Vlieg er s uitt De millioenenerfenis puinruimen van den veldmaarschalk te Rotterdam Autodief veroorzaakt ongeluk I- S00W6 De nieuwe broodbonnen Het Eogelsche bomaanval bij Arnhem Schuilqeiegenbeden (c Rotterdam Droevig ongeluk op het IJ Tot 100 miilioen gulden aangegroeid ft83ste STAATSLOTERIJ jC'irtfó De nieuwe leus in 1940, nu de leuze 1939 „Vacantie in Vredig Vaderland" niet meer van waar de isl De eerste teleurstelling was groot! Want het aantal Nederlanders dat zijn va- cantieplannen heeft opgegeven, bleek niet gering te zijn. Met voortvarendheid is gewerkt om hier in verandering te brengen. Men propageert thans met de volgende argumenten: Na de doorgestane onrust en snanning die het uiterste aan geestelijk weerstandsvermo gen hebben gevoegd, zijn rust en ontspan ning nteer dan noodzakelijk. Bovendien wacht nog inspannende arbeid van wederop bouw op velerlei gebied, waarvoor ook nieu we geestkracht en geestesevcnwicht noodig zijn. Betrekkelijk weinig steden en streken heb ben ernstig van oorlogsverwoesting te lij den gehad, het steden en landschapschoon is grootendeels gespaard gebleven. Hotels, pensions en restaurants kunnen hun bedrijf voortzetten, toerist en vacantie- ganger kan overal rekenen op onderdak voeding en lafenis. Hard wordt gewerkt aan herstel van trein-, tram- en autobusverbindingen, zoo- bijna alle streken van ons land, zij het in enkele gevallen met eenige vertraging, Ie bereiken zijn. Eerbied voor het recht! Het is een goede eigenschap, aldus ver volgde de heer Deckers, dat de Nederlander een afschuw heeft van onrecht. Een on recht is liet, dat de destijds gesloten, soms schriftelijk bevestigde overeenkomsten met hotel- en pensionhouders plotseling zijn verbroken. Willems en wetens zal dit in de meeste gevallen niet zijn gebeurd, doch men denkt eenvoudig dat het wel mag. De spreker riep de medewerking van.de Pers in, om hun lezers vriendelijk jour nalisten zijn nu eenmaal vriendelijke men- schen, vond de heer Deckers levensmoed en levensdrang in te prenten. Een veteraan aan 't woord. Een veteraan uit den A.N.W.B., de wel bekende heer Edo Bergsma, oud-voorzitter, sprak bij ontstentenis van den voorzitter, burgemeester Bloemers uit Arnhem en be antwoordde de vraag van het „Waarheen"? Limburg lokt, zeidc de heer Bergsma, in Brabant is veel schoons bewaard gebleven, het Twentsche en Drentsche land ligt daar sehooner dan ooit, er is nog liet Friesche cn Groningsche weideland, daar zijn de prachtige stadjes in Noordholland, het land der duizend eilanden, de afsluitdijk, de Wierin- gemeer, en er zijn nog zooveel streken, te weinig gewaardeerd, maar die thans door hun ver heven rust een groote waarde hebben, Neemt uw vacantie besloot de heer Bersma, zij geeft u VERKEERSBONDEN, HOTELWEZEN EN SPOORWEGEN IN EENDRACH- TIGE SAMENWERKING, DE HAND WEER AAN DE PLOEG. (van onzen eigen verslaggever) Het was een schoon en alles zeggend slagwoord, waarmede de Algemeene Ned. Ver. voor Vreemdelingen Ver keer, de Kon. Ned. Touristenbond A.N.W.B. en de Bond van Hotelhou ders enz. „Horecaf" in 1939 besloten de zomergeneugten van 1910 te propageeren. „Vacantie in Vredig Vaderland" Visioenen van klare beekjes onder ruischend groen, zonnebrand op Neer lands strand, van een windstille plek tusschen den razcnden wereldstorm 't Heeft niet zoo mogen zijn, de tijden ver anderen, maar... de vereenigingen voor noemd met hen. Zij hebben zich aangepast, en strijden on