hoofdstad neemt een frisch initiatief Spoorwegen oorlogstijd Nieuw element in de sociale jeugdzorg Soutfaampton brandt WINTERHULP Daitsch weermachtbericht Italiaansch weermachtbericht Italiaansche tegenaanvallen aan het Grieksche front Het vraagstuk van een Amerikaansch crediet voor Engeland Olifanten worden niet zoo oud De vrije halve dag voor Winkelpersoneel Geringer snelheid NEDERLAND 485e STAATSLOTERIJ (Van onzen Amsterdamschen correspondent) 0e hooldstad het centrum der Sociale Jeugdzorg! Een Jonge am bachtsman, die zijn vak verleert, een typiste wier handen verkeerd staan voor de moderne schrijimachi- ne van haar nieuwen „baas", behoeit hier practisch niet te bestaan! Werk plaatsen en opleidingsinrichtingen herscholen er honderden en nog eens honderden, terwijl sinds kort alle deelnemers aan de Centrale Werk plaatsen verplicht worden, sport te beoefenen. Iedere arbeider zwemmer! De secretaris van het Amsterdamsch Cen traal Comité voor Jongere Werkioozen, de heer Lanson, gaf ons op onze „tweedaag- scbe" welwillend een ambtenaar tot gids mede. Wij hebben de menschen, met welker scholing het Comité belast is, in verschillen de gedaanten gezien: als arbeider in blau we overall aan de werkbank, als zwemmer in een helder bassin, als beginnend turner, als leerling op de schoolbanken Onlangs heeft het Comité den eisch ge steld: elke deelnemer aan de Centrale Werkplaatsen moet minstens 4 uur per week aan sport doen, t.w. 2 uur turnen en 2 uur zwemmen. Men stelde een jeugdleider aan, den heer Herfst, en dirigeerde de hon derden jongelui in groepen naar de mooiste baden, welke de stad bezit, naar turnzalen en voetbalvelden. Wij nemen een kijkje in het A.M.V.J.-bad. In een zwempak' vallen gelukkig alle waardigheden (maak er geen. „waardigheid" van, zetter, dat zou ons in conflict brengen met den badmeester!), dus alle waardigheden, waarmede de gekleede mensch bekleed is, weg; dus ook weet men niet of hij, die daar een fermen duik neemt van de hoogste springplank, betalend abon- né is of zorgenkind van het Comité. Breed geschouderde knapen leeren in den „piepen- bak" zich vertrouwd te maken met het natte element; gevorderde waterrotten cor- rigeeren hun slag, krijgen les in reddend zwemmen. Rechtop van lijf... Het doel der lichamelijke oefening aldus de heer Herfst is, in het al gemeen den menschen meer weer stand te geven tegen beroepsziekten, zooals bijv. vervormde schouders bij de meubelmakers, platvoeten bij de bankwerkers. De klacht over de lichamelijk gebrekkige conditie, waarin vele jonge mannen verkee- ren, mag zeker niet nieuw heeten, maar dat zij gegrond is, kan een enkele blik in de gymnastiekzaal, waarheen onze gids ons thans voert, leeren. In de werkplunje val len de lichamelijke tekortkomingen, veelal het gevolg van verwaarloozing, niet zoo op, doch het turnpakje verheelt niets. De een voudigste oefeningen kosten den meesten een enorme inspanning; dagelijks wordt er echter gewonnen. De ronde rug recht zich, de stap wordt veerkrachtiger, de spieren worden gestaald....... Dat dit alles het uithoudingsvermogen van den jongen arbeider vergroot, en uiteindelijk de volkskracht ten goede komt, behoeft geen betoog. Een dreunend accoord... Een geheel andere sfeer dan zwembad en turnzaal ademt de werkplaats. Het luchtig geluid van 't spetterend water, de jolige stemmen, de korte commando's, het rhythme der oefenende ledematen vormen een speelsch praeludium voor 't machtige lied van den arbeid. Wij bezichtigen de grootste der vier hoofdstedelijke Centrale Werkplaat sen, die aan de Tweede Nassaustraat. De ontmoetingen tusschen vijl en metaal, zaag en hout, hamer en aam beeld vervullen het gebouw van