EEN SPOORBAAN OVER DEN AFSLUITDIJK Auto met militairen over den kop Veldslag in het hart van Noorwegen Militaire activiteit in DUITSCHE JOSTZEEHMEHS_ Aanvallen op DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN-HOLLANDS NOORDERKWARTIER Duitschers meester in de lucht troepentransporten ^TDOITSCHE OPMARSCfi DUITSCHE STELLINGENC =0 BRITSCH QPMARSCH PLAN {4031) Duitsche versterkingen naar Narvik Duitsche persactie tegen Zweden 100,000 telefoongesprekken Nederland Indië KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN) WOENSDAG 24 APRIL 1940 68e JAARG. No. 8908 Electrische trein verbinding Leeuwarden- Alkmaar op het uitbreidingsplan der Ned* Spoorwegen Hct Duitsche en Britsche opmarschplan in Zuid-N oor wegen Een doodet twee gewonden Engelschen en Noren in den aanval Duitsche en Britsche luchtmacht in actie HELDERSCHE COURANT Toen zes jaar geleden de Diesel-electri- gche tractie werd ingevoerd bij de Neder lands Spoorwegen werd een geheel nieuwe koers ingeslagen ten aanzien van de tractie, welke tot op dien dag in hoofdzaak neer kwam op stoomtractie, met uitzondering ,van de geëlectrificeerde baanvakken in het westen van ons land. Men wist, dat deze koerswijziging belangrijke consequenties met zich zou brengen, doch de vooruitzien de blik van den huidigen directeur, ir. W. Hupkes, den promotor van dit nieuwe mo derne vervoermiddel, was voldoende om de eventueele bezwaren te bverbruggen en de voor de spoorwegen geenszins onbelangrij ke stap in de richting van de moderne be drijfsvoering te zetten. Dit inzicht ten aanzien van de belangrijke omwenteling in het tractiebedrijf is in de praktijk niet onjuist gebleken. Hoewel an dere landen eveneens de dieselelectrische tractie invoerden, kan ons land zich er al leen op beroemen aan deze tractie een zoo groote uitbreiding te hebben gegeven, dat het een belangrijk, gedeelte van het vervoer bedient. Dat wil nu weer niet zeggen, aldus giste ren ir. Hupkes bij een toespraak tot genoo- digden tijdens een proefrit met het nienwe vijf-wagen-stel, dat de dieselelectrische trac tie wordt geprefereerd boven de electrische tractie. Ten aanzien van de electrische tractie heelt de directie van de Spoorwegen nog groote plannen. Het ligt in de bedoeling, wanneer de tijds omstandigheden daartoe medewer ken, tot electrilicatie over te gaan van de baanvakken. DordrechtRoo sendaal en in samenwerking met de Belgische sporowegen ook nog Roo sendaalAntwerpen. Bovendien ko men ook nog voor electriiicatie in aanmerking de baanvakken Roosen- daal—Den Bosch—Nijmegen, Zwolle- Groningen en Amersfoort—Twente, ALSMEDE LEEUWARDEN—ALK MAAR OVER DEN AFSLUITDIJK. De proefrit, welke gisteren met het nieu we vijf-wagenstel werd gemaakt, bracht de genoodigden, wraaronder vertegenwoordigers van de Nederlandsche Dagbladen, directie leden van industrieën in den lande en hoof den van dienst bij de Nederlandsche Spoor wegen, binnen twee uur van Utrecht over Amersfoort en Zwolle naar Groningen. Men kreeg een uitstekenden indruk van de perfectie van dit materieel, vooral toen tusschen Meppel en Assen met maximum snelheid werd gereden van 180 km. per uur. hen bijzondere attractie van deze vijf-wa- gentreinstellen is gelegen in het feit. dat het compartiment aangrenzend aan het compar timent van den wagen voerder, van dit com partiment met een glazen wand is geschei den, zoodat de reizigers, die zich in dit com partiment bevinden, een voortreffelijk uit zicht hebben op de spoorbaan en als het ware met den wagenvoerder of bestuurder mee kunnen rijden. Voor hen. die liever