lino van De Duitschers in M-Hë Vliegtuigenfabriek aangevallen Suikerdistributie Avontuur van drie Wieringen schippers en een tankboot Bomaanvallen Oproeping voor den opbouwdienst ALEXANDRIË gebombardeei d „f® ngelsche radio heeft gemeld, dat de a overgebrachte Nederlandsche i noL behalve van een Oranje drie DE BOMAANVAL OP AMERSFOORT Zestig-dagco motorrijfuigen- t elastiogkaarten Bommen op de tramrails Nood ottige aanrijding Duitsch legerbericht Ifaliaansch legerbericht Klachten over de rantsoenen in Engeland Militaire auto geen voorrang verleend Nederlandsche vliegtuigen tegen ons land gebruikt Vastgeloopen op de Kreupe De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van landbouw en vis- scherij maakt bekend, dat gedurende het tijd vak van Vrijdag 26 Juli a.s. tot en met Vrij dag 23 Augustus a.s. de met ..66' genum merde bon van het algemeen distributiebon boekje recht geeft op het koopen van één kilogram suiker No cnre, no pay: geen resultaat, geen blanke schijven. (Van onzen eigen verslaggever). Hoe de kapitein van de tankboot Voorburg het zoo netjes geleverd heeft, z'n 224 ton precies op de on diepste plaats van de Kreupel te zetten, zal allen Wieringers, Volen- dammers, Enkhuizers, Urkers en Lemsters, die dezen nacht op 't IJsselmeer aan 't palingkuilen zijn, wel een raadsel blijven. „Het IJsselmeer wordt onderschat, heeft Nan Tijssen, de schipper van de VV.R. 164, die Uw verslaggever dezen keer als gele- genlieidsvisscherman, lees: in-den-weg-loo- per aan boord heeft, ons al gezegd. Een roode ton en een zware ton wijzen wel duidelijk de ondiepte aan, maar de „Voorburg", die in normale tijden vermoe delijk deze route nooit neemt, heeft zich er blijkbaar niet aan gestoord. Hoe 't ook zij, hij zit vast en leelijk ook. Heel van ver hebben we 't op de 164 al gezien, de schippers met 't bloote oog, wij met den kijker en ook, dat een andere Wieringeraak er heen koerst. Wij hebben de eerste streek juist binnen en maken de kuil weer klaar voor de tweede maal. Wat zullen wfe, zegt Simon Tijssen. Nans broer en compagnon. Maar 's kieke denk, een sjouwtje kun me hebbe vannacht, oordeelt Nan en brengt gelijk de 20 P.K. Kromhout Diesel weer op z'n zeshonderd toeren. 't Zal de 217 wezen van Jan Tijssen, die er bij is. wat denk jij Jaap, vraagt Oom Simon. Jaap, z'n zoon ln 't vervolg Jaap II want Jaap I. Nan's zoon, is ook aan boord knikt. Hij is pas matroos af en heeft z'n tóch al scherpe oogen bij de Marine nog eens duchtig geoefend. Ja, da's de 217. Maar, dje redt het alleen nooit... Dat blijkt als we aan zij komen... Vieftien gulden de man, wil die geve, Bchreeuwt Jan Tijssen van de 217... Allien vief-en-twintig, maar 'k red 't niet. Hè jullie een viefter? We hébben een viefter, een manillatros van vijf centimeter dik, die er betrouwbaar der uitziet dan de kabel' van de 217. En daar komt aan de W.R. 18 nog aan. van Jan Poel. Zestig paarden, drie maal twintig, zullen nu probeeren de tankboot los te trekken. Lukt het, dan betaalt de kapitein van de -Voorburg" driemaal vijftien gulden, lukt net niet, dan hebben de Wieringers olie verstookt en hun best gedaan voor niets. No cure no pay, de oude wet van het 1 -1 De 18, de 164 en de 217 zullen het nu samen probeeren. Nog een kwartier, dan zal 't vol slagen donker zijn. Zou het lukken? De 18 is op de foto, die vanaf de 164 ls genomen niet te zien, zij ligt vooraan. bergen op zee, geldt ook hier, geen resul taat, géén blanke schijven... De 18 gaat voorop, de 217 en wij, met de 164, liggen naast elkaar. We zullen be ginnen met 't achtereind van de tankboot te trachten vlot te krijgen. Zwaar dreunen de drie motoren op de Wieringer aken, wild slaat de schroef van de tankboot in wan hopige pogingen zich los te graven. Als vioolsnaren spannen zich de trossen. Af en toe gooien we er een puts water over, om ze soepel te houden. De knalpijpen puffen hun kwalijke dampen in dikker wolken haastig uit. Snel valt de duisternis, als 't niet vlug lukt, wordt het een getob in donker. Amper twee meter water staat