lino van
De
Duitschers in M-Hë
Vliegtuigenfabriek
aangevallen
Suikerdistributie
Avontuur van drie
Wieringen schippers
en een tankboot
Bomaanvallen
Oproeping voor den
opbouwdienst
ALEXANDRIË
gebombardeei d
„f® ngelsche radio heeft gemeld, dat de
a overgebrachte Nederlandsche
i noL behalve van een Oranje drie
DE BOMAANVAL OP
AMERSFOORT
Zestig-dagco motorrijfuigen-
t elastiogkaarten
Bommen op de tramrails
Nood ottige aanrijding
Duitsch legerbericht
Ifaliaansch legerbericht
Klachten over de rantsoenen
in Engeland
Militaire auto geen
voorrang verleend
Nederlandsche vliegtuigen tegen
ons land gebruikt
Vastgeloopen op de Kreupe
De secretaris-generaal, waarnemend hoofd
van het departement van landbouw en vis-
scherij maakt bekend, dat gedurende het tijd
vak van Vrijdag 26 Juli a.s. tot en met Vrij
dag 23 Augustus a.s. de met ..66' genum
merde bon van het algemeen distributiebon
boekje recht geeft op het koopen van één
kilogram suiker
No cnre, no pay: geen resultaat,
geen blanke schijven.
(Van onzen eigen verslaggever).
Hoe de kapitein van de tankboot
Voorburg het zoo netjes geleverd
heeft, z'n 224 ton precies op de on
diepste plaats van de Kreupel te
zetten, zal allen Wieringers, Volen-
dammers, Enkhuizers, Urkers en
Lemsters, die dezen nacht op 't
IJsselmeer aan 't palingkuilen zijn,
wel een raadsel blijven.
„Het IJsselmeer wordt onderschat, heeft
Nan Tijssen, de schipper van de VV.R. 164,
die Uw verslaggever dezen keer als gele-
genlieidsvisscherman, lees: in-den-weg-loo-
per aan boord heeft, ons al gezegd.
Een roode ton en een zware ton wijzen
wel duidelijk de ondiepte aan, maar de
„Voorburg", die in normale tijden vermoe
delijk deze route nooit neemt, heeft zich
er blijkbaar niet aan gestoord.
Hoe 't ook zij, hij zit vast en leelijk ook.
Heel van ver hebben we 't op de 164 al
gezien, de schippers met 't bloote oog, wij
met den kijker en ook, dat een andere
Wieringeraak er heen koerst.
Wij hebben de eerste streek juist binnen
en maken de kuil weer klaar voor de
tweede maal.
Wat zullen wfe, zegt Simon Tijssen.
Nans broer en compagnon.
Maar 's kieke denk, een sjouwtje kun me
hebbe vannacht, oordeelt Nan en brengt
gelijk de 20 P.K. Kromhout Diesel weer op
z'n zeshonderd toeren.
't Zal de 217 wezen van Jan Tijssen, die
er bij is. wat denk jij Jaap, vraagt Oom
Simon.
Jaap, z'n zoon ln 't vervolg Jaap II
want Jaap I. Nan's zoon, is ook aan boord
knikt. Hij is pas matroos af en heeft
z'n tóch al scherpe oogen bij de Marine nog
eens duchtig geoefend. Ja, da's de 217.
Maar, dje redt het alleen nooit...
Dat blijkt als we aan zij komen...
Vieftien gulden de man, wil die geve,
Bchreeuwt Jan Tijssen van de 217... Allien
vief-en-twintig, maar 'k red 't niet. Hè
jullie een viefter?
We hébben een viefter, een manillatros
van vijf centimeter dik, die er betrouwbaar
der uitziet dan de kabel' van de 217.
En daar komt aan de W.R. 18 nog aan.
van Jan Poel. Zestig paarden, drie maal
twintig, zullen nu probeeren de tankboot
los te trekken.
Lukt het, dan betaalt de kapitein van de
-Voorburg" driemaal vijftien gulden, lukt
net niet, dan hebben de Wieringers olie
verstookt en hun best gedaan voor niets.
