Als men onder water filmt vuren van Tohr DE SCHAT Radioprogramma Gevaarlijke momenten en truc - opnamen in de Ulaedijn Vrijwillig landstormkorps motor- en vaartuigendienst Niet vechten bij de Japansche kust Militaire motorrijder verongelukt Ondermijning van de Krijgstucht Z4F£LZOUTiurei$eti ëo^F/M. LN DUBBELE BETEEKEN/S! door Edgar Rice Burroughs IN AMERIKA IS MEN BEZIG MET HET VERFILMEN VAN JULES VER NES BEKENDE BOEK„TWINTIG DUIZEND MIJLEN ONDER ZEE". HET GROOTSTE DEEL DER OPNA MEN ZAL ONDER WATER GE SCHIEDEN. (van onze film-medewerker). De boeken van den strooien Franschen schrijver Jules Verne leenen zich wel bij zonder goed voor filmscenario's. Herhaal delijk werden dan ook werken van den ge- noiemden auteur verfilmd. Thans is men begonnen met de verfilming van het fan tastische werk„Twintigduizend mijlen onder zee", waarin Jules Verne kapitein Nemo talrijke avonturen laat beleven met zijn indrukwekkende duikboot. Thans nog heeft dit boek niets van zijn bekoring voor jon»? en oud verloren. Waf er leeft onder water. De leiding der opnamen berust bij John Wiliamson, die sedert twintig jaar expe rimenteert met het filmen en fotografeeren onder water. Onlangs verscheen van zijn hand een boek, getiteld„Twintig jaren onder water". De schrijver liet een onder zeeër construeeren, geheel volgens het voorbeeld vam Jules Vernies Nautilus. Achert een reusachtige ruit maakte hij on der water talrijke opnamen, waaruit duide lijk het wonderbaarlijke leven in de diepten van de oceaan bleek. Merkwaardige gewas sen en dieren, die op tropische vogels gelij ken, haaien en sprookjesachtige bloemen. Naar de haaien In de film komt ook een gevecht voor tus- schen een haai en een mensch. Gemakkelijk was het niet om deze scene op te nemen, da'ar men eerst iemand moest vinden, die voldoende moed of overmoed bezat om met een dolk tusschen de tanden naar een haai te zwemmen en die al vechtend voor het venster te lokken. De opnamen vonden bij de Bahama-eilanden plaats. Als lokaas gebruikte Williamson een oud lam paard, dat toch doodgeschoten zou worden. De Amerikaan wist twee handige zwem mers er toe over te halen de strijd tegen de haaien aan te binden. Wlanneer de eer ste er niet in slagen zou, moest de tweede onmiddelijk te hulp snellen. De inboorlin gen smeerden zich met een geheimzinnige zalf in, die volgens hen uitstekend tegen de aanvallen van haaien beschermde. Pech. Het doode paard werd vervolgens in de nabijheid van de duikboot in zee gelaten. Al hel spoedig doemde een groote haai op. Een zwemmer wierp zich moedig in het water, dook naar de gulzige visch en wist het dier door een goedgeplaatste dolkstoot te dooden. De filmmenschen hadden echter pech. De strijd vond net plaats buiten het opnameveld der camera, zoodat van de ge hele spannende strijd niets op de smalle strook kon worden vastgelegd. Het paard moest' dus nog eens als lokaas dienst doen. Toen wederom een haai ver scheen sprong de tweede zwemmer in het water. Deze man was echter niet zoo on versaagd als de eerste. Toen hij in de na bijheid van de haai kwam, verloor hij zijn FEUILLETON door MALCOLM HOWES 30. Toch zooals Irene juist had vermoed, was er in dezen prachtigen tocht door de woestijn een kiem van verderf. Of von Ker- ber's berekeningen waren verkeerd, of de pa pyrus was het geschrift van een krankzin nige. De karavaan was al twee dagmar- schen voorbij de plaats, waarvan alle ge raadpleegde deskundigen eenstemmig ver klaarden dat zij het punt was, dat was aan gewezen door den Griek, die de vernietiging van het Romeinsche legioen overleefd had. De ongelukkige Oostenrijker kon de vijf heu vels, in de papyrus aangegeven, als de voor naamste aanwijzing van de plaats waar de schat begraven was, evenmin aanwijzen als een man in een onbekend bosch een bepaalde groep van vijf boomen. Dat wil zeggen, hij kan er bij toeval tegen aanloopen, maar hij kon ze niet met oordeel en onderscheidingsver mogen vinden. Zooals Irene het uitdrukte, er waren geen vijf, maar vijf duizend heuvels. Het kardinale punt was voor von Kerber om er zijn groep van vijf uit te