dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Maxïmum80K.M. Foto's van den dag Vilt io Londensche stations Wielrijders, geeft correct richting aan! HONDEN MOETEN NETJES WORDEN C.H. Unie blijft afzijdig Ned. soldaten naar Engeland gebracht Verdachte brand te Zeist K.L.M. versaagt niet Doodelijk ongeval op den akker Ontsnapt Incident te Liverpool Fransch oud-minister in arrest 6 AUGUSTUS 1940 68e JAARG. No. 8995 De nieuwe verkeersverordening Meer zelfmoorden in Engeland HELDERSCHE COURANT KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) Uitgave der Uttg.Ml). Hofland» Noordei kwmii er 'N.V. t»e 'Deo Helder DINSDAG Gisteren is de verordening op de maximum snelheid in werking getre den en daarmede is thans voor het geheele land een uniforme regeling in de plaats gekomen van plaatselij ke voorschriften. Omtrent de overwegingen, welke tot de uitvaardiging van deze verordening hebben geleid, hebben wij van bevoegde Duitsche zij de een uitgenzetting ontvangen. Het eerste doel der' verordéning is het verhoogen der verkeersveiligheid, mede met het oog op de vele fietsers, die door de snelheidsbeperking een grootere bescherming gaan genieten. Dit is ook belangrijk omdat de laatste maanden het aantal wielrijders op den weg nog toege nomen is. Voorts heeft de verordening ten doel mate riaal en brandstofbesparing. Het is niet noo- dig dat kostbare wagens worden afgejakkerd en daardoor spoedig versleten zijn. Boven dien verslindt het al te snelle rijden de zoo noodige benzine. Als er in het algemeen be daarder gereden wordt, zullen ook meer ben zinetoewijzingen kunnen worden vertrekt. Een derde gevolg van de verordening zal zijn dat onze autowegen gespaard worden. Ons land heeft, zoo zcide onze Duitsche zegs man, zeer goede autowegen, doch helaas is de ondergrond slap, zoodat men er zuinig mee moet omgaan. Ook is er nog een aantal van huis uit zwakke wegen. Ook aan het wegennet komt het ten goede, indien de snel heid binnen bepaalde grenzen blijft beperkt. De mate der snelheidsbeperkingen komt overeen met de ervaring, in Duitschland op gedaan. De lemiet is zoo gesteld, dat snel ge reden kan worden, terwijl aan de eischen der veiligheid voldaan wordt. Onze Duitsche zegsman, die een vooraan staande functie bij de Duitsche verkeers politie inneemt, gaf ons tevens eenige wen ken welke voor een goede gang van zaken van het hoogste nut kunnen zijn. Als eerste en meest in 't oog loopende noodzakelijkheid noemde hij het tegengaan van het naast elkander rijden van wielrijders. Het is heel goed te begrijpen dat het met tweeën rij den hier onvermijdelijk is, het verkeer im mers zou niet verwerkt kunnen worden in dien men dit niet toestond. Ook is het in de meeste omstandigheden te billijken, als bij het passeeren op sommige momenten drie of vier fietsers naast elkander rijden. Maar wel moet worden tegengegaan dat zes, zeven Of acht fietsers zich naast elkaar op den rijweg bevinden. Van de fietsers moet verlangd kunnen worden, dat zij op het snelverkeer letten. De vraag, of het naast elkander rijden geoorloofd is, zal af hangen van die, of het snelverkeer nog ruimte genoeg over houdt. Op een heel bree- den weg kan op dit punt dan ook meer ver geven worden, dan op een smallen. Een tweede zwakke plek in het Nederlandsch verkeer is de wijze waarop de fietsers teekens geven, of liever gezegd niet geven. Het ge ven van teekens wordt dikwijls na gelaten, en als het gebeurt, gebeurt het slordig. De achterop komende automobilist is geen gedachtenlezer en ongevallen wegens het onvol doende teekens-geven zijn dan ook aan de orde van den dag. Er zijn hier zooveel wondermooie fiets paden. Waarom rijden de fietsers er dan nog naast? De Nederlandsche verkeers politie zal daar strenger tegen moeten op treden. Deze opmerkingen dienen niet om de wielrijdende gemeente onaangenaam te zijn, doch zijn in haar eigen belang. Er zijn hier op het oogenblik veel Duitsche chauf feurs op den weg, die nietb ekend zijn met de eigenaardigheden en grillen van de Ne derlandsche wielrijders, en die bovendien voorrechten hebben als militaire chauffeurs. De waakzaamheid voor de veiligheid van het verkeer dient ook van de zijde der fiet sers te worden betracht. Er zijn nog andere punten die verwarring kunnen stichten. Een voorbeeld daarvan is de voorrangsregeling. Hier te lande zijn alle weggebruikers gelijkgerechtigd, be halve de bevoorrechte trams. In Duitsch land zijn auto's en trams onderlmg gelpk, doch hebben voorrang boven ande"J" keersmiddelen. Hierdoor ontstaan miser standen, die noodlottig zouden ku 1 den. Daarom wordt den trambestuurders aange raden scherp op te letten, vooral