hier. en waar de tankboot ligt nog wel minder. Ruim voldoende voor de Wieringer platboomde schuiten, véél te weinig voor een zwaargeladen ijzeren schip van 224 ton. Wat Nan Tijssen en Oom Simon al ver wachtten, gebeurt, de 217 loopt door z'n touw, met een knal van je welste springt de kabel stuk. Dat geeft wat oneenigheid over de navi gatie tusschen de drie broers van de 217. maar ze worden 't weer eens. en zwaaien om naar de kop van de tankboot. We kriege em er nooit of, denkt Oom Simon overluid, ik heb hier de „Urania" bij vliegend stormweer er wél ofkregen. maar dat was een marine-zeilsloep, dat vlotte beter... .s Kijke of de kop los wil. Nauwelijks anderhalve meter water staat daar... Wéér spannen de kabels zich en roffelen de Kromhouts en de Deutzen op volle kracht. Soms lijkt 't of de kop van de Voorburg wat draait, maar 't is be drog, 't lijkt zoo door ons warrelend schroefwater. Er is geen verwrikken aan... Als er een bries komt, zit ie daar niks lekker, zegt Nan Tijssen, 't is wel een dichte boot, maar hij kan door midden breken ook. Hoe komt ie eraf? Een fat soenlijke sleepboot kan hier niet eëiis va- Zenuwachtig loopt de kapitein van de Voorburg 't dek op en neer. Tijd verlies en geldverlies--. En als de Wieringers 't niet klaren, zal 't nóg meer kosten, want Doeksen of een ander zit ook niet onP vliegen te Doekser oi& vl vangen met z'n sleepbooten. We zullen 't nog eens van achteren pro beeren, misschien heeft de schroef van de tankboot een rug in 't zand geslagen, waar een geul naast zit. De cenige kans. oordeelen de Wieringer schippers. Harder I Wanhopig gebaart de kapitein van de Voorburg. Harder draaien... Jawel, zegt Oom Simon, ik heb niet meer! Na nog een kwartier zwoegen geven we 't op De trossen worden losgesmeten. De 217 blijft nog even en zal morgen ochtend wel trachten voor de Voorburg an dere hulp te krijgen. Hij was er 't eerste bij, hij moet dat maar afmaken. De IS is volle kracht weggestoomd en Nan Tijssen zet onze Kromhout ook weer op volle toeren. Zeil bij, vooruit, om den verloren tijd in te halen. Eenzaam blijft de „Voorburg" achter en hoewel er geen direct gevaar dreigt, een prettige nacht gaat de beman ning niet tegemoet. Der mag wel wat olie bij, vader, zegt Jaap I na een korte inspectie in de ma chinekamer. Ja, t heb kost, zeef Oom Simon be dachtzaam, de eel moet 't maar weer goedmake. No cure, no pay! Of de „eel" 't goedmaakte, vertellen we morgen. Eerst is de W.R. 217 alleen bezig Nadat langen tijd de Duitsche au toriteiten gezwegen hebben over de behandeling van Duitsche onderda nen in ons land gedurende de oor logsdagen heeft echter de starre hou ding van de Nederlandsche autoritei ten in de overzeesche gebiedsdeelen die geweigerd hebben de behande ling van de Duitsche geïnterneerden te verbeteren ertoe geleid, dat gis teren in een persconferentie de lega tiesecretaris Dr. H. Wissmann en de pressedezernent W. Janke een boekje hebben opengedaan ook over hetgeen in ons land gedurende de oorlogs dagen is geschied. Wij vatten hun betoog kort samen, ofschoon er vele sprekende détails te vermelden zou den zijn, waardoor hun mededeelin- gen zouden worden gestaafd. Reeds kort na 10 Mei kwamen te Berlijn berichten binnen uit de Nederlandsche over zeesche gewesten over de behandeling van de aldaar geinterneerde Duitschers. Deze waren in interneerlngskampen met een on gunstig klimaat ondergebracht. Het trans port was geschiedt op een wijze, die tegen elk verstandig inzicht indruischte. Deze berichten stemden overeen met het geen in1 Nederland op dit gebied geschied was. De behandeling van de Duitsche onder danen in Nederland was zoo slecht moge lijk. Bedreigingen met doodschieten waren aan de orde van den dag geweest. Daarvan zijn thans bijzonderheden gepubliceerd, ook van de zijde der N.S.B., welke door hen, die de intemeeringen hebben medegemaakt, geens zins overdreven worden genoemd. In Film- stad nabij Den Haag, in de gevangenis te Scheveningen, in de Cavaleriekazerne te Am sterdam en vooral in de beruchte