ft Nederl. arbeiders
jü Dflitschlaml omgekewea
Een kok zonder
Bulgaarsche vriendschap
voor Duitschland
De bakens verzet
Oproep van Britschen
minister van luchtvaart
Brazilië wil
neutraal blijven
Collectieve Nederlandsche
inzending op de
Leipzige r Mes se
Overstroomingen
in Joego-S!avië
De eerste snelboot
verloren gegaan
Predikbeurten
Marktberichten
90 K.M. draad langs de
Haagsche walkanten
arbeidsovereenkomst
~Geen winsten meer"
DE KORTE DAGEN
TE LONDEN
Ook in Frankrfyk
autarkie
Uit onze Omgeving
Britsch vliegtuiq stortte v% work-
liodenbarakken neer.
Gistermiddag zijn 33 slachtoffers, waaron
der 28 Nederlanders, van den iongsten Kn-
gotschcn luchtaanval op een begraafplaats
L een voorstad van Berlijn ter aarde besteld.
Verleden week, in den nacht van Donder-
'dag op Vrijdag, werden zij in hun slaap door
den wreedcn dood verrast. Eén van de drie
Engelsche vliegtuigen, welke in dien ramp
zaligen nacht door het Duitsche luchtdoeh
geschut omlaag werden geschoten boven
Berlijn- stortte neer te midden van de barak-
ten, waarin buitcnlandsche, ook Nederland-
schë arbeiders, waren gehuisvest, aldus de
Tel. De 'benzinetank^der Engelsche machine
explodeerde en richtte een ontzettende ver
woesting aan.
Toen wij, aldus de corr., vanmiddag aan
massagraf stonden, gingen onze gedach
ten onwillekeurig terug naar dien fatalen
nacht. Wa moesten op een telefoongesprek
wachten en waren, toen de sirenes het alarm
signaal gaven, niet in den schuilkelder ge
gaan. We hadden het licht uitgedraaid en
«tonden aan het venster van ons bureau,
vanwaar wij 'n vrij uitzicht op den nachte-
jijken hemel hadden. Plotseling schoten, van
tien. twaalf plaatsen tegelijk, de stralen der
zoeklichten' in de zwarte lucht. Vlak voor
ons, waar de witte buidels elkander kruis
ten, zagen wij heef duidelijk een vliegtuig.
op een hoogte van ongeveer 800 tot 1000 me
ter. Tevergeefs poogde de Engelschman weg
te duiken. Wat voor bewegingen hij ook
maakte, de straten hielden hem vast. De gra
naten van hDuitsche afweergeschut harst
ten vlak in zijn buurt en blijkbaar werd het
toestel op teere'platsen beschadigd.
Zijn snelheid verminderde zienderoogen
en het töestel stelde ook geen pogingen meer
in hef werk om aan den doodélijken greep
der lichtstralen te ontkomen. Van tijd tot tijd
vm/l'de het met zijn machinegeweren op de
zooklichtbattorijen, maar de vleugellam ge
schoten vogel was verloren.
Nog poogde hij door rechtsomkeert te
makco, aan het möordadig vuur der Duit
sche afweerkanonnen te ontkomen, doch
ook deze manoeuvre kon niet meer haten.
Duidelijk konden we zien, hoe de machine
eenige malen achter elkaar Werd getroffen
en toen. plotseling, hoogte verloor. Als het
ware in glijvlucht zakte zij af naar de aar
de. Hoe langer hoe sneller ging het, dat
was geen vliegen meer dat was vallen.
Nog aM'ijd in het kruispunt van de licht
stralen verdween zij achter de huizen. En
kele oogcnblikkep later zagen we een ge
weldigen vuurgloed oplaaien. Het toestel
>vas neergestort en ontploft.