achteruit rijden, be staat hiervoor een uitstekende gelegenheid door achterin deze treinstellen plaats te ne men, waardoor inen het landschap en de spoorbaan vanuit een ander gezichtspunt kan bekijken. Daar deze treinstellen spe ciaal gebruikt zullen worden op de groote trajecten is de aanwezigheid van een res tauratie voor den geheelen trein natuurlijk bijzonder welkom. Alles is hierbij inge steld op het comfort van het publiek en zal er ongetwijfeld veel toe bijdragen om de populariteit tot in de uiterste hoeken van het land te verhoogen. DOOR DE LUCHT VIA ZWEDEN. Uit Gaeddede, aan de NoorschZweed se he grens, wordt gemeld, dat ondanks een krachtig protest, dat Zweden Maandag tot de Duitsche regeering gericht heeft, gis termorgen vroeg weer een Duitsch vlieg tuig over de plaats gepasseerd is, op weg naar bet Noorden. Het maakte den indruk, dat het een vliegtuig voor troepenvervoer was en aangenomen werd, dat het naar Narvik ging om voorraden en munitie voor de daar aanwezige Duitsche troepen te brengen. Aan het aantal Duitsche vliegtuigen, dat in de laatste dagen in dit district geconsta teerd is, aldus Reuter, is duidelijk te zien, welk een wanhopige pogingen gedaan worden om de Duitsche troepen in Narvik met manschappen of voorraden te helpen. Naar het D.N.B. uit Narvik verneemt, is aldaar gisteren een Engelsch vliegtuig door Duitsch luchtdoelgeschut neergeschct ten. NA BOTSING MET EEN VRACHT AUTO. SNELHEID WAS ZOO GROOT, DAT DE WAGEN NOG 73 METER DOORSCHOOT, LAREN (N.-H.), 23 April: Omstreeks middernacht is te Laren (N.-H.) op den Rijksstraatweg AmsterdamAmers foort, ter hoogte van den Vredelaan een zeer ernstig ongeluk gebeurd. Een personenauto, waarin vijf militairen, allen te Baarn gelegerd, zaten, kwam hier in botsing met een vrachtauto, welke uit Zutphen kwam. De snelheid, welke de per sonenauto had. was zoo groot, dat de wagen na de botsing nog 73 mter doorschoot en daarna over den kop sloeg. De gevolgen waren zeer ernstig. Al le inzittenden werden uit den auto geslingerd. De 32-jarige bestuurder, Bruining genaamd, en thuisbehoo- rende te Vnght, was op slag dood. Twee andere militairen liepen ver schillende verwondingen op en twee bleven ongedeerd. Dokter Holtman en een voorbijkomend of ficier van gezondheid, verleenden de eerste hulp, waarna de beide gewonden en het lijk van den omgekomen bestuurder naar het Sint Jansziekenhuis te Laren werden over gebracht. De personenauto werd totaal vernield, de vrachtauto zwaar beschadigd. De politie van Baarn zorgde, dat het ver keer in goede banen werd geleid. GEEN CANADEESCHE TROEPEN IN NOORWEGEN. Van gezaghebbende zijde te Londen wordt verklaard, dat de berichten, volgens welke Canadeesche eenheden in Noorwegen strij den, onjuist zijn, al kunnen er individueele gevallen bestaan, waarin Canadeezen dienst doen bij het Britsche expeditieleger in Noorwegen. 150 DORPEN ONDER WATER. Overstrooming van de EuphraaL Ten gevolge van in Noord-Syrië en de woestijn gevallen stortregens is hlfc peil, van den Euphraat aanzienlijk gfestegen. Ongeveer 150 dorpen zijn onder water gezet en er is veel schade aangericht. Door tijdige eenomen maatregelen zijn geen mienschen levens te betreuren. Het ver keer tusschen Syrië en Irak is onderbroken. Bovenstaand kaartje geeft weer de opmarschrichtingen der L> 1 bezettingstroepen ten Noorden van l>sio, xu de richting van Dombas en Ah Britsche troepen zijn na hun landu Aldalsnes in samenwerking met de sche strijdkrachten opgemarcheerd richting Lillehammer via het spoorweg «looppunt Dombas. „..j, Volgens berichten