De aardbevingsramp Naar 5000 meter SCHADE IN HET OLIEGEBIED LANGZAAM WIIKT HET GRIEKSCHE FRONT „Treurige en wanhopige gedachten" Onvoorzichtig overgestoken Bekend uitvinder overleden beneden den zeespiegel Waarschijnlijk niet meer IQ RoCfflCfljC dan 1000 dooden De aardschokken in Rusland Hooge waterstand in België Reorganisatie der Fransche wielersport ontploffing in amerikaansche fabriek. gouverneur van indochina afgetreden? Jeugdige rijwieldieven Groote zeepzwendel achterhaald Noodlottige val Amsterdamsche effectenbeurs petroleumondernemingen. scheepvaart maatschappijen. suiker-ondernemingen. tabaksondernemingen. rubber-ondernemingen. Koersen Nederlandsch clearinginstituut Na de groote aardbevingsramp die Roe menië heeft getroffen en die nog werd ge volgd door een aantal lichtere schokken, hebben de Rocmeensche autoriteiten de menschen, die in de open lucht verblijven, aangeraden, in huri huizen terug te keeren en de werkgevers hebben hun employés uitgenoodigd weer op hun werk te ver schijnen Nog steeds ziet men, aldus „Uni ted Press", duizenden menschen, wier wo ningen op de hoogste verdiepingen zijn ge legen, met koffers op zoek naar een an dere woongelegenheid Het Koemeensthe blad „Curentul" schat dat buiten de 200 slachtoffers te Boekarest nog op ten minste 150 in het overige gebied van Roemenië moeten worden gerekend. Geen enkele schatting in de ochtendbla den ging de 500 dooden te boven. De auto riteiten wachten nog steeds op berichten uit afgelegen streken, waarmee men nog geen verbinding heeft kunnen krijgen. Ook zij echter rekenen op niet meer dan 1000 dooden en zij gronden deze schatting op de veronderstelling dat op het platteland de boeren meestal tijd genoeg zullen heb ben gehad om vóór dat hun woningen in storten het vrije veld in te'vluchten. Bij het bergingswerk in het ingestorte Carltongebouw heeft zich een zware ex plosie voorgedaan. Naar bij een onderzoek is gebleken werd deze, veroorzaakt door het in brand raken van de heete olie van de centrale olie-stook-mricbting. De auto riteiten hebben hierop het bergingswerk doen staken. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de auto riteiten voornemens de architecten van het Carlton-gebouw ter verantwoording te roe pen Zij hebben reeds opdracht gekregen de bouwplannen in te leveren. Deze zullen thans waarschijnlijk op eventueels fouten of nalatigheden worden onderzocht. Schade in het oliegebied. Uit het geheele oliegebied wordt volgens U.P. schade gemeld, o.a. werd de olie-raffi naderij van de „Romana Americana", een dochtermaatschappij van de „Standard Oil", beschadigd. Mogelijk zullen de herstellings werkzaamheden verscheidene dagen vergen. In een andere raffinaderij, welke zich in in ternationaal bezit bevindt, werd een brand door Duitsche brandweerlieden gebluscht. Uit Proesti wordt bericht, dat de aardbe ving ook in het geheele petroleumgebied een vreeselijke paniek veroorzaakt heeft. Op het oogenblik kan nog niet worden bepaald in hoevrre de petioleumvelden zelf hebben geleden. Het aantal gewonden en dooden moet aanzienlijk zijn. Nadere berichten melden, dat aan de olie velden zelf weinig schade is geleden. Ziekenhuizen overal vol qewon- den. Het ministerie van openbare gezondheid heeft, naar het D.N.B. verder meldt, onmid dellijk medische ploegen samengesteld en deze gestuurd naar de plaatsen, waar drin gend hulp moet worden geboden. In het grootste ziekenhuis van Boekarest zijn alleen al tot dusver 250 gewonden uit de geheele stad binnengebracht. Het aantal slachtoffers te Boekarest, Galatz Ploesti en Buzau is. volgens de laatste gegevens op zijn minst 200 dooden en 1000 gewonden. Met betrekking tot de aardbeving in Roe menië deelt de directeur van