Vooral! prebihhf urteti ^udAnieuuM Voor welken trein Se toeefe wt beiden, en. Hoe Zaterdag 9 November 1940 is Uw weekkaart geldig Kostelooze uitzending van kinderen Meer dan 4000 reizigers per trein Wel geslagen, niet verslagen De koe nam de beenen Dr. Schieffer's Stofwisselingzout. Welke treinen stoppen in Breezand? In de vermaningssteeg hoort het eigenlijk Tweede Blad Zoo is het Er zijn heel veel reizigers, die gebruik ma ken van de goedkoope weekkaarten, die de spoorwegen voor de geëvacueerden beschik baar stellen. Deze week werden in Schagsr. meer dan 800 weekkaarten genomen, in Paulowna meer dan 700, in Oudesluis een 200-tal en voor de halten Koegras en Bree zand werden nog 350 weekkaarten afgegeven aan het station Anna Paulowna. Deze week werden dus ruim 2000 week kaarten afgegeven tusschen de stations Den HelderSchagen. De weekkaart was aanvankelijk een werk- manskaart en mocht alleen voor deze groep van de bevolking gebruikt worden. Een soe pelheid van de directie heeft de weekkaart ook voor de geëvacueerden beschikbaar ge steld, tengevolge waarvan de hoogste amb tenaar tot den puinklopper toe, van de goed koope kaart gebruik maakt. Men weet het, niet op alle treinen zijn deze weekkaarten geldig en het feit, dat velen nog met „verboden treinen" trach ten te reizen en dan tegen de lamp vlie gen, is voor ons aanleiding nog eens even bekend te maken, op welke treinen mën met een gerust hart op zijn weekkaart kan reizen. Iedere trein, die 's morgens voor negen uur op het station van bestemming aan komt, kan gebruikt worden. Het spreekt na tuurlijk vanzelf, dat bedoeld wordt de offi- cieele aankomst van een trein. Een trein die na 9 uur Den Helder binnen loopt, doch daar voor negenen had moeten zijn, is gfldig. De terugreis met een weekkaart kan men maken met den trein, die om half vier of later van Den Helder vertrekt. Gaat men vroeger dan moet men bijbetalen. Wie 's mor gens voor twaalf uur van Den Helder ver trekt moet den vollen prijs van een enkele reis betalen, wie na 12 uur terugkeert naar zijn evacuatie-oord behoeft slechts den halven prijs van een enkele reis te betalen. Dit geldt niet op Zaterdag, waarop de weekkaart gel dig is na 12 uur. Men wage het er dus niet op, doch zorge er voor in het bezit van een geldig plaatsbewijs te zijn, voordat men Den i Helder verlaat. 'Doet men dat niet, dan heeft men bij controle in den trein nog een kwartje extra te betalen en bij con- tróle aan den uitgang komt men er toch ook niet door. (Van 6 tot 14 jaar). Van voor den oorlog getroffen in woners van Den Helder. De afd. Den Helder van het Centraal Genootschap voor Kinderherstellings- en Vacantiekolonies heeft een aanvrage ge kregen tot plaatsing van een beperkt aantal van bovengenoemde kinderen, welke Donderdag, 28 November a.s„ naar Russenduin te Bergen aan Zee kunnen worden uitgezonden, voor rekening van de Stichting „Bio Vacantieoord". Hierbij neme men in acht: a. Zeer spoedige opgave bij den secretaris van de afd. Den Helder van het Centraal Ge nootschap (Polderweg 60, Den Helder). b. De wenschelijke medewerking van den huisarts (of ingeval van tijdelijke huisvesting elders van den arts ter plaatse). De ouders hebben zich van deze medewerking te ver gewissen, om na eenigen tijd dezen arts te verzoeken de vereischte rijkskaart, voor het Uit te zenden kind, als medicus te willen in vullen. c. In de eerste plaats komen in aan merking kinderen, die niet kort geleden naar Russenduin uitgezonden zjjn, tenz(j de behandelende arts op uitzending aan dringt. d. Vervolgens hebben de voorkeur kinderen met organische