van Reuter Trondheim thans zoowel ten Zuiden alsen ^oorden door de geallieerden ingesloten. Een communiqué van het Britsche minis terie van oorlog meldt: De krijgsverrichtin gen in Noorwegen worden voortgezet in samenwerking met de Noorsche strijdkrach ten. In het zuiden bieden onze troepen, samen met de Noren, tegenstand aan den druk van den vijand. Ten noorden van Dront- heim zijn onze troepen aangevallen en ont wikkelde zich een hevig gevecht. Uit Stockholm meldt Reuter: Volgens een Zweedsche bericht woedde heden een hevige veldslag in het hart van Noorwegen om het bezit van de ..poort" naar Oslo. waar het Gudbrandsdal uitkomt in de zuidelijke vlak te bij Lillehammer. Een Zweedsch perstelegram uit Roros meldt, dat Engelsche en Noorsche troepen aanvallen in de richting van Hamar, oO km teD zuiden van Lillehammei en on danks den krachtigen Duitschen tegenstand Moelv hebben bereikt. De Noorsche troepen worden thans door de geallieerden met mo derne wapens uitgerust. Verder naar hei Oosten, zoo verluidt bij geruchte, nekken de Duitsche troepen, die noordwaarts van Live rum naar Rena zijn opgerukt, thans onder den Britsch-Noorschen druk terug. Bij Steinkiaer, een kleine stad aan de fjord ten noorden van Drontheim. waar de Noren in de laatste paar weken een ver sterkte linie hebben aangelegd, is de strijd thans ernstig begonnen. Op sommige punten staan de Britten en de Duitschers op minder dan *200 M. van elkan der, aldus een bericht van de Allehanda van de NoorschZweedsche grens. Verklaard wordt, dat Britsche troepen stellingen heb ben betrokken en met Je Noren gegroepeerd zijn over een diepte van ongeveer 20 k.m. Aan deze berichten wordt toegevoegd, dat de Britten, Franschen en Noren in aantal ongeveer even sterk zijn als de Duitschers. Verder wordt nog gezegd, dat hoewel de Britsche troepen perfect zijn uitgerust, zij niet van meening waren, dat tanks en ge mechaniseerde eenheden in dit gebied ver- eischt worden. Het bericht zegt verder, dat de Duit schers voor het oogenblik meester in de lucht zijn, daar de geallieerden naar het schijnt een tekort hebben aan luchtdoelgeschut en gevechts vliegtuigen. Er wordt evenwel be weerd, dat ondanks de voortdurende luchtaanvallen der Duitschers geen schade is aangericht aan de Britsche verdedigingsstellingen, hoewel, naar gemeld werd, het hoofdkwartier twee malen moest .vorden verplaatst. De snelheid waarmede de Duitsche luchtmacht de plaats van het Brit sche hoofdkwartier had vastgesteld, geeft, naar verklaard wordt, aan leiding tot de verdenking, dat er een goed-ontwikkeld verspiedersstel sel bestaat. Ook wordt gemeld, dat de Duitsche tor pedojagers in de fjord van Drontheim aan de operaties deelnemen. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: In het berg land ten zuidoosten van stavanger hebben heden de deelen van een Noorsch divisie na een hevigen strijd met de Duitsche troepen de wapens neergelegd. Het aantal gevange nen en de gemaakte buit zijn nog niet te overzien. De coriespondent te Kaanaos van „Aftonbladet" schrijlt, dat aan de Duitsche Oostzeekust uitgebreide mi litaire toebereidselen in vollen gang zijn. Troepen, wapenen en munitie ko men in groote hoeveelheden in de ha vens van het Memelgebied en van Oost-Pruisen uit de andere deelen van Duitschland aan. Burgers worden thans geweerd nit deze havens, welke onder sterke be waking staan. Persactie. In scherpe bewoordingen richten zich eeni- ge Duitsche bladen tegen de anti-Duitsche gruwelpropaganda, welke door Zweedsche bladen bedreven wordt. Na verschillende voorbeelden