persstemmen Frankrijk in
over den strijd
Het „Heimattreue Front"
gevaar
We gaan weer met
„liet spoor"
Klachten over de
Eogeischen in België
Langs Grebbe- en /ïjssel-linies 8
Zwitserland wordt
niet bedreigd
Binnenlandsch
postverkeer hersteld
Japan ea Ned. Indië
Schoonste dreven
van ons land
ongeschonden
gebleven
Dank aan het
spoorwegpersoneel
Bevrachtingscommissies
op non actief
De economische opbouw
van Noorwegen
Suil crschaarschtc
FRANKRIJK
in
Binnenschippers moeten
zich melden
„GEWELDIGE OVERWINNING IN
AANTOCHT".
„BRITSCHE TROEPEN OP DE
VLUCHT NAAR ENGELAND"
„DE KANAALKUST BEREIKT".
„DE AFREKENING MET DE OOR
LOGSHITSERS".
In vette letters brenet de Duitsche pers
bet legerbericht van gisteren, waarin ge
meld wordt, dat de insluiting van de vij
andelijke legers in den Belgisch—Noord-
Fransehen sector voltooid is. Als opschrif
ten boven hun commentaren op de jongste
gebeurtenissen gebruiken de bladen o.a.:
„Geweldige overwinning in aantocht",
..Britsche troepen op den vlucht naar En
geland", „De Kanaalkust bereikt", „De af
rekening met de oorlogsophitsers".
De Duitsche troepen zoo betoogt de
Nachtausgahe. hebben werkelijk meer be
reikt dan de grootste pessimisten in Parijs
en Londen voorspelden. Op een breed
front, aldus de Boersenzeitung, hebben de
Duitsche divisies vanuit het Oosten den
vijand voortgedreven in de richting van de
zee. Een reusachtige omsingellnqsring is
gevormd, waarin Franschen, Engelschen en
Belgen zich verdringen. Niets vermag de
stelselmatigheid van het Duitsche optreden
in de war brengen. De terugreis naar En
geland zal echter voor de vluchtende En
gelschen, voorzoover zij de reis nog kun
nen ondernemen, geen plezierreisje zijn.
Engeland en Frankrijk hebben den oorlog
gewild. Hun wacht thans de boete voor
deze misdaad, een boete, welke in over
eenstemming zal zijn met het verachtelijke
karakter van den aanval.
Ham-burger Fremdenblatt schrijft: Het
eerste bedrijf van het wereldhistorische
drama, dat de militaire en politieke tegen
stellingen tusschen Duitsrhland en de Wes
telijke mogendheden definitief beïnvloeden
zal, is door de onvergelijkelijke weermacht
van den Duitsehen Führer met de nauw
keurigheid van een uurwerk gespeeld. Wat
dit beteekent, kan in een zin gezegd wor
den:
Het is gelukt den doorbraak door
de Maginot-linie te maken tot den
grootstcn omsingelingsslag waar
van de wereldgeschiedenis melding
kan maken.
Sprekende over de prestaties van de
luchtmacht, zegt het blad. dat zij het thans
als haar taak beschouwt den vluchtenden
Engelschen troepeneen-hecten den terug
tocht naar de Britsche eilanden te ver
sperren. In hoeverre dit reeds gelukte, dat
toont het bombardement van de havens
aan het Kanaal en meer nog het tot zinken
brengen van zes Engclsche troepentrans
portschepen tusschen Dover en Calais.
Een oproep van Eupen en Malmedy
EUPEN, (D.N.B.) Ter gelegenheid van den
terugkeer naar het rijk, heeft het „Heimat
treue I-'ront" te Eupen en Malmedy een op
roep uitgevaardigd tot de bevolking, waarin
o.a. gezegd wordt:
Tegen onze wil werden wij, bewoners van
Eupen, Malmedy en St. Vith, voor ruim twin
tig jaren van ons Duitsche vaderland ge
scheiden. Onze harten hebben de door Ver-
sailles geschapen grens nooit erkend. Onwan
kelbaar was ons vertrouwen in de overwin
ning der rechtvaardige zaak. Thans zijn wij
als broeders én zusters die elkander weerge
vonden hebben, teruggekeerd in liet Groot-
Duitsche rijk. De tijd der dwingelandij, der
onderdrukking en van zielelijden is defini
tief voorbij. Met een gevoel van overgroote
dankbaarheid gedenken wij den Fuehrer,
die onze bevrijder geworden is. De geheele
bitterheid der afgeloopen twintig jaren is
afgeioopen. Trotsch op het bewustzijn, thans
weer lidmaten van liet groote Duitsche rijk
te zijn, kennen wij nog slechts een gedachte,
den Fuehrer in onwankelbare trouw te vol
gen en het vaderland met al onze krachten
te dienen.