der een nieuwe leuze verder: „Vlieg er 's uit, U hebt vacantie noodig". Van Vreemdelingenverkeer en Horecaf is dat te begrijpen zij zijn hun volk en dus hun nering kwijt. De Nederlandsche Spoorwegen doen niet als de wolwinkelier, die niet meer adver teert, omdat de menschen toch in drommen komen. De spoorwegen, naast trekschuit en fiets heerschers in 't Verkeersland, hijschen toch de vlag van hun bedrijf nog wat hooger. Welbegrepen eigenbelang, het thans po pulair maken van den ijzeren baan, met het oog op de toekomst, maar daarnaast zeker 't dienen van 't Algemeen Belang. „Vlieg er es uit, U heeft vacantie noodig." Waarheen vliegen wij? Hoe vliegen wij? Hoe bekomt dat vliegen ons? „Vreemdelingenverkeer", Toeristenbond", „Horecaf", en „Spoorwegen" hebben dat in een zeer druk bezochte conferentie voor de Nederlandsche Dagbladpers in het Kurhaus te Scheveningen gehouden, uiteengezet. Voor de Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelingen verkeer sprak de voorzitter, oud-minister Deckers. Het is te begrijpen, zeide hij, dat de al degenen die finantieel belang bij het toerisme en vacanticwezen hebben al hun krachten inspanden voo. het seizoen 1910 De menschen waren gedwongen in eigen land te blijven, welnu men zou ze laten zien. dat ons klein Nederland niet voor het veel ge roemde buitenland zou behoeven onder te doen. Toen kwam de oorlog over ons land en alle propaganda was voorloonig doelloos. Echter, toen eenmaal de grootste spanning door de overgave was geweken en hleek dat ons land nog zeer veel ongerept natuur schoon heeft overgehouden, ging men ter stond weer aan den slag. OUD-MINISTER DECKERS. Schoonheid voor de oogen, Ontspanning voor den geest, Rust voor den ziel, Kracht om te berusten en mee op te bouwen. Gezonde lichaamsbeweging Ga er op uil, méér dan vroeger, heter dan vroeger! De lieer van Stigt, voorzitter van Horecaf, sprak in denzelfden geest en deed uitkomen dat liet hotel- en restaurantbedrijf de gang maker is voor vele andere bedrijven, waar in duizenden brood vinden, Vacantie geeft het restaurantbedrijf profijt, vacantie van andoren kunnen de hotelhouders niet mis sen, vacantie van anderen is dus een groot economisch belang voor duizenden werkers. De heer Schiferli, perschef van de Ne derlandsche Spoorwegen, vertelde dat zijn bedrijf 'middels advertenties en aanplakbil jetten met medewerking van den Midden stand een actie gaat ontplooien. Van de plannen tot vacnntic-spreiding is noodwen dig een gedeelte vervallen. Het voorseizoen iis ongebruikt gelaten, de Septembermaand, liet naseizoen schakelt men nog in. Ook de radio-omroeporganisaties werken mee, de A.V.R.O. geeft op 20 Juli een speciale verkcersrevue, de andere omroepen orga niseeren vraaggespekken enzoovoort. Alles was voor dit seizoen schitte rend voor elkaar, aldus de laatste opmerkingen in deze conferentie, het •zou een seizoen geworden zijn als nooit te voren. De angstpsychose die remde, neemt in Nederland af, het heeft geen zin thuis te blijven, omdat het daar veiliger is, men weet toch niet, waaj- men het. het best kan zoeken! Daarom: Vlieg er 's uit, u hebt vacantie noodig! EEN INTERESSANTE HISTORISCH- JURIDISCHE KWESTIE. VOOR HET AMSTERDAMSCHE GERECHTSHOF. Voor de rechtbank en thans voor het Gerechtshof te Amsterdam wordt reeds jarenlang een felle strijd ge streden om een erfenis, die volgens de eischende partij thans is aan gegroeid tot het aardige bedrag van honderd