het Seismolo gisch instituut te Moskou mede, dat dit de krachtigste aardbeving is geweest, die men sinds menschenheugenis ooit te Moskou heeft gevoeld. Vele inwoners van Moskou zijn door de aardschokken uit den slaap ge wekt. In den loop van den Zondag zijn bij het in stituut honderden mededeelingen binnenge komen over waarnemingen tijdens de aard- schokkerm. r Naar 3e directeur Yerder'verkldarlf had de aardbeving in Roemenië een radius van 1.800 tot 2-000 Km., wat daardoor te verkla ren is, dat de haard van de aardbeving zeer diep, ongeveer 100 k.m. onder het aardopper vlak, moet hebben gelegen. Intusschen zijn uit nog meer steden in de Sovjetunie berichten binnengekomen over de waanemingen tijdens de aardbeving, zooals Odessa, Poltawa, Dnepropetrowsk, Akekrman en andere steden. Te Kisjinew werden verscheidene woonhuizen en open bare gehouwen aanzienlijk beschadigd. De raad van Volkscommissarissen der Moldausche Sovjetrepubliek heeft ten be hoeve van de door de aardbeving getroffen personen een commissie tol hulpverleenmg ingesteld. Te Odessa, waar eveneens enke le gebouwen zijn beschadigd, renden talrij ke inwoners uit angst de straat op, alsook te Dnepropetrowski. Nog geen Engelsche hulp. De Italiaansche successen in Griekenland worden door de Joego-Slavische bladen groot opgemaakt. Het blad „Jutarins List" conclu deert uit de jongste berichten, dat de Griek- sche linie aan het wankelen is geraakt. Dit is voor alles het resultaat van de ononder broken zware Italiaansche luchtaanvallen, waartegen de Grieksche luchtafweer niet is opgewassen. Ook de miliaire deskundige van de „Bravatski Dvenik" constateert een lang zaam doch zeker bezwijken van de Grieksche verdedigingslinies, Het terrein is moeilijk, de verdediging naar verhouding gemakke lijk, doch het Italiaansche luchtwapen is voor de Grieken noodlottig. Er is nog niets te merken van een invloed van de Engelsche hulp. Ourthe richt door haar snelle was overstroomingen en ver nielingen aan. Tengevolge van de overvloedige regens is het waterpeil van de Belgische rivier de Ourthe fel gestegen. Het vervoer over het spoortraject van de Ourthe moest deels worden onderbroken, wegens het gevaar op de in aanbouw zijnde bruggen. De brug tusschen Barvaux en Petit Barvaux kon aan de was geen weerstand bieden en werd van haar kabels losgerukt. In de oevergemeenten van de Ourthe in het Luiksche is de toestand nagenoeg de zelfde. Talrijke bruggen bezweken onder den druk van het water en de bewoners werden van de dorpen afgesneden. De strooming is zoo sterk, dat een overzet- dienst evenmin mogelijk is. In de streek van Bomal staan de weiden en de reeds bezaaide velden blank. Te Hamoir staan de aanlegplaatsen eveneens onder water. Onafhankelijken zullen niet meer bestaan. De Fransche sportcommissie heeft onlangs een verbod uitgevaardigd ten aanzien van het organiseeren van zesdaagsche wedstrij den. Naar wij thans vernemen heeft de zelfde sportcommissie nog enkele andere ingrijpende maatregelen genomen. Met in gang van 1 Januari 1940 zullen er o.a. nog slechts twee categorieën van renners be staan: amateurs en beroepsrenners. Hierdoor zullen de onafhankelijken worden uitge schakeld en verdwijnen. Geen enkele renner beneden 20 jaar zal een vergunning kunnen krijgen als beroeps' renner,. Het aantal beroepsrenners zal beperkt blij ven tot het getal 350. Een ontploffing in de fabriek van Somer- ville in den staat New-York, welke fabriek deel uitmaakt van het Amerikaansche Cy- anamid-ronrern, heeft een fabrieksgebouw van drie verdiepingen van binnen verwoest Een chemicus werd gedood en drie andere gewond. Het bedrijf vervaardigde chemi sche producten voor munitiefabrieken en had groote opdrachten