.
Drie In één)
Zoodra men in de cabine van de Schelde
S 20 vertoeft, moet men wel tot de erken
ning komen, dat de constructeur bij het
ontwerpen van dit type een zeer bijzonder
doel voor oogen heeft gehad.
De stuurhut, die plaats biedt aan vier
personen, is n.1. voorzien van alle instru
menten, noodig om vergevorderde piloten,
en andere leden van de bemanning op te
leiden voor hun individueelc en gemeen
schappelijke taak in jacht- en verkeersvlieg
tuigen.
Omdat in de S 20 alle ervaringen
met het bestuurbare driewielige on
derstel, en alle moderne opvattingen
betreffende een lestoestel zijn ver
werkt, mag men het beschouwen als
de oplossing van het nog overal
kjemmende probleem der opleiding
van de bemanning van moderne mi
litaire- en verkeerstoestellen, en van
sportvliegers.
In dit vliegtuig, dat door zijn vlieg- en
besturingskwaliteiten gerangschikt dient te
worden in de klasse, die ligt tusschen het
gemakkelijke lestoestel en het overgevoeli
ge ras-toestel, kan men allen, die straks in
liet jongste type jager, in het nieuwste ver-
keerstoestel, hun vliegtaak zullen vinden,
in nauw verband met die taak vertrouwd
maken.
De S 20 is echter meer dan opleidingstoe
stel.
Doordat de cabine geheel voor den vleu
gel is geplaatst, en omdat zij haar belasting
gedragen worden door den rompligger, kon
bij haar vormgeving overvloedig gebruik
worden gemaakt van glas.
Men kan zich geen vliegtuig denken, dat
den passagier een beter uitzicht geeft dan
de S 20 doet.
De Schelde loste niet slechts het oplei-
dingsprobleem op; zij verrijkte de vliegwe
reld tevens met een taxi- en een toer-vlieg-
tuig met zeer aantrekkelijke en zeer veilige
eigenschappen.
AUTO MET DRIE PERSONEN
„KOPJE ONDER". KRANIGE
REDDERS.
Gisteravond om tien uur is te
Maassluis een ongeluk gebeurd, dat
wonderwel is afgeloopen.
De 34-jarige chauffeur P S. uit
Rotterdam zag, door onbekendheid
met de situatie ter plaatse, het Goud-
stcenwatcr voor een beton weg aan
en ging met zijn bestelwagen in
plaats van rechtuit rechtsaf, met het
gevolg, dat de auto te water reed.
V- sr. i ;-*ll rtSPKSSSQO Mb I
In de cabine zat naast den chauffeur de
weduwe van L„ uitMaasland,Jerwijl Laar
zoon, de 32-jarige II. van L. uit Rotterdam
binnen in den bestelwagen had plaats ge
nomen.
S.-wist zich, toen de -wagen in het water
lag, spoedig achter het stuur vandaan te
werken, waarna hij boven op de cabine klom
Terstond stelde hij pogingen in het werk om
mevrouw van L. uit haar benarde positie te
bevrijden. Weldra slaagde htj hierin en met
behulp van politie en omstanders werden de
beide drenkelingen op den wal gebracht.
Gekleed te water.
Middelerwijl had men den wagen omge
trokken en drie mannen, I. Koffeman, N.
Verhaas en A. van Eijck, begaven zich ge
kleed te water.
Zij openden de deur van den bestelwagen
en troffen daar de derde inzittende, reecis
bewusteloos aan. Binnen vijl minuten was
dan ook deze op den kant, in het nabijge
legen politiebureau werden alle drenkelin
gen ondergebracht. Hier bevonden zich in
middels de doktoren Melchior en De Wilde
met een aantal leden van de E.H.B.O., en
met behulp van een zuurstofkoffer begon
men de pogingen out bij van L. de levens
geesten op te wekken. Na geruimen tijd her
kreeg van L. het bewustzijn. Zijn moeder
had bij den val in het water een vrij ernstige
hoofdwonde opgeloopcn, welke moest wor
den gehecht. De chauffeur S. had een onbe
duidende snijwond boven het linkeroog. Alle
drie liepen snijwondjes aan de vingers op.
