Callantsoog wil liever Den Helder dan Zijpe Rotterdammers moeten hun stad blijven herkennen VerkeersdiciplinB KWEK UWALLEI OP EKGEUND Plotselinge stuwing van de Maas De samenvoeging van Zaangemeenten Van nu af aan strenger optreden Geen vrede in den Stillen Oceaan DE KALAMAS OVERSCHREDEN Uoet&al Engelsche agitatie in de Vereen» Staten vk- lk duitsciiland D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 Koersen Nederlandsch clearinginstituut NOG LIEVER ZELFSTANDIG BLIJVEN! Een uitvoerig advies van B. en W. Dat men in Callantsoog zijn zelfstan digheid zal verdedigen, zal niemand verwonderen, gezien het taai verzet tegen de annexatieplannen in 1935 1936. Het is wel gebleken, dat men voor samenvoeging met Zijpe althans niets voelt, en zoo men al zijn zelf standigheid moet verliezen, zich lie ver ziet samengevoegd met Den Hel der. Een door V.V.V. ingestelde enquête stelde vast, dat 76 der be volking hiervoor gevoelde, slechts 18 prefereerde Zijpe, 6 wist geen beslissing te nemen. Dinsdagavond zullen de vroede vaderen zich uitspre ken. B. en W. hebben een uitvoerig advies opgesteld. Het advies begint met in het verleden te rug te grijpen, herinnert aan den succesvol len strijd tegen Zijpe, en er wordt aange voerd dat er nu naast de motieven die des tijds golden. Callantsoog thans nog be schikt over een goede wijkverpleging en een moderne brandweer. Callantsoog, kan nog zonder rijksbij drage de begrooting 1941 sluitend maken, zelfs zal de begrooting 1942 geen moeilijk heden opleveren. Betere financieele uitkom sten van landbouw en veeteelt zullen de po sitie der gemeente nog versterken. Tegenover de lage schuldenlast staat een ruime dekking aan bezittingen, de werkloo- zen zijn bijna uitsluitend geholpen door werk verschaffing, inplaats van door steun. Ook op het gebied van het vreemdelingenverkeer wordt de toekomst voor Callantsoog als zelf standige gemeente met vertrouwen tegemoet gezien en het te betreuren zou zijn, als zij niet zelf de vruchten van vele jaren van moeilijken voorbereidenden arbeid mocht plukken, terwijl toch in elk geval zou dienen te worden gewaarborgd, dat de baten van Callantsoog als badplaats ook inderSaad wor den besteed aan de ontwikkeling daarvan. Men acht het een nadeel dat door samen voeging de afstand naar het raadhuis groo- ter wordt en de band tusschen gemeentebe stuur en ingezetenen losser. Tegen samenvoeging met Zijpe hebben B. en W. de volgende bezwaren: 1. De vergroore gemeente Zijpe zal wei nig voor Callantsoog kunnen doen, wat de zelfstandige gemeente Callantsoog niet zou hebben gekund: 2. de uitgestrekte gemeente Zijpe bezit geen centrum van betcekenis, dat op cultu reel of economisch gebied Callantsoog iets heeft aan te bieden: 3. volgens de bestaande jaarweddeschaal voör burgemeester, secretaris en ontvanger zouden deze functionarissen in de nieuwe gemeente automatisch een salarisverhooging genieten van te zamen f1450.per iaar, het geen naar te verwachten is ook billijkheids halve zou moeten leiden tot verhooging van het salaris der overige ambtenaren en het offer der zelfstandigheid, door Callantsoog gebracht, zou voor een belangrijk deel hier mede tevergeefs zijn, wat toch niet de bedoe ling kan zijn. Hef Den Helder samenl Beter acht het college samenvoeging met Den Helder. Bij overweging van een dergelijke vereeniging behoort niet te worden gelet op de zeer moeilijke omstan digheden, waarin de tot voor kort welvarende gemeente Den Helder thans verkeert, omdat deze toch van voorbijgaanden aard zullen zijn, ter wijl bij de vereeniging der gemeen ten met een blijvenden toestand moet worden gerekend. Reeds voor vele ingezetenen is Den Hel der „de stad". Den Helder kan financieel krachtig de ontwikkeling van Callantsoog als badplaats bevorderen en is dus voor Cal lantsoog een behoorlijk achterland. Op het gebied van onderwijs en sociale zorg valt een vergelijking tusschen