afwijkingen, terwijl de meest behoeftigen onder de ouders de keus mede be ïnvloeden. Wie voor uitzending een of meer kinderen aanmeldt, drage zorg zich stipt te houden aan de aanwijzingen, hem door voornoemden secretaris verstrekt en alle juiste gegevens te verschaffen omtrent naam, geboortedatum van het kind, en naam, adres (en eventueel tijdelijk adres) van de ouders, met vermelding van beroep en, ingeval waarneming van Gods dienstplichten verlangd wordt, van godsdien stige gezindte. Te late aanmelding zal tot teleurstelling leiden. ERGERLIJKE BALDADIGHEID. Gisteren vervoegde zich een stadgenoot op het Hoofdbureau van politie, die kwam ver zoeken of men zijn woning niet extra onder toezicht wilde houden, zulks in verband met het feit, dat jongelui het op die woning voor zien hadden en van de gelegenheid gebruik maakten om deze te beschadigden. Aan dit verzoek werd voldaan. Dageiyks tusschen half vier en half acht. De lijn tusschen Den Helder en Alkmaar, eens een noodlijdend lijntje, dat het altijd nog maar doen moet met enkel spoor, behoort op het oogenblik tot een van de meest ren- deerende lijnen van de Nederlandsche spoor wegen. De trein van half zes puilt naar alle kanten uit. De locomotief heeft het er dik wijls benauwd onder en staat te steunen en te hijgen als een tachtigjarige. Er wordt dan ook heel wat van die oude beestjes gevraagd. Het personeel van de Ned. Spoorwegen is welwillend en het komt niet voor, dat ooit één reiziger achter moet blijven. De spoor wagen blijkt elastische kwaliteiten te bezit ten en een volle trein is nooit zóó vol of er kunnen nog wel eenige passagiers bij. Het wordt tijd, dat de Spoorwegen eens gaan denken ovér het lijntje met de handgreep, zoodat men niet op den schoot van zijn buur dame terecht komt, als er een halteplaats bereikt is. Menigeen zal daar geen bezwaar tegen hebben, tegen dien schoot n.1. als hij maar als „heer alleen" reist, maar dat is niet het geval nu heele families op en neer gaan. Hoeveel menschen trekken er nu wel met „de spoor" uit Nieuwediep weg? Fantasten beweren, dat het er wel 30.000 zijn. Dat zijn dezelfde fantasten, die be weren, dat er 's avonds geen kop in Den Helder blijft. Zoo erg is het echter nog lang niet. Niet met die 10.000 en niet met die leege stad. De trek begint. Om half vier 's middags begint de trek naar buiten. Dan worden er zoo ongeveer 600 Nieuwediepers naar hun evacuatie-oorden vervoerd. Om half zes, men weet het, komt de groote stroom van menschen, die nog graag voor donker thuis willen zijn. Er staat dan een lange sleep wagens, waarin pl.m. 1100 zitplaatsen zijn. Maar dat aantal blijkt bjj lange na niet voldoende en men kan ge rust aannemen, dat er met dien trein 1300 1400 menschen vervoerd worden. In Anna Paulowna wordt een groot deel van deze pas sagiers gespuid, zoodat de staanplaatsen, na Anna Paulowna, veranderen in een warme zitplaats. Dan komt de Kooytrein aan de beurt en weer wordt er een run gemaakt op de spoorwegwagens. Niettegenstaande de 700 menschen, die bij de Kooy-halte instappen, komen er in Den Helder ook nog een vier honderd reizigers in dezen trein. Vervolgens vertrekt de werftrein om tegen zeven uur en weer worden een 900 stadgenoo- ten naar buiten vervoerd. Tenslotte is er de trein van half acht, de laatst verbinding met het Zuiden. Ook daarmee verlaten nog een 900 menschen Den Helder. Men kan dus zeggen, dat er tusschen half vier en half acht tusschen de 4000 en 4500 menschen met den trein naar bui ten gaan. 