Vooral!
prebihhf urteti
^udAnieuuM
Voor welken trein
Se toeefe wt beiden, en.
Hoe
Zaterdag 9 November 1940
is Uw weekkaart geldig
Kostelooze uitzending
van kinderen
Meer dan 4000 reizigers
per trein
Wel geslagen, niet verslagen
De koe nam de beenen
Dr. Schieffer's Stofwisselingzout.
Welke treinen
stoppen in Breezand?
In de vermaningssteeg
hoort het eigenlijk
Tweede Blad
Zoo is het
Er zijn heel veel reizigers, die gebruik ma
ken van de goedkoope weekkaarten, die de
spoorwegen voor de geëvacueerden beschik
baar stellen. Deze week werden in Schagsr.
meer dan 800 weekkaarten genomen, in
Paulowna meer dan 700, in Oudesluis een
200-tal en voor de halten Koegras en Bree
zand werden nog 350 weekkaarten afgegeven
aan het station Anna Paulowna.
Deze week werden dus ruim 2000 week
kaarten afgegeven tusschen de stations
Den HelderSchagen.
De weekkaart was aanvankelijk een werk-
manskaart en mocht alleen voor deze groep
van de bevolking gebruikt worden. Een soe
pelheid van de directie heeft de weekkaart
ook voor de geëvacueerden beschikbaar ge
steld, tengevolge waarvan de hoogste amb
tenaar tot den puinklopper toe, van de goed
koope kaart gebruik maakt.
Men weet het, niet op alle treinen zijn
deze weekkaarten geldig en het feit, dat
velen nog met „verboden treinen" trach
ten te reizen en dan tegen de lamp vlie
gen, is voor ons aanleiding nog eens even
bekend te maken, op welke treinen mën
met een gerust hart op zijn weekkaart
kan reizen.
Iedere trein, die 's morgens voor negen
uur op het station van bestemming aan
komt, kan gebruikt worden. Het spreekt na
tuurlijk vanzelf, dat bedoeld wordt de offi-
cieele aankomst van een trein.
Een trein die na 9 uur Den Helder binnen
loopt, doch daar voor negenen had moeten
zijn, is gfldig.
De terugreis met een weekkaart kan men
maken met den trein, die om half vier of
later van Den Helder vertrekt. Gaat men
vroeger dan moet men bijbetalen. Wie 's mor
gens voor twaalf uur van Den Helder ver
trekt moet den vollen prijs van een enkele
reis betalen, wie na 12 uur terugkeert naar
zijn evacuatie-oord behoeft slechts den halven
prijs van een enkele reis te betalen. Dit geldt
niet op Zaterdag, waarop de weekkaart gel
dig is na 12 uur.
Men wage het er dus niet op, doch
zorge er voor in het bezit van een geldig
plaatsbewijs te zijn, voordat men Den
i Helder verlaat. 'Doet men dat niet, dan
heeft men bij controle in den trein nog
een kwartje extra te betalen en bij con-
tróle aan den uitgang komt men er toch
ook niet door.
(Van 6 tot 14 jaar).
Van voor den oorlog getroffen in
woners van Den Helder.
De afd. Den Helder van het Centraal
Genootschap voor Kinderherstellings- en
Vacantiekolonies heeft een aanvrage ge
kregen tot plaatsing van een beperkt
aantal van bovengenoemde kinderen,
welke Donderdag, 28 November a.s„ naar
Russenduin te Bergen aan Zee kunnen
worden uitgezonden, voor rekening van
de Stichting „Bio Vacantieoord".
Hierbij neme men in acht:
a. Zeer spoedige opgave bij den secretaris
van de afd. Den Helder van het Centraal Ge
nootschap (Polderweg 60, Den Helder).
b. De wenschelijke medewerking van den
huisarts (of ingeval van tijdelijke huisvesting
elders van den arts ter plaatse). De ouders
hebben zich van deze medewerking te ver
gewissen, om na eenigen tijd dezen arts te
verzoeken de vereischte rijkskaart, voor het
Uit te zenden kind, als medicus te willen in
vullen.
c. In de eerste plaats komen in aan
merking kinderen, die niet kort geleden
naar Russenduin uitgezonden zjjn, tenz(j
de behandelende arts op uitzending aan
dringt.
d. Vervolgens hebben de voorkeur kinderen
met organische afwijkingen, terwijl de meest
behoeftigen onder de ouders de keus mede be
ïnvloeden.