van „gru- welberichtgeving" te hebben opgenoemd, uit de Lokal Anzeiger en ook andere bladen het vermoeden, dat de bron van deze gruwelbe- richten in de kliek van den gevluchten voor zitter van het Storting, Hambro, gezocht moet worden. De Nachtausgabe noemt het zeer ernstig, dat deze kliek door de Zweedsche autoritei ten wordt geduld om zich te wijden aan het belasteren van de Duitsche weermacht Ook de Duitsche radio omroep heeft een waarschuwing doen hooren en gezegd, dat Duitschland niet werkeloos zal toezien, dat de eer der Duitsche soldaten wordt bevlekt. Malmoe loopt gevaar. Volgens radio Stockholm worden schik kingen getroffen voor een vrijwillige evacu atie van burgers uit Malmoe, een haven in het Zuiden van Zweden vlak tegeover Ko penhagen. De Duitsche luchtmacht tracht met alle haar ten dienste staande middelen de troe penlandingen der geallieerden te beletten en volgens de mededeelingen van het D.N. B., welke echter positief door Londen worden tegengesproken, slaagt zij daarin zeer goed. Wat ook van die elkaar tegensprekende berichten waar mag zijn, men krijgt sterk den indruk, dat de Duitschers op vele plaatsen in de lucht sterker zijn en de P.T.T. noteerde Dinsdag het 100.000ste tele foongesprek tusschen Nederland en Oost-In- dië. Het werd gevoerd door een firma „ergens in Utrecht". Een snapshot tijdens het ge denkwaardige onderhoud. Britten zeer veel last en ongetwijfeld ook schade berokkenen. Volgens, een D.N.B.-bericht is in de fjord van Namsos een Britsche torpedojager he vig door een bom getroffen. De jager zou door twee inslaande bom men zijn vernietigd. Het achterdeel van den destroyer werd letterlijk afgerukt. Na een geweldige ontploffing zonk het schip. Van de bemanning heeft waarschijn lijk een deel den dood in de golven gevon den.. Een tweede torpedojager kreeg een bomtreffer op het voorschip, waardoor een langdurige ookontwikkeling ontstond. Ten gevolge hiervan is de gevechtsacitiviteit in ieder geval sterk belemmerd. Ook een groot troepen transportschip zou in den grond zijn geboord. Een tweede transportschip van pl.m. 5000 ton zou na een treffer door brand zijn vernield. De Britsche luchtmacht gaat systematisch voort de vliegvelden, waarover de Duit schers in Noorwegen en Denemarken be schikken te bombardeeren. Thans zijn behalve het Deensche veld te Aalborp en het Noorsche Stavanger, ook de beide vliegvelden bij Oslo aangevallen en volgens Engelsche berichten zwaar geha vend. De Engelsche luchtvloot, gecombineerd met Britsche duikbooten, blijven het Kattc- gat onveilig maken. Gisteren werd vanuit Zweden een luchtgevecht boven het Katte- gat waargenomen, terwijl men groote sche pen, blijkbaar Duitsche transportschepen, naar het Noorden zag opstoomen. „EEN SAMENTREFFEN VAN DUITSCHE EN BRITSCHE TROEPEN TE STIKLESTAD AANSTAANDE." Bovenstaande kaart geeft de centra weer van Namsos en Trondheim: op de kaart vindt men het Noorsche fort Hegra, 40 km. ten Oosten van Trondheim, dat nog steeds weerstand biedt aan de Duitsche aanvallen. De Britsche operaties voltooien zich langs den spoorweg van Namsos naar Trondheim vooral bij Grong, Snasa, Sunnan en Steink- jer tot aan Stiklestad. De Duitsche bezettingstroepen opereeren ten Noorden van Levanger. Van veel be lang is de spoorweg van Trondheim via Berak naar Dombas waarlangs, na de lan ding de Britsche troepen op weg zouden zijn Trondheim in te sluiten. Het verdient aanbeveling de kaart uit te knippen, omdat hierop de voornaamste plaatsen in dit centrum voorkomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1