Het goederenvervoer
MODERNE DETAILS
liet „Poolsche" legioen
in Frankrijk
De aanvoersweg van
Tsjang-Kai'Sjek
De N.S.B.-ers in de
Staten van Gelderland
VOOR DE VROUW
„In naam van
de Gestapo!"
Fraude bij het afleggen van
middenstandsexamens
Zijn „visitekaartje
achtergelaten
Per beurtdienst
en vrachtauto
De nieuwe voorschriften
Van rijdende auto
gevallen
De hoofddoekjes maken
plaats voor den tirban
Kleine handwerken voor
verloren oogenblikken
RECHTSZAKEN
Nu van 1 Juli a! ook het vervoer
per vrachtauto in interlocaal ver
keer aan een nieuwe regeling is on
derworpen, is het gewenscht zoo
wel deze regeling als de reeds eer
der afgekondigde voor het vervoer
per beurtvaart aan een nadere be
schouwing te onderwerpen.
Daar het vervoer per vrachtauto door het
gebrek aan benzine ên gasolie zooveel mo
gelijk moet worden ingekrompen, zal men
voor het goederenvervoer in Nederland groo-
tendeels zijn aangewezen op het vervoer te
water en per rails. Voor wat betreft het ver
voer te water komt voor de wilde vaart de
particuliere schipper in aanmerking, tenvijl
de regelmatige verzending van stuk- en
partijgoed tusschen twee plaatsen moet
worden verzorgd door de vaste lijndiensten
der beurtvaart. Het is een gelukkige omstan
digheid dat in ons waterrijke land de bin
nenscheepvaart zoo sterk ontwikkeld is. De
meeste plaatsen in ons land zijn te water
bereikbaar of zijn op betrekkelijk korten af
stand van een z.g. natte plaats gelegen.
Aan het Nederlandsche binnenvaartbureau.
'de centrale organisatie voor de beurtvaart,
is de eervolle, maar moeilijke taak opgedra
gen, om een zoodanige organisatie tot stand
te brengen, dat het beurtvaartbedrijf func-
tionneert met een zoo gering mogelijk ver
bruik van motorbrandstof.
Daartoe moest concurrentie plaats maken
koor samenwerking. De ondernemers heb
ben dit ten volle begrepen en het resultaat
is, dat thans een groot aantal vaarplannen
gereed is ter uitvoering, terwijl op een aan
tal trajecten reeds volgens deze vaarplan-
pen wordt gevaren.
De grondslagen, waarop deze vaarplan
nen berusten, zijn allereerst het zooveel mo
gelijk uitschakelen van voortbeweging per
motor en voorst het voorkomen van het va
ren met wanruimte.
Hierboven werd reeds opgemerkt, dat het
[vervoer per motorrijtuig met het oog op de
brandstofschaarschte zooveel mogelijk zal
worden ingekrompen. Dit vervoer zal zich
,voor een groot deel concentreeren op het
[vervoer van goederen van z.g. natte plaatsen
naar de in den omtrek gelegen plaatsen, die
geen verbinding te water hebben.
Nog meer dan dit thans het geval is, zal
Ir' :s overgave van goederen plaats vinden
k in beurtboot aan auto en omgekeerd.
Ook voor het autovervoer is eenheid in
cument en condities eisch en de regeering
Ir >nd ook hier dus voor de noodzakelijkheid
[\.;n het voorschrijven van een uniform ver-
«rdocument.
Zoowel de in de toekomst te verwachten
|d ergave van beurtvaart aan auto als de
(overweging, dat de handel gebaat zou zijn
1 et het voorschrijven van een zelfde docu
ment voor het geheele particuliere vervoer
heeft doen besluiten, dat het vervoer door
middel van motorrijtuigen eveneens zal ge-
Bchieden op beurtvaartadres.
