ft Nederl. arbeiders jü Dflitschlaml omgekewea Een kok zonder Bulgaarsche vriendschap voor Duitschland De bakens verzet Oproep van Britschen minister van luchtvaart Brazilië wil neutraal blijven Collectieve Nederlandsche inzending op de Leipzige r Mes se Overstroomingen in Joego-S!avië De eerste snelboot verloren gegaan Predikbeurten Marktberichten 90 K.M. draad langs de Haagsche walkanten arbeidsovereenkomst ~Geen winsten meer" DE KORTE DAGEN TE LONDEN Ook in Frankrfyk autarkie Uit onze Omgeving Britsch vliegtuiq stortte v% work- liodenbarakken neer. Gistermiddag zijn 33 slachtoffers, waaron der 28 Nederlanders, van den iongsten Kn- gotschcn luchtaanval op een begraafplaats L een voorstad van Berlijn ter aarde besteld. Verleden week, in den nacht van Donder- 'dag op Vrijdag, werden zij in hun slaap door den wreedcn dood verrast. Eén van de drie Engelsche vliegtuigen, welke in dien ramp zaligen nacht door het Duitsche luchtdoeh geschut omlaag werden geschoten boven Berlijn- stortte neer te midden van de barak- ten, waarin buitcnlandsche, ook Nederland- schë arbeiders, waren gehuisvest, aldus de Tel. De 'benzinetank^der Engelsche machine explodeerde en richtte een ontzettende ver woesting aan. Toen wij, aldus de corr., vanmiddag aan massagraf stonden, gingen onze gedach ten onwillekeurig terug naar dien fatalen nacht. Wa moesten op een telefoongesprek wachten en waren, toen de sirenes het alarm signaal gaven, niet in den schuilkelder ge gaan. We hadden het licht uitgedraaid en «tonden aan het venster van ons bureau, vanwaar wij 'n vrij uitzicht op den nachte- jijken hemel hadden. Plotseling schoten, van tien. twaalf plaatsen tegelijk, de stralen der zoeklichten' in de zwarte lucht. Vlak voor ons, waar de witte buidels elkander kruis ten, zagen wij heef duidelijk een vliegtuig. op een hoogte van ongeveer 800 tot 1000 me ter. Tevergeefs poogde de Engelschman weg te duiken. Wat voor bewegingen hij ook maakte, de straten hielden hem vast. De gra naten van hDuitsche afweergeschut harst ten vlak in zijn buurt en blijkbaar werd het toestel op teere'platsen beschadigd. Zijn snelheid verminderde zienderoogen en het töestel stelde ook geen pogingen meer in hef werk om aan den doodélijken greep der lichtstralen te ontkomen. Van tijd tot tijd vm/l'de het met zijn machinegeweren op de zooklichtbattorijen, maar de vleugellam ge schoten vogel was verloren. Nog poogde hij door rechtsomkeert te makco, aan het möordadig vuur der Duit sche afweerkanonnen te ontkomen, doch ook deze manoeuvre kon niet meer haten. Duidelijk konden we zien, hoe de machine eenige malen achter elkaar Werd getroffen en toen. plotseling, hoogte verloor. Als het ware in glijvlucht zakte zij af naar de aar de. Hoe langer hoe sneller ging het, dat was geen vliegen meer dat was vallen. Nog aM'ijd in het kruispunt van de licht stralen verdween zij achter de huizen. En kele oogcnblikkep later zagen we een ge weldigen vuurgloed oplaaien. Het toestel >vas neergestort en ontploft. Wat was er gebeurd? De zwaar bescha digde Engelsche machine was in een kamp terechtgekomen, waar Italiaansche, Cechi- sche en Nederlandsche werklieden zijn on dergebracht. Gelukkig had de Engelschman ■reeds van tevoren zijn bommen afgeworpen welke op het vrije veld ontploftep, zonder %chade aan te richten De machine had evenwel nog tweeduizend liter benzine aan boord, die bij het neerslaan op den grond explodeerde en in brand vloog. Zeven der inzittenden kwamen in de vlammen om. Hun .verkoolde lijken zijn eveneens in Duit- sche-aarde begraven. De eenige overleven de was er op het laatste oogenblik in ge slaagd met zijn parachute uit de machine te springen en kwam in een boom terecht, waar hij weldra werd ontdekt. Zonder noe menswaardig letsel op te loopen, heeft hij het ontzettende drama doorstaan. De arbeiders in het kamp