dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier
Scheeve toren
van Pijnacker
ingestort
Reizen
op vastrecht
IH ACTIE
Fransche troepen op
weg naar Noorwegen
JUBILEUM van BATAVIA
Noodlottig ongeval
op Texel
Plannen der
Nederl. Spoorwegen
Goedkoope retours
op bepaalde uren
Een Europeesche
Monroe-leer
EEN WOORD
VAN DEN PAUS
EEN TEEKENDESTIJDS
KONINGSTRAAT 76, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
DONDERDAG
18 APRIL 1940
68e JAARG. No. 8903
even na middernacht wer.
den de bewoners opge-
schrikt door een doffen
slag, die bij velen den in»
druk moet hebben gewekt
van een bombardement op
het vredige dorp
Geen persoonlijke
ongelukken Weinig
materieele schade
Vliegveld van
Stavanger opnieuw
gebombardeerd
Neder'andsche zwemsters
niet naar Denemarken
HELDERSCHE COURANT
Uitgave der Uitg.-MlJ. HoOandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder
De bewoners van het landelijke
dorp Pijnacker in Delfland, zijn in
den afgeloopen nacht tegen half
een doffen slag, die bij velen den in
druk moet hebben gewekt van een
bombardement van het vredige dorp.
Gelukkig was dit niet het geval,
doch sedert enkele uren kan het
dorp niet meer bogen op 'n beziens
waardigheid, welke in den lande be
kend staat als de scheeve toren van
Pijnacker.
Jarenlang is deze toren, die uit de twaalf
de eeuw dateert, en los stond van het kerk
gebouw der Nederlandsche Hervormde ge
meente, gaandeweg meer voorover gaan hel
len en vooral in de laatste jaren maakte
men zich bezorgd over de eventueele gevol
gen.
Vandaar dat het gemeentebestuur den ge
meente-architect den heer P. Steynis op
dracht gaf om, nadat was komen "vast te
Itaan, dat voorzieningen dringend nooflig
waren om erger te voorkomen, de toren te
stutten. Die geschiedde dan ook door het
aanbrengen van een z.g. betonnen voet
waardoor de toren werd ingehulst en juist
dezer dagen was men met dit omvangrijk
werk gereed gekomen.
Men was er van overtuigd, dat het bouw
werk, zoo niet eeuwen, toch zeker tiental
len jaren zou kunnen trotseeren, totdat
vannacht aan deze verwachting plotseling
den bodem werd ingeslagen.
Geheel onverwacht kwam deze ontgoo
cheling evenwel niet, want reeds de vorige
week constateerde men, dat de toren thans
naar de andere zijde de Noordzijde
ging hellen en onmiddellijk nam het ge
meentebestuur maatregelen om het ge
vaarte ook van dien kant te stutteh. Voort
durend waren werklieden op hun qui vive
om te voorkomen dat hij naar die zijde
zou instorten. Het blijkt nu tevergeefs te
zijn geweest. Met donderend geraas is de
toren over* den weg, het Zuideinde, in brok
stukken gevallen, waarbij de kabel van 't
bovengrondsche net der electrische leiding
gedeeltelijk werd vernield Gelukkig bevond
zichn iemand op dat moment op den weg
of in de onmiddellijke nabijheid van het
vallend gevaarte. Ook het in de onmiddel
lijke nabijheid, staande woonhuis van den
tuinder de Vogel werd niet door het val
lend gesteente getroffen. De schade aan het
electrisch net is niet groot en kan spoedig
worden hersteld. Van het monument is
slechts de voet, ter hoogte van twee meter
blijven staan.
Felle strijd in Zuid-Noorwegen.
Gemeld wordt, dat ook Fransche troepen
naar Noorwegen onderweg zijn.
Naar Stockholms Tidningen meldt, is na
ssn verwoed gevecht tusschen 250 Noren en
1000 Duitschers Bjornfells door de Duit-
schers bezet. De 200 overlevende Noren zijn
de Zweedsche grens overgestoken.
Volgens „Dagens Nyheterbeheerschen de
Duitschers de spoorlijn van Narvik, naar de
Zweedsche grens en liggen slechts Britscne
oorlogsschepen in de haven.
Het Noorsche hoofdkwartier, dat zich er-
Kens in Noorwegen bevindt, meldt,
Noorsche troepen in het Zuidoosten on"
bevel van generaal Erichsen de Zweedsch
Rrens zijn overgetrokken. Zij werden K®ln
heerd. Kongsvinger is in banden van
vijand gevallen. Noorsche stnjdkxachten
trekken naar het Noorden terug. Onze
ben, aldus het communiqué, hebben aan
de zijden van het Mjoesmeer hun posme:
gehandhaafd. Bij Hakadal hebben detache
menten skitroepen den vijand groote
zen toegebracht. Wij hebben ongevee
Kevangeöen gemaakt.