miilioen gulden. De rechtbank had de eischende partij niet ontvankelijk verklaard in haar vordering en op 7 September van ltet vorige jaar kwam deze interessante historisoh-juridische kwes tie voor het eerst op de rol van het ge- rechtshof voor. De procedure voor de rechtbank heeft tien jaar geloopen, het zal dus nog wel eenigen tijd duren alvorens in deze zaak een einduitspraak is gewezen. De voorgeschiedenis. Wat de voorgeschiedenis betreft herinne ren wij aan het volgden: Op 21 Maart 1670 overleed te Hamburg Paul Würtz liaron von Ornholm, veldmaarschalk in dienst der republiek der Vereenigde Nederlanden. De rustende veldmaarschalk had een groot ver mogen vergaard en zijn vermogen liet hij na aan zijn jeugdige huishoudster Jolianna van der Plancken, een Nederlandsche van geboorte. De magistraat van Hamhun? had op last van keizer Leopold een deel, der nalatenschap geïnvesteerd, verzegeld en met „beslag belegd". Wegens beweerde valschheid van het testament werd Jolian- na en haar staf van bedienden in het ge - vang opgesloten. Johanna riep de huln in van de Staten van Holland en in 1077 wendden deze zich tot de bestuurderen van het marhtige Ham burg met het dringend verzoek om de vrouw in vrijheid te stellen en de goederen uit te keeren. in hetzelfde jaar dagvaardde zij bij „Elirtale Citatie" voor het Hamburg sche gerecht allen, die meende aanspraken te kunnen laten gelden. Zij bond den s'riid aan om te bewijzen, dat het testament echt was. Johanna werd in vrii-heid gesteld, doch van'haar rijkdommen zou zij weinicr nlezip*- hebben. Reeds twee jaar later overleed zü een dochtertje Bertha alleen on de wereld achterlatende met de omstreden erfenis. Het meisje was uitbesteed in de Amstelstad en haar voogden waren Amsterdamsche no tabelen: Albert van der Vloot, Gabriel Kloris en Philippus van Eyck. Dit drietal zorgde niet alleen voor Bertha, maar met kracht zetten zij den strijd om %de erfenis voort, Procedecren, vonden zij, was een dure liefhebberij en zij gooiden het met de naas te aanspraakmakende bloedverwanten op een accoordjc. De schat naar Amsterdam over gebracht. Ook de Staten van Holland zaten niet stil en ten bate van de jonge Bertha van der Plancken eischten zij, dat de gereques- treerde goederen in handen van „regeerders van de stadt Amsterdam" zouden worden gesteld. De Hamburgsehe magistratuur gaf gevolg aan de eisch van de staten cn in 1079 werden 28 kisten kostbaarheden en goederen te Hamburg scheep gebractit en onder toezicht van een van Bertha's voog den naar Amsterdam gebracht. Na verkoop van de goederen werd het geld op de Am sterdamsche wisselbank geplaatst op last van de Staten van Holland. De erven Würtz kregen een deel uitge keerd, maar de heer Wilhelm Würtz, stu- cadoor te Mainz ontdekte 10 jaar geleden, dat zijn voorouders tot de erfgerechtigden hadden behoord, doch geen cent had den gekregen. Zijn eisch tot het afleggen van rekening en verantwoording van hel beheer der natlatenschap van wijlen Paul Würtz door de stad Amsterdam, werd niet ontvankelijk verklaard. De nalatenschap wordt door de eischende partij begroot op f 100 miilioen gulden. Voor eischer treedt op mr, A. Kuinders en voor de stad Am sterdam mr. D. K. G. de Jong. Op 7 September van het vorige jaar wa ren de onbekende erfgenamen door aan plakking der dagvaarding opgeroepen, zij. noch hun vertegenwoordigers waren ver schenen. Zij weden nogmaals opgeroepen en ditmaal waren