De Amerikaansche vliegtuigindustrie Toch Noorsch verzet? Drie Deensche soldaten doodgeschoten Britsch minister prijst Turkije Britsch expeditieleger onderweg? AMERIKA EN DE INVAL IN SCANDINAVIË Het slagkruisers-ontwerp Duitschland cn Noorwegen Lezing Mr. Oud uitgesteld De soldaat in bed Marktberichten Hitier handelde in diep geheim Laatste telexbericht 110.000 kubieke meter gas gestolen Doodelijk ongeluk op het Damrak De Amerikaansche vliegtuigen voor de Geallieerden B-oMeApAe&ing, Mobilisatie-flits ANNA PAULOWNA eieren 2'9°~3'05' 100000 kip' AMERIKA BOUWT VOOR DE GE ALLIEERDEN! Het belang van de Amerikaan sche luchtvaart-indnstrie voor En geland en Frankrijk spreekt dni- delijk uit onderstaand artikel. „De gelegenheid die de Geallieerden wordt geboden om de allernieuwste typen vliegtui gen in de Vereenigde Staten te koopen, be duidt weinig minder dan een militaire ze ge voor Frankrijk en Engeland van den eer- aten rang", schrijft de „World Telegramm" en ongeveer gelijkluidend zijn de overige Amerikaansche perscommentaren naar aan leiding van deze zoo buitengemeen belangrij ke beslissing van de regeering in de Nieuwe Wereld. Honderd vijf en zeventig Amerikaansche vliegtuigfabrieken komen daardoor niet al leen in de gelegenheid hun laatste modellen te leveren aan de geallieerde Europeesche Staten, maar zij hebben zelfs de officieeie mededeeling ontvangen dat deze leveranties zelfs de voorrang hebben boven die aan de Amerikaansche militaire autoriteiten zelve President Roosevelt heeft, ten einde oneenig- heden bij voorbaat te voorkomen en de regel matige uitvoering dezer leveringen te bevor deren, kapitein James Bruns benoemd als leider van een speciaal bureau, toegevoegd aan het departement van oorlog, dat de coör dineering ter hand zal nemen van den vlieg tuigbouw voor de Amerikaansche aviatiek en voor export-doeleinden. Zooals gezegd zijn de bestellingen der Geal lieerden prevalent. Van de ongeveer 40.000 vliegtuigen, die de Amerikaansche vliegtuig industrie gemiddeld jaarlijks vervaardigt, zal drie vierde deel, dat wil dus zeggen: 30.000 toestellen, vrijgegeven worden voor export. De eenige voorwaarde daarbij behalve dan de zoo dikwijls besproken en streng gehand haafde „cash-and-carry-formule" is. dat de afnemers in het buitenland zich verplich ten, hun ervaringen met de nieuwste model len, die zelfs door het Amerikaansche leger nog piet beproefd zijn, voortdurend mede te deelen. Staatssecretaris Woodring, liet. in een persconferentie waarbij hij dit mededeelde, doorschemeren dat op die wijze een effec tieve en verdienstelijke samenwerking van de luchtvaart-deskundigen der Vereenigde Staten en die van Europa, (t.w. van de Ge allieerden) daardoor tot stand zou komen. Hij legde er overigens wel den nadruk op dat desondanks de afnemers van zelfspre kend niet zullen worden ingelicht aan gaande constructie-geheimen of nieuwe aviatische bouwplannen. Het behoeft nauwelijks betoog, dat de Amerikaansche vliegtuigindustrie door deze zoo buitengewoon be langrijke beslissing van de over heid, een ontzaglijke vlucht zal ma ken. Men spreekt er nu reeds over dat op grond van de nieuwe bestel lingen terstond reeds meer dan 100.000 arbeiders opnieuw werk zullen vinden in de vliegtuigin dustrie. Practisch gesproken zullen die menschen dus werken voor de geallieerden en wordt hun loon uit Fransch-Engelsche gelden betaald. En om nu de verhouding zuiver