binnen het kader van de Amerikaansche bewapening gekre gen, zoodat er Zondags ook werd gewerkt. De gouverneur van Indochina. viee-admi- raal Decoux, zou, naar uit Hanoi wordt ge meld, zijn ontslagaanvrage hebben ingediend Over de reden van dit verzoek is niets be kend. Vele Fransche bladen vinden in den wapen stilstanddag aanleiding, om op scherpe wij ze af te rekenen met degenen, die schuldig zijn aan den tegenwoordigen oorlog en met hen, die tot den orlog ophitsten. De Moni- teur schrijft: „Als de Franschen geen moed en vertrouwen bezitten, kunnen zij zich op dezen dag overgeven aan treurige en wanho pige gedachten. Men kan het ook doen voor komen, alsof men zich niet wel herinneren, wat deze dag voor Frankrijk beteekent. De eene noch de andere houding is den Fran schen waardig. Welke Franschman heeft niet nagedacht over de twintig jaar tus schen beide oorlogen. Geen andere dag dan deze kan beter voedsel geven aan de gerecht vaardigde wrok tegen degenen, die door hun misdadige en onzinnige politiek ver raad hebben gepleegd aan den wensch der dooden." De Figaro zegt: „Twintig jaar geleden is Frankrijk door zijn overwining verblind. De lange duur van den strijd, de prijs, die be taald is, hadden Frankrijk er opmerkzaam op moeten' maken, dat zijn methoden scha delijk waren. Het is in hoofdzaak aan deze fouten en beginselen toe te schrijven, dat het tot dit ongeluk is gekomen. Van dat oogenblik af heeft men zich van de waarheid afgewend en Frankrijk is blind langs de hel ling omlaag gegleden." WEER VREEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN ZUID SLAVISCH GEBIED. Gisterochtend hebben opnieuw vreemde vliegtuigen boven Zuidslavisch gebied ge vlogen. De nationaliteit was niet te herkennen, doch aan de richting, waaruit de toestellen kwamen, kon men gemakkelijk zien, dat het Grieksche of Engelsche waren. Te Monastir en te Veles werd alarm ge maakt. De toestellen vlogen op groote hoogte, Zij kwamen van Saloniki en zetten koers naar Albanië. Het afweergeschut bleef zwij gen. BOTSING TUSSCHEN ENGELSCHE OORLOGSSCHEPEN In de straat van Gibraltar zijn gisteren een Engelsche torpedobootjager en een En gelsche duikboot met elkander in aanva ring geweest Beide schepen moesten met zware averij de haven van Gibraltar wor den binnengesleept. Op merkwaardige wijze in de val geloopen. Het politicbureau aan de Linnaeusstraat te Amsterdam heeft opheldering verkregen inzake de verduistering van twee rijwielen. Deze waren gisteren spoorloos verdwenen. Bij de politie in Weesp meldden zich giste ren een 15- en een 17-jarige jongen, die ver gunning vroegen om twee rijwielen te ver- koopen. Vanzelfsprekend was de politie te Weesp teu zeerste verbaasd. Men vertrouwde het zaakje niet geheel en hield derhalve de jon gens vast. Het onderzoek leidde naar de 7e sectie, en reeds spoedig kwam vast te staan, dat de rij wieren van diefstal afkomstig waren. De politie-" van het 'bureau wis nog een derden jongen, 17 jaar oud, aan te houden, die ver dacht wordt van medeplichtigheid. Jongetje zeer ernstig gewond. Gistermiddag om kwart over vier is de zevenjarige A. van der B. te Zandvoort, die uit school kwam, op de groote Krocht aan gereden door een auto. De jongen wilde nog voor den snel rijdenden wagen de straat oversteken, doch hij werd gegrepen en een eind meegesleurd. Hij bekwajn een gapende hoofdwonde en een hersensschud- ding en brak beide beenen. Per auto is hij naar een ziekenhuis te Haarlem vervoerd. De heer Hulsebos, uitvinder van de fuimelschijfmolor. Dezer dagen werd gemeld het overlijden van den heer W. Hulsebos te Laren, in den ouderdom van 57 jaren. De overledene, aldus het Hdbld., was de uitvinder van een nieuw type tuimelschijf- motor, waarvan