Geen devaluatie
van den gulden
VERHOOGING
NEDERLAND naar het
Ierland blijft neutraal
12000 Amerikaaoscbe
vliegtuigen voor Engeland
Korfoc gebombardeerd
Britsch convooi
totaal vernietigd
Kostwinnersvergoeding en
groot-verlofgangers
Duitschland betaalt zijn invoer!
van winstbelasting
Lambarenes door
De Gaulle ingenomen
Geen Duitsch-Fransch
vredesverdrag
Italiaansch weermachtbericht
Duifsch weermacWerichf
Een burgemeester
krijgt ongelijk
W.A, défileert op den
Dam voor Ir. Mussert
Door hollend paard meegesleurd
Vrachtwagens niet langer
dan vijf dagen van huis
Duitsche
prijspeil
THANS UITGEGEVEN BENZINE
VERGUNNINGEN ZAL MEN
TRACHTEN TE HANDHAVEN.
Naar aanleiding: van zijn lezing op 29
October j.1. over „Economische Vraagstuk
ken in het nieuwe Europa" heeft dr. Hans
Fischboeck. commissaris-generaal voor fi
nanciën en economische zaken, eenige ge-
noodigden in staat gesteld van gedachten te
wisselen in verband met eenige vragen, die
naar aanleiding van voornoemd onderwerp
vooral ten aanzien van de economische
positie van Nederland, waren gerezen.
Aan de, uitvoerige en interessante be
schouwingen, die deels een gevolg waren
van gestelde vragen, van dr. Fischboeck
ontleenen wij het volgende:
Voor eerst werd de vraag gesteld welke
positie Nederland in de toekomst als ar-
graar- en landbouwstaat zal kunnen inne
men respectievelijk zal kunnen uitbreiden
en vergrooten.
Dr. Fischboeck Is van meening, dat ten
aanzien van den Nederlandschen landbouw
tal van mogelijkheden in de naaste toe
komst aanwezig zijn. Vele takken van den
Nederlandschen landbouw immers nemen
een vooraanstaande positie in Europa in.
Nederland echter is voor zijn pro
ductie yoor een belangrijk deel af
hankelijk van den invoer van Ame
rikaansche voederproducten. Op dit
oogen'blik kan nog niet met zeker
heid worden gezegd in welke mate
dit ook straks weer mogelijk zal
zijn.
In ieder geval zullen de moeilijkheden
die aan den export naar Duitschland thans
nog in den weg staan, worden opgeheven.
Daarbij wees spr. vooral op het feit, dat de
beschermende invoerrechten belangrijk zul
len worden verminderd of geheel worden
opgeheven. De prijzen van onze land- en
tuinbouwproducten zullen' zich daarbij aan
passen aan de prijzen in Duitschland. Er
zal naar gestreeld worden om het peil te
bereiken waarop de Duitsche prijzen voor
landbouwproducten zich bewegen. Dit is
geen ontwikkeling die zich in korten tijd
zal afspelen, maar een verhouding die een
lang tijdsbestek vereischt.
Vervolgens werd de vraag gesteld in
welke mate een aanpassing kan worden
verkregen aan de prijzen in Duitschland.
De ontwikkeling van het prijsniveau, al
dus de minister, zal geschieden in een
vorm die geen stormachtig karakter zal
dragen. Als principieele eisch dient een
prijstop gewaarborgd te worden. De ver
koopsprijzen der producten zal geschieden
op basis van de productieprijs.
Waar voor tal van producten in
Nederland een lagere prijs dan in
Duitschland bestaat zal op den duur
een aanpassing moeten worden ver
kregen zoowel ten aanzien van in-,
dustrieele- als ook van landbouw
producten.
Daarbij moet vermeden worden dat de
Nederlandsche prijzen boven de noteerin
gen die in Duitschland heerschen zich be
wegen.
Bij de bespreking van dit probleem kwam
de omrekeningskoers ter sprake. Uitvoerig
bleef dr. Fischboeck stilstaan bij de positie
van de Nederlandsche valuta.
