dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier
Maxïmum80K.M.
Foto's van
den dag
Vilt io Londensche
stations
Wielrijders, geeft correct richting aan!
HONDEN MOETEN
NETJES WORDEN
C.H. Unie blijft afzijdig
Ned. soldaten naar
Engeland gebracht
Verdachte brand
te Zeist
K.L.M. versaagt niet
Doodelijk ongeval
op den akker
Ontsnapt
Incident te Liverpool
Fransch oud-minister
in arrest
6 AUGUSTUS 1940
68e JAARG. No. 8995
De nieuwe verkeersverordening
Meer zelfmoorden in Engeland
HELDERSCHE COURANT
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
Uitgave der Uttg.Ml). Hofland» Noordei kwmii er 'N.V. t»e 'Deo Helder
DINSDAG
Gisteren is de verordening op de
maximum snelheid in werking getre
den en daarmede is thans voor het
geheele land een uniforme regeling
in de plaats gekomen van plaatselij
ke voorschriften.
Omtrent de overwegingen, welke tot de
uitvaardiging van deze verordening hebben
geleid, hebben wij van bevoegde Duitsche zij
de een uitgenzetting ontvangen. Het eerste
doel der' verordéning is het verhoogen der
verkeersveiligheid, mede met het oog op de
vele fietsers, die door de snelheidsbeperking
een grootere bescherming gaan genieten. Dit
is ook belangrijk omdat de laatste maanden
het aantal wielrijders op den weg nog toege
nomen is.
Voorts heeft de verordening ten doel mate
riaal en brandstofbesparing. Het is niet noo-
dig dat kostbare wagens worden afgejakkerd
en daardoor spoedig versleten zijn. Boven
dien verslindt het al te snelle rijden de zoo
noodige benzine. Als er in het algemeen be
daarder gereden wordt, zullen ook meer ben
zinetoewijzingen kunnen worden vertrekt.
Een derde gevolg van de verordening zal
zijn dat onze autowegen gespaard worden.
Ons land heeft, zoo zcide onze Duitsche zegs
man, zeer goede autowegen, doch helaas is
de ondergrond slap, zoodat men er zuinig
mee moet omgaan. Ook is er nog een aantal
van huis uit zwakke wegen. Ook aan het
wegennet komt het ten goede, indien de snel
heid binnen bepaalde grenzen blijft beperkt.
De mate der snelheidsbeperkingen komt
overeen met de ervaring, in Duitschland op
gedaan. De lemiet is zoo gesteld, dat snel ge
reden kan worden, terwijl aan de eischen der
veiligheid voldaan wordt.
Onze Duitsche zegsman, die een vooraan
staande functie bij de Duitsche verkeers
politie inneemt, gaf ons tevens eenige wen
ken welke voor een goede gang van zaken
van het hoogste nut kunnen zijn. Als eerste
en meest in 't oog loopende noodzakelijkheid
noemde hij het tegengaan van het naast
elkander rijden van wielrijders. Het is heel
goed te begrijpen dat het met tweeën rij
den hier onvermijdelijk is, het verkeer im
mers zou niet verwerkt kunnen worden in
dien men dit niet toestond. Ook is het in
de meeste omstandigheden te billijken, als
bij het passeeren op sommige momenten
drie of vier fietsers naast elkander rijden.
Maar wel moet worden tegengegaan dat
zes, zeven Of acht fietsers zich naast elkaar
op den rijweg bevinden. Van de fietsers
moet verlangd kunnen worden, dat zij op
het snelverkeer letten. De vraag, of het
naast elkander rijden geoorloofd is, zal af
hangen van die, of het snelverkeer nog
ruimte genoeg over houdt. Op een heel bree-
den weg kan op dit punt dan ook meer ver
geven worden, dan op een smallen.
Een tweede zwakke plek in het
Nederlandsch verkeer is de wijze
waarop de fietsers teekens geven,
of liever gezegd niet geven. Het ge
ven van teekens wordt dikwijls na
gelaten, en als het gebeurt, gebeurt
het slordig. De achterop komende
automobilist is geen gedachtenlezer
en ongevallen wegens het onvol
doende teekens-geven zijn dan ook
aan de orde van den dag.