De „Japan Times" schrijft dat groote
voorraden voortdurend door Burma tot ver
in het binnenland van China worden ge
bracht. De wereldpers heeft reeds vol ge
staan met beschrijvingen van den weg en
den aard van het vervoer. Tallooze corres
pondenten en officieele persoonlijkheden heb
ben langs dezen weg gereisd. Zij allen zijn
an meening, dat deze weg van waarde is
en dat hierlangs een toenemend vervoer
gaat, zoowel van invoergoederen, die het
sjoenking mogelijk maken verzet te blijven
bieden als van uitvoerartikelen, waarmee
Tsjoenking zich buitenlandsche fondsen ver
schaft. De laatste beschrijving van het ver
voer langs den weg door Burma is gegeven
in de „Manchester Quardian". Hier in stond
vermeld, dat een voortdurende stoet vracht
wagens van en naar Rangoon onderweg is
met transporten. De weg is overigens mili
tair en voor het gebruik er van zijn militaire
paspoorten noodig. De meeste vrachtwagens
zijn Dodges en Fords. Duizenden Chineezen
van over zee hebben dienst genomen als
chauffeurs. Volgens sommigen gaat eiken
dag een wagen verloren op gevaarlijke dee-
len van den weg. Langs den weg zijn benzi
nestations en hospitalen. Op de muren van
Hsiakwan zijn aanplakbiljetten aangebracht
met de leuze „De kolonisten weerstaan de Ja
panners". Men heeft vrachtwagens ontmoet
geladen met wapens en munitie. Te Tsjefang
de laatste stad in Zuid-West-China waar de
transportmaatschappij die voor Tsjiang
werkt, haar eindpunt heeft, bestaat de aan
sluiting met de maatschappij uit Burma,
die haar eigen vrachwagens heeft. Deze rij
den van en naar 't kopstation Lashio, van
waar onmiddellijke verbinding bestaat met
Rangoon.
De „Japan Times" verklaart, dat er geen
zweem van twijfel bestaat, dat de weg on
danks de moeilijkheden en de kosten waar
mee het vervoer gepaard gaat, een van de
levenslijnen van Tsjiang Kai Tsjek is en
dat daar een van de oorzaken is te zoeken
van den dood van vele Japansche soldaten,
tegen wie de transporten worden gebruikt
die den weg door Burma volgen.
Onderzoek tegen sommige burge
meesters gevraagd.
De Staten van Gelderland zijn gisteren in
lomerzitting bijeengekomen. Op de publieke
tribune waren talrijke leden van de N.S.B.
in zwarte hemden aanwezig. Ook de Sta
tenleden Koster en Konijnenburg droegen
deze uniform. De heer Koster (N.S.B.) dien
de een voorstel in, mede namens de heeren
Konijnenburg (N.S.B.) en Bouwman (partij
van de kleine boeren), er toe strekkende, om
door een commissie uit de Staten een onder
zoek te laten instellen naar het gedrag van
burgemeesters in Gelderland van 10 tot 14
Mei en daarop volgende dagen, en daarover
rapport aan de Staten uit te brengen. De
heer Koster kreeg toestemming om dit voor
stel in het kort toe te lichten, maar werd,
toen hij opmerkte, dat er tegen burgers
maatregelen waren genomen, waarbij burge
meesters zich hebben misdragen, door den
voorzitter in de rede gevallen, omdat er be
zwaar is, dat hier personen worden aange
vallen, die zich niet kunnen verdedigen.
De heer Koster heeft in het vervolg van
zijn rede er op gewezen, dat door burgerlijke
autoriteiten in de dagen van 10 tot 12 Mei
reeksen personen gevangen zijn genomen en
zijn geinteerneerd. Er is zelfs een oud boer
tje uit zijn huis gesleept en kinderen van 17
en zelfs van 13 jaar onder het oog van de
burgemeesters weggehaald.
Bij de evacuatie waren burgemeesters, die
elk initiatief of organiseerend vermogen
misten en daarbij alleen aan zichzelf dach
ten. Zij moeten ter verantwoording worden
geroepen. Wij willen geen persoonlijke
wraak, maar recht moet er zijn.
Tóen op de publieke tribune bravo en
houzee werd geroepen, werd de tribune op
last van den voorzitter ontruimd.
De leden van de N.S.B. op de tribune gin
gen zingend heen.
Het voorstel Koster werd daarna verwor
pen. Alleen de onderteekenaar stemde voor.
Gisterenmiddag omstreeks 12 uur is op het
'Archimedespleii* te Amsterdam 'n ernstig
ongeluk gebeurd. Doordat de achterklep van
een vrachtwagen plotseling opensloeg, viel
een 22-jarige jongeman uit den wagen op
straat. Hij kreeg een hersenschudding en een
bekkenaandoening. Per ambulanceauto van
den Geneeskundigen Dienst is de man naar
het Onze Lieve Vrouwengasthuis gebracht.