hadden het luchtalarm gehoord en een deel van hen had zijn toevlucht gezocht in de ondor- aardsche schuilplaats De meesten echter, moe van het werk, waren in de barakken of zelfs in hun bed gebleven. In haar val heeft de Engelsche machine twee barakken totaal verpletterd. Vele arbeiders werden op slag gedood, anderen liepen verwondin gen 'op. Ontzettende toonee'en speelden zich in de duisternis af, maar ook bewijzen van heldenmoed en mcnschenl'cfde werden af gelegd. De voorbereidingen voor de Winterhulp-collecte zijn in vollen gang. Aan de de coraties van de etalages, welke verschillende firma's In Amsterdam gaan inrichten, wordt de laatste hand gelegd. (Foto Pax-Holland) NIET ALLE AMERIKAANSCHE DEFEN- SIEGEHEIMEN NAAR ENGELAND. President Roosevelt heeft Woensdag nog maals door zijn secretaris laten verzekeren, "at geen Amerikaansche richtappacaten roor. bommen aan Engeland zijn afgestaan. Het in t]e y. s. gebruikte richtapparaat wordt ook in de toekomst geheim gehouden. (Van onzen Ilaagschen correspondent.) In verband met de schaarschte aan tim merhout, was het aanvankelijk'plan, om alle Haagsche wallekanten met houten hek ken af te zetten, ter beveiliging tijdens de ver duisteringsuren, niet uitvoerbaar. Gemeen tewerken heeft nu een aanvang gemaakt met bet plaatsen van betonnen paaltjes, waartus- schen ijzerdraad zal worden gespannen om uit de koers geraakte burgers op het droge te houden. De gevaarlijkste plaatsen komen het eerst aan de beurt; er zijn duizenden paaltjes nodig en 90 K.M. ijzerdraad. zoodat het geheele, werk wel 3 maanden zal vorde ren:: altijd wanneer de paaltjes voldoende vervaardigd kunnen worden. De raad voor de scheepvaart heeft gister middag in behandeling genomen een klacht van den inspecteur generaal voor de scheep vaart tegen den kapitein van bet motor schip „Coon", wegens het aan boord nemen van een kok zonder dat deze een arbeids overeenkomst met den reeder had aange gaan. De gedagvaarden Waren niet verschenen. Hun werd verstek verleend. Volgens de schriftelijke verklaring van den kok was hij gedurende de maanden Juni en .Juli van het vorige jaar aan boord van de „Coen" werk zaam geweest. Hij had herhaaldelijk er op aangedrongen op de monsterrol opgenomen te worden, doch van een arbeidsovereen komst was niets gekomen. Desondanks wa ren eenige reizen in de Noord-Europeesche wateren gemaakt. Toen de kok in Vlissin- gon verklaarde van boord te willen gaan, was hem door den kapiteip gezegd, dat dit geRik zou staan met desertie. Bij een onderbreking van de reis in Am sterdam moest bij onverwacht van boord. Er volgde, een heftige woordenwisseling mat den kapitein, die hem voor gek uit maakte. Wat doet u dan met een gekken kok aan boord? was het antwoord op deze op merking. Er werd een anderen kok aan genomen, die echter niet kwam opdagen. Hij werd toen weer niet van boord gela ten. Toen get. echter op een avond zijn zuster was gaan bezoeken en naar het schip terug keerde om zijn goed weg te balen er was toen overeengekomen, dat hij aan land zou blijven bleek bet sehip al vertrok ken te zijn. z.i. zonder volledige bezetting In de schriftelijke verklaring van den kapitein -wérd ongemerkt, dat de beman ning wel volledig was. De'kok was niet tijdig aan boord teruggekeerd. Geld had hij niet te goed en het monsterboekje en andere bescheiden had de kapitein per post gezonden. Een reden voor het niet monsteren wist hij niet op te geven. De inspecteur-generaal voor de scheep- avart zeide niets te behoeven toe te voe gen. waar de kapitein zelf de feiten toe geeft. Hij achtte deze nalatigheid tegenover een schepeling van ernstigen aard. De Raad zal nader beraadslagen en uitspraak doen. Bulgarije is dankbaar voor den terugkeer der zuidelijke Do broedsja. De debatten in het Bulgaarsche parlement over het antwoord van het parlement op