Distributie* nieuws NIPPER EN PELLE RADIO Tarwebloem Brood Grutterswaren Het lokkende f yum liverpool zwaar geteisterd FEUILLETON Opleiding voor straatgevechten Italianen bombardeeren Marsa Matroeh Naar het Engelsch van: OTTWELL DAVIS PROGRAMMA Gedurende het tijdvak van 7 September tot en met 4 October a.s. zal bon 71 van het algemeen distributiebonboekje recht geven op het koopen van 2% ons tarwe bloem óf tarwemeel, óf roggebloem, óf rog gemeel óf zelfrijzend bakmeel, óf boekweit- meel. Van 9 September tot en met 15 September a.s. geven de met „5" genummerde bonnen van het broodbonboekje tezamen recht op het koopen van 2500 gram roggebrood of 2000 gram ander brood. Elk der bonnen geeft derhalve recht op het koopen van 125 gram roggebrood of 100 gram ander brood. I)e bonnen, welke de consumenten 15 September nog niet gebruikt hebben, zul len niet zooals tot dusverre het geval was nog vier dagen geldig zijn, doch slechts twee dagen, en wel tot en met Dinsdag 17 September a.s. De detaillisten kunnen deze bonnen vervolgons nog tot en met Donderdag 19 September a.s. ter in wisseling tegen toewijzingen inleveren bij de plaatselijke distributiediensten. Gedurende het tijdvak van 7 September tot en met 4 October a.s. geeft de met 41 genummerde bon van het algemeen dis- ti ibutiebonboekje recht op het koopen van 250 gram rijst óf rijstemeel óf rijstebloem. Voorts geeft gedurende bovengenoemd tijdvak de met 54 genummerde bon van het algemeen distributiebonboekje recht op het koopen van 250 gram havermout óf haver vlokken óf gort óf grutten. In een gedeelte van de peM is gepubli- intfrï' 8eldigheidsduur van de met 105 en 110 genummerde bonnen van het algemeen distributiebonboekje welke onderscheidelijk recht geven op het koopen van maizena, griesmeel, puddingpoeder of puddingsauspoeder en van vermicelli, spaghetti of macaroni zal loopen tot en met 11 September a.s. De aandacht wordt er op gevestigd, dat genoemde bonnen evenwel slechts tot en met Zondag 8 Sep tember a.s. geldig zijn. Voor de nieuwe dis tributieperiode worden cmderscheidelijk de met 28 en 15 genummei&e bonnen aange wezen. |P% Gedurende het tijdvak van 9 September tot en met 1 November a.s. geeft de met 15 genummerde bon van het algemeen distri butiebonboekje recht op het koopen van 100 gram vermicelli óf macaroni óf spag hetti. De met 28 genummerde bon van het al gemeen distributiebonboekje geeft gedu rende het tijdvak van 9 September tot en met 1 November a.s. recht op het koopen van 100 gram griesmeel óf 100 gram mai zena óf eon hoeveelheid puddingpoeder óf puddingsauspoeder, welke 100 gram zet meel bevat. De hoeveelheid puddingpoe ders mag verdeeld zijn over twee pakjes, waarvan elk ten hoogste 50 gram zetmeel bevat, dan wel drie pakjes, waarvan elk ten hoogste 33 gram zetmeel bevat. De hoe veelheid puddingsauspoeder, welke op een bon wordt gekocht, mag ongeacht de 'samenstelling over niet meer dan zes pakjes verdeeld zijn. Ten slotte wordt er op gewezen, dat op twee bonnen een pakje maizena van 225 gram kan worden gekocht, doch slechts in verpakkingen, welke vóór 22 Juli zijn ver vaardigd. Ontmaskerd. 1. „Wat zijn ze blfl met ons!" „Nou, dat wil ik geloven! Twee van d e lekkere kleine marsepeinen poppetjes!" 2. ,,'t Ls toch maar goed, dat we a eens eerder gevoet bald hebben!" Nipper en Pelle's leven hangt aan een drooglijntje. „Tempo! Tempo!" Als op bevel zakt lang zaam maar zeker het droog lijntje 3. en vangt de vluchtelingen als in een net... Naar Reuter uit „ergens in Groot Brittan- nië" meldt, oefent de burgerwacht zich in straatgevechten, waarbij gebruik wordt ge maakt van pantsers en springstoffen. In structeurs, die reeds ervaring hebben in deze strijdmethodes, staan hiervoor ter beschik king, zooals b.v. een Britsch kapitein, die in Spanje heeft gevochten, deskundigen