De Amerikaansche vliegtuigindustrie
Toch Noorsch verzet?
Drie Deensche soldaten
doodgeschoten
Britsch minister
prijst Turkije
Britsch expeditieleger
onderweg?
AMERIKA EN DE INVAL
IN SCANDINAVIË
Het slagkruisers-ontwerp
Duitschland cn Noorwegen
Lezing Mr. Oud uitgesteld
De soldaat in bed
Marktberichten
Hitier handelde in diep
geheim
Laatste telexbericht
110.000 kubieke meter
gas gestolen
Doodelijk ongeluk op
het Damrak
De Amerikaansche
vliegtuigen voor de
Geallieerden
B-oMeApAe&ing,
Mobilisatie-flits
ANNA PAULOWNA
eieren 2'9°~3'05' 100000 kip'
AMERIKA BOUWT VOOR DE GE
ALLIEERDEN!
Het belang van de Amerikaan
sche luchtvaart-indnstrie voor En
geland en Frankrijk spreekt dni-
delijk uit onderstaand artikel.
„De gelegenheid die de Geallieerden wordt
geboden om de allernieuwste typen vliegtui
gen in de Vereenigde Staten te koopen, be
duidt weinig minder dan een militaire ze
ge voor Frankrijk en Engeland van den eer-
aten rang", schrijft de „World Telegramm"
en ongeveer gelijkluidend zijn de overige
Amerikaansche perscommentaren naar aan
leiding van deze zoo buitengemeen belangrij
ke beslissing van de regeering in de Nieuwe
Wereld.
Honderd vijf en zeventig Amerikaansche
vliegtuigfabrieken komen daardoor niet al
leen in de gelegenheid hun laatste modellen
te leveren aan de geallieerde Europeesche
Staten, maar zij hebben zelfs de officieeie
mededeeling ontvangen dat deze leveranties
zelfs de voorrang hebben boven die aan de
Amerikaansche militaire autoriteiten zelve
President Roosevelt heeft, ten einde oneenig-
heden bij voorbaat te voorkomen en de regel
matige uitvoering dezer leveringen te bevor
deren, kapitein James Bruns benoemd als
leider van een speciaal bureau, toegevoegd
aan het departement van oorlog, dat de coör
dineering ter hand zal nemen van den vlieg
tuigbouw voor de Amerikaansche aviatiek
en voor export-doeleinden.
Zooals gezegd zijn de bestellingen der Geal
lieerden prevalent. Van de ongeveer 40.000
vliegtuigen, die de Amerikaansche vliegtuig
industrie gemiddeld jaarlijks vervaardigt, zal
drie vierde deel, dat wil dus zeggen: 30.000
toestellen, vrijgegeven worden voor export.
De eenige voorwaarde daarbij behalve dan
de zoo dikwijls besproken en streng gehand
haafde „cash-and-carry-formule" is. dat
de afnemers in het buitenland zich verplich
ten, hun ervaringen met de nieuwste model
len, die zelfs door het Amerikaansche leger
nog piet beproefd zijn, voortdurend mede te
deelen.
Staatssecretaris Woodring, liet. in een
persconferentie waarbij hij dit mededeelde,
doorschemeren dat op die wijze een effec
tieve en verdienstelijke samenwerking van
de luchtvaart-deskundigen der Vereenigde
Staten en die van Europa, (t.w. van de Ge
allieerden) daardoor tot stand zou komen.
Hij legde er overigens wel den nadruk op
dat desondanks de afnemers van zelfspre
kend niet zullen worden ingelicht aan
gaande constructie-geheimen of nieuwe
aviatische bouwplannen.
Het behoeft nauwelijks betoog, dat
de Amerikaansche vliegtuigindustrie
door deze zoo buitengewoon be
langrijke beslissing van de over
heid, een ontzaglijke vlucht zal ma
ken. Men spreekt er nu reeds over
dat op grond van de nieuwe bestel
lingen terstond reeds meer dan
100.000 arbeiders opnieuw werk
zullen vinden in de vliegtuigin
dustrie. Practisch gesproken zullen
die menschen dus werken voor de
geallieerden en wordt hun loon uit
Fransch-Engelsche gelden betaald.
