Callantsoog wil liever
Den Helder dan Zijpe
Rotterdammers moeten hun
stad blijven herkennen
VerkeersdiciplinB
KWEK UWALLEI
OP EKGEUND
Plotselinge stuwing van
de Maas
De samenvoeging
van Zaangemeenten
Van nu af aan
strenger optreden
Geen vrede in den
Stillen Oceaan
DE KALAMAS
OVERSCHREDEN
Uoet&al
Engelsche agitatie in de
Vereen» Staten
vk- lk
duitsciiland
D. Gr. b '40 Ct. 6
Konv Kas (m.v.) 4
Koersen Nederlandsch
clearinginstituut
NOG LIEVER ZELFSTANDIG BLIJVEN!
Een uitvoerig advies van B. en W.
Dat men in Callantsoog zijn zelfstan
digheid zal verdedigen, zal niemand
verwonderen, gezien het taai verzet
tegen de annexatieplannen in 1935
1936. Het is wel gebleken, dat men
voor samenvoeging met Zijpe althans
niets voelt, en zoo men al zijn zelf
standigheid moet verliezen, zich lie
ver ziet samengevoegd met Den Hel
der. Een door V.V.V. ingestelde
enquête stelde vast, dat 76 der be
volking hiervoor gevoelde, slechts
18 prefereerde Zijpe, 6 wist geen
beslissing te nemen. Dinsdagavond
zullen de vroede vaderen zich uitspre
ken. B. en W. hebben een uitvoerig
advies opgesteld.
Het advies begint met in het verleden te
rug te grijpen, herinnert aan den succesvol
len strijd tegen Zijpe, en er wordt aange
voerd dat er nu naast de motieven die des
tijds golden. Callantsoog thans nog be
schikt over een goede wijkverpleging en
een moderne brandweer.
Callantsoog, kan nog zonder rijksbij
drage de begrooting 1941 sluitend maken,
zelfs zal de begrooting 1942 geen moeilijk
heden opleveren. Betere financieele uitkom
sten van landbouw en veeteelt zullen de po
sitie der gemeente nog versterken.
Tegenover de lage schuldenlast staat een
ruime dekking aan bezittingen, de werkloo-
zen zijn bijna uitsluitend geholpen door werk
verschaffing, inplaats van door steun. Ook op
het gebied van het vreemdelingenverkeer
wordt de toekomst voor Callantsoog als zelf
standige gemeente met vertrouwen tegemoet
gezien en het te betreuren zou zijn, als zij
niet zelf de vruchten van vele jaren van
moeilijken voorbereidenden arbeid mocht
plukken, terwijl toch in elk geval zou dienen
te worden gewaarborgd, dat de baten van
Callantsoog als badplaats ook inderSaad wor
den besteed aan de ontwikkeling daarvan.
Men acht het een nadeel dat door samen
voeging de afstand naar het raadhuis groo-
ter wordt en de band tusschen gemeentebe
stuur en ingezetenen losser.
Tegen samenvoeging met Zijpe hebben B.
en W. de volgende bezwaren:
1. De vergroore gemeente Zijpe zal wei
nig voor Callantsoog kunnen doen, wat de
zelfstandige gemeente Callantsoog niet zou
hebben gekund:
2. de uitgestrekte gemeente Zijpe bezit
geen centrum van betcekenis, dat op cultu
reel of economisch gebied Callantsoog iets
heeft aan te bieden:
3. volgens de bestaande jaarweddeschaal
voör burgemeester, secretaris en ontvanger
zouden deze functionarissen in de nieuwe
gemeente automatisch een salarisverhooging
genieten van te zamen f1450.per iaar, het
geen naar te verwachten is ook billijkheids
halve zou moeten leiden tot verhooging van
het salaris der overige ambtenaren en het
offer der zelfstandigheid, door Callantsoog
gebracht, zou voor een belangrijk deel hier
mede tevergeefs zijn, wat toch niet de bedoe
ling kan zijn.
Hef Den Helder samenl
Beter acht het college samenvoeging met
Den Helder.