in het gebruik van ontploffingsstoffen in den strijd tegen tanks, een voormalige kapitein van het Indische leger, die aan de Noordwestelijke grens van Indië heeft gevochten en een Australisch journalist, die door zijn erva ring in Nieuw Guinea een meester is ge worden in het voeren van een guerilla- oorlog. Van deze oefengevechten is een film ge maakt, opdat ook andere leden van de bur gerwacht hieruit voordeel kunnen trekken. Een speciale correspondent van het pers agentschap Stefani aan het front in Libye meldt, dat gisteren een Italiaansche ge vechtsformatie van geringe hoogte Marsa Matroeh gebombardeerd heeft, waar de ver dediging in de lucht en het luchtafweerge schut, die blijkbaar zeer geleden hadden van het voorafgaande geduchte bombarde ment, in het geheel'geen verzet geboden. Op hetzelfde tijdstip bereikte weer 'n Ita liaansche bommenwerper Suez en trof met groot effect de omvangrijke benzinereser voirs. Het toestel keerde onverlet op zijn ba sis terug. Vijandelijke pogingen om een luchtaanval in bepaalde streken van Cyre- naica te ondernemen zijn op schitterende wijze door tusschenkomst van jagers ver ijdeld. 32. —O, je weet hetbuitengewoon goed, hoonde Jansen. Neem mijn raad aan, ver laat het zinkende schip en schaar je aan mijn zijde. Maar denk er goed aan, houdt niets voor mij achter, ik moet alles weten. Vreemd, dat jij met je menschenkennis zoudt blijven hangen aan Samuel Flower, als zijn leven geen uur meer waard is. Denk er maar eens goed over, mijn beste Cotter. Ik zal niet naar Maldon Grange gaan, maar ik ben niet ver Weg. De streek hier is goed voor mijn ge zondheid; ik heb kamers in die boerderij daar „Giletto" heet zij. Het kan zijn dat ik in Veertien dagen niets onderneem, maar het kan ook zijn, dat ik plotseling mijn slag sla. Het zal van jezelf afhangen of je aan de winnende zijde zult zijn bij de eindafrekening. Maar ik verbeuzel mijn tijd met je. Waarom tob ik rnjj af met een vent als jij Js bent het niet waard! Jansen nam met een geringschattend ge baar zijn valies weer op. Zonder verder een Woord te verliezen, stapte hjj verder. Cotter keek de dikke figuur na tot hij verdwenen was. Toen nam hij zijn zakdoek en veegde zijn gezicht af. Goede God, mompelde hij. pn ik dachtGod weet wat ik dacht. Dit is geen Plaats meer voor mij. Ik zal weggaan zoo- kog de gelegenheid er nog voor is. Wilfrid sloop terug naar den weg en ging |n de richting van het huis. Hij verdiepte zich in het probleem en de eenige conclusie waar toe hij kwam was, dat hij het niet alleen kon oplossen. Uzali en Russell moesten noodig hier komen. In leder geval zou hij zijn ont dekking voorloopig voor zich houden. Hu Wilde Beatrice niet onnoodig verontrusten. Reizigers uit Liverpool melden, dat de ha ven zwaar geleden heeft onder de luchtaan vallen van de laatste twee weken. De stad heeft in den loop van zes dagen niet minder dan 22 maal luchtalarm gehad, meermalen uren achtereen, waardoor zakenleven en ver keer geheel stilgelegd werden. De voornaamste aanvallen waren gericht tegen de groote voorraadschuren en oliere servoirs in het havengebied, die urenlang brandden en in verren omtrek voor toe schouwers afgesloten waren. Ook in de havenbassins hebben bommen zware verwoestingen aangericht, vooral in het bekende Birkenhead Doek, waar tal van schepen met zware averij liggen. Het goe derenverkeer van de haven is tot een mi nimum gedaald en het laden en lossen moet meermalen buiten het havenbassin met be hulp van lichters uitgevoerd worden, daar het binnenloopen in de bassins te gevaarlijk blijkt. Schepen onder buitenlandsche vlag zijn se dert weken niet meer binnengeloopen, met uitzondering van enkele kleine lersche sche pen, doch er varen tal van Nederlandsche, Noorsche en Deensche schepen onder Britsch commando. De bevolking van Liverpool is voor een groot deel naar het platteland gevlucht, daar het verblijf in de stad tengevolge van de talrijke luchtaanvallen steeds onhoudbaar der wordt. ZONDAG 8 SEPTEMBER 1940. Jaarsveld 414,4 m. 8.00 NCRV. 12.00 VARA. 6.00 NCRV. 7.00 VPRO. 8.00—1030 VARA. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing, meditatie. 8.25 Orgelconcert (gr.pl.). 9.10 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Gereformeerde kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek (gr.pl.). 12.00 VARA-orkest. 12.45 Nieuwsberichten ANP. 1.00 VARA-orkest. 1.40 Letterkundig overzicht. 2.00 Esmeralda en solist. 2.45 Tuinbouwhalfuurtje. 3.15 De Ramblers. 3.45 Orgel en viool. 4.15 Voor de kinderen. 4.45 De Krekels. 5.15 Wekelijkse gedachtenwisseling (ANP). 5.30 De Golfbrekers. 5.45 Sportpraatje. 6.00 Wijdingswoord. 7.00 Studiodienst. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 VARA-orkest en solist. 9.00 Radiotoneel. 9.15 Bont programma. 10.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk, 1875 m. AVItO-Uitzending. 7.00 Berichten (Duits). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP; Renova-septet (opn). 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Omroeporkest. 11.15 Berichten (Engels). 11.30 Orgelspel (opn.). 11.54 AVRO-Amusementsorkest en solist. 12.30 Berichten (Duits). 12.45 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuz. I.00 De Romancers en soliste. 2.00 Berichten (Duits). 2.15 Het Haags Matrozenkoor. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.15 Omroeporkest en soliste. 3.303.45 Be richten Engels. 4.054.20 Cyclus „In de schijnwerper"). 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Wekelijksche gedachtenwisseling (ANP) 5.30 Viool, zang en orgel. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 AVRO-Musetteorkest. 7.00 Reportage. 7.30 „De Speellieden" en een koor. 8.00 Berichten (Duits). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.30 Berichten (Engels). 8.45 Gramofoonmuziek (met toelichting). 9.15 Berichten (Engels). 10.00 Berichten (Duits). 10.15 Nieuwsberichten ANP. 10.3010.45 Berichten (Engels). Sluiting. 11.15—11.30; 0.15—0.30 en 1.15—1.30 Ber. (Engels). MAANDAG 9 SEPTEMBER 1940. Jaarsveld 414,4 m V ARA-Uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuz. 10.00 VPRO. Morgenwijding. 10.15 Declamatie. 10.35 Gramofoonmuziek. 10.45 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. II.15 Declamatie. 11.30 Orgelspel. 12.00 Berichten. 12.05 Esmeralda en solist. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP, gramofoonmuziek. 1.15 VARA-orkest. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.20 VARA-orkest. 3.00 Declamatie. 3.30 Pianovoordracht. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Orgelspel. 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP, 5.30 Esmeralda, solisten en gramofoonmuziek. 3.30 Voor de kinderen. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7.15 Viool, cello en piano. 7.40 Lezing. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 VARA-orkest en solisten. 9.00 Declamatie. 9.25 VARA-orkest en solisten. 10.1510.30 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk, 1875 m. NCR V-uitzending. 7.00 Berichten (Duits). 7.15 Berichten (Engels). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek (opn.). 8.35 Gramofoonmuziek. 9.30 Cello, piano en gramofoonmuziek. 10.15 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten (Engels). 11.30 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Berichten (Duits). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP I.00 Orgelspel en gramofoonmuziek. 2.00 Berichten (Duits). 2.15 Het Haags Trio en gramofoonmuziek. 3.15 Gramofoonmuziek. 3.30 Berichten (Engels). 3.45 Gramofoonmuziek. 4.15 Molto Cantabile en gramofoonmuziek. 5.00 Berichten (Duits). 