Verordening ondernemingen ITALIAANSCHE aanspraken Calais, de sleutel tot Engeland Duitsche pers tegen gruwelberichten Het land weer boven water DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER voor Tabaksfabrieken onder controle De busdiensten in Noord - Holland Sucz - Gibraltar Dardanellen Duitsch fronlbericht Haven van Londen practisch uitgeschakeld Geen verkoop HUUR en PACHT op tijd betalen! Autobusdieost over den Afsluitdijk |C0NTNGSTRAAT«78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) 68e JAARG. No. 8935 van thee en koffie Voor Den Helder duikboot tot zinken gebracht HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-Mij. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder DINSDAG 28 M E I 1940 •S-GRAVENHAGE, 27 Mei: De opperbevelhebber van land- en zee macht heeft de volgende verordening afge kondigd: Artikel Het is na 27 Mei verboden: a. Den arbeid in een onderneming blijvend of tijdelijk stop te zetten, of den arbeidsduur te verminderon tot minder dan 36 uur, of Jj. Gedurende een tijdvak van dertig ach tereenvolgende dagen 25 of meer arbei ders in een onderneming, al of niet te gelijkertijd te ontslaan, zonder hiertoe vooraf schriftelijke vergunning te heb ben verkregen van of namens den direc teur-generaal van den arbeid. Aan deze vergunning kunnen voorwaar den worden verbonden. Xrtikel 2. 8. Het verzoek om vergunning moet wor den gericht aan het districtshoofd der arbeidsinspectie en bevat de redenen voor het verzoek en vermeldt het aan tal en de soort van arbeiders, die door voldoening aan het verzoek geheel of ge deeltelijk buiten werk zullen komen. J). Op het verzoek wordt zoo spoedig moge lijk beslist, Artikel 3. Het hoofd of de bestuurder van de on derneming, die in het tijdvak van 10 tot 28 Mei 1940, hetzij den arbeid in de onderneming heeft doen stopzetten, hetzij 25 of meer arbeidskrachten in zijn onderneming al of niet tegelijker tijd heeft ontslagen. Geeft daarvan kennis aan het districts hoofd van de arbeidsinspectie voor 3 Juni 1940, schriftelijk. Hij vermeldt daar bij de redenen van het gedane ontslag of van het stopzetten van den arbeid, en het aantal en de soort van arbeiders, die als gevolg van het stopzetten van den arbeid of het ontslag buiten werk zijn gekomen. Artikel i. Deze verordening treedt in werking met ingang van 28 Mei 1940. Het Italiaansche blad „Piccolo" wijst op het feit, dat er drie koorden rondom Italië gespannen Zijn, welke de ontwikkeling van Italië verhinderen. Die drie koorden heeten: Suez, Gibraltar en Dardanellen. Bismarck reeds heeft toegegeven, dat Italië zich in de Middellandsche Zee in 'n onhoudbaren toe stand bevond. Die toestand heeft reeds te lang geduurd. Thans zegt Italië: het is ge- boeg. Italië moet de vrijheid en onafhanke lijkheid van zijn rijk verzekeren. Het moet baas zijn over zijn eigen zee. Het moet de hrie koorden absoluut doorsnijden. De Italiaansche aanspraken op Nice. •Xavoro Fancista" houdt zich bezig met de Italiaansche aanspraken op Nice. Het blad schrijft, dat het hier gaat om een stad, waar 50.000 Italianen wonen en die een volkomen'1 Italiaansch uiterlijk heeft en Italiaansche gebruiken toont. Haar tachtigjarig toebehoo- ren tot Frankrijk heeft 't Italiaansche karak er der stad niet vermogen te wijzigen. Van 1388 tot 1860 is Nice bijna onafgebroken Ita liaansch geweest. Na tachtig jaar wordt thans voor Italië het probleem van Nice in sijn geheel gesteld. Niemand twijfelt er aan dat het zal worden opgelost in overeenstem- tbing met het recht der natie. De betooging der studenten. Italiaansche t In verband met de betooglng der Italiaan sche studenten, die zich bereid hebben ver- „Wie Calais bezit, heeft den sleutel tot Engeland", zoo verklaarde men van bevoeg de Duitsche militaire zijde tegenover het D.N.B. In 1914 kon Engeland met de hulp van zijn bondgenooten. Frankrijk en Bel gië, de bedreiging van Calais door de Duit- schers nog ternauwernood afwenden. De tegenwoordige toestand, aldus zeide men verder, is voor Engeland aanzienlijk moei lijker. Het vooruitschuiven van het Duit sche front tot de Fransche kust beteekent, dat de tegenstander van zijn basis op het vasteland verdrongen wordt niet alleen, maar ook, dat, met het oog op de kracht van de Duitsche luchtmacht, de beheer- sching dezer voor Engeland vitale toevoer route ineenstort en daarmede, dat de Theemis wordt uitgeschakeld voor 't scheep vaartverkeer uit het Kanaal. Londen als de grootste haven met de hoogste capaciteit, die 40 procent van den geheelen