's Morgens keeren de drommen weer terug. Dat begint al vroeg en duurt tot den trein, die om half elf in Den Helder komt. Het zou ongetwijfeld interessant zijn om ook de cijfers van de autobussen te weten. We kunnen aannemen, dat er met de bussen nog een 500 600 naar buiten gaan, terwijl velen den tocht op de fiets maken. Een van onze middenstanders, Herm. de Haan, heeft drie weken geleden op wel zeer onaangename wijze de explosieve kracht van een bom ervaren. Een groot deel van zijn fraaie winkelpand in de Spoorstraat ging in puin en de heer de Haan was daardoor genoodzaakt zijn zaken voorloopig stop te zetten. Als zoovele andere middenstanders échter gaf ook de heer de Haan den moed niet op en in het begin van de volgende week hoopt hij, eveneens in de Spoorstraat, n.1. in het pand van den heer Schulmayer, zijn heerenmode zaak voort te zetten. Onze Heldersche midden stand heeft gelukkig nog levensdurf. Men wordt wel geslagen, maar is nog niet ver slagen. Waarschijnlijk holt ze nog... Een koe, die gisteren aan de hand van haar geleider, ter hoogte van het distributiekantoor stapte, vertikte het plotseling om tot punten gedistribueerd te .worden en nam dies de bee nen. Hét koebeest rende de Spoorstraat door, waar de dames op haar beurt de beenen na men en de heeren alsware toreadors trachten de vluchtelinge tot staan te brengen. Er ach ter rende de witgekielde slager, dreigementen slingerend naar het hoofd van de koe. Die holde intusschen briesend voort, via Spoor straat, P. H. Laan, torpedeerde aan het einde daarvan het P.E.N.-huisje, rende toen de vee lading op, langs de spoorbaan, tot aan den overweg, sloeg het Tuindorp in en holde naar de grazige weiden in 't buitenveld. De slager intusschen den moed opgegeven, andere ach tervolgers hadden de taak van de achtervol ging op zich genomen, maar zagen geen kans het hollende dier tot staan te brengen, zoodat het ergens achter het Tuindorp verdwenen en tot het uur van aangifte van dit bericht, nog niet boven water was. Wie is haar tegengekomen? Burgerlijke Stand Den Helder van 8 November 1940. BEVALLEN: D. Bruin—Koningstem, d.; R. JanssenDros, z. voorkome men: verstopping, slechte ont lasting, overmatig vet, die de oorzaak zijn van aambeien, rheumatiek, vale onreine huid, hoofdpijnen, enz door grondige zuivering van bloed en ingewanden met Een weldaad voor het organisme! Flacon f 1.1$. Dubbele tlacon f 1.7S bij apotnekere en vakdrogisterv Er zijn vele stadgenooten, die niet weten, welke treinen er in Breezand stoppen. Dat is geen wonder, want officieel stopt er geen enkele trein in Breezand, men vindt het dus niet in het spoorboekje en ook niet in onze winterdienstregeling vermeldt. Toch zijft er vier treinen, die de halte Breezand aandoen, 's Morgens twee en 's avonds twee. Wie bjj deze stopplaats geïnteresseerd is, knippe dit bericht dus uit of schrijve de tijden desnoods in onze winterdienst regeling bij. De eerste trein, die naar Den Helder rijdt, de z.g. materieeltrein stopt 's mor gens om pl.m. 6.50 bij de halte Breezand, om ongeveer 7 uur bij de halte Koegras. De z.g. Kooitrein stopt 's morgens om pl.m. 7.55 uur in Breezand. Andere treinen rijden de halte voorbij. Wie dus van Breezand naar Den Helder wil, moet van een van deze twee vroege treinen gebruik maken. 