De aardbevingsramp
Naar 5000 meter
SCHADE IN HET
OLIEGEBIED
LANGZAAM WIIKT HET
GRIEKSCHE FRONT
„Treurige en wanhopige
gedachten"
Onvoorzichtig
overgestoken
Bekend uitvinder
overleden
beneden den zeespiegel
Waarschijnlijk niet meer IQ RoCfflCfljC
dan 1000 dooden
De aardschokken
in Rusland
Hooge waterstand in België
Reorganisatie der
Fransche wielersport
ontploffing in amerikaansche
fabriek.
gouverneur van indochina
afgetreden?
Jeugdige rijwieldieven
Groote zeepzwendel
achterhaald
Noodlottige val
Amsterdamsche effectenbeurs
petroleumondernemingen.
scheepvaart maatschappijen.
suiker-ondernemingen.
tabaksondernemingen.
rubber-ondernemingen.
Koersen Nederlandsch
clearinginstituut
Na de groote aardbevingsramp die Roe
menië heeft getroffen en die nog werd ge
volgd door een aantal lichtere schokken,
hebben de Rocmeensche autoriteiten de
menschen, die in de open lucht verblijven,
aangeraden, in huri huizen terug te keeren
en de werkgevers hebben hun employés
uitgenoodigd weer op hun werk te ver
schijnen Nog steeds ziet men, aldus „Uni
ted Press", duizenden menschen, wier wo
ningen op de hoogste verdiepingen zijn ge
legen, met koffers op zoek naar een an
dere woongelegenheid
Het Koemeensthe blad „Curentul" schat
dat buiten de 200 slachtoffers te Boekarest
nog op ten minste 150 in het overige gebied
van Roemenië moeten worden gerekend.
Geen enkele schatting in de ochtendbla
den ging de 500 dooden te boven. De auto
riteiten wachten nog steeds op berichten
uit afgelegen streken, waarmee men nog
geen verbinding heeft kunnen krijgen. Ook
zij echter rekenen op niet meer dan 1000
dooden en zij gronden deze schatting op
de veronderstelling dat op het platteland
de boeren meestal tijd genoeg zullen heb
ben gehad om vóór dat hun woningen in
storten het vrije veld in te'vluchten.
Bij het bergingswerk in het ingestorte
Carltongebouw heeft zich een zware ex
plosie voorgedaan. Naar bij een onderzoek
is gebleken werd deze, veroorzaakt door
het in brand raken van de heete olie van
de centrale olie-stook-mricbting. De auto
riteiten hebben hierop het bergingswerk
doen staken.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn de auto
riteiten voornemens de architecten van het
Carlton-gebouw ter verantwoording te roe
pen Zij hebben reeds opdracht gekregen
de bouwplannen in te leveren. Deze zullen
thans waarschijnlijk op eventueels fouten
of nalatigheden worden onderzocht.
Schade in het oliegebied.
Uit het geheele oliegebied wordt volgens
U.P. schade gemeld, o.a. werd de olie-raffi
naderij van de „Romana Americana", een
dochtermaatschappij van de „Standard Oil",
beschadigd. Mogelijk zullen de herstellings
werkzaamheden verscheidene dagen vergen.
In een andere raffinaderij, welke zich in in
ternationaal bezit bevindt, werd een brand
door Duitsche brandweerlieden gebluscht.
Uit Proesti wordt bericht, dat de aardbe
ving ook in het geheele petroleumgebied
een vreeselijke paniek veroorzaakt heeft. Op
het oogenblik kan nog niet worden bepaald
in hoevrre de petioleumvelden zelf hebben
geleden. Het aantal gewonden en dooden
moet aanzienlijk zijn.
Nadere berichten melden, dat aan de olie
velden zelf weinig schade is geleden.
Ziekenhuizen overal vol qewon-
den.
Het ministerie van openbare gezondheid
heeft, naar het D.N.B. verder meldt, onmid
dellijk medische ploegen samengesteld en
deze gestuurd naar de plaatsen, waar drin
gend hulp moet worden geboden.
In het grootste ziekenhuis van Boekarest
zijn alleen al tot dusver 250 gewonden uit
de geheele stad binnengebracht. Het aantal
slachtoffers te Boekarest, Galatz Ploesti en
Buzau is. volgens de laatste gegevens op
zijn minst 200 dooden en 1000 gewonden.