Nadrukkelijk wees hij op het feit,
dat een devaluatie in geen geval ln
aanmerking komt. Er zal geen „ab-
wertung" van den Nederlandschen
gulden plaats hebben. De koop
kracht van onze valuta zal zich niet
wijzigen.
Vervolgens ontspon zich een interessant
debat over economische vraagstukken. De
Nederlandsche belangen, aldus minister
Fischboeck, staan ten opzichte van de
Duitsche interessen geheel en al op een
basis van rechtgelijklieid. In geen geval zal
er sprake zijn van verhandelingen in een
sfeer van dictatorschap. Dr. Fischboeck
zegde zijn volledige steun en medewerking
toe bij de handhaving en de vertegenwoor
diging van de Nederlandsche belangen in
Duitschland.
Door een der aanwezigen werd de vraag
gesteld hoe het toekomstige betalingsver
keer zich zal ontwikkelen, en in welke ma
te dit gecentraliseerd zal worden.
Dit is in de eerste plaats, zoo verklaarde
dr. Fischboeck, een zuiver technische kwes
tie, die nauw verband houdt met de over
eenstemming der belangen. Geregeld im
mers, wordt in de eerste plaats de bewe
ging van goederen. Daarbij moet men niet
uit het oog verliezen dat Duitschland nauw
keurig zal waken tegen een minder juist
geacht verstrekken van opdrachten in lan
den, dia daartoe in aanmerking zouden
kunnen komen. Zoo zal, om een voorbeeld
te noemen, geen goederenexport van Rel-
gië naar Noorwegen plaats hebben indien
dit niet in het economische belang van
Duitschland zou zijn.
In hoeverre Nederland na de beëindiging
van den huidigen oorlog, haar oude positie
op de wereldzeeën, weer kan innemen, is
dit oogenblik moeilijk aan te geven. Met
nadruk wees dr. Fischboeck evenwel op de
groote wenschelijkheid dat Nederland aan
de wereldscheepvaart blijft deelnemen, zulks
te meer waar tal van technische eischen
door ons land worden vervuld.
Vraagstukken omtrent de Neder,
landsche handelsbeweging.
Vooral in den laatstcn tijd, zoo verklaar
de minister Fischboeck, wordt het handels
verkeer van Nederland in menig, opzicht on
juist beoordeeld. Dit is niet alleen een ge
volg van een onjuist inzicht, maar tevens
te wijten aan het feit dat de laatste maan
den omtrent de handelsbeweging geen ge
gevens waren gepubliceerd.
Het handelsverkeer met Duitschland is
als volgt:
De uitvoer naar Nederland had geduren
de 1938 een niaandelijksch gemiddelde van
f 25 millioen. In 1939 gemiddeld 30 millioen
Het verloop in dit jaar geeft het volgende
beeld te aanschouwen: In Januari bedroeg
de invoer uit Duitschland f 28 millioen; in
Februari f 27 millioen, in April f 26 mil
lioen, in Mei f 10 millioen, in Juni f 5 mil
lioen, in Juli1 f 19 millioen, in Augustus
f 29 mllioen en in September f 31 millioen,
waarmede het maandelijksche gemiddelde
van 1938 en 1939 werd overschreden. In
dit verband wees spreker nog op het feit
dat het hier om het geheele handelsverkeer
over de grens gaat.
De uitvoer van Nederland naar Duitsch
land vertoont het volgende beeld:
Het maandelijksche gemiddelde in 1938
bedroeg f 13 millioen, in 1939 f 11 millioen.
Deze gegevens zijn voor de maanden van
dit jaar als volgt: Januari f 8 millioen, Fe
bruari f 9 millioen, Maart 14 millioen.
April f 15 millioen, Mei f 9 milloen, Juni
f 25 milioen, Juli f 25 millioen Augustus
f 38 millioen en September f 39 millioen.
Wat de uitvoer betreft zoo wees
dr Fischboeck met klem de geruch
ten van de hand dat d~e uitvoer niet
zou worden betaald. Het tegendeel
hiervan is waar!