Over de toestanden in het zoogenaamde
Poolsche legioen, dat in Franschen opdracht
tegen Duitschland heeft gevochten, zijn be
langwekkende verklaringen afgelegd door
een Franschen soldaat van Poolsche nationa
liteit, die op 9 Juni bij Ttrissereux gevangen
is genomen. Hij zelf was sedert April 1939 als
landarbeider in Frankrijk werkzaam en werd
tegen zijn wil en onder dwang der politie
gedwongen dienst te nemen in het Fransche
leger. De andere leden van het legioen had
den geen andere ervaringen. Daar men in
zulke elementen geen vertrouwen had wer
den, in opdracht van hooger hand, de zui
ver Poolsche eenheden ontbonden en ver
deeld over verschillende Fransche regimen
ten en daarin weer over verschillende com
pagnieën. Hierdoor moest aan Polen de
gelegenheid worden ontnomen tegen het
deelnemen aan den oorlog en tegen andere
gewelddadige maatregelen in verzet te ko
men. Door de Engelschen zijn thans zulke
Polen naar Engeland vervoerd, om nu on
der Engelsch commando opnieuw in het
vuur te worden gebracht»
Wanneer een ja
pon „af" is, dat
wil zeggen, gereed
om te dragen, dan
ontbreken er soms
van die kleinighe
den aan, die de fi
nishing touch zijn
Een enkele speld,
een clips, broche,
ketting of welk
sieraad het ook
moge zijn, vermo
gen het gewensch
te effect te bren
gen. De keuze ver
eischt evenwel
wat overleg en de
versiering mag
niet te opvallend
zijn, ziet zich tot
taak gesteld gedis
tingeerd te wer
ken. Wij zagen bij
een collectie mode
snufjes uit Parijs
enkelen, die onze
bijzondere aan
dacht hadden. In
de eerste plaats de
kleurige ruches
van zéér smal lint
die aan kettinkjes
bungelden van
verschillende
grootte en met
een goudmetalen
speld op de japon
gehecht werden.
Vooral op zwart
geeft deze versie
ring een aparte
noot. Voor avond
japonnen was de
breede band-gen
re „dog collar" be
doeld, met in het
midden een groo
te, facetvormige geslepen robijn, die om
ringd was door ovale robijnen en eme-
ralds, een pracht stuk, dat op meesterlijke
wijze was uitgevoerd.
Zeer apart werkt de lichtblauwe peau
de suède ceintuur met gegraveerde goud
metalen gesp, een combinatie, de zich ook
al weer het best leent om bij zwart ge
dragen te worden.
De hoofddoekjes, feitelijk bedoeld om
den Dirdl' te completeeren of om bij
sportive jurken gedragen te worden, heb
ben de afgeloopen seizoenen hun bestem
ming gemist. Te pas en te onpas bonden
jonge meisjes en zelfs andere dames zoo'n
doek om haar lokken en knoopten hem on
der den kin vast. We laten in het midden
of ieder gezicht wel gebaat is door de om
lijsting van deze min of meer smaakvol
gekozen doekjes en constateeren slechts,
dat zij thans het veld moeten ruimen voor
den turban, die ongetwijfeld veel meer mo
gelijkheid biedt. Wat is er wel eenvoudiger
dan een shawl of een doek om het hoofd
te drapeeren, zoodat het kapsel niet al te
opstandig wordt, indien de wind op speel-
sche wijze de krullen in beweging tracht
te brengen.
Turbans zijn een uiterst goedkoope hoofd
bedekking, omdat men er alle mogelijke
kleine lapjes voor aan kan wenden en
hebben tevens het voordeel, dat men er
een persoonlijke noot aan kan geven.
Men vouwt zoo'n lapje stof, onverschil
lig of het dunne wol dan wel zijde of ka
toen is, eenige malen dubbel, legt het mid
den tegen het achterhoofd en maakt een
dikken knoop of eenige opstaande lussen,
die zelfs zeer coquet kunnen aandoen.
De uiteinden van d» stof worden onder
den band geschoven en zoo noodig vastge
speld.
