dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Scheeve toren van Pijnacker ingestort Reizen op vastrecht IH ACTIE Fransche troepen op weg naar Noorwegen JUBILEUM van BATAVIA Noodlottig ongeval op Texel Plannen der Nederl. Spoorwegen Goedkoope retours op bepaalde uren Een Europeesche Monroe-leer EEN WOORD VAN DEN PAUS EEN TEEKENDESTIJDS KONINGSTRAAT 76, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN) DONDERDAG 18 APRIL 1940 68e JAARG. No. 8903 even na middernacht wer. den de bewoners opge- schrikt door een doffen slag, die bij velen den in» druk moet hebben gewekt van een bombardement op het vredige dorp Geen persoonlijke ongelukken Weinig materieele schade Vliegveld van Stavanger opnieuw gebombardeerd Neder'andsche zwemsters niet naar Denemarken HELDERSCHE COURANT Uitgave der Uitg.-MlJ. HoOandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder De bewoners van het landelijke dorp Pijnacker in Delfland, zijn in den afgeloopen nacht tegen half een doffen slag, die bij velen den in druk moet hebben gewekt van een bombardement van het vredige dorp. Gelukkig was dit niet het geval, doch sedert enkele uren kan het dorp niet meer bogen op 'n beziens waardigheid, welke in den lande be kend staat als de scheeve toren van Pijnacker. Jarenlang is deze toren, die uit de twaalf de eeuw dateert, en los stond van het kerk gebouw der Nederlandsche Hervormde ge meente, gaandeweg meer voorover gaan hel len en vooral in de laatste jaren maakte men zich bezorgd over de eventueele gevol gen. Vandaar dat het gemeentebestuur den ge meente-architect den heer P. Steynis op dracht gaf om, nadat was komen "vast te Itaan, dat voorzieningen dringend nooflig waren om erger te voorkomen, de toren te stutten. Die geschiedde dan ook door het aanbrengen van een z.g. betonnen voet waardoor de toren werd ingehulst en juist dezer dagen was men met dit omvangrijk werk gereed gekomen. Men was er van overtuigd, dat het bouw werk, zoo niet eeuwen, toch zeker tiental len jaren zou kunnen trotseeren, totdat vannacht aan deze verwachting plotseling den bodem werd ingeslagen. Geheel onverwacht kwam deze ontgoo cheling evenwel niet, want reeds de vorige week constateerde men, dat de toren thans naar de andere zijde de Noordzijde ging hellen en onmiddellijk nam het ge meentebestuur maatregelen om het ge vaarte ook van dien kant te stutteh. Voort durend waren werklieden op hun qui vive om te voorkomen dat hij naar die zijde zou instorten. Het blijkt nu tevergeefs te zijn geweest. Met donderend geraas is de toren over* den weg, het Zuideinde, in brok stukken gevallen, waarbij de kabel van 't bovengrondsche net der electrische leiding gedeeltelijk werd vernield Gelukkig bevond zichn iemand op dat moment op den weg of in de onmiddellijke nabijheid van het vallend gevaarte. Ook het in de onmiddel lijke nabijheid, staande woonhuis van den tuinder de Vogel werd niet door het val lend gesteente getroffen. De schade aan het electrisch net is niet groot en kan spoedig worden hersteld. Van het monument is slechts de voet, ter hoogte van twee meter blijven staan. Felle strijd in Zuid-Noorwegen. Gemeld wordt, dat ook Fransche troepen naar Noorwegen onderweg zijn. Naar Stockholms Tidningen meldt, is na ssn verwoed gevecht tusschen 250 Noren en 1000 Duitschers Bjornfells door de Duit- schers bezet. De 200 overlevende Noren zijn de Zweedsche grens overgestoken. Volgens „Dagens Nyheterbeheerschen de Duitschers de spoorlijn van Narvik, naar de Zweedsche grens en liggen slechts Britscne oorlogsschepen in de haven. Het Noorsche hoofdkwartier, dat zich er- Kens in Noorwegen bevindt, meldt, Noorsche troepen in het Zuidoosten on" bevel van generaal Erichsen de Zweedsch Rrens zijn overgetrokken. Zij werden K®ln heerd. Kongsvinger is in banden van vijand gevallen. Noorsche stnjdkxachten trekken naar het Noorden terug. Onze ben, aldus het communiqué, hebben aan de zijden van het Mjoesmeer hun posme: gehandhaafd. Bij Hakadal hebben detache menten skitroepen den vijand groote zen toegebracht. Wij hebben ongevee Kevangeöen gemaakt. Verscheiden Uuitsche vliegtuigen er en omlaag geschoten. De positie der Nooiscne troepen in andere deelen des land= is on enderd» MIDDEL OM DE BEZETTING VAN DE TREINEN OOK BUITEN DE SPITSUREN OP TE VOEREN. Gisteren heeft de President-Directeur der Nederlandsche Spoorwegen, Prof. Dr. Ir. J. Goudriaan ons op een persconferentie na dere mededeelingen gedaan ten aanzien van de belangrijke wijzigingen in de reizigers tarieven, welke gedeeltelijk reeds met in gang van de nieuwe zomerdienstregeling in werking zullen treden. Wij leven aldus Prof. Goudriaan ge lukkig niet in een land van lafaards, onbe kwame lieden en dat ondermijnd wordt door verraad. Wij houden nog steeds vast aan de bekende spreuk: „Moed, Beleid cn Trouw" Wij hebben vertrouwen in ons volk en in ons leger, dat als het móet ook in staat zal blij ken de taal van bommen en granaten te spreken. Hoe het ook zij, wij gaan, zoolang de mogelijkheid daarvoor bestaat, rustig verder met ons werk. Wij werken voort aan den uitbouw van ons bedrijf, wet bewust voor het dreigende gevaar, doch achten dit gevaar geen bezwaar voor de verdere ont wikkeling van ons bedrijf. Daarom hebben de huidige tijdsomstandig heden ons thans ook niet kunnen afhouden van onze plannen, welke wij gemaakt heb ben ten aanzien v^n de reizigerstarieven, welke inderdaad van belangrijken invloed zijn. Goedkoope retours. De voorgestelde tariefswijzigingen Sullen ten aanzien van de kosten van het bedrijf vrijwel geen rol van eenige beteekenis spe- len.De stopzetting vaa de vrüdebusdtensten. heelt verleden Jaar een groot contingent rei zigers doen toevloeien, welke de Nederland sche Spoorwegen gemakkelijk hebben kun nen verwerken, zonder dat daarvoor extra maatregelen getroffen dienden te worden, of de kosten voor het bedrijf dienden te wor den verhoogd. Bij de tellingen, welke op bepaalde trajecten werden verricht en aan de hand van verschillende andere gegevens is gebleken, dat de bezetting der treinen sterk varieert. Men kent de spitsuren, waar bij de treinen tot de laatste plaats bezet zijn EEN ENGELSCHE KRUISER BESCHADIGD. LUCHTAAN- VAL OP HET VLIEGVELD DRONTHEIM. DE „SCHARN- HORST" LIGT MET HET VOORSCHIP ONDER WATER. De Engelsche admiraliteit deelt mede. dat gisterochtend vroeg het vliegveld van Sta vanger gedurende een uur en twintig minu ten hevig is gebombardeerd door Britsche vlootstrijdkrachtcn. Toen de schepen van deze operatie terugkeerden, werd een krui ser door 'een vliegtuigbom getroffen. Hij liep eenige schade op, doch zet de reis naar de thuishaven voort De Duitsche dienst zegt hierover, dat een Britsche kruiser een voltreffer kreeg van een bom van het zwaarste kaliber en on middellijk zonk. Nog twee kruisers werden, volgens D.N.B., bestookt met in totaal drie voltreffers van het zwaarste kaliber. De boitiQitii veroorzaakten zoo zwaie vernielin gen dat de schepen waarschijnlijk den te rugtocht over de Noordzee naar een Britsche haven niet meer zullen kunnen volbrengen. Luchtaanval op vliegveld Dront- heim. Het vliegveld te Drontheim is door zware Britsche bommenwerpers gebombardeerd. Men zag als gevolg daar\an een grooten brand uitbreken. Ook een vijandelijke basis voor watervliegtuigen in de nabijheid werd gebombardeerd. Iemand, die onlangs uit Noorwegen in Zweden is teruggekeerd, heeft medegedeeld, dat het Duitsche oorlogsschip „Scharn- horst" beschadigd in de Rissa-kreek bij Drontheim ligt. Het voorschip zou onder wa ter liggen. In de haven van Drontheim ligt een Duitsche kruiser aan den grond, even als drie torpedojagers. en uren, waarop treinen loopen, waarvan de bezetting absoluut onbevredigend moet wor den geacht. Om de bezetting ook buiten de spits uren op te voeren, heeft de directie het goedkoope retour in het leven ge roepen. Deze goedkoope retours zul len op alle trajecten