No cure no pay, de oude wet van het
1
-1
De 18, de 164 en de 217 zullen het nu samen
probeeren. Nog een kwartier, dan zal 't vol
slagen donker zijn. Zou het lukken? De 18 is
op de foto, die vanaf de 164 ls genomen niet
te zien, zij ligt vooraan.
bergen op zee, geldt ook hier, geen resul
taat, géén blanke schijven...
De 18 gaat voorop, de 217 en wij, met
de 164, liggen naast elkaar. We zullen be
ginnen met 't achtereind van de tankboot
te trachten vlot te krijgen.
Zwaar dreunen de drie motoren op
de Wieringer aken, wild slaat de
schroef van de tankboot in wan
hopige pogingen zich los te graven.
Als vioolsnaren spannen zich de
trossen. Af en toe gooien we er een
puts water over, om ze soepel te
houden. De knalpijpen puffen hun
kwalijke dampen in dikker wolken
haastig uit. Snel valt de duisternis,
als 't niet vlug lukt, wordt het
een getob in donker. Amper twee
meter water staat hier. en waar de
tankboot ligt nog wel minder.
Ruim voldoende voor de Wieringer
platboomde schuiten, véél te weinig
voor een zwaargeladen ijzeren
schip van 224 ton.
Wat Nan Tijssen en Oom Simon al ver
wachtten, gebeurt, de 217 loopt door z'n
touw, met een knal van je welste springt
de kabel stuk.
Dat geeft wat oneenigheid over de navi
gatie tusschen de drie broers van de 217.
maar ze worden 't weer eens. en zwaaien
om naar de kop van de tankboot.
We kriege em er nooit of, denkt Oom
Simon overluid, ik heb hier de „Urania"
bij vliegend stormweer er wél ofkregen.
maar dat was een marine-zeilsloep, dat
vlotte beter...
.s Kijke of de kop los wil.
Nauwelijks anderhalve meter water staat
daar... Wéér spannen de kabels zich en
roffelen de Kromhouts en de Deutzen op
volle kracht. Soms lijkt 't of de kop van
de Voorburg wat draait, maar 't is be
drog, 't lijkt zoo door ons warrelend
schroefwater.
Er is geen verwrikken aan...
Als er een bries komt, zit ie daar niks
lekker, zegt Nan Tijssen, 't is wel een
dichte boot, maar hij kan door midden
breken ook. Hoe komt ie eraf? Een fat
soenlijke sleepboot kan hier niet eëiis va-
Zenuwachtig loopt de kapitein van
de Voorburg 't dek op en neer. Tijd
verlies en geldverlies--. En als de
Wieringers 't niet klaren, zal 't nóg
meer kosten, want Doeksen of een
ander zit ook niet onP vliegen te
Doekser
oi& vl
vangen met z'n sleepbooten.
We zullen 't nog eens van achteren pro
beeren, misschien heeft de schroef van de
tankboot een rug in 't zand geslagen,
waar een geul naast zit.
De cenige kans. oordeelen de Wieringer
schippers.
Harder I
Wanhopig gebaart de kapitein van de
Voorburg. Harder draaien...
Jawel, zegt Oom Simon, ik heb niet
meer!
Na nog een kwartier zwoegen geven we
't op De trossen worden losgesmeten.
De 217 blijft nog even en zal morgen
ochtend wel trachten voor de Voorburg an
dere hulp te krijgen. Hij was er 't eerste
bij, hij moet dat maar afmaken.
De IS is volle kracht weggestoomd en
Nan Tijssen zet onze Kromhout ook weer
op volle toeren.
Zeil bij, vooruit, om den verloren tijd in
te halen.
Eenzaam blijft de „Voorburg" achter
en hoewel er geen direct gevaar
dreigt, een prettige nacht gaat de beman
ning niet tegemoet.
Der mag wel wat olie bij, vader, zegt
Jaap I na een korte inspectie in de ma
chinekamer.
Ja, t heb kost, zeef Oom Simon be
dachtzaam, de eel moet 't maar weer
goedmake.