de gemeenten Zijpe en Den Helder wel zeer in het voor deel der laatste uit, daar deze vele instel lingen voor uitgebreid, middelbaar, voorbe reidend hooger en nijverheidsonderwijs en sociale zorg bezit en Zijpe geen. Wat de af stand betreft zal het weinig verschil uit maken of de stad Den Helder dan wel het dorp Schagerbrug (Zijpe) het toekomstige gemeentelijk centrum voor Callantsoog zal zijn. terwijl te verwachten is. dat het auto- busverkeer met Den Helder mede door de vereeniging intensiever zal worden. Verder wordt er op gewezen dat Callants oog reeds geheel aansluit bij den polder Het Koegras (gemeente Den Helder), dat op het gebied van wijkverpleging reeds vruchtbare samensmelting tot stand kwam tusschen het plattelands-gedeelte van Den Helder (Julianadorp) en Callantsoog en dat het bezwaar van salarisverhooging niet zal gelden bij vereenigingen met Den Helder Het advies wordt tenslotte als volgt samengevat: I. de gemeente Callantsoog zelfstandig te laten; II. voor het geval aan het advies sub I. geen gevolg kan worden gegeven, de ge meente Callantsoog toe te voegen aan de ge meente Den Helder; III. als onverhoopt de gemeente Zijpe en Callantoo'g mochten worden verecnigd, den naam der nieuwe gemeente Zijpe te doen luiden en als centrum aan te wijzen Scha gerbrug. Maandag werd een plotselinge stuwing van de Maas geconstateerd. Dinsdagmorgen meldde men reeds dat het water te Plante de jaagpaden reeds had overstroomd. Bij de brug van Jambes be dekte het water de kaai. Aan den overkant was het water reeds op talrijke plaatsen over de kaaien geloopen. Ook de Sambre is op onrustbarende wijze gestegen en op verscheidene plaatsen bui ten haar oever getreden. Op beide wateren is de stroom zeer sterk. De oeverbewoners zijn zeer ongerust. Zij vreezen immers een herhaling van den toe stand van 1926. toen er in deze streken zoo veel schade door het water werd aange richt. Uit Aarlen meldt men dat sedert twee dagen ware stortregens op de streek zijn neergekomen. l>e beken, welke in de Se- mois uitmonden, kunnen best met water vallen worden vergeleken. De Semois is buiten haar oevers getre den en sleept bij haar doortocht boomstron ken mede. De brug van Lingle, welke in Mei jl. op geblazen werd en alleen gebruikt kon wor den door de voetgangers, staat volledig onder water. Geen. samenvoegingen grondig onderzoek. zonder OUDE STRAATNAMEN IN DE NIEUWE GEDEELTEN. Het opbouwprobleem te Middel burg het moeilijkst. In het kader van de uiteenzettingen, wel ke wij in twee vorige artikelen hebberi gege ven over den wederopbouw van die deelen van ons land, welke door het oorlogsgeweld in de Mei-dagen het meeste hebben geleden, volgt hier dan tenslotte een overzicht van de plannen, welke voor de verschillende ge meenten zijn ontworpen. ROTTERDAM. De grondslag is geweest, dat een Rotter dammer zijn eigen stad zal moeten herken nen. Het specifiek Rotterdamsche karakter zal dus behouden moeten blijven. Zoo zal men ook weer de oude straatnamen in het herbouwde gedeelte terugvinden, zij het dan op andere plaatsen. In het centrum zijn 25.000 woningen vernield. Ongeveer 10.000 zullen hier herbouwd worden, waarvan 6000 woningen in een apart woonkwartier ten noorden van de Goudsche Singel, met in het midden een plantsoen. In Rotterdam bestond altijd de moeilijkheid met het rivierwater, waarvan de stad bij hoog water last had. Men heeft deze gelegenheid aangegrepen om hierin tevens verbetering le brengen en daar om langs de Maas een groote boulevard te projecteeren, welke als waterkeering dienst zal doen. Voorts is er het spoorwegprobleem. Het centraal station zal Delftsche Poort wor den, het Maasstation verdwijnt. De spoorweg blijft echter op een viaduct door de stad heengeleid, doch dit viaduct zal aan het nieu we stadsbeeld worden aangepast, zoodat het leelijke bouwsel, dat tot nog toe Rotterdam ontsierde, verdwijnen zal. In de oude