Wat was er gebeurd? De zwaar bescha
digde Engelsche machine was in een kamp
terechtgekomen, waar Italiaansche, Cechi-
sche en Nederlandsche werklieden zijn on
dergebracht. Gelukkig had de Engelschman
■reeds van tevoren zijn bommen afgeworpen
welke op het vrije veld ontploftep, zonder
%chade aan te richten De machine had
evenwel nog tweeduizend liter benzine aan
boord, die bij het neerslaan op den grond
explodeerde en in brand vloog. Zeven der
inzittenden kwamen in de vlammen om.
Hun .verkoolde lijken zijn eveneens in Duit-
sche-aarde begraven. De eenige overleven
de was er op het laatste oogenblik in ge
slaagd met zijn parachute uit de machine
te springen en kwam in een boom terecht,
waar hij weldra werd ontdekt. Zonder noe
menswaardig letsel op te loopen, heeft hij
het ontzettende drama doorstaan.
De arbeiders in het kamp hadden het
luchtalarm gehoord en een deel van hen
had zijn toevlucht gezocht in de ondor-
aardsche schuilplaats De meesten echter,
moe van het werk, waren in de barakken
of zelfs in hun bed gebleven. In haar val
heeft de Engelsche machine twee barakken
totaal verpletterd. Vele arbeiders werden
op slag gedood, anderen liepen verwondin
gen 'op. Ontzettende toonee'en speelden zich
in de duisternis af, maar ook bewijzen van
heldenmoed en mcnschenl'cfde werden af
gelegd.
De voorbereidingen voor de Winterhulp-collecte zijn in vollen gang. Aan de de
coraties van de etalages, welke verschillende firma's In Amsterdam gaan inrichten,
wordt de laatste hand gelegd.
(Foto Pax-Holland)
NIET ALLE AMERIKAANSCHE DEFEN-
SIEGEHEIMEN NAAR ENGELAND.
President Roosevelt heeft Woensdag nog
maals door zijn secretaris laten verzekeren,
"at geen Amerikaansche richtappacaten
roor. bommen aan Engeland zijn afgestaan.
Het in t]e y. s. gebruikte richtapparaat
wordt ook in de toekomst geheim gehouden.
(Van onzen Ilaagschen correspondent.)
In verband met de schaarschte aan tim
merhout, was het aanvankelijk'plan, om
alle Haagsche wallekanten met houten hek
ken af te zetten, ter beveiliging tijdens de ver
duisteringsuren, niet uitvoerbaar. Gemeen
tewerken heeft nu een aanvang gemaakt met
bet plaatsen van betonnen paaltjes, waartus-
schen ijzerdraad zal worden gespannen om
uit de koers geraakte burgers op het droge
te houden. De gevaarlijkste plaatsen komen
het eerst aan de beurt; er zijn duizenden
paaltjes nodig en 90 K.M. ijzerdraad. zoodat
het geheele, werk wel 3 maanden zal vorde
ren:: altijd wanneer de paaltjes voldoende
vervaardigd kunnen worden.
De raad voor de scheepvaart heeft gister
middag in behandeling genomen een klacht
van den inspecteur generaal voor de scheep
vaart tegen den kapitein van bet motor
schip „Coon", wegens het aan boord nemen
van een kok zonder dat deze een arbeids
overeenkomst met den reeder had aange
gaan.
De gedagvaarden Waren niet verschenen.
Hun werd verstek verleend. Volgens de
schriftelijke verklaring van den kok was hij
gedurende de maanden Juni en .Juli van het
vorige jaar aan boord van de „Coen" werk
zaam geweest. Hij had herhaaldelijk er op
aangedrongen op de monsterrol opgenomen
te worden, doch van een arbeidsovereen
komst was niets gekomen. Desondanks wa
ren eenige reizen in de Noord-Europeesche
wateren gemaakt. Toen de kok in Vlissin-
gon verklaarde van boord te willen gaan,
was hem door den kapiteip gezegd, dat dit
geRik zou staan met desertie.
Bij een onderbreking van de reis in Am
sterdam moest bij onverwacht van boord.
Er volgde, een heftige woordenwisseling
mat den kapitein, die hem voor gek uit
maakte.