de proefnemingen werden gefinancierd door het Werkfonds, terwijl me dewerking werd verkregen van Jaffa en Kromhout. De binnen- en buitenlandsche pa tenten op de uitvinding zijn ondergebracht in de N.V. „Z-as". De voorbereidende proefne mingen waren geschied met medewerking van de Artilleriewerkplaatsen Hembrug en den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart. De fabriekmatige aanmaak van ruw oliemoto ren, gebouwd volgens de ontwerpen van den heer Hulsebos, is in voorbereiding. Bij een motor van vier cylinders vindt men aan den krukas 5 hoofdlagers, 4 drijfstang- lagers en 4 zuigerpennen, in totaal 13 lagers, dus 13 wrijvingspunten. Daarbij komt de zij- delingsche druk van de 4 zuigers in de cy linders en mede doordat de stand der 4 zuigers verschillend is de torsie in de krukas, eveneens dus een weerstand. De heer Hulsebos nu verving in zijn motor de krukas door een Z-vormigc as, waarvan de beide met elkaar evenwijdig loopende declen de eigen lijke hoofdlagers vormen. De drijf stang .beweegt zich, door de merk waardige omwentelingsfiguur van de as niet in een plat vlak, doch drie dimensionaal en voor zoover men hier kan spreken van drijfstangla- gers in de gewone beteekenis van het woord, zijn er hier twee, alsmede twee hoofdlagers, zoodat de motor van den heer Hulsehos slechts de wrijving van 4 punten, in plaats van 13, heeft te overwinnen, terwijl de as geen torsie ondervindt, de zijdeling- sche druk verdwijnt en de weerstand in het algemeen zeer veel geringer wordt. De eerste „uitgeprobeerde" ruw olie-auto- piobielmotor van dit type was een 5 cylinder- machine met een boring van 95 mm. bij een slag van 110 mm, dus met een cylinderin- houd van 3.9 liter. Hij werd geplaatst in een personenauto met een gewicht van 2200 kilo, waarin tevoren een benzinemotor had ge staan met een cylinderinhoud van 5K liter. Het ruw olie-verbruik bleek, afhankelijk van snelheid en aard van het traject, te liggen tusschen 1 op 8 en 1 op 944, waardoor de zuinigheid .van het verbrandingsproces en de geringe wrijving goed tot uiting kwamen. Doch bovendien was de motor zéér veel klei ner dan een van normalen bouw: hij onder scheidde zich door zeer geringe hoogte en la ge ligging van het zwaartepunt, factoren, welke van invloed zijn op het gedrag van den wagen op den weg. Wanneer ontwer pers van chassis en carrosserie van die eigen schappen op juiste wijze profijt weten te trekken, dan kunnen er nieuwe mogelijkhe den ontstaan, b.v. plaatsing van den motor onder den chauffeur of achterin. Door zijn vorm en de mogelijkheid, om een groot vermogen te bergen in een kleine ruimte bij een laag gewicht, past deze mo tor zich ook goed aan bij de eischen, welke worden gesteld aan vliegtuigmotoren. De overheid heeft het belang ervan uit een oogpunt van werkverruiming ingezien en medewerking verleend, evenals een tweetal fabrieken. De heer Hulsebos is weggenomen te midden van de laatste voorbereidingen voor de stichting eener fabriek van motoren van het door hem in moeizamen arbeid ge projecteerde type. Handelaars uit Amsterdam, Hilversum en West-Friesland gearresteerd. VOOR DUIZENDEN IN BESLAG GENOMEN. De afdeeling handelsrecherche van het hoofdbureau van politie te Amsterdam heeft in de afgeloopen dagen de hand we ten te leggen op een partij van ongeveei 6000 dubbele stukken huishoudzeep ter waarde van ongeveer 1000,—. Het was deze afdeeling ter oore gekomen, dat aan een pakhuis in de binnenstad door een vrachtauto een partij zeep was afgeleverd. Een nader onderzoek bracht aan het licht, dat men hier te doen had met een kettinghandel in zeep. In het pakhuis werden twee personen aan getroffen, afkomstig uit de Zaan streek. Deze bleken de partij zeep