Het goederenvervoer MODERNE DETAILS liet „Poolsche" legioen in Frankrijk De aanvoersweg van Tsjang-Kai'Sjek De N.S.B.-ers in de Staten van Gelderland VOOR DE VROUW „In naam van de Gestapo!" Fraude bij het afleggen van middenstandsexamens Zijn „visitekaartje achtergelaten Per beurtdienst en vrachtauto De nieuwe voorschriften Van rijdende auto gevallen De hoofddoekjes maken plaats voor den tirban Kleine handwerken voor verloren oogenblikken RECHTSZAKEN Nu van 1 Juli a! ook het vervoer per vrachtauto in interlocaal ver keer aan een nieuwe regeling is on derworpen, is het gewenscht zoo wel deze regeling als de reeds eer der afgekondigde voor het vervoer per beurtvaart aan een nadere be schouwing te onderwerpen. Daar het vervoer per vrachtauto door het gebrek aan benzine ên gasolie zooveel mo gelijk moet worden ingekrompen, zal men voor het goederenvervoer in Nederland groo- tendeels zijn aangewezen op het vervoer te water en per rails. Voor wat betreft het ver voer te water komt voor de wilde vaart de particuliere schipper in aanmerking, tenvijl de regelmatige verzending van stuk- en partijgoed tusschen twee plaatsen moet worden verzorgd door de vaste lijndiensten der beurtvaart. Het is een gelukkige omstan digheid dat in ons waterrijke land de bin nenscheepvaart zoo sterk ontwikkeld is. De meeste plaatsen in ons land zijn te water bereikbaar of zijn op betrekkelijk korten af stand van een z.g. natte plaats gelegen. Aan het Nederlandsche binnenvaartbureau. 'de centrale organisatie voor de beurtvaart, is de eervolle, maar moeilijke taak opgedra gen, om een zoodanige organisatie tot stand te brengen, dat het beurtvaartbedrijf func- tionneert met een zoo gering mogelijk ver bruik van motorbrandstof. Daartoe moest concurrentie plaats maken koor samenwerking. De ondernemers heb ben dit ten volle begrepen en het resultaat is, dat thans een groot aantal vaarplannen gereed is ter uitvoering, terwijl op een aan tal trajecten reeds volgens deze vaarplan- pen wordt gevaren. De grondslagen, waarop deze vaarplan nen berusten, zijn allereerst het zooveel mo gelijk uitschakelen van voortbeweging per motor en voorst het voorkomen van het va ren met wanruimte. Hierboven werd reeds opgemerkt, dat het [vervoer per motorrijtuig met het oog op de brandstofschaarschte zooveel mogelijk zal worden ingekrompen. Dit vervoer zal zich ,voor een groot deel concentreeren op het [vervoer van goederen van z.g. natte plaatsen naar de in den omtrek gelegen plaatsen, die geen verbinding te water hebben. Nog meer dan dit thans het geval is, zal Ir' :s overgave van goederen plaats vinden k in beurtboot aan auto en omgekeerd. Ook voor het autovervoer is eenheid in cument en condities eisch en de regeering Ir >nd ook hier dus voor de noodzakelijkheid [\.;n het voorschrijven van een uniform ver- «rdocument. Zoowel de in de toekomst te verwachten |d ergave van beurtvaart aan auto als de (overweging, dat de handel gebaat zou zijn 1 et het voorschrijven van een zelfde docu ment voor het geheele particuliere vervoer heeft doen besluiten, dat het vervoer door middel van motorrijtuigen eveneens zal ge- Bchieden op beurtvaartadres. De „Japan Times" schrijft dat groote voorraden voortdurend door Burma tot ver in het binnenland van China worden ge bracht. De wereldpers heeft reeds vol ge staan met beschrijvingen van den weg en den aard van het vervoer. Tallooze corres pondenten en officieele persoonlijkheden heb ben langs dezen weg gereisd. Zij allen zijn an meening, dat deze weg van waarde is en dat hierlangs een toenemend vervoer gaat, zoowel van invoergoederen, die het sjoenking mogelijk maken verzet te blijven