En om nu de verhouding zuiver
weer te geven: de Amerikaansche
vliegtuigindustrie heeft deze stimu
lans eigenlijk niet minder noodig
dan de arbeidsmarkt, die in een
slag bevrijd wordt van ongeveer
110.000 werkloozen, gezwegen ver
der nog van de economische
verbeteringen en maatschap
pelijke welvaartsbevordering, die het
plotselinge opleven van een indus
trie groep natuurlijk met zich
brengt
De vliegtuig-industrie heeft haar productie
de jongste zes jaar, het is geen toe
val dat die periode samenvalt met den komst
van de Hitler-regeering in Duitschland!
toch reeds meer dan vertienvoudigd en de
aldus bereikte productie werd daarna, dat
wil zeggen in de laatste drie jaar, de periode
dus van algemeene intensieve bewapening,
verdrievoudigd! De waarde van de Ameri
kaansche vliegtuig-industrie, te weten zon
der de vliegtuigen zelve en zonder motoren,
de onderdeelen en het daarbij verwerkte
materiaal, laat de volgende curve zien:
1933 "23.231.000; 1936 8 27.531.562;
1937 67.290.000; 1938 8 147.000.000
en 1939: 240.000.000. Hoe dit cijfer er zal
uitzien wanneer het jaar 1940 eenmaal
wordt afgesloten, laat zich vooralsnog op
geen stukken na begrooten!
De opbouw.
De organisatorische opbouw van deze, on
der de tegenwoordige omstandigheden en
verhoudingen nog slechts als urgente in
dustrie te beschouwen vliegtuigbouw, laat in
dezelfde periode een zeer sterke en opval
lende concentratie zien.
De hierboven genoemde, aan officieeie ge
gevens" ontleende cijfers, bewijzen dat de
grootste sprongen lagen tusschen de jaren
1936 en "37 (van 27 op 67 millioen) en tus
schen 1937 en '38 (\ari 67 op 147 millioen).
Maar bovendien verdwenen van de ia het
jaar 1936 nog bestaande 100 fabrieken niet
minder dan ongeveer 80 procent, met als
gevolg, dat er op het oogenblik in de Ver
eenigde Staten nog maar omstreeks 20 groo-
te vliegtuigfabrieken zijn. Hier bevinden
wij ons tegenover een schijnbare tegen
spraak, want aanvankelijk was er sprake
van 175 fabrieken, die 'n exportvergunning
kregen, terwijl nu slechts 20 fabrieken
worden genoemd. De verklaring hiervan is
dat deze twintig ook werkelijk vliegtuig
fabrieken zijn. terwijl in de overige fabrieken
uitsluitend motoren en onderdeelen worden
gemaakt.
De filmindustrie overtroefd.
Nummer een op het lijstje dezer wereld-
fabrieken staat het concern der „United
Aircraft", een organisatie, waartoe do
„Boeingfabrieken". de „Vought-Sikorsky" en
de „Stearman"-fabrieken behooren. Eerstge
noemde fabriek legt zich speciaal toe op het
bouwen van bommenwerpers, de tweede
maakt ook nog watervliegtuigen en de der
de is gespecialiseerd in de vervaardiging
van „jagers". Afzonderlijk staan dan op
belangrijke plaatsen de „Lockheed" en de
„Glenn-Martin"-fabrieken. welker bommen
werpers onder dezelfde namen al een wereld
bekendheid genieten.
Daarentegen zijn de „Curtiss-Wright"-fa-
brieken geheel afhankelijk van het General
Motors Automobielconcern. Onder den
naam „Curtiss-Wright" staan de beste
Amerikaansche oorlogsvliegtuigen en ja
gers bekend. De „General Motors" hebben
ook nog een nevenbedrijf in de „Douglas-
Aircraff'-fabriek die uitsluitend bommen
werpers bouwt, ajsmede in de „North Ame
rican Aviation"- en de „Bendix Aviation"-
fabriek. Ten slotte is „Gieneral Motors" ver
bonden met de groote Amerikaansche finan
cieringsmaatschappij voor de vliegtuigin
dustrie, de ,Sperr Cooperation". Water
vliegtuigen worden overigens uitsluitend
gebouwd door de onafhankelijke fabriek
„Consolidated Aircraft".