De autoriteiten hebben zich bereid ver
klaard leeningen te verstrekken voor het
koopen van zaaigoed en kunstmest tot een
totaal bedrag van vier tot vijf millioen kro-
..nen, terwijl bovendien leeningen kunnen
vvorden verstrekt voor de helft der aanschaf-
fingskosten van -400 tractoren.
Hei doel hiervan is den economischen we
deropbouw van Noorwegen te bespoedigen.
PARIJS, 21 Mei (D.N.B..):
Sedert twee weken is suiker in Frankrijk
zeer schaars. In de winkels te Parijs heeft
men geen voorraden meer. Op voorstel van
den minister der voorraden heeft de minis
terraad thans besloten suikerkaarten in te
voeren.
Paniekstemming dreigt.
„Het vaderland is in gevaar". Met deze
woorden begon Reynaud gisteren zijn rede
voering in den Senaat. Vervolgens poogde hij
de oorzaken van de Fransche nederlaag te
verklaren en zeide hij, dat Fransche divi
sies slechts in geringen omvang aan de Maas
beschikbaar waren geweest. Daarna ver
volgde Reynaud:
Er zijn ongelooflijke fouten gemaakt. De
bruggen over de Maas zijn niet opgeblazen.
Ten onrechte heeft men de Maas beschouwd
als en geweldige hindernis voor den vijand
Het leger Corap, dat hier gestreden heeft,
heeft uit minder goed opgeleide divisies be
staan. De beter getrainde troepen waren in
België noodig geweest. Sinds 48 uren, zoo
gaf Reynaud toe, rukt de vijand op en heeft
Atrecht en Amiens bezet.
Onze klassieke opvatting van oorlog
voering is tot een nieuwe opvatting
overgegaan, als gevolg van aanval
len van gemotoriseerde troepen en
van parachute-troepen.
Troostend herinnerde Reynaud aan 1914.
Wij hebben toen pas na onze aanvankelijke
tegenslagen de overhand gekregen.Elke man
en elke vrouw moet het groote uur begrijpen
dat sommige volkeren niet of te laat begre
pen hebben. Twee mannen, die het recht had
den op hun lauweren te gaan rusten. Wev-
gand en Petain, hebben zich ter beschikking
van het vaderland gesteld. Wpygand bevindt
zich thans op het slagveld. Ten slotte dankte
Reynaud de Britsche luchtmacht, waarbij
de senatoren zich van hun zetels verhieven.
Reizigers uit Parijs, welke te Genève aan
komen. staan nog volkomen onder indruk
van de onbeschrijfelijke paniekstemming
welke in de Fransche hoofdstad heerscht,
sedert het bekend worden van de militaire
successen der Duitsche troepen aan het
Noord-Fransche front. De bevolking van Pa
rijs verkeert in een zenuwencrisis, welke
nog verscherpt wordt door den stroom van
jobstijdingen, welke de uit Noord-Frankrijk
komende vluchtelingen meebrengen. De
autoriteiten nemen de scherpste maatregelen
om elk contact tusschen de burgerbevolking
en de vluchtelingen te verhinderen. De pa
niek poogt men te bestrijden door de scherp
ste straffen tegen z.g. verspreiders van val-
sche geruchten. Op de stations spelen zich
tragische toneelen af van weenende vrouwen,
die inlichtingen vragen over hun familie
leden in Noord-Frankrijk.
In de Zuidslavische hoofdstad doen ge
ruchten de ronde over het uitbreken van
een revolutionnaire beweging in Parijs en
in verscheidene Fransche industriesteden.
Deze geruchten zijn nog versterkt door de
radiorede van Reynaud.
IRONSIDE BIJ DEN KONING.
LONDEN, (D.N.B.) Generaal Ironside,
de chef van den Brilschen generalen staf, is
gisteravond door den koning ontvangen.
