MODE-REVUE Trouwe Zwartje DE AFWIJKING BESCHEIDEN MAAR CHIC Kort verhaal 1 GRIJS is-mode en rood is mode en Schotsch is mode, ja maar zwart blijft alle kleuren van het zonnespectrum met vele lengten slaan. De Parisienne, niet zoo fri vool als men denkt, en veel practi- scher dan men aanneemt, blijft haar zwartje trouw. Heeft zij on gelijk? Is zoo'n zwart japonnetje, bescheiden maar chic, niet te dra gen bij alle weer, in alle omstan digheden? Maakt het niet slank? Kan het niet tegen een stootje? Is het niet op vele wijzen te verleven digen? Verdraagt het niet elke kleur? Neen, het mag dan zomer zijn, de Parisienne weet wat zij doet. Zij doet wat haar moeder en haar grootmoeder vóór haar deden zij steunt op de ervaring van ge slachten. Zwart en doodsche somberheid zijn al lerminst synoniem. Als dat zoo was zou Parijs al een heel sombere stad zijn en de Parisiennes zouden den indruk maken al len in den rouw te zijn. Nu, ieder weet dat het tegendeel het geval is. Een stad, die geen recht op dien titel heeft, zal nooit den vleienden naam van „Ville Lumière", van Lichtstad, verwerven, en de Parisienne zou nooit „de bloem der Seine-boorden" ge noemd zijn, als zij haar zwart niet. ver- vroolijkte met kleurige ditjes en datjes, die op het donkere fond beter uitkomen dan op een lichteren achtergrond. Maakt een ochtendwandeling over de Boulevards of langs de Champs-Elysées en geeft Uw oogen den kost. De werkzame Pa risienne, die geen luxe-vrouwtje is, o, aller minst! draagt een rechte simpele nauw- om-de-heupen sluitende mantel. Dit vlugge kwieke kleedingstuk is in volkomen harmo nie met de opgewektheid en de besloten heid, die haar op dit vroege morgenuur be zielen. De mantel vertoont, bij alle een voud, toch wel een origineel detail. Nu eens zijn het de zakken, die door hun merk- waardigen vorm de aandacht trekken, dan weer zijn het de knoopen, die attentie vra gen, of wel het is een kleurig sjaaltje, een pochette, of een veeltintig fichu, dat een verlevendigende noot aanslaat. En let op de handschoenen. Die zijn kleurig genoeg en in harmonie met de tint van blouse of hoed, of zelfs in overeenstemming met die der schoenen. Engelsch-roode, maiskleurige of horizon-blauwe handschoenen beëindi gen een lange zwarte mouw op waarlijk charmante wijze. Zijn alle mantels van donkere stof overigens? Allerminst! Niet gering is het aantal gestreepte. Het fond van den mantel is dan meestal mode-grijs en de strepen zijn wit en zwart. Is zoo'n mantel niet jong en sportief? Het is middag geworden. De toiletten heb ben gekleeder allure, maar zwart domineert nog steeds. Maar hoeveel variatie bieden al die zwarte toiletten en van hoeveel smaak leggen zij een welsprekend en veelvoudig getuigenis af! Ziet wel hoeveel bolero's er gedragen worden? Geen wonder! Wat is ge makkelijker te maken, wat gemakkelijker te dragen dan een aardige bolero, die met een kleurig stofje gevoerd is? En de voering is goed zichtbaar, want de bolero's worden open gedragen en de vroolijke binnenzijde „verlicht" de geheele japon. Merkt vooral op dat een restje van de voeringstof als tooi van den hoed dienst doet. Handige vingers hebben het om den bol geknoopt en zoo pas sen bolero en hoed voortreffelijk bij elkaar. Straks, als het volop zomer is, zullen wij nog veel meer bolero's zien. Dan hebben ze geen mouwen meer, ze zijn van linnen, helder-ge- kleurd, of zelfs van wit piqué, maar ze zul len nog altijd bij de kleine toque