zoeken. Toen de karavaan aan de rustplaats aan kwam, maakte de diepe stilte plaats voor een heidensch leven. Kameelen gromden in klagelijk verlangen om van hun lasten be vrijd te worden, paarden hinnikten en voch ten om de beste bosjes gras en de mannen scholden elkaar uit, alsof de arbeid om het kamp gereed te maken iets nieuws en volko men onverwachts was. Tusschen het gewoel stapte Abdur Kader, een magere, norsche Arabier, die al zijn hel pers zonder onderscheid uitschold in Ooster- sche bloemrijke bewoordingen. Stump, wiens blozend gelaat vuurrood was verbrand door de woestijn, stelde een levendig belang in Abdur Kader's dagelijksche ontboezemingen. Hjj verstond geen woord Arabisch, maar hy zelfbeheersching, draaide zich om en vluchtte met een van angst vertrokken ge laat naar de oppervlakte. De haai scheen meer voor 'n. levend mensch dan voor een dood paard te voelen, want bliksemsnel achtervolgde hij den vreemde ling. Ternauwernood ontsnapte de zwemer. Meer dood dan levend werd hij aan boord getrokken. Williamson gaat er zelf op af. De eerste zwemmer voelde er weinig voor om nog eens zijn leven te wagen. En dus besloot Williamson zelf de rol van den vechtenden zwemmer te vervullen. Met de moed der wanhoop wierp hij zich te water en inderdaad slaagde hij erin, de scène voor het raam te krijgen. Terwijl de cameraman draaide vocht Williamson half bewusteloos tegen het rappe dier, en slaagde er einde lijk in de haai af te maken. Toen hij uit een diepe flauwte ontwaakte, kon hij zich van den geheelen strijd niets meer herin neren. Dit was trouwens niet het eerste avon tuur met haaien, dat Williamson beleefde. Bij een andere opname daalde hij als duiker naar een wrak, teneind een kameraad te heljien, die tusschen twee balken vastge- kneld zat. Plotseling verscheen een haai die zoo hevig tegen een balk stootte, dat deze MOGELIJKHEID VAN NIEUWE VERBANDAKTE IN HET UITZICHT GESTELD. Wij vernemen van officiecle zijde: De vrijwilligers van het vrijwillige land stormkorps motor- en vaartuigendienst, die ingevolge l.o. 1939, nr. i00-o met klein ver lof huiswaarts zijn vertrokken, worden eerstdaags in de gelegenheid gesteld een nieuwe verbandakte te teekenen, welke hen alleen verplicht om in werkelijken dienst te komen ter handhaving of tot het herstel van de openbare orde en rirst, dus niet tot opkomst bij oorlog of oorlogsge vaar. In officieele kringen in Londen werd gisteren vernomen dat Japan in informeel diplomatiek contact de hoop tot uitdruk king heeft gebracht, dat Gróót Brittanje zou vermijden over te gaan tot vlootactie in de nabijheid van de Japansche kusten. De bezorgdheid zou voortspruiten uit de verwachting, dat Engeland Wladiwostok zal gaan blokkeeren en daar conflicten met de Sovjet Russische vloot niet uitgesloten moeten worden geacht. Gisterrenochtend reed bij ITuinen, ge meente Putten, een colonne motorrijders en pantserwagens. Een der motorrijders, de 21-jarige H. Hatjers uit Apeldoorn, werd, toen een voor hem rijdende pantserwagen plotseling stopte, door een achter hem aankomende pantserwagen gegrepen. H. werd ernstig gewond en is tijdens het vervoer naar het militaire hospitaal overleden. waardeerde den woordenrijkdom van den spreker en de blijkbare bedoeling ervan. „Hij zou een reuze beste bootsman zijn," was zijn geliefkoosde opmerking en hij voegde er dan treurig bij: Ik wou, dat ik wist, wat hij zei. 't Zou een groot pleizier voor me zijn. In een verrassend korten tijd was het kamp klaar en waren vuren aangestoken van dorre struiken, die gedurend, den laatsten marsch verzameld waren, een maal gekookt en allen namen rust tot den avond. Als ze 's avonds niet verder trokken zon gen de Arabieren en negers of vermaakten zij zich met verrassend natuurgètrouwe zwaardgevechten, terwijl het dozijn matro zen, 'dat aan boord was meegenomen, naar den strijd keek, of op hun eigen houtje zee mans liederen aanhieven. Het kamp van vandaag bood geen uitzon dering op den algemeenen regel. Abdur Ka der had misschien uitvoeriger en krasser ge tierd dan gewoonlijk, toen ontdekt werd, dat de bron door