Er zijn hier zooveel wondermooie fiets
paden. Waarom rijden de fietsers er dan
nog naast? De Nederlandsche verkeers
politie zal daar strenger tegen moeten op
treden.
Deze opmerkingen dienen niet om de
wielrijdende gemeente onaangenaam te
zijn, doch zijn in haar eigen belang. Er zijn
hier op het oogenblik veel Duitsche chauf
feurs op den weg, die nietb ekend zijn met
de eigenaardigheden en grillen van de Ne
derlandsche wielrijders, en die bovendien
voorrechten hebben als militaire chauffeurs.
De waakzaamheid voor de veiligheid van
het verkeer dient ook van de zijde der fiet
sers te worden betracht.
Er zijn nog andere punten die verwarring
kunnen stichten. Een voorbeeld daarvan is
de voorrangsregeling. Hier te lande zijn
alle weggebruikers gelijkgerechtigd, be
halve de bevoorrechte trams. In Duitsch
land zijn auto's en trams onderlmg gelpk,
doch hebben voorrang boven ande"J"
keersmiddelen. Hierdoor ontstaan miser
standen, die noodlottig zouden ku 1
den.
Daarom wordt den trambestuurders aange
raden scherp op te letten, vooral ind J
van links komen. Duitsche militaire chauf
feurs kennen de voorrechten van het rai
keer niet en hebben bovendien voorrang.
Daar in Duitschland een auto voorrang
heeft boven fietsers is de Duitsche chauf
niet gewend op van rechts komende fietsei-
te letten. En de van rechts komende fietsers
zijn op hun beurt bijna geneigd op de van
links komende auto's te letten. Opgepast dm,
en voorrang gegeven aan alle militair ver
keer, van welke kant het ook komt.
Het afslaan naar links is ook een strui
kelblok. Als in Duitschland een voertuig
links af wil slaan, dan gaat het tevoren reeds
naar de linkerkant van de rijbaan en het
verkeer dat rechtuit moet gaat er rechts
langs. In Nederland gaan dergelijke voertui
gen zich rechts van de rijbaan opstellen om
te wachten. Onze zegsman was van meening
dat het Duitsche svsteem vlotter werkt.
t
Ten slotte had hij nog een opmerking op
het hart, die elke Hagenaar zal cnderschrlj-
ven. Hij verbaasde zich ervoren, dat het hier,
waar men toch op het punt van zindelijkheid
een reputatie op te houden heeft, is toege
staan dat honden op het troittoir hun behoef
ten doen. Niemand schijnt daar eenig be
zwaar in te zien. Nu tijdens de verduistering
de straten 's avonds donker zijn, is dit volks
gebruik bijzonder onprettig. In Duitschland
is men met de hondendressuur zoover dat
daar de goten en onbebouwde stukken voor
gebruikt worden.
Afwijzend tegenover de Ned. Unie
..Het Christelijk Historisch orgaan „De Ne
derlander", dat aanvankelijk de Nederland
sche Unie met welwillendheid tegemoetge-
treden is, adviseert thans zijn lezers de
aanmelding voor het lidmaatschap der Ned.
Unie achterwege te laten, in afwachting van
een nadere, duidelijke verklaring van de lei
ding dezer beweging.
De aanleiding tot dit advies is de Zaterdag
j.1. vanwege den heer Linthorst Homan c.6.
gedane mcdedeeling, dat het lidmaatschap
van de Nederlandsche Unie in principe onver
eenigbaar is met dat van eenige politieke par
tij. Daarmee worden, aldus „de Nederlander"
de christelijk-historisehen, die aanvankelijk
sympathie voor de Nederlandsche Unie ge
voelden, gesteld voor de keuze tusschen de
Nederlandsohe Unie en de Chr. Historische
Unie en die keuze kan niet twijfelachtig zijn.