Wat het totale handelsverkeer van Ne
derland betreft zoo gaf de minister hierom
trent de volgende gegevens:
De invoer bedroeg in 1938 gemiddeld f 118
millioen per maand; in 1939 f 126 millioen
per maand. Gedurende de eerste vier maan
den van dit jaar bedroeg de gemiddelde
waare f 50 tot f 60 millioen per maand. In
Mei bedroeg de waarde van den import f 60
millioen, in Juni f 60 millioen, in Juli f 41
millioen, in Augustus f 53 millioen en in
September f 50 millioen.
Wat de totale uitvoer van Nederland aan
gaat, zoo bedroeg het niaandelijksch gemid
delde in 1938 f 86 millioen, in 1939 gemid
deld f 80 millioen. Voor de eerste vier maan
den van hot loopende jaar week het gemid
delde niet af van het percentage over 1939.
In Mei bedroeg de waarde van den export
f 44 millioen, in Juni f 26 millioen, in Juli
f 29 millioen, in Augustus f 44 millioen en
in September f 46 millioen.
Wat het bouwen in Nederland aangaat,
aldüs Dr. Fischboeck, zoo is het particuliere
initiatief tot een zeer laag peil gedaald. In
vele gevallen is zelfs sprake van een volko
men stilliggen. Natuurlijk heerscht er tot
op zekere hoogte een schaarschte van bouw
materialen. De eersten echter die met het
bouwen beginnen zullen in ieder geval vol
doende materialen ter beschikking hebben.
Weliswaar zijn er op het oogenblik geen
materialen voor den bouw van honderddui
zend woningen beschikbaar, maar aan den
anderen kant is zooals reeds gezegd, mate
riaal voor het „begin van den bouw" aan
wezig.
Ten aanzien van het houtvraagstuk sprak
de minister de circuleerende geruchten ten
aanzien van het betalingsverkeer hierom
trent tegen. Met Zweden en Finland zijn ten
gevolge van de jongste besprekingen hout
contingenten verkregen. Er bestaat slechts
een moeilijkheid om het hout naar Neder
land te krijgen, en dat is: het transportpro
bleem!
Hierna kwam minister Fischboeck naar
aanleiding van een gestelde vraag op een
uiterst netelig vraagstuk te spreken: het
benzine vraagstuk.
In principe, zoo zette de minister uiteen,
bestaat een basis van rechtsgelijkheid tus-
schen de Nederlandsche staatshuishoudkun
de en de verhoudingen in Duitschland. Dat
daarbij terdege met Nederlands speciale be
langen rekening wordt gehouden, moge
blijken uit het feit dat voor bouwdoeleinden
in Duitschland geen benzine beschikbaar
wordt gesteld. Wat het aantal in Nederland
beschikbare vrachtauto's aangaat, de ver
zorging met de noodige benzine is gewaar
borgd.
Gedurende de afgeloopen maand
heeft een aanzienlijke import van
benzine uit Duitschland plaats ge
had. Ook in de naaste toekomst mag
rhen den benzine-invoer uit Duitsch
land verwachten. De autoriteiten
streven naar een handhaving van
het op peil houden van de thans be
schikbare voorraden ln ons land.
Een hoogtepunt van de bijeenkomst vorm
de de gedachtenwisseling over het vraagstuk
in zake de oorlogsschadevergoedingen. De1
minister deelde mede dat het ontwerp ge
reed is, en dat de publicatie binnen enkele
weken kan worden tegemoetgezien. Op het
oogenblik wacht men nog slechts op de to
tale cijfers alsmede van de wijze van uit
voering der betaling.
Deze verordening gaat principieel uit van
een volledige schadevergoeding door den
staat. Echter wordt ten aanzien van groote
particuliere vermogens een voorbehoud ge
maakt dat een reductie in de te betalen
schade kan worden toegepast.
De te betalen uitkeeringen moeten echter
geheel en al in dienst van den wederop
bouw worden gesteld! Zoo lang nog niet
met den nieuwbouw wordt begonnen, zal
geen uitkecring plaats hebben maar het be
drag ter beschikking blijven staan, zulks
met rentevergoeding. Met den bouw zal
echter t.z.t. moeten begonnen worden, welk
principe men ook in de brandverzekering
toepast.