Wie voor uitzending een of meer kinderen
aanmeldt, drage zorg zich stipt te houden
aan de aanwijzingen, hem door voornoemden
secretaris verstrekt en alle juiste gegevens te
verschaffen omtrent naam, geboortedatum
van het kind, en naam, adres (en eventueel
tijdelijk adres) van de ouders, met vermelding
van beroep en, ingeval waarneming van Gods
dienstplichten verlangd wordt, van godsdien
stige gezindte.
Te late aanmelding zal tot teleurstelling
leiden.
ERGERLIJKE BALDADIGHEID.
Gisteren vervoegde zich een stadgenoot op
het Hoofdbureau van politie, die kwam ver
zoeken of men zijn woning niet extra onder
toezicht wilde houden, zulks in verband met
het feit, dat jongelui het op die woning voor
zien hadden en van de gelegenheid gebruik
maakten om deze te beschadigden. Aan dit
verzoek werd voldaan.
Dageiyks tusschen half vier en
half acht.
De lijn tusschen Den Helder en Alkmaar,
eens een noodlijdend lijntje, dat het altijd nog
maar doen moet met enkel spoor, behoort op
het oogenblik tot een van de meest ren-
deerende lijnen van de Nederlandsche spoor
wegen. De trein van half zes puilt naar alle
kanten uit. De locomotief heeft het er dik
wijls benauwd onder en staat te steunen en
te hijgen als een tachtigjarige. Er wordt dan
ook heel wat van die oude beestjes gevraagd.
Het personeel van de Ned. Spoorwegen is
welwillend en het komt niet voor, dat ooit
één reiziger achter moet blijven. De spoor
wagen blijkt elastische kwaliteiten te bezit
ten en een volle trein is nooit zóó vol of er
kunnen nog wel eenige passagiers bij. Het
wordt tijd, dat de Spoorwegen eens gaan
denken ovér het lijntje met de handgreep,
zoodat men niet op den schoot van zijn buur
dame terecht komt, als er een halteplaats
bereikt is. Menigeen zal daar geen bezwaar
tegen hebben, tegen dien schoot n.1. als hij
maar als „heer alleen" reist, maar dat is
niet het geval nu heele families op en neer
gaan.
Hoeveel menschen trekken er nu wel
met „de spoor" uit Nieuwediep weg?
Fantasten beweren, dat het er wel 30.000
zijn. Dat zijn dezelfde fantasten, die be
weren, dat er 's avonds geen kop in Den
Helder blijft. Zoo erg is het echter nog
lang niet. Niet met die 10.000 en niet
met die leege stad.
De trek begint.
Om half vier 's middags begint de trek
naar buiten. Dan worden er zoo ongeveer 600
Nieuwediepers naar hun evacuatie-oorden
vervoerd. Om half zes, men weet het, komt
de groote stroom van menschen, die nog
graag voor donker thuis willen zijn. Er staat
dan een lange sleep wagens, waarin pl.m.
1100 zitplaatsen zijn. Maar dat aantal blijkt
bjj lange na niet voldoende en men kan ge
rust aannemen, dat er met dien trein 1300
1400 menschen vervoerd worden. In Anna
Paulowna wordt een groot deel van deze pas
sagiers gespuid, zoodat de staanplaatsen, na
Anna Paulowna, veranderen in een warme
zitplaats. Dan komt de Kooytrein aan de
beurt en weer wordt er een run gemaakt op
de spoorwegwagens. Niettegenstaande de 700
menschen, die bij de Kooy-halte instappen,
komen er in Den Helder ook nog een vier
honderd reizigers in dezen trein.
Vervolgens vertrekt de werftrein om tegen
zeven uur en weer worden een 900 stadgenoo-
ten naar buiten vervoerd. Tenslotte is er de
trein van half acht, de laatst verbinding met
het Zuiden. Ook daarmee verlaten nog een
900 menschen Den Helder.
Men kan dus zeggen, dat er tusschen
half vier en half acht tusschen de 4000
en 4500 menschen met den trein naar bui
ten gaan.
's Morgens keeren de drommen weer terug.
Dat begint al vroeg en duurt tot den trein,
die om half elf in Den Helder komt.
Het zou ongetwijfeld interessant zijn om
ook de cijfers van de autobussen te weten.
We kunnen aannemen, dat er met de bussen
nog een 500 600 naar buiten gaan, terwijl
velen den tocht op de fiets maken.