stad waren vele industrieën, die in het herbouwde Rotterdam niet meer een plaals zullen kun nen krijgen. Daarom is buiten het verwoeste gebied, in den z.g. Spaanschen Polder, een :root terrein onteigend, waar deze bedrijven :ich zullen kunnen vestigen. Het volgend aar zullen in Rotterdam 8000 woningen ge reed komen. Thans reeds staat vast, dat 600 woningen gebouwd zullen worden in Var kensoord, 600 in TuindorpVreeswijk, voorts 3 flats met 100 woningen elk aan het Zuid plein, dan 109 woningen voor alleen wonende personen bij het Noorderkanaal. Voorts zullen nog plannen uitgewerkt wor den voor andere bouwrijpe terreinen. Middelburg. In deze stad is veel vernietigd, dat in den waren zin des woords onherstelbaar is. Histo rische gebouwen, uitingen van waardevolle cultuur en architectuur uit vroegere eeuwen zijn in Middelburg verloren gegaan. Daarom is het dubbel moeilijk geweest een plan voor den herbouw samen te stellen, dat bevredi ging kan schenken en dat een zoo gelukkig mogelijke oplossing brengt in de leegte, wel ke in de oude Zeeuwsche stad, waar 546 hui zen zijn verwoest, is ontstaan. Het nieuwe plan gaat er van uit, dat het karakter van de stad zooveel mogelijk bewaard moetwor den. Het doorgaand verkeer zal niet meer door het centrum worden geleid. Ook voor vele andere steden en dorpen zijn de plannen reeds gereed. Voor Den Helder zijn zij, zooals wij reeds meldden, in gevorderd stadium. De plannen dat men overal in het land niet bij de pak ken neerzit en dat energiek wordt gearbeid om de sporen, welke den oorlog in ons va derland heeft achtergelaten, zoo spoedig mo' gelijk uit te wisschen en dat deze herbouw tevens wordt aangewend om fouten, die in het verleden werden gemaakt, te verbeteren en het geheel daardoor te verfraaien. In een spoedvergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zaan land, welke speciaal was bijeengeroepen voor de bespreking van de plannen van den secretaris-generaal van binnenlandsche zake. voor de samenvoeging van Zaange meenten, heeft de voorzitter, de heer J. A. E. Verkade medegedeeld, dat men op het verzonden adres, waarin tegen de samen voeging was geprotesteerd, van den secre taris-generaal antwoord heeft ontvangen. In dit antwoord werd medegedeeld, dat geen grond bestaat voor de ongerustheid, dat be langrijke samenvoegingen van gemeenten zullen plaats hebben, zonder dat een gron dig onderzoek zal zijn ingesteld. Zoo noodig zal de secretaris-generaal van het aanbod der kamer om als objectief intermediair voorlichting te geverf, gebruik maken. De voorzitter der kamer van koophandel bepleitte in zijn uitvoerige rede instelling van een wetenschappelijke commissie van vóórlichting, waarin zitting zouden kunnen hebben de professoren Boerman, v. Vuuren en ter Veen, die op het gebied van economi sche geographie in ons land en in de socio- graphie reeds baanbrekend werk hebben verricht, alsmede van een hoogleeraar of lector in de bestuurswetenschappen. Deze commissie zou richtlijnen kunnen geven om met een algemeene plan van nieuwe gemeenteindeeling te komen. Bij doorvoering van dit plan zou de se cretaris-generaal de erkentelijkheid van ve le generaties kunnen erlangen, aldus de heer Verkade. REEDS SPOEDIG EEN WEDSTRIJD ZWITSERLAND—FRANKRIJK Als bewijs, dat Frankrijk hard werkt aan het herstel der interne aangelegenheden geldt de poging welke wordt aangewend om zoo spoedig mogelijk te komen tot een landenwèdstrijd met Zwitserland. In princi pe zijn beide landelijke sportfederaties reeds tot een overeenstemming gekomen, doch men is het onderling nog niet eens over de vraag in welk land deze internationale ont moeting zal gehouden worden. Frankrijk heeft Marseille voorgesteld, terwijl Zwitser land meer vasthoudt aan nader te bepalen plaats in Zwitserland. De commissaris-generaal voor openbare veiligheid, de hoogere SS- en politieleider bij den rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsehe gebied acht zich verplicht in het bijzonder de automobilisten en de wiel rijders nogmaals met de meeste klem de noodzakelijkheid van naleving van de uit gevaardigde verkeers- en verduisterings bepalingen onder het oog te brengen. Zoowel de autorijder als de wielrijder moet zich, zoo gedragen, dat het verkeer niet in gevaar kan worden gebracht. Zij moeten zich zoo gedragen, dat niemand anders schade lijdt of meer hinder of over last ondervindt, dan de omstandigheden vereischcn. Wielrijders moeten steeds do uiterste rechterzijde van den rijweg houden. Zij mogen slechts ten hoogste met tweeën naast elkaar rijden. Maar bet inhalen is slechts aan één wielrijder tegelijk geoorloofd. Voortdurend naast een ander voertuig te rijden, in het bijzonder naast een tram, en ook het hangen aan voertuigen is verbo den. Fietsers, die van richting willen ver anderen of hun richting willen houden, moeten dit den anderen weggebruikers tij dig en duidelijk doen blijken. Doch het uitsteken van de hand ontheft den wielrij der niet van den plicht tot voorzichtigheid. Ten slotte moeten fietsers voorhanden en in behoorlijken staat verkeerende fietspa den ook werkelijk gebruiken. Den autorijder zijn de toegelaten maxi- mumsnelheden nauwkeurig voorgeschre ven. Zij bedragen binnen de bebouwde kom men voor alle soorten auto's 40 km per uur. Buiten de bebouwde kommen alsmede op speciale autowegen is de maximumsnel heid voor personenauto's, die met inbegrip van den chauffeur ten hoogste acht perso nen mogen vervoeren en voor motorrijwie len met of zonder zijspan 80 km per uur, terwijl andere auto's slechts een snelheid van 60 km per uur mogen hebben. Ondanks deze duidelijke bepalin gen moet men steeds nog opmerken, dat veel autorijders zich aan een waanzinnig voortrazén schuldig maken. Daartegen zal in de toe komst met de scherpste straffen en politiemaatregelen worden opge treden. Ook de verduistering van auto's en rij wielen, waaromtrent nauwkeurige bepalin gen zijn uitgevaardigd, laat veelal nog te wcnschcn over. Naast het onvoldoende verduisteren van voertuigen is het natuur lijk ook verboden voertuigen en rijwielen geheel zonder verlichting aan het verkeer te doen deelnemen of op den rijweg of op het trottoir te parkeeren. AI deze bepalingen hebben natuurlijk een zekeren tfjd noodig gehad om in te burge ren. Daar werd tot nu toe ook door de po litie rekening mede gehouden. Van nu af echter moeten deze voorschriften aan een ieder bekend zijn en door leder nauwgezet In acht worden genomen. De politieele en iustitieele autoriteiten hebben dan ook In structie ontvangen van nu af aan met de strengste straffen en de scherpste politie maatregelen tegen een ieder op te treden, die meent deze voorschriften te kunnen veronaohtzamen. In de toekomst kan daarom degene, die de uitgevaardigde verkeers- en verduiste- ringsvoorschrifton niet of niet voldoende in acht neemt, nóch op tegemoetkoming nóch on genade van do zijde der justitie en po litie rekenen. Japansche pers over herkiezing van Roosevelt. De Japansche bladen constateeren, dat de herkiezing van president Roosevelt nie een verrassing komt, en dat Japan thans i politiek der Vereenigde Staten met nog grootere aandacht en vastberadenheid moet volgen. De Yomioeri Sjimboen schrijft, dat de herkiezing van Roosevelt een ophelde ring van de Japansch-Amerikaansche be trekkingen bemoeilijkt, ja zelfs onmogelijk maakt, en dat een verscherpte anti-Japan- sche politiek van de Vereenigde Staten te verwachten is. Japan moet dus bij het voe ren van zijn ingeslagen politiek een nog grootere vastberadenheid toonen. De Japan sche politiek, zoo schrijft de Asahi Sjimlioen is vastgelegd in 't drietanden pact en kan ook door de herkiezing van Roosevelt niet beinvloed worden. Wel kan verder een druk en inmenging van de Vereenigde Staten verwacht worden, maar Japan zal des te Intensiever