eeuwenlange verwaarloozing was ingestort, en verscheidene uren arbeid noodig zouden zijn om wat brak water te krijgen. Hij viel den Effendie echter niet lastig met deze kleinigheid. Er was een dringender zaak op het oogenblik; Allah zij geprezen, d4t kon wachten tot een minder druk uur. want de Frank had geen haast, en hij be taalde als een Khalief. Omstreeks vier uur zat Irene in haar tent een paar aanteekeningen in haar dagboek op te schrijven. Ze had dorst en riep een bedien de, dien ze opdroeg haar een flesch spuit water te brengen. Enkele minuten later hoor de ze hem struikelen; een val en een luide uitroep, in het Arabisch! De man was ge vallen over een van de zware steenen. waar aan de touwen van de tent waren vastge maakt. omviel en op Williamson's schouder terecht kwam, waardoor deze ernstig ontwricht werd. Het onaangenaamste avontuur dat Wïl- liamson beleefde, was het volgendeHij wandelde weer eens in zijn duikerspak over de bodem der zee. toen hij voelde dat er iets over zijn gzicht kroop. Het bleek een groote scorpioen te zijn, die zich blijkbaar in de helm had weten verborgen te houden. Men kan zich Wdlliams angst levendig voorstellen. Eén steek van het gevaarlijke dier zou zijn dood veroorzaken. Toch moest hij twintig minuten lang deze toe stand verdragen, daar hij de opnamen niet in de war wilde sturen, temeer daar het onmogelijk geweest zou zijn deze scene voor de tweede keer te draaien. Toen de duiker eindelijk weer boven water kwam, ontdek te hij dat het insect hem niet kon steken, omdat de slechte lucht onder de helm hem half bewusteloos gemaakt had. Een inktvisch van staal. In de nieuwe film komt een scène voor warin kapitein Nemo een zijner matrozen uit de omstrengeling van een reusachtige poliep bevrijdt Ook nu vervulde Williamson de gevaarlijke rol, en wel die van den red der kapitein Nemo. Dit keer was er bij de scène geen gevaar.Men had ervan afge zien een echte inktvisch te gebruiken. Tenslotte is dat dier toch wel een beet je gevaarlijker dan een haai. Het monster was vervaardigd van staal en rubber, een prachtige constructie die 't voordeel heeft, dat de spelers geen gevaar voor hun leven liepen en dat de toeschouwers wanneer zij deze scène zullen zien een adembenemen- den strijd te aanschouwen krijgen. In het lijf van het monster, zat een In genieur die de bewegingen van de poliep waterdichte stalen kamer, die ondergebracht leidde en er voor zorgde, dat het water op indrukwekkende wijze donker gekleurd werd door het zwarte inktachtige vocht dat de inktvisch tot zijn verdediging koos. 3'A JAAR GEVANGENISSTRAF. Wegens ondermijning van de krijgstucht is de 24-jarige soldaat W. P. de V. door den Rosschen krijgsraad veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf met ontslag uit den iniliatiren dienst en ontzetting van de bevoegdheid om bij de gewapende macht te dienen. De preventieve hechtenis werd af getrokken. Beklaagde heeft getracht een geshrift te verspreiden, getiteld „arbeiders-brief no 1", waarin te lezen was, dat de oorlog geko men is en dat de revolutie in aantocht was. Het geschrift richtte zich tegen het Duitsche, Fransche, Russische en Engelsche regeeringssysteem. Het Hoog militair {gerechtshof heeft de zen beklaagde, die zegt anti-militairist te zijn, veroordeeld tot drie en een half jaar gevangenisstraf met aftrek van de preven tieve hoólitenis en-, handhaving van het obtslag uit den dienst. ZATERDAG 6 APRIL 1940. Hilversum I. 1875 en 414,4 m. KRO-uitzending. 4.005.00 HIRO. 8.00 Berichten ANP. 8.059.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur, 12.00 Berichten. 12.15 Musiquette. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 1.10 KRO-orkest. 2.00 Voor de jeugd. 2.30 Gramofoonmuziek. t 2.45 Kinderuurtje. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.05 Lezing „Brengt de theosofie vrede voor de ziel". 4.20 Gramofoonmuziek. 4.25 Lezing „Organisatie een kleinood. Houdt haar in waarde." 4.40 Gramofoonmuziek. 4.45 Lezing „Het wordt lichter". 