Een van onze middenstanders, Herm. de
Haan, heeft drie weken geleden op wel zeer
onaangename wijze de explosieve kracht van
een bom ervaren. Een groot deel van zijn fraaie
winkelpand in de Spoorstraat ging in puin en
de heer de Haan was daardoor genoodzaakt
zijn zaken voorloopig stop te zetten.
Als zoovele andere middenstanders échter
gaf ook de heer de Haan den moed niet op en
in het begin van de volgende week hoopt hij,
eveneens in de Spoorstraat, n.1. in het pand
van den heer Schulmayer, zijn heerenmode
zaak voort te zetten. Onze Heldersche midden
stand heeft gelukkig nog levensdurf. Men
wordt wel geslagen, maar is nog niet ver
slagen.
Waarschijnlijk holt ze nog...
Een koe, die gisteren aan de hand van haar
geleider, ter hoogte van het distributiekantoor
stapte, vertikte het plotseling om tot punten
gedistribueerd te .worden en nam dies de bee
nen. Hét koebeest rende de Spoorstraat door,
waar de dames op haar beurt de beenen na
men en de heeren alsware toreadors trachten
de vluchtelinge tot staan te brengen. Er ach
ter rende de witgekielde slager, dreigementen
slingerend naar het hoofd van de koe. Die
holde intusschen briesend voort, via Spoor
straat, P. H. Laan, torpedeerde aan het einde
daarvan het P.E.N.-huisje, rende toen de vee
lading op, langs de spoorbaan, tot aan den
overweg, sloeg het Tuindorp in en holde naar
de grazige weiden in 't buitenveld. De slager
intusschen den moed opgegeven, andere ach
tervolgers hadden de taak van de achtervol
ging op zich genomen, maar zagen geen kans
het hollende dier tot staan te brengen, zoodat
het ergens achter het Tuindorp verdwenen en
tot het uur van aangifte van dit bericht, nog
niet boven water was.
Wie is haar tegengekomen?
Burgerlijke Stand Den Helder
van 8 November 1940.
BEVALLEN: D. Bruin—Koningstem, d.;
R. JanssenDros, z.
voorkome men: verstopping, slechte ont
lasting, overmatig vet, die de oorzaak
zijn van aambeien, rheumatiek, vale onreine
huid, hoofdpijnen, enz door grondige
zuivering van bloed en ingewanden met
Een weldaad voor het organisme!
Flacon f 1.1$. Dubbele tlacon f 1.7S bij apotnekere
en vakdrogisterv
Er zijn vele stadgenooten, die niet weten,
welke treinen er in Breezand stoppen. Dat is
geen wonder, want officieel stopt er geen
enkele trein in Breezand, men vindt het dus
niet in het spoorboekje en ook niet in onze
winterdienstregeling vermeldt. Toch zijft er
vier treinen, die de halte Breezand aandoen,
's Morgens twee en 's avonds twee.
Wie bjj deze stopplaats geïnteresseerd
is, knippe dit bericht dus uit of schrijve
de tijden desnoods in onze winterdienst
regeling bij.
De eerste trein, die naar Den Helder
rijdt, de z.g. materieeltrein stopt 's mor
gens om pl.m. 6.50 bij de halte Breezand, om
ongeveer 7 uur bij de halte Koegras. De z.g.
Kooitrein stopt 's morgens om pl.m. 7.55 uur
in Breezand. Andere treinen rijden de halte
voorbij. Wie dus van Breezand naar Den
Helder wil, moet van een van deze twee
vroege treinen gebruik maken.
's Avonds zijn er eveneens twee treinen, die
van Den Helder komen, die in Breezand stop
pen. Het zijn de Kooitrein, die om 18.15 u.
(6.15 u.) van hier vertrekt en de werftrein,
die om 18.56 u. (6.56 u.) van het station weg
rijdt. Ook in den werftrein zijn nu plaatsen
voor niet werfmenschen, omdat de chef daar
eenige wagens voor ingeschakeld heeft. Men
behoeft dus niet bang te zijn teruggewezen te
worden. De werftrein stopt ook bij de halte
Koegras. De Kooitrein niet.
Het nieuwste spel.
Verademing, dat is het, wat degene voelt,
die nacht aan nacht in Den Helder geslapen
heeft, die, zij het noodgedwongen, tot de „Piet-
Heinen" behoorde, en die voor het eerst „eva-
cueeren" kan. Geëvacueerden naar Wieringen-
Hippolytushoef.