Wat doet u dan met een gekken kok
aan boord? was het antwoord op deze op
merking. Er werd een anderen kok aan
genomen, die echter niet kwam opdagen.
Hij werd toen weer niet van boord gela
ten.
Toen get. echter op een avond zijn zuster
was gaan bezoeken en naar het schip terug
keerde om zijn goed weg te balen er
was toen overeengekomen, dat hij aan land
zou blijven bleek bet sehip al vertrok
ken te zijn. z.i. zonder volledige bezetting
In de schriftelijke verklaring van den
kapitein -wérd ongemerkt, dat de beman
ning wel volledig was. De'kok was niet
tijdig aan boord teruggekeerd. Geld had
hij niet te goed en het monsterboekje en
andere bescheiden had de kapitein per
post gezonden. Een reden voor het niet
monsteren wist hij niet op te geven.
De inspecteur-generaal voor de scheep-
avart zeide niets te behoeven toe te voe
gen. waar de kapitein zelf de feiten toe
geeft.
Hij achtte deze nalatigheid tegenover een
schepeling van ernstigen aard. De Raad zal
nader beraadslagen en uitspraak doen.
Bulgarije is dankbaar voor den
terugkeer der zuidelijke Do
broedsja.
De debatten in het Bulgaarsche parlement
over het antwoord van het parlement op de
troonrede van koning Boris stonden, vooral
wat 't buitcnlandsche politieke gedeelte be
treft, onder den indruk der laatste demon
stratie van Duitsch-Bulgannsche vriend
schap tor. gelegenheids van het bezoek van
koning Boris aan'den Èhr'ehrer. Afgevaardig
de Nikola Wassileff gaf uitdrukking aan
zijn bewondering voor den Fuehrer en ver
zekerde, dat de Du.itsch-Bulgaarsche vriend
schap, sedert lang beproefd en opnieuw be
vestigd, ook thans de Bulgaarsche buiten-
landsche politiek kenmerkt. Het Bulgaarsche
volk gevoelt diepe dankbaarheid jegens de
spilmogondhnden voor het herwinnen van
liet zuiden der Dobrocds.ja. Ingaande op de
Bulgaarsche weermacht zeide de afgevaardig
de, dat zij ten allen tijde bereid is om ter
verdediging van de heilige rechten van het
volk den roep van haar oppersten bevelheb
ber te volgen.
Als de tij (d) en verloopen.
Men schrijft aan de N.R.Crt.
°P het platteland van Friesland is het zoo
de gewoonte, dat de jongelingschap des Zon
dagsavonds verpoozing zoekt bij de Uitver
koren jongedochters. AI naar gelang de
,Vl'iendschap onder dan wel van recente-
?en datum is wordt de avond doorgebracht
]n de woning van de Dulcinea of op een
ee'izamen buitenweg.
A]s het uur van afscheid eenmaal heeft
ffosiagen heeft de jongeman dikwijls nog een
■ksch eind voor den hoog. Gevallen van
"etstochtjes van 25 tot 30 kilometer zijn
8een uitzondering. En juist omdat de afstan
den dikwijls zoo groot zijn, zoodat er van
en ontmoeting op andere dagen vaak geen
prake kan zijn, is het sedert jaar en dag
sebrjjik geweest, dat dit uur van afscheid
Jaat, sotns wel heel laat valt, ia. het komt
-o 1 fs ,wel voor, dat de jongeman na zijn
uetstocht amper 'tijd heeft, om zich thuis
y*P te verkleeden. teneinde onmiddolliR'
daarna met zijn dagelijksc-hon arbeid in de
d'iwe week aan te kunnen vangen.
erordening
twanlf tol
---- nan IK Minnen vnnje-»
oor, is het gebleven, totdat de-vero
kracht word. dat ieder van twi
vlaT binnen moest zijn.
j zou deze verordening in het landelijke
Rehruii< alleen een vervroeging van het uur
an afscheid tot gevolg hebben gehad, in-
-gevolg hehhen gehad, in-
uien in de Friesche dorpen overal den
zelfden tijd had.
