Slagkruiserplan bij den Volksraad ingediend Kosten totaal 283.200.000.- Purol houdt de handen zacht en mooi De Behanger! Brenger van schoonheid en kleur! Wat is zijn werk anders dan de opwekkende ouverture van een gelukkig, nieuw tijdperk binnen vroolijk-behangen wanden? U weet nog niet half wat de behanger voor U kan doen! Wonderen van gezelligheid! In een paar uur tijds! Voor luttel gelds! Vraag hem de R D series 47, 48, 49 of 50 met de geheel nieuwe kleuren- vondsten „Horizonnade", „Symphonie", „Sahara", „Zonidylle" en „Zeekristal". Ook de goedkoopste R D behangsels zijn in „fixa-color" druk uitgevoerd. Voor 40 millioen gulden nieuwe werken bij Soerabaja Minister van Koloniën licht slagkruiser plan toe Bijzonderheden uit memorie van toelichting Speeltuin „Tuindorp" exposeert Burgerlijke Stand van Den Helder LET OP DIT MERK ,Ja! Maar met RenD behang" denkt de Behanger. BEHANGSELPAPIERFABRIEK VAN RATH DOODEHEEFVER LEVERING VIA UW BEHANGER. TOONZALEN IN 19 STEDEN DES LANDS. Toonkamers te Alkmaar, Koningsweg 16. ook tijdens de schoonmaak. Tube 45 ct., doos 60-30 ct. bij Apoth. en Drogisten. Batavia, SI Maart. Bjj den Volksraad is thans ingediend het ontwerp tot versterking van de maritieme verdediging van Nederlandseh-Indië (het z.g. Slagkruiserplan). l)e datum van de extra zitting van den Volksraad is reeds bepaald; zjj is vast gesteld op 9 April. Het plan omvat, behalve den aanbouw van drie slagkruisers ter grootte van plus minus 27.000 tons, de aanschaffing van een tankboot en twaalf motorbooten-onderzee boot jagers, elk van ongeveer 100 tons met een snelheid van 84 knoopen, de Inrichting van twee aan te bouwen schepen der gou vernementsmarine tot münenlegger, de aanschaffing van twaalf groote zee-ver kenners (vliegbooten), den bouw van een droogdok van 40.000 tons, de kosten van aanmaak van mijnen, dieptebommen, en de kosten voor de verdediging van Soerabaja. Het totaal-bedrag dat hiermede is ge moeid bedraagt 288.200.000 (waarvan 213.000.000 alleen voor den bouw van de slagkruisers). Tan aanzien van de slagkruisers wordt ge rekend op een werkeltfken bouwtijd van vier jaar (tot het begin van de proeftochten). De duur van de proeftochten is gesteld op twee maanden, terwijl de tijd voor aftimmering is geraamd op vijf maanden. De schepen zullen met een onderling tijds verschil van vijf maanden gereedkomen. De eerste slagkruiser zal op 1 Mei 1944 gereed zijn voor het maken van proeftoch ten; de Indienststelling daarvan is bepaald op 1 December 1944. Een der onderzeebootjagers zal zoo spoedig mogelijk worden gebouwd, teneinde deze in Nederlandseh-Indië te beproeven, alvorens tot den bouw van de volgende over te gaan. Voor de noodzakelijke werken aan de vlootbasis Soerabaja wordt een bedrag van 25.000.000 uitgetrokken en ten be hoeve van verdedigingswerken een bedrag van 15.000.00. De memorie van toelichting wijst er op, dat, in verband met de veranderingen welke in de laatste jaren zijn geschied in de algemeene politieke situatie, zoowel die in Oost-Azië als ln Europa, de regeering tot de overtuiging is gekomen, dat het noodzakelijk is de maritieme verdediging van Nederlandsch-Indië op een belangrijk hooger peil te brengen. Het doel daarbij moet zijn de beschikking te verkrijgen over een zeemacht, welke de neutraliteit van Nederland ook in dit deel van de wereld kan doen eerbiedigen en om zoo noodig met klem Nederlands rechten in het Verre Oosten te kunnen handhaven. De eenige mogelijkheid om een belangrijk hooger