Scherpe criMek van Italiaansche
lront. Correspondenten over
het Britsche optreden te Leuven.
DUMDUMKOGELS GESIGNALEERD.
Volgens het D.N.B. hebben de Engclsche
troepen op hun terugtocht uit België aan
zienlijke vernielingen aangericht en heeft
vooral Vlaanderen daaronder te lijden ge
had.
Het is voorgekomen, aldus het D.
N.B., dat de Britsche soldaten op
hun terugtochten bruggen opblie
zen zonder de bevolking te waar
schuwen, zoodat de omliggende hui
zen met alle bewoners vernietigd
werden. In Brussel en Antwerpen
werden groote opslagplaatsen van
goederen in brand gestoken en
voorraden levensmiddelen vernield.
In Leuven en de Vlaamsche dor
pen hebben de Engelsche soldaten
geplunderd. De benadeelde bevol
king geeft hierover in scherpe be
woordingen uiting aan haar ver
bittering.
Bibliotheek van kardinaal Mer-
cier verbrand.
De bijzondere correspondent van de Po-
polo di Roma te Brussel vertelt als oogge
tuige, dat de heele binnenstad van Leuven
door de Engelschen in puin is gelegd. We
tende, dat zij moesten aftrekken, hebben
zij met een wellust welke in legers van
beschaafde landen onbekend is, alles ver
nield. Zelfs de 70.000 deelen tellende biblio
theek, genoemd naar kardinaal Mercier,
tot welker totstandkoming alle landen heb
ben meegewerkt, zouden zij in brand heb
ben gestoken. De ooggetuige heeft den
brand zelf gezien. Het prachtige raadhuis
hebben de Engelschen achtergelaten in een
toestand van onbeschrijfelijke verwaarloo-
zing. De achtergelaten leege whisky-fles-
schen kunnen getuigen hoe de Britten met
de meubelen zijn omgesprongen. Er is geen
stoel meer aanwezig. Waardevolle meester
werken zijn stukgesneden. In een vertrek
vond men vier lijken. In het kasteel van
Leuven worden honderden gewonden ver
pleegd door Belgische monniken. Deze
monniken heffen weeklagend de armen
ten hemel, en slaan een kruisteeken, zoo
dra men hun van de Engelschen spreekt.
Eerst een hartversterking!
Volgens de frontcorrespondent tan de
Giornale d'Italia begonnen de Engelschen
die Leuven zouden verdedigen, hun hand
werk, door alle particuliere kelders en win
kels. die alcoholische dranken in voorraad
hadden, te plunderen Uit ales wat men in
I-euven te zien kreeg, zoo schrijft de corres
pondent verder, blijkt duidelijk, dat de En
gelschen het vooral op de vernieling der stad
begrepen hadden. De Lavoro Fascista spreekt
over Engelsche gruweldaden in Leuven.
Het schijnt ongelooflijk, aldus het blad. hoe
een strijdend leger van' een cultuurnatie
zoo kan huishouden.
Een volkomen ander beeld biedt de stad
echter reeds nu. evenals de overige ioor de
Duitsche troepen bezette Belgische steden,
waar Duitsche afdeelingen zich er toe zetten
de verkeerswegen weer vrij te maken en
overal orde te scheppen. Brussel biedt reeds
het beeld van een vreëdzame stad. De trams
rijden, de winkels zijn weer open, de calé's
worden druk bezocht.
Dum-dumkogels gesignaleerd.
Naar aan het D.N.B. wordt medegedeeld,
zijn zoowel in België als in Frankrijk her
haaldelijk dum-dumkogels gevonden. De
Duitsche militaire autoriteiten hebben be
wijzen in handen dat dnmdumkogels ge
bruikt worden. Van deze tegen het volkeren
recht indniiseheruie munitie zijn duizend
stuks gevonden in de kartonverpakking van
een Fransch munitie-depot. Hieruit blijkt
duidelijk, dat deze dum-dum kogels in op
dracht in serie gemaakt werden..
UITWISSELING VAN DUITSCHE EN
FRANSCHE ONDERDANEN.
BERN, (D.N.B.) Het Zwitscrsch politie
ke departement deelt mede, dat gisteren om
13 uur in Gerieve twee transporten van 90
Fransohe en 65'Duitsche onderdanen elkan
der zijn gepasseerd. Zij werden uit Duitsch-
land, resp. uit Frankrijk door Zwitserland
naar hun vaderland teruggebracht. De trans
porten zijn met bettulp der sanitaire afdee-
ling van het leger en van de Zwitsersche
spoorwegen naar hun', plaats van bestem
ming gebracht.