passen en van de zwartste japon een volmaakt-zo- mersch kleedje maken. Hier is een dame, die niet precies slank heeten kan. Zij heeft wijselijk van het dragen van een bolero afgezien, en dit aardi ge kleedingstuk vervangen door een kleine pelerine van zeer soepele stof, waaraan fronsjes de noodige wijdte geven en die met een groote strik in een contrasteerende kleur aan de halsuitsnijding vastgehecht is. De gekleede namiddagmantels, die U ziet, zijn alle nauwsluitend; vele zijn voorzien van tressen en soutaches, die een aardig dessin vormen vaak een letter van Grieksche allure. Voor zwarte mantels worden vooral blauwe tressen gebruikt, maar ook witte soutaches, die elegante ara besken teekenen, laten zich met goed resul taat aanwenden. Bij dergelijke zwarte mantels wordt bij voorkeur een hoedje van sterk glanzend hélder-kleurig stroo gedragen. Deze hoedje», die de meest onverwachte vormen aanne men, worden vóór op het hoofd om niet te zeggen: op het vborhoofd gedragen; zij zijn meer versiering dan hoofddeksel, want ze bedekken liet haar maar voor een klein gedeelte. En nu is het avond. Is de Parisienne haar zwart ontrouw geworden? Allerminst! Daar is een dame, die zich naar een partij- Li n k s CHIQUE MANTELJAPON Mantelmodel, veel pllssé dat bij de borstzakken begint en over de gebeele voorkant van de japon wordt voortgezet. De witte koord- versiering staat vooraan op de ma- rineblawe stof. Rechts: REIS-ENSEMBLE Practisch en voor vele gelegenhe den bruikbaar. De mantel is met leer versierd, heeft groote zakken buitenop en breede schouders met raglanmouwen, waar als het moet best een extra jasje onder schuil kan gaan. De rok is precies van de juiste lengte en wijdte, kortom het is een uiterst handig kleedingsstuk waarvan men jarenlang plezier kan hebben. tje spoedt. Misschien is ze ook op weg naar de bioscoop of naar een vriendin, die haar op de thee genoodigd heeft Nog steeds draagt ze zwart, maar nu ook een aardige paletot van bedrukt crêpe, practisch en flat- tcerend kleedingstuk, dat haar een „bloe- miger" karakter geeft dan ooit. En ziet U die jonge vrouwen, die geen paletot dragen het is nogal warm vanavond en in japon uitgegaan zijn? Zij hebben de zak ken, die in geen enkel geval ontbreken, met een kleurig zakdoekje getooid, of wel een garnituur aan hun corsage gehecht, waar van de amusante symboliek een oogenblik de aandacht trekt. Zijn ze niet in de mode de kleurige geborduurde lapje», die een hart en een hutje op de zwakte vlakte van een blouse teekenen of zelfs twee harten die onder een roode paraplu schuilen, be schcrmd tegen den regen en laat ons hopen tegen de wederwaardigheden van het grillige leven? Haar trouwe zwartje bewijst de Parisien ne dag in dag uit onwaardeerbare diensten En zij stelt ze op even grooten prijs als Robinson het de diensten van dat andere trouw zwartje, Vrijdag, deed. GERTRUDE. door J. LI MAX. De vermaarde oogarts Loppenga betrad klokslag half twee zijn wachtkamer. On willekeurig schrok hij bijna terug. Hij stond weer voor een goed dozijn menschen. Dat was elke dag zoo. Hoe kwam hij er door heen En wat zich tusschen dit uur en half vier nog aanmelddeEnfin, 't was nu eenmaal niet anders. Een dame stond op. O. die was dus zeker de eerste. Hij nam haar met zich mee. De anderen wachtten gedwee, lezend, suffend, kijkend. Het duurde nogal een ooos voor de tweede aan de beurt kwam. Geduld overwint echter alles. En voor hij 't goed wist, kon