weer te geven: de Amerikaansche vliegtuigindustrie heeft deze stimu lans eigenlijk niet minder noodig dan de arbeidsmarkt, die in een slag bevrijd wordt van ongeveer 110.000 werkloozen, gezwegen ver der nog van de economische verbeteringen en maatschap pelijke welvaartsbevordering, die het plotselinge opleven van een indus trie groep natuurlijk met zich brengt De vliegtuig-industrie heeft haar productie de jongste zes jaar, het is geen toe val dat die periode samenvalt met den komst van de Hitler-regeering in Duitschland! toch reeds meer dan vertienvoudigd en de aldus bereikte productie werd daarna, dat wil zeggen in de laatste drie jaar, de periode dus van algemeene intensieve bewapening, verdrievoudigd! De waarde van de Ameri kaansche vliegtuig-industrie, te weten zon der de vliegtuigen zelve en zonder motoren, de onderdeelen en het daarbij verwerkte materiaal, laat de volgende curve zien: 1933 "23.231.000; 1936 8 27.531.562; 1937 67.290.000; 1938 8 147.000.000 en 1939: 240.000.000. Hoe dit cijfer er zal uitzien wanneer het jaar 1940 eenmaal wordt afgesloten, laat zich vooralsnog op geen stukken na begrooten! De opbouw. De organisatorische opbouw van deze, on der de tegenwoordige omstandigheden en verhoudingen nog slechts als urgente in dustrie te beschouwen vliegtuigbouw, laat in dezelfde periode een zeer sterke en opval lende concentratie zien. De hierboven genoemde, aan officieeie ge gevens" ontleende cijfers, bewijzen dat de grootste sprongen lagen tusschen de jaren 1936 en "37 (van 27 op 67 millioen) en tus schen 1937 en '38 (\ari 67 op 147 millioen). Maar bovendien verdwenen van de ia het jaar 1936 nog bestaande 100 fabrieken niet minder dan ongeveer 80 procent, met als gevolg, dat er op het oogenblik in de Ver eenigde Staten nog maar omstreeks 20 groo- te vliegtuigfabrieken zijn. Hier bevinden wij ons tegenover een schijnbare tegen spraak, want aanvankelijk was er sprake van 175 fabrieken, die 'n exportvergunning kregen, terwijl nu slechts 20 fabrieken worden genoemd. De verklaring hiervan is dat deze twintig ook werkelijk vliegtuig fabrieken zijn. terwijl in de overige fabrieken uitsluitend motoren en onderdeelen worden gemaakt. De filmindustrie overtroefd. Nummer een op het lijstje dezer wereld- fabrieken staat het concern der „United Aircraft", een organisatie, waartoe do „Boeingfabrieken". de „Vought-Sikorsky" en de „Stearman"-fabrieken behooren. Eerstge noemde fabriek legt zich speciaal toe op het bouwen van bommenwerpers, de tweede maakt ook nog watervliegtuigen en de der de is gespecialiseerd in de vervaardiging van „jagers". Afzonderlijk staan dan op belangrijke plaatsen de „Lockheed" en de „Glenn-Martin"-fabrieken. welker bommen werpers onder dezelfde namen al een wereld bekendheid genieten. Daarentegen zijn de „Curtiss-Wright"-fa- brieken geheel afhankelijk van het General Motors Automobielconcern. Onder den naam „Curtiss-Wright" staan de beste Amerikaansche oorlogsvliegtuigen en ja gers bekend. De „General Motors" hebben ook nog een nevenbedrijf in de „Douglas- Aircraff'-fabriek die uitsluitend bommen werpers bouwt, ajsmede in de „North Ame rican Aviation"- en de „Bendix Aviation"- fabriek. Ten slotte is „Gieneral Motors" ver bonden met de groote Amerikaansche finan cieringsmaatschappij voor de vliegtuigin dustrie, de ,Sperr Cooperation". Water vliegtuigen worden overigens uitsluitend gebouwd door de onafhankelijke