gekocht te hebben van twee Am sterdammers, doch haar reeds te hebben doorverkocht aan een man in Hilversum. Niet alleen werden door de Amsterdam sche politie de Zaankanters en de Amster dammers gearresteerd, doch ook de Hilver summer werd in arrest gesteld. Bij 't onder zoek kwam vast te staan, dat deze man een nog grootere partij zeep had willen koopen en dat hij daartoe reeds een bedrag van f 5000 ter beschikking van een der Zaan kanters gesteld had. Deze had toegezegd de zeep bijeen te krijgen en haar in het pakhuis in de Amsterdamsche binnenstad te zullen opslaan. Ook een tak in Westfriesland. Het onderzoek, dat door den brigadier-re chercheur Doll en de rechercheurs van Schaik. Eecen en Regtien ingesteld was, werd vootgezet Hierbij bleek, dat een deel der partij pfkomstig was uit de buurt van Hoorn, Twee rechercheurs gingen naar Noord-Holland en arresteerdèn daar den man. die de zeep naar Amsterdam ver voerd heeft, terwijl men in den loop van gisteren tevens een bezoek bracht aan den grossier in zeepartikelen, die de waar gele verd heeft Heden zullen de twee Zaankanters. de beide Amsterdammers en de Hilversummer voor den officier van justitie geleid wor den De vervoerder en de grossier uit West Friesland zullen voor het verdere onderzoek naar Amsterdam op transport gesteld wor den. Het is niet uitgesloten, dat nog na dere arrestaties zullen volgen. JJejajipde man stryijcelt oyer een steen. Gistermiddag is de 64-jarige winkelbe diende J. de Graaf te Rotterdam bij het oversteken van de Havenstraat over een uit stekenden steen gestruikeld. De man kwam te vallen en strompelde naar de Voetstraat, waar hij bleef liggen. Toen geneeskundige hulp aanwezig was, bleek de bejaarde man reeds te zijn overleden. Waarschijnlijk had hij bij zijn val een schedelbasisfractuur op- geloopen. De nieuwste plannen van prof. Piccard. Professor Piccard, de bekende stratosfeervlieger, heeft op een con gres der 1 Zwitsersche Academie voor Natuurwetenschappen een na dere toelichting gegeven op zijn plannen, die intusschen al weer twee jaar oud zijn, om duiktochten te ondernemen naar het diepste van de zee Zijn eerste plannen waren, tienduizend meter diep in den Oceaan door te dringen. Deskundi gen'hebben dit voor onmogelijk ge houden en professor Piccard zelf schijnt dat ook in te zien. Op het congres te Locarno noemde hij ten minste als voorloopig bereikbaar dool een diepte van vierduizend tot vijfduizend meter. Maar ook zulk een diepte-expeditie is nog fantastisch genoeg, wanneer men be denkt, dat de Amerikaan William Beede, die beroemd is geworden door een zelfde onderneming, tot nog toe het record houdt op dit gebied van onderzoek met een diep te van negenhonderd meter. Professor Piccard heeft echter wel bewe zen, dat hij geen avonturier is; toen hij in 1932 met zijn stratosfeerballon tot een hoog te van zestienhonderd meter kwam, grens de deze prestatie aan het ongelooflijke. Men is reeds begonnen aan den bouw van den door prof. Piccard geconstrueerden staalkogel, die hem de geheimen van de zee zal moeten ontsluieren. In tegenstelling met den kogel van Beede, zal het appa raat van professor Piccard niet door een kabel met een schip verbonden zijn. maar vrij in het water zweven De kogel is slechts op twee menschen berekend en de door snee bedraagt Iets meer dan twee meter. Een zuurstofhouder heeft reserves voor 24 !u uitademen vrijgekomen kool- opKez°KRn door bijtende pot- asch. Met een soort vlotten wordt de ko- gel onder water bestuur, en daardoor wor van I °"dRrzoekers volledig onafhankelijk ennatrner' re,fl Piccard heeft bij de Van, z,,n tofistel n"n alle mo- aanvanl *°dachf' Ze,fs aan mogelijke aanvallen van reusachtige zeemonsters. Flinke omzetten zwakke markt. Ack> teruitloopende koersen. Amerikanen schommelend. Beleggingsmarkt vaster. OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. Nederland 1940 I 4 Nederland 1940 II 4 Idem met bel. fac. Nederland 1938 3.3% Oost Indië 1937 3 Oost Indië 1937 A 3 Duitschland 1930 5% DUITSCHLAND D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 V-K. L.R. 101 1011/, 941/2-94% 94%-955/16 101% 101% 0 8314-83% 2 84 80% 82 26-29% 25%-23% PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam '37 I 3% 80% 's Grav. '37 I 3% 90% N.