bieden als van uitvoerartikelen, waarmee Tsjoenking zich buitenlandsche fondsen ver schaft. De laatste beschrijving van het ver voer langs den weg door Burma is gegeven in de „Manchester Quardian". Hier in stond vermeld, dat een voortdurende stoet vracht wagens van en naar Rangoon onderweg is met transporten. De weg is overigens mili tair en voor het gebruik er van zijn militaire paspoorten noodig. De meeste vrachtwagens zijn Dodges en Fords. Duizenden Chineezen van over zee hebben dienst genomen als chauffeurs. Volgens sommigen gaat eiken dag een wagen verloren op gevaarlijke dee- len van den weg. Langs den weg zijn benzi nestations en hospitalen. Op de muren van Hsiakwan zijn aanplakbiljetten aangebracht met de leuze „De kolonisten weerstaan de Ja panners". Men heeft vrachtwagens ontmoet geladen met wapens en munitie. Te Tsjefang de laatste stad in Zuid-West-China waar de transportmaatschappij die voor Tsjiang werkt, haar eindpunt heeft, bestaat de aan sluiting met de maatschappij uit Burma, die haar eigen vrachwagens heeft. Deze rij den van en naar 't kopstation Lashio, van waar onmiddellijke verbinding bestaat met Rangoon. De „Japan Times" verklaart, dat er geen zweem van twijfel bestaat, dat de weg on danks de moeilijkheden en de kosten waar mee het vervoer gepaard gaat, een van de levenslijnen van Tsjiang Kai Tsjek is en dat daar een van de oorzaken is te zoeken van den dood van vele Japansche soldaten, tegen wie de transporten worden gebruikt die den weg door Burma volgen. Onderzoek tegen sommige burge meesters gevraagd. De Staten van Gelderland zijn gisteren in lomerzitting bijeengekomen. Op de publieke tribune waren talrijke leden van de N.S.B. in zwarte hemden aanwezig. Ook de Sta tenleden Koster en Konijnenburg droegen deze uniform. De heer Koster (N.S.B.) dien de een voorstel in, mede namens de heeren Konijnenburg (N.S.B.) en Bouwman (partij van de kleine boeren), er toe strekkende, om door een commissie uit de Staten een onder zoek te laten instellen naar het gedrag van burgemeesters in Gelderland van 10 tot 14 Mei en daarop volgende dagen, en daarover rapport aan de Staten uit te brengen. De heer Koster kreeg toestemming om dit voor stel in het kort toe te lichten, maar werd, toen hij opmerkte, dat er tegen burgers maatregelen waren genomen, waarbij burge meesters zich hebben misdragen, door den voorzitter in de rede gevallen, omdat er be zwaar is, dat hier personen worden aange vallen, die zich niet kunnen verdedigen. De heer Koster heeft in het vervolg van zijn rede er op gewezen, dat door burgerlijke autoriteiten in de dagen van 10 tot 12 Mei reeksen personen gevangen zijn genomen en zijn geinteerneerd. Er is zelfs een oud boer tje uit zijn huis gesleept en kinderen van 17 en zelfs van 13 jaar onder het oog van de burgemeesters weggehaald. Bij de evacuatie waren burgemeesters, die elk initiatief of organiseerend vermogen misten en daarbij alleen aan zichzelf dach ten. Zij moeten ter verantwoording worden geroepen. Wij willen geen persoonlijke wraak, maar recht moet er zijn. Tóen op de publieke tribune bravo en houzee werd geroepen, werd de tribune op last van den voorzitter ontruimd. De leden van de N.S.B. op de tribune gin gen zingend heen. Het voorstel Koster werd daarna verwor pen. Alleen de onderteekenaar stemde voor. Gisterenmiddag omstreeks 12 uur is op het 'Archimedespleii* te Amsterdam 'n ernstig ongeluk gebeurd. Doordat de achterklep van een vrachtwagen plotseling opensloeg, viel een 22-jarige jongeman uit den wagen op straat. Hij kreeg een hersenschudding en een bekkenaandoening. Per ambulanceauto van den Geneeskundigen Dienst is