nummerdire naar bin nen. „Gaat u zitten", zei Loppenga. No. 3 gaat zitten. „Waarvoor komt u?" vroeg Loppenga „Last met lezen", antwoordde no. 3 die niet erg woordenrijk bleek te zijn en hij wees op zijn oogen. „Nooit gebrild informeerde Loppenga nog. No. 3 stond op. Loppenga plaatste hem op een behoorlijken afstand van de letter kaart en verzocht hem te lezen, wat er stond. Vlug stak no. 3 van wal N G, R S I. NBRTO, VLofpt, PTDPLB 0 T G O N R E J, PDaarop aarzelde hij en zei„Verder wordt 't me wat schemerig". „Hm", zei de dokter, zocht een glas uit en ordonneerde: „Houdt u de -hand voor uw linkeroog, kijkt u met 't andere door dit glas en leest u nog eens". No. 3 deed wat hem trezegd werd en las nu ook den zevenden regel en den laatsten regel vlot„P 1 e z f t o, T e n d c z p g „Nu voor 't ander oog", verzocht hij. No. 3 deed t met hetzelfde resultaat. „Zonderling, zonderlig". sprak de dokter nadenkend. „Komt u eens hier". Hij nam hem mee achter een stel gordij nen sloot die. zoodat ze vrijwel in het don ker zaten, liet daarop fel licht op de oogen van N'. 3 schijnen, bestudeerde ze door een soort kijker, verzocht hem. den blik even naar rechts, naar links te wenden. „Ik begrijp er niets van", sprak Loppen ga nu „Uw oogen zijn normaal. U heeft geen bepaalde afwijking. U moet alleen een Ipesbril hebben, omdat uw eezichtsvermo gen door de jaren eenigszins verzwakt is „Maar waar zit 'm dat in „Wat bedoelt u?" vroeg no. 3. FILMSTERREN HEBBEN ZORGEN HET LEVEN VAN EEN' FILMSTER IS LANG NIET ZOO ZORGLOOS EN ZONNIG ALS HET SOMS WEL LIJKT. „HOE BLIJF IK MOOI. SLANK, JONG EN ELAS TISCH DIE VRAGEN KOSTEN' ZEER VEEL HOOFDBREKENS. NIET ALTIJD IS HET UITERLIJK T BELANGRIJKST! Het kan niet worden ontkend, dat de Amerikaansche filmwereld gedurende de laatste jaren, opvallender nog dan voor dien, een bescheiden aantal talentrijke kunstenaars bezit die de film op een ge heel ander niveau hebben gebracht, dan waarop zij zich vroeger bewoog. Deze men schen, acteurs en actrices, hebben de film tot een autonome kunstvorm verheven en op een ander plan gebracht. Zij baseeren hun succes niet op toevallige uiterlijke schoonheid, het criterium dat jaren lang in Hollywood van zoo bijzonder groo te beteekenis was maar op speeltalent Wij behoeven maar de namen te noemen van sterren als Bette Davis, Paul Muni, Elisabeth Bergner (en van de oudere gar de: Charly Chaplin) om eraan te herinne ren dat wezenlijke groote successen een andere grond kunnen hebben dan een knap mannelijk uiterlijk of een „lief snoetje". Maar wij moeten één ding niet vergeten: deze filmkunstenaars vormen een zeer be scheiden minderheid en groot, oneindig veel grooter is het aantal diergenen die zich wel handhaven door hun innemend voorkomen, hun .stralende glimlach" en hun charmante gebaren. MAAR DIKWIJLS OM 'T UITERLIJK KWELLENDE ZORGEN. Voor hen in het bijzonder geldt de con clusie: een filmster heeft het niet gemak kelijk. Immers behalve het eigenlijke werk, de vaak urenlang durende repetities in 't schijnwerperlicht der Jupiterlampen, in de brandende zonneschijn aan een of ander strand, of in de sneeuw, of de wind in de bergen, kent de ster ook in de vrije uren nog heel wat andere, soms niet weinig kwellende zorgen, en één daarvan is de oplossing van de vraag: Hoe blijf ik mooi, slank, elastisch, jeugdig, sportief, titiaan- rood of platina-blond, kortom: hoe blijf ik de lieveling van het publiek? Afgezien van de