fabriek „Consolidated Aircraft". Deze industrie is tegenwoordig een lei dende export-industrie geworden, een der eerste van Amerika, en reeds lang heeft zij bijvoorbeeld de exportcijfers van de film industrie— die de tweede is van het land verre overtroffen. BIJNA NIEMAND WIST IETS VAN DE SCANDINAVISCHE PLANNEN. Volgens welingelichte personen waren slechts vijf of zes van Hitler's militaire adviseurs op de hoogte van het besluit om Denemarken en Noorwegen te bezetten. Zelfs zijn intiemste politieke medewerkers vernamen eerst vanochtend iets over de be zetting. De troepen, die tot taak kregen, Noor wegen te bezetten, werden overgebracht in Junkers-transportviegtuigen, waarbij men gebruik maakte van de in Spanje opge dane ervaringen. Zoodra het nieuws gepubliceerd was, stroomden de menschen naar de Rijkskanse larij in de hoop Hitier of althans eenige hooge militairen te zien. In politieke kringen is men, aldus U.P., algemeen van oordeel, dat het oorlogstem po thans zeer versneld zal worden door de bezetting van Denemarken en Noorwe- gen. VERBITTERING EN VERNEDERING TE KOPENHAGEN Zeer spaarzaam zijn de berichten, die ovef de bezetting van Denemarken binnen komen. In de Deensche hoofdstad, aldus Reuter, heerscht een atmosfeer van verbittering en vernedering. Te Malmö. de Zweedsche stad, die slechts op een afstand van dertig km. van de Deensche hoofdstad ligt. zijn maar weinige berichten over de bezetting van Kopenhagen ontvangen. Men weet daar slechts, dat drie Deensche soldaten te Ko penhagen zijn doodgeschoten. De Duitsche bezettingstroepen bestonden uit artillerie, infanterie, en marinetroepen, doch de sterkte is niet bekend. De meeste Denen vernamen pas uit de Duitsche vlug schriften, wat er met hun land gebeurd was. Het lot van het Engelsche gezantschap en de andere Britsche onderdanen is niet be kend. BERICHT OVER DUITSCH—NOOR SCHE ONDERHANDELINGEN TE GENGESPROKEN. DE FINSCHE RADIO HEEFT DE GERUCH TEN OVER ONDERHANDELINGEN TUS SCHEN NOORWEGEN EN DUITSCHLAND TEGENGESPROKEN EN MEDEGEDEELD, DAT DE WETTIGE NOORSCHE REGEE RING, BIJ MONDE VAN MINISTER-PRE SIDENT NYGAARDSVOLD, IN EEN TE ELVERUM GEHOUDEN BIJEENKOMST VAN HET STORTING HEEFT VER KLAARD, DAT NOORWEGEN VASTBESLO TEN IS, DEN STRIJD VOOR ZIJN INTE GRITEIT EN ONAFHANKELIJKHEID VOORT TE ZETTEN. HET STORTING HEEFT DIT BESLUIT MET ALGEMEENE STEMMEN GOEDGEKEURD. (Dit is dus in directe tegenspraak met op de voorpagina opgenomen bericht, dat ons over Zweden bereikte en dat gewaagde van het aanknoopen van onderhandelingen met den overweldiger.) „Het zag zijn belangen juister dan vele andere landen." lu een te Londen gehouden toe spraak tot het Engelsch-Turksche steuncomité, heeft de jeugdige nieu we Britsche minister voor de scheep vaart, Hudson, lof toegezwaaid aan Turkije, voor de wijze waarop het zijn belofte aan de geallieerden is nagekomen. Een cynicus zou kunnen zeggen, aldus de minister, volgens United Press, dat Turkije daarbij slechts zijn eigen belangen volgde maar men moge bedenken hoevele andere landen het juiste inzicht in wat hun belan gen waren misten en den moed niet hadden om bij hun besluiten te blijven, gelijk dat Turkije deed. Allen herinneren zich de pogingen die gedaan zijn om Turkije er van af te hou den het verbond met Engeland te sluiten, handelsvoordeelen werden voorgespiegeld en economische en politieke druk werd uit geoefend. Turkije heeft zijn leidende posi tie