Geen devaluatie van den gulden VERHOOGING NEDERLAND naar het Ierland blijft neutraal 12000 Amerikaaoscbe vliegtuigen voor Engeland Korfoc gebombardeerd Britsch convooi totaal vernietigd Kostwinnersvergoeding en groot-verlofgangers Duitschland betaalt zijn invoer! van winstbelasting Lambarenes door De Gaulle ingenomen Geen Duitsch-Fransch vredesverdrag Italiaansch weermachtbericht Duifsch weermacWerichf Een burgemeester krijgt ongelijk W.A, défileert op den Dam voor Ir. Mussert Door hollend paard meegesleurd Vrachtwagens niet langer dan vijf dagen van huis Duitsche prijspeil THANS UITGEGEVEN BENZINE VERGUNNINGEN ZAL MEN TRACHTEN TE HANDHAVEN. Naar aanleiding: van zijn lezing op 29 October j.1. over „Economische Vraagstuk ken in het nieuwe Europa" heeft dr. Hans Fischboeck. commissaris-generaal voor fi nanciën en economische zaken, eenige ge- noodigden in staat gesteld van gedachten te wisselen in verband met eenige vragen, die naar aanleiding van voornoemd onderwerp vooral ten aanzien van de economische positie van Nederland, waren gerezen. Aan de, uitvoerige en interessante be schouwingen, die deels een gevolg waren van gestelde vragen, van dr. Fischboeck ontleenen wij het volgende: Voor eerst werd de vraag gesteld welke positie Nederland in de toekomst als ar- graar- en landbouwstaat zal kunnen inne men respectievelijk zal kunnen uitbreiden en vergrooten. Dr. Fischboeck Is van meening, dat ten aanzien van den Nederlandschen landbouw tal van mogelijkheden in de naaste toe komst aanwezig zijn. Vele takken van den Nederlandschen landbouw immers nemen een vooraanstaande positie in Europa in. Nederland echter is voor zijn pro ductie yoor een belangrijk deel af hankelijk van den invoer van Ame rikaansche voederproducten. Op dit oogen'blik kan nog niet met zeker heid worden gezegd in welke mate dit ook straks weer mogelijk zal zijn. In ieder geval zullen de moeilijkheden die aan den export naar Duitschland thans nog in den weg staan, worden opgeheven. Daarbij wees spr. vooral op het feit, dat de beschermende invoerrechten belangrijk zul len worden verminderd of geheel worden opgeheven. De prijzen van onze land- en tuinbouwproducten zullen' zich daarbij aan passen aan de prijzen in Duitschland. Er zal naar gestreeld worden om het peil te bereiken waarop de Duitsche prijzen voor landbouwproducten zich bewegen. Dit is geen ontwikkeling die zich in korten tijd zal afspelen, maar een verhouding die een lang tijdsbestek vereischt. Vervolgens werd de vraag gesteld in welke mate een aanpassing kan worden verkregen aan de prijzen in Duitschland. De ontwikkeling van het prijsniveau, al dus de minister, zal geschieden in een vorm die geen stormachtig karakter zal dragen. Als principieele eisch dient een prijstop gewaarborgd te worden. De ver koopsprijzen der producten zal geschieden op basis van de productieprijs. Waar voor tal van producten in Nederland een lagere prijs dan in Duitschland bestaat zal op den duur een aanpassing moeten worden ver kregen zoowel ten aanzien van in-, dustrieele- als ook van landbouw producten. Daarbij moet vermeden worden dat de Nederlandsche prijzen boven de noteerin gen die in Duitschland heerschen zich be wegen. Bij de bespreking van dit probleem kwam de omrekeningskoers ter sprake. Uitvoerig bleef dr. Fischboeck stilstaan bij de positie van de Nederlandsche valuta. Nadrukkelijk wees hij op het feit, dat een devaluatie in geen geval ln aanmerking komt. Er zal geen „ab- wertung" van den Nederlandschen gulden plaats