Vlieg
er s uitt
De millioenenerfenis
puinruimen
van den veldmaarschalk
te Rotterdam
Autodief veroorzaakt
ongeluk
I-
S00W6
De nieuwe
broodbonnen
Het
Eogelsche bomaanval
bij Arnhem
Schuilqeiegenbeden (c
Rotterdam
Droevig ongeluk
op het IJ
Tot 100 miilioen gulden
aangegroeid
ft83ste STAATSLOTERIJ
jC'irtfó
De nieuwe leus in 1940, nu de
leuze 1939 „Vacantie in Vredig
Vaderland" niet meer van waar
de isl
De eerste teleurstelling was groot!
Want het aantal Nederlanders dat zijn va-
cantieplannen heeft opgegeven, bleek niet
gering te zijn.
Met voortvarendheid is gewerkt om hier
in verandering te brengen. Men propageert
thans met de volgende argumenten:
Na de doorgestane onrust en snanning die
het uiterste aan geestelijk weerstandsvermo
gen hebben gevoegd, zijn rust en ontspan
ning nteer dan noodzakelijk. Bovendien
wacht nog inspannende arbeid van wederop
bouw op velerlei gebied, waarvoor ook nieu
we geestkracht en geestesevcnwicht noodig
zijn.
Betrekkelijk weinig steden en streken heb
ben ernstig van oorlogsverwoesting te lij
den gehad, het steden en landschapschoon is
grootendeels gespaard gebleven.
Hotels, pensions en restaurants kunnen
hun bedrijf voortzetten, toerist en vacantie-
ganger kan overal rekenen op onderdak
voeding en lafenis.
Hard wordt gewerkt aan herstel van
trein-, tram- en autobusverbindingen, zoo-
bijna alle streken van ons land, zij het
in enkele gevallen met eenige vertraging,
Ie bereiken zijn.
Eerbied voor het recht!
Het is een goede eigenschap, aldus ver
volgde de heer Deckers, dat de Nederlander
een afschuw heeft van onrecht. Een on
recht is liet, dat de destijds gesloten, soms
schriftelijk bevestigde overeenkomsten met
hotel- en pensionhouders plotseling zijn
verbroken. Willems en wetens zal dit in de
meeste gevallen niet zijn gebeurd, doch men
denkt eenvoudig dat het wel mag.
De spreker riep de medewerking van.de
Pers in, om hun lezers vriendelijk jour
nalisten zijn nu eenmaal vriendelijke men-
schen, vond de heer Deckers levensmoed
en levensdrang in te prenten.
Een veteraan aan 't woord.
Een veteraan uit den A.N.W.B., de wel
bekende heer Edo Bergsma, oud-voorzitter,
sprak bij ontstentenis van den voorzitter,
burgemeester Bloemers uit Arnhem en be
antwoordde de vraag van het „Waarheen"?
Limburg lokt, zeidc de heer Bergsma, in
Brabant is veel schoons bewaard gebleven,
het Twentsche en Drentsche land ligt daar
sehooner dan ooit, er is nog liet Friesche
cn Groningsche weideland,
daar zijn de prachtige stadjes in
Noordholland, het land der duizend
eilanden, de afsluitdijk, de Wierin-
gemeer,
en er zijn nog zooveel streken, te weinig
gewaardeerd, maar die thans door hun ver
heven rust een groote waarde hebben,
Neemt uw vacantie besloot de heer
Bersma, zij geeft u
VERKEERSBONDEN, HOTELWEZEN
EN SPOORWEGEN IN EENDRACH-
TIGE SAMENWERKING, DE HAND
WEER AAN DE PLOEG.
(van onzen eigen verslaggever)
Het was een schoon en alles zeggend
slagwoord, waarmede de Algemeene
Ned. Ver. voor Vreemdelingen Ver
keer, de Kon. Ned. Touristenbond
A.N.W.B. en de Bond van Hotelhou
ders enz. „Horecaf" in 1939 besloten
de zomergeneugten van 1910 te
propageeren.
„Vacantie in Vredig Vaderland"
Visioenen van klare beekjes onder
ruischend groen, zonnebrand op Neer
lands strand, van een windstille plek
tusschen den razcnden wereldstorm
't Heeft niet zoo mogen zijn, de tijden ver
anderen, maar... de vereenigingen voor
noemd met hen.