op den Balkan hernomen en zich be vrijd van de economische kluisters der Duitsche overheersching. Het heeft zijn uit voer naar Duitschland, die meer dan de helft van het totaal van zijn uitvoer be droeg tot te veronachtzamen proporties te ruggebracht Het sterkst ging terug de uit voer van materialen die door de Duitschers gebruikt werden voor de vervaardiging van kanonnen en munitie. Berichten te New York ontvan gen. De zender van het American Columbia Broadcast System deelt mede, dat te New York berichten zijn ontvangen, volgens wel ke een Britsch expeditieleger op weg is naar Noorwegen. Deze berichten zijn ech ter niet bevestigd. Van invloed op de Amerikaan sche defensie-politiek. In parlementaire Amerikaansche kringen verwacht men, dat de Duitsche actie in Scan dinavië haar uitwerking gp de Amerikaan sche defensiepolitiek niet zal missen. Een der eerste gevolgen zal zijn een verzoek om aanvullende credieten voor het leger, tenein de de wapenproductie te kunnen opvoeren. Verscheidene waarnemers wijzen op de beteekenis voor de Vereenigde Staten van de 1 strategische positie van IJsland en Groen land, de Deensche bezittingen, die op den weg tusschen de beide halfronden zijn gele gen. Talrijke Canadeezen bieden zich aan. De Noorsche consul-generaal Steen heeft verklaard, dat de Canadeezen zich „in enor me aantallen" aanbieden om te gaan vechten voor de verdediging van Noorweggen. Hij voegde hieraan toe, dat in afwachting van de instructies zijner regeering geen actie zal worden ondernomen. DUITSCHE. KRUISER ZWAAR BESCHADIGD. Het Engelsche ministerie van luchtvaart meldt, dat een Duitsche kruiser ernstig is beschadigd. Tot nu toe is niet bekend of hier sprake is van de Duitsche kruiser Gneisenau, welke bij een zeegevecht in het Noorden werd be schadigd en waarover elders in dit nununer een bericht is opgenomen. EEN JAAR GEEISCHT. Voor het hof te Amsterdam stond giste ren de Amsterdamsche pensionhouder te recht. die er in October van het vorige iaar op werd betrapt, dat hij reeds drie jaar gas had gestolen ten nadeele van de gemeente Amsterdam. Behalve de verwarming hadden alle pensiongasten een gascomfoor op hun ka mers. In de keuken stond een groot for nuis, dat vervangen werd door een gasfor nuis. de geysers werden met gestolen gas gestookt. Van Juli 1936 tot 27 Octoher 1939 ging voor den monteur-pensionhouder alles goed. Toen werd hij gesnapt, de politie deed een inval en de man werd gearres teerd. Wegens diefstal veroordeelde de rechtbank hem tot een iaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest. Ter zitting van het hof verklaarde een emplové van het gasbedrijf, dat verdachte naar schatting 110.000 kubieke meter had gestolen. De ge meente was voor een waarde van 5600.benadeeld. Wegens het voortgezet misdrijf van dief stal eischte de procureur-generaal beves tiging van het vonnis, een jaar gevange nisstraf. De verdediger pleitte clementie. ONDER DE TRAM GERAAK». Gistermiddag om één uur is op het Dam rak te Amsterdam een ernstig ongeval ge beurd dat een ruim vijftigjarige vrouw 't leven heeft gekost. De vrouw wilde op de bijwagen van een tram, welke zich reeds in beweging had gezet, springen. Zij kwam echter onder den wagen terecht. De tram moest eerst worden opgevijzeld alvorens men het slachtoffer kon bevrijden. Ernstig gewond werd de vrouw opgenomen. Men vervoerde haar naar het binnen gasthuis waar zij bij aan komst