Deze industrie is tegenwoordig een lei
dende export-industrie geworden, een der
eerste van Amerika, en reeds lang heeft zij
bijvoorbeeld de exportcijfers van de film
industrie— die de tweede is van het land
verre overtroffen.
BIJNA NIEMAND WIST IETS VAN DE
SCANDINAVISCHE PLANNEN.
Volgens welingelichte personen waren
slechts vijf of zes van Hitler's militaire
adviseurs op de hoogte van het besluit
om Denemarken en Noorwegen te bezetten.
Zelfs zijn intiemste politieke medewerkers
vernamen eerst vanochtend iets over de be
zetting.
De troepen, die tot taak kregen, Noor
wegen te bezetten, werden overgebracht in
Junkers-transportviegtuigen, waarbij men
gebruik maakte van de in Spanje opge
dane ervaringen.
Zoodra het nieuws gepubliceerd was,
stroomden de menschen naar de Rijkskanse
larij in de hoop Hitier of althans eenige
hooge militairen te zien.
In politieke kringen is men, aldus U.P.,
algemeen van oordeel, dat het oorlogstem
po thans zeer versneld zal worden door
de bezetting van Denemarken en Noorwe-
gen.
VERBITTERING EN VERNEDERING TE
KOPENHAGEN
Zeer spaarzaam zijn de berichten, die
ovef de bezetting van Denemarken binnen
komen.
In de Deensche hoofdstad, aldus Reuter,
heerscht een atmosfeer van verbittering en
vernedering. Te Malmö. de Zweedsche stad,
die slechts op een afstand van dertig km.
van de Deensche hoofdstad ligt. zijn maar
weinige berichten over de bezetting van
Kopenhagen ontvangen. Men weet daar
slechts, dat drie Deensche soldaten te Ko
penhagen zijn doodgeschoten.
De Duitsche bezettingstroepen bestonden
uit artillerie, infanterie, en marinetroepen,
doch de sterkte is niet bekend. De meeste
Denen vernamen pas uit de Duitsche vlug
schriften, wat er met hun land gebeurd
was.
Het lot van het Engelsche gezantschap en
de andere Britsche onderdanen is niet be
kend.
BERICHT OVER DUITSCH—NOOR
SCHE ONDERHANDELINGEN TE
GENGESPROKEN.
DE FINSCHE RADIO HEEFT DE GERUCH
TEN OVER ONDERHANDELINGEN TUS
SCHEN NOORWEGEN EN DUITSCHLAND
TEGENGESPROKEN EN MEDEGEDEELD,
DAT DE WETTIGE NOORSCHE REGEE
RING, BIJ MONDE VAN MINISTER-PRE
SIDENT NYGAARDSVOLD, IN EEN TE
ELVERUM GEHOUDEN BIJEENKOMST
VAN HET STORTING HEEFT VER
KLAARD, DAT NOORWEGEN VASTBESLO
TEN IS, DEN STRIJD VOOR ZIJN INTE
GRITEIT EN ONAFHANKELIJKHEID
VOORT TE ZETTEN. HET STORTING
HEEFT DIT BESLUIT MET ALGEMEENE
STEMMEN GOEDGEKEURD.
(Dit is dus in directe tegenspraak met
op de voorpagina opgenomen bericht, dat
ons over Zweden bereikte en dat gewaagde
van het aanknoopen van onderhandelingen
met den overweldiger.)
„Het zag zijn belangen juister
dan vele andere landen."
lu een te Londen gehouden toe
spraak tot het Engelsch-Turksche
steuncomité, heeft de jeugdige nieu
we Britsche minister voor de scheep
vaart, Hudson, lof toegezwaaid aan
Turkije, voor de wijze waarop het
zijn belofte aan de geallieerden is
nagekomen.
Een cynicus zou kunnen zeggen, aldus de
minister, volgens United Press, dat Turkije
daarbij slechts zijn eigen belangen volgde
maar men moge bedenken hoevele andere
landen het juiste inzicht in wat hun belan
gen waren misten en den moed niet hadden
om bij hun besluiten te blijven, gelijk dat
Turkije deed.