's Avonds zijn er eveneens twee treinen, die van Den Helder komen, die in Breezand stop pen. Het zijn de Kooitrein, die om 18.15 u. (6.15 u.) van hier vertrekt en de werftrein, die om 18.56 u. (6.56 u.) van het station weg rijdt. Ook in den werftrein zijn nu plaatsen voor niet werfmenschen, omdat de chef daar eenige wagens voor ingeschakeld heeft. Men behoeft dus niet bang te zijn teruggewezen te worden. De werftrein stopt ook bij de halte Koegras. De Kooitrein niet. Het nieuwste spel. Verademing, dat is het, wat degene voelt, die nacht aan nacht in Den Helder geslapen heeft, die, zij het noodgedwongen, tot de „Piet- Heinen" behoorde, en die voor het eerst „eva- cueeren" kan. Geëvacueerden naar Wieringen- Hippolytushoef. Kleine plaats, maar niettegenstaande dit: gezellig. Veel oud, veël herinnering, typische Wieringer hofsteden tusschen vele jaren oude huisjes een nieuwe villa hier, een modern huis daar, wat rommelig dooreen gebouwd, maar niettemin echt gezellig, ongedwongen natuur lijk gezellig. Waar de Spoorstraat in Den Helder sinds weken uitgestorven ligt, daar is de drukte in Hippo, in de „Vermaningsteeg" nog toege nomen. De vermaningsteeg, of zoo men wil -straat, want ieder woont nu eenmaal graag in een stróAt, is het „scharrellaantje" bij uitnemend heid in Hippolytushoef. Zijn bizondere naam dankt het aan den typischen naam, dien het volk in vroeger tijden de Doopsgezinsde ge meente gaf, n.m., de „Vermaning". Hier staat dan ook het kerkgebouwtje van deze gemeente. Maar niet over de schoonheden van de Wie ringer natuur, noch over folklore of oudheid kundige bizonderheden op Wieringen willen we het hebben. Maar over iets anders, dat in dezen tijd de aandacht van iedereen vraagt, waar ieder bij betrokken is, of men wil of niet en wel de „Verduistering". Want hoewel op het uur, waarop Den Helders straten uitge storven en verlaten liggen, Hippo nog druk vertier kent, toch is er één ding, dat met een wel zeer zwarten schaduw het avondleven om hult: de verduistering. En dezelfde verduistering is de oorzaak ge worden van gebruiken, die den vreemdeling, die hier voor het eerst 's-avonds komt rond- loopen, verwonderen en daarna amuseeren, ja, die een bizonder soort amusement geworden zijn! De avond is duisterder dan eenige voor gaande avond: het is nieuwe maan. De lucht is niet meer dan een lichtere nuance van het duister tusschen inzwarte huizenblokken. Elke stap is onzeker. Echter: voor ons uit dansen lichtjes, flikkeren op, flappen uit. Plotseling staan we verblind en staren in een hellichte zaklantaarnbundel. Daarna is het duister nog intenser. Vóór ons uit klinkt gelach. Achter ons klikt een zaklantaarn aan, en werpt onze breede schaduw op die voor ons loopen. Het blijkt telkenmale weer, dat er nog maar steeds lieden gevonden toot-» den, die niet precies op de hoogte zijn van de etiquetten, gangbaar bij het reizen in trein of bus. Gezien het feit dat dit etiquette-euvel steeds méér door vreet, en ook de jongeren dreigt aan te tasten, meenen wij de gemeenschap een dienst te bewijzen door hieronder en kele richtlijnen te geven, welke wij ne derig ter overdenking en navolging aanbevelen. VOOR DEN TREIN: 1. Houd steeds voor oogen, dat ge Uw kaartje met Uw eigen dure geld betaald hebt en dat men dus niet alleen het récht, doch ook de plicht heeft over dien trein naar eigen be lieven te beschikken. 2. Zorg dat ge steeds een sigaar in het hoofd hebt bij het beklimmen der coupé „niet rooken". Ge kunt er dan staat op maken dat de inzittenden U met open armen ontvangen. 3. Zet U zoo breed mogelijk uit op de bank en neem in ieder geval de houding aan van iemand die betaald heeft. Dus recht heeft op de heele coupé. 4. Gebruik de gordijntjes der coupé als zeemlap, net zooals U thuis doet bij Uw vrouw. Hoe eerder ze vuil zijn des te beter. 