hebben. De koop kracht van onze valuta zal zich niet wijzigen. Vervolgens ontspon zich een interessant debat over economische vraagstukken. De Nederlandsche belangen, aldus minister Fischboeck, staan ten opzichte van de Duitsche interessen geheel en al op een basis van rechtgelijklieid. In geen geval zal er sprake zijn van verhandelingen in een sfeer van dictatorschap. Dr. Fischboeck zegde zijn volledige steun en medewerking toe bij de handhaving en de vertegenwoor diging van de Nederlandsche belangen in Duitschland. Door een der aanwezigen werd de vraag gesteld hoe het toekomstige betalingsver keer zich zal ontwikkelen, en in welke ma te dit gecentraliseerd zal worden. Dit is in de eerste plaats, zoo verklaarde dr. Fischboeck, een zuiver technische kwes tie, die nauw verband houdt met de over eenstemming der belangen. Geregeld im mers, wordt in de eerste plaats de bewe ging van goederen. Daarbij moet men niet uit het oog verliezen dat Duitschland nauw keurig zal waken tegen een minder juist geacht verstrekken van opdrachten in lan den, dia daartoe in aanmerking zouden kunnen komen. Zoo zal, om een voorbeeld te noemen, geen goederenexport van Rel- gië naar Noorwegen plaats hebben indien dit niet in het economische belang van Duitschland zou zijn. In hoeverre Nederland na de beëindiging van den huidigen oorlog, haar oude positie op de wereldzeeën, weer kan innemen, is dit oogenblik moeilijk aan te geven. Met nadruk wees dr. Fischboeck evenwel op de groote wenschelijkheid dat Nederland aan de wereldscheepvaart blijft deelnemen, zulks te meer waar tal van technische eischen door ons land worden vervuld. Vraagstukken omtrent de Neder, landsche handelsbeweging. Vooral in den laatstcn tijd, zoo verklaar de minister Fischboeck, wordt het handels verkeer van Nederland in menig, opzicht on juist beoordeeld. Dit is niet alleen een ge volg van een onjuist inzicht, maar tevens te wijten aan het feit dat de laatste maan den omtrent de handelsbeweging geen ge gevens waren gepubliceerd. Het handelsverkeer met Duitschland is als volgt: De uitvoer naar Nederland had geduren de 1938 een niaandelijksch gemiddelde van f 25 millioen. In 1939 gemiddeld 30 millioen Het verloop in dit jaar geeft het volgende beeld te aanschouwen: In Januari bedroeg de invoer uit Duitschland f 28 millioen; in Februari f 27 millioen, in April f 26 mil lioen, in Mei f 10 millioen, in Juni f 5 mil lioen, in Juli1 f 19 millioen, in Augustus f 29 mllioen en in September f 31 millioen, waarmede het maandelijksche gemiddelde van 1938 en 1939 werd overschreden. In dit verband wees spreker nog op het feit dat het hier om het geheele handelsverkeer over de grens gaat. De uitvoer van Nederland naar Duitsch land vertoont het volgende beeld: Het maandelijksche gemiddelde in 1938 bedroeg f 13 millioen, in 1939 f 11 millioen. Deze gegevens zijn voor de maanden van dit jaar als volgt: Januari f 8 millioen, Fe bruari f 9 millioen, Maart 14 millioen. April f 15 millioen, Mei f 9 milloen, Juni f 25 milioen, Juli f 25 millioen Augustus f 38 millioen en September f 39 millioen. Wat de uitvoer betreft zoo wees dr Fischboeck met klem de geruch ten van de hand dat d~e uitvoer niet zou worden betaald. Het tegendeel hiervan is waar! Wat het totale handelsverkeer van Ne derland betreft zoo gaf de minister hierom trent de volgende gegevens: De invoer bedroeg in 1938 gemiddeld f 118 millioen per maand; in 1939 f 126 millioen per maand. Gedurende de eerste vier maan den van dit jaar bedroeg de gemiddelde waare