Allen herinneren zich de pogingen die
gedaan zijn om Turkije er van af te hou
den het verbond met Engeland te sluiten,
handelsvoordeelen werden voorgespiegeld
en economische en politieke druk werd uit
geoefend. Turkije heeft zijn leidende posi
tie op den Balkan hernomen en zich be
vrijd van de economische kluisters der
Duitsche overheersching. Het heeft zijn uit
voer naar Duitschland, die meer dan de
helft van het totaal van zijn uitvoer be
droeg tot te veronachtzamen proporties te
ruggebracht Het sterkst ging terug de uit
voer van materialen die door de Duitschers
gebruikt werden voor de vervaardiging van
kanonnen en munitie.
Berichten te New York ontvan
gen.
De zender van het American Columbia
Broadcast System deelt mede, dat te New
York berichten zijn ontvangen, volgens wel
ke een Britsch expeditieleger op weg is
naar Noorwegen. Deze berichten zijn ech
ter niet bevestigd.
Van invloed op de Amerikaan
sche defensie-politiek.
In parlementaire Amerikaansche kringen
verwacht men, dat de Duitsche actie in Scan
dinavië haar uitwerking gp de Amerikaan
sche defensiepolitiek niet zal missen. Een
der eerste gevolgen zal zijn een verzoek om
aanvullende credieten voor het leger, tenein
de de wapenproductie te kunnen opvoeren.
Verscheidene waarnemers wijzen op de
beteekenis voor de Vereenigde Staten van de
1
strategische positie van IJsland en Groen
land, de Deensche bezittingen, die op den
weg tusschen de beide halfronden zijn gele
gen.
Talrijke Canadeezen bieden zich
aan.
De Noorsche consul-generaal Steen heeft
verklaard, dat de Canadeezen zich „in enor
me aantallen" aanbieden om te gaan vechten
voor de verdediging van Noorweggen. Hij
voegde hieraan toe, dat in afwachting van
de instructies zijner regeering geen actie
zal worden ondernomen.
DUITSCHE. KRUISER ZWAAR
BESCHADIGD.
Het Engelsche ministerie van luchtvaart
meldt, dat een Duitsche kruiser ernstig is
beschadigd.
Tot nu toe is niet bekend of hier sprake
is van de Duitsche kruiser Gneisenau, welke
bij een zeegevecht in het Noorden werd be
schadigd en waarover elders in dit nununer
een bericht is opgenomen.
EEN JAAR GEEISCHT.
Voor het hof te Amsterdam stond giste
ren de Amsterdamsche pensionhouder te
recht. die er in October van het vorige
iaar op werd betrapt, dat hij reeds drie
jaar gas had gestolen ten nadeele van de
gemeente Amsterdam.
Behalve de verwarming hadden alle
pensiongasten een gascomfoor op hun ka
mers. In de keuken stond een groot for
nuis, dat vervangen werd door een gasfor
nuis. de geysers werden met gestolen gas
gestookt.
Van Juli 1936 tot 27 Octoher 1939 ging
voor den monteur-pensionhouder alles
goed. Toen werd hij gesnapt, de politie
deed een inval en de man werd gearres
teerd. Wegens diefstal veroordeelde de
rechtbank hem tot een iaar gevangenisstraf
met aftrek van voorarrest.
Ter zitting van het hof verklaarde
een emplové van het gasbedrijf,
dat verdachte naar schatting 110.000
kubieke meter had gestolen. De ge
meente was voor een waarde van
5600.benadeeld.
Wegens het voortgezet misdrijf van dief
stal eischte de procureur-generaal beves
tiging van het vonnis, een jaar gevange
nisstraf.
De verdediger pleitte clementie.
ONDER DE TRAM GERAAK».
Gistermiddag om één uur is op het Dam
rak te Amsterdam een ernstig ongeval ge
beurd dat een ruim vijftigjarige vrouw 't
leven heeft gekost.
De vrouw wilde op de bijwagen van een
tram, welke zich reeds in beweging had
gezet, springen. Zij kwam echter onder den
wagen terecht. De tram moest eerst worden
opgevijzeld alvorens men het slachtoffer
kon bevrijden. Ernstig gewond werd de
vrouw opgenomen. Men vervoerde haar
naar het binnen gasthuis waar zij bij aan
komst bleek te zijn overleden.