ind J van links komen. Duitsche militaire chauf feurs kennen de voorrechten van het rai keer niet en hebben bovendien voorrang. Daar in Duitschland een auto voorrang heeft boven fietsers is de Duitsche chauf niet gewend op van rechts komende fietsei- te letten. En de van rechts komende fietsers zijn op hun beurt bijna geneigd op de van links komende auto's te letten. Opgepast dm, en voorrang gegeven aan alle militair ver keer, van welke kant het ook komt. Het afslaan naar links is ook een strui kelblok. Als in Duitschland een voertuig links af wil slaan, dan gaat het tevoren reeds naar de linkerkant van de rijbaan en het verkeer dat rechtuit moet gaat er rechts langs. In Nederland gaan dergelijke voertui gen zich rechts van de rijbaan opstellen om te wachten. Onze zegsman was van meening dat het Duitsche svsteem vlotter werkt. t Ten slotte had hij nog een opmerking op het hart, die elke Hagenaar zal cnderschrlj- ven. Hij verbaasde zich ervoren, dat het hier, waar men toch op het punt van zindelijkheid een reputatie op te houden heeft, is toege staan dat honden op het troittoir hun behoef ten doen. Niemand schijnt daar eenig be zwaar in te zien. Nu tijdens de verduistering de straten 's avonds donker zijn, is dit volks gebruik bijzonder onprettig. In Duitschland is men met de hondendressuur zoover dat daar de goten en onbebouwde stukken voor gebruikt worden. Afwijzend tegenover de Ned. Unie ..Het Christelijk Historisch orgaan „De Ne derlander", dat aanvankelijk de Nederland sche Unie met welwillendheid tegemoetge- treden is, adviseert thans zijn lezers de aanmelding voor het lidmaatschap der Ned. Unie achterwege te laten, in afwachting van een nadere, duidelijke verklaring van de lei ding dezer beweging. De aanleiding tot dit advies is de Zaterdag j.1. vanwege den heer Linthorst Homan c.6. gedane mcdedeeling, dat het lidmaatschap van de Nederlandsche Unie in principe onver eenigbaar is met dat van eenige politieke par tij. Daarmee worden, aldus „de Nederlander" de christelijk-historisehen, die aanvankelijk sympathie voor de Nederlandsche Unie ge voelden, gesteld voor de keuze tusschen de Nederlandsohe Unie en de Chr. Historische Unie en die keuze kan niet twijfelachtig zijn. Onder dwang. Transport Ned. burgers omgekomen Er bevindt zich nog hoogstens een tien tal Nederlandsche militairen in Frankrijk, zoowel in het bezette als in het onbezette gebied. Ongeveer 1200 Nederlandsche mili tairen zijn tusschen 17 Mei en 18 Juni jl. in verschillende havens scheep gegaan. Dit bericht vernam de Tel. van een Neder lander, die gelegenheid heeft gehad zich per auto zoowel naar bezet als naar onbezet Frankrijk te begc\en en van daar zoo juist is teruggekeerd. Hij deelde ons mede, dat de Nederlandsche militairen door de Fran- schen zijn ontwapend en vervolgens onder pressie van de Britsche marine-autoriteiten, die beweerden in overleg met de voormalige Nederlandsche regeering te Londen te han delen, naar Engeland zouden zijn gebracht. Wel zeer ongelukkig is het den opvarenden vergaan van de „Nigerstroom". Dit schip zou, volgens den zegsman, op een zijner toch ten, waarop behalve Franschen en Engel- schen ook eenige honderden Nederlandsche burgers geen militairen werden ver voerd, getorpedeerd zijn. Daar slechts red dingsmateriaal aanwezig was voor een tien de van de opvarenden, wordt gevreesd, dat het mcerendeel hunner is verdronken. Nog 3000 Nederlanders in Frankrijk. Toch bevinden er zich nog Nederlanders in Frankrijk en wel, ongeveer 3000 burgers. Deze verblijven nagenoeg uitsluitend in het z.g. onbezette gebied, waar. behalve de oor spronkelijke bevolking, nog een anderhalf millioen Belgische vluchtelingen en om streeks 41/2 millioen Fransclie vluchtelingen vertoeven. Zonderling gearresteerd. Door de politie te Zeist is een schilder ge arresteerd, die verdacht wordt brand te hebben'gesticht in de woning van den heer K. aan den Dahveg. Daar was j.1. Zaterdag avond plotseling brand ontstaan, welke be gon bij het rieten dak. Door spoedig ingrijpen kon erger worden voorkomen. Bij het onder zoek naar de oorzaak van dit brandje viel ernstige verdenking op den schilder. De man die wat zonderling is, en dientengevolge on der toezicht gesteld is van den heer K„ ont kende iets met den brand te hebben uit te staan, doch de politie vond voldoendé aan wijzingen om hem te arresteeren en naar het huis van bewaring te Utrecht over te bren gen. Opleidingsschool geopend. Als straks de K.L.M. haar vleugels weer kan uitslaan, moeten haar mannen ter stond weer geheel fit en bekwaam zijn om hun zware taak te vervullen. Vanzelfspre kend. aldus verklaarde de heer