Vervolgens werd een vraag gesteld van
den volgenden aard:
Het koersverloop ter beurze toont gedu
rende de laatste dagen aan, dat men zich
in Nederland veel zoigen maakt over de
snelle vermeerdering van de zich in om
loop bevindende bankbiljetten hetgeen door
sommige kringen als een begin van inflatie
zou worden beschouwd, speciaal omdat die
vermeerdering vooral de laatste week een
gevolg was van het plaatsen van schatkist
papier bij de banken.
Minister Fischboeck gaf hierop een zeer
uitvoeringe uiteenzetting. Er is geen sprake
van een neiging tot inflatie in Nederland
aanwezig. Inflatie immers is een spiraalbe
weging lusschen loonen en prijzen. Ongemo
tiveerde prijsstijgingen aldus Dr. Fischboeck,
zijn binnen hot kader der bestaande veror
deningen niet geoorloofd. Hiertegen zal dan
ook scherp worden gewaakt. De prijzen in
Nederland zullen in geen geval boven het
Duitsche prijsniveau stijgen.
Ongetwijfeld bestaat er dit oogen
blik aan den eenen kant een teveel aan be
talingsmiddelen en daarnaast een gebrek
aan consumptiegoederen. De autoriteiten
zullen er in Nederland naar streven dat de
opgepotte koopkracht niet tot stoornissen in
het Nederlandsche economische leven zal
leiden. Een vermeerdering van de in om
loop zijnde bankbiljetten behoeft geen zor
gen te baren zoolang het de koopkracht
verhinderd wordt prijsstijgingen in het le
ven te roepen.
Van devaluatie of andere maatregelen ten
opzichte van de Nederlandsche valuta, is
geen sprake! De Duitsche Rijksbank zal
haar volle medewerking verleenen bij de
handhaving van de positie van de Neder
landsche valuta, aldus riep de minister uit.'
Ten slotte werd nog de vraag gesteld in
hoeverre de belangrijke stijging van de
grondprijzen in Nederland de aandacht der
autoriteiten hebben. Van Nederlandsche zij
de aldus de minister, is nog geen drang
uitgeoefend tot ingrijpen. Hij persoonlijk is
van meening, dat al te hooge prijzen onge-
wenscht zijn. Een „flucht in die sachwerte"
is ongemotiveerd. In Duitschland bijvoor
beeld zijn geen kapitalistische grondaankoo-
pen en speculaties mogelijk.
Men moet in hooge mate rekening houden
bij een beoordeeling van den tegenwoordi-
gen koersstand op de Amsterdamsche effec
tenbeurs, dat komende belastingen een aan
zienlijk deel van de behaalde winsten zul
len omvatten.
Over het invoeren van nieuwe belastin
gen in Nederland, kon minister Fischboeck
nog niets medcdeelen. Wel wees hij op de
dringende noodzakelijkheid dat de staatsin
komsten aanzienlijk moeten worden ver
hoogd. Nieuwe bronnen zullen derhalve ver
moedelijk moeten worden aangeboord.
Naar '1 uit Vichy gemeld wordt, heeft het
Fransche ministerie van koloniën bevestigd,
dat Lambarenes in Fransch Gabon door de
troepen van de Gaulle is ihgenomen. In een
Communiqué wordt hierover o.a. medege
deeld: „Dat het kleine marktplaatsje door
vliegtuigen gebombardeerd is en van drie
kanten door de troepen van dé opstandelin
gen de Gaulle en Larminat is ingesloten,
waarop het door de bevolking moet worden
ontruimd. Bijzonderheden ontbreken nog.
De positie van Gabon wordt echter hierdoor
op geen enkele wijze getroffen, daar de voor
naamste centra Libreville en Port Gentil aan
de Atlantische kust zich vast in Fransche
hand bevinden en volkomen loyaal blijven,
hetgeen blijkt uit de door den gouverneur
der kolonie gegeven verzekeringen."
De in het buitenland verspreide geruchten
over een DuitschFransch vredesverdrag,
dat 11 November zou worden ondertee
kend, te Berlijn „buitengewoon na-
ief" genoemd. Men wijst er op, dat het on
denkbaar is, dat Duitschland een afzon
derlijken vrede met Frankrijk zou sluiten.