BERN, (Stcfani). De Zwitsersche bonds
president heeft in den Bondsraad een uiteen
zetting gegeven van den internationalen toe
stand en o.a. verklaard, dat Zwitserland niet
bedreigd wordt, en dat de valsche berichten,
verspreid worden, zeer krachtig moeten wor
den bestreden.
ALLE SOORTEN STUKKEN, OOK
IN GELDVERKEER, WORDEN
WEER AANGENOMEN.
Het binnenlandsch postverkeer is,
met uitzonderingvan het ver
keer met Zc'c{ftn(I, thans weder
gcheej hersteld, |,1 dient nog met
i jêejiigi rejSjpfjjjjj te wor
den gehouden.
Men kan, in bet binnenlandsch verkeer,
weder alles aan de post toevertrouwen»
wat men daarheen Vóór de oorlogsdagen
placht te' brengen: brieven, briefkaarten,
drukwerken^ monsters en postpakketten.
Men kan dpze zaken, gewoon, aangeteekend
en onder rembours verzenden. Ook expres
sezendingen zijn weder mogelijk.
Op dezelfde wijze fu-nctionneert het pos
taal geldverkeer; postwissels, giro- en
spaarbanken, weder normaal.
Het postverkeer met het buitenland, ook
met Duitschland, staat echter, voor het
oogenblik, nog geheel stil. Poststukkon
voor het buitenland kunnen nog niet ter
verzending worden aangeboden en zullen,
indien zulks toch geschiedt, aan de afzen
ders worden teruggegeven.
Ook telegrammen naar en telefoonge
sprekken-met het buitenland zijn thans
nog niet mogelijk.
Het handelsverkeer mag niet in
gevaar worden gebracht.
De leider van de Japansche delegatie in
Italië, Sato, heelt volgens het D.N.B., een on
derhoud verleend aan de Tribuna en daar
bij verklaard, dat Japansche standpunt be
treffende Nederlandsch-Indië duidelijk is.
Tusschen de beide eilandenrijken heeft zich
een sterk handelsverkeer ontwikkeld en Ja
pan kan nooit toestaan, dat dit handelsver
keer op de een of andere wijze in gevaar ge
bracht wordt. Daarom volgt Japan de ge
beurtenissen met de grootste oplettendheid.
Wat Italië betreft, zeide Sato: Italië heeft
het recht, zich uit te breiden en zich elke
essentieelé grondstof te verschaffen, welke
het noodig heeft.
Over het optreden van Japan in China
was zijn oordeel: Japan wil het land vrede
en welvaart verzekeren. Het beginsel van
de open deur zal nauwkeurig gehandhaafd
blijven, Japan is echter gekant tegen buiten-
landsclic invloeden.
Overzicht van de scheepsruimte
noodig.
Het is zoowei in het belang van het ver
keerswezen als zoodanig als van de binnen
vaart, dat de houders van binnenschepen
zoowel behoorende tot de wilde vaart als zij,
die geregeld deelnemen aan beurtvaart, re
latievaart, enz., voor zoover deze schepen nog
in bruikbaren staat verkeeren, zich ten spoe
digste melden bij dichtstbijzijnde secretaria
ten der beVrachtingsconvmissies of hun
agentschappen.
Het is voorts noodzakeijk, dat de Ijevrach-
tingscommissie letter en nummer van de be
vracht ingsboekjes en andere bewijzen die
uitgegeven zijn, onverwijld opzenden naar
het centraal bureau voor de statistiek.
tt-vpkyT-#-*
i?
li
J
Onder leiding van de Duitsche militaire
autoriteiten hebben vertegenwoordigers van
de pers een excursie gemaakt naar het IJs-
selgebied en den Grebbeberg.
Daarbij is gebleken, dat de schoonste dre
ven van ons land echter ongeschonden zijn
gebleven.