de man naar het Onze Lieve Vrouwengasthuis gebracht. Over de toestanden in het zoogenaamde Poolsche legioen, dat in Franschen opdracht tegen Duitschland heeft gevochten, zijn be langwekkende verklaringen afgelegd door een Franschen soldaat van Poolsche nationa liteit, die op 9 Juni bij Ttrissereux gevangen is genomen. Hij zelf was sedert April 1939 als landarbeider in Frankrijk werkzaam en werd tegen zijn wil en onder dwang der politie gedwongen dienst te nemen in het Fransche leger. De andere leden van het legioen had den geen andere ervaringen. Daar men in zulke elementen geen vertrouwen had wer den, in opdracht van hooger hand, de zui ver Poolsche eenheden ontbonden en ver deeld over verschillende Fransche regimen ten en daarin weer over verschillende com pagnieën. Hierdoor moest aan Polen de gelegenheid worden ontnomen tegen het deelnemen aan den oorlog en tegen andere gewelddadige maatregelen in verzet te ko men. Door de Engelschen zijn thans zulke Polen naar Engeland vervoerd, om nu on der Engelsch commando opnieuw in het vuur te worden gebracht» Wanneer een ja pon „af" is, dat wil zeggen, gereed om te dragen, dan ontbreken er soms van die kleinighe den aan, die de fi nishing touch zijn Een enkele speld, een clips, broche, ketting of welk sieraad het ook moge zijn, vermo gen het gewensch te effect te bren gen. De keuze ver eischt evenwel wat overleg en de versiering mag niet te opvallend zijn, ziet zich tot taak gesteld gedis tingeerd te wer ken. Wij zagen bij een collectie mode snufjes uit Parijs enkelen, die onze bijzondere aan dacht hadden. In de eerste plaats de kleurige ruches van zéér smal lint die aan kettinkjes bungelden van verschillende grootte en met een goudmetalen speld op de japon gehecht werden. Vooral op zwart geeft deze versie ring een aparte noot. Voor avond japonnen was de breede band-gen re „dog collar" be doeld, met in het midden een groo te, facetvormige geslepen robijn, die om ringd was door ovale robijnen en eme- ralds, een pracht stuk, dat op meesterlijke wijze was uitgevoerd. Zeer apart werkt de lichtblauwe peau de suède ceintuur met gegraveerde goud metalen gesp, een combinatie, de zich ook al weer het best leent om bij zwart ge dragen te worden. De hoofddoekjes, feitelijk bedoeld om den Dirdl' te completeeren of om bij sportive jurken gedragen te worden, heb ben de afgeloopen seizoenen hun bestem ming gemist. Te pas en te onpas bonden jonge meisjes en zelfs andere dames zoo'n doek om haar lokken en knoopten hem on der den kin vast. We laten in het midden of ieder gezicht wel gebaat is door de om lijsting van deze min of meer smaakvol gekozen doekjes en constateeren slechts, dat zij thans het veld moeten ruimen voor den turban, die ongetwijfeld veel meer mo gelijkheid biedt. Wat is er wel eenvoudiger dan een shawl of een doek om het hoofd te drapeeren, zoodat het kapsel niet al te opstandig wordt, indien de wind op speel- sche wijze de krullen in beweging tracht te brengen. Turbans zijn een uiterst goedkoope hoofd bedekking, omdat men er alle mogelijke kleine lapjes voor aan kan wenden en hebben tevens het voordeel, dat men er een persoonlijke noot aan kan geven. Men vouwt zoo'n lapje stof, onverschil lig of het dunne wol dan wel zijde of ka toen is, eenige malen dubbel, legt het mid den tegen het achterhoofd en maakt een dikken knoop of eenige opstaande lussen, die zelfs zeer coquet kunnen aandoen. De uiteinden van d» stof worden onder den band geschoven en zoo noodig vastge speld. Ook driehoekig gevouwen doeken kan men om het hoofd drapeeren en wel zóó, dat eventueele krullen aan de zijkanten buiten den turban, dus in het