Met betrekking tot de aardbeving in Roe
menië deelt de directeur van het Seismolo
gisch instituut te Moskou mede, dat dit de
krachtigste aardbeving is geweest, die men
sinds menschenheugenis ooit te Moskou
heeft gevoeld. Vele inwoners van Moskou
zijn door de aardschokken uit den slaap ge
wekt.
In den loop van den Zondag zijn bij het in
stituut honderden mededeelingen binnenge
komen over waarnemingen tijdens de aard-
schokkerm. r
Naar 3e directeur Yerder'verkldarlf had de
aardbeving in Roemenië een radius van
1.800 tot 2-000 Km., wat daardoor te verkla
ren is, dat de haard van de aardbeving zeer
diep, ongeveer 100 k.m. onder het aardopper
vlak, moet hebben gelegen.
Intusschen zijn uit nog meer steden in de
Sovjetunie berichten binnengekomen over
de waanemingen tijdens de aardbeving,
zooals Odessa, Poltawa, Dnepropetrowsk,
Akekrman en andere steden. Te Kisjinew
werden verscheidene woonhuizen en open
bare gehouwen aanzienlijk beschadigd.
De raad van Volkscommissarissen der
Moldausche Sovjetrepubliek heeft ten be
hoeve van de door de aardbeving getroffen
personen een commissie tol hulpverleenmg
ingesteld. Te Odessa, waar eveneens enke
le gebouwen zijn beschadigd, renden talrij
ke inwoners uit angst de straat op, alsook
te Dnepropetrowski.
Nog geen Engelsche hulp.
De Italiaansche successen in Griekenland
worden door de Joego-Slavische bladen groot
opgemaakt. Het blad „Jutarins List" conclu
deert uit de jongste berichten, dat de Griek-
sche linie aan het wankelen is geraakt. Dit
is voor alles het resultaat van de ononder
broken zware Italiaansche luchtaanvallen,
waartegen de Grieksche luchtafweer niet is
opgewassen. Ook de miliaire deskundige van
de „Bravatski Dvenik" constateert een lang
zaam doch zeker bezwijken van de Grieksche
verdedigingslinies, Het terrein is moeilijk,
de verdediging naar verhouding gemakke
lijk, doch het Italiaansche luchtwapen is
voor de Grieken noodlottig. Er is nog niets
te merken van een invloed van de Engelsche
hulp.
Ourthe richt door haar snelle
was overstroomingen en ver
nielingen aan.
Tengevolge van de overvloedige regens
is het waterpeil van de Belgische rivier de
Ourthe fel gestegen. Het vervoer over het
spoortraject van de Ourthe moest deels
worden onderbroken, wegens het gevaar op
de in aanbouw zijnde bruggen. De brug
tusschen Barvaux en Petit Barvaux kon
aan de was geen weerstand bieden en werd
van haar kabels losgerukt.
In de oevergemeenten van de Ourthe in
het Luiksche is de toestand nagenoeg de
zelfde. Talrijke bruggen bezweken onder
den druk van het water en de bewoners
werden van de dorpen afgesneden. De
strooming is zoo sterk, dat een overzet-
dienst evenmin mogelijk is. In de streek
van Bomal staan de weiden en de reeds
bezaaide velden blank. Te Hamoir staan
de aanlegplaatsen eveneens onder water.
Onafhankelijken zullen niet meer
bestaan.
De Fransche sportcommissie heeft onlangs
een verbod uitgevaardigd ten aanzien van
het organiseeren van zesdaagsche wedstrij
den. Naar wij thans vernemen heeft de
zelfde sportcommissie nog enkele andere
ingrijpende maatregelen genomen. Met in
gang van 1 Januari 1940 zullen er o.a. nog
slechts twee categorieën van renners be
staan: amateurs en beroepsrenners. Hierdoor
zullen de onafhankelijken worden uitge
schakeld en verdwijnen.
Geen enkele renner beneden 20 jaar zal
een vergunning kunnen krijgen als beroeps'
renner,.
Het aantal beroepsrenners zal beperkt blij
ven tot het getal 350.
Een ontploffing in de fabriek van Somer-
ville in den staat New-York, welke fabriek
deel uitmaakt van het Amerikaansche Cy-
anamid-ronrern, heeft een fabrieksgebouw
van drie verdiepingen van binnen verwoest
Een chemicus werd gedood en drie andere
gewond. Het bedrijf vervaardigde chemi
sche producten voor munitiefabrieken en
had groote opdrachten binnen het kader
van de Amerikaansche bewapening gekre
gen, zoodat er Zondags ook werd gewerkt.