bleek te zijn overleden. Uit Batavia. Aneta verneemt, dat de se cretarie van den Volksraad den groo spoed betracht met de afwerking afdelingsverslag van den Volksraad over het ontwerp tot versterking der n defensie. Wellicht zal dit verslag reeds he den in een voorloopigen vorm aani de geering worden aangeboden, ofsc e{pn publicatie daarvan uiteraard zal 1H wachten totdat dit definitief is \as g - hetgeen misschien op 13 dezer zal zij Aneta verneemt verder in de wandelga gen van den Volksraad, dat de voorstellen in het college nergens op principieele te genstand zijn gestuit, hoewel de meeningen op ondergeschikte punten of btjkonv omstandigheden in enkele gevallen uitee loopen. Uit New York. De New York Herald Tri bune verneemt in gezaghebbende kringen te Washington dat hooge regeeringsautonteiten door den Duitschen inval in Scandinavië diep geschokt zijn. Zij zijn bereid, zoo wordt hieraan toegevoegd de hinderpalen weg tc nemen, die tot dusver een beletsel vormden voor de levering van de door de Geallieerden bestelde vliegtuigen tot een bedrag van 1 milliard dollar. Er wordt thans een plan uit gewerkt voor het vrijgeven van deze vheg- tuigen en waarschijnlijk zal dit nog deze week tot uitvoering worden gebracht. Onderhandelingen onwaarschijn lijk geacht. Officieeie Noorsche kringen te Londen we ten niets van onderhandelingen tusschen de Noorsche regeering en Duitschland. Het wordt hoogst onwaarschijnlijk geacht, dat on derhandelingen worden overwogen. In verband met de huidige omstandighe- den kan de Burgemeester van Rotterdam, Mr. Oud morgen niet naar Den Helder ko men, zoodat de lezing voor het Departement van Den Helder en Omstreken van de Nederl. Mij. van Nijverheid en Handel tot nader or der wordt uitgesteld. Vae Victus (Wee den overwonnene), door J. W. F. Werumeus Buning. Uitgave N.V. Em. Querido's Uitgevers Maatschappij Amsterdam. Gecartonn. 1.90. Weremeus Buning geeft in dit boekje een aangrijpende reportage van een bezoek aan Tsjecho-Slowakije, na de Duitsche overrom peling. 's Is een schreeuwende aanklacht tegen de geestelijke gevangenschap, waaron der het Tsjechische volk gebukt gaat. In een gesprek zegt een Cech tegen W. B.: „De groote schande en ellende is wij voelen het iederen dag, ieder uur, iedere minuut dat men zijn vrijheid, zijn onafhankelijkheid en zijn recht verloren heeft, dat men over- heerscht wordt door een vreemd volk." En verderop: „Neen, men vermoordt ons niet, men smoort ons langzaam..." En dan: „Maar laat ik vooral zeggen, tegen uw volk en ieder volk: vecht u liever tot den laatsten man dood, dan een overwonnen volk te worden." Dit zijn eenige van de markante uitspra ken, zooals men er vele in dit zeer lezens waardige werkje vindt. In het Cechische volk vindt men dezelfde hartstochtelijke vrij heidsdrang als in ons volk en wie dit boekje leest, voelt bij de diepe verontwaardiging, ook het onrecht dat een volk wordt aange daan, de groote waarde van zijn eigen vrij heid en onafhankelijkheid. Het is goed, dat dit werkje in vele handen komt. We hebben bezoek. Dat is prettig, want onze gasten zijn aangename, vriendelijke lui Dat heb je trouwens zelden, dat bij een op onthoud van enkele dagen gasten zich van hun slechtsten kant laten zien. Ze zijn niet zoo heel erg met ons bekend tot nu toe, dus beel den hun aangezichten de extra vriendelijk heid uit van menschen, die alles er op gezet hebben den indruk te