Nadat hun geneeskundige hulp was ver
leend, zijn de drenkelingen naar hun onder
scheidene woonplaatsen vervoerd.
SUMetUk.
WEDSTRIJDPROGRAMMA DER K.N.A.U.
IN 1940.
De nationale technische commissie van de
Koninklijke N'ederlandsche Athletiek Unie
heeft het wedstrijdprogramma voor het aan
staande seizoen samengesteld. Op de kalen
der treffen we o.m. de volgende wedstrijden
aan;
5 Mei te Amsterdam, georganiseerd door
het district Noordholland, Vondelpark-esta
fette.
26 Mei te Amsterdam, georganiseerd door
het district Noordholland, nieuwelingendag.
2 Juni te Amsterdam georganiseerd door
A.D.A., nationale wedstrijden voor dames en
heeren.
14 Juli te Den Haag, georganiseerd door V.
en L., nationale junioreskampioenschappen.
21 Juli te Amsterdam, georganiseerd door
de .Volewijckers, nationale wedstrijden.
4 Augustus te Amsterdam, georganiseerd
door A.P.G.S.. nationale wedstrijden.
Op 28 Juli zullen de Nederland-
sche B-kampioenschappen en op 10
en 11 Augustus de Nederlandsche
kampioenschappen worden gehou
den. De plaatsen en de organisee-
rende vereenigingen worden nog be
kend gemaakt.
De A.A.C. houdt te Amsterdam nationale
wedstrijden, doch een datum is nog niet
vastgesteld.
Indien de landenontmoeting Zweden—
Noorwegen doorgang vindt, zal eventueel nog
een wijziging in het programma worden
aangebracht.
LONDEN EN PARIJS LEDEN EEN
NEDERLAAG VAN ONGEHOOR-
DEN OMVANG.
Zooals reeds voorspeld, zien de Duitsche
bladen in het sluiten van vrede tusschen
Sovjetrusland en Finland een nederlaag
der Westelijke mogendheden.
De „Essener Nationalzeitung" spreekt van
een „waarlijk unickcn politieken neder
laag" voor Londen en Parijs. Chamberlain
en Daladicr, aldus dit" blad, staan voor een
nederlaag van zoo ongehoorden omvang,
dat men de consequenties, die het einde
van den SovjctrussischFinschen oorlog
met zich mede brengt, slechts bij benade
ring kan schetsen. Dé Britsclie poging tot
uitbreiding'<*an den ^óorldg hl' Noord-Euroi-
pa en tot voorbereiding ,vau oen tegen
puitscbiand geriqhlw flankaanval is mis
lukt. Engeland is weer eens uit Oost-Euro
pa naar zijn eiland teruggeslagen en moet
van uit dit trefbare punt de verdere ont
wikkeling van de beslissende worsteling
tegemoet zien.
Rusland en Finland zullen in de
toekomst bij de vorming hunner
betrekking niet meer door de inter-
ventielustcn van West-Europa ge
stoord worden. De Sovjetunie heeft
in overeenstemming met haar zeer
belangrijke rol als groote mogend
heid cn als belangrijke militaire
factor tegenover den Finschen staat,
die zijn eigen kracht en innerlijke
sterkte bewezen heeft, het stand
punt ingenomen, dat haar thans in
liet geheclS Europeesche Oosten,
van Moormansk tot aan de Zwarte
Zee toekomt.
Het ging niet om het lot van
Finland
De Berliner Boersenzeitung zegt:
Het ging den Westelijken mogendheden
niet om het lot van Finland: Finland werd
in den oorlog gedreven, het moest den oor
log voor de Westelijke mogendheden tot
den laatsten Fin uitvechten. Noorwegen en
Zweden moesten in het gelid der Westelij-
„H*t rechtsbewustzijn val» ons
volk vraagt er om. Aantal ki
lometers geen maatstaf voor de
wegverkeersbelasting.