De gouverneur van Indochina. viee-admi-
raal Decoux, zou, naar uit Hanoi wordt ge
meld, zijn ontslagaanvrage hebben ingediend
Over de reden van dit verzoek is niets be
kend.
Vele Fransche bladen vinden in den wapen
stilstanddag aanleiding, om op scherpe wij
ze af te rekenen met degenen, die schuldig
zijn aan den tegenwoordigen oorlog en met
hen, die tot den orlog ophitsten. De Moni-
teur schrijft: „Als de Franschen geen moed
en vertrouwen bezitten, kunnen zij zich op
dezen dag overgeven aan treurige en wanho
pige gedachten. Men kan het ook doen voor
komen, alsof men zich niet wel herinneren,
wat deze dag voor Frankrijk beteekent. De
eene noch de andere houding is den Fran
schen waardig. Welke Franschman heeft
niet nagedacht over de twintig jaar tus
schen beide oorlogen. Geen andere dag dan
deze kan beter voedsel geven aan de gerecht
vaardigde wrok tegen degenen, die door
hun misdadige en onzinnige politiek ver
raad hebben gepleegd aan den wensch der
dooden."
De Figaro zegt: „Twintig jaar geleden is
Frankrijk door zijn overwining verblind. De
lange duur van den strijd, de prijs, die be
taald is, hadden Frankrijk er opmerkzaam
op moeten' maken, dat zijn methoden scha
delijk waren. Het is in hoofdzaak aan deze
fouten en beginselen toe te schrijven, dat
het tot dit ongeluk is gekomen. Van dat
oogenblik af heeft men zich van de waarheid
afgewend en Frankrijk is blind langs de hel
ling omlaag gegleden."
WEER VREEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN
ZUID SLAVISCH GEBIED.
Gisterochtend hebben opnieuw vreemde
vliegtuigen boven Zuidslavisch gebied ge
vlogen. De nationaliteit was niet te
herkennen, doch aan de richting, waaruit
de toestellen kwamen, kon men gemakkelijk
zien, dat het Grieksche of Engelsche waren.
Te Monastir en te Veles werd alarm ge
maakt. De toestellen vlogen op groote hoogte,
Zij kwamen van Saloniki en zetten koers
naar Albanië. Het afweergeschut bleef zwij
gen.
BOTSING TUSSCHEN ENGELSCHE
OORLOGSSCHEPEN
In de straat van Gibraltar zijn gisteren
een Engelsche torpedobootjager en een En
gelsche duikboot met elkander in aanva
ring geweest Beide schepen moesten met
zware averij de haven van Gibraltar wor
den binnengesleept.
Op merkwaardige wijze in de
val geloopen.
Het politicbureau aan de Linnaeusstraat
te Amsterdam heeft opheldering verkregen
inzake de verduistering van twee rijwielen.
Deze waren gisteren spoorloos verdwenen.
Bij de politie in Weesp meldden zich giste
ren een 15- en een 17-jarige jongen, die ver
gunning vroegen om twee rijwielen te ver-
koopen.
Vanzelfsprekend was de politie te Weesp
teu zeerste verbaasd. Men vertrouwde het
zaakje niet geheel en hield derhalve de jon
gens vast.
Het onderzoek leidde naar de 7e sectie,
en reeds spoedig kwam vast te staan, dat de
rij wieren van diefstal afkomstig waren. De
politie-" van het 'bureau wis nog een derden
jongen, 17 jaar oud, aan te houden, die ver
dacht wordt van medeplichtigheid.
Jongetje zeer ernstig gewond.
Gistermiddag om kwart over vier is de
zevenjarige A. van der B. te Zandvoort, die
uit school kwam, op de groote Krocht aan
gereden door een auto. De jongen wilde
nog voor den snel rijdenden wagen de
straat oversteken, doch hij werd gegrepen
en een eind meegesleurd. Hij bekwajn een
gapende hoofdwonde en een hersensschud-
ding en brak beide beenen.
Per auto is hij naar een ziekenhuis te
Haarlem vervoerd.
De heer Hulsebos, uitvinder van
de fuimelschijfmolor.
Dezer dagen werd gemeld het overlijden
van den heer W. Hulsebos te Laren, in den
ouderdom van 57 jaren.