f 50 tot f 60 millioen per maand. In Mei bedroeg de waarde van den import f 60 millioen, in Juni f 60 millioen, in Juli f 41 millioen, in Augustus f 53 millioen en in September f 50 millioen. Wat de totale uitvoer van Nederland aan gaat, zoo bedroeg het niaandelijksch gemid delde in 1938 f 86 millioen, in 1939 gemid deld f 80 millioen. Voor de eerste vier maan den van hot loopende jaar week het gemid delde niet af van het percentage over 1939. In Mei bedroeg de waarde van den export f 44 millioen, in Juni f 26 millioen, in Juli f 29 millioen, in Augustus f 44 millioen en in September f 46 millioen. Wat het bouwen in Nederland aangaat, aldüs Dr. Fischboeck, zoo is het particuliere initiatief tot een zeer laag peil gedaald. In vele gevallen is zelfs sprake van een volko men stilliggen. Natuurlijk heerscht er tot op zekere hoogte een schaarschte van bouw materialen. De eersten echter die met het bouwen beginnen zullen in ieder geval vol doende materialen ter beschikking hebben. Weliswaar zijn er op het oogenblik geen materialen voor den bouw van honderddui zend woningen beschikbaar, maar aan den anderen kant is zooals reeds gezegd, mate riaal voor het „begin van den bouw" aan wezig. Ten aanzien van het houtvraagstuk sprak de minister de circuleerende geruchten ten aanzien van het betalingsverkeer hierom trent tegen. Met Zweden en Finland zijn ten gevolge van de jongste besprekingen hout contingenten verkregen. Er bestaat slechts een moeilijkheid om het hout naar Neder land te krijgen, en dat is: het transportpro bleem! Hierna kwam minister Fischboeck naar aanleiding van een gestelde vraag op een uiterst netelig vraagstuk te spreken: het benzine vraagstuk. In principe, zoo zette de minister uiteen, bestaat een basis van rechtsgelijkheid tus- schen de Nederlandsche staatshuishoudkun de en de verhoudingen in Duitschland. Dat daarbij terdege met Nederlands speciale be langen rekening wordt gehouden, moge blijken uit het feit dat voor bouwdoeleinden in Duitschland geen benzine beschikbaar wordt gesteld. Wat het aantal in Nederland beschikbare vrachtauto's aangaat, de ver zorging met de noodige benzine is gewaar borgd. Gedurende de afgeloopen maand heeft een aanzienlijke import van benzine uit Duitschland plaats ge had. Ook in de naaste toekomst mag rhen den benzine-invoer uit Duitsch land verwachten. De autoriteiten streven naar een handhaving van het op peil houden van de thans be schikbare voorraden ln ons land. Een hoogtepunt van de bijeenkomst vorm de de gedachtenwisseling over het vraagstuk in zake de oorlogsschadevergoedingen. De1 minister deelde mede dat het ontwerp ge reed is, en dat de publicatie binnen enkele weken kan worden tegemoetgezien. Op het oogenblik wacht men nog slechts op de to tale cijfers alsmede van de wijze van uit voering der betaling. Deze verordening gaat principieel uit van een volledige schadevergoeding door den staat. Echter wordt ten aanzien van groote particuliere vermogens een voorbehoud ge maakt dat een reductie in de te betalen schade kan worden toegepast. De te betalen uitkeeringen moeten echter geheel en al in dienst van den wederop bouw worden gesteld! Zoo lang nog niet met den nieuwbouw wordt begonnen, zal geen uitkecring plaats hebben maar het be drag ter beschikking blijven staan, zulks met rentevergoeding. Met den bouw zal echter t.z.t. moeten begonnen worden, welk principe men ook in de brandverzekering toepast. Vervolgens werd een vraag gesteld van den volgenden aard: Het koersverloop ter beurze toont