Verscheiden Uuitsche vliegtuigen er en
omlaag geschoten. De positie der Nooiscne
troepen in andere deelen des land= is on
enderd»
MIDDEL OM DE BEZETTING VAN
DE TREINEN OOK BUITEN DE
SPITSUREN OP TE VOEREN.
Gisteren heeft de President-Directeur der
Nederlandsche Spoorwegen, Prof. Dr. Ir. J.
Goudriaan ons op een persconferentie na
dere mededeelingen gedaan ten aanzien van
de belangrijke wijzigingen in de reizigers
tarieven, welke gedeeltelijk reeds met in
gang van de nieuwe zomerdienstregeling in
werking zullen treden.
Wij leven aldus Prof. Goudriaan ge
lukkig niet in een land van lafaards, onbe
kwame lieden en dat ondermijnd wordt door
verraad. Wij houden nog steeds vast aan
de bekende spreuk: „Moed, Beleid cn Trouw"
Wij hebben vertrouwen in ons volk en in ons
leger, dat als het móet ook in staat zal blij
ken de taal van bommen en granaten te
spreken. Hoe het ook zij, wij gaan, zoolang
de mogelijkheid daarvoor bestaat, rustig
verder met ons werk. Wij werken voort aan
den uitbouw van ons bedrijf, wet bewust
voor het dreigende gevaar, doch achten dit
gevaar geen bezwaar voor de verdere ont
wikkeling van ons bedrijf.
Daarom hebben de huidige tijdsomstandig
heden ons thans ook niet kunnen afhouden
van onze plannen, welke wij gemaakt heb
ben ten aanzien v^n de reizigerstarieven,
welke inderdaad van belangrijken invloed
zijn.
Goedkoope retours.
De voorgestelde tariefswijzigingen Sullen
ten aanzien van de kosten van het bedrijf
vrijwel geen rol van eenige beteekenis spe-
len.De stopzetting vaa de vrüdebusdtensten.
heelt verleden Jaar een groot contingent rei
zigers doen toevloeien, welke de Nederland
sche Spoorwegen gemakkelijk hebben kun
nen verwerken, zonder dat daarvoor extra
maatregelen getroffen dienden te worden, of
de kosten voor het bedrijf dienden te wor
den verhoogd. Bij de tellingen, welke op
bepaalde trajecten werden verricht en aan
de hand van verschillende andere gegevens
is gebleken, dat de bezetting der treinen
sterk varieert. Men kent de spitsuren, waar
bij de treinen tot de laatste plaats bezet zijn
EEN ENGELSCHE KRUISER
BESCHADIGD. LUCHTAAN-
VAL OP HET VLIEGVELD
DRONTHEIM. DE „SCHARN-
HORST" LIGT MET HET
VOORSCHIP ONDER WATER.
De Engelsche admiraliteit deelt mede. dat
gisterochtend vroeg het vliegveld van Sta
vanger gedurende een uur en twintig minu
ten hevig is gebombardeerd door Britsche
vlootstrijdkrachtcn. Toen de schepen van
deze operatie terugkeerden, werd een krui
ser door 'een vliegtuigbom getroffen. Hij liep
eenige schade op, doch zet de reis naar de
thuishaven voort
De Duitsche dienst zegt hierover, dat een
Britsche kruiser een voltreffer kreeg van
een bom van het zwaarste kaliber en on
middellijk zonk. Nog twee kruisers werden,
volgens D.N.B., bestookt met in totaal drie
voltreffers van het zwaarste kaliber. De
boitiQitii veroorzaakten zoo zwaie vernielin
gen dat de schepen waarschijnlijk den te
rugtocht over de Noordzee naar een Britsche
haven niet meer zullen kunnen volbrengen.
Luchtaanval op vliegveld Dront-
heim.
Het vliegveld te Drontheim is door zware
Britsche bommenwerpers gebombardeerd.
Men zag als gevolg daar\an een grooten
brand uitbreken. Ook een vijandelijke basis
voor watervliegtuigen in de nabijheid werd
gebombardeerd.
Iemand, die onlangs uit Noorwegen in
Zweden is teruggekeerd, heeft medegedeeld,
dat het Duitsche oorlogsschip „Scharn-
horst" beschadigd in de Rissa-kreek bij
Drontheim ligt. Het voorschip zou onder wa
ter liggen. In de haven van Drontheim ligt
een Duitsche kruiser aan den grond, even
als drie torpedojagers.
en uren, waarop treinen loopen, waarvan de
bezetting absoluut onbevredigend moet wor
den geacht.
