Hoe krijg ik mijn grasland
weer goed?
Regeling zaaizaad, pootgoed
en st'kstofmeststoffen
De I PK. havermotor
in eeiejeisteld
De Kaasmarkt
Hen vreemdsoortig „huwelijksbootje"
paarden voor de
De inundatie schade
Uitbreiding
autobusdiensten
BRUIDSAUTO
Eerst maaien en de
rommel er af
Ga toch omweiden
„SCHNELLBOOTE"
VALLEN AAN
Militaire paarden
worden uitgeleend
Wordt de kazerne
niet afgebouwd?
Uit Alkmaar
Muggen aan den
IJsselmeerdijk
Marktberichten
O'ficleele Publicatie van het Rijksbureau
voor de voedselvoorziening in oorlogstijd
Men is er aan gewend geraakt, dat een
„huwelijksbootje" bestaat uit een vigelante
jnet twee paarden, koetsier en palfrenier of
wet uit een blinkend gelakte limousine die
het bruidspaar met zachtspinnende motor
naar de trouwzaal voert.
Maar aan het wonderlijke allegaartje dat
Donderdag voor 't. raadhuis te Schagerbrug
stopte, moet men nog wat wennen. Prac-
tisch is het wel en hier geldt wel het
spreekwoord „(Benzine)armoe zoekt list,
waar de rijke (automobilist) niet van wist."
De heer Johannes van 't Zand was zoo listig,
spande één paard voor de bruidsauto en
twee paarden voor de autobus om de tal
rijke familie te vervoeren.
Talrijk, omdat twee zusters de dames Ko
nijn op denzelfden dag in het huwelijk tra
den en dus twee families van bruigoms kant
aanwezig waren. Men vermaakte zich uitste
kend en welgemoed trok het gezelschap na
het voltrekken van het burgerlijk huwelijk
weer verder.
Tot nog toe is er weinig of niets gezegd
noch gepubliceerd óver het grasland dat
was geïnundeerd.
Nu langzamerhand dit land weer boven
water komt vragen vele gebruikers zich af
wat er nu allereerst dient te geschieden.
Voorop moet staan dat het water zo goed
en zo snel mogelijk kan afvloeien. Men zal
hier en daar goed doen de uiteinden van
de greppels eens na te zien. Waar het land
hol ligt dient men te zorgen dat aldaar ge-
Vormde plassen zo snel mogelijk van het
Overtollige water worden verlost.
Waar het water wat lang op het land
Keeft gestaan of waar brak water was ge
bezigd komt het grasgewas miskleurig te
voorschijn.
In het algemeen eten de dieren dit gewas
niet graag; soms is door de vegetatie van
algene en soort vilt laag ontstaan.
Wil men de normale toestand zo snel mo
gelijk terug zien te krijgen dan moet van
de hier bedoelde percelen het miskleurige
gewas worden verwijderd.
Het beste is in deze gevallen het
land, zodra dit begaanbaar is, te
maaien. De rommel moet er eerst
af alvorens er iets beters voor in
de plaats kan komen.
Men moet hieraan beslist de no
dige aandacht schenken, anders
vertraagt men het herstel!
Land dat al behoorlijk was af
geweid is dikwijls niet op deze ma
nier op te knappen. Toch zal men
dan ook wat moeten doen om de
nog aanwezige goede grassen weer
op gang te helpen.
Nadat dit land goed is afge
droogd is het verstandig de ketting-
egge er over te halen. Men verbreekt
enigszins de dichtgeslagen boven
grond en brengt op die manier weer
wat lucht in de bodem.
Daarnaast dient men niet zuinig
Ie zijn met de toediening van stik
stof. Niet alleen op het te bowi-dcn
land, maar ook op nog te hooien
Percelen.
Indien men nu stikstof kan geven naar 2
300 kg kalkammonsalpeter per ha, is
et zeker mogelijk na half Juli, begin Au
gustus nog een aardig sneedje hooi te
Winnen.
De periode van de snelste groei is toor
grasland spoedig voorbij. Men moet dus
extra zuinig omgaan met het nog bereik
bare.
Wie nog niet aan het omweiden was be
gonnen mag het nu niet meer uitstellen.
Op de kleine percelen kan men veel beter
profiteren van het grasgewas; indien men
de mestplakken telkens op tijd slecht
houdt men ook goed gelijkmatig land. Boven
dien wordt, bij omweiden do kans op een
ruimer hooi areaal veel groter.
Vooral in die gevallen waar men door
inundatie hooiland heeft verspeeld is het
zaak niet te licht te denken over de komen
de stalperiode.