peil van maritieme macht te bereiken, ligt in een belangrijke verhooging van de artilleristische kracht van onze zeegaande vloot. Wil daarvan een sterke preventie uitgaan, dan moet zij de beschikking heDben over schepen, die de kracht van een zware artillerie paren aan bescherming door voldoende pant sering en groote snelheid. De overwegingen van dezen aard schonken de Regeering de overtuiging, dat alleen de aanbouw van kapitale schepen voor de Neder- landsche marine kan geven wat een verster king kan worden genoemd, onze weermacht op een belangrijk hooger peil brengt. De schepen krijgen een artillerie bewapening van negen kanons van 28 cm, een gordel pantser van 225 mm, drie pantserdekken van tezamen 130 mm, terwijl de maximumsnelheid 33 mijl zal zijn. De jaarlij ksche exploitatie-uitgaven voor het geheele vlootplan (dus inclusief het overige materieel en de vlootbasis) bedragen 16.500.000. De uitgaven voor aanbouw zullen geheel worden gebracht ten laste van de rijksbegroo- ting, die voor uitbreiding en verbetering en verdediging van de vlootbasis te Soerabaja zullen, voorzoover deze in Nederlandsch-Indië moeten worden gedaan, op den buitengewonen dienst van de Indische begrooting worden aan gevraagd en als kapitaals-verstrekking ten laste van de begrooting van defensie aan dit gebiedsdeel worden gerestitueerd. Voor het dienstjaar 1940 wordt in verband met het geheele vlootplan 43.100.000 aan gevraagd, zijnde 38.100.000 voor aanbouw, enz. en f 5.000.000 voor kapitaalsverstrekking aan Nederlandsch-Indië ten behoeve van de uitbreiding en verbetering en verdediging van de vlootbasis Soerabaja. De minister van Koloniën heeft aan de Tweede Kamer doen toekomen een afschrift met Memories ter Toelichting van het wets ontwerp tot verhooging van de defensie- begrooting voor 1940, waarbij gelden worden aangevraagd voor de aangekondigde vloot- uitbreiding, zoodat dit ontwerp bij den Volks raad is ingediend. Aan de memorie van toelichting wordt het volgende ontleend: De zeegaande vloot, dat deel der staats- marine. dat bestemd is voor operaties in open zee, zal in Indië, ook na de voltooiing van de in uitvoering zijnde bouwplannen, nog altijd staan op het peil, dat in 1930 werd aangege ven als het sterkste, dat noodzakelijk was om in de toen bestaande internatioiaal-politieke omstandigheden de doeleinden te kunnen dienen, die in de defensiegrondslagen voor Nederlandsch-Indië van 1927 waren vastge steld. Bij de veronderstelling, dat het systeem der collectieve veiligheid en de beginselen van den Volkenbond een zekere mate van po litieke veiligheid waarborgden en dat de min- litaire machtsmiddelen slechts een supple- mentairen term behoefden te vormen bij de veiligstelling van de normale vreedzame ont wikkeling van ons overzeesch gebied in Oost- Azië. Deze gedachtengang, die uitgangspunt was bij het vaststellen van de sterkte onzer mari tieme machtsmiddelen in de periode 1927 1930, kan in de tegenwoordige omstandig heden daarvoor niet worden gehandhaafd. De Regeering heeft zich bij haar beslis sing gerealiseerd, dat geen enkele uitbrei ding, die in verband met de financieele con sequenties uitvoerbaar is. ons een beheerscht maritieme machtspositie in en bij den In- dischen archipel zou kunnen verschaffen, zoo danig, dat van onaantastbaarheid van dit gebied zou kunnen worden gesproken. Wat echter wel kan worden bereikt is een uitbreiding van zoodanigen aard en omvang, dat een schender van onze souvereine rech ten wordt