gedu rende de laatste dagen aan, dat men zich in Nederland veel zoigen maakt over de snelle vermeerdering van de zich in om loop bevindende bankbiljetten hetgeen door sommige kringen als een begin van inflatie zou worden beschouwd, speciaal omdat die vermeerdering vooral de laatste week een gevolg was van het plaatsen van schatkist papier bij de banken. Minister Fischboeck gaf hierop een zeer uitvoeringe uiteenzetting. Er is geen sprake van een neiging tot inflatie in Nederland aanwezig. Inflatie immers is een spiraalbe weging lusschen loonen en prijzen. Ongemo tiveerde prijsstijgingen aldus Dr. Fischboeck, zijn binnen hot kader der bestaande veror deningen niet geoorloofd. Hiertegen zal dan ook scherp worden gewaakt. De prijzen in Nederland zullen in geen geval boven het Duitsche prijsniveau stijgen. Ongetwijfeld bestaat er dit oogen blik aan den eenen kant een teveel aan be talingsmiddelen en daarnaast een gebrek aan consumptiegoederen. De autoriteiten zullen er in Nederland naar streven dat de opgepotte koopkracht niet tot stoornissen in het Nederlandsche economische leven zal leiden. Een vermeerdering van de in om loop zijnde bankbiljetten behoeft geen zor gen te baren zoolang het de koopkracht verhinderd wordt prijsstijgingen in het le ven te roepen. Van devaluatie of andere maatregelen ten opzichte van de Nederlandsche valuta, is geen sprake! De Duitsche Rijksbank zal haar volle medewerking verleenen bij de handhaving van de positie van de Neder landsche valuta, aldus riep de minister uit.' Ten slotte werd nog de vraag gesteld in hoeverre de belangrijke stijging van de grondprijzen in Nederland de aandacht der autoriteiten hebben. Van Nederlandsche zij de aldus de minister, is nog geen drang uitgeoefend tot ingrijpen. Hij persoonlijk is van meening, dat al te hooge prijzen onge- wenscht zijn. Een „flucht in die sachwerte" is ongemotiveerd. In Duitschland bijvoor beeld zijn geen kapitalistische grondaankoo- pen en speculaties mogelijk. Men moet in hooge mate rekening houden bij een beoordeeling van den tegenwoordi- gen koersstand op de Amsterdamsche effec tenbeurs, dat komende belastingen een aan zienlijk deel van de behaalde winsten zul len omvatten. Over het invoeren van nieuwe belastin gen in Nederland, kon minister Fischboeck nog niets medcdeelen. Wel wees hij op de dringende noodzakelijkheid dat de staatsin komsten aanzienlijk moeten worden ver hoogd. Nieuwe bronnen zullen derhalve ver moedelijk moeten worden aangeboord. Naar '1 uit Vichy gemeld wordt, heeft het Fransche ministerie van koloniën bevestigd, dat Lambarenes in Fransch Gabon door de troepen van de Gaulle is ihgenomen. In een Communiqué wordt hierover o.a. medege deeld: „Dat het kleine marktplaatsje door vliegtuigen gebombardeerd is en van drie kanten door de troepen van dé opstandelin gen de Gaulle en Larminat is ingesloten, waarop het door de bevolking moet worden ontruimd. Bijzonderheden ontbreken nog. De positie van Gabon wordt echter hierdoor op geen enkele wijze getroffen, daar de voor naamste centra Libreville en Port Gentil aan de Atlantische kust zich vast in Fransche hand bevinden en volkomen loyaal blijven, hetgeen blijkt uit de door den gouverneur der kolonie gegeven verzekeringen." De in het buitenland verspreide geruchten over een DuitschFransch vredesverdrag, dat 11 November zou worden ondertee kend, te Berlijn „buitengewoon na- ief" genoemd. Men wijst er op, dat het on denkbaar is, dat Duitschland een afzon derlijken vrede met Frankrijk zou