Trawler „Reiger" toch uitgevaren Scandinavië in de knel Londen zal geen onberaden stappen doen DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER TaIL"*™ Meer vertrouwen in de bedoelingen der Duitschers Na waarschuwings schoten stoppen INLIJVING BUITENGEWOON DIENSTPLICHTIGEN Op den rug der neutralen? Italië roept marine-reservisten op KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 f2 LIJNEN) 68eJAARG.No. 8889 HELDERSCHE COURANT Uitgave der Uttg.-Mf HoQaod» N V. Deo HsMer REDDINGSMIDDELEN DER „PROTINUS" ZOUDEN TOCH IN ORDE ZIJN GEWEEST. Trots de berichten nit IJmniden, mel dende dat na de beschieting en bom bardeering onzer visschersschepen door Duitsche vliegtuigen, geen trawlers meer zouden uitvaren, heett gisteren in den namiddag de traw ler „Reiger" IJm. 114, toch zee geko zen en verwacht wordt, dat heden de overige schepen zullen volgen. Uit de rapporten welke de laatst binnenge komen trawlers „I. S. Gropn", IJm. 130 en „Vikingbank", IJm. 183 hebben uitgebracht, heeft men in IJmuidensche reederskringen ri.1. den indruk gekregen, dat het de Duit sche vliegtuigen in de eerste plaats er om te doen is, de visschersschepen te laten stop pen, om dan nauwkeuriger te kunnen na gaan, of men inderdaad met Nederlanders cn niet met gewapende trawlers te doen heeft. Deze veronderstelling baseert men op het rapport van den schipper van de „I. S. Groen", die mededeelde, dat een Duitsch viegtuig en salvo mitrailleurschoten voor den boeg in het \vater afschoot. De schip per had onmiddellijk gestopt. Het vliegtuig, dat aanvankelijk vóór het schip langs had gevlogen, cirkel de toen eenige malen er om heen, waarna een der inzittenden met de hand naar de opvarenden wuifde, en het toestel zich'verwijderde. Dicht in de buurt voer de „Vikingbank". Ook hier meende men het neerkomen van mitrailleurkogels in het water voor den boeg te hebben waargenomen. De schipper was toen volle kracht gaan varen, waar na, volgens zijn rapport, het vliegtuig eeni ge bommen dicht bij het schip in het wa ter heeft laten vallen. Het is internationaal voorschrift, dat een koopvaardijschip moet stoppen voor een oor logsschip, wanneer het als waarschuwing een kanonschot voor den boeg krijgt. Aange zien een vliegtuig slechts over mitrailleurs beschikt, acht men het in IJmuidensche ree derskringen niet uitgesloten, dat de Duitsche" vliegtuigen eveneens een bevel toj 'stoppen bedoelen wanneer zij voor den boeg der vis- schersvaartuigen een mitraiheursalvo af schieten. Het is hun opgevallen, dat ook de opvarende van de „Protinus" vertellen, dat zij meenden een d oordringend fluitend ge luid te hooren van een machinegeweersalvo, voordat de vliegtuigen, terugkwamen, om het schip te bombardeeren. Indien deze veronderstelling juist is, zou het gewenscht zijn dat n}en van Duitsche zijde duidelijk mededeelde, dat men voortaan deze wijze van waarschuwing toepast om beter de nationaliteit der visschersvaartui- gen te kunnen Vaststellen. Inmiddels zullen de schippers der Neder- landsche visschersvaartuigen er, naar het Vrijwel algemeene oordeel verstandig aan doen. gezien de ervaring der andere traw lers, wanneer de bellingerente vliegtuigen klaarblijkelijk voor controle boven hun schip komen cirkelen, te stoppen en niet door met normale snelheid of zelfs op volle kracht ver der te varen, den indruk te wekken, alsof zij zich aan deze controle willen onttrekken en dus iets te verbergen hebben. De reddingsmiddelen aan boord van de trawlers. Scherpe con trole der Scheepvaartinspectie. „Nauwlettender dan ooit ziet juist in de zen tijd van oorlog de scheepvaartinspectie met gestrengheid er op toe, dat de uitva rende schepen, dus