maatschappelijke ver plichtingen die heel wat tijd en geld vorderen, maar die nu eenmaal onaf- scheidenlijk aan het beroep verbonden zijn, vragen de maatregelen tot verzorging van gezicht en lichaam heel wat zorg en tijd. Zooiets is, wanneer men aan de heden ten dage in Hollywood heerschende schoon heidscultuur denkt, ook niet anders mo gelijk. De uiterlijke verschijning is nu een maal alles voor de debutanten, een „conditio sine qua non" om vooruit te ko men in het filmbedrijf en voor de sterren de strikte voorwaarde om ster te blijven. SPARTAANSCIIE MAATREGELEN. Strenge, wij kunnen gerust zeggen Spar- taansche maatregelen, moeten al direct na het opstaan worden genomen. De duur van den slaap wordt al direct afhankelijk gesteld van de omstandigheden der film speler of speelster. Wordt een gewichtstoe name gevreesd of heeft die zich reeds ken baar gemaakt, dan mag de slaap onder geen voorwaarde langer duren dan acht uur en dan is 'n namiddagdutje (dat vele filmmenschen zich plegen te gunnen) vol maakt uitgesloten. Daarentegen wordt hij of zij die wat al te slank is er op gewezen dat de slaap wat langer moet duren, dan wordt de nachtrust een „medicijn" en het middagslaapje voorschrift. Na het opstaan en nog voor het ontbijt komt de lichaamstraining aan de beurt. Loppenga schudde nadenkend het hoofd, nam hem weer mee naar de letterkaart en verzocht hem. opnieuw en zonder glas te lezen. No. 3 kwam weer tot den 6en regel. Daar op klaagde hij andermaal over schemerig heid. Dokter Loppenga streek zich met de hand over het hoofd, keek peinzend voor zich. „Zoon geval heb ik in mijn jarenlange praktijk nog nooit meegemaakt", zei hij met de grootste verbazing. „Leest u nog eens met dit glas". No. 3 deed weer. wat hem gezegd werd en las nu weer vlot tot en met den laat sten regel. Verstomd staarde Loppenga hem aan. „Wat kan in 'shemelsnaam de oorzaak zijn van die afwijking?" vroeg hij meer aan zichzelf dan aan No. 3. „Leest u nog eens den vijfden regel". „Met of zonder glas?" vroeg no. 3. „Zooals u wilt". En zonder glas ratelde no. 3 zonder aar zeling afP T D P L B. „Maar ziet u dan nietvroeg Loppenga met ten top gestegen verbazing, en hij wees achter de D, „dat hier geen P, maar een K staat?" De patiënt keek zwijgend een oogenblik voor zich. Toen antwoordde hij verlegen- „Ja". „VV el allemenschenriep Loppenga ver ontwaardigd uit, „waarom zegt u het dan niet Toen kwam er onderworpen bij den an der uit „lp heb die letter nooit punnen uitspre- pen, dopter". MARLENE DIETRICH, Die duurt in den regel wel* twee tiur en gedurende al dien tijd is de zwaarbeproefde star nog volkomen nuchter, 'op enkele slokjes uitgeperste sinaasappel na. De turn oefeningen, afgezien nog van de obligate ademhalings-en spijsverteringsoefeningen, staan onder controle van een art», die zich met de lichamelijke welstand van'iedere star bezig houdt. Met onbarmhartige ge strengheid en zorgvuldigheid wordt daar bij gelet op ieder, ook het geringste lichaamsfoutje, op iedere eventueele nala tigheid en elke ook de meest bescheiden verslapping van een of ander spiertje. Heeft iemand bijvoorbeeld te dunne kui ten dan moet zij allerlei beenoefeningen maken om dat euvel te verhelpen. De film dame gaat dan bijvoorbeeld op de grond liggen, plaatst een dik zwaar boek op de wreef van de voeten en heft de beenen dan vele malen, ten gevolge waarvan zich de kuitspieren ontwikkelen. J5r moeten kniebuigingen, heele en halve worden