maken, die het sum mum van beschaafdheid, vriendelijkheid en welwillendheid manifesteert. Welke rechtgeaarde gastvrouw zou zoo iets nite op hoogen prijs stellen. Mijn moeder, van haar kant doet niet onder en biedt haar logé's dan ook het beste wat kan worden geboden. De glimlachen op de gelaten onzer nieuwe bekenden blijken permanent en zoo tusschen de bedrijven door constateer ik, dat die voortdurende glimlachtrekking wel een ontzettende starheid en vermoeidheid b(j onze arme logé's moet teweegbrengen. De beste slaapkamer is voor onze gasten Daar komen de iangespannen spieren lang zaam tot rust en wijkt de beminnelijkheids- drang gelukkig voor de normale gezichts houding. Twee slaapkamers minder voor ons gezin beteekent zooveel als het zoeken van een an der rustplekje voor een onzer. Gelukkig hebben we nog zoo'n apartemen- tje, eenige straten verder. Boven een deel van de zaak bevindt zich nog een slaap kamertje. 't Is maar een bedstee onder een schuin dak. Nu niet direct een van de mo dernste slaapsteden, maar niettemin voor noodgevallen toch nog te gebruiken. Op het rommelzoldertje achter dit kamertje staat wat vroeger gebruikt étalage-materiaal, alles wat de moeite niet waard is om te gebruiken en weer te goed om met den vuilnisman mee te geven. Aan mijn zuster valt te twijfelachtige eer te beurt voor eenige nachten hier haar bivak te mogen opslaan. Eén nacht heeft ze er al doorgebracht Maar of 't de verbleekte éta lagekoppen zijn of de door maanlicht be schenen gestalten van die oude étalage figuren, weet ik niet. Maar een beetje ang stig en onpleizierig vindt ze dat 's avonds door deze stijve doodengalerij te kuieren als meisje alleen toch wel. En dan al die kasten en hokjes daar. Je kunt niet eens fLtsSk onder je bed kijken of er soms een breker >f dronken kerel ligt! 't Laatste argument bezorgt me een hu moristische opborreling. Zoo, zusje, vind je dat zoo'n gemis? Henriëtte kijkt me afwachtend aan, maar ik zeef geen draad meer. Nou Job, jjj brengt me vanavond weg en je wacht beneden maar, tot ik zeg dat je weer kunt gaan hoor. Wees één keer in je soldatenleven eens een galan- Tot mijn schande dien ik te zeggen, dat het met mijn wellevendheid en bereidwillig heid tegenover haar wel eens slecht gesteld is Daarom verwondert zich mijn zus, wan neer ik spontaan en zonder eenige reserve het begeleidersschap op mij neem. Dien middag tijg ik terloops even naar de tijdelijke slaapkamer. In de hangkast hangt mijn uniform; op den zolder staat een serie ongekleede étalagepoppen. Die poppen zullen wel erg moe zijn. Ze hebben al zoo ontzettend lang gestaan. Daar is ook... de bedstee, waar men met een beetje goeden wil in rusten kan. Dan, na een kwartiertje staat er één pop minder op zolder. Een uniform minder hangt er in de kast en de dekens in de bedstee, an ders zoo glad, zoo plat, en onberispelijk.,, nu ja.., 't Is met de visite op één na den laatsten avond laat geworden, 't Loopt al naar twaalven, spokenuur. Als „man van mijn woord" begeleid ik mijn flinke zuster naar haar tijdelijk pension. In de straat is 't stil, geen ploffende mijn of donderend afweergeschut verstoort de stilte. Zie zoo we zijn er al. Ik steek de sleutel in 't slot, open met royaal gebaar de deur en beloof in ieder geval zoolang daar te blijven staan, tot mijn lieve zuster de slaapkamer heeft bereikt en geïnspecteerd. Ik hoor Henriëtte de trap oploopen. Dan een serie