gezicht ko men. Men legt den doek zóó om het hoofd, dat de punt over den neus valt en knoopt de beide andere punten in het midden vast, waarna ze om den doek geslagen worden, min of meer hoog, naar eigen smaak, ten slotte slaat men de punt terug en drapeert deze over het middengedeelte. De voorloopers van deze turban zijn de gedrapeerde hoofdbedekkingen, die de mooie Venetiaansche vrouwen in den vijf tienden eeuw droegen. In 1804, ten tijde van Napoleon maakten de van mousseline en de van bonte, Turksche stoffen gedra peerde turbans deel uit van de voorgeschre ven hofkleding. Zij werden zoowel bij de destijds moderne krullen kapsels gedragen als bij de klassieke kleeding va- dit tijd perk. Kostbare veeren o.a. van reigers en paradijsvogels verhoogden het elegante as pect. Zelfs tot omstreeks 1840 was een ga- latoilet niet compleet zonder een min of meer kostbaren turban. Men beweert, dat Napoleon van een zij ner Oostersche veldtochten een turban meebracht en deze zoozeer in den smaak der keizerin viel, dat zij deze gedrapeerde hoofdbanden als onderdeel van de galaklee ding voorschreef. Hoe het ook zij, de turban heeft de be langstelling van vele vrouwen en aan»,, zien men vrij is in de keuze van materiaal en kleur zullen met alleen jonge, q0(? ook oudere vrouwen zich een doek om hoofd kunnen drapeeren. Is het geen u? terst practische hoofdbekleeding, wanneer we 's morgens onze huishoudelijke inkoo» pen gaan doen en de wind ons noodzaakt één hand te reserveeren om te voorkomen dat onzen hoed de vlucht neemt? Wanneer we eens een oogenblikje niets te doen hebben, dan zijn het juist kleine handwerkjes, die men nog wel eens gaarne ter hand neemt. Ook kan men zooiets ge. makkelijk in de handtasch meenemen, a]s men naar buiten gaat. Onze schets geeft een paar keurige dameszakdooekjes te zien, gemaakt van kleine lapjes batist, die pl.m. 30 a 35 c.M. groot zijn. Langs de vier kanten wordt een breeden open zoom gewerkt, waarvoor men draden op 2 m.M. breedte uithaalt. Het bovenste zakdoekje heeft open randjes van 2 c.M. lengte, waarboven de takjes gewerkt worden, die de schets aan geeft. Men brengt ze door middel van car bonpapier op de stof over. Een gedeelte der bladmotieven is open gewerkt, de resi wordt opgevuld met flanelsteekjes en den omtrek is in steelsteek uitgevoerd. Het tweede zakdoekje heeft een a jour rand van aaneengesloten vierkantjes met een klein geborduurd motiefje in den hoek. IN HET LICHT DER VOORJAARSZON., De felle stralen der voorjaarszon doen op onbarmhartige wijze allerlei kleine ge breken aan onze kleding uitkomen, vooral aan stukken, die reeds langeren tijd in ge bruik zijn. Nu eens blijkt, dat de rok van het voor- jaarscostume meer in huis gedragen is dan wenschelijk ware geweest en daardoor steekt hij af bij den mantel. Dan weer le-' veren glimmende plekken aan mouwen en aan achterbaan het bewijs, dat de japon een langen diensttijd achter den rug heeft. Vlekken en vette randen aan de kraag van heerencostumes vrager dringend om de aandacht der huisvrouw, die niet anders kan doen, dan met behulp van naald, draad, schaar en de noodige reinigingsmiddelen, alsmede met het strijkijzer aan het werk te gaan. Enkele practische wenken laten wij hier volgen. Costumerokken worden gewas- schen in water met ammoniak (4 eetl. op 2 L. water) en daarna herhaadelijk ge spoeld. Ophangen aan een drooglijn, na dat de rok zooveel mogelijk in den vorm is getrokken. Vochtig opstrijken. Op den eerste oorlogsdag in Mei kwamen Nederlandsche militairen bij den heer B., grossier in automateriaal te Amersfoort, met de mededeeling, dat zij voor reparaties ach ter het front al