Voor het oogenblik worden tusschen.
Frankrijk en Italië geen onderhandelingen
gevoerd.
De Iersche premier, de Valera, heeft
versch onder de indruk van Churchill's re
de een ernstige waarschuwing uitgesproken.
Hij legt niet slechts den nadruk op de Ier
sche neutraliteit, maar lhat ook geen twij
fel bestaan over het feit, dat elke Britsche
poging om de moeizaam verworven rechten
van het Iersche volk weer te beknibbelen
ën zich met geweld, door list of een pacht-
verdrag in het bezit van Iersche havens te
stellen, met wapengeweld verhinderd' zal
worden.
Er is van officieele zijde te Washington
niets bekend gemaakt over de gehouden ver
gadering van de subcommissie van den na-
tionalen verdedigingsraad welke besluit
over de kwesties van preferente uitvoering
van bewapeningsorclers, en evenmin over de
in aansluiting daarop gehouden beraad-
In zijn weermachtsbericht no. 154 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier het volgen
de bekend: -A
Aan het front van Epirus in Griekenlanu
worden de krijgsverrichtingen voortgezet.
Ondanks de slechte weersgesteldheid deed
onze luchtmacht aanvallen op wegen nabij
het Prespa-meer en op de versterkingen van
Korfoe, waarbij de gestelde doelen verschei
dene malen getroffen werden.^ Al onze
vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een formatie
van zes vijandelijke machines viel Valona
(haven in Albanië) aan. Dank zij het on
verwijlde optreden van den luchtafweer,
werd de formatie vernietigd. Van vier vlieg
tuigen kon paet stelligheid worden waarge
nomen, dat zij neerstortten. Twee andere
toestellen werden waarschijnlijk neergehaald
Een deel der bemanningen sprong met val
schermen uit de toestellen. De Engelsche
piloten werden gevangen genömen.
In Noord-Afrika hebben onze luchtforma-
ties het vliegveld en de vijandelijke instal
laties van de Oase Siwa aangevallen. De
toestellen lieten bommen vallen en schoten
met machinegeweren, waarbij den vijand
enorme verliezen en groote materieel? scha
de werden toegebracht. Twee vliegtuigen
van het type Lysander werden op den be-
ganen grond in brand geschoten.
Des nachts tusschen 3 uur en 4 uur 30 m.
hebben vijandelijke vliegtuigen die hevig
door het afweergeschut beschoten werden,
drie bommen uitgeworpen op het spoorweg
station van Brindisi en twee brandbommen
in de omgeving van dit station, waarbij
eenige schade werd berokkend aan rail, aan
een waterleiding en aan een wagon. Een
begin van brand ontstond in een particu
liere woning, maar werd terstond gebluscht.
Er vielen geen slachtoffers.
Het opperbevel van de Duitsche weermacht
maakt bekend:
Bovenwater-strijdkrachten der marine heb
ben in den Atlantischen Oceaan op de noor
delijke Atlantische route een Britsch kon
vooi volkomen vernietigd en daarbij 86.000
b.r.t. vijandelijke koopvaardij-scheepsruimte
tot zipken gebracht.
Het luchtwapen deed op 7 November en in
den nacht van 7 op 8 November talrijke aan
valllen op voor de oorlogvoering belangrij
ke doelen in Londen, Zuid- en Midden-pn
land en in de Engelsche wateren. Bij
vallen op de Tilbury-docks te Londen
stonden ontploffingen en verscheidene
en kleine branden, die een grooten omva
aannamen. In de vliegtuigmotorenfabriek11®
en fabriekscomplexen van Coventry nei1
stonden na het werpen van bommen ontni
fingen en een groote brand.