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Internationale Sportrevue. Ze vroeg zich af, of hij haar zou begrijpen, wanneer ze in het Fransch zei, dat ze hoopte, dat hij zich niet bezeerd had. Het glas was gebroken, maar de flesch was heel. want de inlander had haar gegrepen, toen hij viel. Ca ne fait rien! riep ze. Toen ontdekte ze, dat de Somalië zich op de knieën had opgericht en met alle teekenen van doodeljj- ken schrik naar den hemel staarde. Op het zelfde oogenblik kwam er een vreemde woe ligheid in het kamp. Door den open kant van de tent zag ze Europeanen en inlanders allen in dezelfde richting kijken naar het Noorden. De Britten en Arabieren toonden diepe verbazing, ze wezen en maakten ge baren, maar waren overigens rustig. Maar de negers geraakten in paniek. Voor het meerendeel lagen ze op de knieën. Een paar wierpen zich in hun volle lengte op den grond en jammerden klagelijk. Het meisje was alleen en voelde zich bang. Royson was niet ver weg en hij stond even als de anderen, aan den grond genageld, door een schouwspel, waarvan ze den aard niet konden gissen. Hjj scheen ook aan Irene te denken, want hjj keerde zich om en keek naar haar. Kom gauw, miss Fenshawe, schreeuwde hij, hier kunt u de wonderbaarlijkste fata morgana zien. Irene snelde naar Royson toe. Toen stond ze verstomd, want ze zag een schouwspel, zooals de woestijn zelden te zien geeft,, zelfs aan hen, die hun heele leven bin nen haar grenzen doorbrengen. Een lichte mist was in de plaats gekomen van de op merkelijke helderheid van de morgenuren. Naar het Noorden toe was deze mist bijna tot een nevel verdicht, een laag hangende en glinsterende sluier, die iets had van de witte wade, die dikwijls de zee bedekt op een rus- 72. verbaasd keek de olifantenberijder naar den half bewusteloozen d'Arnot. Hjj hoorde een zacht geluid boven zich en onder zich. Hjj keek rond en zag een grote gestalte, die als het ware uit de wolken te voorschijn kwam. Z 72 kreet klonk door den jonglenacht. De overige bewakers keken om. Op de grond verlichtte de toorts het terrein van het gevecht. De be wakers gaven de olifanten bevel om te keren en reden zo vlug mogelijk terug om hun mak ker te helpen, maar ze waren te laat. Ukah pakte den doden Tohriaan op en wierp hem 5.30 Hawaiian-gitaar (ap»-.j.» 5.45 KRO-Nachtegaaltjès. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.20 Journalistiek weekoverzicht. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Godsdienstige causerie. 7.35 Actueele aeherflitsen. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 Overpeinzing met muzikale omlijsting. 8.35 Gramofoonmuziek. 8.45 KRO-orkest en KRO-Melodisten en so listen. In de pauze: Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Causerie: „Het Onvergankelijke Rijk" (met muzikale omlijsting). 11.1012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II. 801,5 m. VA RA -ui t zending. 10.00—10.20 v.ni. en 7.30 —8.00 VPRO. 8.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Voor arbeiders in de continubedx ijven. 11.50 Gevarieerd concert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichtten ANP, gramofoonmuziek. 1.00 Orgelspel, zang en gramofoonmuziek. 2.00 Esperanto-uitzending. 2.20 Gramofoonmuziek. 2.30 Muzikale causerie (met gramofoonmuz.). 3.00 Reportage. tigen, helderen zomerdag. De hemel verloor zijn kleur van gebrand koper en werd blauw, en op den valschen horizon, gevormd door den bovenrand van de nevelbank, Er waren militaire tenten, vastgebonden kameelen en paarden, een groot aantal Ara bieren en negers en een vijftigtal Italiaan- sche soldaten, alles reusachtig vergïoot en zoo duidelijk, dat het tuig van de dieren, de uniformen der soldaten en de heldergekleurde burnoezen der Arabieren gemakkelijk te on derscheiden waren. Ze waren aan het werk. Hoopen steenen en bergen aarde gaven aan dat ze met graaf werk bezig waren. Terwijl de kafila bij de bron paar dit verrassend en levendig tafereel staarde, ondergingen de schimmen, die zich tegen den heml afteekenden, een verande ring, die hun beklemmende natuurljjkheid nog vergrootte. Een afdeeling soldaten en inlanders mar cheerde naar de tenten,, terwijl een andere hun