Kleine plaats, maar niettegenstaande dit:
gezellig. Veel oud, veël herinnering, typische
Wieringer hofsteden tusschen vele jaren oude
huisjes een nieuwe villa hier, een modern huis
daar, wat rommelig dooreen gebouwd, maar
niettemin echt gezellig, ongedwongen natuur
lijk gezellig.
Waar de Spoorstraat in Den Helder sinds
weken uitgestorven ligt, daar is de drukte in
Hippo, in de „Vermaningsteeg" nog toege
nomen.
De vermaningsteeg, of zoo men wil -straat,
want ieder woont nu eenmaal graag in een
stróAt, is het „scharrellaantje" bij uitnemend
heid in Hippolytushoef. Zijn bizondere naam
dankt het aan den typischen naam, dien het
volk in vroeger tijden de Doopsgezinsde ge
meente gaf, n.m., de „Vermaning". Hier staat
dan ook het kerkgebouwtje van deze gemeente.
Maar niet over de schoonheden van de Wie
ringer natuur, noch over folklore of oudheid
kundige bizonderheden op Wieringen willen
we het hebben. Maar over iets anders, dat in
dezen tijd de aandacht van iedereen vraagt,
waar ieder bij betrokken is, of men wil of niet
en wel de „Verduistering". Want hoewel op
het uur, waarop Den Helders straten uitge
storven en verlaten liggen, Hippo nog druk
vertier kent, toch is er één ding, dat met een
wel zeer zwarten schaduw het avondleven om
hult: de verduistering.
En dezelfde verduistering is de oorzaak ge
worden van gebruiken, die den vreemdeling,
die hier voor het eerst 's-avonds komt rond-
loopen, verwonderen en daarna amuseeren, ja,
die een bizonder soort amusement geworden
zijn!
De avond is duisterder dan eenige voor
gaande avond: het is nieuwe maan. De lucht
is niet meer dan een lichtere nuance van het
duister tusschen inzwarte huizenblokken. Elke
stap is onzeker. Echter: voor ons uit dansen
lichtjes, flikkeren op, flappen uit. Plotseling
staan we verblind en staren in een hellichte
zaklantaarnbundel. Daarna is het duister nog
intenser.
Vóór ons uit klinkt gelach. Achter ons klikt
een zaklantaarn aan, en werpt onze breede
schaduw op die voor ons loopen.
Het blijkt telkenmale weer, dat er
nog maar steeds lieden gevonden toot-»
den, die niet precies op de hoogte zijn
van de etiquetten, gangbaar bij het
reizen in trein of bus. Gezien het feit
dat dit etiquette-euvel steeds méér door
vreet, en ook de jongeren dreigt aan te
tasten, meenen wij de gemeenschap een
dienst te bewijzen door hieronder en
kele richtlijnen te geven, welke wij ne
derig ter overdenking en navolging
aanbevelen.
VOOR DEN TREIN:
1. Houd steeds voor oogen, dat ge
Uw kaartje met Uw eigen dure geld
betaald hebt en dat men dus niet
alleen het récht, doch ook de plicht
heeft over dien trein naar eigen be
lieven te beschikken.
2. Zorg dat ge steeds een sigaar in
het hoofd hebt bij het beklimmen der
coupé „niet rooken". Ge kunt er dan
staat op maken dat de inzittenden U
met open armen ontvangen.
3. Zet U zoo breed mogelijk uit op
de bank en neem in ieder geval de
houding aan van iemand die betaald
heeft. Dus recht heeft op de heele
coupé.
4. Gebruik de gordijntjes der coupé
als zeemlap, net zooals U thuis doet
bij Uw vrouw. Hoe eerder ze vuil
zijn des te beter.
5. Waar ge ook heentijgt, kanker
op de Spoorwegen. Zeg dat het de
duurste, onveiligste en traagste instel
ling is, die ooit in 't vaderland ge
vonden werd.
6. Als ge alleen in een coupé zit, en
Uw naaste loopt zich het vuur uit de
sloffen om óók een plekske te ver
overen, ga dan met Uw buik vlak
voor dat raampje staan en roep een
iegelijk toe: „vól!!!"
7. Behandel den conducteur als een
minderwaardig wezen. Tenslotte is
hij maar een loondienaar. Beleedig
hem, gooit hem alles naar het hoofd
en zeg hem dat U maling aan hem
hebt.
8. Gebruik de coupé zoo vee! moge
lijk als vuilnisbak. Gooi de peuken en
peukjes niet uit het raam, maar ver
trap ze op den grond (nét als thuis).