de troonrede van koning Boris stonden, vooral wat 't buitcnlandsche politieke gedeelte be treft, onder den indruk der laatste demon stratie van Duitsch-Bulgannsche vriend schap tor. gelegenheids van het bezoek van koning Boris aan'den Èhr'ehrer. Afgevaardig de Nikola Wassileff gaf uitdrukking aan zijn bewondering voor den Fuehrer en ver zekerde, dat de Du.itsch-Bulgaarsche vriend schap, sedert lang beproefd en opnieuw be vestigd, ook thans de Bulgaarsche buiten- landsche politiek kenmerkt. Het Bulgaarsche volk gevoelt diepe dankbaarheid jegens de spilmogondhnden voor het herwinnen van liet zuiden der Dobrocds.ja. Ingaande op de Bulgaarsche weermacht zeide de afgevaardig de, dat zij ten allen tijde bereid is om ter verdediging van de heilige rechten van het volk den roep van haar oppersten bevelheb ber te volgen. Als de tij (d) en verloopen. Men schrijft aan de N.R.Crt. °P het platteland van Friesland is het zoo de gewoonte, dat de jongelingschap des Zon dagsavonds verpoozing zoekt bij de Uitver koren jongedochters. AI naar gelang de ,Vl'iendschap onder dan wel van recente- ?en datum is wordt de avond doorgebracht ]n de woning van de Dulcinea of op een ee'izamen buitenweg. A]s het uur van afscheid eenmaal heeft ffosiagen heeft de jongeman dikwijls nog een ■ksch eind voor den hoog. Gevallen van "etstochtjes van 25 tot 30 kilometer zijn 8een uitzondering. En juist omdat de afstan den dikwijls zoo groot zijn, zoodat er van en ontmoeting op andere dagen vaak geen prake kan zijn, is het sedert jaar en dag sebrjjik geweest, dat dit uur van afscheid Jaat, sotns wel heel laat valt, ia. het komt -o 1 fs ,wel voor, dat de jongeman na zijn uetstocht amper 'tijd heeft, om zich thuis y*P te verkleeden. teneinde onmiddolliR' daarna met zijn dagelijksc-hon arbeid in de d'iwe week aan te kunnen vangen. erordening twanlf tol ---- nan IK Minnen vnnje-» oor, is het gebleven, totdat de-vero kracht word. dat ieder van twi vlaT binnen moest zijn. j zou deze verordening in het landelijke Rehruii< alleen een vervroeging van het uur an afscheid tot gevolg hebben gehad, in- -gevolg hehhen gehad, in- uien in de Friesche dorpen overal den zelfden tijd had. Maar in de enne plaats houdt- men zich ,n (lon officieelcn tijd, in een andere Sri i "'f' wel voor het stadhuis, de kolen, het postkantoor en den dokter en den notaris misschien, maar niet voor de boerenbevolking. Deze leeft volgens den Nederlnndschen zonnetijd. Maar er zijn bovendien plaatsen, waar men de veertig minuten verschil met den Middcn-Euro- peescheti tijd. welke thans officieel ook voor ons land geldt, veronachtzaamt en waar men dus volgens den Amsterdam- schon zonnetijd leeft en in enkele plaatsen heeft men den Middeti Europeeschen win tertijd. Zoo kan het dus gebeuren, dat, ter- wijl'de één zegt, dat het momenteel 9 uur is, de ander beweert, dat het 10 uur is, hoewel het officieel tien over half elf is. De Friesche jongelingschap op vrijers voeten dient natunrlijk om 12 uur des nacPta MET. thuis te zijn. Dat kan volgens zijn meis.fe om 11 uur beteekenen en volgens hem zelf om tien minuten voor half elf. Voor het geval, dat hij twee uur ner fiets af moet leggen, véér hij thuis is. heteekont. dat dus. dat hij - volgens eigen inzicht en horloge althans om tien mi nuten véér half negen al afscheid moet nemen. Gf juister, reeds afscheid genomen moet hebben, want zulk een goeden dag- zeggerii kan nog wel eens penigen tijd vor deren. Laten wii die marge eens erg krap nemen en on tien minuten stellen. Dan moet deze jongeman, dus om goed acht uur al aanstalten maken, om weg te gnan Onder dergelijke omstandigheden bluft er van het oude gebruik niet veel over Maar jnn-ïeUnesehan is vindingrijk. M aarorn zoo redeneeren 'zij. zouden wii. nu we zoo .'