sluiten. Voor het oogenblik worden tusschen. Frankrijk en Italië geen onderhandelingen gevoerd. De Iersche premier, de Valera, heeft versch onder de indruk van Churchill's re de een ernstige waarschuwing uitgesproken. Hij legt niet slechts den nadruk op de Ier sche neutraliteit, maar lhat ook geen twij fel bestaan over het feit, dat elke Britsche poging om de moeizaam verworven rechten van het Iersche volk weer te beknibbelen ën zich met geweld, door list of een pacht- verdrag in het bezit van Iersche havens te stellen, met wapengeweld verhinderd' zal worden. Er is van officieele zijde te Washington niets bekend gemaakt over de gehouden ver gadering van de subcommissie van den na- tionalen verdedigingsraad welke besluit over de kwesties van preferente uitvoering van bewapeningsorclers, en evenmin over de in aansluiting daarop gehouden beraad- In zijn weermachtsbericht no. 154 maakt het Italiaansche hoofdkwartier het volgen de bekend: -A Aan het front van Epirus in Griekenlanu worden de krijgsverrichtingen voortgezet. Ondanks de slechte weersgesteldheid deed onze luchtmacht aanvallen op wegen nabij het Prespa-meer en op de versterkingen van Korfoe, waarbij de gestelde doelen verschei dene malen getroffen werden.^ Al onze vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een formatie van zes vijandelijke machines viel Valona (haven in Albanië) aan. Dank zij het on verwijlde optreden van den luchtafweer, werd de formatie vernietigd. Van vier vlieg tuigen kon paet stelligheid worden waarge nomen, dat zij neerstortten. Twee andere toestellen werden waarschijnlijk neergehaald Een deel der bemanningen sprong met val schermen uit de toestellen. De Engelsche piloten werden gevangen genömen. In Noord-Afrika hebben onze luchtforma- ties het vliegveld en de vijandelijke instal laties van de Oase Siwa aangevallen. De toestellen lieten bommen vallen en schoten met machinegeweren, waarbij den vijand enorme verliezen en groote materieel? scha de werden toegebracht. Twee vliegtuigen van het type Lysander werden op den be- ganen grond in brand geschoten. Des nachts tusschen 3 uur en 4 uur 30 m. hebben vijandelijke vliegtuigen die hevig door het afweergeschut beschoten werden, drie bommen uitgeworpen op het spoorweg station van Brindisi en twee brandbommen in de omgeving van dit station, waarbij eenige schade werd berokkend aan rail, aan een waterleiding en aan een wagon. Een begin van brand ontstond in een particu liere woning, maar werd terstond gebluscht. Er vielen geen slachtoffers. Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend: Bovenwater-strijdkrachten der marine heb ben in den Atlantischen Oceaan op de noor delijke Atlantische route een Britsch kon vooi volkomen vernietigd en daarbij 86.000 b.r.t. vijandelijke koopvaardij-scheepsruimte tot zipken gebracht. Het luchtwapen deed op 7 November en in den nacht van 7 op 8 November talrijke aan valllen op voor de oorlogvoering belangrij ke doelen in Londen, Zuid- en Midden-pn land en in de Engelsche wateren. Bij vallen op de Tilbury-docks te Londen stonden ontploffingen en verscheidene en kleine branden, die een grooten omva aannamen. In de vliegtuigmotorenfabriek11® en fabriekscomplexen van Coventry nei1 stonden na het werpen van bommen ontni fingen en een groote brand. Het vliegveld Scampton werd tijdeni a Britsche voorbereidingen voor nachtelü?9 vluchten van zeer geringe hoogte in i duikvlucht met bommen en machineeeJk11 U-.V.l ir aangevallen, verscheidene vliegtuig rden beschadigd en twee hangars geraak vuur wer ten in brand. In Brixton geluktë'het onsb!