Maar in de enne plaats houdt- men zich
,n (lon officieelcn tijd, in een andere
Sri i "'f' wel voor het stadhuis, de
kolen, het postkantoor en den dokter en
den notaris misschien, maar niet voor de
boerenbevolking. Deze leeft volgens den
Nederlnndschen zonnetijd. Maar er zijn
bovendien plaatsen, waar men de veertig
minuten verschil met den Middcn-Euro-
peescheti tijd. welke thans officieel ook
voor ons land geldt, veronachtzaamt en
waar men dus volgens den Amsterdam-
schon zonnetijd leeft en in enkele plaatsen
heeft men den Middeti Europeeschen win
tertijd. Zoo kan het dus gebeuren, dat, ter-
wijl'de één zegt, dat het momenteel 9 uur
is, de ander beweert, dat het 10 uur is,
hoewel het officieel tien over half elf is.
De Friesche jongelingschap op vrijers
voeten dient natunrlijk om 12 uur des
nacPta MET. thuis te zijn. Dat kan
volgens zijn meis.fe om 11 uur beteekenen
en volgens hem zelf om tien minuten voor
half elf. Voor het geval, dat hij twee uur
ner fiets af moet leggen, véér hij thuis is.
heteekont. dat dus. dat hij - volgens eigen
inzicht en horloge althans om tien mi
nuten véér half negen al afscheid moet
nemen. Gf juister, reeds afscheid genomen
moet hebben, want zulk een goeden dag-
zeggerii kan nog wel eens penigen tijd vor
deren. Laten wii die marge eens erg krap
nemen en on tien minuten stellen. Dan
moet deze jongeman, dus om goed acht
uur al aanstalten maken, om weg te gnan
Onder dergelijke omstandigheden bluft er
van het oude gebruik niet veel over Maar
jnn-ïeUnesehan is vindingrijk. M aarorn
zoo redeneeren 'zij. zouden wii. nu we zoo
.'•reeg moeten vertrekken, ook niet hoeken
rpot de oude gewoonte, om nas om 8 uur
7" avonds tv'i het meisje aan te komen?
Fn zij gaan nu om voor vieren al on
Ma" Zoo komen zij dan toch nog aan hun
trek!
Personcclsf/cbrek verzwakt de
Engelsche luchtmacht.
Nadat begin September 191-0 het Bi'itsche
ministerie van luchtvaart den maximum
leeftijd voor vliegers in verband met de
aanzienlijke verliezen aan personeel der
Britsche luchtmacht van 28 jaar tot 38 jaar
had verhoogd, heeft de Rrftsohc minister
van luchtvaart over de radio nogmaals een
dringenden oproep tot de Britsche jeugd
gericht. Hij drong er bij alle 18 tot 28 jari
ge Engelscl.ien, die tot dusver nog niet in
militairen dienst zijn en bij de eerste kern
ring voor den dienst bii het luehtwapen zijn
afgekeurd, op aan, zich op te geven voor
de opleiding tot piloot bii de Britsche ma
rine luchtmacht. Onder de Britsche bevol
king levert deze buitengewone maatregel
van den Britschen minister van luchtvaart
veel stof tot gesprekken. Men geeft na de
laatste grootsrheppsrhe aanvallen der
Duitsche luchtmacht op Ccnventry en Birming
ham uiting aan de vrees, dat de Britsehe
luchtmacht, gezien de sterk verminderde ner
sonéelsterkte, niet meer in staat is de be
veiliging van het Britsche luchtruim te
garandeeren.
Dat zal de geheele Engelsche
gemeenschap moeten begrijpen.