De overledene, aldus het Hdbld., was de
uitvinder van een nieuw type tuimelschijf-
motor, waarvan de proefnemingen werden
gefinancierd door het Werkfonds, terwijl me
dewerking werd verkregen van Jaffa en
Kromhout. De binnen- en buitenlandsche pa
tenten op de uitvinding zijn ondergebracht in
de N.V. „Z-as". De voorbereidende proefne
mingen waren geschied met medewerking
van de Artilleriewerkplaatsen Hembrug en
den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart. De
fabriekmatige aanmaak van ruw oliemoto
ren, gebouwd volgens de ontwerpen van den
heer Hulsebos, is in voorbereiding.
Bij een motor van vier cylinders vindt men
aan den krukas 5 hoofdlagers, 4 drijfstang-
lagers en 4 zuigerpennen, in totaal 13 lagers,
dus 13 wrijvingspunten. Daarbij komt de zij-
delingsche druk van de 4 zuigers in de cy
linders en mede doordat de stand der 4
zuigers verschillend is de torsie in de
krukas, eveneens dus een weerstand.
De heer Hulsebos nu verving in zijn
motor de krukas door een Z-vormigc
as, waarvan de beide met elkaar
evenwijdig loopende declen de eigen
lijke hoofdlagers vormen. De drijf
stang .beweegt zich, door de merk
waardige omwentelingsfiguur van de
as niet in een plat vlak, doch drie
dimensionaal en voor zoover men
hier kan spreken van drijfstangla-
gers in de gewone beteekenis van het
woord, zijn er hier twee, alsmede
twee hoofdlagers, zoodat de motor
van den heer Hulsehos slechts de
wrijving van 4 punten, in plaats van
13, heeft te overwinnen, terwijl de as
geen torsie ondervindt, de zijdeling-
sche druk verdwijnt en de weerstand
in het algemeen zeer veel geringer
wordt.
De eerste „uitgeprobeerde" ruw olie-auto-
piobielmotor van dit type was een 5 cylinder-
machine met een boring van 95 mm. bij een
slag van 110 mm, dus met een cylinderin-
houd van 3.9 liter. Hij werd geplaatst in een
personenauto met een gewicht van 2200 kilo,
waarin tevoren een benzinemotor had ge
staan met een cylinderinhoud van 5K liter.
Het ruw olie-verbruik bleek, afhankelijk van
snelheid en aard van het traject, te liggen
tusschen 1 op 8 en 1 op 944, waardoor de
zuinigheid .van het verbrandingsproces en
de geringe wrijving goed tot uiting kwamen.
Doch bovendien was de motor zéér veel klei
ner dan een van normalen bouw: hij onder
scheidde zich door zeer geringe hoogte en la
ge ligging van het zwaartepunt, factoren,
welke van invloed zijn op het gedrag van
den wagen op den weg. Wanneer ontwer
pers van chassis en carrosserie van die eigen
schappen op juiste wijze profijt weten te
trekken, dan kunnen er nieuwe mogelijkhe
den ontstaan, b.v. plaatsing van den motor
onder den chauffeur of achterin.
Door zijn vorm en de mogelijkheid, om een
groot vermogen te bergen in een kleine
ruimte bij een laag gewicht, past deze mo
tor zich ook goed aan bij de eischen, welke
worden gesteld aan vliegtuigmotoren.
De overheid heeft het belang ervan uit een
oogpunt van werkverruiming ingezien en
medewerking verleend, evenals een tweetal
fabrieken. De heer Hulsebos is weggenomen
te midden van de laatste voorbereidingen
voor de stichting eener fabriek van motoren
van het door hem in moeizamen arbeid ge
projecteerde type.
Handelaars uit Amsterdam,
Hilversum en West-Friesland
gearresteerd.
VOOR DUIZENDEN IN BESLAG
GENOMEN.
De afdeeling handelsrecherche van het
hoofdbureau van politie te Amsterdam
heeft in de afgeloopen dagen de hand we
ten te leggen op een partij van ongeveei
6000 dubbele stukken huishoudzeep ter
waarde van ongeveer 1000,—.
Het was deze afdeeling ter oore
gekomen, dat aan een pakhuis in
de binnenstad door een vrachtauto
een partij zeep was afgeleverd. Een
nader onderzoek bracht aan het
licht, dat men hier te doen had met
een kettinghandel in zeep. In het
pakhuis werden twee personen aan
getroffen, afkomstig uit de Zaan
streek. Deze bleken de partij zeep
gekocht te hebben van twee Am
sterdammers, doch haar reeds te
hebben doorverkocht aan een man
in Hilversum.
