In het geheele Fransche wereldrijk
de wapens neer
Fransche vloot
wordt opgelegd
Rotterdam s herschepper ziet vèi vooruit
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN "HOLLANDS NOORDERKWARTIER
In Compiègne werd overeengekomen:
Een plan met drie
kernpunten
Dit jaar geen
Geen algemeen
uniformverbod
meer
Maximumprijzen
aardappelen
opgeheven
De verlichting van
auto's en rijwielen
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
WOENSDAG
26 JUNI 1940
68e JAARG. No 8960
Reeds rekening
gehouden met
een toestand over
500 jaar
HOLLANDSCHE NIEUWE
Veldpostdienst wordt
Donderdag opgeheven
ill
HE LDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg.-Mlf Hollands Noorderkwartier N.V. te Deo Helder
alsmede voor de vaarwaterbebakening
de kustlichten.
Voor alle radiozendstations op Franschen
bodem geldt een onmiddellijk zendverbod
Alle krijgsgevangenen zoowel als civiele
gevangenen, die gearresteerd zijn wegens
een daad ten gunste van het Duitsche Rijk,
moeten in vrijheid worden gesteld.
Ten aanzien van reeds buiten Frankrijk
gebrachte gevangenen, benevens van niet
transportabele zieke en gewonde Duitsche
krijgsgevangenen, moeten nauwkeurige lijs
ten worden voorgelegd met opgave van hun
verblijfplaats. Het toezicht over de zieke en
gewonde Dutische krijgsgevangenen neemt
het Duitsche opperbevel op zich.
De in Duitsche krijgsgevangenschap zijn
de leden der Fransche weermacht blijven
tot het sluiten van den vrede krijgsgevan
genen.
Als de Fransche regeering de door haar
aanvaarde verplichtingen niet nakomt, zal
de Duitsche regeering te allen tijde het
recht hebben met onmiddellijk effect het
wapenstilstandsverdrag op te zeggen.
De voornaamste artikelen van het Duitsch-
Fransche wapenstilstandsverdrag zijn:
Zoowel in Frankrijk als in de Fransche ko
loniën, protectoraatgebieden en mandaten
worden de vijandelijkheden gestaakt.
Een belangrijk deel van het Fransche
grondgebied, als ongeveer aangegeven op
nevenstaand kaartje, wordt, ter beveiliging
van de belangen van het Duitsche Rijk, be
zet. De kosten der bezetting worden door
Frankrijk gedragen.
De Fransche regeering krijgt het recht
haar zetel te kiezen in het niet bezette ge
bied, dan wel die te verleggen naar Parijs,
in welk geval de Duitsche regeering de
Fransche alle faciliteiten zal verleenen.
De Fransche weermacht te land, in de
lucht en ter zee wordt ontwapend en naar
huis gezonden, met uitzondering van een
heden, welke ter beschikking moeten blijven
voor de handhaving van de binnenlandsche
P/-de.
Het belangrijke vraagstuk van de Fran
sche vloot, dat van groot belang is voor de
voortzetting van den strijd tegen Engeland,
wordt in een afzonderlijk artikel behandeld.
Met uitzondering van een deel, dat
aan de Fransche regeering ter be
schikking gesteld wordt voor de
waarborging van de Fransche belan
gen in het koloniale Rijk, wordt de
geheele Fransche oorlogsvloot on
der Duitsche resp. Italiaansche con
trole ontwapend en in nader aan te
wijzen havens opgelegd.
Daarbij verklaart de Duitsche regeering,
evenals trouwens de Italiaansche, plech
tig, dat zij niet van plan is de Fransche oor
logsvloot voor haar doeleinden te gebruiken
en tevens, dat zij niet voornemens is bij het
sluiten van den vrede een eisch op de Fran
sche oorlogsvloot te doen gelden.
De Fransche regeering zal aan Fran
sche onderdanen verbieden in dienst van sta
ten, met wie het Duitsche Rijk nog in oor
log is, tegen dit Rijk te strijden. Fransche
onderdanen, die in strijd hiermede handelen,
zullen door de Duitsche troepen als leden
van vrijscharen worden behandeld.
Fransche koopvaardijschepen, die zich in
Fransche handen bevinden, mogen tot nader
order niet uitloopen. Schepen, die zich bui
ten Fransche havens bevinden, zullen dooi
de Fransche regeering worden teruggeroe
pen of bevolen in neutrale havens binnen
te loopen.
Geen vliegtuig mag vanaf het oogenblik
der onderteekening van het verdrag meer
starten, terwijl de in het onbezette gebied
aanwezige vliegvelden en grondinstallaties
van het luchtwapen, onder Duitsche resp.
Italiaansche controle zullen worden ge
plaatst.