De minister van Waterstaat, de
heer Albarda heeft gisteren de spre
kers over de begrooting van zijn de
partement geantwoord. Bij de uitvoe
ring van openbare werken voelt spr.
zich gedwongen door dezelfde ge-
dachten die aan het desbetreffende
deel van het plan van den arbeid ten
grondslag liggen.
De werken moeten economisch nuttig zijn
en ook van behoorlijken omvang. Een pro
gram der werken is thans bezwaarlijk te
verwachten, daarvoor is de tijd te onzeker.
Spr. zal zijn best doen. Als niets in den weg
komt, dan is vlotte uitvoering van den tun
nelbouw te Velsen te verwachten.
De financiering van den wegenbouw be
sprekend, deze zal niet ten gevolge hebben,
dat de wegenaanleg wordt vertraagd.
Het verband met de spoorwegtekorten is
nu eenmaal het systeem van de wet. Men
moet dit niet verkeerd opvatten, toevallig
leveren de spoorwegen thans te kort op,
maar het kan ook anders zijn en doet aan
het systeem niet af.
De belasting op het wegverkeer.
De quaestie der personeele belasting voor
motorrijtuigen zal spr. ter kennis van zijn
ambtgenoot van Financien brengen. Aan de
vraag: een belasting voor het wegverkeer,
wordt groote aandacht besteed. Het aantal
kilometers is niet maatgevend t.a.v. wegen-
gebruik. De oorzaak der nog niet invoering
van de Wegenverkeerswet, ligt o.m. in de
moeilijke en omvangrijke keuring der vocr-
Op de heenreis landden de Peli
kaan en de Torenvalk resp. te Basra
en te Bandoeng. terwijl de Oehoe op
de terugreis Jodhpur bereikte.
tuigen enz. Vereenvoudiging der medische
voorschriften voor keuring van motorrijders
is onderhanden.
Spr. ziet niet af van het voornemen, c*n
een behandeling van de coördinatie van het
goederenvervoer te hervatten.
Het mijnwezen besprekend, zegt de
minister, dat hooge afschrijvingen en sta
biliteit in de afschrijvingspolitiek geboden
zijn, daar het een tijdelijk bedrijf is; eens
raken de lagen uitgeput.
De begrooting wordt z. h. st. aangeno
men met de N.S.B. tegen.
Bij de begrooting van het Zuïderzeefonds
merkt de heer Hiemstra (s.d.) op, dat we
ons t.a.v. de voedselvoorziening gelukkig
moeen achten, dat we de Wieringermeer
hebben.
Deze begrooting alsook die van het opei^
baar lichaam ,.De Wieringermeer" worden
z. h. st goedgekeurd.
Spdonnage.
Vervolgens wordt een aanvang gemaakt
met de behandeling van de Justitiebegroo-
ting.
De heer Kolff (c.h.) Heeft den in
druk, dat er te zwak wordt opgetre
den tegen „onvaderlandslievende
schobbers". Spr. bepleit opheffing
van het verschil in strafmaat tus
schen burgers en miltairen en heeft
geen bezwaar tegen de doodstraf in
geval van landverraad. Het rechts
bewustzijn van ons volk vraagt er
om, aldus spr.
De heer Janssen (r.k.) bepleit o.m. af
kondiging van den staat van beleg voor
het geheele grensgebied.
De heer Kranenburg (v.d.) is niet te
vreden over de wijze, waarop de minister
van Justitie zijn wetgevende taak opvat.
Hij is van oordeel, dat de minister niet
spoedig genoeg tot wetswijziging of het
indienen van nieuwe wettelijke regelingen
overgaat.
Hedenochtend wordt de behandeling
voortgezet
ke mogepdhjdcn plaats nemen en hup
land geven als oorlogstooneel. Geheel
Noordoost-Europa moest ten offer vallen
aan den oorlogsfakkel, alles alleen om
Duitschland af le sluiten van het Zweed-
sche erts en den Westelijken mogendheden
een gedeeltelijk succes ten minste in het
Noorden te verzekeren.