Het vliegveld Scampton werd tijdeni a
Britsche voorbereidingen voor nachtelü?9
vluchten van zeer geringe hoogte in i
duikvlucht met bommen en machineeeJk11
U-.V.l
ir aangevallen, verscheidene vliegtuig
rden beschadigd en twee hangars geraak
vuur
wer
ten in brand. In Brixton geluktë'het onsb!**
I 'aatsen door voltreffers te verwoesten i
Dover konden treffers nabij de haven wr>
den waargenomen. °r"
Vijandelijke zeestrijdkrachten die ond
bescherming van den nacht de kust v»
Vlaanderen trachtten te naderen, werde
door het vuur van de vlootartillerie en v»
het leger alsmede door een zware iUcuta
doelbatterij verdreven. Een formatie duik
bommenwerpers deed voor de monding v»
de Theems een aanval op een groot konvoïv
Daarbij werd een kruiser van 10.000 ton e
troffen en zwaar beschadigd. Een koopvaa
dijschip van gelijke grootte kreeg een vo!"
treffer op het voorschip en bleef met slag?!
liggen. Een vrachtschip van 5.Ó00 b.r.t. wLJj
door een voltreffer gedwongen te siopnen
en geraakte in brand. a
Een ander koopvaardijschip van 5.000 brt
zonk onder sterke verschijnselen van een
ploffing. "ont
In het zeegebied voor het graafschan
Norfolk gelukte het een vijandelijk koon
vaardijschip tot zinken te brengen en een
ander vaartuig in brand te schieten. Mee»
Zuidwaarts werd een koopvaardijschip van
6000 b.r.t. door twee bommen zoo zwaar bo
schadigd, dat het in groote rookwolken
gehuld bleef liggen. In de luchtgevechten
welke hierbij ontstonden werden verschel'
dene vijandelijke vliegtuigen neergescho
ten.
In den nacht van 7 op 8 November v]0.
gen Britsche vliegtuigen West-Duitschland
binnen en wierpen brisant- en brandbom
men. In eenige steden van het Rijnland
ontstond schade aan huizen. Er vallen
eenige dooden te betreuren en er werden
eenige mensclien gewond.
De gezamenlijke verliezen van den vijand
bedroegen gisteren elf vliegtuigen en 'een
versperringsballon. Drie eigen toestellen
worden vermist.
Majoor Wiceck behaalde op 6 en 7 No-
vember door het neerschieten van zes vij
andelijke vliegtuigen zijn 48e tot 53e lucht
overwinning.
Onlangs is gemeld dat de tweede luite
nant- ter zee Barth, commandant van een
vliegtuig, een schip van 6000 b.r.t. tot zin
ken heeft gebracht aan de Oostkust van
Schotland. Hiermede heeft hij in totaal
30.000 b.r.t. vijandelijke scheepsruimte ver
nietigd.
slagingen met president Roosevelt. Tegen
over journalisten wees de voorziter van den
verdedigingsraad er echter op, dat het ini
tiatief van Roosevel't betrefepde een aan
vullende levering _van 12.000 vliegtuigen
aan Engpland hierbij besproken is,
BOTERDISTRIBUTIE IN DÈNEMARKEN.
Met ingang van gisteren is - het verbruik
van boter in Denemarken aan rantsoenee-
ring onderworpen. Volgens een officieele
mededeelig bedraagt de distributie 350 gram
boter per week en per persoon.
Nogmaals de wethoudersverkie
zingen te Castricum.
Men zal zich herinneren dht de burge
meester van Castricum de heer baron Sloet
(N.S.B.) vernietiging heeft gevraagd van
het raadsbesluit waarbij de heer Spaanse
(R.K.S.P.) tot wethouder is benoemd.
De burgemeester had reeds eerder een
klacht tegen den heer Spaanse ingediend
wegens laster en achtte dezen heer onge
schikt een wethouderszetel te bezetten.
Naar wij thans vernemen is het beroep
van den burgemeester afgewezen zoodat de
heer Spaanse zijn werkzaamheden zal gaan
waarnemen.
Marsch van de N.S.B. door Am
sterdam.
Vandaag zullen 6000 nian van de W.A. der
N.S.B. een groote marsch door Amsterdam
houden.
Des morgens zal Ir. Mussert in een bijeen
komst te 's-Gravenhage mededeeling doen
omtrent een fusie met een andere groep.