er met minder dan dertig personen verschenen, die naast den stucailoor uit Mainz recht meenden te hebben op een deel der erfenis. Hoe te leurgesteld waren zij echter toen zit de erfgenamen van den ouden veldmaarschalk wiens praalbegrafenis in de oude kerk niet minder dan een ton had gekost nne a*>en rent uitgekeerd kregen en dat zij zich per nrocureur moesten doen vertegenwoordigen ;n het proces. De verdere behandeling van de zaak werd uitgesteld tot 19 September a.s. voor het !ndjenen van de memorie van grieven. Voorloopig even rijk als zij gekomen wa ren verlieten de op de erfenis belusten het 'paleis van justitie. Nos. 41 t/m. 50. Gedurende het tijdvak van 1 Juli tot en met 7 Juli a.s. zullen de met „41" to en met „50" genummerde bon nen van het brood bonboekje geza menlijk rech tgeven op het koopen van 2000 qram brood. Elk dezer bonnen geeft derhalve recht op het koopen van 100 gram brood. De bonnen, die op 7 Juli nog niet gebruikt mochten zijn, blijven voorts tot en met 11 Juli a.s. geldig. THANS 20.000 MAN AAN DEN ARBEID. EEN HALF JAAR WERK. Gistermorgen hebben te Botterdam de wet houders Donner en Brautigam een en ander meegedeeld over de vraagstukken, welke zich voordéden bij het puin ruimen in de binnen stad en de tewerkstelling van de duizenden puinruimers, waarbij de arbeidsvoorwaarden een belangrijk punt van overleg hebben uit gemaakt. Op het oogenblik arbeiden regelmatig 20.000 puinruimers in de stad, voorzien van 1390 vrachtauto's, waarmede men het oprui- mingswerk in ongeveer 28 weken gereed hoopt te hebben. Op 17 Mei jl. werd reeds een aanvang ge maakt met tiet opruimen. Daartoe moesten zich alle werkloozen in Rotterdam melden. Men werkte toen voor het gewone steunbe drag en zoo is het tot 25 Mei gebleven. Het gevolg van deze massale aanmelding (wie zich niet aanmeldde, was van steun uitge sloten) was, dat het ruimen niet kon worden georganiseerd. Men had teveel werkkrachten en in overleg met den rijksdienst voor de werkverruiming is toen besloten van het werk een object van werkverschaffing te ma ken, waarbij de arbeidsvoorwaarden dooi den rijksdienst werden vastgesteld. Op 27 Mei ging deze nieuwe regeling in en het aantal arbeiders kon beperkt worden. De werkloozen beneden 18 jaar en boven 50 jaar werden afgedankt om lichamelijke redenen. Evenzoo wachtgelders, die reeds sociale ver zorging genoten en nog enkele andere groe pen. Zoo werd het aantal ruimers vermin derd van 30 duizend tot ongeveer 17 duizend. Later zijn daar wee enkele duizenden bijge komen, zoodat het aantal thans 20 duizend bedraagt, een aantal, waarmede een goede arbeidsverdeeling bereikt kon worden. Het puinruimen geschiedt in een werk week van 50 uren. Een rouleeringssysteem is in het leven geroepen, omdat uiteraard nog een groot aantal werkloozen niet aan het puinruimen deelnemen. Nadat wethouder Donner nog medegedeeld had, dat het puinruimen in Rotterdam ge leid wordt door den plaatselijken techni- schen dienst, heeft wethouder Brautigam nog een interessant overzicht gegeven van de techniek van het puinruimen, die niet zoo eenvoudig ise als op het eerste gezicht wel zou lijken. Vraagstukken als leiding van het werk, waarheen het puin gebracht moet worden, het vervoer en het benzinevraagstuk, heeft men gelukkig kunnen oplossen. Het fijne puin wordt gestort in wateren, die ge dempt kunnen worden, het grove puin wordt overal in den lande verkocht en gaat o.a. naar de