Zij hebben zich aangepast, en strijden on
der een nieuwe leuze verder:
„Vlieg er 's uit, U hebt vacantie noodig".
Van Vreemdelingenverkeer en Horecaf is
dat te begrijpen zij zijn hun volk en dus
hun nering kwijt.
De Nederlandsche Spoorwegen doen niet
als de wolwinkelier, die niet meer adver
teert, omdat de menschen toch in drommen
komen.
De spoorwegen, naast trekschuit en fiets
heerschers in 't Verkeersland, hijschen toch
de vlag van hun bedrijf nog wat hooger.
Welbegrepen eigenbelang, het thans po
pulair maken van den ijzeren baan, met het
oog op de toekomst, maar daarnaast zeker
't dienen van 't Algemeen Belang.
„Vlieg er es uit, U heeft vacantie noodig."
Waarheen vliegen wij?
Hoe vliegen wij?
Hoe bekomt dat vliegen ons?
„Vreemdelingenverkeer", Toeristenbond",
„Horecaf", en „Spoorwegen" hebben dat in
een zeer druk bezochte conferentie voor de
Nederlandsche Dagbladpers in het Kurhaus
te Scheveningen gehouden, uiteengezet.
Voor de Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelingen
verkeer sprak de voorzitter, oud-minister
Deckers. Het is te begrijpen, zeide hij, dat
de al degenen die finantieel belang bij het
toerisme en vacanticwezen hebben al hun
krachten inspanden voo. het seizoen 1910 De
menschen waren gedwongen in eigen land
te blijven, welnu men zou ze laten zien. dat
ons klein Nederland niet voor het veel ge
roemde buitenland zou behoeven onder te
doen.
Toen kwam de oorlog over ons land en alle
propaganda was voorloonig doelloos.
Echter, toen eenmaal de grootste spanning
door de overgave was geweken en hleek dat
ons land nog zeer veel ongerept natuur
schoon heeft overgehouden, ging men ter
stond weer aan den slag.
OUD-MINISTER DECKERS.
Schoonheid voor de oogen,
Ontspanning voor den geest,
Rust voor den ziel,
Kracht om te berusten
en mee op te bouwen.
Gezonde lichaamsbeweging
Ga er op uil, méér dan vroeger, heter dan
vroeger!
De lieer van Stigt, voorzitter van Horecaf,
sprak in denzelfden geest en deed uitkomen
dat liet hotel- en restaurantbedrijf de gang
maker is voor vele andere bedrijven, waar
in duizenden brood vinden, Vacantie geeft
het restaurantbedrijf profijt, vacantie van
andoren kunnen de hotelhouders niet mis
sen, vacantie van anderen is dus een groot
economisch belang voor duizenden werkers.
De heer Schiferli, perschef van de Ne
derlandsche Spoorwegen, vertelde dat zijn
bedrijf 'middels advertenties en aanplakbil
jetten met medewerking van den Midden
stand een actie gaat ontplooien. Van de
plannen tot vacnntic-spreiding is noodwen
dig een gedeelte vervallen. Het voorseizoen
iis ongebruikt gelaten, de Septembermaand,
liet naseizoen schakelt men nog in. Ook
de radio-omroeporganisaties werken mee,
de A.V.R.O. geeft op 20 Juli een speciale
verkcersrevue, de andere omroepen orga
niseeren vraaggespekken enzoovoort.
Alles was voor dit seizoen schitte
rend voor elkaar, aldus de laatste
opmerkingen in deze conferentie, het
•zou een seizoen geworden zijn als
nooit te voren. De angstpsychose
die remde, neemt in Nederland af,
het heeft geen zin thuis te blijven,
omdat het daar veiliger is, men
weet toch niet, waaj- men het. het
best kan zoeken!
Daarom: Vlieg er 's uit, u hebt vacantie
noodig!
EEN INTERESSANTE HISTORISCH-
JURIDISCHE KWESTIE. VOOR HET
AMSTERDAMSCHE GERECHTSHOF.
Voor de rechtbank en thans voor het
Gerechtshof te Amsterdam wordt
reeds jarenlang een felle strijd ge
streden om een erfenis, die volgens
de eischende partij thans is aan
gegroeid tot het aardige bedrag van
honderd miilioen gulden.