Bij overweging van een dergelijke
vereeniging behoort niet te worden
gelet op de zeer moeilijke omstan
digheden, waarin de tot voor kort
welvarende gemeente Den Helder
thans verkeert, omdat deze toch van
voorbijgaanden aard zullen zijn, ter
wijl bij de vereeniging der gemeen
ten met een blijvenden toestand moet
worden gerekend.
Reeds voor vele ingezetenen is Den Hel
der „de stad". Den Helder kan financieel
krachtig de ontwikkeling van Callantsoog
als badplaats bevorderen en is dus voor Cal
lantsoog een behoorlijk achterland.
Op het gebied van onderwijs en sociale zorg
valt een vergelijking tusschen de gemeenten
Zijpe en Den Helder wel zeer in het voor
deel der laatste uit, daar deze vele instel
lingen voor uitgebreid, middelbaar, voorbe
reidend hooger en nijverheidsonderwijs en
sociale zorg bezit en Zijpe geen. Wat de af
stand betreft zal het weinig verschil uit
maken of de stad Den Helder dan wel het
dorp Schagerbrug (Zijpe) het toekomstige
gemeentelijk centrum voor Callantsoog zal
zijn. terwijl te verwachten is. dat het auto-
busverkeer met Den Helder mede door de
vereeniging intensiever zal worden.
Verder wordt er op gewezen dat Callants
oog reeds geheel aansluit bij den polder
Het Koegras (gemeente Den Helder), dat
op het gebied van wijkverpleging reeds
vruchtbare samensmelting tot stand kwam
tusschen het plattelands-gedeelte van Den
Helder (Julianadorp) en Callantsoog
en dat het bezwaar van salarisverhooging
niet zal gelden bij vereenigingen met Den
Helder Het advies wordt tenslotte als volgt
samengevat:
I. de gemeente Callantsoog zelfstandig te
laten;
II. voor het geval aan het advies sub I.
geen gevolg kan worden gegeven, de ge
meente Callantsoog toe te voegen aan de ge
meente Den Helder;
III. als onverhoopt de gemeente Zijpe en
Callantoo'g mochten worden verecnigd, den
naam der nieuwe gemeente Zijpe te doen
luiden en als centrum aan te wijzen Scha
gerbrug.
Maandag werd een plotselinge stuwing
van de Maas geconstateerd.
Dinsdagmorgen meldde men reeds dat
het water te Plante de jaagpaden reeds had
overstroomd. Bij de brug van Jambes be
dekte het water de kaai. Aan den overkant
was het water reeds op talrijke plaatsen
over de kaaien geloopen.
Ook de Sambre is op onrustbarende wijze
gestegen en op verscheidene plaatsen bui
ten haar oever getreden. Op beide wateren
is de stroom zeer sterk.
De oeverbewoners zijn zeer ongerust. Zij
vreezen immers een herhaling van den toe
stand van 1926. toen er in deze streken zoo
veel schade door het water werd aange
richt.
Uit Aarlen meldt men dat sedert twee
dagen ware stortregens op de streek zijn
neergekomen. l>e beken, welke in de Se-
mois uitmonden, kunnen best met water
vallen worden vergeleken.
De Semois is buiten haar oevers getre
den en sleept bij haar doortocht boomstron
ken mede.
De brug van Lingle, welke in Mei jl. op
geblazen werd en alleen gebruikt kon wor
den door de voetgangers, staat volledig
onder water.
Geen. samenvoegingen
grondig onderzoek.
zonder
OUDE STRAATNAMEN IN DE NIEUWE
GEDEELTEN.
Het opbouwprobleem te Middel
burg het moeilijkst.
In het kader van de uiteenzettingen, wel
ke wij in twee vorige artikelen hebberi gege
ven over den wederopbouw van die deelen
van ons land, welke door het oorlogsgeweld
in de Mei-dagen het meeste hebben geleden,
volgt hier dan tenslotte een overzicht van de
plannen, welke voor de verschillende ge
meenten zijn ontworpen.