Zuiderzeewerken, terwijl ten slotte de nog gave steenen bewaard blijven om eventueel te kunnen dienen bij den wederopbouw van de binnenstad. Men heeft dankbaar gebruik kunnen ma- kon van de genie, voor het doen springen van groote objecten en van vakkundige sloopers, waar het springen met dynamiet gevaar voor de omgeving opleverde. Overigens zijn thans nog ongeveer 120 ob jecten in de stad, waarmede men nog niets weet aan te vangen. Nauwkeurig wordt thans onderzocht of een en ander geheel of tenminste gedeeltelijk intact kan wor den gelaten. Met gestolen wagen in groote vaart tegen een lichtmast gere den en over den kop geslagen. Een chauffeur, van de Ilaagsche Protax- garage aan den Fluweelen Burgwal, die Donderdagavond zijn vrij nieuwe wagen een tiental minuten onbeheerd voor de garage had neergezet, kwam tot de ontdekking, dat deze was gestolen. Het onderzoek wees uit, dat de wagen met groote snelheid over den Bczuidenhoutschen weg was weggereden. Bij de Hofzichtlaan heeft de dief, vermoedelijk door de groote snelheid, de bocht niet goed kunnen nemen. Hij reed tegen den berm en raakte vervoigens een lichtmast, tengevolge w aarvan de auto eenige malen over den kop sloeg. De wagen werd hierbij totaal vernield Een 13-jarige iongen, die getuige was van het ongeluk, verklaarde, dat een man, oogen- schijnlijk niet gewond, zich uit de wrakstuk ken losmaakte, en zijn fiets ter leen vroeg teneinde een telefoon te bereiken om de po litie te waarschuwen. De jongen gaf zijn fiets en inderdaad waarschuwde de dief de poli tie. waarna hij verdween, de fiets bij de tele fooncel achterlatend. Het is volgens de ver klaring van den jongen een 25- a 30-iarigp man, vermoedelijk gekleed in een groen costuum. Het wrak is door den kraanwagen van de politie naar het hoofdbureau gesleept. In den afgeloopen nacht is door Engelschen een bomaanval gepleegd op een spoorweg de omgeving van Arnhem. De spoorweg bleef onbeschadigd, een aantal huizen werd ver nield, twee personen werden zwaar, verschei, dene andere licht gewond. De gelegenheden die er waren hebben volkomen aan hun doel beantwoord. Naar aanleiding van het bombardement van de stad Rotterdam heeft men in som- mige kringen de opmerking gemaakt, dat de openbare scliuilgclegenhedcn niet aan de bestemming zouden hebben voldaan. Hier over werd ons van de meest bevoegde zijde het volgende medegedeeld; Gelijk bekend is, zijn de door de gemeente aangelegde schuil- loopgraven en schuilgangen bestemd om be scherming te bieden tegen scherfwerking. Als zoodanig hebben zij volkomen aan hup doel beantwoord. Van de 180 schuilloopgra- ven en 280 schuilgangen zijn er slechts 2 be schadigd. namelijk 1 door een voltreffer en 1 door een als gevolg van bominslag wegge slagen gevelgedeelte van een pand in de na- bijheid. Slechts in het eerste geval waren slachtoffers te betreuren. De gemeentelijke openbare schuilkelders zoomede de particuliere schuilkelders, die werden ingericht volgens de gemeentelijke aanwijzingen zijn intact gebleven en hebbeq geen enkel slachtoffer geëischt. Uitgegleden en over boord slagen. fle? Amsterdam, 28 Juni. Gistermorgen heeft zich op het IJ een droevig ongeluk voorge- j daan, waarbij een doode te betreuren valt. Op het motorschip voor de binnenvaart „Flo ra" waschte de 19-jarige A. B. uit Werken- i dam het dek. Door de rubberlaarzen, die hij j voor dit werk had aangetrokken, is de jonge- man echter plotseling uitgegleden en in het; IJ gevallen. B. was een goede zwemmer en. zag kans de zware laarzen uit te trekken. Zijn broer, die het ongeval zag gebeuren, streek direct een boot, doch toen hij vlakbij den drenkeling was, zonk deze plotseling in de diepte. De bemanning van een politieboot heeft, den jongeman uit het water gehaald. Helaas^ mocht kunstmatige ademhaling niet meer baten. (Niet officieel) 5de klasse, 15de lijst Trekking van Vrijdag 28 Juni 1940 Hooge Prijzen 1000.