De rechtbank had de eischende partij niet
ontvankelijk verklaard in haar vordering en
op 7 September van ltet vorige jaar kwam
deze interessante historisoh-juridische kwes
tie voor het eerst op de rol van het ge-
rechtshof voor.
De procedure voor de rechtbank heeft
tien jaar geloopen, het zal dus nog wel
eenigen tijd duren alvorens in deze zaak
een einduitspraak is gewezen.
De voorgeschiedenis.
Wat de voorgeschiedenis betreft herinne
ren wij aan het volgden: Op 21 Maart 1670
overleed te Hamburg Paul Würtz liaron
von Ornholm, veldmaarschalk in dienst der
republiek der Vereenigde Nederlanden. De
rustende veldmaarschalk had een groot ver
mogen vergaard en zijn vermogen liet hij
na aan zijn jeugdige huishoudster Jolianna
van der Plancken, een Nederlandsche van
geboorte. De magistraat van Hamhun?
had op last van keizer Leopold een deel,
der nalatenschap geïnvesteerd, verzegeld en
met „beslag belegd". Wegens beweerde
valschheid van het testament werd Jolian-
na en haar staf van bedienden in het ge -
vang opgesloten.
Johanna riep de huln in van de Staten
van Holland en in 1077 wendden deze zich
tot de bestuurderen van het marhtige Ham
burg met het dringend verzoek om de
vrouw in vrijheid te stellen en de goederen
uit te keeren. in hetzelfde jaar dagvaardde
zij bij „Elirtale Citatie" voor het Hamburg
sche gerecht allen, die meende aanspraken
te kunnen laten gelden. Zij bond den s'riid
aan om te bewijzen, dat het testament echt
was.
Johanna werd in vrii-heid gesteld, doch
van'haar rijkdommen zou zij weinicr nlezip*-
hebben. Reeds twee jaar later overleed zü
een dochtertje Bertha alleen on de wereld
achterlatende met de omstreden erfenis.
Het meisje was uitbesteed in de Amstelstad
en haar voogden waren Amsterdamsche no
tabelen: Albert van der Vloot, Gabriel
Kloris en Philippus van Eyck. Dit drietal
zorgde niet alleen voor Bertha, maar met
kracht zetten zij den strijd om %de erfenis
voort,
Procedecren, vonden zij, was een dure
liefhebberij en zij gooiden het met de naas
te aanspraakmakende bloedverwanten op
een accoordjc.
De schat naar Amsterdam over
gebracht.
Ook de Staten van Holland zaten niet
stil en ten bate van de jonge Bertha van
der Plancken eischten zij, dat de gereques-
treerde goederen in handen van „regeerders
van de stadt Amsterdam" zouden worden
gesteld. De Hamburgsehe magistratuur gaf
gevolg aan de eisch van de staten cn in
1079 werden 28 kisten kostbaarheden en
goederen te Hamburg scheep gebractit en
onder toezicht van een van Bertha's voog
den naar Amsterdam gebracht. Na verkoop
van de goederen werd het geld op de Am
sterdamsche wisselbank geplaatst op last
van de Staten van Holland.
De erven Würtz kregen een deel uitge
keerd, maar de heer Wilhelm Würtz, stu-
cadoor te Mainz ontdekte 10 jaar geleden,
dat zijn voorouders tot de erfgerechtigden
hadden behoord, doch geen cent had
den gekregen. Zijn eisch tot het afleggen
van rekening en verantwoording van hel
beheer der natlatenschap van wijlen Paul
Würtz door de stad Amsterdam, werd niet
ontvankelijk verklaard. De nalatenschap
wordt door de eischende partij begroot op
f 100 miilioen gulden. Voor eischer treedt
op mr, A. Kuinders en voor de stad Am
sterdam mr. D. K. G. de Jong.