op bepaalde uren gebruikt kunnen worden cn ko men in prijs overeen niet de reeds be- sta'ande avondretours. De treinen, welke in aanmerking komen voor reizigers, die gebruik wenschen te maken van deze goedkoope reisgele genheid, zullen in de nieuwe gids voor de zomerdicnstregeling met bepaalde sprekende merkteekens worden aangegeven. Over het algemeen komt het hierop neer, dat men des morgens omstreeks 6 uur, van 9 tot 10, des middags van 3 tot 4.30 nnr en na half zes dergelijke goedkoope reisgele- genheden zal aantreffen op alle trajecten. Een vastrecht-tarief. Vervolgens ging prof. Qoudriaan over tot de bespreking van de reizigers-tarieven met toepassing van vastrecht, daarbij vooropstel lend, dat de geheele of gedeeltelijke invoe ring van' de nader te bespreken vastrechtta rieven op zijn vroegst zal geschieden in- den komenden herfst, misschien later. Onder de tegenwoordige omstandigheden kan de direc tie zich immers niet aan een bepaald tijdstip van invoering binden. Bovendien deelde de pres.-directeur .ten aanzien van de ver wachting, welke de directie koestert ten aan zien van de invoering van dit vastrechtta rief, mede, dat men zich hierbij een limiet had gesteld van tien jaren, welke noodzake lijk zullen zijn om dit tarief volkomen inge burgerd te krijgen. Voor het vastrechttarief verwachten de spoorwegen een groote uit breiding van het vervoer en bovendien een gunstiger bezettingsgraad van liet geheele vervoersapparaat. Gewoon- en gezinsvastrecht. Er zullen worden ingevoerd een gewoon vastrecht tarief en een gezinsvastrechttarief. Het gewone vastrecht, dat bestemd is voor eten zakenreiziger, die per maand tamelijk veel op reis gaat, maar niet voldoende om de kosten van het abonnement „er uit te halen" en ook tegemoet komt aan de behoeften van de kleine neringdoenden, bedraagt voor een tijdvak van twaalf achtereenvolgende maan den: f 156 voor de eerste klasse, f 138 voor de tweede klasse en f 96 voor de derde klasse De kaarten worden ook per maand verkrijg baar gesteld en geven recht op een onbeperkt aantal reizen voor de helft van het enkele rcis-tarief (2.125 cent per k.m. voor de eerste klasse, 1.625 cent voor de tweede klasse en 1.125 cent voor de derde klasse.) De prijs van de gezinsvastrechtkaarten be draagt voor alle leden van eenzelfde gezin ge zamenlijk 0.6 procent van het gezinsinkomen met een minimum van f 12.en een maxi mum van f 48 per jaar. Voor houders van al- gemeene abonnementskaarten of van gewone vastrechtkaarten is alleen het minimum van f 12.verschuldigd. Deze gezinsvastrechtkaarten zullen ook voor kortere perioden dan 'n jaar verkrijg baar worden gesteld. Zij geven recht op een onbeperkt aantal reizen voor de helft van het enkele-reis tarief in alle klassen, met een beperking waardoor voorkomen wordt, dat het gezinsvastrecht misbruikt wordt voor zakenreizen. Bij elke vastrechtkaart wordt voor elk lid van het gezin tegen een gering bedrag van bijv. 10 ct. een volgkaart afgegeven, zoodat elk van de gezinsleden ook bij afzonderlijk reizen ten volle van het gereduceerde tarief profiteert. Daarom is het vastrecht voor den reiziger niet alleen eenvoudig en goedkooper dan het vroegere kilometerboekje, maar het biedt ook meer mogelijkheden. BELIJN EUROPA'S HOOFDSTAD. De Deutsche Allgemeine Zeitung schrijft volgens de N. R. Crt., dat „het nieuwe Europa", waaronder Duitschland en zijn bondgenooten moet worden verstaan, niet op weg is naar een fantastische wereld heerschappij en er daarom geen belang bij heeft om zich in kwesties van het weste lijk halfrond te mengen. Het wil slechts in de plaats van de praktijken van het Britsche we reldrijk, welke berusten op syste matische inmenging door middel van oeconomischen dwang een Eu ropeesche Monroeleer stellen, ten einde zijn toekomstige regeling van den vrede op te bouwen en te waar borgen. Dit lijkt er op, dat ook Duitschland eigen lijk wil aansturen op de Vereenigde Staten van