gevange nis te Hoorn hebben zeer ernstige misstan den geheerscht. F.ten, onderbrenging, dek king en plaatsruimte waren slecht en hy giënische inrichtingen ontbraken zelfs ge heel. Over de toestanden bij de transporten heeft onlangs een persbericht een schel licht geworpen. Tegenover de correcte behandeling, welke de Nederlanders te Berlijn hebben genoten, steekt, die van de Duitsche officieele perso nen hier te lande wel scherp af. De Duite- sclie gezant en zijn personeel zijn als het wa re uit het gezantschapsgebouw aan de lan ge Vijverberg gedreven. In een ander gebouw van het gezantschap, aan de Laan Copes van Cattenburch, zijn alle kasten opengebroken en is overhoop gehaald. Diplomatieke en con sulaire ambtenaren werden van hun ge zin gescheiden en de accomodatie van Hotel des Indes, waar zij werden ondergebracht, was voor het zeer talrijke personeel lang niet voldoende. Alleen de vrouwen en kinderen konden een lied krijgen, de overigen sliepen op den grond. Indien de krijgsverrichtingegn niet zoo spoedig geëindigd waren, zouden tal van ge- interneerden naar En*geland zijn gebracht, zooals met eenige parachutisten reeds ge beurd was. De behandeling in Nederlandsch Indië was navenant. De Duitschers zijn op 10 Mei geïnterneerd, zijn per trein in derde klas cou pe's naar Batavia gevoerd, vanwaar zij in scheepsruimen naar het station Onrust zijn gebracht. Op vochtige betonvloeren, zonder tafels, stoelen of bedden, in te nauwe ruim ten en met onvoldoende verzorging hebben zij daar dagen en nachten doorgebracht. De bewaking geschiedde door Inlandsche solda ten, hetgeen bijzonder grievend wordt ge acht. De geneeskundige verzorging was iri handen van drie eveneens geinterneerde Joodsche artsen. Eenige paleontologen, die op studiereis waren, zijn geboeid naar Soe rabaja' overgebracht. De. Inlandsche solda ten hebben bovendien herhaaldelijk op de geïnterneerden geschoten, waardoor een man overleden schijnt te zijn. Bijzonder kwalijk heeft men het in Duitsch land genomen, dat de consul-generaal in zijn woning is geconsigneerd en de andere con sulaire geambten, tegen de volkenrech telijke voorschriften in, als de andere gein- terneerden zijn behandeid. Alle pogingen, door Duitschland gedaan, om met Nederlandsch-Indië in contact te komen zijn vergeefs geweest. Het is niet aan te nemen, dat in dezen strijd van de ra dio men daar onkundig is gebleven van de wijze, waarop Duitschland de Nederlandsche krijgSMvangenen heeft behandeld. Doch het is thans niet meer te verwachten, dat men in Indië dit voorbeeld gaat volgen. Daarom is in de laatste dagen een aantal op verlof zijnde mannen en vrouwen naar Duitschland overgebracht en in een inter- neeringskamp geplaatst. De behandeling, die zij daar zullen ondervinden, zal overeen komen met de behandeling van de Duit schers in Indië en zal zoo lang aanhouden tot dezen verlof krijgen hun arbeid als nor maal uit te oefenen. Het lot van de geinter neerde Nederlanders ligt in handen van de Nederlandsche autoriteiten overzee. Het heeft geen zin te betoogen. dat de gein terneerden eerzame burgers zijn. De Duit sche geinterneerden in Indië zijn dat ook. Ook een doode te SchoorL Bij hetzelfde Engelsche bombardement, waarbij te Groet een bom is neergekomen, met 't bekende noodlottige gevolg, isookte Schoorl een huis vernield, waarbij een doo de te betreuren valt. Bommen te Nienwer-AmsteL Ook te Nieuweramstel hebben Engelsche vliegers bommen laten vallen, echter dit maal zonder noemenswaardige schade voor de burgerbevolking. Dertien bommen ont ploften in weideland. Naar thans bekend wordt zijn de gevolgen voor de burgerbevolking van het bombarde ment van Amersfoort nog ernstiger, dan was gemeld. De balans vermeldt vijf dooden, acht zwaar gewonden, acht licht gewonden, een in puin geworpen huis. vier afgebrande hui zen en eenige door scherven, vonken en luchtdruk beschadigde huizen. De sedert 15 Mei J.l. met groot-verlof gezonden dienstplichtige onderofficieren, korporaals en soldaten, die op grond van werkloosheid