Brand in de hoofdstad Napoleons steek in een droge sloot Londen frontlinie Geweldige sprong vooruit Katholieke arbeiders Officieele valuta-koersen Mr. G Geelen, secretaris B.B.N over Na den oorlog Het gezonde bedrijf blijft behouden willen zelfstandig blijven Dc weg naar Duitscbland moet vrij blijven Roemeensch-Russische grens-incidenten De luchtaanvallen op Engeland Amsferdamscbe effectenbeurs Autoverkeer thans in rustperiode Het lijkt zoo simpel: van de 'hon derd auto's zette men er tachtig op stal en de overige twintig krijgen genoeg benzine om te kunnen rijden. De weikelijkheid is anders en on eindig veel ingewikkelder. Hoe ingewikkeld het is en voor hoeveel verrassingen men komt te staan, vertelde mr. G. Geelen, de se cretaris van den bond van bedrijfs autohouders in Nederland, aan den redacteur der V.P.B. De kwestie waarom het hier gaat, aldus de heer Geelen, is in zijn eenvoudigsten vorm deze, dat er eenerzijds te weinig benzine be schikbaar is en anderzijds het vervoer zoo veel mogelijk in stand moest worden ge houden. Het eigenvervoer. Een groote moeilijkheid is de kwestie van het eigenvervoer, dat wil zeggen het ver voer van handelaar en fabrikant van laad plaats naar fabriek en omgekeerd. Wij heb ben nooit geweten, hoe uitgebreid dit ver voor wel was. Bij de toewijzingen van ben zine is gebleken, dat het ongeveer 200 pet. meer bedraagt dan het beroepsgoederenver- voer, en het is dan ook niet mogelijk, dat dit eigen vervoer geheel door het beroeps- goederenvervoer wordt overgonomen. Het eigen vervoer zou wel bereid zijn, het voor een deel over te dragen op het beroepsver voer, mits aan twee voorwaarden wordt vol daan: dat de goederen op tijd aankomen en dat ze zoo voorzichtig behandeld worden, dat schade wordt voorkomen. Maar boven dien zijn er goederen, als bijvoorbeeld melk en benzine, die niet kunnen worden overge nomen, omdat daarvoor speciale wagens noodig zijn, waarover het beroepsvervoer niet beschikt. Een verdere moeilijkheid, die nu duidelij ker dan vroeger naar voren is gekomen, is het tekort aan goed materiaal. Er rijden heel wat vrachtwagens langs den weg, die V8el te dtatir -in het gebruik' zijn dat is trouwens ook bij personenwagens het. geval en die benzine en olie vreten op een on verantwoorde manier. Geen beunhazerij op den weg. De B.B.N. streeft bovendien ook in dezen tijd naar het zuiver houden van het bedrijf. Er zijn sedert de mobilisatie veel bona fide, gezonde bedrijven stil gelegd, omdat de eige naar moest opkomen en daarna zijn er aller lei beunhazen op den weg verschenen. Wij hebben natuurlijk geen bezwaar tegen een gezonde uitbreiding van het bedrijf, maar wel hiertegen, dat beunhazerij den goeden naam ,van het bedrijf bederft. Wat betreft het vervoer van goederen over groote afstanden, terwijl dezelfde goederen ook ter plaatse van bestemming te verkrij gen zijn, zooals bijvoorbeeld bier, melk, vleesch en het vervoer van cle wasch moeten wij niet vergeten, dat er op verschillende plaatsen centra van bepaalde industrieën zijn ontstaan, zooals bijvoorbeeld te Gouda en Apeldoorn veel wasscherijen zijn gevestigd. Nu kan men wel zeggen: de Hagenaar moet zijn wasch maar in Den Haag laten doen, maar daarmee zouden de wasscherijen, die \ye zooeven noemden, het loodje moeten leg gen. Men denkt er over, de wasschen nu op een contract met de spoorwegen te laten ver voeren naar een centraal punt en ze van daar te laten distribueeren per bakfiets. Dan zou het wel degelijk economisch verantwoord zijn, de zaak te laten zooals ze is. Het funeste is bij dergelijk vervoer, dat de goederen ver voerd worden, dikwijls met een al dan niet omgebouwde