voortgaan met zijn opbouwen de politiek in het Verre Oosten, daar de po litiek van Roosevelt tot dusver niet tot den vrede der wereld heeft bijgedragen. De on rust in de wereld is door de herkiezing van Roosevelt nog vergroot, schrijft de Nitsji Nitsji. Roosevelt heeft tevoren wel ver klaard, de Vereenigde Staten buiten den oorlog te willen houden, doch ook Wiison heeft Amerika, ondanks verzekeringen van het tegendeel, in den wereldoorlog gestort. De Kokoemin Sjimboen meent, dat men thans niet meer van vrede in den Stillen Oceaan kan droomen. Voor de Japansche diplomatie zijn zware tijden te verwachten. Zelfs wanneer de Vereenigde Staten zich tot een economischen druk op Japan zouden beperken, zou eens hea tijdstip moeten ko men, waarop dergelijke vijandige en een zijdige acties in een staat van oorlog moe ten uitloopen. Tot dusver hebben de Ver. Slaten voortdurend Japan bedreigd, terwijl Japan een niet-agressieve houding hepift gehandhaafd. Thans is voor een dergelijke houding geen aanleiding meer aanwezig. De Ghicago Tribune meldt, dat met de beëindiging van de presidentsverkiezingen een van New York en de oostelijke staten uitgaande stelselmatige campagne is be gonnen, die onder leiding van pro-Engelsche persoonlijkheden thans openlijk ervoor ijvert dat Amerika zich aan de zijde van Engeland in den oorlog mengt. Een der hoofdacteurs is de New Yorksche vertegenwoordiger van de Britsche radiomaatschappij Raymond Gramswing. Italiaansch weermachtbericht Gevechten in Oost-Afrika. In zijn weermachtsbericht no. 153 maakt het Italiaansche hoofdkwartier het volgen de bekend: Onze divisies hebben de rivier Kalamas in Griekenland overschreden. Onze lucht macht heeft deelgenomen aan de operaties te land met behulp van machinegeweer vuur en bommen en daarbij vijandelijke in stallaties langs den weg van Janina naar Kalibaki getroffen, alsmede in de zóne van Florina en nabij het meer van Prespa. On ze luchtformaties bombardeerden bovendien de havenwerken van Volos en Patras, het vliegveld en het station van Larissa, mili taire doelen te Missolonghi, Zakinthos en Methone alsmede het station van Florina, waar groote branden werden veroorzaakt. Al onze vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een vijandelijk toestel werd neergehaald. Een andere vijandelijke machine is waarschijn lijk neergehaald. Tijdens een vijandelijken aanval op het vliegveld van Valona, werd een vijandelijk toestel door onze jagers bran dend neergehaald en een ander toestel door de luchtdoelbatterijen der marine. Een vijandelijk viermotorig toestel van het type Sunderland, welke te Malta ge meerd lag, werd door onze jagers met ma chinegeweren beschoten, en liep merkbare schade op. In Oost-Afrika leed de vijand groote ver liezen en herhaalde hij geleidelijk zijn aan vallen. De actie is nog gaande. Onze lucht macht werkte met de troepen samen in her haalde aanvallen gedurende w#lke onze ja gers zes vijandelijke vliegtuigen van het type Gloster neerschoten. Duifsch weermacht bericht Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend: Formaties gevechtsvliegtuigen hebben de vergeldingsaanvallen op Londen overdag en vooral des nachts met sterke krachten voortgezet en ook andere voor do oorlog voering belangrijke doelen op succesvolle wijze met bommen bestookt. In de doks en pakhuizen van Sonthampton en andere Plaatsen in Zuid-Engefand braken bran den mt. Naehteluke aanvallen waren voorts gericht on Coventrv. Birmingham en Li- \erpooT. Hangars on schuilplaatsen der vliegvelden van Great-Driffield. Leeminc wt»"™ W jn ln hran(1 sezet Luchfdoel- atternen werden door machinegeweervuur tot zwngep gebracht k"St van het schoten ïegers weer negen Britsche jagers omlaag, verdragende baterijen van het le ger beschoten de haven van Dover alsmede v-in' n VI,anr "l'ifcp schepen Zuidoostwaarts van Dover. Een dezer schepen werd zóó Amsterdamsche effectenbeurs OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. 