Rhenen, Wageningen en de Grebbe, zij zijn
zwaar geschonden door den geweldigen
strijd, welke om dit belangrijke verdedigings
punt is gevoerd. Rhenen is zoo goed als ge
heel verwoest en het lijkt een wonderlijk
spel, dat juist de „Cunera" is gespaard. Vele
liefelijke villa-tjes zijn ruïnes geworden. Ook
te Wageningen. Maar telkens verrast de gril
ligheid van liet lot. Waarom staat daar plot
seling een huisje met slechts eenige kapotte
ruiten en pannen naast volkomen vernielde
villa's? Evenals een mensch schijnt ook een
huis niet „voor zijn tijd" lieen te gaan.
Achter de Grebbe.
Achter de Grebbe aanschouwt men de ver
woesting onvermijdelijk aan het slagveld
verbonden. Doch het is een smalle strook. De
inundatie is reeds weggevloeid en dit maakt
den aanblik des te verwonderlijker. Toch
overheerscht het lichte lentegroen ook op de
ze plek.
Langs den weg naar Wageningen aan
schouwt men sporen van strijd en ook dit
centrum van landbouwonderwijs blijkt
zwaar geteisterd, doch even buiten dit stadje
ovéf'^CTt Wégéifirt'gschen Berg op den weg
naar Renk.um en Doorwerth, waar geen mi
litaire doelen waren, is niets te bespeuren
van den heeten strijd, die eenige kilometers
verder heeft gewoed.
Wanneer men verder gaat langs Rijn en
IJssel dan aanschouwt men nergens eenige
Hierboven een foto van de brug over den IJi.
sel bij Zutphen, zooals die er thans uitziet
Een overzicht van de twee deelen, zooals ze
in de rivier zijn gestort.
Ook van de bruggen bij Dieren en bij Wes.
tervoort, is niet veel meer over.
vernieling, die niet verband houdt met de
maatregelen door de verdedigers genomen.
De bruggen langs den IJssel en langs het
Apeldoornsch—Dierensche kanaal zijn door
onze troepen vernield. Bij Westervoort is de
spoorbrug vernield. Het verkeer gaat eenige
honderden meters verder over een schipbrug.
De brug bij Doesburg is beschadigd, doch zij
is weer gedeeltelijk hersteld, zoodat zij voor
voetgangers begaanbaar is. Ook bij Zutphen
is de brug vernield. Met een stoompont voor
ziet men in het verkeer.
Bij het springen dier bruggen zijn bescha
digingen toegebracht aan dicht in de buurt
liggende panden, doch heel de omtrek van
Arnhem straalt en bloeit in ongeschonden
lentepracht. Overal bemerkt men, dat het ge
wone leven zijn voortgang vindt. Velp, De
Steeg, Brammen, al deze dorpjes met hun
vriendelijke hotels, hun zacht glooiende be-
boschte heuvels, zij hebben geen anderen
aanblik dan in den normalen voortijd, wan
neer men zich gereed maakt de vacantiegan-
gers te ontvangen. Van bezettingsmaatrege
len bemerkt men niets. Ook niet verder op
de veluwe. Apeldoorn, noch heel de mooie
breede autoweg over de heide naar Amers
foort, vertoonen eenige overblijfselen van
oorlogsomstandigheden.
Zoo bewees heel deze tocht langs de groo
te wegen en door de schilderachtige dorpjes,
dat hier nergens buiten krijgsnoodzaak eeni
ge vernieling is verricht. Met een zucht van
verlichting constateert men, dat de schoonste
dreven des lands, waar doorheen werd gere
den, niets te lijden hebben gehad van het
strijdtooneel, dat langs deze route geheel be
perkt is gebleven tot de strategische punten.
Daaromheen aanschouwt men de ongerepte
schoonheid van het vredig vaderland, dat
zich instelt op normaal verkeer in nieuwe
toekomst.
„Voor schitterende plichtsbe
trachting en toewijding,"
De directie van de Nederlandsche Spoor
wegen heeft in een dienstorder het geheele
personeel fiaar warme erkentelijkheid be
tuigd voor de schitterende plichtsbetrachting
en toewijding, gedurende de laatste dagen
betoond. Wij herdenken aldus de directie
met eerbied en dankbaarheid hen. die hij
de uitoefening van hun plicht het leven lie
ten. Wij spannen, in loyale samenwerking
met de Duitsche autoriteiten, onze uiterste
krachten in om het bedrijf der Nederland
sche spoorwegen over het geheele net weer
zoo spoedig mogelijk te doen functionnee-
ren.