ROTTERDAM.
De grondslag is geweest, dat een Rotter
dammer zijn eigen stad zal moeten herken
nen. Het specifiek Rotterdamsche karakter
zal dus behouden moeten blijven. Zoo zal
men ook weer de oude straatnamen in het
herbouwde gedeelte terugvinden, zij het dan
op andere plaatsen. In het centrum zijn
25.000 woningen vernield. Ongeveer 10.000
zullen hier herbouwd worden, waarvan 6000
woningen in een apart woonkwartier ten
noorden van de Goudsche Singel, met in het
midden een plantsoen. In Rotterdam bestond
altijd de moeilijkheid met het rivierwater,
waarvan de stad bij hoog water last had.
Men heeft deze gelegenheid aangegrepen om
hierin tevens verbetering le brengen en daar
om langs de Maas een groote boulevard te
projecteeren, welke als waterkeering dienst
zal doen. Voorts is er het spoorwegprobleem.
Het centraal station zal Delftsche Poort wor
den, het Maasstation verdwijnt. De spoorweg
blijft echter op een viaduct door de stad
heengeleid, doch dit viaduct zal aan het nieu
we stadsbeeld worden aangepast, zoodat het
leelijke bouwsel, dat tot nog toe Rotterdam
ontsierde, verdwijnen zal. In de oude stad
waren vele industrieën, die in het herbouwde
Rotterdam niet meer een plaals zullen kun
nen krijgen. Daarom is buiten het verwoeste
gebied, in den z.g. Spaanschen Polder, een
:root terrein onteigend, waar deze bedrijven
:ich zullen kunnen vestigen. Het volgend
aar zullen in Rotterdam 8000 woningen ge
reed komen. Thans reeds staat vast, dat 600
woningen gebouwd zullen worden in Var
kensoord, 600 in TuindorpVreeswijk, voorts
3 flats met 100 woningen elk aan het Zuid
plein, dan 109 woningen voor alleen wonende
personen bij het Noorderkanaal.
Voorts zullen nog plannen uitgewerkt wor
den voor andere bouwrijpe terreinen.
Middelburg.
In deze stad is veel vernietigd, dat in den
waren zin des woords onherstelbaar is. Histo
rische gebouwen, uitingen van waardevolle
cultuur en architectuur uit vroegere eeuwen
zijn in Middelburg verloren gegaan. Daarom
is het dubbel moeilijk geweest een plan voor
den herbouw samen te stellen, dat bevredi
ging kan schenken en dat een zoo gelukkig
mogelijke oplossing brengt in de leegte, wel
ke in de oude Zeeuwsche stad, waar 546 hui
zen zijn verwoest, is ontstaan. Het nieuwe
plan gaat er van uit, dat het karakter van
de stad zooveel mogelijk bewaard moetwor
den. Het doorgaand verkeer zal niet meer
door het centrum worden geleid.
Ook voor vele andere steden en dorpen
zijn de plannen reeds gereed.
Voor Den Helder zijn zij, zooals wij reeds
meldden, in gevorderd stadium. De plannen
dat men overal in het land niet bij de pak
ken neerzit en dat energiek wordt gearbeid
om de sporen, welke den oorlog in ons va
derland heeft achtergelaten, zoo spoedig mo'
gelijk uit te wisschen en dat deze herbouw
tevens wordt aangewend om fouten, die in
het verleden werden gemaakt, te verbeteren
en het geheel daardoor te verfraaien.
In een spoedvergadering van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Zaan
land, welke speciaal was bijeengeroepen
voor de bespreking van de plannen van
den secretaris-generaal van binnenlandsche
zake. voor de samenvoeging van Zaange
meenten, heeft de voorzitter, de heer J. A.