Alles moet nu gezet worden op de win
ning van stalvoeder. Men kan nog beter
wat krap in z'n weiland zitten dan de
winter te moeten ingaan met een absoluut
tekort aan hooi.
Men kan in dit opzicht niet teveel voor
zorgen treffen.
Indien men telkens né het afweiden wat
stikstof gaat geven kan men met een klei
ner weide areaal toe.
Na hooien in Juli of Augustus moet de
stalmest op deze percelen worden gebracht.
Men krijgt dan nog een behoorlijke naweide
in September.
Mocht niet direct alle benodigde stikstof
beschikbaar Zijn dan moet men niet vol
staan met een afwachtende houding, maar
zich geregeld op de hoogte stellen van het
tijdstip waarop wel weer voldoende kunstr
mest wordt aangevoerd.
Hoe later in de zomer des te zwaarder
moet de stikstofgift zijn. Indien men nu kan
volstaan met 200 kg kalkammonsalpeter per
ha, dient met in Augustus voor eenzelfde
resultaat 3 balen te geven. Wil men in
September nog kuilen dan is 400 kg per ha
niet teveel.
Al is deze uitgave aan stikstof misschien
hoog te noemen, indien men in de winter
zonder voeder zit zijn de lasten enorm veel
zwaarder.
Wie nog gelegenheid heeft wat hooi of
gras te winnen van slootkanten, wegber
men e.d. doet verstandig ook deze „kleinig
heden" te reserveren.
Laat geen gras verloren gaan, we heb
ben het straks bitter nodig.
De Productie Commissaris
voor Noord-Holland.
Ir. G. J. LIENESCH.
Het vernietigend werk der zee
stuka's.
Een buitengewoon groot aantal transport
en bewakingsschepen en torpedoboot jagers
waartusschen loggers, kustzcilschepen en
visschersvaartuigcn. bevolken sinds dagen
het Engelsche Kanaal om manschappen en
materiaal van het Verslagen Britsche expedi-
tieleger in veiligheid te brengen op het
eiland. Duitsche vliegtuigen vallen deze op-,
eenhoopingen onophoudelijk aan en worden
daarbij gesteund door Duitsehe „Schnell-
bootc". In een ooggetuigeverslag, dat door
het D.N.B. ontvangen werd, wordt de vol
gende beschrijving gegeven van zoo'n aanval
van een Duitsche Schnellboot:
Ken lichte nc\el hangt aan den Westelij
ken horizon. Onze booten liggen naast el
kaar en wachten op het bevel om uit te va
ren. Daar komt het bevel: reeds slaan de
motoren aan. onder de uitgestooten gassen
krult het water, het geweldige geronk van
de draaiende motoren dreunt door de lucht.
Dan begint de tocht naar de zee, spoedig
verdwijnt de kust uit zicht. De vaart gaat
naar het Zuiden. Als de schemering invalt
zien wij een rood vuurschijnsel aan de he
mel. Een dof gedondei rolt in de verte van
de plaats waar in deze uren de groote slag
in het Westen het einde nadert.
Zwarte schaduw vooruit.
„Een zwarte schaduw vooruit", meldt de
uitkijk. Nog is niet te onderscheiden wat
zich voor ons bevindt. Het donkere beeld
komt op ons af. Dan duikt een andere scha
duw op, zoo plotseling, dat niemand er toe
komt om te schieten.
Enkele minuten later herkent men vijan
delijke motortorpedobooten; korte gedrongen
Britsche „Schnellboote", met een naar ver
houding hoog boord De bewakers en trans
portschepen gaan hun weg en vermoeden
niet, wat hier ronddrijft. Met de rust is het
hier thans voor de paar nachtelijke uren
gedaan. Ook in de lucht heerscht bedrijvig
heid. Het vallen van de eerste lichtbom
doet ons bijna onsympathiek aan. Dat schij
nen anderen ook te vinden, want nu vangt
een vuurwerk aan, van een kleurenpracht,
waarvan men zich nauwelijks een voor
stelling kan vormen. Van alle kanten sui
zen de lichtkogels naar den nachtelijken
hemel. Het vuren is nutteloos. Het wordt
rondom weer donker en stil.
Voor ons weer een schaduw. Zij wordt
grooter en grooter. Maar ze is geen torpedo
waard; dien sparen wij voor een vetter hapje
Steeds dichter naderen wij elkaar. Reeds
kunnen wij de gestalten aan dek onderschei
den. Op twintig meter afstand gaan wij aan
het bewakingsschip voorbij. En nu komt een
verrassing voor hen daarboven, waarop wel
niemand verdacht Is.