•reeg moeten vertrekken, ook niet hoeken rpot de oude gewoonte, om nas om 8 uur 7" avonds tv'i het meisje aan te komen? Fn zij gaan nu om voor vieren al on Ma" Zoo komen zij dan toch nog aan hun trek! Personcclsf/cbrek verzwakt de Engelsche luchtmacht. Nadat begin September 191-0 het Bi'itsche ministerie van luchtvaart den maximum leeftijd voor vliegers in verband met de aanzienlijke verliezen aan personeel der Britsche luchtmacht van 28 jaar tot 38 jaar had verhoogd, heeft de Rrftsohc minister van luchtvaart over de radio nogmaals een dringenden oproep tot de Britsche jeugd gericht. Hij drong er bij alle 18 tot 28 jari ge Engelscl.ien, die tot dusver nog niet in militairen dienst zijn en bij de eerste kern ring voor den dienst bii het luehtwapen zijn afgekeurd, op aan, zich op te geven voor de opleiding tot piloot bii de Britsche ma rine luchtmacht. Onder de Britsche bevol king levert deze buitengewone maatregel van den Britschen minister van luchtvaart veel stof tot gesprekken. Men geeft na de laatste grootsrheppsrhe aanvallen der Duitsche luchtmacht op Ccnventry en Birming ham uiting aan de vrees, dat de Britsehe luchtmacht, gezien de sterk verminderde ner sonéelsterkte, niet meer in staat is de be veiliging van het Britsche luchtruim te garandeeren. Dat zal de geheele Engelsche gemeenschap moeten begrijpen. Volgens berichten uit Londen heeft de Engelsche minister van arbeid, Bevin, in een redevoering verklaard, dat Engeland 'eindelijk de speciale veiligheid en niet meer de winst moert maken tot motief van zijn leven en tot het eerste oorlogsdoel van Engeland Eindelijk moet er vonr gezorgd worden dat »de files buiten de arheidshn- reaux verdwijnen. Wanneer dit nvobleerp niet wordt opgelost, zal Engeland na den oorlog in een der ergste revoluties verzeild raken. Men moet den massa's zoo snel mo gelijk in die riehting pen goed voorbeeld gpven. Het vereisehte nienwp Ipvpnsmotief ..geen winsten meer" moet door de gehee 'e Ens-eisehe gemeensehan overwonnen wor den. De toenemende agitatie onder het En gelsche proletariaat en een niet inwilligen van de soeiale eronnmisehe eisehen zon al le verstand en activiteit der staatslieden en diplomaten ondermijnen. Rede van den minister van zaken. Bra«m aneehen bnitentendsehe De Braziliaansche minister van buiten- landsche zaken, Aranha. heeft in de loka len van het ministerie van buitenlandsche zaken een diner aangeboden ter eere van de Engelsche. economische missie van Pil- lingdon. waarbij hij een redevoering uit sprak. In deze rede ging de minister niet in op de speciale taken van de Engelsche missie, maar legde te meer den nadruk on de neutraliteit van Brazilië. „Wii zijn neu traal zoo verklaarde Aranha en wil len neutraal blijven tegenover de conflic ten. waardoor de overige continenten wer den geteisterd." Het ligt in de bedoeling van den econo- mischon voorlichtingsdienst, behalve de ge bruikelijke officieele inzending, op de Leipzi ger Messe, welke door de gewijzigde verhou dingen nog aan belangrijkheid heeft gewon nen en als het knooppunt bij uitnemendheid voor het internationale goederenverkeer kan worden beschouwd, een collectieve Neder landsche inzending te organiseeren. Deze in zending zal worden ondergebracht op de eerste verdieping van het Ring-Mess-Haus, in welk gebouw ook o.m. de groote collectie ve inzendingen van Italië en Rusland, als mede van tal van andere landen zullen wor den ondergebracht. Menschen vluchten in bootjes voor het water. De Sau heeft in de omgeving van Posjnisj Brod de dijken doorbroken en de stad als mede- de omliggende dorpen onder water gezet, zoodat de bevolking moeizaam met bootjes gered moest worden. Er zijn twee stoomschepen gezonden om in geval van nood menschen op te nemen, die in bootjes mochten ronddrijven. Het frontbericht van het D.N.B. luidt als volgt; Omtrent de in het weermachtsberic.ht van vandaag medegedeelde Engelsche