Volgens berichten uit Londen heeft de
Engelsche minister van arbeid, Bevin, in
een redevoering verklaard, dat Engeland
'eindelijk de speciale veiligheid en niet
meer de winst moert maken tot motief
van zijn leven en tot het eerste oorlogsdoel
van Engeland Eindelijk moet er vonr gezorgd
worden dat »de files buiten de arheidshn-
reaux verdwijnen. Wanneer dit nvobleerp
niet wordt opgelost, zal Engeland na den
oorlog in een der ergste revoluties verzeild
raken. Men moet den massa's zoo snel mo
gelijk in die riehting pen goed voorbeeld
gpven. Het vereisehte nienwp Ipvpnsmotief
..geen winsten meer" moet door de gehee
'e Ens-eisehe gemeensehan overwonnen wor
den. De toenemende agitatie onder het En
gelsche proletariaat en een niet inwilligen
van de soeiale eronnmisehe eisehen zon al
le verstand en activiteit der staatslieden en
diplomaten ondermijnen.
Rede van den
minister van
zaken.
Bra«m aneehen
bnitentendsehe
De Braziliaansche minister van buiten-
landsche zaken, Aranha. heeft in de loka
len van het ministerie van buitenlandsche
zaken een diner aangeboden ter eere van
de Engelsche. economische missie van Pil-
lingdon. waarbij hij een redevoering uit
sprak. In deze rede ging de minister niet
in op de speciale taken van de Engelsche
missie, maar legde te meer den nadruk on
de neutraliteit van Brazilië. „Wii zijn neu
traal zoo verklaarde Aranha en wil
len neutraal blijven tegenover de conflic
ten. waardoor de overige continenten wer
den geteisterd."
Het ligt in de bedoeling van den econo-
mischon voorlichtingsdienst, behalve de ge
bruikelijke officieele inzending, op de Leipzi
ger Messe, welke door de gewijzigde verhou
dingen nog aan belangrijkheid heeft gewon
nen en als het knooppunt bij uitnemendheid
voor het internationale goederenverkeer kan
worden beschouwd, een collectieve Neder
landsche inzending te organiseeren. Deze in
zending zal worden ondergebracht op de
eerste verdieping van het Ring-Mess-Haus,
in welk gebouw ook o.m. de groote collectie
ve inzendingen van Italië en Rusland, als
mede van tal van andere landen zullen wor
den ondergebracht.
Menschen vluchten in bootjes
voor het water.
De Sau heeft in de omgeving van Posjnisj
Brod de dijken doorbroken en de stad als
mede- de omliggende dorpen onder water
gezet, zoodat de bevolking moeizaam met
bootjes gered moest worden.
Er zijn twee stoomschepen gezonden om
in geval van nood menschen op te nemen,
die in bootjes mochten ronddrijven.
Het frontbericht van het D.N.B. luidt als
volgt;
Omtrent de in het weermachtsberic.ht
van vandaag medegedeelde Engelsche ton-
nageverliezen door Duitsche motortórpedo-
bootcn verneemt het D N B. nog nader:
Wat de leiding en de bemanning van
deze kleine eenheden der Duitsche marine
aan heldenmoed en zeemanskunst, aan uit
houdingsvermogen en offervaardigheid
hebben gepresteerd, wanneer zij steeds op
nieuw den tegenstander opspoorden en den
strijd aanbonden met sterkere Engelsche
strijdkrachten, ten einde dit resultaat te
behalen, blijft voorbehouden voor een la
tere schildering Dat bij een dusdanig
agressief wapen, dat den tegenstander al
leen kan aanpakken en treffen door ver
rassende aanvallen, verliezen op den koop
toegenomen moeten worden, ligt voor dé
hand.