ook de Nederlandsche Visschersvaartuigen, zijn uitgerust met deug delijke reddingsmiddelen. Daarna is het de plicht van den kapitein, door zorgvuldig onderhoud ervoor te waken dat de reddings middelen in goeden staat blijven en aan de gestelde eischen voldoen, wanneer men er in geval van nood gebruik van moet ma- Aldus vat men in de kringen der Scheep vaartinspectie het antwoord samen, dat vvij kregen toen wij naar aanleiding van het re laas van de geredden van den IJmuider trawler „Protinus", die momenteel in een ziekenhuis ergens in Schotland zijn opgeno men, een onderhoud hadden met den ad junct-inspecteur voor de scheepvaart te IJ muiden. den heer J. H. Th. Eerman. Ik wil voorop stellen, dat ik mij levcn- jdig kan indenken, dat dé mannen van de „Protinus". na alles wat zij hebben doorge maakt. hun avonturen in schrille kleuren hebben geschilderd" aldus verklaarde de heer Eerman „en dat zij in de omstandig heden waarin zij verkeerden de dingen zeer pessimistisch hebben ingezien. Maar de ver halen. die door bemiddeling van de Londen- sche correspondenten van een aantal Ne derlandsche dagbladen in de pers zijn geko men. wekken vooral bij buitenstaanders een verkeerden indruk en werpen een onverdien de blaam op de reederijen, terwijl zij, indien zij juist zouden zijn. bovendien ernstige cri- tiek zouden inhouden op het beleid van de scheepvaartinspectie, die volkomen in haar taak te kort zou schieten, indien zij gedoogde dat schepen naar zee zouden vertrekken met reddingsmateriaal aan boord, dat in zoo verregaanden staat van verwaarloozing ver keert als naar den gewekten indruk met het materiaal van de „Protinus" het geval zou moeten zijn. De „Protinus" is op 20 October 1939 gaan varen en was geheel opgeknapt en door scheepvaartkundige experts onderzocht al vorens de trawler mocht uitvaren. Dat daar bij de reddingsmiddelen niet zijn overgesla gen blijkt uit het rapport van den deskundi ge Bergsma, die boot, riemen, dollen, lijnen, vlaggen, brood- en watervoorraad, enz. deug delijk had bevonden. Op 4 December j.I. heeft de „Protinus" gedokt cn opnieuw werden de reddingsmiddelen gecontroleerd. Er kan dan ook geen sprake van zijn, dat de reddingboot die toen nog in goeden staat verkeerde, nu plotseling wrak en dollen cn riemen rot kon den zijn. Trouwens, het feit alleen, dat de boot, met aanvankelijk 10, later 8 man- aan boord, het bijna zes dagen met ruw weer heeft uitgehouden, weerspreekt ''e bewering, dat zij niet in goeden staat zou zijn geweest. Bij hoogc zeeën heeft men zes dagen lang de boot voortdurend met den kop op de golven moeten houden, en daarin zou men waaldijk niet ge slaagd zijn. indien de riemen en de boorden waarin de dollen zaten, rot zouden zijn geweest. Men heeft verteld, dat de katrollen van de reddingboot niet werkten. De heer Eerman vroeg zich af, wat men hiermee bedoelde. De reddingbooten aan boord van Nederlandsche visschersvaartuigen hangen niet in davits, maar zitten tusschen twee klampen op het achterdek. Wanneer zij gestreken moeten worden, worden zij op de reeling getild en over boord gezet, waarbij zij slechts verbon den zijn door middel van een vanglijn, waar mee men ze langszij trekt. Het is vrijwel on mogelijk op deze wijze een boot uit te zetten, zonder dat deze eenig water maakt. Wat dat betreft verschilde de toestand aan boord van de „Protinus" met die van geen enkel ander IJmuidensch visschersvaartuig. De proppen mogen niet in de spuigaten van de sloep zitten omdat anders het inko mende water er in zou blijven staan. Pas als de sloep wordt uitgezet worden de proppen er in gestopt, en de scheepvaartinspectie con troleert o.a. of de proppen aanwezig