Op 7 September van het vorige jaar wa
ren de onbekende erfgenamen door aan
plakking der dagvaarding opgeroepen, zij.
noch hun vertegenwoordigers waren ver
schenen. Zij weden nogmaals opgeroepen
en ditmaal waren er met minder dan dertig
personen verschenen, die naast den
stucailoor uit Mainz recht meenden te
hebben op een deel der erfenis. Hoe te
leurgesteld waren zij echter toen zit de
erfgenamen van den ouden veldmaarschalk
wiens praalbegrafenis in de oude kerk niet
minder dan een ton had gekost nne a*>en
rent uitgekeerd kregen en dat zij zich per
nrocureur moesten doen vertegenwoordigen
;n het proces.
De verdere behandeling van de zaak werd
uitgesteld tot 19 September a.s. voor het
!ndjenen van de memorie van grieven.
Voorloopig even rijk als zij gekomen wa
ren verlieten de op de erfenis belusten het
'paleis van justitie.
Nos. 41 t/m. 50.
Gedurende het tijdvak van 1 Juli
tot en met 7 Juli a.s. zullen de met
„41" to en met „50" genummerde bon
nen van het brood bonboekje geza
menlijk rech tgeven op het koopen
van 2000 qram brood.
Elk dezer bonnen geeft derhalve
recht op het koopen van 100 gram
brood.
De bonnen, die op 7 Juli nog niet
gebruikt mochten zijn, blijven voorts
tot en met 11 Juli a.s. geldig.
THANS 20.000 MAN AAN DEN
ARBEID. EEN HALF JAAR
WERK.
Gistermorgen hebben te Botterdam de wet
houders Donner en Brautigam een en ander
meegedeeld over de vraagstukken, welke zich
voordéden bij het puin ruimen in de binnen
stad en de tewerkstelling van de duizenden
puinruimers, waarbij de arbeidsvoorwaarden
een belangrijk punt van overleg hebben uit
gemaakt.
Op het oogenblik arbeiden regelmatig
20.000 puinruimers in de stad, voorzien van
1390 vrachtauto's, waarmede men het oprui-
mingswerk in ongeveer 28 weken gereed
hoopt te hebben.
Op 17 Mei jl. werd reeds een aanvang ge
maakt met tiet opruimen. Daartoe moesten
zich alle werkloozen in Rotterdam melden.
Men werkte toen voor het gewone steunbe
drag en zoo is het tot 25 Mei gebleven. Het
gevolg van deze massale aanmelding (wie
zich niet aanmeldde, was van steun uitge
sloten) was, dat het ruimen niet kon worden
georganiseerd. Men had teveel werkkrachten
en in overleg met den rijksdienst voor de
werkverruiming is toen besloten van het
werk een object van werkverschaffing te ma
ken, waarbij de arbeidsvoorwaarden dooi
den rijksdienst werden vastgesteld.
Op 27 Mei ging deze nieuwe regeling in en
het aantal arbeiders kon beperkt worden. De
werkloozen beneden 18 jaar en boven 50 jaar
werden afgedankt om lichamelijke redenen.
Evenzoo wachtgelders, die reeds sociale ver
zorging genoten en nog enkele andere groe
pen. Zoo werd het aantal ruimers vermin
derd van 30 duizend tot ongeveer 17 duizend.
Later zijn daar wee enkele duizenden bijge
komen, zoodat het aantal thans 20 duizend
bedraagt, een aantal, waarmede een goede
arbeidsverdeeling bereikt kon worden.
Het puinruimen geschiedt in een werk
week van 50 uren. Een rouleeringssysteem
is in het leven geroepen, omdat uiteraard
nog een groot aantal werkloozen niet aan
het puinruimen deelnemen.
Nadat wethouder Donner nog medegedeeld
had, dat het puinruimen in Rotterdam ge
leid wordt door den plaatselijken techni-
schen dienst, heeft wethouder Brautigam
nog een interessant overzicht gegeven van
de techniek van het puinruimen, die niet
zoo eenvoudig ise als op het eerste gezicht
wel zou lijken.
Vraagstukken als leiding van het werk,
waarheen het puin gebracht moet worden,
het vervoer en het benzinevraagstuk, heeft
men gelukkig kunnen oplossen. Het fijne
puin wordt gestort in wateren, die ge
dempt kunnen worden, het grove puin
wordt overal in den lande verkocht en gaat
o.a. naar de Zuiderzeewerken, terwijl ten
slotte de nog gave steenen bewaard blijven
om eventueel te kunnen dienen bij den
wederopbouw van de binnenstad.