No cure, no pay!
Of de „eel" 't goedmaakte, vertellen we
morgen.
Eerst is de W.R. 217 alleen bezig
Nadat langen tijd de Duitsche au
toriteiten gezwegen hebben over de
behandeling van Duitsche onderda
nen in ons land gedurende de oor
logsdagen heeft echter de starre hou
ding van de Nederlandsche autoritei
ten in de overzeesche gebiedsdeelen
die geweigerd hebben de behande
ling van de Duitsche geïnterneerden
te verbeteren ertoe geleid, dat gis
teren in een persconferentie de lega
tiesecretaris Dr. H. Wissmann en de
pressedezernent W. Janke een boekje
hebben opengedaan ook over hetgeen
in ons land gedurende de oorlogs
dagen is geschied. Wij vatten hun
betoog kort samen, ofschoon er vele
sprekende détails te vermelden zou
den zijn, waardoor hun mededeelin-
gen zouden worden gestaafd.
Reeds kort na 10 Mei kwamen te Berlijn
berichten binnen uit de Nederlandsche over
zeesche gewesten over de behandeling van
de aldaar geinterneerde Duitschers. Deze
waren in interneerlngskampen met een on
gunstig klimaat ondergebracht. Het trans
port was geschiedt op een wijze, die tegen
elk verstandig inzicht indruischte.
Deze berichten stemden overeen met het
geen in1 Nederland op dit gebied geschied
was. De behandeling van de Duitsche onder
danen in Nederland was zoo slecht moge
lijk.
Bedreigingen met doodschieten waren aan
de orde van den dag geweest. Daarvan zijn
thans bijzonderheden gepubliceerd, ook van
de zijde der N.S.B., welke door hen, die de
intemeeringen hebben medegemaakt, geens
zins overdreven worden genoemd. In Film-
stad nabij Den Haag, in de gevangenis te
Scheveningen, in de Cavaleriekazerne te Am
sterdam en vooral in de beruchte gevange
nis te Hoorn hebben zeer ernstige misstan
den geheerscht. F.ten, onderbrenging, dek
king en plaatsruimte waren slecht en hy
giënische inrichtingen ontbraken zelfs ge
heel. Over de toestanden bij de transporten
heeft onlangs een persbericht een schel licht
geworpen.
Tegenover de correcte behandeling, welke
de Nederlanders te Berlijn hebben genoten,
steekt, die van de Duitsche officieele perso
nen hier te lande wel scherp af. De Duite-
sclie gezant en zijn personeel zijn als het wa
re uit het gezantschapsgebouw aan de lan
ge Vijverberg gedreven. In een ander gebouw
van het gezantschap, aan de Laan Copes van
Cattenburch, zijn alle kasten opengebroken
en is overhoop gehaald. Diplomatieke en con
sulaire ambtenaren werden van hun ge
zin gescheiden en de accomodatie van Hotel
des Indes, waar zij werden ondergebracht,
was voor het zeer talrijke personeel lang niet
voldoende. Alleen de vrouwen en kinderen
konden een lied krijgen, de overigen sliepen
op den grond.
Indien de krijgsverrichtingegn niet zoo
spoedig geëindigd waren, zouden tal van ge-
interneerden naar En*geland zijn gebracht,
zooals met eenige parachutisten reeds ge
beurd was.
De behandeling in Nederlandsch Indië
was navenant. De Duitschers zijn op 10 Mei
geïnterneerd, zijn per trein in derde klas cou
pe's naar Batavia gevoerd, vanwaar zij in
scheepsruimen naar het station Onrust zijn
gebracht. Op vochtige betonvloeren, zonder
tafels, stoelen of bedden, in te nauwe ruim
ten en met onvoldoende verzorging hebben
zij daar dagen en nachten doorgebracht. De
bewaking geschiedde door Inlandsche solda
ten, hetgeen bijzonder grievend wordt ge
acht. De geneeskundige verzorging was iri
handen van drie eveneens geinterneerde
Joodsche artsen. Eenige paleontologen, die
op studiereis waren, zijn geboeid naar Soe
rabaja' overgebracht. De. Inlandsche solda
ten hebben bovendien herhaaldelijk op de
geïnterneerden geschoten, waardoor een man
overleden schijnt te zijn.