Haal Uw zakken leeg en gooi de
rommel onder de banken. Dat stellen
de N.S. op hoogen prijs. Bij gebrek
aan spuwbalies is daarvoor de coupé
zeer geschikt. Dit is tevens stimu
leer end voor de gezondheid van Uw
medepassagiers.
9. Als anderen uit moeten stappen
dient ge bij voorkeur Uw beenen zoo
ver mogelijk uit te strekken. Laat hen
desnoods struikelen en zeg dan: uit
kijken goochem!"
10. Ondanks de tallooze moeilijk
heden van den trein in deze Hagen
dient ge, indien hij een halve minuut
over tijd is, te zeggen „Dat wist ik
vooruit, dat kreng is nooit op tijd!"
VOOR DE BUS:
1. Ga van het grond-principe uit,
dat bussen er uitsluitend en alleen
zijn ter rijkmaking van de onderne
mers en dat die ondernemers bloed
zuigers zijn die-U in geldelijk opzicht
willen villen.
2. Vergeet nimmer tegen den chauf
feur te zeggen dat hij „in een ouwe
rot-bak" rijdt. Dat vindt de chauf
feur interessant en hij zal U er dank
baar voor zijn.
3. Neem. ondanks de drukte, altijd
Uw grootste koffer mee en zet die
op de plaats naast U. Tenslotte zijn
de prijzen der buskaartjes zóó hoog,
dat U minstens op twee plaatsen
aanspraak mag doen gelden.
4. Als er naast U een andere pas
sagier komt te zitten, pers hem dan
zooveel mogelijk van zijn plaats af.
Dat is een aardige sport, waaraan
speciaal Uw buurman veel plezier
ervaart.
5. Indien ge zit, zeg dan tot U-zelf:
„ziezoo, ik zit, een kraan van een
kerel, die me er af krijgt"Komt dan
een oud wijfke binnen, laat haar ge
rust staan. Oude menschen zijn toch
maar overcompleet. Laat die maar
naar 't buitenveld loopen!
6. Als U een dame van'middelbaren
leeftijd een half uur hebt laten staan
zonder Uw zetel aangeboden te heb
ben en er komt een bus-nimf van
18 lente's binnen, die er aardig uit-
uitziet, spring dan demonstratief op
en zeg: Dame, mag ik U mijn plaats
aanbieden???" Zeg het honingzoet en
met Uw zachtstgevooisde stem. U
moet zien hoe aardig dat is voor die
andere dame, die U beenkrampen van
het staan berokkende.
7. Betaal derf chauffeur, vooral als
het druk is. het kaartje van 35 cent
steeds met een briefje van vijf-en-
twintig. Verheug U als er 30 andere
passagiers op U wachten.
8. Voor in de bus hangt een bordje
„niet rooken". Vergeet niet dat de
directie der onderneming dit er voor
de grap neergehangen heeft. Er
moest nu eenmaal wat hangen en er
wordt heusch niet van U verwacht,
dat ge er U aan stoort.
9. Bewaar al Uw gal van heel den
dag voor den chauffeur als hij U
zegt: „meneer, de bus is vol. U moet
op de volgende wachten, die direct
komt"Zeg hem dat hij een ellende
ling is, een schurk en een oplichter.
Werkelijk, hij verwacht niet anders.
10. Bedenk dat ge, door een bus
kaartje te koopen, automatisch rech
ten op de bus kan laten gelden. Geef
er op af, doe of de bus Uw eigen
dom is en zeg tenslotte, dat iedere
bus het beroerdste vervoermiddel is,
dat ooit ter wereld werd gebruikt.
Tabak is duur. sigaren schaarsch
is er nog iets te rooken.
Alleen nog voor de hamsteraars
't Is voor de vrouw een reuzen tijd.
Gordijnen blijven wit als krijt
Wat kon het somtijds spoken,
Wanneer je pijp was in den brand,
De rook in slierten langs den wand,
Dan was het last in Leiden?
Dat alles zal nu niet meer gaan,
Je moet met zuurtjes nu volstaan.
Toch zou 't de vrouw verblijden.
Wanneer het morgen „Vrede" was.
Al lag haar vloerkleed vol met asch,
Ze zou dan niet meer klagen.
Je beenen mochten op den stoel,
De vrouw trok vast geen zure „snuit"
Het werd een dag der dagen!
Maar als we één maand verder zijn.
Dan is het weer: „Mijn mooi gordijn
Is heelemaal bedorven.
Je pijpje moet weer uit je mond,
Je beenen netjes op den grond,"
Je hebt het weer verkorven.