De Duitsche motortorpedobooten waren
en bjijven de schrik der Engclschon, sedert
zij voor de eerste maal bij den terugtocht
van liet Britsche leger van het vasteland
aan het eind van Mei voor Duinkerken op
doken en Kanaal onveilig maakten Nu is
voor de eerste maal zoon boot na held-
haftigen strijd niet weer in zijn thuishaven
teruggekeerd Daar staan talrijke trotsche
overwinningen van Duitsche motortorpe
dobooten tegenover, waarbij vergeleken het
eerste verlies, hoe betreurenswaardig op
zichzelf ook, gezien" de successen, van wei
nig beteekenis is
Het weermaclitsbericbt van vandaag
meldt, hphalve den reeds gepubliceerden
groeten aanval op het in Midden Engeland
gelegen bewaneningseentnim Rirmingham,
verder tezelfdertijd uitgevoerde bombarde
menten op de haveninstallaties van Wey-
mouth,. Northampton. Rournemnuth en an
dere voor den oorlog belangrijke doelen, in
deze haven- en industriesteden vinden de
Duitsche gevechtsvliegtuigen een overvloed
van loonende doelen Weymouth ligt aan
de zuidkust in het graafschan Dorset en be
schikt over belangrijke militaire installa
ties, zooals forten en torpedodepots. Nort
hampton. aan de monding van het Grand
lunetion C.anal onderscheidt zieh door zijn
i.izerindustrie en vliegtuigfabrieken. Rour-
nemouth is een gronfe zeestad aan de zuid
kust ten westen van het eiland Wight en
bezit o.m. een autofabriek, een vliegveld
en molens en gasfabrieken.
De Londensclie correspondent van de
ABC meldt, dat het korten der dagen voor
de bevolking van Londen een verkorting
van den werktijd en een verlenging van
het verblijf in de schuilkelder heteekent.
Steeds minder kunnen de I.ondenaars van
de frissehe lucht genieten. Om 18 uur be
geven zij zich in de schuilkelders om daar
te blijven tot des ochtend 8 uur. Een troos
telooze winter wacht Londen.
De openbare verkeersmiddelen staken
thans sden dienst reeds om half negen in
den avond. De autoriteiten overwegen, het
zich na zonsondergang op straat bevinden,
te verbieden.
De Spaansrbe journalist meldt verder,
dat de voorziening van Engeland ernstig in
gevaar wordt gebracht door de Duitsche
duikbooten. Hij noemt de voortdurende
verliezen aan scheepsruimte' levensgevaar
lijk voor de bevolking van het Britsche
eilandenrijk.
RanU»o»ecriaa ter
▼am het eeocemteche leven.
Havas meldt uit Vichy, dat Frankrijk ge
dwongen is zijn productie en zijn handel aan
te passen aan de bestaande noodzakelijkhe
den en zich te richten naar een autarkisch
systeem. Het nieuwe systeem zal een hin
derpaal opwerpen voor het verdwijnen der
Fransche rijkdommen. Op economisch gebied
blijkt de7.e actie uit-de controle op den bui
tcnlandsche handel en uit de beperking van
den invoer tot de voor de natie noodzakelijke
producten. In het binnenlandsche economi
sche leven streeft men naar 'n „aanzwenge
ling'' door het verleenen van financieele fa
ciliteiten. Daarmede wordt ook het valuta
probleem aangesneden. De voor den weder
opbouw van de economie in omloop gebrach
te hoeveelheden kapitaal moeten binnen de
landsgrenzen blijven en hun volle handels
waarde behouden. De crediteuren van den
staat zullen betaald worden in verdiscon-
teerhare wisse's om een overdreven aan
groeien van de bankbiljettencirculatie te ver
hinderen. Om gelijke redenen heeft de re
geering de kooplieden verplicht in sommen,
die, grooter zijn. dan 3000 francs te betalen
via bankgiro of postgiro. Particulieren zullen
uitgenoodicd worden hun betalingen zoo
veel mogelijk met cheques te vereffenen. Op
dat de „aanzwengeling" van de economie ook
werkelijk ten uitvoer zal kunnen worden ge
legd, zal de regeering ook overgaan tot
rantsoeneering van alle goederen, nu reeds
de distributie van levensmiddelen ingevoerd
is. Het tweede doel van dit ontreden ten aan
zien van den geldomloop en het verbruik
beslaat hierin, dat de in dienst van het be
drijfsleven gestelde staatsgelden langs den
weg van leeningen weer in de staatskas te
ruggebracht worden om den cirkelgang te
sluiten en het geld pp waarde te houden.
ANNA PAULOWNA
SINTERKLAASFEEST.