personenauto, die veel te wei nig lading heeft in verhouding tot de ge bruikte benzine en olie. De betrokkenen be seffen nog veel te weinig dat het met deze toestanden uit ïnoet zijn in het algemeen be lang. Groote mogelijkheden na den oorlog. Wat denkt u van de ontwikkeling van het wegverkeer na den oorlog? Als de huidige moeilijkheden tot het ver leden behooren verwacht ik dat het weg verkeer in veel sterker mate zal terugkee- ren dan ooit, antwoordde mr. Geelen. Vooral met zware motoren en tractors heeft men in den oorlog buitengewoon veel ervaring opgedaan, waarvan wij straks zul len profiteeren. Ik beschouw de huidige periode als een rustpoos, die aan een ge weldigen sprong-vooruit voorafgaat. Ook na den vorigen oorlog is het motorisch vrachtverkeer sterk vooruitgegaan, ook door het vrijkomen van veel wagens uit het leger. Dat betreft vooral het zware ver keer, met wagens van tien ton en meer, die in den oorlog de zwaarste proeven heb ben doorstaan, waarmee men zijn voordeel heeft gedaan. Er is geen reden, om in den put te zit ten over wat thans gebeurt. Integendeel, wij zullen met alle energie moeten door vechten voor het behoud van een gezond bedrijf, om straks mee te kunnen doen aan den opbouw van ons land. De zorgen der taxi-ondernemers. De huurauto's en taxi's, aldus ten slotte mr. Geelen, zijn er wel het slechtst afge komen. Het is buitengewoon moeilijk, ta rieven vast te stellen, vooral nu sinds kort de meest rendabele uren om te rijden, na tien uur des avonds zijn afgesneden. Men kan eigenlijk nooit vaste tarieven maken voor het geheele land. De zaak zal plaat selijk moeten worden bezien onder algë- meene richtlijnen en onder een centrale leiding. Ongetwijfeld zullen veel kleine onderne mers op dit terrein moeten afvallen. Het is niet economisch, indien een ondernemer een of twee wagens in het bedrijf heeft, op hooge lasten van garagehuur enzoovoorts zit, en te weinig inkomsten heeft om die te betalen. En ook degenen, wier zaak niet fi nancieel gezond is, zullen moeten verdwij nen. Maar, zooals gezegd, dat is vooral eigen schuld, omdat men zich nimmer heeft willen voegen naar de leiding van. menschen. die deskundig zijn en het goed met het bedrijf meenen. Zondagsrijders, verdwijnt. Ik zou het ten slotte op prijs stellen, zei- de mr. Geelen nog, wanneer u er eens op zoudt willen wijzen, hoe ergerlijk het nog is, dat nog altijd menschen rijden, voorna melijk op Zondag, die misbruik maken van hun toegewezen hoeveelheid benzine, omdat zij nü eenmaal een vergunning hebben. Daaraan is heel weinig te doen, tenzij deze menschen zelf inzien, dat elke liter ben zine er een is en dat zij verplicht zijn, ook al hebben ze benzine genoeg toegewezen gekregen, de Uiterste zuinigheid te betrach ten ter wille van den chauffeur, die met die benzine zijn brood moet verdienen. Ieder, die een auto gebruikt, dient zich consciëntieus af te vragen of hij niet even goed van een ander vervoermiddel kan ge bruik maken, al komt hij dan misschien iets later op zijn bestemming. Geen aansluiting bij het N.V.V. Aan het slot van een artikel in „Leering en Leiding", tijdschrift van het R.K. Werk liedenverbond over de ten aanzien van de arbcidersvakcentralen getroffen maatregelen schrijft K.