Handgranaten als begroeting.
Handgranaten vliegen als middernachtclij
ken groet aan dek, als was dit in den oor
log ter zee zoo gebruikelijk en de natuur
lijkste zaak van de wereld.
Daar hebben we een uitgezocht wild in het
vizier van onze torpedo's. De lanceerbuizen
zijn vast ingebouwd. Evenals bij het Sturz-
kampfvliegtuig, moet met de machine go
richt worden. Dan komt het commando
„los". Vele seconden verloopen, daar heeft
hij zijn doel getroffen. Het Ls een transport
schip van ongeveer drie duizend ton. Voor
een onderzeeboot daar buiten In den han
delsoorlog geen overweldigende bult. maar
hier, waar het schip tot ver over zijn lading-
merk volgepropt is met soldaten en het
waardevolste materiaal een vette hap. Een
doffe slag, een hooge steekvlam zijn gelijk
tijdig het resultaat van ons vernietigings
werk.
Bijna iedcren nacht, dien wij hier zijn, het
teeken voor Engeland, dat de Duitsche
Schnellboot en de „Stukas" van de zoo" aan
't werk zijn.
zaken leveren tegen inwisseling van de bon.
Naderhand kan de leverancier de bon be
taalbaar stellen bij het Rijksbureau voor
Voedselvoorziening in oorlogstijd.
Voor de levering van stikstof is het no
dlg tevens kunstmestbonnen over te leg
gen. Deze laatsten worden op aanvrage ge
leverd door het bureau van den Voetjsel
commissaris te Alkmaar, en wel naar een
maximum van GO kg. zuivere stikstof per
ha. De op deze wijze te leveren goederen
worden naderhand weer verrekend met de
nog te treffen schaderegeling.
Van de stikstofregeling kunnen eveneens
gebruik maken degenen welke geëvacueerd
vee in de kost hebben gehad.
De Provinciale Productieccmimissaris, Ir.
G. J. Llenesch, schrijft ons:
Teneinde een zo snel mogelijke voorzie
ning te krijgen in de behoeften aan poot
goed en stikstofmesUtoffen in de geïnun
deerde gebieden in het ambtsgebied Noord-
Holland is de volgende regeling getroffen.
Belanghebbende graslandgebruikers en
akkerbouwers kunnen per omgaande de no
dig geoordeelde hoeveelheden zaaizaad,
pootgoed en stikstof aanvragen bij onder
getekende of bij de assistenten welke onder
de landbouwvoorlichtingsdienst ressorteren.
Na deze aanvrage wordt een bon toege
zonden.
Deze bon geldt als betaalmiddel en als
vervoerbewijs.
De handelaar kan de op de bon vermelde
(Van onzen Haagschen correspondent).
Door de plotselinge benzineschaarschte
na de oorlogsdagen, is hier te lande ook
de 1 P.K.-havermotor in eere hersteld. In
de Residentie tronen de oude, haast verge
ten aapjeskoetsiers, onaandoenlijk als oen
Boeddha, weer op de bok van voorhistori
sche open rijtuigen, die herinneren aan
goede oude tijden, die nu wel héél ver
\chter ons schijnen te liggen; er liggen
immers al twéé oorlogen tusschen toén en
nü
Er is natuurlijk een tekort aan vrachtwa-
MINIMUMPRIJZEN ZOETWATERVISCH.
's Gravenhagc, 31 Mei. Het Rijkbureau voor de Voed
selvoorziening in oorlogstijd deelt, met verwijzing naar de
desbetreffende bekendmaking mede, dat met ingang van
1 Juni voor de aflevering van de hieronder genoemde
zoetwatervischsoorten door visschers aan afnemers de na
volgende minimumprijzen zijn*vastgesteld:
Kleine zeelt van een gewicht van min
der dan 400 gram per stuk 12 ct. per V* kg.
Zeelt van een gewicht van ten minste
400 gram per stuk 10 H ct. per H kg.
Kleine brasem
Kleine blei van een gewicht van min
der dan 300 gram per stuk, voorn,
kolblei en andere soorten witvisch
Groote blei van een gewicht van ten
ten minste 500 gram per stuk
Karper
Snoek
Snoekbaars
Baars
Aal van een gewicht van ten minste
4 ct. per 'A kg.
4 ct. per Vi kg.
7 ct. per kg.
11 ct. per 'A kg.
14 ct. per 'A kg.
WA ct. peh 'A kg.
7 ct. per 'A kg.