Uit Batavia. Aneta verneemt, dat de se
cretarie van den Volksraad den groo
spoed betracht met de afwerking
afdelingsverslag van den Volksraad over
het ontwerp tot versterking der n
defensie. Wellicht zal dit verslag reeds he
den in een voorloopigen vorm aani de
geering worden aangeboden, ofsc e{pn
publicatie daarvan uiteraard zal 1H
wachten totdat dit definitief is \as g -
hetgeen misschien op 13 dezer zal zij
Aneta verneemt verder in de wandelga
gen van den Volksraad, dat de voorstellen
in het college nergens op principieele te
genstand zijn gestuit, hoewel de meeningen
op ondergeschikte punten of btjkonv
omstandigheden in enkele gevallen uitee
loopen.
Uit New York. De New York Herald Tri
bune verneemt in gezaghebbende kringen te
Washington dat hooge regeeringsautonteiten
door den Duitschen inval in Scandinavië
diep geschokt zijn. Zij zijn bereid, zoo wordt
hieraan toegevoegd de hinderpalen weg tc
nemen, die tot dusver een beletsel vormden
voor de levering van de door de Geallieerden
bestelde vliegtuigen tot een bedrag van 1
milliard dollar. Er wordt thans een plan uit
gewerkt voor het vrijgeven van deze vheg-
tuigen en waarschijnlijk zal dit nog deze
week tot uitvoering worden gebracht.
Onderhandelingen onwaarschijn
lijk geacht.
Officieeie Noorsche kringen te Londen we
ten niets van onderhandelingen tusschen de
Noorsche regeering en Duitschland. Het
wordt hoogst onwaarschijnlijk geacht, dat on
derhandelingen worden overwogen.
In verband met de huidige omstandighe-
den kan de Burgemeester van Rotterdam,
Mr. Oud morgen niet naar Den Helder ko
men, zoodat de lezing voor het Departement
van Den Helder en Omstreken van de Nederl.
Mij. van Nijverheid en Handel tot nader or
der wordt uitgesteld.
Vae Victus (Wee den overwonnene),
door J. W. F. Werumeus Buning. Uitgave
N.V. Em. Querido's Uitgevers Maatschappij
Amsterdam. Gecartonn. 1.90.
Weremeus Buning geeft in dit boekje een
aangrijpende reportage van een bezoek aan
Tsjecho-Slowakije, na de Duitsche overrom
peling. 's Is een schreeuwende aanklacht
tegen de geestelijke gevangenschap, waaron
der het Tsjechische volk gebukt gaat. In een
gesprek zegt een Cech tegen W. B.: „De
groote schande en ellende is wij voelen het
iederen dag, ieder uur, iedere minuut dat
men zijn vrijheid, zijn onafhankelijkheid en
zijn recht verloren heeft, dat men over-
heerscht wordt door een vreemd volk."
En verderop: „Neen, men vermoordt ons
niet, men smoort ons langzaam..."
En dan: „Maar laat ik vooral zeggen, tegen
uw volk en ieder volk: vecht u liever tot
den laatsten man dood, dan een overwonnen
volk te worden."
Dit zijn eenige van de markante uitspra
ken, zooals men er vele in dit zeer lezens
waardige werkje vindt. In het Cechische
volk vindt men dezelfde hartstochtelijke vrij
heidsdrang als in ons volk en wie dit boekje
leest, voelt bij de diepe verontwaardiging,
ook het onrecht dat een volk wordt aange
daan, de groote waarde van zijn eigen vrij
heid en onafhankelijkheid.
Het is goed, dat dit werkje in vele handen
komt.
We hebben bezoek. Dat is prettig, want
onze gasten zijn aangename, vriendelijke lui
Dat heb je trouwens zelden, dat bij een op
onthoud van enkele dagen gasten zich van hun
slechtsten kant laten zien. Ze zijn niet zoo
heel erg met ons bekend tot nu toe, dus beel
den hun aangezichten de extra vriendelijk
heid uit van menschen, die alles er op gezet
hebben den indruk te maken, die het sum
mum van beschaafdheid, vriendelijkheid en
welwillendheid manifesteert.