(uiper) naar aanleiding van de ge- ruchtên, dat behalve de Nederlandsche Vak centrale ook de, andere vakcentralen zich bij het N.V.V. zullen aansluiten, het volgende. „Ons Werkliedenverbond kan onmogelijk bedoeld zijn. Bij ons is van zulk een aan sluiting geen, maar dan ook heelemaal geen sprake. Iets anders is, dat ons Werkliedenverbond zich wèl ernstig bezig houdt met aanleg van den weg, die in betrekkelijk korten tijd kan leiden naar de meer gebonden verhoudingen welke in de toekomst het bedrijfsleven zul len beheerscheh. Qps Verbond is,bereid .en. gerpQd.daartoe het zijne bi.j te dragen, hetgeen insluit, dat het op den grondslag van eigen overtuiging en beginselen, en dus als zelfstandige part ner, aan den bouw der nieuwe maatschap pelijke verhoudingen wil medewerken. Ons Verbond is sterk traditioneel in gees telijke en zedelijke zin, maar zal juist mede daarom, uit volle overtuiging medewerken aan een maatschappelijke reorganisatie, die aan de christelijke beginselen meer ruimte laat en betere kansen biedt. Daartoe naar vermogen bij te dragen, maar dan in volle zelfstandigheid, ziet ons Ver bond als zijn voornaamste taak in de huidige omstandigheden". Misverstand bij werkloozen en gemeentebesturen. De secretaris-generaal van Sociale Zaken heeft volgens het Vad. aan de gemeentebestu ren medegedeeld, dat het hem is opgevallen, dat in vele gemeenten bij de luchtbescher mingsdiensten personen worden tewerkge steld, die als werkloozen ondersteuning ge meten. Op zich zelf bestaat er geen bezwaar tegen, dat werkloozen hun tijd nuttig beste den bij werkzaamheden voor de luchtbescner ming. De .werkzaamheden mogen echter Groote loods door het vuur aan getast. Laaiende vlammen vin den een gretig voedsel In het licht ontvlambare materiaal. Omstreeks zes uur gisteravond is door on bekende oorzaak brand uitgebroken in een groote opslagloods aan de Kattenburger gracht tc Amsterdam. In deze houten loods, welke gelegen aan de waterzijde, een opper vlakte inneemt van 130 bij 20 meter en ei gendom is van de Nederlandsche spoorwe gen, zijn ondergebracht een douanekantoor tje, opslagruimte van de N.V. H. Hoogewerff Jr., waarin een groote verscheidenheid van goederen lag opgeslagen, zooals uurwerken, tabak, tapijten en manufacturen, welke voor in- of export nog piet door de douane waren vrijgegeven, en ruimte van de N.V. Levee, een groothandel in meubelen. De brand werd ontdekt in de loods dei- firma Hoogewerff, ter hoogte van de derde deur van de loods. Reeds spoedig had het vuur een gretig voedsel gevonden in het ve le aanwezige brandbare materiaal. Mede door het feit, dat de loods vlak bij de brand weerkazerne aan de Kattenburgergracht ge- legep is, was de brandweer reeds spoedig aanwezig. Ter voorkoming van uitbreiding van het vuur bleek het echter noodzakelijk, dat de assistentie van meer materiaal werd ingeroepen. Op het terrein van den brand waren reeds spoedig na alarmeering drie mo torspuiten, een gereedschapswagen, een slan genwagen en twee spuiten van den luchtbe schermingsdienst aanwezig. Inmiddels had de politie, geassisteerd door manschappen van dé marechaussee, voor een goede afzet ting gezórgd. De talrijke belangstellenden werden op goeden afstand gehouden, opdat zij het werk van de brandweer piet nog meer zouden be moeilijken. De taak was zwaar. Het vuur breid de zich niet boven den vloer uit, doch zocht zijn weg onder den verhoog den vloer om dan onverwacht met volle felheid op te laaien. De loods is nl. op een verhooging gebouwd, ten einde het laden in en uit de spoor wagons, zoowel aan de straat- als aan de waterzijde, te vergemakkelij ken. Hieronder- trok het vuur door in de richting van het marine ar senaal op het Kattenburgerplein. Ter bestrijding van deze uitbreiding hak te de brandweer, gaten in den vloer en wierp door doorheen groote hoe- velheden water. Inmiddels waren, manschappen van den luchtbescher mingsdienst, daarbij geassisteerd door toegeschoten omstanders ,druk bezig de meubelopslagplaats van de N.V. Levee te ontruimen. Alle soor ten van