zijn lampen, banden, accu's en andere auto-onderdeelen kwamen halen. De geheele voorraad goederen werd gevor derd, doch eenig bewijs van afgifte ontving de heer B. daarvoor niet. De inventaris werd via Hilversum naar Amsterdam vervoerd en daar vond de heer B. zijn geheelen voor raad terug. Op zijn vraag aan den comman dant, of hij een bewijs mocht ontvangen, antwoordde deze: „Kom over een paar da gen maar terug". Toen het echter zoover was, waren de Duitschers er reeds en in onderling overleg vond een Duitsch kapi tein het goed, dat B. zijn auto-onderdeelen weer terug zou krijgen. Tot zoover liep alles normaal. B. vond eenige kennissen bereid, om den voorraad van Amsterdam naar Amersfoort te vervoe ren en hij was wat blij, dat hij zijn bulletjes weer terug had. Deze blijdschap duurde ech ter niet lang. Op den 25sten Mei stapte een heer zijn zaak binnen, die vertelde, ambte naar van den Duitschen geheimen dienst te zijn. Hij trad zeer autoritair op en zeide in vloeiend Duitsch tegen B.: „U komt op on rechtmatige wijze aan deze auto-onderdeelen. In naam van de Gestapo arresteer ik u. Wij zullen in een concentratiekamp wel eens uitzóeken, hoe de vork in den steel zit". Het was Zaterdag en voor B. beteekende deze ar restatie een heelen slag. Hij verzocht den ambtenaar v. de Gestapo zijn zaken te mo gen afwikkelen, van zijn vrouw afscheid te mogen nemen enz., doch daarvan kon niets geschieden. De Gestapo-man zei, dat hij on verwijld op transport zou worden gesteld en hoe B. ook smeekte, het hielp niets. Hier door was de grossier zoo zeer in de war ge raakt en bovendien zoo zeer geïmponeerd, door het forsche optreden, dat hij het hope loze van de zaak inzag en zich reeds bijna gewonnen wilde geven. De Duitsche ambtenaar zei tenslotte, dat, als hij Maandag met het transport mee wil de inplaats van Zaterdag, hij f 300.moest hebben, om het uitstel mogelijk te maken. B. overhandigde den man hierop f240.het geen alles aan baar geld was, wat hij op het oogenblik in huis had. Afgesproken werd nu, dat hij inplaats van direct eerst Maandag gearresteerd zou worden. Met een zwaar ge moed berustte B. hierin, doch eenigen tijd, nadat de ambtenaar weg was, kreeg hij toch argwaan. Hij voelde zich toen heelemaal niet schuldig en betrok de Amersfoortsche politie in de zaak. Deze begon onverwij ld-een on derzoek in te stellen en het gelukte haar een 41-jarige expediteur A. M. uit Amster dam te arresteeren, die na een langdurig verhoor zijn euveldaad bekende. Gistermorgen diende deze zaak voor de Utrechtsche rechtbank. De verdachte, die er inderdaad forsch uitzag, bekende uit armoe de tot deze daad te zijn overgegaan. President: „Maar wat wij hier van u la zen, zijn afschuwelijke feiten". De officier van justitie uitte zijn veront waardiging over deze schandelijke daad en vond het jammer, dat de maximum straf maar zoo klein was. Hij wenschte deze maxi mum straf te eischen en vroeg een gevan genisstraf van een jaar met aftrek van den tijd der preventieve hechtenis. Had voor zijn broer het examen willen afleggen, doch de voor zitter ontdekte het verschil in handschrift. De meervoudige kamer der Arrondis sementsrechtbank te Utrecht heeft den 26-jarigen Bakker A. F. uit Jutphaas en zijn 22-jarigen broer J. F., assurantiebezorger, wegens het plegen van fraude bij het afleggen van een middenstandsexamen, ieder veroordeeld tot een geldboete van dertig gulden of vijftien dagen hech tenis. Op 17 Augustus van het vorige jaar zou de bakker voor de derde maal deelnemen aan een middenstandsexamen en ook dezen keer zag het er naar uit, dat hij niet zou slagen. Hij verklaarde op de rechtszitting op 