— 8600 8901 9816 400.— 24842 200.— 9202 20194 24145 100.— 1984 20942 Prijzen van f 70.— 1159 1439 1521 1532 1886 2014 2094 2179 2299 2449 2540 2756 2819 2924 3899 4023 4037 4215 4224 4294 4464 5075 5119 5191 5640 5776 6296 6599 6746 6882 7157 7251 7465 7582 7921 8108 8221 8447 8767 8946 9060 9401 9967 10627 10922 11203 11273 11301 11343 11381 11383 11649 11668 11944 12017 12364 12454 12565 12736 12815 12843 13011 13237 14039 14146 14286 14317 14326 14852 14971 15358 15386 15468 15674 16003 16804 16844 16936 17012 17095 17246 17532 17636 17663 18151 18624 18645 18821 19318 19581 19730 20015 20217 20253 20429 20458 20973 21299 21492 21708 21741 21795 21924 22217 22507 22773 23029 23043 23427 23885 23904 24174 24458 24572 24831 24899 2106 3529 4606 6709 9709 11374 12367 13670 15330 16909 17706 19862 21302 22520 24240 Nieten 1009 1050 1153 1173 1293 1319 1459 1604 1620 1666 1752 1758 1775 1792 2101 2136 2148 2221 2229 2306 2419 2672 2794 2795 2876 2895 2925 2929 2965 3033 3059 3105 3179 3190 3216 3291 3304 3307 3378 3386 3410 3496 3713 3738 3873 4158 4170 4222 4300 4346 4378 4391 4432 4514 4577 4804 4856 4860 4937 5017 5127 5179 5194 5528 5533 5548 5708 5739 5930 6026 6062 6180 6188 6198 6281 6291 6336 6558 6624 6650 6662 6838 6894 7177 7223 7360 7537 7672 7748 7762 8034 8167 8257 8288 8350 8364 8415 8427 8550 8565 8584 8610 8652 8730 8736 9045 9054 9126 9299 9375 9383 9384 9569 9643 9679 9694 9705 9710 9859 10029 10109 10137 10231 10233 10235 10284 10559 10579 10613 10835 10939 11377 11466 11499 11533 11658 11673 11720 11898 12054 12074 12148 12219 12491 12628 12638 12641 12726 12781 12821 12842 12888 12930 13058 13075 13207 13250 13325 13379 13575 13649 13736 13775 13862 13869 13921 13932 14102 14154 14173 14182 14316 14337 14339 14496 14513 14524 14642 14818 14845 14894 14902 14954 14968 15129 15238 15245 15248 15420 15476 15621 15700 15720 15843 15944 16073 16133 16376 16390 16430 16432 16434 16435 16526 16714 16742 16790 16837 16963 16980 17140 17294 17352 17392 17409 17494 17503 17507 17780 17789 17836 17904 18009 18170 18272 18313 18377 18385 18520 18527 18545 18642 18724 18754 18789 18819 19057 19077 19114 19179 19209 19300 19338 19422 19438 19460 19641 19780 19792 19845 19863 19914 19941 20229 20232 20278 20338 20459 20485 20554 21062 21070 21118 21213 21248 21482 21513 21648 21649 21695 21778 21850 21874 21838 22111 f 117 22221 22250 22263 22277 22357 22476 21 ,67 22571 22688 22740 22745 22780 23088 23113 23129 23258 23346 23468 23510 23641 23690 23754 23850 23882 23957 23969 24171 24199 24201 24342 24425 24429 24447 24594 24791 24877 24893 24913 24914 Verbetering: 5e klasië 14e lijst: 12011 c*1' breekt. 1515 1901 2444 2947 3239 3635 4321 4843 5516 6044 6467 7192 8106 8469 8899 9438 9953 10359 11487 12142 12774 13143 13768 14157 14515 14960 15609 16281 16647 j 17280 17715 18296 19171 19564 20189 20945 21543 22081 22402 22875 23591 24050 24510

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2