Engelschen invoer ontving, zinkt daarmede practisch terug tot onbeduidendheid. Het gevolg daar van is een verdere overbelasting der Wes telijke Engelsche havens, welker capaciteit reeds geheel gebruikt wordt is. Ale buitcnlandsche militaire vlootexperts, die zich in den laatsten tijd in de buiten- landsche pers hebben uitgelaten over de ontwikkeling der gebeurtenissen, waren het er, zoo zegt men verder, over eens, dat de bezetting der Fransche Kanaalkust en de havens Duinkerken, Calais en Boulognc door de Duitsche troepen een doodelijke, onmiddellijke bedreiging van Engeland zou vormen, omdat de Duitsche luchtmacht van hieruit over de kortste trajecten voor aan vallen op Engeland beschikt. Verder wordt gewezen op het groote voordeel, dat verko- te trajecten voor de luchtmacht verminde ring van het brandstoffenverbruik en daar door weer de mogelijkheid tot vergrooting van den bommenlast met zich brengen. Bo vendien maakt die verkorting het mogelijk, dat in plaats van eens, meermalen per dag tot actie kan worden overgegaan. De snelle bezetting der belangrijkste ka naalhavens, Boulogue en Calais, heeft tot gevolg gehad, dat de mogelijkheid van in scheping der nog op Franschen grond staan de Britsche troepen sterk verminderd is. Uit mededeelingen van Duitsche waarne mers is bekend, dat de Engelschen in alle havens aan het Kanaal betrekkelijk veel scheepsruimte voor h"t wegvoeren der troe pen naar Engeland gereed gehouden hadden. klaard te strijden onder de bevelen van den Duce om het lot van het fascistische Italië te verzekeren, heeft de chef van den genera- len staf der fascistische militie een dagorder gericht tot de universitaire zwarthemden, waarin hij zijn voldoening tot uitdrukking brengt over deze betooging en zich er van overtuigd verklaart, dat de Italiaansche stu denten met al hun krachten zullen weten mede te werken aan de verwezenlijking van het groote doel van het fascistische rijk: Ita lië te bevrijden van de arrogante buitenland sche overheersching en het meester te ma ken van de zeeën. Dat is de reden voor den taaien tegenstand bij Calais. Indien er thans nog Engelsche troepen in Noord-Frankrijk zijn, is dat een voudig zoo te verklaren, dat zij niet meer alle op de gereed gehoucfeh schepen konden terugkeeren. De Duitsche luchtmacht heeft aan de nog in het vijandelijke gebied gele gen havenwerken epr> «Ie Fran^ch-Belgische kust ernstige schea. toegebracht. Bovendien echter heeft zij batterijen, die op de frontlijn vuurden, tot zwijge: gebracht en groote op pervlakten bosch, waarin dichte troepencon centraties van den tegenstander gemeld wa ren, in brand gestoken. Een rijksbureau ingesteld. Er wordt ingesteld een rijksbureau voor tabak en tabaksproducten. Het adres van dit bureau zal zoo spoedig mogelijk worden bekend gemaakt. Onder tabaksbedrijven wordt hier ver staan bedrijven, die tabak of tabaksproduc ten verhandelen, opslaan, bewerken, ver werken of vervaardigen, met uitzondering van die, welke tabaksproducten in het klein verkoopen, winkeliers dus. De bedrijven zijn verplicht hun voorraden op te geven en mo gen slechts bij speciale vergunning bewer ken of afleveren. Voorloopig wordt deze ver gunning aan alle bedrijven verleend, met dien verstande, dat de verkochte, afgelever de en gefabriceerde hoeveelheden per week niet meer mogen bedragen dan gemiddeld per week door het betreffende bedrijf aan eiken afzonderlijken afnemer in het jaar 1939 is verkocht of afgeleverd of door het betreffend bedrijf in het jaar 1939 gemiddeld per week is vervaardigd. Consentgeld. Er zal z.g. consentgeld worden geheven, met dien verstande, dat dit niet meer zai mogen bedragen dan procent van de netto-waarde der betrokken goederen. Het rijksbureau is bevoegd van de betaling, al dan niet onder door hem te stellen voor waarden, geheele of gedeeltelijke dispensatie te verleenen, met dien vei-stande, dat het minimum-consentgeld f 0.25 bedraagt. MET INGANG VAN HEDEN VERBODEN. 