In de Duitsche bladen komt tot uiting
de meening dat Finland beter direct had
kunnen toegeven, en dat Duitschland zich
bij dit conflict nooit verwijderd heeft van
het stanpunt van den waarnemer.
S Qsofor nstB o«>
TT
Stalin zou bij de executie aan
wezig zijn geweest.
Het Deensche blad „Ekststrabladet''
meldde gisteravond, dat Kuusinen,
het hoofd der stroomannenregeo-
ring der Finsche volksrepubliek,
welke door de U.S.S.R. gevestigd
was te Terijoki in den aanvang van
den Russisch-Finschen oorlog, te
rechtgesteld is volgens uit Helsinki
ontvangen berichten.
Hij we rek er van beschuldigd misleidende
inlichtingen te hebben gegeven aan het
Kremlin over de toestanden in Finland
vóór den oorlog.
„Ekststrabladet" voegt hieraan toe, dat de
terechtstelling door Stalin persoonlijk was
bevolen. Stalin was „boos", omdat Kuusinen
hem er toe had overgehaald het Finsche
avontuur te ondernemen, tegen zijn eigen
oordeel in. onder voorwendsel het Finsche
voik te reden uit den greep v. maarschalk
Mannerheim."
Eigenaar was vroeger seiner bi]
de marine.
Een arrestatie ln de hoofdstads
Aan het eind van de vorige maand werd
aan de grens bij Vlagtwedde de 34-jarigo
Amsterdamsche koopman A. gearresteerd.
Er werden in zijn auto lampen gevonden, die
stralingsapparaten bleken te zijn, doch oor
spronkelijk verkeerde men in de meening,
dat deze man iets te maken kon hebben met
de lichtsignalen, die 's nachts herhaaldelijk
werden waargenomen.
In de Amsterdamsche woning van den
man in de Michel Angelostraat werd door
de recherche een onderzoek ingesteld. Het
bleek, dat in een toilettafel een volledig en
zeer goed zendapparaat was opgeborgen. Het
zendapparaat was van hetzelfde maaksel als
dat te Schiebroek in beslag werd genomen.
De gearresteerde is een Nederlander
Hij heeft vroeger bij de Nederland
sche Marine gediend als seiner, zoo
dat hij goed op de hoogte moet wor
den geacht met de behandeling van
radiozendtoestellen.
De man wordt er van verdacht deze toe
stellen te hebben gebruikt om aan een
vreemde mogendheid inlichtingen te ver
strekken. Hij ontkent echter er ooit mee ta
hebben geseind. Hij zegt het kostbare toe
stel te hebben gekocht van een marktkoop
man te Amsterdam. Den naam van den ver-
kooper weet hij echter niet.
De man is in arrest gehouden en gistereti
voor den officier van Justitie geleid, die de
stukken in handen van den rechter-commis-
saris heeft gesteld. Deze heeft zijn insluiting
in het huis van bewaring gelast.
De man wordt verdacht van overtreding
van artikel 21 der Neutraliteltsverklaring.
ER VAN VERDACHT, NEDERLANDSCHE
SCHEEPSTIJDINGEN TE HEBBEN
VERRADEN.
ZITTING MET GESLOTEN DEUREN.
Vandaag zal de Haagsche Rechtbank
zich bezighouden met de berechting
van de drie verdachten, betrokken in
de spionnagezaak, welke eind No
vember van het vorig jaar door de
politie is ontdekt. Naar men zich zal
herinneren, werd toen te Rotterdam
gearresteerd de genaturaliseerde
Duitscher ir. F. W. J. H. P. Sturm,
bij wien eenige rolletjes met nog
niet-ontwikkelde foto's werden aan
getroffen. Na ontwikkeling bleken
op deze foto's te zijn opgenomen een
aantal copieën van lijsten, door het
rijksbureau van zeescheepvaart sa
mengesteld, betrefende in het bui
tenland aangehouden Nederlandsche
schepen en hun lading.