E. Verkade medegedeeld, dat men op het
verzonden adres, waarin tegen de samen
voeging was geprotesteerd, van den secre
taris-generaal antwoord heeft ontvangen. In
dit antwoord werd medegedeeld, dat geen
grond bestaat voor de ongerustheid, dat be
langrijke samenvoegingen van gemeenten
zullen plaats hebben, zonder dat een gron
dig onderzoek zal zijn ingesteld. Zoo noodig
zal de secretaris-generaal van het aanbod
der kamer om als objectief intermediair
voorlichting te geverf, gebruik maken.
De voorzitter der kamer van koophandel
bepleitte in zijn uitvoerige rede instelling
van een wetenschappelijke commissie van
vóórlichting, waarin zitting zouden kunnen
hebben de professoren Boerman, v. Vuuren
en ter Veen, die op het gebied van economi
sche geographie in ons land en in de socio-
graphie reeds baanbrekend werk hebben
verricht, alsmede van een hoogleeraar of
lector in de bestuurswetenschappen. Deze
commissie zou richtlijnen kunnen geven
om met een algemeene plan van nieuwe
gemeenteindeeling te komen.
Bij doorvoering van dit plan zou de se
cretaris-generaal de erkentelijkheid van ve
le generaties kunnen erlangen, aldus de
heer Verkade.
REEDS SPOEDIG EEN WEDSTRIJD
ZWITSERLAND—FRANKRIJK
Als bewijs, dat Frankrijk hard werkt aan
het herstel der interne aangelegenheden
geldt de poging welke wordt aangewend om
zoo spoedig mogelijk te komen tot een
landenwèdstrijd met Zwitserland. In princi
pe zijn beide landelijke sportfederaties reeds
tot een overeenstemming gekomen, doch
men is het onderling nog niet eens over de
vraag in welk land deze internationale ont
moeting zal gehouden worden. Frankrijk
heeft Marseille voorgesteld, terwijl Zwitser
land meer vasthoudt aan nader te bepalen
plaats in Zwitserland.
De commissaris-generaal voor openbare
veiligheid, de hoogere SS- en politieleider
bij den rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsehe gebied acht zich verplicht in
het bijzonder de automobilisten en de wiel
rijders nogmaals met de meeste klem de
noodzakelijkheid van naleving van de uit
gevaardigde verkeers- en verduisterings
bepalingen onder het oog te brengen.
Zoowel de autorijder als de wielrijder
moet zich, zoo gedragen, dat het verkeer
niet in gevaar kan worden gebracht. Zij
moeten zich zoo gedragen, dat niemand
anders schade lijdt of meer hinder of over
last ondervindt, dan de omstandigheden
vereischcn.
Wielrijders moeten steeds do uiterste
rechterzijde van den rijweg houden. Zij
mogen slechts ten hoogste met tweeën naast
elkaar rijden. Maar bet inhalen is slechts
aan één wielrijder tegelijk geoorloofd.
Voortdurend naast een ander voertuig te
rijden, in het bijzonder naast een tram, en
ook het hangen aan voertuigen is verbo
den. Fietsers, die van richting willen ver
anderen of hun richting willen houden,
moeten dit den anderen weggebruikers tij
dig en duidelijk doen blijken. Doch het
uitsteken van de hand ontheft den wielrij
der niet van den plicht tot voorzichtigheid.
Ten slotte moeten fietsers voorhanden en
in behoorlijken staat verkeerende fietspa
den ook werkelijk gebruiken.
Den autorijder zijn de toegelaten maxi-
mumsnelheden nauwkeurig voorgeschre
ven. Zij bedragen binnen de bebouwde kom
men voor alle soorten auto's 40 km per uur.
Buiten de bebouwde kommen alsmede op
speciale autowegen is de maximumsnel
heid voor personenauto's, die met inbegrip
van den chauffeur ten hoogste acht perso
nen mogen vervoeren en voor motorrijwie
len met of zonder zijspan 80 km per uur,
terwijl andere auto's slechts een snelheid
van 60 km per uur mogen hebben.
Ondanks deze duidelijke bepalin
gen moet men steeds nog opmerken,
dat veel autorijders zich aan een
waanzinnig voortrazén schuldig
maken. Daartegen zal in de toe
komst met de scherpste straffen en
politiemaatregelen worden opge
treden.