gedwongen tot de grootst moge lijke krachtsinspanning bij maritieme opera ties in of bij onzen Archipel. Door specialiseering van den opbouw onzer marine in een bepaald wapen, is zulks naar de vaste overtuiging der Re geering nooit te bereiken. Noch het on derzeebootwapen, noch het luchtwapen en evenmin de in dit verband wel eens ge noemde motortorpedoboot zijn in staat een tegenstander tot den inzet zijner zwaarste machtsmiddelen, te weten z\jn slagschepen, te dwingen. De eenige mogelijkheid om een belangrijk hooger peil van maritieme kracht, dus ook van preventieve werking, te bereiken, ligt in de belangrijke verhooging der artilleristische kracht van onze zeegaande vloot. Wil Nederland de krachtsinspanning, die een tegenstander bij maritieme operaties te gen Nederlandsch-Indië zou moeten ont plooien, werkelijk zoo groot maken, dat van een sterke preventie tegen het ten uitvoer leggen van een dergelijk voornemen gespro ken kan worden dan zal de Nederlandsche zeegaande vloot moeten kunnen beschikken over schepen, die de kracht van zware artil lerie paren aan de bescherming door vol doende pantsering en aan groote snelheid. Heeft Nederland zulke schepen, dan kan met zekerheid worden gezegd, dat gen veelvoud van de aanwezige Nederlandsche kapitale schepen blijvend noodig zou zijn om in en bij den Archipel de vele zeewegen in zoodanige mate te beheerschen, dat het gebruik daar van door een tegenstander met althans rede lijke veiligheid gewaarborgd is. Echter, het zenden van een belangrijk aan tal kapitale, een deel dus van haar slagvloot, naar den Nederlandsch-Indischen archipel, zal, voor welke zeemogendheid ook, beteeke- nen, dat zij elders haar positie in aanzien lijke mate verzwakt, hetgeen haar kan nopen om van een maritieme onderneming als hier bedoeld af te zien. Bovendien komen in een archipel als de onze, de gelegenheidswapens als onderzeeboot, mijn en vliegtuig in een veel betere positie als er kostbare, zware schepen moeten ver schijnen, dan wanneer een tegenstander het met licht materieel af kan. Overwegingen van dezen aard hebben der regeering de overtuiging geschonken, dat al leen de aanbouw van kapitale schepen voor de Nederlandsche marine kan geven, wat in den aanvang genoemd werd, een versterking, die onze weermacht op een belangrijk hooger peil brengt. Welk type schepen? De vraag, die eenmaal dit vastgesteld zijnde viel te beantwoorden, was, welke kapitale schepen dan moeten worden ge bouwd. Ten aanzien van het kaliber van het te voeren geschut is de minister van Defensie van oordeel, dat het doorboringsvermogen, ook op groote gevechtsafstanden, zoodanig moet zijn, dat met enkele treffers een zware kruiser van het gangbare type (10.000 ton waterverplaatsing), buiten gevecht wordt ge steld. Als eisch voor de artillerie werd vastge steld: een batterij van 9 kanonnen van 28 cm. Wat het pantser betreft, gelden de volgen de overwegingen, die zich aansluiten bij het geen bij de bepaling der artilleriebewape ning ter sprake kwam. De bescherming met pantser der Nederlandsche kapitale schepen zal zoodanig moeten zijn, dat ook op de kleinere gevechtsafstanden (een geval, dat zich uitsluitend bij slecht zicht zal kunnen voordoen) ons pantser niet doorboord wordt door de z.g. pantserringgranaten van 20.3 cm, het kaliber van 20.3 cm is toch dat van de artillerie van den zwaarsten kruiser (10.000 ton) en de Nederlandsche eskadercomman dant moet menschelijkerwijze gesproken, de zekerheid hebben, dat de jacht