Ook driehoekig gevouwen doeken kan
men om het hoofd drapeeren en wel zóó,
dat eventueele krullen aan de zijkanten
buiten den turban, dus in het gezicht ko
men. Men legt den doek zóó om het hoofd,
dat de punt over den neus valt en knoopt
de beide andere punten in het midden vast,
waarna ze om den doek geslagen worden,
min of meer hoog, naar eigen smaak, ten
slotte slaat men de punt terug en drapeert
deze over het middengedeelte.
De voorloopers van deze turban zijn de
gedrapeerde hoofdbedekkingen, die de
mooie Venetiaansche vrouwen in den vijf
tienden eeuw droegen. In 1804, ten tijde van
Napoleon maakten de van mousseline
en de van bonte, Turksche stoffen gedra
peerde turbans deel uit van de voorgeschre
ven hofkleding. Zij werden zoowel bij de
destijds moderne krullen kapsels gedragen
als bij de klassieke kleeding va- dit tijd
perk. Kostbare veeren o.a. van reigers en
paradijsvogels verhoogden het elegante as
pect. Zelfs tot omstreeks 1840 was een ga-
latoilet niet compleet zonder een min of
meer kostbaren turban.
Men beweert, dat Napoleon van een zij
ner Oostersche veldtochten een turban
meebracht en deze zoozeer in den smaak
der keizerin viel, dat zij deze gedrapeerde
hoofdbanden als onderdeel van de galaklee
ding voorschreef.
Hoe het ook zij, de turban heeft de be
langstelling van vele vrouwen en aan»,,
zien men vrij is in de keuze van materiaal
en kleur zullen met alleen jonge, q0(?
ook oudere vrouwen zich een doek om
hoofd kunnen drapeeren. Is het geen u?
terst practische hoofdbekleeding, wanneer
we 's morgens onze huishoudelijke inkoo»
pen gaan doen en de wind ons noodzaakt
één hand te reserveeren om te voorkomen
dat onzen hoed de vlucht neemt?
Wanneer we eens een oogenblikje niets
te doen hebben, dan zijn het juist kleine
handwerkjes, die men nog wel eens gaarne
ter hand neemt. Ook kan men zooiets ge.
makkelijk in de handtasch meenemen, a]s
men naar buiten gaat. Onze schets geeft
een paar keurige dameszakdooekjes te
zien, gemaakt van kleine lapjes batist, die
pl.m. 30 a 35 c.M. groot zijn.
Langs de vier kanten wordt een breeden
open zoom gewerkt, waarvoor men draden
op 2 m.M. breedte uithaalt.
Het bovenste zakdoekje heeft open
randjes van 2 c.M. lengte, waarboven de
takjes gewerkt worden, die de schets aan
geeft. Men brengt ze door middel van car
bonpapier op de stof over. Een gedeelte
der bladmotieven is open gewerkt, de resi
wordt opgevuld met flanelsteekjes en den
omtrek is in steelsteek uitgevoerd.
Het tweede zakdoekje heeft een a jour
rand van aaneengesloten vierkantjes met
een klein geborduurd motiefje in den hoek.
IN HET LICHT DER VOORJAARSZON.,
De felle stralen der voorjaarszon doen
op onbarmhartige wijze allerlei kleine ge
breken aan onze kleding uitkomen, vooral
aan stukken, die reeds langeren tijd in ge
bruik zijn.
Nu eens blijkt, dat de rok van het voor-
jaarscostume meer in huis gedragen is dan
wenschelijk ware geweest en daardoor
steekt hij af bij den mantel. Dan weer le-'
veren glimmende plekken aan mouwen en
aan achterbaan het bewijs, dat de japon
een langen diensttijd achter den rug heeft.
Vlekken en vette randen aan de kraag van
heerencostumes vrager dringend om de
aandacht der huisvrouw, die niet anders kan
doen, dan met behulp van naald, draad,
schaar en de noodige reinigingsmiddelen,
alsmede met het strijkijzer aan het werk
te gaan. Enkele practische wenken laten wij
hier volgen. Costumerokken worden gewas-
schen in water met ammoniak (4 eetl. op 2
L. water) en daarna herhaadelijk ge
spoeld. Ophangen aan een drooglijn, na
dat de rok zooveel mogelijk in den vorm
is getrokken. Vochtig opstrijken.
Op den eerste oorlogsdag in Mei kwamen
Nederlandsche militairen bij den heer B.,
grossier in automateriaal te Amersfoort, met
de mededeeling, dat zij voor reparaties ach
ter het front al zijn lampen, banden, accu's
en andere auto-onderdeelen kwamen halen.