vlugge, snelle passen over den zolder. De deur piept open... Ik sta met ingehouden adem voorovergebogen te luisteren. Even nog is 't stil, dan, gelijk met 't knarsen van de bedsteedeuren weerklinkt een vertwijfeld kreetje, gevolgd door een angstschreeuw: „Job, Job! Oh, een kerel, een dronken kerel in bed." Ik hoor haar de zolder op hollen. Blijkbaar kan ze van de schrik 't trapgat niet gauw genoeg vinden. Hulpeloos weerklinkt 't door 't donker: „Kom toch boven Job, een vent! Help me toch! Met rustig afgemeten stappen loop ik be daard tot de trap en dan heel kalmpjes en be- heerscht naar boven. „Zoo", vraag ik onbegrij pelijk laconiek, terwijl ik tusschen de zwij gende poppen in 't maanlicht m'n doodelijk verschrikte zus ontwaar. „Is 't anders niet?" „Ligt dat ventje op je sponde?" nou, dan zullen we hem er even uit- zwikken." Meteen grijp ik vastberaden met beide handen in 't feldgrau. Een forsche ruk en terwijl mijn zus ontzet en verbaasd toeziet, kwak ik in één slag de stijve onver laat voor haar voeten op den grond, waar hij dwaas en houterig blijft liggen... „Mis punt!" stoot mijn zus geërgerd uit „Draak, ik ben me naar geschrokken!" „Van zoo'n- dooie pop?" „Tamelijk overbodig, zeg." Maar toch heb ik wel een beetje spijt. Nog één nacht zal Henriët boven moeten slapen. Weer heb ik iets in haar bed gelegd, nu be doeld als zalf op de wond. Een doos hopjes, zooals er nu in ligt werkt nu echter zeker iets meer verblijdend, dan een imitatie soldaat om 12 uur 's nachts in de donkere bedstee van een „meisje alleen". BREEZAND. DE SCHOOLBOUW. an de ruim 350 palen, die voor den bouw van de nieuwe openbare school ge heid moeten worden, zijn er al een 250 den grond ingeslagen. Intusschen is men begonnen met het stor ten van de betonfundeering en worden groo te hoeveelheden steenen van verschillende soort aangevoerd. PURMEREND, 9 April. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 22 par tijen .wegende 72.000 Kg., handel matig, hoogste prijs f 19.50. 1 stapel kleine boeren kaas wegende 169 Kg., prijs f 20.50, 1461 1 1-55—1.59 per kilo. Runderen, no i!-i 0 stuks: 290 vette koeien 66-85 ct. Per kilo. matig; 117 geldekoeien f 110-175 per s uk, matig; 280 melkkoeien f 180—260 per stuk matig; 18 stieren 58—64 ct. per stug" "Sf vft:t p,aarden f 90-290 per stuk, to vLi !Lkalveren en graskalveren: vet kilterat1 m 95 ct" per kil°' matig, gras- nf.cht i 90 per stuk- matig; 1393 Wö ia1"6 kalveren: voor de slacht f 5-12. maué nïqt00r d,a fokkerij f 13-19 per stuk. 50Rq' Y?fte varkens voor de slacht 9nper kilo. vlug; 57 magere varkens hTr Fe,r stuk' ma,is: 301 biggen f 15- Sr stuk Vma,is: 1366 ^hapen f 16-35 Litig- ika 1 63 bokken f 3—12 per stuk, eendeiorf lartlmeren- Kineieren f 3.40-3.90, V. 75 P€r 100 stuks, 800 Noord- opr w uwen (kuikens) 1.221/*—1-30 en roni° A71/"--Ude kipp°n en hanen: wit Drik x ~T^ c*- Per kilo. uitzonderings- kilo l r ldem blauw 55—57/2 ct. per eèmion m "on f 0301 75 per stuk. 400 paar f.t per s,uk- <t"iven 40 ct. p- Pok kievitseieren 12—13 ct. per st. lonnm' Cepfr.a,p Eierveiling. Aanvoer: RROEK op LANGENDIJK. 10 April. 15ftÜisn erovp 1-401 90. bieten 7 96 o-oik 1-6010' coode kool 7.30 4 iyy_4 so DeenS(,he witte kool ?43?pDSC-HARWOrnE. 10 April. 270 - 3606%U 170 ~190' drielingen 1; grove witte L-noi f-o00, knn' 7-3° 8 20; 99.100 kg. 5.30 4-aO-4.<0; 24000 kg. gele kool 4.80-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6