Welke rechtgeaarde gastvrouw zou zoo iets
nite op hoogen prijs stellen. Mijn moeder,
van haar kant doet niet onder en biedt haar
logé's dan ook het beste wat kan worden
geboden. De glimlachen op de gelaten onzer
nieuwe bekenden blijken permanent en zoo
tusschen de bedrijven door constateer ik, dat
die voortdurende glimlachtrekking wel een
ontzettende starheid en vermoeidheid b(j onze
arme logé's moet teweegbrengen.
De beste slaapkamer is voor onze gasten
Daar komen de iangespannen spieren lang
zaam tot rust en wijkt de beminnelijkheids-
drang gelukkig voor de normale gezichts
houding.
Twee slaapkamers minder voor ons gezin
beteekent zooveel als het zoeken van een an
der rustplekje voor een onzer.
Gelukkig hebben we nog zoo'n apartemen-
tje, eenige straten verder. Boven een deel
van de zaak bevindt zich nog een slaap
kamertje. 't Is maar een bedstee onder een
schuin dak. Nu niet direct een van de mo
dernste slaapsteden, maar niettemin voor
noodgevallen toch nog te gebruiken. Op het
rommelzoldertje achter dit kamertje staat
wat vroeger gebruikt étalage-materiaal, alles
wat de moeite niet waard is om te gebruiken
en weer te goed om met den vuilnisman mee
te geven.
Aan mijn zuster valt te twijfelachtige eer
te beurt voor eenige nachten hier haar bivak
te mogen opslaan. Eén nacht heeft ze er al
doorgebracht Maar of 't de verbleekte éta
lagekoppen zijn of de door maanlicht be
schenen gestalten van die oude étalage
figuren, weet ik niet. Maar een beetje ang
stig en onpleizierig vindt ze dat 's avonds
door deze stijve doodengalerij te kuieren als
meisje alleen toch wel. En dan al die kasten
en hokjes daar. Je kunt niet eens fLtsSk
onder je bed kijken of er soms een breker
>f dronken kerel ligt!
't Laatste argument bezorgt me een hu
moristische opborreling. Zoo, zusje, vind je
dat zoo'n gemis?
Henriëtte kijkt me afwachtend aan, maar
ik zeef geen draad meer. Nou Job, jjj brengt
me vanavond weg en je wacht beneden maar,
tot ik zeg dat je weer kunt gaan hoor. Wees
één keer in je soldatenleven eens een galan-
Tot mijn schande dien ik te zeggen, dat
het met mijn wellevendheid en bereidwillig
heid tegenover haar wel eens slecht gesteld
is Daarom verwondert zich mijn zus, wan
neer ik spontaan en zonder eenige reserve
het begeleidersschap op mij neem.
Dien middag tijg ik terloops even naar de
tijdelijke slaapkamer. In de hangkast hangt
mijn uniform; op den zolder staat een serie
ongekleede étalagepoppen. Die poppen zullen
wel erg moe zijn. Ze hebben al zoo ontzettend
lang gestaan.
Daar is ook... de bedstee, waar men met
een beetje goeden wil in rusten kan.
Dan, na een kwartiertje staat er één pop
minder op zolder. Een uniform minder hangt
er in de kast en de dekens in de bedstee, an
ders zoo glad, zoo plat, en onberispelijk.,,
nu ja..,
't Is met de visite op één na den laatsten
avond laat geworden, 't Loopt al naar
twaalven, spokenuur.
Als „man van mijn woord" begeleid ik
mijn flinke zuster naar haar tijdelijk pension.
In de straat is 't stil, geen ploffende mijn of
donderend afweergeschut verstoort de stilte.
Zie zoo we zijn er al. Ik steek de sleutel in
't slot, open met royaal gebaar de deur en
beloof in ieder geval zoolang daar te blijven
staan, tot mijn lieve zuster de slaapkamer
heeft bereikt en geïnspecteerd.
Ik hoor Henriëtte de trap oploopen. Dan
een serie vlugge, snelle passen over den
zolder.
De deur piept open... Ik sta met ingehouden
adem voorovergebogen te luisteren. Even nog
is 't stil, dan, gelijk met 't knarsen van de
bedsteedeuren weerklinkt een vertwijfeld
kreetje, gevolgd door een angstschreeuw:
„Job, Job! Oh, een kerel, een dronken kerel
in bed." Ik hoor haar de zolder op hollen.