zijn. Het zelfde geldt voor den inhoud van den ver- bandtrommel, den watervoorraad en de scheepsbeschuit. Op zee heeft echter de kapitein van elk schip de verplichting zorg te dragen voor den goeden staat der reddingsmiddelen en voedingsmiddelen. Hier komt men buiten het terrein van de scheepvaartinspectie, die er yoor zorgt, dat bij het vertrek aan deze eischen wordt vol daan en komt men op het gebied van de verantwoordelijkheid der schippers en zoo men wil der andere opvarenden, de eeni- gend ie tijdens de reis kunnen controleeren of deze regelen worden nagekomen. De heer Eerman kon en wilde niet beoor- deelen hoe de zaken aan boord van de „Protinus" waren op het moment van de ramp. Maar dat het materiaal kort te vo ren nog in orde was, stonds zijns inziens vast. Dat dikwijls juist de opvarenden, in wier belang deze maatregelen worden getroffen, niet voldoende acht slaan op den stand der reddingsmiddelen, was den heer Eerman juist gisteren op treffende wijze gebleken. De trawler „I. S. Groen" IJM. 130 was 's morgens binnengekomen, rapporteerend, dat op het schip geschoten was door Duit sche vliegtuigen toen het op 28 Maart j.1, des namiddags te 6.15 u. bij de Ling bank, ten Noordwesten van Doggersbank. zich gereed maakte om te gaan visschen. On middellijk was de schipper naar IJmuiden teruggekeerd. Bij aankomst was gebleken, dat op Zondag 14 Maart ten gevolge van een zware overkomende zee de boot was wrak geslagen en gedeeltelijk overboord gegaan. Desondanks, terwijl men zonder boot was, was men in dezen fijd van ruw weer en dreigende oorlogsgevaren, nog li dagen blijven vissctien en had men in het verlies van de eenige reddingboot geen aan leiding gezien om naar IJmuiden terug te keeren. waartoe men pas hesloot toen men tengevolge van het versrbiinen van Duit sche vliegtuigen den schrik te pakken kreeg. ,Ik vind dit een zoo ernstige nalatigheid, cn een zoodanig in gevaar brengen van menschenlevens dat ik mij verplicht heb ge voeld hierover een klacht bij den inspec teur-generaal voor den scheepvaart in te dienen, aldus verklaarde de heer Eerman. De buitengewoon dienstplichtigen van de lichtingen 1938 en 1939 zijn Maandag voorden militairen dienst ingelijfd. In gelid op weg door de Re sidentie naar de kazernes. ENGELAND GAAT SLAAN, DUITSCHLAND ZAL TERUGSLAAN. Hij die zou beweren bekend te zijn met de besluiten van den Oppersten Oorlogsraad der geallieerden ten aanzien van de ver scherpte blokkade, zou voor een dwaas worden aangezien en daarom dienen alle loopende geruchten met een stevig korrel tje zout te worden genomen. BERLIJN ZAL TERUGSLAAN. Het spreekt vanzelf, dat men te Berlijn de kwestie der aangekondigde verscherpte blokkade met belangsteling volgt en reeds de tegenzetten overweegt. Vast staat, dat Hitier niet zonder meer in het aisnoeren van zijn erts- en olietoevoer zal berusten en onomwonden zegt men dan- ook te Berlijn, dat een inbreuk der geallieer den op de strikte onzijdigheid van welke neutrale danook, consequenties met zich zal brengen voor alle onzijdigen. Een eventueele Engelsche actie zal onmid dellijk door een energieke Duitsche tegen actie worden gevoigd en als men daarbij bepaalde recluen van neutralen niet zal kunnen ontzien, is dat te wijten aan Engel sche rechtschendingen, die Duitschland tot verweer uit zelfbehoud noopten. De breede rug der neutralen. Het ziet er naar uit, dat voorloopig althans, de verscherpte oorlog, zal worden uitgevoch ten op den breeden rug der neutralen, om dat de oorlogsvoerenden op het Westfront hopeloos zijn vastgeloopen. In een scherp gesteld artikel protesteert het Hsbl. tegen dit geweld tegen de neutra len. Tegenover de