Bijzonder kwalijk heeft men het in Duitsch
land genomen, dat de consul-generaal in zijn
woning is geconsigneerd en de andere con
sulaire geambten, tegen de volkenrech
telijke voorschriften in, als de andere gein-
terneerden zijn behandeid.
Alle pogingen, door Duitschland gedaan,
om met Nederlandsch-Indië in contact te
komen zijn vergeefs geweest. Het is niet
aan te nemen, dat in dezen strijd van de ra
dio men daar onkundig is gebleven van de
wijze, waarop Duitschland de Nederlandsche
krijgSMvangenen heeft behandeld. Doch het
is thans niet meer te verwachten, dat men in
Indië dit voorbeeld gaat volgen.
Daarom is in de laatste dagen een aantal
op verlof zijnde mannen en vrouwen naar
Duitschland overgebracht en in een inter-
neeringskamp geplaatst. De behandeling,
die zij daar zullen ondervinden, zal overeen
komen met de behandeling van de Duit
schers in Indië en zal zoo lang aanhouden
tot dezen verlof krijgen hun arbeid als nor
maal uit te oefenen. Het lot van de geinter
neerde Nederlanders ligt in handen van de
Nederlandsche autoriteiten overzee.
Het heeft geen zin te betoogen. dat de gein
terneerden eerzame burgers zijn. De Duit
sche geinterneerden in Indië zijn dat ook.
Ook een doode te SchoorL
Bij hetzelfde Engelsche bombardement,
waarbij te Groet een bom is neergekomen,
met 't bekende noodlottige gevolg, isookte
Schoorl een huis vernield, waarbij een doo
de te betreuren valt.
Bommen te Nienwer-AmsteL
Ook te Nieuweramstel hebben Engelsche
vliegers bommen laten vallen, echter dit
maal zonder noemenswaardige schade voor
de burgerbevolking. Dertien bommen ont
ploften in weideland.
Naar thans bekend wordt zijn de gevolgen
voor de burgerbevolking van het bombarde
ment van Amersfoort nog ernstiger, dan was
gemeld. De balans vermeldt vijf dooden, acht
zwaar gewonden, acht licht gewonden, een
in puin geworpen huis. vier afgebrande hui
zen en eenige door scherven, vonken en
luchtdruk beschadigde huizen.
De sedert 15 Mei J.l. met groot-verlof
gezonden dienstplichtige onderofficieren,
korporaals en soldaten, die op grond van
werkloosheid of het niet verrichten van
loongevenden arbeid door de burgemeesters
zijn ingeschreven voor opname in den op-,
bouwdienst, zullen op 1 Augustus a.s. voor
dezen dienst worden opgeroepen. Aan ieder
van de ingeschrevenen zal een persoonlijke
oproeping namens den commandant van
den opbouwdienst worden toegezonden. Stu
deerenden, die als zoodanig bij een hooge-
school, technische school of bij een over
eenkomstig instituut staan ingeschreven en
voor wie een onderbreking van de bonafide
studie ernstige nadeelen zou opleveren,
zullen niet in de oproeping worden betrok
ken.
Zij, die na hun inschrijving door den bur
gemeester, loongevenden arbeid hebben ge
vonden, zullen hiervan tijdig vóór den op
komstdag. onder vermelding van den
aard van het te verrichten werk en van
het vastgestelde of overeengekomen loon
of salaris, kennis moeten geven aan den
burgemeester, die hen heeft ingeschreven.
Daar teruggave van de motorrijtuigenbe
lasting aan houders van motorvoertuigen,
aan wie slechts voor een beperkt aantal ma
len, resp. dagen, vergunning tot het rijden
op den openbaren weg werd verleend, vol
gens de sedert 1 Juli geldende regeling niet
wel mogelijk is gebleken, heeft het wnd.
hoofd van het departement van financiën op
instigatie van den Bond van Automobielhan
delaren en garagehouders B.O.V.A.G. de mo
gelijkheid geopend tot het verstrekken van
z.g. zestig-dagenkaarten. Voorheen* kon
slechts de motorrijtuigenhandel van deze
kaarten gebruik maken.