op alle vaar tuigen van den vijand, vanaf den zwaarsten kruiser van 10.000 ton tot de lichte eenheden toe, d.w.z. op alle vaartuigen van den vijand, die zwakker zijn dan slagschepen, voor hem niet zoodanige schade kan medebrengen, dat hij het gevechtsterrein moet verlaten. Voor dit desideratum, dat den minister van in het oog springend belang voorkomt, is noodig den Nederlandschen schepen een gordelpantser te geven van 225 mm. Het is noodig drie pantserdekken van tezamen 130 mm op de Nederlandsche schepen aan te brengen, opdat de op grooten afstand steil invallende zware projectielen geen ernstige schade zullen kunnen aanrichten. Door deze eischen op het gebied van be scherming, zal met inachtneming van de reeds genoemde artilleristische eischen en den nog te noemen snelheidseisch een ge wicht van pl.m. 12.000 ton, alleen voor pant ser, in het project moeten worden uitgetrok ken. Ten slotte de snelheid. Overwegende, dat het elke groote zeemogendheid mogelijk zal zijn. zij het waarschijnlijk gedurende een be perkten tijd, zware schepen in den Archipel te doen verschijnen en dat dus de snelheid van onze. nieuw te bouwen zware schepen, die van het slagschip, te boven zal moeten gaan, dient de in de tropen vol te houden maximum vaart van onze schepen op 35 mijl per uur te worden gesteld, zijnde belangrijk hooger dan die van de slagschepen, ook van de aller grootste soort. De regeering meent, dat, waar alle mo derne inzichten omtrent de bescherming te gen geschutvuur en onderwater-explosies hier kunnen worden toegepast, de schepen deug delijke waarborgen bieden tegen belangrijke averij door treffers, dat het bezwaar van te veel op één kaart te willen zetten, ondervan gen is en dat dus met het kleinste aantal, dat uit krijgskundige en gevechtstactische overwegingen noodig is, kan worden vol staan. Ander materiaal. Hierna had de Regeering zich te beraden over de consequenties ten aanzien van den aanbouw van lichter materieel, waarvan in het stuk aan den Volksraad melding is ge maakt, evenals van de havenverbetering te Soerabaja. Uiteraard is bij het overwegen van de mo gelijkheid van uitvoering van de voorge stelde bouwplannen nauwkeurig nagegaan of de personeelsvoorziening gewaarborgd is. Ongetwijfeld zegt de nota, is een uitgave van ruim 280 millioen voor deze groote en belangrijke versterking van de Defensie van Oost-Indië een zeer aanzienlijk bedrag. Dit door het Nederlandsche volk te brengen offer zal evenwel ongetwijfeld in het buiten land den indruk vestigen, dat het Nederland ernst is met het streven om zgn plaats in de wereld te behouden. Niet vergeten dient te worden, dat de jaar- lqksche exploitatiekosten van een kruiser- vloot, welke als een andere mogelijkheid is geopperd, aanmerkelijk hooger zouden zijn dan het bedrag van 13.6 millioen voor de drie slagkruisers. Ingevolge de regelen, welke worden toege past ten aanzien van de verdeeling der vloot- kosten tusschen Nederland en Nederlandsch- Indië, zou van het totaal der geraamde kos ten een bedrag van 236.2 millioen ten laste van het moederland moeten komen en de rust namelijk de kosten voor verbetering en uitbreiding der vlootbasis, voor de verdedi gingswerken aldaar, voor een drijvend dok en voor de mijnen en dieptebommen ten laste van Nederlandsch-Indië. Deze kostenverdeeling komt der Regeering voor het huidige plan minder wenschelrjk voor, omdat dit plan als een eenheid moet worden beschouwd. Mede met het oog op de toeneming van explotitiekosten, welke