of het niet verrichten van loongevenden arbeid door de burgemeesters zijn ingeschreven voor opname in den op-, bouwdienst, zullen op 1 Augustus a.s. voor dezen dienst worden opgeroepen. Aan ieder van de ingeschrevenen zal een persoonlijke oproeping namens den commandant van den opbouwdienst worden toegezonden. Stu deerenden, die als zoodanig bij een hooge- school, technische school of bij een over eenkomstig instituut staan ingeschreven en voor wie een onderbreking van de bonafide studie ernstige nadeelen zou opleveren, zullen niet in de oproeping worden betrok ken. Zij, die na hun inschrijving door den bur gemeester, loongevenden arbeid hebben ge vonden, zullen hiervan tijdig vóór den op komstdag. onder vermelding van den aard van het te verrichten werk en van het vastgestelde of overeengekomen loon of salaris, kennis moeten geven aan den burgemeester, die hen heeft ingeschreven. Daar teruggave van de motorrijtuigenbe lasting aan houders van motorvoertuigen, aan wie slechts voor een beperkt aantal ma len, resp. dagen, vergunning tot het rijden op den openbaren weg werd verleend, vol gens de sedert 1 Juli geldende regeling niet wel mogelijk is gebleken, heeft het wnd. hoofd van het departement van financiën op instigatie van den Bond van Automobielhan delaren en garagehouders B.O.V.A.G. de mo gelijkheid geopend tot het verstrekken van z.g. zestig-dagenkaarten. Voorheen* kon slechts de motorrijtuigenhandel van deze kaarten gebruik maken. Te beginnen met 1 Augustus a.s. kunnen houders van eeil vergunning tot het gebrui ken van motorbrandstof een zestig-dagen- kaart op het belastingkantoor ontvangen, zonder dat een waarborgsom behoeft te wor den gestort. In afwachting van een nadere regeling is de geldigheidsduur op één jaar vastgesteld. Teruggaaf van de voor dezè kaart betaalde belasting kan niet plaats hebben. Aan hen, die op 1 Augustus in het bezit zijn van een gewone niotorriituigenbelasting- kaart.-waarvan de geldigheidsduur nog niet is veretreken en die zich 'n 60-dagenkaart willen aanschaffen, kan restitutie over de resteerende maand(en) worden verleend. Bovendien kan dan tegelijkertijd teruggave plaats hebben over de dagen, waarop de houder in de maanden Juni en Juli niet heeft kunnen rijden. Op verzoek van den verdediger mr, H. Schadee, heeft de rechtbank te Rotterdam vervroegd uitspraak gedaan in de zaak tegen twee jongens, die in den avond van 8 en 9 Maart respectievelijk op den Coolsingel en den Goudschesingel bom men op de tramrails hadden gelegd, waar door groote consternatie onder de tram passagiers en de omstanders was ontstaan. De officier van justitie had wegens over treding van de vuurwapenwet tegen den 19-jarigen C. F. M. en den 18-jarigen J. W. S„ beiden machinebankwerker te Rotter dam. resp. drie maanden gevangenisstraf en drie maanden tuchtschoolstraf geëischt. De rechtbank veroordeelde hen thans tot deze straffen, doch voorwaardelijk, den eerste met een proeftijd van twee jaar en den ander met een proeftijd van drie jaar Gisterenmorgen omstreeks tien uur is er op den 's-Gravendijkwal te Rotterdam bij de G J. de Jonghweg een ernstig ongetuk gebeurd dat het 10-jarig jongetje L. Uitenbroek uit de Lieve Yerschuierstraat het leven heeft ge kost. 8 Het kind reed met twee vriendjes op de fiets in de richting van de parksluizen, toen een zeswielige vrachtauto uit Beverwijk ge laden met buizen, bestuurd door den 22-jari gen S hem achter op reed. Waarschijnlijk werd de kleine gegrepen door een opstaand ijzer van den oplegger. Hij verloor het even wicht en kwam onder den auto te vallen De ™'a,r® hielen gingen hem over het lichaam zoodat hij op slag gedood werd. Het lijki is overgebracht naar het ziekenhuis aan den Bergweg. Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend: Bij een aanval op de Engelsche Zuidkust heeft een van onze motortorpedobooten, ten Zuiden van Portland, met een torpedo gewapend vijandelijk koopvaardijschip van 18.000 br. r.t. tot zinken gebracht. Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben on danks den slechten weertoestand het Brit- «che scheepvaartverkeer in het Kanaal en aan de kust van Oost-Engeland aangevallen, evenals industrie-installaties in Zuid-Oost- Engeland en Schotland. Naar reeds bekend gemaakt is daarbij een convooi van 5 koopvaardijschepen met een totalen inhoud van 17.000 br. r.t. vernietigd Bovendien kregen nog 3 verdere koopvaardij schepen zoo zware bomtreffers, dat zij wel als verloren kunnen worden beschouwd. Aan gevallen werden verder o.m. de vliegtuigfa brieken van Vickers bij Weybridge, waar op het fabrieksvliegveld 4 vijandelijke vliegtui gen op den grond vernield werden, verder industrie-installaties bij Great Yarmouth en bij Glasgow. Bij den aanval op de Britsche convooien kwam het op verschillende plaatsen tot he vige luchtgevechten tusschen onze en Brit sche jachtvliegtuigen, in den loop waarvan 6 vijandelijke vliegtuigen werden neergescho ten. In den nacht van 24 op 25 Juli hebben vij andelijke vliegtuigen wederom vluchten ge maakt naar Noord-Duitschland. Schade werd door bomaanvallen niet aangericht. De totale verliezen van den tegenstander bedroe gen gisteren 10 vliegtuigen, 6 daarvan wer den bij luchtgevechten, 4 op den beganen grond vernield. Zes eigen vliegtuigen wor den vermist. Legerbericht no. 46 van het Italiaansche hoofdkwartier luidt als volgt: Onze luchtformaties hebben doeltreffend de marinebasis van Alexandrië gebombar deerd, alsmede het petroleumcentrum van Ivaifaou. Opslagplaatsen en raffinaderijen werden getroffen en geraakten in brand. Ter hoogte van Malta werd een viermotorig En- gelsch vliegtuig door onze jagers aangeval len. Het toestel werd getroffen en ernstig beschadigd. In Noord-Afrika werden tijdens een po ging van den vijand om boven Bardia te vliegen, welke pogingen door onze jachtvlieg tuigen werd verijdeld, drie Engelsche machi nes neergehaald. Een van onze toestellen keerde niet terug. ln Oost-Afrika werd een vijandelijk toestel neergehaald tijdens een poging om boven Massaoea te vliegen. Onze vliegtuigen bom bardeerden treinen en opslagplaatsen op het station Ghedaref (Soedan). Een Italiaansche duikboot is niet op haar basis teruggekeerd. Associated Press verneemt uit Londen, dat de arbeiderspartij zich bitter beklaagt over de strenge levensmiddelenrantsoeneering in Engeland. Vertegenwoordigers der partij pro testeeren er tegen, dat de armere bevolking daaronder heeft te lijden, terwijl de welge stelde kringen ozo goed als geen last onder vinden, omdat zij voor geld nog alles kun nen krijgen. Het partijbestuur heeft de regee ring .verzocht, een einde te maken aan de verspilling door de „upper tenthousand", als zij wil voorkomen, dat de arbeidende bevol king nog meer verbitterd wordt. Een Amsterdamsche arts moest zich gister morgen voor den kantonrechter verantwoor den, omdat hij op 10 Juni j.l. een Nederland sche militaire auto, bestuurd door een Duitsch militair, geen voorrang had verleend waardoor een ernstige botsing was ont staan. De arts kwam uit de Haringvlietstraat te Amsterdam en wilde de Noorder Amstellaan ingaan. Hij reed ten hoogste 20 kilometer. Flotseling naderde van links de militaire auto met tamelijk groote snelheid. De arts zag dit te laat en ondanks het feit, dat hij naar rechts uitweek, gebeurde het ongeluk. L»e peisonenauto werd omver geworpen en ernstig beschadigd. De arts kreeg verwondin gen. Intotaal had hij hierdoor een schade van ongeveer fl. 400.— De ambtenaar van het O.M. eischte wegens net niet verleenen van voorrang f 15.— boe- 'j dagen hechtenis, daarbij rekening houdende met het feit, dat het uitzicht ter plaatse slecht is. De kanonrechter vond den arts reeds zwaar gestraft. Onmiddellijk vonnis wijzen de veroordeelde hij hem tot f 10.— boete, suds. o dagen hechtenis. pa',/811 een ander onderscheidingsteeken «orden voorzien. blijkt, dat deze machines door En- .S"d,.voo1r( Z1in strijd tegen Duitschland. vaiioü ze' voor de nachtelijke bomaan- allen op Nederland, worden gebruikt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6