** I 'aatsen door voltreffers te verwoesten i Dover konden treffers nabij de haven wr> den waargenomen. °r" Vijandelijke zeestrijdkrachten die ond bescherming van den nacht de kust v» Vlaanderen trachtten te naderen, werde door het vuur van de vlootartillerie en v» het leger alsmede door een zware iUcuta doelbatterij verdreven. Een formatie duik bommenwerpers deed voor de monding v» de Theems een aanval op een groot konvoïv Daarbij werd een kruiser van 10.000 ton e troffen en zwaar beschadigd. Een koopvaa dijschip van gelijke grootte kreeg een vo!" treffer op het voorschip en bleef met slag?! liggen. Een vrachtschip van 5.Ó00 b.r.t. wLJj door een voltreffer gedwongen te siopnen en geraakte in brand. a Een ander koopvaardijschip van 5.000 brt zonk onder sterke verschijnselen van een ploffing. "ont In het zeegebied voor het graafschan Norfolk gelukte het een vijandelijk koon vaardijschip tot zinken te brengen en een ander vaartuig in brand te schieten. Mee» Zuidwaarts werd een koopvaardijschip van 6000 b.r.t. door twee bommen zoo zwaar bo schadigd, dat het in groote rookwolken gehuld bleef liggen. In de luchtgevechten welke hierbij ontstonden werden verschel' dene vijandelijke vliegtuigen neergescho ten. In den nacht van 7 op 8 November v]0. gen Britsche vliegtuigen West-Duitschland binnen en wierpen brisant- en brandbom men. In eenige steden van het Rijnland ontstond schade aan huizen. Er vallen eenige dooden te betreuren en er werden eenige mensclien gewond. De gezamenlijke verliezen van den vijand bedroegen gisteren elf vliegtuigen en 'een versperringsballon. Drie eigen toestellen worden vermist. Majoor Wiceck behaalde op 6 en 7 No- vember door het neerschieten van zes vij andelijke vliegtuigen zijn 48e tot 53e lucht overwinning. Onlangs is gemeld dat de tweede luite nant- ter zee Barth, commandant van een vliegtuig, een schip van 6000 b.r.t. tot zin ken heeft gebracht aan de Oostkust van Schotland. Hiermede heeft hij in totaal 30.000 b.r.t. vijandelijke scheepsruimte ver nietigd. slagingen met president Roosevelt. Tegen over journalisten wees de voorziter van den verdedigingsraad er echter op, dat het ini tiatief van Roosevel't betrefepde een aan vullende levering _van 12.000 vliegtuigen aan Engpland hierbij besproken is, BOTERDISTRIBUTIE IN DÈNEMARKEN. Met ingang van gisteren is - het verbruik van boter in Denemarken aan rantsoenee- ring onderworpen. Volgens een officieele mededeelig bedraagt de distributie 350 gram boter per week en per persoon. Nogmaals de wethoudersverkie zingen te Castricum. Men zal zich herinneren dht de burge meester van Castricum de heer baron Sloet (N.S.B.) vernietiging heeft gevraagd van het raadsbesluit waarbij de heer Spaanse (R.K.S.P.) tot wethouder is benoemd. De burgemeester had reeds eerder een klacht tegen den heer Spaanse ingediend wegens laster en achtte dezen heer onge schikt een wethouderszetel te bezetten. Naar wij thans vernemen is het beroep van den burgemeester afgewezen zoodat de heer Spaanse zijn werkzaamheden zal gaan waarnemen. Marsch van de N.S.B. door Am sterdam. Vandaag zullen 6000 nian van de W.A. der N.S.B. een groote marsch door Amsterdam houden. Des morgens zal Ir. Mussert in een bijeen komst te 's-Gravenhage mededeeling doen omtrent een fusie met een andere groep. 's Middags om half vier zal op don Dam in de hoofdsttd een W.A.