De geheele voorraad goederen werd gevor
derd, doch eenig bewijs van afgifte ontving
de heer B. daarvoor niet. De inventaris werd
via Hilversum naar Amsterdam vervoerd
en daar vond de heer B. zijn geheelen voor
raad terug. Op zijn vraag aan den comman
dant, of hij een bewijs mocht ontvangen,
antwoordde deze: „Kom over een paar da
gen maar terug". Toen het echter zoover
was, waren de Duitschers er reeds en in
onderling overleg vond een Duitsch kapi
tein het goed, dat B. zijn auto-onderdeelen
weer terug zou krijgen.
Tot zoover liep alles normaal. B. vond
eenige kennissen bereid, om den voorraad
van Amsterdam naar Amersfoort te vervoe
ren en hij was wat blij, dat hij zijn bulletjes
weer terug had. Deze blijdschap duurde ech
ter niet lang. Op den 25sten Mei stapte een
heer zijn zaak binnen, die vertelde, ambte
naar van den Duitschen geheimen dienst te
zijn. Hij trad zeer autoritair op en zeide in
vloeiend Duitsch tegen B.: „U komt op on
rechtmatige wijze aan deze auto-onderdeelen.
In naam van de Gestapo arresteer ik u. Wij
zullen in een concentratiekamp wel eens
uitzóeken, hoe de vork in den steel zit". Het
was Zaterdag en voor B. beteekende deze ar
restatie een heelen slag. Hij verzocht den
ambtenaar v. de Gestapo zijn zaken te mo
gen afwikkelen, van zijn vrouw afscheid te
mogen nemen enz., doch daarvan kon niets
geschieden. De Gestapo-man zei, dat hij on
verwijld op transport zou worden gesteld
en hoe B. ook smeekte, het hielp niets. Hier
door was de grossier zoo zeer in de war ge
raakt en bovendien zoo zeer geïmponeerd,
door het forsche optreden, dat hij het hope
loze van de zaak inzag en zich reeds bijna
gewonnen wilde geven.
De Duitsche ambtenaar zei tenslotte, dat,
als hij Maandag met het transport mee wil
de inplaats van Zaterdag, hij f 300.moest
hebben, om het uitstel mogelijk te maken.
B. overhandigde den man hierop f240.het
geen alles aan baar geld was, wat hij op het
oogenblik in huis had. Afgesproken werd nu,
dat hij inplaats van direct eerst Maandag
gearresteerd zou worden. Met een zwaar ge
moed berustte B. hierin, doch eenigen tijd,
nadat de ambtenaar weg was, kreeg hij toch
argwaan. Hij voelde zich toen heelemaal niet
schuldig en betrok de Amersfoortsche politie
in de zaak. Deze begon onverwij ld-een on
derzoek in te stellen en het gelukte haar
een 41-jarige expediteur A. M. uit Amster
dam te arresteeren, die na een langdurig
verhoor zijn euveldaad bekende.
Gistermorgen diende deze zaak voor de
Utrechtsche rechtbank. De verdachte, die er
inderdaad forsch uitzag, bekende uit armoe
de tot deze daad te zijn overgegaan.
President: „Maar wat wij hier van u la
zen, zijn afschuwelijke feiten".
De officier van justitie uitte zijn veront
waardiging over deze schandelijke daad en
vond het jammer, dat de maximum straf
maar zoo klein was. Hij wenschte deze maxi
mum straf te eischen en vroeg een gevan
genisstraf van een jaar met aftrek van den
tijd der preventieve hechtenis.
Had voor zijn broer het examen
willen afleggen, doch de voor
zitter ontdekte het verschil in
handschrift.
De meervoudige kamer der Arrondis
sementsrechtbank te Utrecht heeft
den 26-jarigen Bakker A. F. uit
Jutphaas en zijn 22-jarigen broer
J. F., assurantiebezorger, wegens het
plegen van fraude bij het afleggen
van een middenstandsexamen, ieder
veroordeeld tot een geldboete van
dertig gulden of vijftien dagen hech
tenis.
Op 17 Augustus van het vorige jaar zou
de bakker voor de derde maal deelnemen
aan een middenstandsexamen en ook dezen
keer zag het er naar uit, dat hij niet zou
slagen.