meubels vonden een plaats op het pleintje, terwijl uit de loods bij afwisseling de vlammen fel op laaiden en zich zware rookwolken af scheiden. De hitte, welke zich nu en dan ontwikkelde, was zoo groot, dat een groote spiegelruit van een ma- nufacturenmagazijn aan de overzijde van de Kattenburgergracht het begaf en barstte. Men had gehoopt het achterste gedeelte van de loods te kunnen redden, doch telkens weer laaiden de vlammen, die zulk een gre tig voedsel in het licht ontvlambare mate riaal vonden, op en steeds verder breidde h.et vuur zich uit. Omstreeks acht uur des avonds had het vuur reeds de voorste helft van de loods verteerd, ondanks de verwoede blusschingspogingen van de motorspuiten en van de drijvende motorbrandspuit, de Jan van der Heyden, van de waterzijde. Toch had de brandweer succes. Kort voor negen uur nam het vuur in hevigheid af en reeds spoedig bleek, dat het grootste ge vaar geweken was. Het vuur was bedwongen het betrof nu nog slechts nablusschep. Aan de voorzijde van de loods is het dag over een afstand van ruina dertig meter volkomen in gestort. Dit gedeelte is vrijwel geheel een prooi der vlammen geworden, met inventaris en al Deze inventaris hield in een groote partij uur werken, welke eveneens als verloren be schouwd moet worden. De schade loopt in de honderden guldens. Dank zij het zeer loffe lijke optreden var. luchtbescherming en op- bouwdienst en van vele andere Kattenbur gers is de schade aan den inventaris van de N.V. Levee tot een minimum beperkt. De brand is uitgebroken kort nadat het personeel de loods verlaten had. geen enkel beletsel vormen voor het aan vaarden, van passenden arbeid. Uit verschil lende rapporten heeft gemelde secretaris generaal den indruk gekregen, dat dit wel voorkomt. Zoo meenen werkloozen en soms ook de be trokken - gemeentebesturen, dat aan perso nen, die eenige functie bij den luchtbescher mingsdienst waarnemen, geen arbeid in Duitschland behoeft te worden aangeboden, of, dat zij vrij zijn dezen arbeid te weigeren. De secretaris-generaal wijst er met nadruk oji, dat dit niet het geval mag zijn. Aan werkloozen, die bij de luchtbescher mingsdiensten zijn geplaatst, moet, indien zij daarvoor geschikt zijn, arbeid in Duitsch land aangeboden worden. Bij weigering moe- teïPJJökhafjy H'èP,ele''g'ëbruikëlij-kërttiaatregeien worden toegepast. B1'- Duitsch officier ontdekt Frank- rijks museum kostbaarheden. WEER OP HUN PLAATS TERUGGEBRACHT. Een correspondent van de Weser Zeitung te Genève meldt aan zijn blad, hoe de histo rische hoed van Napoleon en juweelen van keizerjn Josephine door een Duitschen offi cier gevonden en in veiligheid gebracht zijn. Het was op den 21 Juni dat een kolonne Fransche vrachtwagens bij Etampes door een Duitschen vliegeraanval uiteengedreven en grooteneleels vernield werd. Slechts twee vrachtwagens waren aan de vernieling ont komen en stonden onbeheerd aan den kant van een weg langs een sloot. Van een der beide wagens was een kist in de sloot terecht gekomen, waarbij het deksel er af gestoo- ten was, zoodat de inhoud in de droge sloot verspreid lag. Duizenden Fransche vluchte lingen moéten op hun weg naar het Zui- Sinds 1 Juli '40 zijn de staatkun- kundige grenzen van Roemenië drie maal veranderd, door het ver lies van Be^sarabië, Zuidelijk Do- broedsja en Noord-Zevenburgen. Op het kaartje zijn aangegeven, de nieuwe grenzen van Hongarije en Roemenië; het Zevenburgsche gedeelte dat thans door arbitrale uitspraak van de asmogendheden bij Hongarije komt, is met stippel lijn aangegeven. Roemenië treft alle voorbereidende maat regelen voor de uitvoering van de scheids rechterlijke uitspraak