Verduisteringsmoeftijkheden maken Net
houden van ouderavonden niet gemakkelijk
Daarom heeft de oudercommissie van
School II te Breezand maar zelfstandig
beslist over de vraag, of dit jaar wel of
geen Sinterklaasfeest moest worden gehou
den. De moeilijkheden, thans aan het or
ganiseren van een feestje verbonden, niet
te licht tellende, besloot de commissie het
feest toch door te laten gaan: als 't
eenigszins kan op dezelfde wijze als vo
rige jaren en anders maar wat bescheide
ner.
Te Kleine Sluis is voor school I een der
gelijk besluit genomen.
Het zal natuurlijk in hoofdzaak van de fi
nanciën en in niet minder mate van cle dis-
tiihutiemneiltjkheden afhangen, of de kin
deren van deze scholen het feest weer op
den ouden voet zullen vieren.
BREEZAND
AANRIJDING.
Daar waar, bij de Kooij. de weg uit den
Polder op den afsluitdijk komt werd de
heer J. v. d. Plas aangereden door een auto
die voor een autobus moest uitwijken. De
heer v. d. P. was op de fiets. Hij sloeg over
den kop en met rijwiel en al van den dijk
nf. Vermoedelijk is hij daarbij met zijn buik
op het stuur gevallen. Hij klaagde althans
over imvendige pijn. Dokter Vecniè, die ter
hulp was geroepen, bracht den patiënt met
eigen aulo naar diens woning. Bii onderzoek
bleek de heer v. d. Plas het er Waarschijnlijk
toch goed afgebracht te hebben; er was ten
minste geen ernstig letsel te besneuren.
De fiets was danig beschadigd en niet
veel meer waard.
W1EBINGEN
Op Woensdag i.1. vergaderden Commissa
rissen van cle Vee- en Paardenverzekering
Maatschappij ..Helpt Elkander" te Wierin-
gen ter vaststelling van de premie over het
af'-eloonen halfjaar der afdeeling koeien.
Er was schade uit te keeren voor één koe
beest tot een bedrag van f 110.—.
De premie werrj vastgesteld op 0.70 per
f 100.— verzekerde waarde.
ZONDAG 24 NOVEMBER.
Ned. Herv. Gemeente.
Schagen. nam. 2.30 uur. Ds. Kapteyn.
Herdenking der gestorvenen.
Geref. Kerk.
Schagen, voorm. 9.30 uur. Ds. F. Tollenaar,
van Den Helder.
Nam. 2.30 uur Ds. F. Tollenaar. Ver
ootmoediging en gebed, uitgeschreven
door de Classis 's Gravenhage.
SCHAGF.N. 21 Nov.
20 Paarden f 300900. 28 geldekoeien
'magerel f 200—270. 38 idem fvettel leve
rantie; 20 kalfkoeien* f 280—370. 21 vaar
zen f 200310 graskalveren f 100170. 21
nuchtere kalveren leverantie. 11 overhoti-
der« f 20—31. 11 hokken en geiten f 2038.
75 hiegeri f 10—10 18 konijnen f 14.50.
°0 kinnen f 0 75—1.50.
BROEK OP LANGENDUK. 21 Nov.
Aanvoer: 10.000 Kg. roode kool 3.25,
27.000 Ke. gele kool 3.25. 01.000 Kg. Deen-
srhe witte kool 3.650 Kg. Savove kool
3.25. 5000 Kg. neen 3.—. 4100 Kg. bieten 2.50
0800 Kg. vroege witte kool 2.50. 44.500 Kg.
Succes witte kool 3.—, 1500 Kg. andijvie
3.50
NOORDSCHARWOHDE. 21 Nov.
Aanvoer: 13300 Kg. roode kool 3.25. 10600
Kg. gele kool 3.25. 7100 Kg. Deensebe witfe
kool ,3.—, 1100 Kg. groene kool .3.25. .3500
Kg. uien 4.—, grove uien 4.—. drielingen
4.7100 Kg. peen 3.15300 Kg. vroege
witte kool 2.50.