een dreunend accoord, nog nagalmend in onze ooren, terwijl wij dit schrij ven Geen spijl, geen sponning, rondom ons, zij werd gemaakt door één der ongeveer zeshonderd blauwgekielde jongens, voor wie de moeilijke tijd tusschen den ouden en den kieuwen patroon overbrugd wordt in deze werkplaatsen. Elk meubel, elke bint, elk paneel kwam in aanraking met het eelt hunner handen. „Alles wat U hier ziet, is door onze jongens gemaakt", vertelt de al gemeen leider, de heer J. V. D. Buyser, „de kantoormeubelen, het gereedschap, dat fon- beintje daarZelfs zijn we bezig het ge bouw te clectrificeeren en wel op moderne ^ïjze, met gecamoufleerde leidingen." De spaanders vliegen or af! We zien werkteekeningen, luiken en IPendels in wording, we struikelen bijna ®v'er de balken, we ruiken de versche verf. tn telkens klinken die metalen slagen, dat uoffe reutelen en kreunen van het hout on eer de zaag. Het gebouw wordt juist inwendig geres taureerd. Met recht: de spaanders vliegen •»n a^' Mtetselen, timmeren, vloeren leggen, les geschiedt door de cursisten, onder lei- lr)g van bekwame werkmeesters. Een zeer Moderne garderobe trekt onze aandacht: jas wordt door middel van een ketting '1 katrol opgeheschcn en de ketting daarna met hangslot beveiligd. elpof wee,k zeggen tegenwoordig 20 k 25 «'nemers de werkplaatsen vaarwel, om- „2" een betrekking hebben gevonden. Hun liworden spoedig bezet door andere mebbers; animo genoeg! Een onzer medewerkers heeft een tweedaagsche excursie gemaakt door alle instituten van het Am sterdamsch Centraal Comité voor Jongere Werkioozen en zoo een zeer belangrijk deel der Sociale Jeugdzorg van nabij leeren ken nen. Nevenstaande interessante re portage toont, dat in dezen tijd de zorg voor de jonge arbeiders en arbeidsters geen oogenblik verslapt is, integendeel, opnieuw blijk geeft van haar door de jaren verkregen intensiviteit. De bolleboozen. Onze tocht voert ons nu over het IJ. De pont brengt ons, door een gordijn van regen en mist, naar de Stoomvaart Mij. „Neder land." In een door deze Mij. belangeloos afgestane ruimte arbeiden de „bolle boozen", n.1. geselecteerden uit de jeugdige metaalbewerkers van de Centrale Werkplaatsen. Prachtig ge reedschap maken deze jongens. Uiteraard wordt er geen productieve ar beid verricht. Een hoofdmachinist van de Mij., wachtgelder, wat is het trie'st-verla- ten rond en op ons vroeger „scheeprijk IJ" houdt, daartoe aangesteld door het' Co mité, toezicht op deze ploeg, nu nog be staande uit 18 jóngens, per 1 Dec. a.s. uitge breid tot 50. Dan wordt meteen de groote montage-hall van de „Nederland" in ge bruik genomen. Sociale Zaken betaalt ma chines, draaibanken enz. Dit bloeiend tafreel van mannelij- ken arbeid komt in de grauwe om lijsting der wachtende werven van daag bijzonder tot zijn recht En wij vatten de kern der Sociale Jeugd zorg: strijd tegen ledigheid, beter dan ooit... Kantoorbedienden blijven op peil. Het Comité kreeg in den loop der jaren een steeds ruimer arbeidsveld, in 1938 werd de Centrale School voor Handels- en Kan tooropleiding gesticht. Hier kunnen de werklooze typistes en mannelijke kantoor bedienden, mits als zoodanig bij de Arbeids beurs ingeschreven, kosteloos hun vakken nis bijhouden. De leider, de heer Aufenacker telt per jaar 500 a 600 leerlingen. Wie een betrekking krijgt, mag niet langer van de cursussen profiteeren. De school bakent haar werkzaamheden scherp af: niet bemid delen, niet concurreeren met commerciëele instellingen, slechts leeren. Dat de werkge vers echter aan geschoolde sollicitanten de voorkeur geven, spreekt vanzelf! We gevoelen ons eenigszins als een schoolopziener, wanneer we de diverse les lokalen „inspecteeren". Lustig ratelen de typewriters tijdens de type-les. Rust heerscht in de boekhoud- en talenklassen. Want men volgt de I.V.I.O.