18 Juni, dat hij zich op den dag van het exa men niet erg prettig voelde en omdat hij het diploma voor de toekomst wenschte te bezitten, vroeg hij zijn broer, den assurantie bezorger, of die voor hem het examen wilde afleggen. Deze aarzelde geen moment, reed per fiets naar het examen en overhandigde het oproepingsformulier, dat door zijn broer, den bakker was geteekend. De voorzitter ontdekte echter het verschil in handschrift. De assurantiebezorger verklaarde op de zitting, dat hij het gedaan had om zijn broer uit een benarde positie te helpen, doch zeide tevens, dat hij spijt had van zijn daad. De Officier van Justitie had tegen ieder een gevangenisstraf van vier maanden ge- eischt. ft TEGEN BEELDJESKOOPMAN IN DE HOOFDSTAD VIER JAAR GE- EISCHT. EEN PALMAFDRUK VAN ZIJN LIN- KERHAND, OP DE BRANDKAST ACH TERGELATEN, WERD HEM NOOD LOTTIG. Een reeks onopgeloste inbraken, die blijk baar door „deskundigen" op dit gebied wer den gepleegd, bracht onrust in Amsterdam. In Januari van het vorige jaar, waren het vooral groote zaken die de ongewenschte be langstelling van de heeren inbrekers had den die met een frais-boor de brandkasten openden. Zoo brachten zij een bezoek aan de „Hema", de „Galeries modernes' en het reis bureau Lissone. Steeds werd volgens hetzelfde recept gewerkt en van de daders was geen spoor te bekennen. Op een uitzonde ring na. Op 21 Januari 1939 was inge broken in de Galerie Modernes. Op den brandkast trof de recherche een keurige palmafdruk aan van de lin kerhand van een der nachtelijke be zoekers. Die afdruk werd in het re gister geplaatst en zou een ruim jaar later n.1. in Maart j.1. weer dienst doen. Toen werd een man betrapt terwijl hij met een sleutel aan het morrelen was aan een modemagazijn in de Leidschestraat. Hij bleek een Italiaansche beeldjeskoopman te zijn, die op den Singel een winkeltje had. De palmafdruk bleek identiek te zijn met die van den Italiaan. Hij woonde samen met vier landgenooten, die ook werden ingere kend. Dit viertal moest later wegens gebrek aan bewijzen in vrijheid worden gesteld, doch de man, die in de Leidsche Straat in handen van de politie was gevallen, stond gister terecht voor de vacantiekamer der Amsterdamsche rechtbank, verdacht van po ging tot inbraak in het modemagazijn en in braak in de „Galeries Modernes". Het laatste geval, waarbij een belangrijk bedrag aan geld is ontvreemd benevens een aantal hor loges, zou hij in vereeniging hebben ge pleegd. De verdachte hield hardnekkig vol, dat hij zoowel aan de poging als aan de inbraak vol maakt onschuldig was. De deskundige com missaris v. Ysendijk, verklaarde, dat verd.s palmafdruk op 15 punten overeenkomst ver toont met de afdruk op de brandkast. Een vrouw, die a decharge was verschenen verklaarde onder eede, dat verd. dien nacht in haar huis had doorgebracht. Een dienst- meisje bevestigde deze verklaring. De officier van Jusbtitie mr. L. de BJe- court zeide in zijn requisitoir, dat verd. zijn visitekaartje had achtergelaten. Bovendien werd verd. dikwijls gezien, terwijl hij zich op verdachte wijze in portieken en bij win kelzaken ophield. Het winkeltje in beeldjes is waarschijnlijk een dekmantel om de mis drijven te verbergen. Liever had spr. met de arrestatie van de vier andere Italianen ge- wacht, tot er meer bewijs was tegen hen, doch er bestond vrees voor vlucht. Zij moes ten echter worden losgelaten. Spr. eischte te gen den beeldjes-koopman wegens de twee ten laste gelegde feiten vier jaar gevange nisstraf. De verdediger pleitte vrijspraak aangezien J de feiten niet bewezen achtte. iVonnis 16 Juli.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 8