330 gram, per stuk
50 ct. per lA kg.
gens, platte karren en dergelijke vervoer
middelen en daarom hebben vele onderne
mende vervoerders paarden voor hun vracht
auto's gespannen.
Maar er waren aanvankelijk ook te
weinig paarden doch geleidelijk ziet men
het aantal rossinanten in de stad toenemen.
Voor een deel worden ze geleend van
het Militaire Algemeen Paarden Depót dat
ingericht is in de eerste mobilisatiedagen in
de twee groote tentoonstellingshallen en op
eend er terreinen van „Houtrust". Hier wer
den, toen ons leger capituleerde, nog ruim
1000 paarden verzorgd als reserve voor de
bereden wapens en militaire transporten.
Eenige transportondernemers vroegen ver
leden week, of men geen paarden kon ter
leen krijgen, hetgeen Maandag geschiedt is
en er bleek zóóveel animo te bestaan, dat
overste Boogaert thans aan het hoofd staat
van een uitleen-bedrijf dat reeds bijna 200
paarden omvat. D® paarden worden afge
staan van 7 tot 19-uur en krijgen voer voor
dezen 12-urigen werkdag mee. „Hourust"
levert er ook de tuigen bij.
Verhuizers, warenhuizen en andere onder
nemingen maken maar al te gaarne gebruik
van deze kostelooze paardentractie en zoo
kan men de legerpaarden thans voor aller
lei auto's gespannen zien. Zelfs de diners
van de „Witte" worden op deze wijze aan
huis bezorgd.
Natuurlijk wordt er nauwkeurig op toe
gezien. dat de paarden goed verzorgd en
niet afgebeuld worden en ook wordt er te
gen gewaakt dat b.v. werkloozen met be
hulp van gratis paarden een nieuw be
drijfje stichten.
Met goedvinden van de Duitsche autori
teiten is ook reeds een 60-tal paarden voor
den landbouw afgestaan.
Verschillende diensten in ons
Noorderkwartier bijgevoegd.
In de opgave voor Noordholland worden
de volgende wijzigingen en aanvullingen
aangebracht.
N.V. H.A.B.O. te Alkmaar: Sehagen—Bar-
singerhorn. H. J. W. Wijst te Den Helder:
Den Heider-Huisduinen. J. van Scheyen te
Callantsoog: Schagen-Stolpen-Callantsoog-
Groote Keeten- 't Zand.
Toegevoegd wordt: A. Medemblik-Nieland-
Almersdorp-Middenmeer-Wieringerwerf-
Siootdorp-Dc Haukes,-Den Helder
N.V. A.T.O. te Utrecht: Alkmaar-Leeuwar
den wordt beperkt tot Alkmaar-Harlingen.
STILTE AAN DE KORENBEURS.
Evenals de vorige week, was 't ook gisteren
zeer stil aan de korenbeurs. Er werd druk
gepraat, doch nauwelijks iets verhandeld. De
tijd voor het zaaigoed is nog niet gekomen,
voor de vrije gewassen bestond geen kooplust
terwijl in veevoer geen handel was, daar de
boeren geen beschikking hebben over witte
bonnen.
Daarnaast blijft de algemeene toestand
zoo onoverzichtelijk, dat men er zich niet
over behoeft te verwonderen, dat de ware be
drijvigheid nog ontbreekt.
Zoo niet, wat dan?
Toen, voor het eerst na eeuwen,
met de komst van het tweede regi
ment luchtdoelartillerie. Alkmaar
weer een garnizoen kreeg, werd
reeds spoedig een begin gemaakt
met den bouw van de kazerne, waar
in het regiment zou worden gehuis
vest.
Bij den aanvang van den oorlog
was het bouwterrein opgehoogd en
waren de fundamenten voor het
nieuwe gebouw aangebracht, eenen
werk, waarvoor eenige duizenden
tonnen beton voor zijn vorbruikt.
Sedert eenigen tijd rusten de
werkzaamheden. Bij navraag werd
ons medegedeeld, dat omtrent den
afbouw niets bekend is. Voor bouw
terrein kan de grond inmiddels
moeilijk worden gebruikt, omdat de
fundamenten daarbij een beletsel
van beteekenis vormen.
WIER1NGERMEER
De markt begon onder nooit gekende om
standigheden. Bij den aanvang wist men
namelijk niet, of er verkocht zou worden.