Men heeft dankbaar gebruik kunnen ma-
kon van de genie, voor het doen springen
van groote objecten en van vakkundige
sloopers, waar het springen met dynamiet
gevaar voor de omgeving opleverde.
Overigens zijn thans nog ongeveer 120 ob
jecten in de stad, waarmede men nog niets
weet aan te vangen. Nauwkeurig wordt
thans onderzocht of een en ander geheel
of tenminste gedeeltelijk intact kan wor
den gelaten.
Met gestolen wagen in groote
vaart tegen een lichtmast gere
den en over den kop geslagen.
Een chauffeur, van de Ilaagsche Protax-
garage aan den Fluweelen Burgwal, die
Donderdagavond zijn vrij nieuwe wagen een
tiental minuten onbeheerd voor de garage
had neergezet, kwam tot de ontdekking, dat
deze was gestolen. Het onderzoek wees uit,
dat de wagen met groote snelheid over den
Bczuidenhoutschen weg was weggereden. Bij
de Hofzichtlaan heeft de dief, vermoedelijk
door de groote snelheid, de bocht niet goed
kunnen nemen. Hij reed tegen den berm en
raakte vervoigens een lichtmast, tengevolge
w aarvan de auto eenige malen over den kop
sloeg. De wagen werd hierbij totaal vernield
Een 13-jarige iongen, die getuige was van het
ongeluk, verklaarde, dat een man, oogen-
schijnlijk niet gewond, zich uit de wrakstuk
ken losmaakte, en zijn fiets ter leen vroeg
teneinde een telefoon te bereiken om de po
litie te waarschuwen. De jongen gaf zijn fiets
en inderdaad waarschuwde de dief de poli
tie. waarna hij verdween, de fiets bij de tele
fooncel achterlatend. Het is volgens de ver
klaring van den jongen een 25- a 30-iarigp
man, vermoedelijk gekleed in een groen
costuum.
Het wrak is door den kraanwagen van de
politie naar het hoofdbureau gesleept.
In den afgeloopen nacht is door Engelschen
een bomaanval gepleegd op een spoorweg
de omgeving van Arnhem. De spoorweg bleef
onbeschadigd, een aantal huizen werd ver
nield, twee personen werden zwaar, verschei,
dene andere licht gewond.
De gelegenheden die er waren
hebben volkomen aan hun doel
beantwoord.
Naar aanleiding van het bombardement
van de stad Rotterdam heeft men in som-
mige kringen de opmerking gemaakt, dat de
openbare scliuilgclegenhedcn niet aan de
bestemming zouden hebben voldaan. Hier
over werd ons van de meest bevoegde zijde
het volgende medegedeeld; Gelijk bekend is,
zijn de door de gemeente aangelegde schuil-
loopgraven en schuilgangen bestemd om be
scherming te bieden tegen scherfwerking.
Als zoodanig hebben zij volkomen aan hup
doel beantwoord. Van de 180 schuilloopgra-
ven en 280 schuilgangen zijn er slechts 2 be
schadigd. namelijk 1 door een voltreffer en
1 door een als gevolg van bominslag wegge
slagen gevelgedeelte van een pand in de na-
bijheid. Slechts in het eerste geval waren
slachtoffers te betreuren.
De gemeentelijke openbare schuilkelders
zoomede de particuliere schuilkelders, die
werden ingericht volgens de gemeentelijke
aanwijzingen zijn intact gebleven en hebbeq
geen enkel slachtoffer geëischt.
Uitgegleden en over boord
slagen.
fle?
Amsterdam, 28 Juni. Gistermorgen heeft
zich op het IJ een droevig ongeluk voorge- j
daan, waarbij een doode te betreuren valt.
Op het motorschip voor de binnenvaart „Flo
ra" waschte de 19-jarige A. B. uit Werken- i
dam het dek. Door de rubberlaarzen, die hij j
voor dit werk had aangetrokken, is de jonge-
man echter plotseling uitgegleden en in het;
IJ gevallen. B. was een goede zwemmer en.
zag kans de zware laarzen uit te trekken.
Zijn broer, die het ongeval zag gebeuren,
streek direct een boot, doch toen hij vlakbij
den drenkeling was, zonk deze plotseling in
de diepte.