Om de bezetting ook buiten de spits
uren op te voeren, heeft de directie
het goedkoope retour in het leven ge
roepen. Deze goedkoope retours zul
len op alle trajecten op bepaalde
uren gebruikt kunnen worden cn ko
men in prijs overeen niet de reeds be-
sta'ande avondretours. De treinen,
welke in aanmerking komen voor
reizigers, die gebruik wenschen te
maken van deze goedkoope reisgele
genheid, zullen in de nieuwe gids
voor de zomerdicnstregeling met
bepaalde sprekende merkteekens
worden aangegeven.
Over het algemeen komt het hierop neer,
dat men des morgens omstreeks 6 uur, van
9 tot 10, des middags van 3 tot 4.30 nnr en
na half zes dergelijke goedkoope reisgele-
genheden zal aantreffen op alle trajecten.
Een vastrecht-tarief.
Vervolgens ging prof. Qoudriaan over tot
de bespreking van de reizigers-tarieven met
toepassing van vastrecht, daarbij vooropstel
lend, dat de geheele of gedeeltelijke invoe
ring van' de nader te bespreken vastrechtta
rieven op zijn vroegst zal geschieden in- den
komenden herfst, misschien later. Onder de
tegenwoordige omstandigheden kan de direc
tie zich immers niet aan een bepaald tijdstip
van invoering binden. Bovendien deelde de
pres.-directeur .ten aanzien van de ver
wachting, welke de directie koestert ten aan
zien van de invoering van dit vastrechtta
rief, mede, dat men zich hierbij een limiet
had gesteld van tien jaren, welke noodzake
lijk zullen zijn om dit tarief volkomen inge
burgerd te krijgen. Voor het vastrechttarief
verwachten de spoorwegen een groote uit
breiding van het vervoer en bovendien een
gunstiger bezettingsgraad van liet geheele
vervoersapparaat.
Gewoon- en gezinsvastrecht.
Er zullen worden ingevoerd een gewoon
vastrecht tarief en een gezinsvastrechttarief.
Het gewone vastrecht, dat bestemd is voor
eten zakenreiziger, die per maand tamelijk
veel op reis gaat, maar niet voldoende om de
kosten van het abonnement „er uit te halen"
en ook tegemoet komt aan de behoeften van
de kleine neringdoenden, bedraagt voor een
tijdvak van twaalf achtereenvolgende maan
den: f 156 voor de eerste klasse, f 138 voor de
tweede klasse en f 96 voor de derde klasse
De kaarten worden ook per maand verkrijg
baar gesteld en geven recht op een onbeperkt
aantal reizen voor de helft van het enkele
rcis-tarief (2.125 cent per k.m. voor de eerste
klasse, 1.625 cent voor de tweede klasse en
1.125 cent voor de derde klasse.)
De prijs van de gezinsvastrechtkaarten be
draagt voor alle leden van eenzelfde gezin ge
zamenlijk 0.6 procent van het gezinsinkomen
met een minimum van f 12.en een maxi
mum van f 48 per jaar. Voor houders van al-
gemeene abonnementskaarten of van gewone
vastrechtkaarten is alleen het minimum van
f 12.verschuldigd.
Deze gezinsvastrechtkaarten zullen ook
voor kortere perioden dan 'n jaar verkrijg
baar worden gesteld. Zij geven recht op een
onbeperkt aantal reizen voor de helft van
het enkele-reis tarief in alle klassen, met een
beperking waardoor voorkomen wordt, dat
het gezinsvastrecht misbruikt wordt voor
zakenreizen.
Bij elke vastrechtkaart wordt voor elk lid
van het gezin tegen een gering bedrag van
bijv. 10 ct. een volgkaart afgegeven, zoodat
elk van de gezinsleden ook bij afzonderlijk
reizen ten volle van het gereduceerde tarief
profiteert.
Daarom is het vastrecht voor den reiziger
niet alleen eenvoudig en goedkooper dan het
vroegere kilometerboekje, maar het biedt
ook meer mogelijkheden.
BELIJN EUROPA'S HOOFDSTAD.
De Deutsche Allgemeine Zeitung schrijft
volgens de N. R. Crt., dat „het nieuwe
Europa", waaronder Duitschland en zijn
bondgenooten moet worden verstaan, niet
op weg is naar een fantastische wereld
heerschappij en er daarom geen belang bij
heeft om zich in kwesties van het weste
lijk halfrond te mengen.
Het wil slechts in de plaats van
de praktijken van het Britsche we
reldrijk, welke berusten op syste
matische inmenging door middel
van oeconomischen dwang een Eu
ropeesche Monroeleer stellen, ten
einde zijn toekomstige regeling van
den vrede op te bouwen en te waar
borgen.
Dit lijkt er op, dat ook Duitschland eigen
lijk wil aansturen op de Vereenigde Staten
van Europa, echter blijkbaar geleid door
de Duitschers. Daily Express zegt spottend,
dat in deze opbouw Berlijn reeds is uit
gestippeld als hoofdstad van Europa. Dit
zou, zegt blad, geen bezwaar zijn, als Eu
ropa tegelijk met Berlijn ook-Hitier en zijn
manieren maar niet kreeg te slikken.