De Fransche regeering is verplicht alle in
het onbezette gebied aanwezige vreemde
vliegtuigen ter beschikking te stellen, resp.
te verhinderen, dat ze verder vliegen. Zi.
moeten gezonden worden naar de Duitsche
Wpprmarht
De Fransche regeering verplicht zich alle
havens, industrieele installaties en werven
in den huidigen toestand te laten, en op
geenerlei wijze te beschadigen of te ver
nielen.
Deze zelfde bepaling geldt voor alle ver
keersmiddelen. wegen, spoorwegen en bin- ae "«rederingen in. Wat
nenscheepvaartwegen, voor het telefoonnet 1 houdt ingrijp
en I De zware blokjeslijn op bovenstaande
kaart welke loopt vanaf de Spaansche grens
het Koorden in en bij Angers ombuigt naar
het Oosten tot aan de Zwitsersche grens,
geeft ongeveer de grens aan tusschen het
door de Duitschers ingevolge het Verdrag
van Compiègne te bezetten gebied en het
onbezette gebied van Frankrijk.
Het door Duitschland te bezettten rebied
ligt ten Noorden en ten Westen van deze lijn.
LUCHTALARM TE LONDEN.
Voor het eerst sedert het
van den oorlog.
begin
Londen, 25 Juni. (Reuter). Even na mid
dernacht hoorde men in het Zuid-Westen
van Engeland het geluid van vliegtuigmoto
ren. De machines vlogen in Noord-Westelij
ke richting en wierpen bommen uit. Het
aantal dooden staat nog niet vast. Heden
morgen werd te Londen voor het eerst se
dert het begin van den oorlog luchtalarm
gemaakt.
De oude havens en de drie groote
pleinen, die het stadsbeeld be
heer schen, behouden.
Drie belangrijke vraagstukken, aldus ver
telt de heer Ir. Witteveen, ontwerper van
het plan tot wederopbouw van 't verwoeste
gedeelte van Rotterdam, aan een redacteur
van het AN.P.. drie belangrijke vraagstuk
ken treden bij het plan op den voorgrond
Zij zijn van fundamenteele beteekenis.
L Hoe moet de nieuwe stadsvorm eruit
zien?
2. Hoe wordt het spoorweg vraagstuk op
gelost?
3. Wat moet gebeuren om overstrooming
te voorkomen?
Ten aanzien van eerstgenoemde moeilijk
heid, zeide de heer Witteveen, dat hij heeft
gemeend een plan te ontwerpen, waarbij de
Nieuwe binnenstad hetzelfde karakter za
'hebben als vroeger. Het spreekt ln^s°hen
vanzelf, dat het moet worden aangepast aan
en bin- de behoeften van het moderne verkeer Dit
betreft het spoorwegvraagstuk heeft de heer
Witteveen gemeend het-Maasstation te kun
nen opheffen door de spoorwegverbinding
Gouda-Rotterdam bij Nieuwerkerk in weste
lijke richting te doen afbuigen, en door Kra-
lingsche plas en langs de openbare begraaf
plaats en Rotte te leiden naar 't Delftsche-
poortstation. Op deze wijze zou men een cen
traal station krijgen met drie radiaal uit
de stad stralende spoorwegen. Wat betreft
het derde vraagstuk het gevaar voor over
stroomingen hierinnerde de heer Witte
veen er aan, dat de bestaande rivierdijk ligt
op gemiddeld 4 meter pl. R. P. op dit oogen
blik is dat nog wel voldoende, maar nu doet
zich het zeldzame geval voor, dat de zeespie
gel elke 100 jaar 20 c.m. stijgt. Ov r 500 jaar
zal de zeespiegel dus 1 nieter gestegen zijn.
Dit bteeekent dat over 500 jaar de dijken, die
nu nog goed zijn, minstens 1'meter moeten
worden verhoogd, omdat de stad anders bij
stormvloeden kan overstroomen.
Nu reeds twee meter hoogerl
De heer Witteveen is van oordeel, dat
nu toch een nieuwe binnenstad gebouwd
moet worden de rivierdijk minstens tot
6.10 R.P. moet worden verhoogd. De be
staande dijk zou dus twee meter moeten wor
den verhoogd. De heer Witteveen heeft ge
tracht een andere oplossing te zoeken. Hij
heeft deze gevonden door de oude dijk. die
midden door de oude stad loopt, te elimi-
neeren en direct langs de rivier een nieuwe
dijk te ontwerpen met een zoodanig dwars
profiel, dat een gedeelte dijk, ter breedte
van 20 meter, op 4 meter R.P. komt te lig
gen en een gedeelte, ter breedte van plus 30
meter, op 6.25 R.P. De heer Witteveen
heeft deze oplossing gekozen, omdat de nieu
we dijk dan tevens diens kan doen als een
groote en grootsche boulevard, waaraan een
daarmede in karakter en afmeting passende
bebouwing komt.
Oude havens behouden.
De oude havens zijn in het plan van den
stadsarchitect behouden gebleven, deels uit-
(Van onzen Haagschen correspondent.)