Het verdere onderzoek leidde tot de ar
restatie van den heer G. W. F. van Hoeven,
referendaris van het departement van So
ciale Zaken, diens echtgenoote, mevrouw A.
-L van Hoeven geboren van Andel en Mr.
YV. B. J. Buve, hoofdcommies aan het depar
tement van Economische Zaken -.
Volgens de dagvaardingen zou de zaak
zich als volgt hebben toegedragen. Mr. Buvé
had, als ambtenaar van Economische Zaken,
de beschikking over lijsten van het rijks
bureau v. Zeescheepvaart, waarin vermeld
stonden de in liet buitenland aan- en opge
houden Nederlandsche schepen, vermeldende
den naam, de reederij, de lading, de ligging
en bijzonderheden van de schepen.
Mr. Buve schijnt nu d« lijsten naar
de woning van den heer en mevrouw
van H. te hebben gebracht, die op
hun beurt deze lijsten weer aan ir. S.
hebben laten zien. S. zou ln verbin
ding hebben gestaan met een vreem
de mogendheid, die belangstelling
voor deze documenten had.
Niet onmogelijk is geweest, dat ten
gevolge van deze spionnage Neder
landsche schepen tot zinken zijn ge
bracht, daar het hier immers ging
om de opsomming van schepen, wel
ke in de Duins werden opgehouden
en later naar Nederland zouden
koers zetten.
Ir. Sturm, die geregeld bij de familie van
Hoeven aan huis kwam en daar de lijsten
inkeek en overnam, schijnt nu gezegd te
hebben, dat het heel wat werk was om de
lijsten over te nemen en het fotografeeren
veel gemakkelijker zou zijn. De heer van
Hoeven wist nu van een kennis op het de
partement een foto-toestel te leen te krijgen
onder het voorwendsel, dat hij thuis van
zijn vrouw enkele foto's wilde maken. Het
is gebleken, dat de kennis daarbij geheel te
goeder trouw is geweest. \ran Hoeven gaf
het toestel in werkelijkheid aan ir. Sturm,
die de betrokken documenten fotografeerde.
Hij legde ze daartoe op den grond en ging ec
met het fototoestel boven staan. Op die wij
ze is een stuk van de vloermat ten huize
van de familie van H. meegefotografeerd en
de bijzonderheid heeft tot de arrestatie van
het eclitpaar bijgedragen.
Mevrouw van Hoeven zou bovendien nog
aanteekeningen uit de lijsten hebben ge
maakt en deze aan ir. Sturm ter hand heb
ben gesteld.
De verlooide van ir. Sturm heeft bij
de politie aangifte gedaan van haar
vree se lijk vermoeden en mededee-
ling gedaan van de verraderlijke to
to's. Jaloezie op mevr. van Hoeven,
bij wie ir. Sturm reeds zes jaar aan
huis kwam, schijnt bij dit „vereaad"
mede ln het spel te zijn geweest.
De maximum-straf.
De maximum-straf, welke voor landver
raad kan opgelegd worden, is maximaal zes
jaren, doch kan met een derde worden ver
hoogd, indien de verdachte door het begaan
van het feit een bijzondere ambtsplicht
schond zooals in deze gevallen, terwijl'
bij samenloop van meerdere feiten, die als
op zichzelf staande handelingen moeten wor
den beschouwd, en meerdere misdrijven op
leveren nogmaals 't maximum met een der
de kan worden verhoogd, zoodat dit dan op
tien jaar en acht maanden zou komen.
Behandeling met gesloten deuren.
Dinsdag jl. heeft de rechtbank er over be
raadslaagd of deze zaak in openbare zitting
of met gesloten deuren zou worden behan
deld. Tot het laatste werd besloten, zoodat
publiek en pers vandaag tot de zittingszaal
geen toegang hebben.