-défilé plaats heb ben voor den leider der N.S.B. Ongeveer 5000 weermannen zullen hieraan deelnemen, in 40 vendels en 3 auto weerafdoelingen, terwijl 2 muziekcorpsen in den stoet zullen mede- marcheeren. Het geheel staat onder commando van den algemeen commandant der W.A., Mr J A Zondervan. Notarisbediende om het leven ge komen. De 51-jarige G. Hendriks, van beroep nacht waker en oproeper van het notariskantoor te Beek (L.), is gistermiddag omstreeks vier uur op den Rijksweg-Noord alhier op noodlot tige wijze om het leven gekomen. H. kwam met een paard aan de hand uit de richting Susteren, even voorbij de spoor wegtunnel. Door het passeeren van een trein en een aantal auto's werd het paard schich tig en sloeg op hol. Hendriks raakte met een vinger m het leidsel van het paard vast en IZt"? ïï"d,t,oor het ho»ende paard mee- nff] kwam daarbij zoo ongelukkig rfnnrieen m in aanraking, dat hij op slag uoou was. Vrachtwagens mogen niet lan ger dan S dagen bulten bet normale bedrijf. Bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van waterstaat van 5 Augustus 1940 werd verboden Om vracht wagens met een grooter laadvermogen dan 1 ton, welke aan natuurlijke- en rechti- personen van Nederlandsche nationaliteit toebehooren, zonder vergunning van den bevoegden rijksverkeerslnspecteur langer dan 5 dagen buiten de tot het normale be drijf behoorende standplaats te doen ver blijven. In den laatsten tijd werd herhaaldelijk geconstateerd, dat in strijd met deze ver ordening gehandeld wordt en zelfs ge tracht wordt bemiddeling te verleenen bij het verhuren of verkoopen van vrachtwa gens naar België of Frankrijk zonder bo vengenoemde vergunning. De bepalingen van bovengenoemde ver ordening worden bij dezen nogmaals uit drukkelijk 'n ieder in herinnering gebracht I'ersonen, die bij dergelijke verboden trans acties hun bemiddeling verleenen, wordm, evenals de houders der vrachtwagens, die aan dergelijke aanbiedingen gevolg geven, onverbiddelijk vervolgd, terwijl de betrok ken vrachtwagens in beslag worden geno men. Met betrekking tot overtreding van de voorschriften, bij of krachtens boven genoemd besluit gegeven, is het bepaalde in de artikelen 3, 4, 5 en 6 van de wet ge bruik vervoermiddelen 1939 van overeen komstige toepassing. Aan de burgemeesters is medegedeeld, dat in de vorige maand een aantal dienstplichti gen die zich nog b ijde regelingsbureaux van de Nederlandsche weermacht in werkelijken dienst bevonden, wegens reorganisatie met groot verlof gezonden zijn. Ook is medegedeeld, dat in den loop van deze maand en mogelijk ook later, met het verleenen van groot verlof aan zoodanig® personen zal worden doorgegaan. Het i® wenschelijk, dat na het vertrek met groov verlof van deze dienstplichtigen de kostwin nersvergoeding nog eenigen tijd doorbetaal» Wordt, waarbij de volgende regelen in acn te nemen zijn. Ten aanzien van allen, die na 15 Dct®h®i" 1940 met groot verlof zijn gezonden, wordt u kostwinnersvergoeding doorbetaald tot met de week, volgende op dig; waarin n groot verlof wordt verleend, nog geen '0<Te gevendearbeid hebben gevonden, wordt kostwinnersvergoeding doorbetaald rende de twee weken, volgende op eerstn iiopiiip wppk In de gevallen, waarin de militaire sten invloed hebben gehad op het b®«r van de kostwinnersvergoeding, wordt a met ingang van den dag, waaroy het gr verlof ingaat, nader vastgesteld, in dien dat de militaire inkomsten niet worden degerekend. In gelijken zin wordt gehanm - indien als gevolg van de militaire m sten geen kostwinnersvergoeding kon den toegekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 10