Onder dwang. Transport Ned.
burgers omgekomen
Er bevindt zich nog hoogstens een tien
tal Nederlandsche militairen in Frankrijk,
zoowel in het bezette als in het onbezette
gebied. Ongeveer 1200 Nederlandsche mili
tairen zijn tusschen 17 Mei en 18 Juni jl. in
verschillende havens scheep gegaan.
Dit bericht vernam de Tel. van een Neder
lander, die gelegenheid heeft gehad zich per
auto zoowel naar bezet als naar onbezet
Frankrijk te begc\en en van daar zoo juist
is teruggekeerd. Hij deelde ons mede, dat
de Nederlandsche militairen door de Fran-
schen zijn ontwapend en vervolgens onder
pressie van de Britsche marine-autoriteiten,
die beweerden in overleg met de voormalige
Nederlandsche regeering te Londen te han
delen, naar Engeland zouden zijn gebracht.
Wel zeer ongelukkig is het den opvarenden
vergaan van de „Nigerstroom". Dit schip zou,
volgens den zegsman, op een zijner toch
ten, waarop behalve Franschen en Engel-
schen ook eenige honderden Nederlandsche
burgers geen militairen werden ver
voerd, getorpedeerd zijn. Daar slechts red
dingsmateriaal aanwezig was voor een tien
de van de opvarenden, wordt gevreesd, dat
het mcerendeel hunner is verdronken.
Nog 3000 Nederlanders in Frankrijk.
Toch bevinden er zich nog Nederlanders
in Frankrijk en wel, ongeveer 3000 burgers.
Deze verblijven nagenoeg uitsluitend in het
z.g. onbezette gebied, waar. behalve de oor
spronkelijke bevolking, nog een anderhalf
millioen Belgische vluchtelingen en om
streeks 41/2 millioen Fransclie vluchtelingen
vertoeven.
Zonderling gearresteerd.
Door de politie te Zeist is een schilder ge
arresteerd, die verdacht wordt brand te
hebben'gesticht in de woning van den heer
K. aan den Dahveg. Daar was j.1. Zaterdag
avond plotseling brand ontstaan, welke be
gon bij het rieten dak. Door spoedig ingrijpen
kon erger worden voorkomen. Bij het onder
zoek naar de oorzaak van dit brandje viel
ernstige verdenking op den schilder. De man
die wat zonderling is, en dientengevolge on
der toezicht gesteld is van den heer K„ ont
kende iets met den brand te hebben uit te
staan, doch de politie vond voldoendé aan
wijzingen om hem te arresteeren en naar het
huis van bewaring te Utrecht over te bren
gen.
Opleidingsschool geopend.
Als straks de K.L.M. haar vleugels weer
kan uitslaan, moeten haar mannen ter
stond weer geheel fit en bekwaam zijn om
hun zware taak te vervullen. Vanzelfspre
kend. aldus verklaarde de heer Plesman,
directeur van de K.L.M. zijn de vliegtuig
bestuurders bij het stilleggen-van het werk
ernstiger getroffen dan diegenen, die nor
maal hun werkzaamheden in kantonen of
werkplaatsen uitvoeren. Ditzelfde geldt na
tuurlijk voor de boordwerktuigkundigen
en marconisten, stewards en stewardessen
en ander vliegend personeel. Heeft men
eenmaal een wekkring Vervuld, welke da
gelijks aanleiding gaf tot het reizen en
trekken en het ondernemen van groote
vluchten, dan is het gebonden zijn op den
grond bijzonder onaangenaam en hebben
zij het gevoel van een arend, welke aan
een paal gekluisterd is.
Daarom heeft de directie van de K.L.M.
besloten den gedwongen tijd van stilliggen
zoo nuttig mogelijk te gebruiken en voor
de jongere en oudere vliegtuigbestuurders
een hun passenden cursus in te richten.
De kern van den cursus bestaat in een
opleiding tot navigator 1ste klasse, waar
aan ruim 30 personen deelnemen. Verder
is voor 15 oudere vliegtuigbestuurders een
speciale cusus ingericht betreffende nieuw
luchtvaartmaterieel en al die vraagstuk
ken, welke den ouderen vliegtuigbestuurder
interesseeren, evenals de practische zijde
van het navigatiediploma 1ste klasse.