onmenschelijke aanvallen door vliegtuigen op onbewapende neutrale visschersvaartuigen stelt het blad de maat regelen van Engeland, die knagen aan de le vens- en bestaansbasis van de onzijdigen. Minister Churchill heeft, zegt het blad, weinig recht als een sentimenteele herinne ring uit te roepen: „Wat zou nu niet de col lectieve veiligheid voor Europa kunnen be- teekeneni" Deze collectieve veiligheid is, mede door Engeland en Frankrijk, welbe- - wust ondermijnd, en het volken bondspact is als geheel, dus in zijn politieke (billijke behandeling der overwonnenen), militaire (geleide lijke ontwapening) en economische (samenwerking op welvaartsgebied) voorschriften, nooit toegepast. Ware dit wel gebeurd, veel dat nu in gif tige woekering is opgeschoten, zou zijn achterwege gebleven. Wij Nederlanders, denken er niet aan, nu allen nalatig zijn gebleven mede te wer ken aan den opbouw van een beter functi- onneerende wereldeconomie, ons dichtbe volkte land te doen misbruiken als gevechts terrein der grooten en zuilen daartegen zoo veel mogelijk naar alle zijden waken. BIJ DE VERSCHERPING DER BLOKKADE. Naar aanleiding van berichten in verschillende bladen, dat de gealli eerden voornemens zijn hun toe zicht op den Duitschen handel te verscherpen, verneemt de diploma tieke correspondent van Reuter, dat deze berichten, voor zoover zij te kennen geven, dat Engeland voornemens zou zijn de neutrale territoriale wateren te schenden of daar politietoezicht in uit te oefe nen, of welke extremistische of on wettige actie van dergelijken aard ook te ondernemen, eenvoudigweg kunnen worden tegengesproken. Het is heel goed mogelijk, dat de z.g. blokkade aanzienlijk zal worden verscherpt, doch de speciale plannen daartoe behooren tot de bevoegdheid van de geallieerde ka binetten of den oppersten oorlogsraad, wel ke hun plannen tot dusver nog niet heb" ben onthuld. In afwachting van Chamberlains rede van heden in het Lagerhuis kunnen alle sensationeele voorspellingen van de hand worden gewezen. De Paris-Soir publiceert dat te Rome een communiqué is gepubliceerd, volgens het welk tien lichtingen reservisten der marine terstond worden opgeroepen. Hun oproe ping geschiedt met het oog op „opleidings perioden". Voorts woorden alle stoom-vis- schersvaartuigen uitgenoodigd zich zonder verwijl naar hun thuishaven te hegeven. Dat echter Brittannië's aandacht zich al lereerst zal richten op het ertsvervoer naar Duitschland via de Noosohe territoriale wa teen en het olievervoer over de Zwarte Zee naar de Donaudelta, mag wel als vaststaand worden aangenomen. Dit zijn immers de groote lekken in de blokkade der geallieer den en het spreekt vanzelf dat de Franseh- Britsche vloten, die allereerst zullen trach ten te dichten. Ondanks tegenspraak van Reuter neemt men dan ook aan, dat Engeland aan Oslo en Stockholm bepaalde eischen zal stellen over de ertsleveringen alvorens tot directe vloothandejingen over te gaan. In elk geval kan in het Noorden zeer spoedig een krachtig initiatief der gealli eerden worden verwacht. BIJ DE FOTO'S In het midden: In de wachtkamer 1ste klasse op het perron van het H.S.-station te Den Haag is men thans bezig met den bonw van een waschgelegenheid en badcel, welke ter plaatse worden aangebracht ten behoeve van de spoorwegarbeiders, die bij eventueele gasaanvallen ontsmet zouden moeten worden Beneden: Op de Nieuwe Markt te Rotter dam had Maandagavond de jaarlijksche na tionale betooging plaats ter herdenking van de inname van den BriieL Door deputaties van verschillende vereenigingen werden kransen gehecht aan het standbeeld van de Nederlandsche Maagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1