ton- nageverliezen door Duitsche motortórpedo- bootcn verneemt het D N B. nog nader: Wat de leiding en de bemanning van deze kleine eenheden der Duitsche marine aan heldenmoed en zeemanskunst, aan uit houdingsvermogen en offervaardigheid hebben gepresteerd, wanneer zij steeds op nieuw den tegenstander opspoorden en den strijd aanbonden met sterkere Engelsche strijdkrachten, ten einde dit resultaat te behalen, blijft voorbehouden voor een la tere schildering Dat bij een dusdanig agressief wapen, dat den tegenstander al leen kan aanpakken en treffen door ver rassende aanvallen, verliezen op den koop toegenomen moeten worden, ligt voor dé hand. De Duitsche motortorpedobooten waren en bjijven de schrik der Engclschon, sedert zij voor de eerste maal bij den terugtocht van liet Britsche leger van het vasteland aan het eind van Mei voor Duinkerken op doken en Kanaal onveilig maakten Nu is voor de eerste maal zoon boot na held- haftigen strijd niet weer in zijn thuishaven teruggekeerd Daar staan talrijke trotsche overwinningen van Duitsche motortorpe dobooten tegenover, waarbij vergeleken het eerste verlies, hoe betreurenswaardig op zichzelf ook, gezien" de successen, van wei nig beteekenis is Het weermaclitsbericbt van vandaag meldt, hphalve den reeds gepubliceerden groeten aanval op het in Midden Engeland gelegen bewaneningseentnim Rirmingham, verder tezelfdertijd uitgevoerde bombarde menten op de haveninstallaties van Wey- mouth,. Northampton. Rournemnuth en an dere voor den oorlog belangrijke doelen, in deze haven- en industriesteden vinden de Duitsche gevechtsvliegtuigen een overvloed van loonende doelen Weymouth ligt aan de zuidkust in het graafschan Dorset en be schikt over belangrijke militaire installa ties, zooals forten en torpedodepots. Nort hampton. aan de monding van het Grand lunetion C.anal onderscheidt zieh door zijn i.izerindustrie en vliegtuigfabrieken. Rour- nemouth is een gronfe zeestad aan de zuid kust ten westen van het eiland Wight en bezit o.m. een autofabriek, een vliegveld en molens en gasfabrieken. De Londensclie correspondent van de ABC meldt, dat het korten der dagen voor de bevolking van Londen een verkorting van den werktijd en een verlenging van het verblijf in de schuilkelder heteekent. Steeds minder kunnen de I.ondenaars van de frissehe lucht genieten. Om 18 uur be geven zij zich in de schuilkelders om daar te blijven tot des ochtend 8 uur. Een troos telooze winter wacht Londen. De openbare verkeersmiddelen staken thans sden dienst reeds om half negen in den avond. De autoriteiten overwegen, het zich na zonsondergang op straat bevinden, te verbieden. De Spaansrbe journalist meldt verder, dat de voorziening van Engeland ernstig in gevaar wordt gebracht door de Duitsche duikbooten. Hij noemt de voortdurende verliezen aan scheepsruimte' levensgevaar lijk voor de bevolking van het Britsche eilandenrijk. RanU»o»ecriaa ter ▼am het eeocemteche leven. Havas meldt uit Vichy, dat Frankrijk ge dwongen is zijn productie en zijn handel aan te passen aan de bestaande noodzakelijkhe den en zich te richten naar een autarkisch systeem. Het nieuwe systeem zal een hin derpaal opwerpen voor het verdwijnen der Fransche rijkdommen. Op economisch gebied blijkt de7.e actie uit-de controle op den bui tcnlandsche handel en uit de beperking van den invoer tot de voor de natie noodzakelijke producten. In het binnenlandsche economi sche leven streeft men naar 'n „aanzwenge ling'' door het verleenen van financieele fa ciliteiten. Daarmede wordt ook het valuta probleem aangesneden. De voor den weder opbouw van de economie in omloop gebrach te hoeveelheden kapitaal moeten binnen de landsgrenzen blijven en hun volle handels waarde behouden. De crediteuren van den staat zullen betaald worden in verdiscon- teerhare wisse's om een overdreven aan groeien van