ge maakt en nog tal van andere oefeningen, waardoor de kuitspieren sterker worden. Fietsrijien en tenissen staan ook op het programma. Alle filmsterren gaan gebukt onder „zware zorgen" met betrekking tot den lijn van hun halsMen weet immers dat het ouder worden bij dames zich het eerst daar manifesteert; zoodra dus de eerste rimpeltjes en plooitjes zichtbaar worden, moeten er gansche series halsoefeningen worden uitgevoerd. Na deze waarlijk om vangrijke ochtend-oefeningen wordt dan eindelijk het ontbijt gebruikt, op grond van het laatste gewichtsbriefje al of niet uit gebreid. De meesten beginnen met vruch tensap. grapefruit,- sinaasappelen en ana nas. Magere dames gebruiken veel slag room en fijngemalen noten alsmede veel suiker. De dikkeren moeten natuurlijk af zien van dergelijke lekkernijen en zich tot geroosterd brood beperken met thee zon der suiker. In het algemeen wordt het ont bijt door dieet-deskuijdigen vastgesteld, voor elk der filmsterren afzonderlijk GEHEIME RECEPTEN! Ach ja, en dan zijn er nog de zorgen voor de teint, het haar, de handen en de voe ten die machtig veel tijd in beslag nemen. Wat schmink, poeder, haarmiddelen en nagellak betreft, hebben de meeste film sterren hun eigen recepten, die zij tot geen prijs aan hun collega's zouden afstaan of aan hun meest intieme vriendinnen ver raden. Die recepten behooren te het diep ste geheim van de verzorgsters die zij in dienst hebben en die niet ten laatste juist rijk gesalarieerd worden, opdat zij hun ge heimen vooral niet prijsgeven. Maar niet iedereen in het Mekka van de film veraf goodt zich zoo en doet mee aan deze ge heime cultuur der gezichtsverzorging. Velen en dikwijls de meest bekende ster ren, vergenoegen zich met de super-fabri katen van de Amerikaansche en aan tradi ties rijke Fransche cosmetische inlustrie of ze zeggen het althans en laten zich daarvoor uitstekend betalen! Een der be kendste eenvouasapos&elen in Hollywood voor zoover het de cosmetiek betreft is Virginia Bruce die zich op een zoo vol maakte huid kan beroemen, dat zij zonder schmink of poeder voor de camera kan ver schijnen en toch een goede indruk maken. Ook van Greta Garbo wordt gezegd dat zij zich altijd en uitsluitend bepaalt tot een oud-Zweedsch huismiddeltje door haar ge- zich met ijs te wasschen. ONTBERINGEN TER WILLE VAN DE SCHOONHEID. Al die schoonheidsvoorschriften drukken natuurlijk hun stempel op het particuliere leven van de filmster. Van een leventje naar haar vrijen wil, ook al is ze nog zoo beroemd (of misschien juist daardoor) is eenvoudig geen sprake. Hun amusementen, uitstapjes en „slippertjes" zijn dan ook heel wat zeldzamer dan men geneigd zou zijn te ondereteilen, zeldzamer dan van menigeen buiten het filmbedrijf. Te veel alcohol, te veel rooken of snoepen, te veel eten of te veel amoureuze perikelen, dat alles is taboe voor de filmster: het zou haar teint eens kunnen schadenJa zelfs het krijgen van kinderen is voor velen hunner een probleem, omdat zij daarmee hun schoonheid zouden riskeeren. Vandaar dat zooveel filmsterren besluiten om kinderen te adopteeren ten einde aldus ieder risico buiten te sluiten en nochtans het genoegen smaken van kleine kinderen om zich heen te hebben. Veelal adopteeren zij inboorlin gen-kinderen van het personeel uit Califor* nische huizen en zooveel is wel zeker: filmsterren zijn in den regel niet de slecht ste moedertjes 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 4