Wij rekenen aldus de onderteekenaars
de heeren Goudriaan, Hupkes en Rijcke-
vorsel hierbij op uw volledige medewer
king, zooals gij kunt rekenen op de voortdu
rende zorg, welke wij zullen blijven wijden
aan de belangen van het geheele perso
neel.
Vrachten binnenscheepvaart
peil van 9 Mei 1940.
op
Met ingang van gisteren zijn de bevrach
tingcommissies, die indertijd zijn ingesteld
ter bevordering van een evenredige vracht-
\crdeeling in de binnenscheepvaart opgehe
ven.
Zij zullen echter, indien zulks gewenscht
geoordeeld wordt, als adviseerend lichaam
worden ingeschakeld.
De secretariaten dezer commissies worden
gehandhaafd en hebben tot taak de verlee
ning van tusschenkomst bij het totstandko
men van bevrachtingen betrekking hebbende
op de wilde vaart, terwijl zij ten aanzien van
het dusgenoemde vervoer in vaste relatie
alsmede \an de tankvaart, de campagne-
vaart en het bijzonder vervoer gehouden zijn
administratie te voeren.
VRACHTEN MOGEN NIET WOR
DEN VERHOOGD.
Het vrachtniveau en de daarbij gebruike
lijke voorwaarden welke golden op 9 Mei
1940, moeten de basis vormen voor het
tot stand komen van nieuwe bevrachtings
overeenkomsten.
Ter voorkoming van misverstand wordt
medegedeeld, dat bovenstaande regelen gel-
den voor alle vervoer in binnenscheepvaart,
dus ook voor vervoer op den Rijn en daar
mede in verbinding staande wateren, voor
zoover dit zich afspeelt binnen de Neder
landsche grenzen.
In verband met de schaarste aan benzine
dient vervoer met motorschepen zooveel
mogelijk te worden vermeden.
Indien zulks noodig is. kan de inspecteur,
generaal van het verkeer, gebruik makend
van de bevoegdheden, neergelegd in de
wet gebruik vervoermiddelen 1939, vaartui
gen aanwijzen om tegen door hem vast te
stellen vergoedingen bepaalde diensten te
verrichten.
„We", dat zijn nog niet wij allen, want het
Noorden, de Achterhoek en het Zuiden zijn
per spoor voor het allergrootste deel nog on
bereikbaar. Maar men kan vanuit onze
Noord-Hollandsche provincie toch al heel
wat kanten uit, hetgeen velen onzer zal ver
heugen, die vrienden en familie elders in
het land hebben, bij wie men na de schok
kende gebeurtenis die achter ons ligt, zeker
graag eens even pooshoogte zal willen gaan
nemen.
Als uiterst bereikbare punten kunnen we
op dit moment opgeven: Geldermalsen, Kes-
teren, Arnhem, Apeldoorn, Amersfoort, Hat-
temerbroek, Den Haag, Schiedam, Maassluis,
Gouda (van waaruit men per tram naar
Schoonhoven kan).
Zooals men weet, rijden in Noordholland
de treinen weer op alle hoofdverbindingen
(o.a. Den HelderAkrnaarAmsterdam).
verder loopen weer de treinen tusschen
Utrecht en Amsterdam, en tusschen Utrecht
en Hilversum.
Men is bij de spoorwegen niet groote
krachtsinspanning bezig om de verkeersnio-
gelijkheden per trein te herstellen.
In het algemeen rijdt een uurdienst, maar
men zal natuurlijk goed doen, tevoren even
te informeeren aan het station.
Binnen 4 a 5 maanden hoopt men alle ver
nielde spoorbruggen weer te hebben her
steld.
Speciaal aan de voor het spoorwegverkeer
zeer belangrijke brug bij Zutfen, wordt hard
gewerkt.
Bijna iederen dag wordt een stukje toe
gevoegd aan de wegen die per spoor berijd*
haar zijn. Er zijn dus iedere dag nieuwe kan
sen. Nogmaals: men informeere aan het sta*
tion, hoever het er mee staat.
Men houde er verder rekening mee, dat op
verscheidene trajecten bus- of tramdiensten
loopen, zoodat men vanaf het tijdelijk eind
punt \an de tram in vele gevallen nog een
heel eind verder komen kan. En voor de
r.1S er m'sschien gelegenheid om onze
traditie van fietsend volk hoog te houden!