Ook de verduistering van auto's en rij
wielen, waaromtrent nauwkeurige bepalin
gen zijn uitgevaardigd, laat veelal nog te
wcnschcn over. Naast het onvoldoende
verduisteren van voertuigen is het natuur
lijk ook verboden voertuigen en rijwielen
geheel zonder verlichting aan het verkeer
te doen deelnemen of op den rijweg of op
het trottoir te parkeeren.
AI deze bepalingen hebben natuurlijk een
zekeren tfjd noodig gehad om in te burge
ren. Daar werd tot nu toe ook door de po
litie rekening mede gehouden. Van nu af
echter moeten deze voorschriften aan een
ieder bekend zijn en door leder nauwgezet
In acht worden genomen. De politieele en
iustitieele autoriteiten hebben dan ook In
structie ontvangen van nu af aan met de
strengste straffen en de scherpste politie
maatregelen tegen een ieder op te treden,
die meent deze voorschriften te kunnen
veronaohtzamen.
In de toekomst kan daarom degene, die
de uitgevaardigde verkeers- en verduiste-
ringsvoorschrifton niet of niet voldoende in
acht neemt, nóch op tegemoetkoming nóch
on genade van do zijde der justitie en po
litie rekenen.
Japansche pers over herkiezing
van Roosevelt.
De Japansche bladen constateeren, dat de
herkiezing van president Roosevelt nie
een verrassing komt, en dat Japan thans i
politiek der Vereenigde Staten met nog
grootere aandacht en vastberadenheid moet
volgen. De Yomioeri Sjimboen schrijft, dat
de herkiezing van Roosevelt een ophelde
ring van de Japansch-Amerikaansche be
trekkingen bemoeilijkt, ja zelfs onmogelijk
maakt, en dat een verscherpte anti-Japan-
sche politiek van de Vereenigde Staten te
verwachten is. Japan moet dus bij het voe
ren van zijn ingeslagen politiek een nog
grootere vastberadenheid toonen. De Japan
sche politiek, zoo schrijft de Asahi Sjimlioen
is vastgelegd in 't drietanden pact en kan
ook door de herkiezing van Roosevelt niet
beinvloed worden. Wel kan verder een druk
en inmenging van de Vereenigde Staten
verwacht worden, maar Japan zal des te
Intensiever voortgaan met zijn opbouwen
de politiek in het Verre Oosten, daar de po
litiek van Roosevelt tot dusver niet tot den
vrede der wereld heeft bijgedragen. De on
rust in de wereld is door de herkiezing van
Roosevelt nog vergroot, schrijft de Nitsji
Nitsji. Roosevelt heeft tevoren wel ver
klaard, de Vereenigde Staten buiten den
oorlog te willen houden, doch ook Wiison
heeft Amerika, ondanks verzekeringen van
het tegendeel, in den wereldoorlog gestort.
De Kokoemin Sjimboen meent, dat men
thans niet meer van vrede in den Stillen
Oceaan kan droomen. Voor de Japansche
diplomatie zijn zware tijden te verwachten.
Zelfs wanneer de Vereenigde Staten zich
tot een economischen druk op Japan zouden
beperken, zou eens hea tijdstip moeten ko
men, waarop dergelijke vijandige en een
zijdige acties in een staat van oorlog moe
ten uitloopen. Tot dusver hebben de Ver.
Slaten voortdurend Japan bedreigd, terwijl
Japan een niet-agressieve houding hepift
gehandhaafd. Thans is voor een dergelijke
houding geen aanleiding meer aanwezig.
De Ghicago Tribune meldt, dat met de
beëindiging van de presidentsverkiezingen
een van New York en de oostelijke staten
uitgaande stelselmatige campagne is be
gonnen, die onder leiding van pro-Engelsche
persoonlijkheden thans openlijk ervoor ijvert
dat Amerika zich aan de zijde van Engeland
in den oorlog mengt. Een der hoofdacteurs
is de New Yorksche vertegenwoordiger van
de Britsche radiomaatschappij Raymond
Gramswing.