aan de uitvoering van het onderhavige plan in de toekomst zullen zijn verbonden, wordt gesteld de uitgaven voor den aanbouw geheel ten laste van de rijksbegrooting te brengen. Door burgemeester Ritmeester ge opend. Heden en morgen bent U nog in de gelegen heid lezer, kennis te nemen van tentoongesteld Speeltuinwerk van de afdeeling „Tuindorp", hetwelk geëxposeerd wordt in het clublokaal op Tuindorp. De uren waarop ge kunt komen zijn non-stop van 310 uur, de entrée is geheel gratis, terwijl ge, behalve van een gratis kop thee, mede kan genieten van diverse attracties als muziek en andere plezanterieën. Om half drie was het Zaterdagmiddag, dat de heer Manshanden de aanwezigen, in het bijzonder den burgemeester, en de dames en heeren van het bestuur, dames-comité en de kern het welkom toeriep en direct daarna het woord gaf aan burgemeester Ritmeester, ten einde deze de officieele opening te laten ver richten. De burgemeester haalde de woorden van den heer Manshanden aan, waarin deze gezegd had, dat nog dit jaar tot vergrooting van het club lokaal Tuindorp zal worden overgegaan. Dit is inderdaad noodzakelijk. Er wordt veel gepro duceerd door de kinderen en de ruimte wordt te beperkt. Het is spr. een genoegen te kunnen zien wat men ,ook in het gepasseerde seizoen gepresteerd heeft. Dat bewijst wat de jeugd, onder goede leiding, vermag te bereiken. Trou wens. wat Speeltuinwerk betreft, heeft Den Helder een vooraanstaande plaats in Neder land. Waardeering heeft de burgemeester voor het werk van den heer Slager, die lüj kort er voor nog in Musis Sacrum bezig heeft gezien. Het meerendeel der bestuursleden offeren hun tijd, geduld en liefde voor het kind en dat is de eenige manier, om iets te kunnen bereiken. Daarvoor mag men deze organisatie echter dankbaar zqn. Door het gemeentebestuur wordt met be langstelling het werk dezer vereeniging gade geslagen en het is namens dit college, dat spr. ook van zijn groote waardeering getuigt. Met een opwekking aan de ouders een zoo groot mogelijke belangstelling voor het speeltuin werk te toonen en de expositie een goed succes wenschend, besluit de heer Ritmeester zyn toespraak. Wat geëxposeerd is. Wat de tentoonstelling zelf betreft kunnen wij kort zijn. Wij geven het advies: ga er zelf vandaag of morgen even heen. Het kost U niets, maar men zal het natuurlijk op prijs stellen indien U enkele der voorwerpen koopt. Veel geld behoeft dat niet te kosten. Voor enkele dubbeltjes bent U soms al de man (of vrouwEr is aardig werk van de timmer- club, (waarbij vermeld moge worden, dat men door medewerking van de landmacht-autoritei ten het hout tegen het „zachtst" mogelijke prijsje kan betrekken), een gevarieerden stand van de knutselclub, een idem van de handwerk- club, terwijl ook het werk van de figuurzaag club er mag zijn. De breiclub heeft zich even eens duchtig geweerd. Wat de attracties be treft, men kan er sjoelen, grabbeltonnen, ter wijl door twee heeren belangloos een pick-up met platen is afgestaan, ten dienste der muzikale opvroolijking. Nogmaals: zegt het voort en gaat het zien. Het zal U meevallen en U steunt er een prima doel mee! 30 Maart 1940. BEVALLEN: G. C. VoermanAmbagts- heer, z.; B. WoudHeistek, z.; E. P. F. Dun- kelmanvan Koningsbruggen, d.; A. Grooff-— Bakker, z. BAROMERSTAXD VAN DEN HELDER. Barometerstand Den Helder: 762,2 Maximum temp. lucht: 8,0 Temp. 8 uur: 8,0 Wind: richting: Z. kracht: 6 Licht op: 7.01,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6