191 3/16 iqjj, 943/or Nederland 1940 I 4 Nederland 1940 II 4 Idem met bel. fac. Nederland 1938 3.3% Oost-Indië 1937 3 Oost Indië 1937 A 3 Duitschland 1930 5% 84-843/ 84 gj, «SM. 82% PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN A'dam '37 I 3% 84% 's Grav. '37 I 3% N.-Holl. '38 3 N.-IIoll. '38 II (3%) 3 83% R'dam '37 I. TH 3% Z.-Holland 1937 3 83% 90% p/, si% 83 HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veenidam 3% 91% 991/,, INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN. Buitenland. Farbenind. I. G. 7 160 Gelsenk. Bergw. 5 BANK- EN CRED.-INST. Binnenland. Koloniale Bank A 182 183 Ned. Ind. Handelsb. A 141 139 Ned. Handel Mij. c. v. A 124 124% AANDEELEN. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.K.U. 125-123 118%-123U Calvé Delft c.v. A. 85 88i/2 Centr. Suiker Mij. 185 189% Fokker g. A. 193% 195 Lever Bros en Unilever cv.A139%-141% 139-14111 Ned. Ford 328 326 Philips G B.v.A. 212-218 215-218 Philips pref. A 145 145 Buitenland. Anaconda copper c.v. A. Am. Sm. en Ref. c.A. Beth. Steel c.v. A Gen. Motors c.v. A. Kennecot Copper c.v. A. North. Am. Aviation c.v.A. Rep. Steel c.v. A. U. S. Steel c.v. A. 29%-31%' 28%-2915/15 - 47 89-91% 8S%86 56% 54 38-40 38V4-39V, 21 20% 26-27 3/16 25%-25% 73-76% 733/4-72 PETROLEUMONDERNEMINGEN. Binnenland. Dordtsche Petr. g. A. Kon. Petr. Buitenland. Shell Union c.v. A. Tide Water c.v. A. 283% 296-307 282 298-1 13 1/16-14 125/«-13 1115/16-12% 12 1/16-ffl»! SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN. Holland-Amerikalijn A 113-121% 119%-118 Java China-Japanlijn A. 146-148 149%-152 Kon. Ned. Stoomb. Mij. 141-150 152-149% nat. bez. v. A. 152%158% 157-162 Kon. Paketvaart A. 240 238 Ned. Scheepv. Unie A. 166%-172% 172-168 Rott. Llovd A. 145 144% Stoomv. Mij. Nederland A. 150 147% SUIKER-ONDERNEMINGEN. H.V.A. 466-482 480-470 Javasche Cultuur 266 275 N.I.S.U. 261 270 Ver. Vorstenl. Cult. 130%-133% 129%-13i TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mij. 197-200 203-200 Deli Mij. c. v. A. 252-263 275-270 Senembah 214-211 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber 266-276 278-268 Bandar Rubber Mij. A. 188-190 183%-184'/j Deli Batavia Mij. A. 198-203 2O8%-204 Koersen voor stortingen op 8 November '401 Reichsmarken 75.36; Belga's 30.1432; Zwit sersche Francs 43.56; Lires 9.87; Deensche Kronen 36.40: Zweedsehe Kronen 44,85 Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42; Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54. zwaar getroffen, dat het zijn reis niet k°n voortzetten. In den Atlantischen Oceaan, 500 K.M, icn Westen van Ierland, deden Duitsche gevechtsvliegtuigen een aanw op ebn konvooi on troffen drie vrachtscM' Pen van elk 6.000 b.r.t. zoo zwaar, dat w als verloren beschouwd moeten worden. Ten Zuiden van do Orkaden werd °e koopvaardijschip van 8.000 b.r.t. midschecP tot zinken gebracht. Een tweede sC''! werd beschadigd. Een derde vrachtscn r werd aan de Britsrhe Oostkust met mon bestookt. Bii de aanvallen "P ('e van koopvaardij wen ven Schotland, kreec een groot schip twee zware treffers. Pakhuizen don in brand geschoten. Ook gisteren den mijnen geleed voor Rntsche ha ven- Tijdeps nch'eliike vluchten van den and boven Duifsch rijksgebied vielen clï bommen in hoofdzaak in bel onen yc' )anJ veroorzaakten «leclits sebade aan f'e y..^ dertien. Slechts in twee gevallen dpr'yn. M andeliike vh'nefuigen aanvallen on ';i 1 ^jet romnleyen. Zij beschadigden daarbii ](r. eenzienliik e<m ketelhuis en een 'aa Bii andere aanvallen on woonwiiken n(j, verscheidene personen gedood e" ee Tn West-Dm'fsehland werd een aa,Jvf(]f,iijK dernomen on een ziekenhuis dat van hef Poode Kruis-teckcn was De verliezen van den vi'an'i n'" pria gisteren bij elkaar negen vlieïrfuiKe eigen toestellen worden vermist.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2