5. Waar ge ook heentijgt, kanker op de Spoorwegen. Zeg dat het de duurste, onveiligste en traagste instel ling is, die ooit in 't vaderland ge vonden werd. 6. Als ge alleen in een coupé zit, en Uw naaste loopt zich het vuur uit de sloffen om óók een plekske te ver overen, ga dan met Uw buik vlak voor dat raampje staan en roep een iegelijk toe: „vól!!!" 7. Behandel den conducteur als een minderwaardig wezen. Tenslotte is hij maar een loondienaar. Beleedig hem, gooit hem alles naar het hoofd en zeg hem dat U maling aan hem hebt. 8. Gebruik de coupé zoo vee! moge lijk als vuilnisbak. Gooi de peuken en peukjes niet uit het raam, maar ver trap ze op den grond (nét als thuis). Haal Uw zakken leeg en gooi de rommel onder de banken. Dat stellen de N.S. op hoogen prijs. Bij gebrek aan spuwbalies is daarvoor de coupé zeer geschikt. Dit is tevens stimu leer end voor de gezondheid van Uw medepassagiers. 9. Als anderen uit moeten stappen dient ge bij voorkeur Uw beenen zoo ver mogelijk uit te strekken. Laat hen desnoods struikelen en zeg dan: uit kijken goochem!" 10. Ondanks de tallooze moeilijk heden van den trein in deze Hagen dient ge, indien hij een halve minuut over tijd is, te zeggen „Dat wist ik vooruit, dat kreng is nooit op tijd!" VOOR DE BUS: 1. Ga van het grond-principe uit, dat bussen er uitsluitend en alleen zijn ter rijkmaking van de onderne mers en dat die ondernemers bloed zuigers zijn die-U in geldelijk opzicht willen villen. 2. Vergeet nimmer tegen den chauf feur te zeggen dat hij „in een ouwe rot-bak" rijdt. Dat vindt de chauf feur interessant en hij zal U er dank baar voor zijn. 3. Neem. ondanks de drukte, altijd Uw grootste koffer mee en zet die op de plaats naast U. Tenslotte zijn de prijzen der buskaartjes zóó hoog, dat U minstens op twee plaatsen aanspraak mag doen gelden. 4. Als er naast U een andere pas sagier komt te zitten, pers hem dan zooveel mogelijk van zijn plaats af. Dat is een aardige sport, waaraan speciaal Uw buurman veel plezier ervaart. 5. Indien ge zit, zeg dan tot U-zelf: „ziezoo, ik zit, een kraan van een kerel, die me er af krijgt"Komt dan een oud wijfke binnen, laat haar ge rust staan. Oude menschen zijn toch maar overcompleet. Laat die maar naar 't buitenveld loopen! 6. Als U een dame van'middelbaren leeftijd een half uur hebt laten staan zonder Uw zetel aangeboden te heb ben en er komt een bus-nimf van 18 lente's binnen, die er aardig uit- uitziet, spring dan demonstratief op en zeg: Dame, mag ik U mijn plaats aanbieden???" Zeg het honingzoet en met Uw zachtstgevooisde stem. U moet zien hoe aardig dat is voor die andere dame, die U beenkrampen van het staan berokkende. 7. Betaal derf chauffeur, vooral als het druk is. het kaartje van 35 cent steeds met een briefje van vijf-en- twintig. Verheug U als er 30 andere passagiers op U wachten. 8. Voor in de bus hangt een bordje „niet rooken". Vergeet niet dat de directie der onderneming dit er voor de grap neergehangen heeft. Er moest nu eenmaal wat hangen en er wordt heusch niet van U verwacht, dat ge er U aan stoort. 9. Bewaar al Uw gal van heel den dag voor den chauffeur als hij U zegt: „meneer, de bus is vol. U moet op de volgende wachten, die direct komt"Zeg hem dat hij een ellende ling is, een schurk en een oplichter. Werkelijk, hij verwacht niet anders. 