Italiaansch weermachtbericht
Gevechten in Oost-Afrika.
In zijn weermachtsbericht no. 153 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier het volgen
de bekend:
Onze divisies hebben de rivier Kalamas
in Griekenland overschreden. Onze lucht
macht heeft deelgenomen aan de operaties
te land met behulp van machinegeweer
vuur en bommen en daarbij vijandelijke in
stallaties langs den weg van Janina naar
Kalibaki getroffen, alsmede in de zóne van
Florina en nabij het meer van Prespa. On
ze luchtformaties bombardeerden bovendien
de havenwerken van Volos en Patras, het
vliegveld en het station van Larissa, mili
taire doelen te Missolonghi, Zakinthos en
Methone alsmede het station van Florina,
waar groote branden werden veroorzaakt.
Al onze vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een
vijandelijk toestel werd neergehaald. Een
andere vijandelijke machine is waarschijn
lijk neergehaald. Tijdens een vijandelijken
aanval op het vliegveld van Valona, werd
een vijandelijk toestel door onze jagers bran
dend neergehaald en een ander toestel
door de luchtdoelbatterijen der marine.
Een vijandelijk viermotorig toestel van
het type Sunderland, welke te Malta ge
meerd lag, werd door onze jagers met ma
chinegeweren beschoten, en liep merkbare
schade op.
In Oost-Afrika leed de vijand groote ver
liezen en herhaalde hij geleidelijk zijn aan
vallen. De actie is nog gaande. Onze lucht
macht werkte met de troepen samen in her
haalde aanvallen gedurende w#lke onze ja
gers zes vijandelijke vliegtuigen van het
type Gloster neerschoten.
Duifsch weermacht bericht
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend:
Formaties gevechtsvliegtuigen hebben de
vergeldingsaanvallen op Londen overdag
en vooral des nachts met sterke krachten
voortgezet en ook andere voor do oorlog
voering belangrijke doelen op succesvolle
wijze met bommen bestookt. In de doks en
pakhuizen van Sonthampton en andere
Plaatsen in Zuid-Engefand braken bran
den mt. Naehteluke aanvallen waren voorts
gericht on Coventrv. Birmingham en Li-
\erpooT. Hangars on schuilplaatsen der
vliegvelden van Great-Driffield. Leeminc
wt»"™ W jn ln hran(1 sezet Luchfdoel-
atternen werden door machinegeweervuur
tot zwngep gebracht
k"St van het schoten
ïegers weer negen Britsche jagers
omlaag, verdragende baterijen van het le
ger beschoten de haven van Dover alsmede
v-in' n VI,anr "l'ifcp schepen Zuidoostwaarts
van Dover. Een dezer schepen werd zóó
Amsterdamsche effectenbeurs
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
191 3/16 iqjj,
943/or
Nederland 1940 I 4
Nederland 1940 II 4
Idem met bel. fac.
Nederland 1938 3.3%
Oost-Indië 1937 3
Oost Indië 1937 A 3
Duitschland 1930 5%
84-843/
84
gj,
«SM.
82%
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN
A'dam '37 I 3% 84%
's Grav. '37 I 3%
N.-Holl. '38 3
N.-IIoll. '38 II (3%) 3 83%
R'dam '37 I. TH 3%
Z.-Holland 1937 3 83%
90%
p/,
si%
83
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp.b. Veenidam 3% 91% 991/,,
INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN.
Buitenland.
Farbenind. I. G. 7 160
Gelsenk. Bergw. 5
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland.
Koloniale Bank A 182 183
Ned. Ind. Handelsb. A 141 139
Ned. Handel Mij. c. v. A 124 124%
AANDEELEN.
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A.K.U. 125-123 118%-123U
Calvé Delft c.v. A. 85 88i/2
Centr. Suiker Mij. 185 189%
Fokker g. A. 193% 195
Lever Bros en Unilever cv.A139%-141%
139-14111
Ned. Ford 328 326
Philips G B.v.A. 212-218 215-218
Philips pref. A 145 145
Buitenland.