Te beginnen met 1 Augustus a.s. kunnen
houders van eeil vergunning tot het gebrui
ken van motorbrandstof een zestig-dagen-
kaart op het belastingkantoor ontvangen,
zonder dat een waarborgsom behoeft te wor
den gestort. In afwachting van een nadere
regeling is de geldigheidsduur op één jaar
vastgesteld. Teruggaaf van de voor dezè
kaart betaalde belasting kan niet plaats
hebben.
Aan hen, die op 1 Augustus in het bezit
zijn van een gewone niotorriituigenbelasting-
kaart.-waarvan de geldigheidsduur nog niet
is veretreken en die zich 'n 60-dagenkaart
willen aanschaffen, kan restitutie over de
resteerende maand(en) worden verleend.
Bovendien kan dan tegelijkertijd teruggave
plaats hebben over de dagen, waarop de
houder in de maanden Juni en Juli niet heeft
kunnen rijden.
Op verzoek van den verdediger mr, H.
Schadee, heeft de rechtbank te Rotterdam
vervroegd uitspraak gedaan in de
zaak tegen twee jongens, die in den
avond van 8 en 9 Maart respectievelijk op
den Coolsingel en den Goudschesingel bom
men op de tramrails hadden gelegd, waar
door groote consternatie onder de tram
passagiers en de omstanders was ontstaan.
De officier van justitie had wegens over
treding van de vuurwapenwet tegen den
19-jarigen C. F. M. en den 18-jarigen J. W.
S„ beiden machinebankwerker te Rotter
dam. resp. drie maanden gevangenisstraf
en drie maanden tuchtschoolstraf geëischt.
De rechtbank veroordeelde hen thans tot
deze straffen, doch voorwaardelijk, den
eerste met een proeftijd van twee jaar en
den ander met een proeftijd van drie jaar
Gisterenmorgen omstreeks tien uur is er op
den 's-Gravendijkwal te Rotterdam bij de G
J. de Jonghweg een ernstig ongetuk gebeurd
dat het 10-jarig jongetje L. Uitenbroek uit
de Lieve Yerschuierstraat het leven heeft ge
kost. 8
Het kind reed met twee vriendjes op de
fiets in de richting van de parksluizen, toen
een zeswielige vrachtauto uit Beverwijk ge
laden met buizen, bestuurd door den 22-jari
gen S hem achter op reed. Waarschijnlijk
werd de kleine gegrepen door een opstaand
ijzer van den oplegger. Hij verloor het even
wicht en kwam onder den auto te vallen De
™'a,r® hielen gingen hem over het lichaam
zoodat hij op slag gedood werd. Het lijki
is overgebracht naar het ziekenhuis aan den
Bergweg.
Het opperbevel van de Duitsche weermacht
maakt bekend:
Bij een aanval op de Engelsche Zuidkust
heeft een van onze motortorpedobooten, ten
Zuiden van Portland, met een torpedo
gewapend vijandelijk koopvaardijschip van
18.000 br. r.t. tot zinken gebracht.
Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben on
danks den slechten weertoestand het Brit-
«che scheepvaartverkeer in het Kanaal en
aan de kust van Oost-Engeland aangevallen,
evenals industrie-installaties in Zuid-Oost-
Engeland en Schotland.
Naar reeds bekend gemaakt is daarbij een
convooi van 5 koopvaardijschepen met een
totalen inhoud van 17.000 br. r.t. vernietigd
Bovendien kregen nog 3 verdere koopvaardij
schepen zoo zware bomtreffers, dat zij wel
als verloren kunnen worden beschouwd. Aan
gevallen werden verder o.m. de vliegtuigfa
brieken van Vickers bij Weybridge, waar op
het fabrieksvliegveld 4 vijandelijke vliegtui
gen op den grond vernield werden, verder
industrie-installaties bij Great Yarmouth en
bij Glasgow.