Niet alleen werden door de Amsterdam
sche politie de Zaankanters en de Amster
dammers gearresteerd, doch ook de Hilver
summer werd in arrest gesteld. Bij 't onder
zoek kwam vast te staan, dat deze man een
nog grootere partij zeep had willen koopen
en dat hij daartoe reeds een bedrag van
f 5000 ter beschikking van een der Zaan
kanters gesteld had. Deze had toegezegd
de zeep bijeen te krijgen en haar in het
pakhuis in de Amsterdamsche binnenstad
te zullen opslaan.
Ook een tak in Westfriesland.
Het onderzoek, dat door den brigadier-re
chercheur Doll en de rechercheurs van
Schaik. Eecen en Regtien ingesteld was,
werd vootgezet Hierbij bleek, dat een deel
der partij pfkomstig was uit de buurt van
Hoorn, Twee rechercheurs gingen naar
Noord-Holland en arresteerdèn daar den
man. die de zeep naar Amsterdam ver
voerd heeft, terwijl men in den loop van
gisteren tevens een bezoek bracht aan den
grossier in zeepartikelen, die de waar gele
verd heeft
Heden zullen de twee Zaankanters. de
beide Amsterdammers en de Hilversummer
voor den officier van justitie geleid wor
den De vervoerder en de grossier uit West
Friesland zullen voor het verdere onderzoek
naar Amsterdam op transport gesteld wor
den. Het is niet uitgesloten, dat nog na
dere arrestaties zullen volgen.
JJejajipde man stryijcelt oyer
een steen.
Gistermiddag is de 64-jarige winkelbe
diende J. de Graaf te Rotterdam bij het
oversteken van de Havenstraat over een uit
stekenden steen gestruikeld. De man kwam
te vallen en strompelde naar de Voetstraat,
waar hij bleef liggen. Toen geneeskundige
hulp aanwezig was, bleek de bejaarde man
reeds te zijn overleden. Waarschijnlijk had
hij bij zijn val een schedelbasisfractuur op-
geloopen.
De nieuwste plannen van prof.
Piccard.
Professor Piccard, de bekende
stratosfeervlieger, heeft op een con
gres der 1 Zwitsersche Academie
voor Natuurwetenschappen een na
dere toelichting gegeven op zijn
plannen, die intusschen al weer
twee jaar oud zijn, om duiktochten
te ondernemen naar het diepste van
de zee Zijn eerste plannen waren,
tienduizend meter diep in den
Oceaan door te dringen. Deskundi
gen'hebben dit voor onmogelijk ge
houden en professor Piccard zelf
schijnt dat ook in te zien. Op het
congres te Locarno noemde hij ten
minste als voorloopig bereikbaar
dool een diepte van vierduizend tot
vijfduizend meter.
Maar ook zulk een diepte-expeditie is
nog fantastisch genoeg, wanneer men be
denkt, dat de Amerikaan William Beede,
die beroemd is geworden door een zelfde
onderneming, tot nog toe het record houdt
op dit gebied van onderzoek met een diep
te van negenhonderd meter.
Professor Piccard heeft echter wel bewe
zen, dat hij geen avonturier is; toen hij in
1932 met zijn stratosfeerballon tot een hoog
te van zestienhonderd meter kwam, grens
de deze prestatie aan het ongelooflijke.
Men is reeds begonnen aan den bouw van
den door prof. Piccard geconstrueerden
staalkogel, die hem de geheimen van de
zee zal moeten ontsluieren. In tegenstelling
met den kogel van Beede, zal het appa
raat van professor Piccard niet door een
kabel met een schip verbonden zijn. maar
vrij in het water zweven De kogel is slechts
op twee menschen berekend en de door
snee bedraagt Iets meer dan twee meter.
Een zuurstofhouder heeft reserves voor 24
!u uitademen vrijgekomen kool-
opKez°KRn door bijtende pot-
asch. Met een soort vlotten wordt de ko-
gel onder water bestuur, en daardoor wor
van I °"dRrzoekers volledig onafhankelijk
ennatrner' re,fl Piccard heeft bij de
Van, z,,n tofistel n"n alle mo-
aanvanl *°dachf' Ze,fs aan mogelijke
aanvallen van reusachtige zeemonsters.
Flinke omzetten zwakke markt. Ack>
teruitloopende koersen. Amerikanen
schommelend. Beleggingsmarkt vaster.
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
Nederland 1940 I 4
Nederland 1940 II 4
Idem met bel. fac.
Nederland 1938 3.3%
Oost Indië 1937 3
Oost Indië 1937 A 3
Duitschland 1930 5%
DUITSCHLAND
D. Gr. b '40 Ct. 6
Konv Kas (m.v.) 4
V-K. L.R.