De Paus heeft den Kardinaal-Staatssecre
taris, Mgr. Maglione, een brief doen toe
komen, waarin hij gebeden aanbeveelt om
herstel van den vrede tusschen de volke
ren.
Nu de oorlog is losgebroken en bijna on
berekenbare verliezen en smarten heeft te
weeg gebracht', zoo schrijft de Paus, kun
nen wij niet nalaten er bij al onze zonen
cn dochteren over de geheele wereld op
aan te dringen, zich te scharen rondom het
altaar van (te Moeder Gods, eiken dag
opnieuw in de komende Meimaand, die
Haar bijzonder is toegewijd, en tot Haar
onze smaakbeden te richten.
Al hebben wij, aldus de Paus, geen rorê
schelijke hulpmiddelen nagelaten om de
vloed van ellende te doen verdwijnen, toch
stellen wij voor alles vertrouwen in Hem,
die alleen alles vermag, en in Wiens
macht zich met het lot der volkeren ook
de geest en de wil van hun leiders bevin
den.
Mogen de gemoederen, zoo besluit de
Paus, tot rust komen, en mogen de m»en-
schen zich in broederlijken liefde vereeni
gen, opdat een ware orde en rust in de
wereld worde hersteld, opdat er zoo sooe-
dig mogelijk vrede zal zijn en een gelukki
ger tijdperk voor de menschheid zal inlui
den.
DENEMARKEN HEEFT VOORLOO-
PIG ALLE INTERNATIONALE
SPORTBETREKKINGEN VERBRO
KEN.
Te Kopenhagen is 'besloten dat buiten-
iandsche sportbeoefenaars voorloopig niet
aan de wedstrijden in Denemarken kunnen
deelnemen en dat ook de Denen geen start-
vergunning voor ontmoetingen in het bui
tenland kunnen krijgen. Het verbod geldt
eveneens voor deniostraties.
Deze besluiten komen neer op het feit.
dat Denemarken voorloopig de internatio
nale sportbetrekkingen heeft verbroken.
Voor Nederland beteekent dit, dat aan
de voor eenigen tijd gedane uitnoodiging
om enkele Nederlandsche zwemsters te la
ten deelnemen aan de internatinale wedstrij
den te Helsingoer en andere steden van
Denemarken, geen gevolg zal kunnen wor-
Uen gegeven.
HET HOOGTEPUNT VAN DE VOLKSFEES
TEN TER GELEGENHEID VAN HET 35-
JARIG BESTAAN VAN DE GEMEENTE
BATAVIA WAS HET MASTKLIMMEN OM
PRIJZEN. DAAR INLANDERS BEHENDIGE
KLIMMERS ZIJN, WERDEN DE MASTEN
EXTRA INGESMEERD.
JONGETJE DOOR MILITAIRE
VRACHTAUTO GEDOOD. ZIJN"
VRIENDJE GEWOND.
Gistermiddag omstreeks half vijf is op
den Waalderweg een ernstig ongeluk ge
beurd, waarbij het achtjarig zoontje van de
familie Agter om het teven is gekomen en
zijn even oud vriendje, een kind van de
familie Schermer, beiden wonende te Den
Burg, een wond aan het hoofd heeft opge-
loopen. De jongens bevonden zich op de
fiets. Bij het spelen geraakten de sturen der
rijwielen in elkander, tengevolge waarvan
beide kinderen ten val kwamen. Juist op
dit oogenblik naderde een militaire vracht
auto. De bestuurders trachtte nog de jeug
dige wielrijders te ontwijken, doch hij
slaagde hierin niet. Na de kinderen te heb
ben overreden, geraakte de wagen in de
sloot langs den weg.
Het zoontje van de familie Agter was op
slag dood, zijn vriendje werd naar de ouder
lijke woning overgebracht.
De inzittenden van den militairen vracht
wagen bleven ongedeerd. De beschadigde
auto is later op den kant gelieschen.
Mijnen-opvischdienst op Texel
gesticht.
Op Texel is de Eerste Nederlandsche Mijnen-
opvischdienst opgericht. Reeds lang beston
den hiertoe plannen.
De gemeente Texel en twee polders zullen
het bediijf financieren, terwijl het rijk de
levensverzekering betaalt.
Bij het opvisschen van mijnen maakt men
van twee motorvletten gebruik, waartus-
schen een groot vangnet wordt gespannen.
Het demonteeren van de mijnen wordt over
gelaten aan de Marine.
Onmiddellijk na ontdekking vande mij
nen zal men er met het vangnet op uit
trekken. (K.R.O)
1