Bij den aanval op de Britsche convooien
kwam het op verschillende plaatsen tot he
vige luchtgevechten tusschen onze en Brit
sche jachtvliegtuigen, in den loop waarvan 6
vijandelijke vliegtuigen werden neergescho
ten.
In den nacht van 24 op 25 Juli hebben vij
andelijke vliegtuigen wederom vluchten ge
maakt naar Noord-Duitschland. Schade
werd door bomaanvallen niet aangericht. De
totale verliezen van den tegenstander bedroe
gen gisteren 10 vliegtuigen, 6 daarvan wer
den bij luchtgevechten, 4 op den beganen
grond vernield. Zes eigen vliegtuigen wor
den vermist.
Legerbericht no. 46 van het Italiaansche
hoofdkwartier luidt als volgt:
Onze luchtformaties hebben doeltreffend
de marinebasis van Alexandrië gebombar
deerd, alsmede het petroleumcentrum van
Ivaifaou. Opslagplaatsen en raffinaderijen
werden getroffen en geraakten in brand. Ter
hoogte van Malta werd een viermotorig En-
gelsch vliegtuig door onze jagers aangeval
len. Het toestel werd getroffen en ernstig
beschadigd.
In Noord-Afrika werden tijdens een po
ging van den vijand om boven Bardia te
vliegen, welke pogingen door onze jachtvlieg
tuigen werd verijdeld, drie Engelsche machi
nes neergehaald. Een van onze toestellen
keerde niet terug.
ln Oost-Afrika werd een vijandelijk toestel
neergehaald tijdens een poging om boven
Massaoea te vliegen. Onze vliegtuigen bom
bardeerden treinen en opslagplaatsen op het
station Ghedaref (Soedan). Een Italiaansche
duikboot is niet op haar basis teruggekeerd.
Associated Press verneemt uit Londen, dat
de arbeiderspartij zich bitter beklaagt over
de strenge levensmiddelenrantsoeneering in
Engeland. Vertegenwoordigers der partij pro
testeeren er tegen, dat de armere bevolking
daaronder heeft te lijden, terwijl de welge
stelde kringen ozo goed als geen last onder
vinden, omdat zij voor geld nog alles kun
nen krijgen. Het partijbestuur heeft de regee
ring .verzocht, een einde te maken aan de
verspilling door de „upper tenthousand", als
zij wil voorkomen, dat de arbeidende bevol
king nog meer verbitterd wordt.
Een Amsterdamsche arts moest zich gister
morgen voor den kantonrechter verantwoor
den, omdat hij op 10 Juni j.l. een Nederland
sche militaire auto, bestuurd door een
Duitsch militair, geen voorrang had verleend
waardoor een ernstige botsing was ont
staan.
De arts kwam uit de Haringvlietstraat te
Amsterdam en wilde de Noorder Amstellaan
ingaan. Hij reed ten hoogste 20 kilometer.
Flotseling naderde van links de militaire
auto met tamelijk groote snelheid. De arts
zag dit te laat en ondanks het feit, dat hij
naar rechts uitweek, gebeurde het ongeluk.
L»e peisonenauto werd omver geworpen en
ernstig beschadigd. De arts kreeg verwondin
gen. Intotaal had hij hierdoor een schade
van ongeveer fl. 400.—
De ambtenaar van het O.M. eischte wegens
net niet verleenen van voorrang f 15.— boe-
'j dagen hechtenis, daarbij rekening
houdende met het feit, dat het uitzicht ter
plaatse slecht is.
De kanonrechter vond den arts reeds
zwaar gestraft. Onmiddellijk vonnis wijzen
de veroordeelde hij hem tot f 10.— boete,
suds. o dagen hechtenis.
pa',/811 een ander onderscheidingsteeken
«orden voorzien.
blijkt, dat deze machines door En-
.S"d,.voo1r( Z1in strijd tegen Duitschland.
vaiioü ze' voor de nachtelijke bomaan-
allen op Nederland, worden gebruikt.