plaats innam. Alleen door de groteske afmetingen van menschen en dieren en de griezelige stilte van hun bewegingen, was het mogeljjk te gelooven, dat men iets anders dan werkelijkheid zag. Het was fantastisch, adem-benemend, angstwekkend en onheil- spellend-overweldigend Dit weefsel van nevel was meedoogenloos in zijn dieperen zin. Twee van de toeschou wers wisten precies, wat het te beteekenen had, maar ook, andere toeschouwers konden het maar al te gemakkelijk vermoeden. Men was de expeditie vóór geweest! De lange zeereis en de nog langere marsch door de woestijn, de groote uitgaven, de ontberingen, de hoop, de vrees, al het beramen en orga- niseerenhet was alles vergeefs geweest, omdat Alfieri de dwaas, Alfieri de droomer, Toen greep Ukah hem beet. De toorts vloog uit de hand van den bewaker. Terwijl hjj zjjn armen om het lichaam van den man sloeg, gooide hij hem van den olifant af. De Ratho- riaan greep de degen van de zijde van zjjn vijand, trok deze uit de schede en stak hem in het hart van zijn tegenstander. Een angst» over zjjn schouder, met zijn andere hand greep hij den half-bewustelozen Fransman en sprong nu op de rug van de olifant. Maar met donderend geraas kwamen de andere olifan ten aandraven om de vluchtelingen te ach tervolgen! 3,30 Gramofoonmuziek. 4.30 Vragenbus. 4.50 Residentie-orkest (opn.). 5.42 Gramofoonmuziek. 5.506.10 Orgelspel. 6.15 Drentsche uitzending. 6.45 Kinderleesclub. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Felicitaties. 7.10 Politiek radio-journaal. 7.30 Mobilisatie-problemen", toespraak. 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP. 8.15 Puzzle-uitzending. 8.30 Rosian-orkest. 9.05 „Met man en macht" .toespraak. 9.10 VARA-Varia. 9.15 Radiotooneel. 9.30 VARA-Harmonie-orkest. 10.00 En nu... Oké. 11.15 Berichten ANP. 11-2512.00 VARA-Strjjkorkest. er blijkbaar in geslaagd was den schat van Sheba te vinden! HOOFDSTUK XIV. Het ontwaken der woestjjn. Fenshawe keerde zich plotseling met ge- fronte wenkbrauwen naar von Kerber. Met een slag was alle vertrouwen bjj hem gewe ken. Hoe was het mogeljjk, dat, terwijl zij rondzwierven, zonder zekerheid, eigenlijk zonder vaste aanduiding dat zij weldra hun doel zouden bereiken, deze Italiaansche expe ditie waarschijnlijk recht op het doel was af gegaan, en de plaats waar de schat begra ven lag, reeds had bereikt Een oogenblik later had er heftig dispuut plaats tusschen hem en von Kerber, wien hij totnutoe zonder voldoende waarborgen zjjn volstrekte vertrouwen had geschonken. Ook mrs. Haxton was bij dit onderhoud aanwezig, alsook Irene, en toen von Kerber in het nauw gedreven, vertelde van den overval m Mar- seille, werd Royson als getuige geroepen. De eene verklaring bracht de andere mee, en toen tenslotte von Kerber wanhopig uit riep dat Alfieri met zijn expeditie onmogelijk de juiste plaats kon gevonden hebben, daar von Kerber alle aanduidingen van afstanden zoo voorzichtig mogelijk op den papyrus had veranderd en vervalscht. werd 1 enshawe, die plotseling voor een reeks van intrigues en leugens kwam te staan, hoe lan ger hoe grimmiger, en wilde zich, zonder een woord te spreken van hem afkeerën. Het was mrs. Haxton, die toen het woord nam en blijkbaar in volkomen zelfbeheer sching het volgende verhaal deed: Mr. Fenshawe, ik geloof dat wij u thans geen enkel detail mogen onthouden en als u alle bijzonderheden weet, die" u reeds lang eerder had moeten kennen, zoudt u wellicht op het oogenblik niet zoo wantrouwend te genover ons staan. Alfieri was assistent-conservator aan een museum in Napels, toen Italië Erythrea bezette en hij benoemd werd tot gouverne- ments-oudheidkundige in dit gebied, vertelde zij. Mijn overleden man had in dien tijd de leiding bjj het leggen van den Roode-Zee- kabel en signor Giuseppe Alfieri was een vriend van ons. Een Arabier, Abdullah EI Jaridiah, die in de oude graven naar curiosi teiten groef, vond een papyrusrol. Hij ver kocht die voor een paar franc aan Alfieri, en Alfieri gaf haar aan mjjn man. Wordt vervolgd.) TARZAN en de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3