Europa, echter blijkbaar geleid door de Duitschers. Daily Express zegt spottend, dat in deze opbouw Berlijn reeds is uit gestippeld als hoofdstad van Europa. Dit zou, zegt blad, geen bezwaar zijn, als Eu ropa tegelijk met Berlijn ook-Hitier en zijn manieren maar niet kreeg te slikken. De Paus heeft den Kardinaal-Staatssecre taris, Mgr. Maglione, een brief doen toe komen, waarin hij gebeden aanbeveelt om herstel van den vrede tusschen de volke ren. Nu de oorlog is losgebroken en bijna on berekenbare verliezen en smarten heeft te weeg gebracht', zoo schrijft de Paus, kun nen wij niet nalaten er bij al onze zonen cn dochteren over de geheele wereld op aan te dringen, zich te scharen rondom het altaar van (te Moeder Gods, eiken dag opnieuw in de komende Meimaand, die Haar bijzonder is toegewijd, en tot Haar onze smaakbeden te richten. Al hebben wij, aldus de Paus, geen rorê schelijke hulpmiddelen nagelaten om de vloed van ellende te doen verdwijnen, toch stellen wij voor alles vertrouwen in Hem, die alleen alles vermag, en in Wiens macht zich met het lot der volkeren ook de geest en de wil van hun leiders bevin den. Mogen de gemoederen, zoo besluit de Paus, tot rust komen, en mogen de m»en- schen zich in broederlijken liefde vereeni gen, opdat een ware orde en rust in de wereld worde hersteld, opdat er zoo sooe- dig mogelijk vrede zal zijn en een gelukki ger tijdperk voor de menschheid zal inlui den. DENEMARKEN HEEFT VOORLOO- PIG ALLE INTERNATIONALE SPORTBETREKKINGEN VERBRO KEN. Te Kopenhagen is 'besloten dat buiten- iandsche sportbeoefenaars voorloopig niet aan de wedstrijden in Denemarken kunnen deelnemen en dat ook de Denen geen start- vergunning voor ontmoetingen in het bui tenland kunnen krijgen. Het verbod geldt eveneens voor deniostraties. Deze besluiten komen neer op het feit. dat Denemarken voorloopig de internatio nale sportbetrekkingen heeft verbroken. Voor Nederland beteekent dit, dat aan de voor eenigen tijd gedane uitnoodiging om enkele Nederlandsche zwemsters te la ten deelnemen aan de internatinale wedstrij den te Helsingoer en andere steden van Denemarken, geen gevolg zal kunnen wor- Uen gegeven. HET HOOGTEPUNT VAN DE VOLKSFEES TEN TER GELEGENHEID VAN HET 35- JARIG BESTAAN VAN DE GEMEENTE BATAVIA WAS HET MASTKLIMMEN OM PRIJZEN. DAAR INLANDERS BEHENDIGE KLIMMERS ZIJN, WERDEN DE MASTEN EXTRA INGESMEERD. JONGETJE DOOR MILITAIRE VRACHTAUTO GEDOOD. ZIJN" VRIENDJE GEWOND. Gistermiddag omstreeks half vijf is op den Waalderweg een ernstig ongeluk ge beurd, waarbij het achtjarig zoontje van de familie Agter om het teven is gekomen en zijn even oud vriendje, een kind van de familie Schermer, beiden wonende te Den Burg, een wond aan het hoofd heeft opge- loopen. De jongens bevonden zich op de fiets. Bij het spelen geraakten de sturen der rijwielen in elkander, tengevolge waarvan beide kinderen ten val kwamen. Juist op dit oogenblik naderde een militaire vracht auto. De bestuurders trachtte nog de jeug dige wielrijders te ontwijken, doch hij slaagde hierin niet. Na de kinderen te heb ben overreden, geraakte de wagen in de sloot langs den weg. Het zoontje van de familie Agter was op slag dood, zijn vriendje werd naar de ouder lijke woning overgebracht. De inzittenden van den militairen vracht wagen bleven ongedeerd. De beschadigde auto is later op den kant gelieschen. Mijnen-opvischdienst op Texel gesticht. Op Texel is de Eerste Nederlandsche Mijnen- opvischdienst opgericht. Reeds lang beston den hiertoe plannen. De gemeente Texel en twee polders zullen het bediijf financieren, terwijl het rijk de levensverzekering betaalt. Bij het opvisschen van mijnen maakt men van twee motorvletten gebruik, waartus- schen een groot vangnet wordt gespannen. Het demonteeren van de mijnen wordt over gelaten aan de Marine. Onmiddellijk na ontdekking vande mij nen zal men er met het vangnet op uit trekken. (K.R.O) 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1