De chef van den vliegdienst, de heer
Fuchs, is belast met de leiding van den
cursus, terwijl een aantal bekwame leera
ren daaraan is toegevoegd.
De molen .De Drie Korenbloemen' te Schiedam als dankbaar pnderwerp voor
een werkloos Rotterdamsch kunstschilder. - De jeugd ziet belangstellend toe
Landbouwerszoon onder den wagen
In de vroegte is den zestienjarige H. En
tjes, wonende te Scharmer, een ernstig on
geluk overkomen. De jongeman was in het
land aan het werk met paard en wagen.
Op een gegeven oogenblik geraakte hij door
tot nu toe onbekende oorzaak onder een
wiel van den wagen. Hij bekwam zware
verwondingen en moest naar het Acade
misch Ziekenhuis te Groningen worden
overgebracht, waar hij gisteravond aan zijn
kwetsuren is overleden.
Twee meisjes uit opvoedingsge
sticht verdwenen,
Tijdens een wandeling zijn twee meisjes
van het rijksopvoedingsgesticht te Zeist, in
een onbewaakt oogenblik ontvlucht.
De meisjes J. S. en E. B., zijn tot nu toe
niet teruggekeerd. Het signalement is aan
de politie opgegeven.
Bij het vertrek van Engelsche
kinderen.
Bij het vertrek van een schip met ge
ëvacueerde Engelsche kinderen uit Liver
pool is het tot incidenten gekomen, meldt
het D.N.B.
Toen het schip nl. het teeken van ver
trek gaf, en de manschappen de landings
steiger wilden inhalen, drong een groep
arbeidersvrouwen met kinderen op den
arm door de menigte toeschouwers en wil
den de landingssteiger bestormen. De poli
tie wist met moeite de vrouwen terug te
dringen, tot het schip zich van de kade had
verwijderd. Toen de kinderen hun achter
blijvende ouders een laatste groet toewuif
den, klonk uit de menigte geroep en ge
fluit. Enkele vrouwen verbraken de afslui
ting, klommen op planken en stapels goe
deren, die op de kade lagen en riepen:
„Wat moet er met onze kinderen gebeuren?
Toen de politie de vrouwen verzocht naar
beneden te komen, werd zij uitgescholden.
Tenslotte haalde de politie de betoogsters
met geweld naar beneden en voerde haar
weg.
Naar uit Londen gemeld wordt, worden
de glazen daken op de Engelsche spoorweg
stations wegens het gevaar voor splinters
verwijderd en door geperst vilt vervangen.
In twee groote Londensche kopstations is
men thans met dit werk bezig. De spoor
wegbeambten klagen er nu over, dat zij
onafgebroken bij kunstlicht ometen werken.
Mandel in verzekerde bewaring.
De vroegere Fransche minister van bin-
nenlandsche zaken, aMndel, is in Fransch
Marokko onder bewaking gesteld. Hij zal
worden overgebracht naar Rion (departe
ment Puy de Dome).
Gewogen en In orde bevonden. Het
wegen van de rijders, die aan de draf
kampioenschappen op Duindigt deel
namen
Lutkeveld tijdens het speerwerpen bij
de nationale athletiek wedstrijden te
Amsterdam
Duitsche politieagenten regelen thans
het verkeer in Metz, waar het open
bare leven zijn normalen loop heeft
hernomen
Speciaal in de armere wijken.
Volgens berichten van neutrale waarne
mers is het aantal zelfmoorden in Londen,
vergeleken met het vorige jaar, aanzienlijk
toegenomen. Van 1 Januari 1939 tot 8 Juli
1939, aldus het D.N.B., werden er in Londen
293 zelfmoorden geregistreerd. Hiervan wer
den er in het eerste kwartaal 173, en in het
tweede kwartaal 120 gepleegd. In dit jaar
zijn deze cijfers, vooral in de arme wijken,
met srongen omhoog gegaan. In de periode
van 1 Januari 1940 tot 30 April 1940 werden
er in Londen 324, en van 1 April tot 30 Juni
echter 547 zelfmoorden geregistreerd.