de bankbiljettencirculatie te ver hinderen. Om gelijke redenen heeft de re geering de kooplieden verplicht in sommen, die, grooter zijn. dan 3000 francs te betalen via bankgiro of postgiro. Particulieren zullen uitgenoodicd worden hun betalingen zoo veel mogelijk met cheques te vereffenen. Op dat de „aanzwengeling" van de economie ook werkelijk ten uitvoer zal kunnen worden ge legd, zal de regeering ook overgaan tot rantsoeneering van alle goederen, nu reeds de distributie van levensmiddelen ingevoerd is. Het tweede doel van dit ontreden ten aan zien van den geldomloop en het verbruik beslaat hierin, dat de in dienst van het be drijfsleven gestelde staatsgelden langs den weg van leeningen weer in de staatskas te ruggebracht worden om den cirkelgang te sluiten en het geld pp waarde te houden. ANNA PAULOWNA SINTERKLAASFEEST. Verduisteringsmoeftijkheden maken Net houden van ouderavonden niet gemakkelijk Daarom heeft de oudercommissie van School II te Breezand maar zelfstandig beslist over de vraag, of dit jaar wel of geen Sinterklaasfeest moest worden gehou den. De moeilijkheden, thans aan het or ganiseren van een feestje verbonden, niet te licht tellende, besloot de commissie het feest toch door te laten gaan: als 't eenigszins kan op dezelfde wijze als vo rige jaren en anders maar wat bescheide ner. Te Kleine Sluis is voor school I een der gelijk besluit genomen. Het zal natuurlijk in hoofdzaak van de fi nanciën en in niet minder mate van cle dis- tiihutiemneiltjkheden afhangen, of de kin deren van deze scholen het feest weer op den ouden voet zullen vieren. BREEZAND AANRIJDING. Daar waar, bij de Kooij. de weg uit den Polder op den afsluitdijk komt werd de heer J. v. d. Plas aangereden door een auto die voor een autobus moest uitwijken. De heer v. d. P. was op de fiets. Hij sloeg over den kop en met rijwiel en al van den dijk nf. Vermoedelijk is hij daarbij met zijn buik op het stuur gevallen. Hij klaagde althans over imvendige pijn. Dokter Vecniè, die ter hulp was geroepen, bracht den patiënt met eigen aulo naar diens woning. Bii onderzoek bleek de heer v. d. Plas het er Waarschijnlijk toch goed afgebracht te hebben; er was ten minste geen ernstig letsel te besneuren. De fiets was danig beschadigd en niet veel meer waard. W1EBINGEN Op Woensdag i.1. vergaderden Commissa rissen van cle Vee- en Paardenverzekering Maatschappij ..Helpt Elkander" te Wierin- gen ter vaststelling van de premie over het af'-eloonen halfjaar der afdeeling koeien. Er was schade uit te keeren voor één koe beest tot een bedrag van f 110.—. De premie werrj vastgesteld op 0.70 per f 100.— verzekerde waarde. ZONDAG 24 NOVEMBER. Ned. Herv. Gemeente. Schagen. nam. 2.30 uur. Ds. Kapteyn. Herdenking der gestorvenen. Geref. Kerk. Schagen, voorm. 9.30 uur. Ds. F. Tollenaar, van Den Helder. Nam. 2.30 uur Ds. F. Tollenaar. Ver ootmoediging en gebed, uitgeschreven door de Classis 's Gravenhage. SCHAGF.N. 21 Nov. 20 Paarden f 300900. 28 geldekoeien 'magerel f 200—270. 38 idem fvettel leve rantie; 20 kalfkoeien* f 280—370. 21 vaar zen f 200310 graskalveren f 100170. 21 nuchtere kalveren leverantie. 11 overhoti- der« f 20—31. 11 hokken en geiten f 2038. 75 hiegeri f 10—10 18 konijnen f 14.50. °0 kinnen f 0 75—1.50. BROEK OP LANGENDUK. 21 Nov. Aanvoer: 10.000 Kg. roode kool 3.25, 27.000 Ke. gele kool 3.25. 01.000 Kg. Deen- srhe witte kool 3.650 Kg. Savove kool 3.25. 5000 Kg. neen 3.—. 4100 Kg. bieten 2.50 0800 Kg. vroege witte kool 2.50. 44.500 Kg. Succes witte kool 3.—, 1500 Kg. andijvie 3.50 NOORDSCHARWOHDE. 21 Nov. Aanvoer: 13300 Kg. roode kool 3.25. 10600 Kg. gele kool 3.25. 7100 Kg. Deensebe witfe kool ,3.—, 1100 Kg. groene kool .3.25. .3500 Kg. uien 4.—, grove uien 4.—. drielingen 4.7100 Kg. peen 3.15300 Kg. vroege witte kool 2.50.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3