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. 5.30 Molto Cantabile en gramofoonmuziek. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 Gramofoonmuziek. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.15 Berichten. 7.30 Reportage. 8.00 Berichten (Duits). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.30 Berichten (Engels). 8.45 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.15 Berichten (EngelsR 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Berichten (Duits). 10.15 Nieuwsberichten ANP. 10.3010.45 Berichten (Engels), sluiting. II.15—11.30; 0.15—0.30 en 1.15—1.30 Berich ten Engels). Het huis was volkomen rustig. Er heerschte diepe stilte in de ziekenhkamer. De verple ger was van meening dat de patiënt het niet slecht maakte. Dr. Shelton had in Wilfrid's afwezigheid opgebeld en zich na de inlichtin gen van den verpleger niet ontevreden be toond. Toen Wilfrid Beatrice in de zitkamer trof, deelde hij haar het resultaat van zijn bezoek aan den advokaat mede, Ik vind ook dat het de beste oplossing is, zei ze. Het spijt me meer dan ik zeg- ken kan, dat ik je ooit gewantrouwd heb, Wilfrid, ik had moeten weten dat je onder alle omstandigheden eerlijk zoudt handelen. HOOFDSTUK XXXIX. Het keldergewelf. Beatrice werd door Wilfrid weer naar Old- borough gebracht; zelf ging hij weer terug naar Maldon Grange. Hij zat in de eetkamer, rookte cigaretten en trachtte zijn aandacht bij een boek te bepalen, tot het tijd zou zijn om naar bed te gaan. Tegen elf uur kwam de verpleger de kamer binnen met een ontstem den trek op zijn gezicht. Xs er iets niet in orde, Mason? vroeg Wilfrid. j Ja, sir, zei Mason geergerd. Ik had een paar dingen uit Castlebridge noodig. Mr. Cotter zei, dat hij toch naar de stad ging en ze zou meebrengen. Nu heeft hij ge telegrafeerd dat hij voor dringende zaken naar Londen moest en vanavond niet terug komt. Dit is erg lastig. Er is een medicijn bij, dat Dr. Shelton voorgeschreven heeft en dat de patiënt absoluut moet innemen. _1 Er is niemand die wij kunnen sturen, ze zijn allemaal al naar bed, zei Wilfrid. Je moet zelf op den laten avond nog maar naar Castlebridge trekken. Ik zal wel op den pa tiënt letten. Ik weet dat het u toevertrouwd is, ant woordde Mason. Ik weet er ook niets an ders op. Het is malligheid om iemand hier uit zijn bed te halen. Wilfrid zocht een uitvlucht om even de kamer te verlaten. Hij herinnerde zich opeens het gesprek in het kreupelhout tusschen Cot ter en den man dien hij Jansen genoemd ha.1 en een gedachte kwam bij hem op. Hij liep naar Cotter's kamer en het was zooals hij verwacht had. De kleerenkast stónd open en... was leeg, terwijl er nergens meer een koffer of valies te bespeuren viel. Wilfrid lachte sarcastisch toen hij in de afgetakelde kamer rondkeek. De eerste van de ratten had het zinkende schip verlaten. Ik geloof, dat het het beste is, dat je nu maar gaat, zei Wilfrid tegen den verpleger, toen hij weer in de eetkamer kwam. Je kunt in een uur terug zijn. De weg is goed en als je oplet, kun je niet verdwalen. Enkele minuten later was Mason per fiets op weg naar Castlebridge. Wilfrid had zijn boek weggelegd en zijn cigaret in den open haard gegooid. Hij moest in de ziekenkamer gaan zitten tot Mason terug was, Flower lag onbewegelijk. Er brandde een goed vuur in de' kamer en de ziekenkamer-atmosfeer maakte Wilfrid dommelig. Spoedig sloot hij de oogen. Hij schrikte wakker door een geluid, dat van, het bed kwam. Flower's oogen waren ge sloten, maar het scheen dat hij van iets droomde waarin telkens den naam Cotter voorkwam. Waarom komt hij nu niet terug, mom pelde hij. Wat blijft hij toch lang weg. Hij heeft me beloofd, dat hij de zaak vanmid dag in orde zou maken. Ik was dwaas om hem te vertrouwen. Ik ben een gek om iemand anders te vertrouwen dan mijzelf en op een