Hij verklaarde op de rechtszitting op 18
Juni, dat hij zich op den dag van het exa
men niet erg prettig voelde en omdat hij
het diploma voor de toekomst wenschte te
bezitten, vroeg hij zijn broer, den assurantie
bezorger, of die voor hem het examen wilde
afleggen. Deze aarzelde geen moment, reed
per fiets naar het examen en overhandigde
het oproepingsformulier, dat door zijn broer,
den bakker was geteekend.
De voorzitter ontdekte echter het verschil
in handschrift.
De assurantiebezorger verklaarde op de
zitting, dat hij het gedaan had om zijn broer
uit een benarde positie te helpen, doch zeide
tevens, dat hij spijt had van zijn daad.
De Officier van Justitie had tegen ieder
een gevangenisstraf van vier maanden ge-
eischt.
ft
TEGEN BEELDJESKOOPMAN IN
DE HOOFDSTAD VIER JAAR GE-
EISCHT.
EEN PALMAFDRUK VAN ZIJN LIN-
KERHAND, OP DE BRANDKAST ACH
TERGELATEN, WERD HEM NOOD
LOTTIG.
Een reeks onopgeloste inbraken, die blijk
baar door „deskundigen" op dit gebied wer
den gepleegd, bracht onrust in Amsterdam.
In Januari van het vorige jaar, waren het
vooral groote zaken die de ongewenschte be
langstelling van de heeren inbrekers had
den die met een frais-boor de brandkasten
openden. Zoo brachten zij een bezoek aan de
„Hema", de „Galeries modernes' en het reis
bureau Lissone.
Steeds werd volgens hetzelfde recept
gewerkt en van de daders was geen
spoor te bekennen. Op een uitzonde
ring na. Op 21 Januari 1939 was inge
broken in de Galerie Modernes. Op
den brandkast trof de recherche een
keurige palmafdruk aan van de lin
kerhand van een der nachtelijke be
zoekers. Die afdruk werd in het re
gister geplaatst en zou een ruim jaar
later n.1. in Maart j.1. weer dienst
doen.
Toen werd een man betrapt terwijl hij met
een sleutel aan het morrelen was aan een
modemagazijn in de Leidschestraat. Hij
bleek een Italiaansche beeldjeskoopman te
zijn, die op den Singel een winkeltje had.
De palmafdruk bleek identiek te zijn met die
van den Italiaan. Hij woonde samen met
vier landgenooten, die ook werden ingere
kend. Dit viertal moest later wegens gebrek
aan bewijzen in vrijheid worden gesteld,
doch de man, die in de Leidsche Straat in
handen van de politie was gevallen, stond
gister terecht voor de vacantiekamer der
Amsterdamsche rechtbank, verdacht van po
ging tot inbraak in het modemagazijn en in
braak in de „Galeries Modernes". Het laatste
geval, waarbij een belangrijk bedrag aan
geld is ontvreemd benevens een aantal hor
loges, zou hij in vereeniging hebben ge
pleegd.
De verdachte hield hardnekkig vol, dat hij
zoowel aan de poging als aan de inbraak vol
maakt onschuldig was. De deskundige com
missaris v. Ysendijk, verklaarde, dat verd.s
palmafdruk op 15 punten overeenkomst ver
toont met de afdruk op de brandkast.
Een vrouw, die a decharge was verschenen
verklaarde onder eede, dat verd. dien nacht
in haar huis had doorgebracht. Een dienst-
meisje bevestigde deze verklaring.
De officier van Jusbtitie mr. L. de BJe-
court zeide in zijn requisitoir, dat verd. zijn
visitekaartje had achtergelaten. Bovendien
werd verd. dikwijls gezien, terwijl hij zich
op verdachte wijze in portieken en bij win
kelzaken ophield. Het winkeltje in beeldjes
is waarschijnlijk een dekmantel om de mis
drijven te verbergen. Liever had spr. met de
arrestatie van de vier andere Italianen ge-
wacht, tot er meer bewijs was tegen hen,
doch er bestond vrees voor vlucht. Zij moes
ten echter worden losgelaten. Spr. eischte te
gen den beeldjes-koopman wegens de twee
ten laste gelegde feiten vier jaar gevange
nisstraf.
De verdediger pleitte vrijspraak aangezien
J de feiten niet bewezen achtte.
iVonnis 16 Juli.