van Weenen. Uit Boekarest zijn vijfhonderd autobussen naar Zevenburgen vertrokken voor het vervoer van de autoriteiten. In Klausenburg is een gemengde Roemeensch-Hongaarsche bur gerwacht gevormd, die moet medewerken aan een uitvoering zonder wrijving van de ontruiming. Alle openbare lokalen zijn go- sloten. Restaurants zijn alleen des mid dags en des avonds telkens twee uur open. De militairen zijn overal den toestand meester. den de wagens gepasseerd zijn, maar nie mand heeft er eenige aandacht aan geschon ken. Op de laatste vluchtelingen volgden de eerste Duitsche auto's en in het voorbijrijden bemerkte een officier een steek van ouder- wetsch model, die in de sloot lag. De officier stopte en trad nader. Om den steek lagen oude degens met gouden gevesten, met zil ver beslagen pistolen, een paarlcn halsband en met smaragden en robijnen versierde decoraties. De verbaasde officier las toen op het afgevallen deksel de woorden: „Hotel des Invalides" en de herkomst van al deze schatten was opeens duidelijk. Hij liet alle voorwerpen weer in de kist pakken en deed melding van zijn vondst op de dichtstbijzijn de plaats, een Fransch ziekenhuis, waar hij den clienstdoenden arts met de woorden.ver raste: „Ik heb den hoed van Napoleon en de juweelen van keizerin Josephine gevonden." De kisten zijn van de woning van den dok ter weer naar Versailles vervoerd, waar de inhoud in tegenwoordigheid van deskundi gen is geverifieerd. Behalve de reliquiën van Napoleon bevatte de kist nog een borstbeeld van Matthias I, koning van Hongarije, en een prachtige ver zameling wapens uit alle tijden. In een klein kastje bevonden zich cle sleutels die toe gang geven tot het graf van Napoleon in den Dom des Invalides. Ten slotte zijn alle kostbare en histori sche voorwerpen van het slot te Versailles naar Malmaison gebracht, vanwaar ze weer op hun oude plaatsen in den Dom terugge bracht zullen worden. Paris Soir noemt dc wegvoering van deze kunstvoorwerpen en daarna de vlucht van de bewakers een ongehoord schandaal. Berichten uit Boekarest zouden overdreven zijn. Naar volgens Reuter te Moskou wordt verklaard, bewijst de publicatie van de Sov jet-Russische en Roemeensche nota's over de grensincidenten, dat de daarover uit Boekarest ontvangen officieuze berichten stérk waren overdreven. Er wordt op ge wezen, dat Molotov in zijn rede van 1 Au gustus heeft verklaard, dat met de regeling van het Bessarabische vraagstuk de grond slag is gelegd voor de vestiging van normale betrekkingen tusschen de twee landen. Uit cle thans ontvangen berichten van de met de vaststelling der grens belaste com missie blijkt, dat de twee landen trachten zulke betrekkingen te vestigen. Het feit, zoo voegt men er aan toe, dat de vice-commis- saris van buitenlandsche zaken, Dekanosov, een prompt en bevredigend antwoord op de nota van gisteren heeft verlangd, vormt een bewijs voor den wensch der Sovjet-Unie, de kwestie spoedig op te helderen. Luchtgevechten van een heftig heid waarvan men tot dusverre niet had kunnen droomen. De Londensche correspondent van de Stockholms Tidningen schrijft: Als een ru moerig, huilend en klagend crescendo neemt de luchtoorlog boven Engeland van dag tot dag, ja van uur tot uur in hevigheid toe Steeds weer donderen nieuwe afdeelingen bommenwerpers en jagers op de kust aan Dover was opnieuw het cioel der Duitsche aanvallen. Ballonversperringen en schepen weiden bestookt. Lan^s de Engelsche kust OBLIGATIES: STAATSLEENINGEN. 100 M>0 100 100 500 500 100 100 500 100 500 NEDERLAND 1940 I 4 1940 1.4 1940 II 4 1940 II (m.b.) 1940 II 4 1940 II (m.b.) 1936 3 1937 3 1937 (31/2) 1938 3 (31/2) 1939 3 V.K. 98% 99 90% 98% 90% 99% 89% 77 78% 81% 81% L.K. 98% 99 1/10 89% 98% 90 11/16 99 90 77% 77% 81% 81% OOST-INDIë. 