goeden dag zal hij mij in den steek laten en zal ik alles alleen te dragen krijgen. Maar hij weet toch niet alles. Geen mensch weet iets van het geheim dat verborgen ligt in de kelders van Maldon Grange! De spreker hield op in een koortstrilling en alles was weer stil. Mason bleef lang weg, vond Wilfrid. Meer dan een uur geleden was hij vertrokken. Over mand door de zwoele atmosfeer in de kamer sloot Wilfrid zijn oogen opnieuw en toen hij wakker werd scheen het hem dat hij slechts een oogenblikje geslapen had. Maar toen hij op de klok keek, zag hij dat het half drie was. Hjj stond met een ruk op en wilde zien hoe zijn patiënt het maakte. Hij keerde zich om naar het bed en toen zagen zijn verbaasde oogen het ongeloofelijke. Het bed was leeg! Wilfrid was met stomheid geslagen. Zijn eerste gedachte was dat indringers de kamer waren binnengekomen en zijn patiënt ont voerd hadden. Maar die gedachte was absurd. Wilfrid was een licht slaper en het was on mogelijk dat twee mannen de kamer konden zijn binnengedrongen en een zwaren man als Flower hadden meegenomen, zonder dat hij wakker zou zijn geworden. Toen hij de ka mer rondkeek merkte hij, dat de kleeren van Flower niet meer over den stoel naast het bed hingen en dat ook zijn pantoffels weg wa ren. Wilfrid verliet de kamer en ondernam een onderzoekingstocht door het huis. Hij had, vóór de verpleger wegging, bij wijze van voorzorg, geconstateerd dat alle buitendeuren en vensters gesloten waren. Maar nergens was thans een raam geopend of een sleutel aangeraakt. Dus moest Flower ergens in huis zijn. Wilfrid doorzocht het huis van den zol der tot de benedenverdieping. Eindelijk kwam hij bij den kelder en hier aarzelde hij even. Het scheen verloren moeite om deze duffe ruimten binnen te gaan, maar Flower was nergens boven en als iemand in koorts aan het dwalen ging was het niet te zeggen, waar hij belandde. In de keuken nam Wilfrid een kandelaar en ging naar beneden. Het was hier koud en vochtig; de muren waren be groeid met zwammen en kleverige vochtig heid siepelde van de zoldering. Er waren ver schillende kelderruimten gesloten en gegren deld; wijnkelders, vermoedde Wilfrid. Toen kwam hij in een breederen doorloop met aan het einde drie deuren, waarheen een trapje leidde. Wilfrid bleef stilstaan en hield het licht omhoog, toen zag hij boven aan het trapje een ineengedoken gestalte. Hij ver beeldde zich dat hij het knarsen van een sleu tel hoorde. Daar was iemand, zonder eenigen twijfel. Wilfrid ging voorzichtig voorwaarts, tot hij zich overtuigd had dat er iemand was. Wil frid riep Flower bij zijn naam, hij had zijn verdwenen patiënt gevonden! Ga mee, zei hij. Wat is dat voor dwaasheid! U zult hier doodziek worden. Wat voert u daar toch uit? Flower keerde zich naar Mercer toe, hij had alleen maar zijn pantalon en een hemd aan. Zijn gezicht was bedekt met vuil en spinne- webben en het witte linnen was goor en smoe zelig geworden. Ga weg, zei hij, wat doe je hier? Dit zijn geen zaken die jou aangaan. Nu Cotter is aangewezen, zal niemand het geheim ken nen. Maar ik vergis me... zelfs Cotter weet er niet van. Ik was wel zoo wijs om dit voor mij zelf te houden. Kom, doe de deur voor mij open, het zal je geen windeieren leggen. Flower's optreden was plotseling deemoe dig beleefd. Hij gedroeg zich als iemand die in doodelijken angst een vriend verwelkomt. Ik kan den sleutel niet in het slot krij gen, jammerde hij. Misschien kunt u het doen. De deur is in geen jaren open geweest en de sleutel is roestig. Probeer het. Wij moeten er eerst olie aansmeren, zei Wilfrid. Kom mee naar boven en krijg een beetje olie. U kunt een sleutel na zooveel jaren niet meer gebruiken. Dan zullen wij hierheen teruggaan en u zult mij al uw schat ten laten zien. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 7