-Holl. '38 3 N.-Holl. '38 II (3%) 3 83 R'dam '37 I. III 3% 78 Z.-Holland 1937 3 85 81% 91 3/16 82% 84 83% 84 HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veendam 3% 89% 90 INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN. Buitenland. Farbenind. I. G. 7 Gelsenk. Bergw. 5 BANK- EN CRED.-INST. Binnenland. Koloniale Bank A 194% 188 Ned. Ind. Handelsb. A 142 133% Ned. Handel Mij. c. v. A 134 121 AANDEELEN. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.K.U. 123%-121% 115%-lU Calvé Delft c.v. A. 90 85 Centr. Suiker Mij. 196 185 Fokker g. A. 197% Lever Bros en Unilever cv.A146%-148% 139%-13? Ned. Ford 330 335 Philips G B.V.A. 221-225 215-217 Philips pref. A 145 142% Buitenland. Anaconda copper c.v. A. Am. Sm. en Ref. c.A. Beth. Steel c.v. A Gen. Motors c.v. A. Kennecot Copper c.v. A. 36-33% 34-32% 50 51% 97-93% 86-91 5S 56 45-42% 41 "4-40% AO 007/ North. Am. Aviation c.v.A, 22 23% Rep. Steel c.v. A. 31%-28% 30-28% U. S. Steel c.v. A. 86-81% 79%-75% Binnenland. Dordtsche Petr. g. A. Kon. Petr. Buitenland. Shell Union c.v. A. Tide Water c.v. A. 302% 274%. 336-324% 312-299 1315/16-14% 13%-13% 13%-12% 12%-12 Holland Amerikalijn A 122-126 112-115 Java China-Japanlijn A. 154%-156 146-140% Kon. Ned. Stoomb. Mij. nat. bez. v. A. 165-168% 157-150 Kon. Paketvaart A. 240 223 Ned. Scheepv. Unie A. 175-179 169-164 Rott. Llovd A. 150 137% Stoomv. Mij. Nederland A. 155 140 H.V.A. 485-493 465-440 Javasche Cultuur 287-300 265-256 N.I.S.U. 280-300 267-258 Ver. Vorstenl. Cult. 138-142 130-126 Deli Batavia Mij. 230-222 209%-198 Deli Mij. c. v. A 288-295 179%-267 Senembah 224-213 Amsterd. Rubber 284-300 274-264 Bandar Rubber Mij. A. 200 191-183 Deli Batavia Mij. A. 210-200 Koersen voor stortingen op 12 November '40: Reichsmarken 75.36; Belga's 30.1432; Zwit sersche Francs 43.56; Lires 9.87; Deensche Kronen 36.40: Zweedsche Kronen 44,85 Isjechische Kronen (oude schulden) 6.42; isjechische Kronen (nieuwe schulden) .7.54. Daartegen zal hij zich kunnen verweren door electrische ontladingen. De snelheid van de daling en stijging wordt geregeld door een balanceerend gewicht. Ook heef' hij met de mogelijkheid rekening gehou den, dat de deelnemers het bewustzijn zou den kunnen verliezen bij hun koen avon tuur en dus niet meer in staat zouden zijn hun instrumenten te bedienen. In dat g®* val wordt de kogel door een uurwerk. na een bepaalden tijd, vanzelf naar de opPjr' vlakte van het water teruggedreven. "et gewicht van den kogel bedraagt ongeveer 4500 kg. Het toestel is daarom zoo zwaar geworden, omdat de stalen wanden. even- als de speciale glazen vensters bij vijf"}?]' zend meter diepte aan een druk van v"'' tig atmosferen weerstand moeten kunne» bieden en dus stevig gebouwd moeten &ua' Prof. Piccard hoopt, met zijn voor dit doel speciaal ontworpen instrumenten, na. nig geheim, dat tot nog toe voor d®" mensch onoplosbaar bleef, aan de zee kunnen ontrukken en vooral de cosnuscjL stralen op het spoof- te komen. Het ja» zich hooren, dat ook de filmtoestellen zullen ontbreken, die, geholpen door g weldige lichtwerpers, opnemingen doen van de wonderwereld der diep&ee-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2