Jan Mens, Den Helder.
Dit spel van „kat en muis" wordt den ge-
heelen avond gespeeld. Onbeschaamd wordt
men in het zonnetje gezet en zet men in het
zonnetje. Waar elke verlichting ontbreekt,
heeft de zaklantaarn zijn intrede gedaan en
dat niet alleen om den weg van kennissen t huis
keerenden voor te lichten, maar om het spel
van verstoppertje in andere,meer moderne,
aan de huidige omstandigheden aangepaste
vorm ingang te doen vinden en dat wel op
zulk een wijze, dat ieder er met plezier aan
deelneemt, dat zelfs zij, die meenen de kinder
spelen ver achter zich gelaten te hebben ge
heel ingaan in deze wel zeer bizonderen vorm
van amusement.
ZONDAG 10 NOVEMBER.
Ned. Herv. Gem. (Nieuwe Kerk, Weststraat).
Geen dienst.
Westerkerk (Helden der Zeeplein)
V.m. 10.30 Ds. H. A. Enklaar.
(Avondmaal).
Geref. Kerk. Bethelkerk (Julianapark).
's Morgens 10 uur, Ds. Veenhuizen.
Dankuur voor het gewas.
N.m. 3 uur Ds. Tollenaar.
Chr. Geret. Kerk (Steengracht)
's Morgens 10 uur, 's middags 4 uur, de
heer J. Rebel.
Oud-Gereformeerde Gemeente (Hoogstraat).
's-Morgens 10 uur: Leesdienst.
Herst. Ev. Luth. Gem. (Weezenstraat).
's Morgens 10.30 u.Ds. W. J. F. Meineri.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
Geen dienst.
Evangelisatie (Palmstraat)
's Morgens 10 uur, Ds. Jansen.
Hersteld Apostolische Gemeente,
Sumatrastraat.
's Morgens 9.30 uur.
N.m. 15.30 uur.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat)
Geen dienst.
ffivangeiisatiegebouw (Vijzelstraat)
's Morgens 10.30 uur Samenkomst.
Leger des Heils.
Zaal Spoorgracht 35.
's Morgens 10 uur: Heiligingsmeeting,
's Avonds 7 u.: Verlossingssamenkomst.
Maandag 2.15 u. n.m. Gezinbond.
Dinsdag 7.50 u. n.m. Soldatenmeeting.
Leiders: Kapt. L. H. Heikens en Tj. V.
Deurzen.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw str t
's Middags 4 uur: Dienst.
DIENSTEN IN DE OMGEVING.
Ned. Herv. Gemeente.
Schagen, v.m. 10 uur, Ds. Kapteyn.
Schagerbrug v.m: 10.30 uur, Ds. Witkop.
Nieuwe Niedorp. Geen samenkomst.
Heerhugowaard. Geen dienst.
Warmenhuizen, n.m. 3 uur. Ds. Nell.
Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Biemen.
Valkkoog, v.m. 10.30 u., Ds. v. d. Poel.
Hippolytushoef, v.m. 10.30 u., Ds. Van Beek.
Den Oever, n.m. 2.30 uur. Ds. v. Beek.
Anna Paulowna, v.m. 10.15 uur, de heer A.
Kalis.
Wieringerwaard, v.m. 10.30 u., Ds. Vorst
man .Doop.
Doopsgezinde Gemeente.
Barsingerhorn, v.m. 10.30 uur. Ds. Ooster-
baan.
Nieuwe Niedorp, voorm. 10.30 uur, Ds. P. J.
Smidts.
Geref. Kerk.
Schagen, v.m. 9.30 uur, Cand. Hoekstra, van
Garijp.
N.m. 2.30 u., Cand. Hoekstra.
Kolhorn, v.m. 10 u. Ds. Visch.
N.m. 3 u. Ds. Visch.
Evangelisatie.
Schagerbrug, v.m. 10.30 en n.m. 2.30 u., de
heer F. van Rossum, v. Scherpenzeel.
Breezand, v.m. 10 u., de heer Boon.
Nam. 3.30 u., Ds. Jansen, van Den Helder.
H. A.
Schagerbrug, Chr. Jongemannenvereeniging
Bijeenkomst Dinsdagavond 8 uur in het
Evangelisatiegebouw.
Schagen. Landbouwstraat, v.m. 10 uur, Ds.
den Hertog, van Amsterdam.
Alkmaar, „de Unie", Koorstraat 10, v.m. 10
uur en av. 6.15, Ds. Ruys.