De bemanning van een politieboot heeft,
den jongeman uit het water gehaald. Helaas^
mocht kunstmatige ademhaling niet meer
baten.
(Niet officieel)
5de klasse, 15de lijst
Trekking van Vrijdag 28 Juni 1940
Hooge Prijzen
1000.— 8600 8901 9816
400.— 24842
200.— 9202 20194 24145
100.— 1984 20942
Prijzen van f 70.—
1159 1439 1521 1532 1886 2014 2094
2179 2299 2449 2540 2756 2819 2924
3899 4023 4037 4215 4224 4294 4464
5075 5119 5191 5640 5776 6296 6599
6746 6882 7157 7251 7465 7582 7921
8108 8221 8447 8767 8946 9060 9401
9967 10627 10922 11203 11273 11301 11343
11381 11383 11649 11668 11944 12017 12364
12454 12565 12736 12815 12843 13011 13237
14039 14146 14286 14317 14326 14852 14971
15358 15386 15468 15674 16003 16804 16844
16936 17012 17095 17246 17532 17636 17663
18151 18624 18645 18821 19318 19581 19730
20015 20217 20253 20429 20458 20973 21299
21492 21708 21741 21795 21924 22217 22507
22773 23029 23043 23427 23885 23904 24174
24458 24572 24831 24899
2106
3529
4606
6709
9709
11374
12367
13670
15330
16909
17706
19862
21302
22520
24240
Nieten
1009 1050 1153 1173 1293 1319 1459
1604 1620 1666 1752 1758 1775 1792
2101 2136 2148 2221 2229 2306 2419
2672 2794 2795 2876 2895 2925 2929
2965 3033 3059 3105 3179 3190 3216
3291 3304 3307 3378 3386 3410 3496
3713 3738 3873 4158 4170 4222 4300
4346 4378 4391 4432 4514 4577 4804
4856 4860 4937 5017 5127 5179 5194
5528 5533 5548 5708 5739 5930 6026
6062 6180 6188 6198 6281 6291 6336
6558 6624 6650 6662 6838 6894 7177
7223 7360 7537 7672 7748 7762 8034
8167 8257 8288 8350 8364 8415 8427
8550 8565 8584 8610 8652 8730 8736
9045 9054 9126 9299 9375 9383 9384
9569 9643 9679 9694 9705 9710 9859
10029 10109 10137 10231 10233 10235 10284
10559 10579 10613 10835 10939 11377 11466
11499
11533 11658 11673 11720 11898 12054 12074
12148 12219 12491 12628 12638 12641 12726
12781 12821 12842 12888 12930 13058 13075
13207 13250 13325 13379 13575 13649 13736
13775 13862 13869 13921 13932 14102 14154
14173 14182 14316 14337 14339 14496 14513
14524 14642 14818 14845 14894 14902 14954
14968 15129 15238 15245 15248 15420 15476
15621 15700 15720 15843 15944 16073 16133
16376 16390 16430 16432 16434 16435 16526
16714 16742 16790 16837 16963 16980 17140
17294 17352 17392 17409 17494 17503 17507
17780 17789 17836 17904 18009 18170 18272
18313 18377 18385 18520 18527 18545 18642
18724 18754 18789 18819 19057 19077 19114
19179 19209 19300 19338 19422 19438 19460
19641 19780 19792 19845 19863 19914 19941
20229 20232 20278 20338 20459 20485 20554
21062 21070 21118 21213 21248 21482 21513
21648 21649 21695 21778 21850 21874 21838
22111 f 117 22221 22250 22263 22277 22357
22476 21 ,67 22571 22688 22740 22745 22780
23088 23113 23129 23258 23346 23468 23510
23641 23690 23754 23850 23882 23957 23969
24171 24199 24201 24342 24425 24429 24447
24594 24791 24877 24893 24913 24914
Verbetering: 5e klasië 14e lijst: 12011 c*1'
breekt.
1515
1901
2444
2947
3239
3635
4321
4843
5516
6044
6467
7192
8106
8469
8899
9438
9953
10359
11487
12142
12774
13143
13768
14157
14515
14960
15609
16281
16647 j
17280
17715
18296
19171
19564
20189
20945
21543
22081
22402
22875
23591
24050
24510