's Middags om half vier zal op don Dam
in de hoofdsttd een W.A.-défilé plaats heb
ben voor den leider der N.S.B. Ongeveer 5000
weermannen zullen hieraan deelnemen, in 40
vendels en 3 auto weerafdoelingen, terwijl 2
muziekcorpsen in den stoet zullen mede-
marcheeren.
Het geheel staat onder commando van den
algemeen commandant der W.A., Mr J A
Zondervan.
Notarisbediende om het leven ge
komen.
De 51-jarige G. Hendriks, van beroep nacht
waker en oproeper van het notariskantoor te
Beek (L.), is gistermiddag omstreeks vier
uur op den Rijksweg-Noord alhier op noodlot
tige wijze om het leven gekomen.
H. kwam met een paard aan de hand uit
de richting Susteren, even voorbij de spoor
wegtunnel. Door het passeeren van een trein
en een aantal auto's werd het paard schich
tig en sloeg op hol. Hendriks raakte met een
vinger m het leidsel van het paard vast en
IZt"? ïï"d,t,oor het ho»ende paard mee-
nff] kwam daarbij zoo ongelukkig
rfnnrieen m in aanraking, dat hij op slag
uoou was.
Vrachtwagens mogen niet lan
ger dan S dagen bulten bet
normale bedrijf.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van waterstaat van
5 Augustus 1940 werd verboden Om vracht
wagens met een grooter laadvermogen dan
1 ton, welke aan natuurlijke- en rechti-
personen van Nederlandsche nationaliteit
toebehooren, zonder vergunning van den
bevoegden rijksverkeerslnspecteur langer
dan 5 dagen buiten de tot het normale be
drijf behoorende standplaats te doen ver
blijven.
In den laatsten tijd werd herhaaldelijk
geconstateerd, dat in strijd met deze ver
ordening gehandeld wordt en zelfs ge
tracht wordt bemiddeling te verleenen bij
het verhuren of verkoopen van vrachtwa
gens naar België of Frankrijk zonder bo
vengenoemde vergunning.
De bepalingen van bovengenoemde ver
ordening worden bij dezen nogmaals uit
drukkelijk 'n ieder in herinnering gebracht
I'ersonen, die bij dergelijke verboden trans
acties hun bemiddeling verleenen, wordm,
evenals de houders der vrachtwagens, die
aan dergelijke aanbiedingen gevolg geven,
onverbiddelijk vervolgd, terwijl de betrok
ken vrachtwagens in beslag worden geno
men. Met betrekking tot overtreding van
de voorschriften, bij of krachtens boven
genoemd besluit gegeven, is het bepaalde
in de artikelen 3, 4, 5 en 6 van de wet ge
bruik vervoermiddelen 1939 van overeen
komstige toepassing.
Aan de burgemeesters is medegedeeld, dat
in de vorige maand een aantal dienstplichti
gen die zich nog b ijde regelingsbureaux van
de Nederlandsche weermacht in werkelijken
dienst bevonden, wegens reorganisatie met
groot verlof gezonden zijn.
Ook is medegedeeld, dat in den loop van
deze maand en mogelijk ook later, met het
verleenen van groot verlof aan zoodanig®
personen zal worden doorgegaan. Het i®
wenschelijk, dat na het vertrek met groov
verlof van deze dienstplichtigen de kostwin
nersvergoeding nog eenigen tijd doorbetaal»
Wordt, waarbij de volgende regelen in acn
te nemen zijn.
Ten aanzien van allen, die na 15 Dct®h®i"
1940 met groot verlof zijn gezonden, wordt u
kostwinnersvergoeding doorbetaald tot
met de week, volgende op dig; waarin n
groot verlof wordt verleend, nog geen '0<Te
gevendearbeid hebben gevonden, wordt
kostwinnersvergoeding doorbetaald
rende de twee weken, volgende op eerstn
iiopiiip wppk
In de gevallen, waarin de militaire
sten invloed hebben gehad op het b®«r
van de kostwinnersvergoeding, wordt a
met ingang van den dag, waaroy het gr
verlof ingaat, nader vastgesteld, in dien
dat de militaire inkomsten niet worden
degerekend. In gelijken zin wordt gehanm -
indien als gevolg van de militaire m
sten geen kostwinnersvergoeding kon
den toegekend.