Blijkbaar kan ze van de schrik 't trapgat niet
gauw genoeg vinden. Hulpeloos weerklinkt
't door 't donker: „Kom toch boven Job, een
vent! Help me toch!
Met rustig afgemeten stappen loop ik be
daard tot de trap en dan heel kalmpjes en be-
heerscht naar boven. „Zoo", vraag ik onbegrij
pelijk laconiek, terwijl ik tusschen de zwij
gende poppen in 't maanlicht m'n doodelijk
verschrikte zus ontwaar.
„Is 't anders niet?" „Ligt dat ventje op je
sponde?" nou, dan zullen we hem er even uit-
zwikken." Meteen grijp ik vastberaden met
beide handen in 't feldgrau. Een forsche
ruk en terwijl mijn zus ontzet en verbaasd
toeziet, kwak ik in één slag de stijve onver
laat voor haar voeten op den grond, waar
hij dwaas en houterig blijft liggen... „Mis
punt!" stoot mijn zus geërgerd uit „Draak,
ik ben me naar geschrokken!" „Van zoo'n-
dooie pop?" „Tamelijk overbodig, zeg." Maar
toch heb ik wel een beetje spijt. Nog één nacht
zal Henriët boven moeten slapen.
Weer heb ik iets in haar bed gelegd, nu be
doeld als zalf op de wond. Een doos hopjes,
zooals er nu in ligt werkt nu echter zeker iets
meer verblijdend, dan een imitatie soldaat om
12 uur 's nachts in de donkere bedstee van
een „meisje alleen".
BREEZAND.
DE SCHOOLBOUW.
an de ruim 350 palen, die voor den
bouw van de nieuwe openbare school ge
heid moeten worden, zijn er al een 250
den grond ingeslagen.
Intusschen is men begonnen met het stor
ten van de betonfundeering en worden groo
te hoeveelheden steenen van verschillende
soort aangevoerd.
PURMEREND, 9 April.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 22 par
tijen .wegende 72.000 Kg., handel matig,
hoogste prijs f 19.50. 1 stapel kleine boeren
kaas wegende 169 Kg., prijs f 20.50, 1461
1 1-55—1.59 per kilo. Runderen,
no i!-i 0 stuks: 290 vette koeien 66-85 ct.
Per kilo. matig; 117 geldekoeien f 110-175
per s uk, matig; 280 melkkoeien f 180—260
per stuk matig; 18 stieren 58—64 ct. per
stug" "Sf vft:t p,aarden f 90-290 per stuk,
to vLi !Lkalveren en graskalveren: vet
kilterat1 m 95 ct" per kil°' matig, gras-
nf.cht i 90 per stuk- matig; 1393
Wö ia1"6 kalveren: voor de slacht f 5-12.
maué nïqt00r d,a fokkerij f 13-19 per stuk.
50Rq' Y?fte varkens voor de slacht
9nper kilo. vlug; 57 magere varkens
hTr Fe,r stuk' ma,is: 301 biggen f 15-
Sr stuk Vma,is: 1366 ^hapen f 16-35
Litig- ika 1 63 bokken f 3—12 per stuk,
eendeiorf lartlmeren- Kineieren f 3.40-3.90,
V. 75 P€r 100 stuks, 800 Noord-
opr w uwen (kuikens) 1.221/*—1-30
en roni° A71/"--Ude kipp°n en hanen: wit
Drik x ~T^ c*- Per kilo. uitzonderings-
kilo l r ldem blauw 55—57/2 ct. per
eèmion m "on f 0301 75 per stuk. 400
paar f.t per s,uk- <t"iven 40 ct. p-
Pok kievitseieren 12—13 ct. per st.
lonnm' Cepfr.a,p Eierveiling. Aanvoer:
RROEK op LANGENDIJK. 10 April.
15ftÜisn erovp 1-401 90. bieten
7 96 o-oik 1-6010' coode kool 7.30
4 iyy_4 so DeenS(,he witte kool
?43?pDSC-HARWOrnE. 10 April.
270 - 3606%U 170 ~190' drielingen 1; grove
witte L-noi f-o00, knn' 7-3° 8 20; 99.100 kg.
5.30 4-aO-4.<0; 24000 kg. gele kool 4.80-