In den loop van den Donderdag was een
bericht uit Den Haag gekomen, waarbij
werd medegedeeld, dat men met den han
del diende te wachten, totdat omtrent de
prijzen de noodige voorzieningen waren ge-
troflen. Bij de opening van de markt waren
deze gegevens nog niet binnengekomen en,
wijl men niet wist oi de aanwijzing dwin
gend was, dan wel of men te doen had met
een.raadgeving, werd eerst getracht in ver
binding te komen met Den Haag. Ten slot.
te werd bekend gemaakt, dat de verkoop
voortgang kon vinden, dat echter omtrent
de prijzen, waarvoor door Duitschland zou
worden afgenomen nog niets kon worden
medegedeeld.
De verkoop was daarop betrekkelijk leven
dig. De prijzen liepen gedurende de markt
zelfs op. Werd aanvankelijk voor kaas van
goede kwaliteit f 19.— k f 19.50 betaald, la
ter bedroeg de middenprijs ongeveer f 20.—
a f 20.50. De hoogste prijs lag met f 21.50
anderhalve gulden boven de vorige weck.
De aanvoer bleef met c.a. 95.000 Kg. vrij
wel stabiel. Men moge daarbij echter be
denken. dat in de overeenkomstige week
van het afgeloopen jaar de aanvoer 111.000
Kg. bedroeg.
De hoogere prijs steunde gedeeltelijk op
de overweging, dat de laatste dagen de voor
raden sterk zijn geruimd. Voor export naar
Duitschland zouden ongeveer, genomen over
geheel Nederland. 2000 ton in aanmerking
zijn gekomen. Daarnaast leent de betere
graskaas van dit oogenblik zich uitstekend
voor bewaren. Bii de algeheele onbekend
heid omtrent de prijzen, die straks zullen
worden gegeven bij export, spreekt hot van
zelf. dat de speculatieve factor zich sterk
deed gevoelen.
Ze zijn er weer, de zoo gevreesde, maar
ongevaarlijke langpooten.
In dikke wolken zweven ze boven den
IJsselmeerdijk, tot groot verdriet van de
menschcn, vooral van de wielrijders, die er
soms groote hinder van ondervinden.
Laat ons hopen, dat de plaag niet zoo
hevig zal worden als in het begin der af
sluiting, toen het verkeer er zooveel narig
heid van ondervond.
Nu motortractie vrijwel is uitgesloten, zou
een ernstige muggenplaag het nog restee-
rende verkeer ernstig kunnen ontwrichten.
Spoedig zal thans wel blijken, of het
evenwicht tusschen do larvenverslindende
visch en het muggengebroed door den streu
gen winter is verbroken.
Laat ons het beste er van hopen!
ALKMAAR, 31 Mei.
Alkmaarsche Exportveiling. Aan de
groentenveiling werden heden besteed de
volgende prijzen: aardappelen per 100 Kg.
f 18. aardbeien per 100 doos f 1618, an
dijvie per 100 Kg. f 5—12.50. asperges per
100 bos f 1546. bloemkool 1 per 100 stuks
f 14—21. bloemkool II f 7—11. kropsla f 1.50
—2.60, komkommers f 5.5011. prei per 100
Kc. f 33.80. peterselie per 100 bos f 3.60—
4.20. perziken per stuk f 5. postelein, per
bak ie f 0.20. neulen ner 100 nond f 22. ra
barber per 100 bos f 13, raapstelen f 0.50
1.30. radijs f 1—4.60. =elderie f 0.50—1.80,
spinazie per bak f 0.241.30. snilbooncn
per 100 pond f 24. dubbele spercieboonen
f 21 tomaten f 17—20. uien ner 100 Ke
f 7.80. wortelen per 100 bos f 7—14. witlo'
I ner 100 pond f 4.6O-7.G0, witlof II f 2.5<
-3.60.
ALKMAAR, 31 Mei.-
Kaasmarkt. Aangevoerd 28 stapels,
zijnde 9500 Kg.: Fabriekskaa? kleine f21.50.
Boerenkaas kleine f 22 per 50 Kg. Handel
goed.
BROEK OP LANGENDTTK 1 Jnni.
Aanvoer: 400 Kg. aardannelen 17.40
17 60. direl'ngen 17.60—18. kleine 14.00—
15.30. 1625 Kg. kroten f 1.40. 800 hos ra'iar-
her 1 10. 3500 Kg. Deensrhe witte kool 2.50.
1575 Kg tomaten: A 31—31.70, B 33.10, C
30.70. CC 20.10.
NOORDSf" 4r>«roiT)E. 1 Juni.
Aanvoer: 3S00 Kg. uien 7 30-3.40. grove
7.708, 1800 Kg. nrei 3.1200 Kg. Deen-
sche witte kool 2.50—3.40.