101 1011/,
941/2-94%
94%-955/16
101% 101% 0
8314-83% 2
84
80% 82
26-29%
25%-23%
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN.
A'dam '37 I 3% 80%
's Grav. '37 I 3% 90%
N.-Holl. '38 3
N.-Holl. '38 II (3%) 3 83
R'dam '37 I. III 3% 78
Z.-Holland 1937 3 85
81%
91 3/16
82%
84
83%
84
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp.b. Veendam 3% 89% 90
INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN.
Buitenland.
Farbenind. I. G. 7
Gelsenk. Bergw. 5
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland.
Koloniale Bank A 194% 188
Ned. Ind. Handelsb. A 142 133%
Ned. Handel Mij. c. v. A 134 121
AANDEELEN.
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A.K.U. 123%-121%
115%-lU
Calvé Delft c.v. A. 90 85
Centr. Suiker Mij. 196 185
Fokker g. A. 197%
Lever Bros en Unilever cv.A146%-148%
139%-13?
Ned. Ford 330 335
Philips G B.V.A. 221-225 215-217
Philips pref. A 145 142%
Buitenland.
Anaconda copper c.v. A.
Am. Sm. en Ref. c.A.
Beth. Steel c.v. A
Gen. Motors c.v. A.
Kennecot Copper c.v. A.
36-33% 34-32%
50 51%
97-93% 86-91
5S 56
45-42% 41 "4-40%
AO 007/
North. Am. Aviation c.v.A, 22 23%
Rep. Steel c.v. A. 31%-28% 30-28%
U. S. Steel c.v. A. 86-81% 79%-75%
Binnenland.
Dordtsche Petr. g. A.
Kon. Petr.
Buitenland.
Shell Union c.v. A.
Tide Water c.v. A.
302% 274%.
336-324% 312-299
1315/16-14%
13%-13%
13%-12%
12%-12
Holland Amerikalijn A 122-126 112-115
Java China-Japanlijn A. 154%-156 146-140%
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
nat. bez. v. A. 165-168% 157-150
Kon. Paketvaart A. 240 223
Ned. Scheepv. Unie A. 175-179 169-164
Rott. Llovd A. 150 137%
Stoomv. Mij. Nederland A. 155 140
H.V.A. 485-493 465-440
Javasche Cultuur 287-300 265-256
N.I.S.U. 280-300 267-258
Ver. Vorstenl. Cult. 138-142 130-126
Deli Batavia Mij. 230-222 209%-198
Deli Mij. c. v. A 288-295 179%-267
Senembah 224-213
Amsterd. Rubber 284-300 274-264
Bandar Rubber Mij. A. 200 191-183
Deli Batavia Mij. A. 210-200
Koersen voor stortingen op 12 November '40:
Reichsmarken 75.36; Belga's 30.1432; Zwit
sersche Francs 43.56; Lires 9.87; Deensche
Kronen 36.40: Zweedsche Kronen 44,85
Isjechische Kronen (oude schulden) 6.42;
isjechische Kronen (nieuwe schulden) .7.54.
Daartegen zal hij zich kunnen verweren
door electrische ontladingen. De snelheid
van de daling en stijging wordt geregeld
door een balanceerend gewicht. Ook heef'
hij met de mogelijkheid rekening gehou
den, dat de deelnemers het bewustzijn zou
den kunnen verliezen bij hun koen avon
tuur en dus niet meer in staat zouden zijn
hun instrumenten te bedienen. In dat g®*
val wordt de kogel door een uurwerk. na
een bepaalden tijd, vanzelf naar de opPjr'
vlakte van het water teruggedreven. "et
gewicht van den kogel bedraagt ongeveer
4500 kg. Het toestel is daarom zoo zwaar
geworden, omdat de stalen wanden. even-
als de speciale glazen vensters bij vijf"}?]'
zend meter diepte aan een druk van v"''
tig atmosferen weerstand moeten kunne»
bieden en dus stevig gebouwd moeten &ua'
Prof. Piccard hoopt, met zijn voor dit
doel speciaal ontworpen instrumenten, na.
nig geheim, dat tot nog toe voor d®"
mensch onoplosbaar bleef, aan de zee
kunnen ontrukken en vooral de cosnuscjL
stralen op het spoof- te komen. Het ja»
zich hooren, dat ook de filmtoestellen
zullen ontbreken, die, geholpen door g
weldige lichtwerpers, opnemingen
doen van de wonderwereld der diep&ee-