Uit Scheveningen komt het weinig
vreugde verschaffende bericht, dat er
dit Jaar wel geen sprake zal zijn
van „Hollandsche nieuwe". Tenzij
het binnen de maand vrede zou zijn
tusschen Duitschland en Engeland,
kan er dezen zomer geen sprake
meer zijn van een eenlgszins betee-
kenend uitvaren van de haring
vloot. Er wordt thans, zooals gemeld,
alleen ter kustvlsscherij uitgevaren
en het Iaat zich aanzien, dat voorloo-
plg de Noordzee veiliger gebied is
voor de haringen, dan voor derzel-
ver professioneels belagers. Er zul
len dus wel geen rood-wit-blauwe
vlaggetjes aan de karren der détail-
listen van het onvolprezen zeebanket
komen te wapperen, maar er ls nog
wat koelhuisharing en die smaakt
vaak bijna even lekker en wie zou
op Maandagochtend zelfs het ver
schil proeven?
Men vraagt ons, hoe het, onder de
werking van de dezer dagen afge
kondigde verordening betrefiende
de handhaving van de openbare orde
en de bevoegdheden van de secre
tarissen-generaal, staat met het uni
formverbod. De zaak ls zoo, dat de
desbetreffende bepaling, art. 435a,
Wetb. van Strafrecht, voortaan al
leen nog geldig is, Indien de bevoeg
de procureur-generaal, fungeerend
directeur van politie, een verbod in
den geest van genoemd artikel uit
vaardigt. Het vroegere, algemeens
uniformverbod is dus verdwenen, al
dus buiten werking getreden, en
herleeft slechts wanneer en voor zoo
ver een procureur-generaal een
nieuw verbod voor een bepaald ge
bied noodig oordeelt.
De veldpostdienst wordt op 27 juni a.s.
definitief opgeheven. Op den avond van
dien dag wordt ook het thans nog in dienst
zijnde hoofdexpeditiekantoor van de veld
post te ^-Gravenhage gesloten.
Correspondentie met veldpostadres, welke
na 26 Juni in de brievenbussen wordt aan
getroffen, wordt zoover mogelijk, aaan de
afzenders teruggezonden. Aangeteekende
stukken met veldpostadres worden van de
zen datum af niet meer ter verzending aan
genomen.
gebreid. Ook de oude stadsdriehoek de
twee groote boulevards Coolsingel en Goud-
schesingel. alsmede de drie hoofdpleinen
Hofplein, Beursplein en Oostplein is in
't nieuwe plan gehandhaafd, zij het in groo-
tere afmetingen. Het verkeer tusschen lin
ker- en rechter Maasoever zal blijvend ge
bruik maken van de bestaande oeververbin
dingen, die daartoe verbreed en vernieuwd
moeten worden. De heer Witteveen heeft
voorts de nieuwe verkeersbrug rechtstreeks
in verbinding gebracht met het Beursplein,
waardoor het verkeer, dat van het zuiden
Rotterdam binnenkomt, direct op het Beurs
plein en dus in het centrum van Rotterdam
wordt geleid.
Critiek.
Er zijn eenige elementen in dit plan, die
ongetwijfeld aanleiding zullen geven tot ve
lerlei critiek, o.a. de nieuwe spoorwegver
binding Gouda-Rotterdam, die mogelijk de
schoonheid van de Kralingsche plas in ge
vaar kan brengen. De aandacht der publieke
opinie voor deze vraagstukken zal door de
betreffende autoriteiten ongetwijfeld op hoo
gen prijs worden gesteld.
Het rijksbureau voor de voedselvoor
zienlng ln oorlogstijd maakt bekend,
dat met ingang van 24 Juni 1940
geen maximum-prijzen voor aardap
pelen meer zullen gelden.
Tevens wordt bekend gemaakt,
dat met ingang van dienzelfden da
tum de aardappelsoorten Roode Star,
Furore, alsmede Zeeuwsche bonten
en -blauwen wederom vrij kunnen
worden afgeleverd.
Binnenkort nieuwe richtlijnen.
Naar wij vernemen ligt het in de
bedoeling binnenkort in verband met
de luchtbeschermingseischen richt
lijnen vast te stellen voor de ver
lichting van auto's en rijwielen.
FRANSCHE ACADEMIE TE ROME
GECONFISKEERD.
De Villa Medici, die Fransch
staatsbezit is en waarin tot dusver
de Fransche academie te Rome was
gevestigd, is op grond van de oor-
logswet met alle voorwerpen van
waarde binnen haar muren en met
het meubilair in beslag genomen.
De intact gebleven meelfabriek te Sas van
Gent werkt op volle kracht, zoodat dagelijks
groote hoevelheden worden afgeleverd
Mejuffrouw J. van Engelen in actie bij
het schoonspringen tijdens de nationale
zwemwedstrijden, welke in het Amstel-
parkbad te Amsterdam gehouden
werden ten bate van Rotterdam