's-Gravenhage, 27 Mei: Het Departement van Handel, bekend, dat in verband met de be schikbare hoeveelheden koffie en thee binnenkort tot distributie van deze artikelen zal worden overge gaan. Ten einde er voor te kunnen zorgdragen, dat bij den aanvang van de distributie de winkeliers over voldoende voorraden beschik ken, is de aflevering en verkoop van thee en koffie aan den consu ment met ingang van Dinsdag 28 Mei geheel verboden. Met ingang van genoemden datum is voorts ook het koopen en het verkoopen en afleveren aan den handel ver boden, zonder de daarvoor ver- eischte schriftelijke vergunning. Deze verbodsbepalingen gelden ook voor het uitvoeren van reeds gedane bestellingen. Nadere mededeelingen betreffen de een en ander zullen ten spoe digste worden bekend gemaakt. Berlijn, 28 Mei (D.N.B.). De Duitsche bladen houden zich heden opnieuw bezig met de talrijke gruwelberichten welke door de vijanden van Duitschland verspreid wor den. Het doel van deze ophitsing, zoo schrijft de .Berliner Lokal Anzeiger", is, om tot el- ken prijs hulp van andere volkeren te krij gen en de bevolking in België en Frankrijk aan te zetten tot een wilden strijd tegen de Duitsche soldaten, teneinde de Duitsche weermacht moeilijkheden te bereiden. De .Berliner Boersen Zeitung" wijst in dit verband op het vermoorden van Duitsche vliegers door Fransche soldaten en consta- steert ten aanzien van deze schending van het volkerenrechte dat gcneraal-veldmaar- schalk Goering heeft aangekondigd elk af zonderlijk geval te zullen laten onderzoe ken. teneinde daaruit de noodige gevolgen te trekken. In tegenstelling tot den vorigen oorlog, zoo schrijft de „Voelkischer Beobach- ter", is Duitschland .zijn tegenstander ook de baas op het gebied van de oorlogvoering met het geschreven en gesproken woord. De Duitsche opheldering werkt met onweerleg bare feiten en zekere bewijzen. OPLEIDING VAJN VLIEGTUIGBESTUUR- DERS IN AMERIKA. Washington, 28 Mei (D.N.B.) In het ka der van het nationale defensieprogram heeft president Roosevelt gisteren het congres ver zocht om goedkeuring van opnieuw 32 mil- lioen dollar voor de opleiding van vliegtuig bestuurders voor de burgerluchtvaart. Reeds heeft het congres voor dit doeleinde vijf mil- lioen dollar uitgetrokken. ENGELSCHE LUCHTAANVALLEN OP NIET-MIL1TAIRE DOELWITTEN. Tot de steden waar vijandelijke bombar dementsvliegtuigen in den nacht van Zater dag op Zondag bommen op niet-militaire doelwitten hebben laten vallen, behoort ook het Duitsche Gulik. Het „Juelicher Kreis- blatt" meldt, dat te Selgersdorf door vijan delijke vliegers een aantal bommen zijn geworpen. Een huis werd door een bom ge heel verwoest, een ander zwaar beschadigd. Een persoon kwam om het leven, een twee de werd ernstig gewond. (D.N.B.) Pachter en verpachter houden hun rechten. De Departementen van Handel, Nij verheid en Scheepvaart en van Landbouw en Visscherij onder de al- gemeene aandacht, dat verschuldig de huur, en pachttermijnen van wo ningen, boerderijen en landerijen, behoudens ingeval van volstrekt en aantoonbaar onvermogen of van ge heel vergaan van het gehuurde of ge pachte, stipt op tijd behooren te wor den voldaan. Onverlet blijft het recht van huur ders en pachters om op grond van ge deeltelijk vergaan of van aanzien lijk mindere landbouwbedrijfsopbren sten (remissierechO vermindering van huur of parht aan den bevoeg den rechter te verzoeken. Het opperbevel der Duitsche weermacht deelt mede: Bij een aanval op de nog in vijandelijk be zit zijnde Kanaalhaven Ostende is het aan een onzer snelle booten gelukt een Britsche torpedojager met een torpedo te vernietigen. Bovendien werd door onze snelle booten voor Den Helder een vijandelijke onderzee boot tot zinken gebracht. Utrecht. Met ingang van heden, Dins dag 28 Mei zullen de autobussen over den Afsluitdijk slechts loopen tot Harlingen, zoodat vandaar per trein verder moet wor den gereisd. De dienstregeling luidt: Alkmaar vertrek: 8.00, 12.00, 16.00 en 18.00. Harlingen aank. 10.30. 14.30, 18.30 en 20.30. Harlingen vertrek 7.00, 9.00, 13.00 en 17.00. Alkmaar aankomst 9.30, 11.40, 15.30 en 19.30. WIE NOG MOGEN RIJDEN. Er is een nadere beschikking afgekomen voor de autobusdiensten in Noord'holland. Hier blijkt uit, dat voor diensten uit ons Noorderkwartier de volgende ontheffingen zijn verleend tot het afleveren en verbruik van motorbrandstof: N.V. „H.A.B.O." te Alkmaar: AlkmaarOudkarspelSchagen. AlkmaarNoordscharwoudeHoogwoud WinkelBarsingerhornMiddenmeet1Wie ringerwerfSlootdorp. N.V. Autobusdienst „Noordholland" te Alkmaar: Den Helder—Alkmaar. •N.V. „Atbonta" te Anna Paulowna: Den OeverAnna PaulownaDen Helder. N.V. „A.T.O.", te Utrecht: AlkmaarLeeuwarden. Met bekwamen spoed is men bezig de gebie den, die onder water waren gezet, weer droog te leggen. Op nevenstaande toto ziet /nen een drijvende pompinstallatie aan het werk, die reeds menige kubieke meter water heeit doen verhuizen naar de plaats, waar het thuis hoort en waar door al weer heel wat land boven water is ge komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1