Anaconda copper c.v. A.
Am. Sm. en Ref. c.A.
Beth. Steel c.v. A
Gen. Motors c.v. A.
Kennecot Copper c.v. A.
North. Am. Aviation c.v.A.
Rep. Steel c.v. A.
U. S. Steel c.v. A.
29%-31%'
28%-2915/15
- 47
89-91% 8S%86
56% 54
38-40 38V4-39V,
21 20%
26-27 3/16
25%-25%
73-76% 733/4-72
PETROLEUMONDERNEMINGEN.
Binnenland.
Dordtsche Petr. g. A.
Kon. Petr.
Buitenland.
Shell Union c.v. A.
Tide Water c.v. A.
283%
296-307
282
298-1
13 1/16-14
125/«-13
1115/16-12%
12 1/16-ffl»!
SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN.
Holland-Amerikalijn A 113-121% 119%-118
Java China-Japanlijn A. 146-148 149%-152
Kon. Ned. Stoomb. Mij. 141-150 152-149%
nat. bez. v. A. 152%158% 157-162
Kon. Paketvaart A. 240 238
Ned. Scheepv. Unie A. 166%-172% 172-168
Rott. Llovd A. 145 144%
Stoomv. Mij. Nederland A. 150 147%
SUIKER-ONDERNEMINGEN.
H.V.A. 466-482 480-470
Javasche Cultuur 266 275
N.I.S.U. 261 270
Ver. Vorstenl. Cult. 130%-133%
129%-13i
TABAKSONDERNEMINGEN.
Deli Batavia Mij. 197-200 203-200
Deli Mij. c. v. A. 252-263 275-270
Senembah 214-211
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd. Rubber 266-276 278-268
Bandar Rubber Mij. A. 188-190 183%-184'/j
Deli Batavia Mij. A. 198-203 2O8%-204
Koersen voor stortingen op 8 November '401
Reichsmarken 75.36; Belga's 30.1432; Zwit
sersche Francs 43.56; Lires 9.87; Deensche
Kronen 36.40: Zweedsehe Kronen 44,85
Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42;
Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54.
zwaar getroffen, dat het zijn reis niet k°n
voortzetten. In den Atlantischen Oceaan,
500 K.M, icn Westen van Ierland, deden
Duitsche gevechtsvliegtuigen een aanw
op ebn konvooi on troffen drie vrachtscM'
Pen van elk 6.000 b.r.t. zoo zwaar, dat w
als verloren beschouwd moeten worden.
Ten Zuiden van do Orkaden werd °e
koopvaardijschip van 8.000 b.r.t. midschecP
tot zinken gebracht. Een tweede sC''!
werd beschadigd. Een derde vrachtscn r
werd aan de Britsrhe Oostkust met
mon bestookt. Bii de aanvallen "P ('e
van
koopvaardij
wen
ven
Schotland, kreec een groot
schip twee zware treffers. Pakhuizen
don in brand geschoten. Ook gisteren
den mijnen geleed voor Rntsche ha ven-
Tijdeps nch'eliike vluchten van den
and boven Duifsch rijksgebied vielen clï
bommen in hoofdzaak in bel onen yc' )anJ
veroorzaakten «leclits sebade aan f'e y..^
dertien. Slechts in twee gevallen dpr'yn. M
andeliike vh'nefuigen aanvallen on ';i 1 ^jet
romnleyen. Zij beschadigden daarbii ](r.
eenzienliik e<m ketelhuis en een 'aa
Bii andere aanvallen on woonwiiken n(j,
verscheidene personen gedood e" ee
Tn West-Dm'fsehland werd een aa,Jvf(]f,iijK
dernomen on een ziekenhuis dat
van hef Poode Kruis-teckcn was
De verliezen van den vi'an'i n'" pria
gisteren bij elkaar negen vlieïrfuiKe
eigen toestellen worden vermist.