Plesman, directeur van de K.L.M. zijn de vliegtuig bestuurders bij het stilleggen-van het werk ernstiger getroffen dan diegenen, die nor maal hun werkzaamheden in kantonen of werkplaatsen uitvoeren. Ditzelfde geldt na tuurlijk voor de boordwerktuigkundigen en marconisten, stewards en stewardessen en ander vliegend personeel. Heeft men eenmaal een wekkring Vervuld, welke da gelijks aanleiding gaf tot het reizen en trekken en het ondernemen van groote vluchten, dan is het gebonden zijn op den grond bijzonder onaangenaam en hebben zij het gevoel van een arend, welke aan een paal gekluisterd is. Daarom heeft de directie van de K.L.M. besloten den gedwongen tijd van stilliggen zoo nuttig mogelijk te gebruiken en voor de jongere en oudere vliegtuigbestuurders een hun passenden cursus in te richten. De kern van den cursus bestaat in een opleiding tot navigator 1ste klasse, waar aan ruim 30 personen deelnemen. Verder is voor 15 oudere vliegtuigbestuurders een speciale cusus ingericht betreffende nieuw luchtvaartmaterieel en al die vraagstuk ken, welke den ouderen vliegtuigbestuurder interesseeren, evenals de practische zijde van het navigatiediploma 1ste klasse. De chef van den vliegdienst, de heer Fuchs, is belast met de leiding van den cursus, terwijl een aantal bekwame leera ren daaraan is toegevoegd. De molen .De Drie Korenbloemen' te Schiedam als dankbaar pnderwerp voor een werkloos Rotterdamsch kunstschilder. - De jeugd ziet belangstellend toe Landbouwerszoon onder den wagen In de vroegte is den zestienjarige H. En tjes, wonende te Scharmer, een ernstig on geluk overkomen. De jongeman was in het land aan het werk met paard en wagen. Op een gegeven oogenblik geraakte hij door tot nu toe onbekende oorzaak onder een wiel van den wagen. Hij bekwam zware verwondingen en moest naar het Acade misch Ziekenhuis te Groningen worden overgebracht, waar hij gisteravond aan zijn kwetsuren is overleden. Twee meisjes uit opvoedingsge sticht verdwenen, Tijdens een wandeling zijn twee meisjes van het rijksopvoedingsgesticht te Zeist, in een onbewaakt oogenblik ontvlucht. De meisjes J. S. en E. B., zijn tot nu toe niet teruggekeerd. Het signalement is aan de politie opgegeven. Bij het vertrek van Engelsche kinderen. Bij het vertrek van een schip met ge ëvacueerde Engelsche kinderen uit Liver pool is het tot incidenten gekomen, meldt het D.N.B. Toen het schip nl. het teeken van ver trek gaf, en de manschappen de landings steiger wilden inhalen, drong een groep arbeidersvrouwen met kinderen op den arm door de menigte toeschouwers en wil den de landingssteiger bestormen. De poli tie wist met moeite de vrouwen terug te dringen, tot het schip zich van de kade had verwijderd. Toen de kinderen hun achter blijvende ouders een laatste groet toewuif den, klonk uit de menigte geroep en ge fluit. Enkele vrouwen verbraken de afslui ting, klommen op planken en stapels goe deren, die op de kade lagen en riepen: „Wat moet er met onze kinderen gebeuren? Toen de politie de vrouwen verzocht naar beneden te komen, werd zij uitgescholden. Tenslotte haalde de politie de betoogsters met geweld naar beneden en voerde haar weg. Naar uit Londen gemeld wordt, worden de glazen daken op de Engelsche spoorweg stations wegens het gevaar voor splinters verwijderd en door geperst vilt vervangen. In twee groote Londensche kopstations is men thans met dit werk bezig. De spoor wegbeambten klagen er nu over, dat zij onafgebroken bij kunstlicht ometen werken. Mandel in verzekerde bewaring. De vroegere Fransche minister van bin- nenlandsche zaken, aMndel, is in Fransch Marokko onder bewaking gesteld. Hij zal worden overgebracht naar Rion (departe ment Puy de Dome). Gewogen en In orde bevonden. Het wegen van de rijders, die aan de draf kampioenschappen op Duindigt deel namen Lutkeveld tijdens het speerwerpen bij de nationale athletiek wedstrijden te Amsterdam Duitsche politieagenten regelen thans het verkeer in Metz, waar het open bare leven zijn normalen loop heeft hernomen Speciaal in de armere wijken. Volgens berichten van neutrale waarne mers is het aantal zelfmoorden in Londen, vergeleken met het vorige jaar, aanzienlijk toegenomen. Van 1 Januari 1939 tot 8 Juli 1939, aldus het D.N.B., werden er in Londen 293 zelfmoorden geregistreerd. Hiervan wer den er in het eerste kwartaal 173, en in het tweede kwartaal 120 gepleegd. In dit jaar zijn deze cijfers, vooral in de arme wijken, met srongen omhoog gegaan. In de periode van 1 Januari 1940 tot 30 April 1940 werden er in Londen 324, en van 1 April tot 30 Juni echter 547 zelfmoorden geregistreerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1