10. Bedenk dat ge, door een bus kaartje te koopen, automatisch rech ten op de bus kan laten gelden. Geef er op af, doe of de bus Uw eigen dom is en zeg tenslotte, dat iedere bus het beroerdste vervoermiddel is, dat ooit ter wereld werd gebruikt. Tabak is duur. sigaren schaarsch is er nog iets te rooken. Alleen nog voor de hamsteraars 't Is voor de vrouw een reuzen tijd. Gordijnen blijven wit als krijt Wat kon het somtijds spoken, Wanneer je pijp was in den brand, De rook in slierten langs den wand, Dan was het last in Leiden? Dat alles zal nu niet meer gaan, Je moet met zuurtjes nu volstaan. Toch zou 't de vrouw verblijden. Wanneer het morgen „Vrede" was. Al lag haar vloerkleed vol met asch, Ze zou dan niet meer klagen. Je beenen mochten op den stoel, De vrouw trok vast geen zure „snuit" Het werd een dag der dagen! Maar als we één maand verder zijn. Dan is het weer: „Mijn mooi gordijn Is heelemaal bedorven. Je pijpje moet weer uit je mond, Je beenen netjes op den grond," Je hebt het weer verkorven. Jan Mens, Den Helder. Dit spel van „kat en muis" wordt den ge- heelen avond gespeeld. Onbeschaamd wordt men in het zonnetje gezet en zet men in het zonnetje. Waar elke verlichting ontbreekt, heeft de zaklantaarn zijn intrede gedaan en dat niet alleen om den weg van kennissen t huis keerenden voor te lichten, maar om het spel van verstoppertje in andere,meer moderne, aan de huidige omstandigheden aangepaste vorm ingang te doen vinden en dat wel op zulk een wijze, dat ieder er met plezier aan deelneemt, dat zelfs zij, die meenen de kinder spelen ver achter zich gelaten te hebben ge heel ingaan in deze wel zeer bizonderen vorm van amusement. ZONDAG 10 NOVEMBER. Ned. Herv. Gem. (Nieuwe Kerk, Weststraat). Geen dienst. Westerkerk (Helden der Zeeplein) V.m. 10.30 Ds. H. A. Enklaar. (Avondmaal). Geref. Kerk. Bethelkerk (Julianapark). 's Morgens 10 uur, Ds. Veenhuizen. Dankuur voor het gewas. N.m. 3 uur Ds. Tollenaar. Chr. Geret. Kerk (Steengracht) 's Morgens 10 uur, 's middags 4 uur, de heer J. Rebel. Oud-Gereformeerde Gemeente (Hoogstraat). 's-Morgens 10 uur: Leesdienst. Herst. Ev. Luth. Gem. (Weezenstraat). 's Morgens 10.30 u.Ds. W. J. F. Meineri. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). Geen dienst. Evangelisatie (Palmstraat) 's Morgens 10 uur, Ds. Jansen. Hersteld Apostolische Gemeente, Sumatrastraat. 's Morgens 9.30 uur. N.m. 15.30 uur. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat) Geen dienst. ffivangeiisatiegebouw (Vijzelstraat) 's Morgens 10.30 uur Samenkomst. Leger des Heils. Zaal Spoorgracht 35. 's Morgens 10 uur: Heiligingsmeeting, 's Avonds 7 u.: Verlossingssamenkomst. Maandag 2.15 u. n.m. Gezinbond. Dinsdag 7.50 u. n.m. Soldatenmeeting. Leiders: Kapt. L. H. Heikens en Tj. V. Deurzen. Kerk van Jezus Christus, Janzendw str t 's Middags 4 uur: Dienst. DIENSTEN IN DE OMGEVING. Ned. Herv. Gemeente. Schagen, v.m. 10 uur, Ds. Kapteyn. Schagerbrug v.m: 10.30 uur, Ds. Witkop. Nieuwe Niedorp. Geen samenkomst. Heerhugowaard. Geen dienst. Warmenhuizen, n.m. 3 uur. Ds. Nell. Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Biemen. Valkkoog, v.m. 10.30 u., Ds. v. d. Poel. Hippolytushoef, v.m. 10.30 u., Ds. Van Beek. Den Oever, n.m. 2.30 uur. Ds. v. Beek. Anna Paulowna, v.m. 10.15 uur, de heer A. Kalis. Wieringerwaard, v.m. 10.30 u., Ds. Vorst man .Doop. Doopsgezinde Gemeente. Barsingerhorn, v.m. 10.30 uur. Ds. Ooster- baan. Nieuwe Niedorp, voorm. 10.30 uur, Ds. P. J. Smidts. Geref. Kerk. Schagen, v.m. 9.30 uur, Cand. Hoekstra, van Garijp. N.m. 2.30 u., Cand. Hoekstra. Kolhorn, v.m. 10 u. Ds. Visch. N.m. 3 u. Ds. Visch. Evangelisatie. Schagerbrug, v.m. 10.30 en n.m. 2.30 u., de heer F. van Rossum, v. Scherpenzeel. Breezand, v.m. 10 u., de heer Boon. Nam. 3.30 u., Ds. Jansen, van Den Helder. H. A. Schagerbrug, Chr. Jongemannenvereeniging Bijeenkomst Dinsdagavond 8 uur in het Evangelisatiegebouw. Schagen. Landbouwstraat, v.m. 10 uur, Ds. den Hertog, van Amsterdam. Alkmaar, „de Unie", Koorstraat 10, v.m. 10 uur en av. 6.15, Ds. Ruys.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5