100 1937 3 73% - 500 1937 3 76% - 100 1937a 3 74% 74 500 1937 A 3 74% PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam '37 I 3% - 's Grav. '37 I 3% 88% N.-Holl. '38 3 77% N.-Holl. '38 II (3%) 3 80% 80% R'da.rn '37 I, III 3% 76% Z.-Holland 1937 3 76% HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veendam 3% 84% 84% AANDEELEN. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. A.K.U. Calvé Delft c. v. A. Centr. Suiker Mij. Fokker g. A. Lever Bros en Unilever Ned. Ford Philips G.B.v.A. Philipsp ref. A. Heemaf N.V. A. Lever Br. en Un. A. Lev. Br 6% p.A. Ned. Kabelfabr. A. Ned. Scheepsb. A. Ver. Blikfabr. A. Papierfabr. v. Gelder A Werksproor v. A. - A. 78-80 81%-78% 64 63 154% 155% 205 205 c.v.A 86 88 335 340 150-152% 151-148 118% 85% 395 109 185 126% 125% 88 399 181 118 126 PETROLEUM-ONDERNEMINGEN. Dordtsche Petr. g. A. -_ 218 Kon. Petr. 227-237 241%-231 RUBBER-ONDERNEMIN GEN. Amsterd. Rubber 200-203 20.>-201% SUIKER ONDERNEMINGEN. tt 1 366-374 375-370 Javasche Cultuur 220% 220 N.I.S.U. i Ver. Vorstenl. Cult. 95% 95% TAB AKSONDERNEMIN GEN. Deli Batavia Mij. 139-137 139%-138 Deli Mij. c. v. A. Senembah 194-192 194%-196 155-158 158 Koersen van nog niet tot de officieele no teering toegelaten fondsen, waarvan publica tie bij besluit van den wnd. secretaris-gen - raai, wnd. hoofd van het Departement van Financiën, is toegestaan. AANDF.ET.EN: Anaconda Copper C.V.A. 22% $.--22 9/16 Betblebem Steel C.V. gew. a d. 71% Rep. Steel C.V. g. a. 17% gb.-17 11/16 gl Curtiss Wright C.V.A. 7% Shell Union C.V. g. a. 9% «b--9% gl. Ned. Scheepvaart Unie 131%-loA gl. VALUTA'S. New York Berlijn Brussel Helsinki Stockholm Zürich BANKPAPIER: New York Brussel Stockholm Zürich 1.88 3/16-1.889/16 75.28—75.43 30.11—30.17 3.81— 3.82 44.81—44.90 42.84—42.92 1.86%—1.90% 30.08—30.20 44.76—44 94 42.80—42.96 kwam het tot heftige luchtgevechten, ter wijl andere formaties dieper het land bin nendrongen. Voortdurend trachten nieuwe afdeelingen, soms tot bijna in de stratosfeer, de lagers te ontwijken. De inwoners van Londen hebben in den nacht van Vrijdag op Zaterdag in de schuil kelders gezeten en ook Zaterdag moesten zU viermaal naar beneden, terwijl de zon aan den hemel stond. Des middags werd een nieuwe aanval on dernomen en des avonds kwam het tot een aanval, die misschien de geweldigste was in dezen luchtoorlog. Zonder ophouden lieten de aan valsgolven zich uit de lucht vallen en anderhalf uur lang werd hevig gevochten. Dit was een welbewuste aanval op de stelling rondom Lon den. De gevechten bereikten een hef tigheid, waarvan men tot dusverre niet had kunnen droomen. 9 Londen is op deze stralende herfstdagen dag en nacht frontlinie. Ik hoorde een Duitsch toestel in duikvlucht zoo laag over mij heen gaan, dat het geraas als een on weer klonk". De correspondent beschrijft verder de aan vallen van Zondag, die op de havenwerken aan de Theems gericht waren. Des middags vielen Duitsche toestellen Croydon en een ander vliegveld ten zuiden van Londen aan, nadat Zaterdagmiddag drie andere vlieg- velden waren bestookt. De Duitsche aanval len van de laatste twee weken hebben dui delijk ten doel het weerstandsvermogen van den tegenstander door massale aanvallen op vliegvelden en toegangswegen te ver lammen. Met het oog van het geweldige tempo van den strijd der laatste dagen is men er than» van overtuigd, dat de operaties, welke de Duitschers tot dusverre hebben ondernomen, slechts een voorbereiding zijn voor hetgeen zal komen".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2