-methode (Instituut v. In dividueel Onderwijs), een systeem indertijd ook door O. en O. toegepast. De leerlingen moeten taken uitvoeren, aangepast aan het stadium hunner ontwikkeling. Verplichte algemeene ontwikke ling. Dit systeem acht men eveneens het juiste voor de cursussen „algemeene ontwikkeling", voor alle deelnemers aan de Centrale Werkplaatsen ver plichtend gesteld. Natuurlijk moeten we ook van dit^snufje der Jeugdzorg het onze hebben. Krullenjon gens en smeden, jonge schilders en bankwer kers schuiven verlegen in de schoolbanken. Een jong onderwijzer heeft er 350 in ploe gen onder zijn hoede. Hij zal ze allen tes ten... Hij is pas een week bezig, maar straks zal hij weten, wat zij. de arbeiders, niet weten, wat hun stap-voor-stap moet worden bijgebracht. Een mooi, een delicaat werk. „Meester" noemen ze den onderwijzer ver trouwelijk Behalve vaardige handen, ook een gezond lichaam en een helder hoofd, dat is het ver nieuwde ideaal van de Sociale Jeugdzorg in Nederland! Mogen andere gemeenten het voorbeeld van de" hoofdstad spoedig volgen! (Nadruk verboden). Vlammen zijn tot in Frankrijk te zien. Het opperbevel van de Duitsche weer macht deelt mede: Een van de -in overzèesche wateren ope- reerende oorlogsschepen meldt als totaal re sultaat van zijn bedrijvigheid het tot zinken brengen van 95.ÜU0 brt. vijandelijke handels soheepsruimte. De vergeldingsaanvallen van het lucht- wapen tegen Londen duurden ook in den nacht- van 23 op 24 November voort. Bat- tersea, Southwark en andere stadswijken waren het doel van succesvolle bombarde menten. Talrijke Duitsche gevechtseskaders be stookten bovendien, zooals reeds gemeld, in onophoudelijke aanvallen Southampton met bommen van alle kalibers. In de haven- en industrieele. installaties braken geweldige branden uit, die tot in Frankrijk te zien waren. Ook verschillende voor den oorlog belangrijke doelen agn de West- en Zuid kust van Engeland werden met succes ge bombardeerd. Het leggen van mijnen voor de Britsche kust werd voortgezet. Overdag vielen Duitsche vliegtuigen tij dens bewapende verkenning Londen en eenige plaatsen aan de Kanaalkast met bom men aan. In den nacht van 24 op 25 November wierpen Britsche vliegtuigen in Noord- üuitschland eenige bommen neer, zonder noemenswaardige uitwerking. Het bericht van het Britsche ministerie van voorlich ting, dan in den nacht van 23 op 24 No vember Britsche vliegtuigen in Berlijn sta tions met bommen hebben bestookt, is on juist. Geen enkel vijandelijk vliegtuig heeft in dezen nacht boven Berlijn gevlogen. In een luchtgevecht werd een Britsch vliegtuig neergeschoten. Drie Duitsche vliegtuigen worden vermist. Het 171ste communiqué van het Italiaan sche hoofdkwartier luidt: Aan het Grieksche front doeltreffende te genaanvallen van onze afdeelingen. Onze luchtmacht heeft de vijandelijke stellingen gebombardeerd, vooral langs de kust van Epirus. Vijandelijke vliegtuigen hebben een aanval gedaan op Durazzo, waarbij eenige menschen gewond werden en lichte schade werd aangericht. Een vijandelijk vliegtuig werd neergehaald. Onze jagers hebben oen tweemotorig vliegtuig van het type Wel lington achtervolgd en het ten noorden van Malta in zee geschoten. Een onzer jachtes- cadrilles heeft in duikvlucht een aanval ge daan op het vliegveld Micabba. Talrijke aan den rand van het veld staande vlieg tuigen werden met machinegeweervuur be stookt, drie geraakten onmiddellijk in brand. Het vuur breidde zich snel uit, waar van ontploffingen het gevolg waren. Het vuur nam zulk een omvang aan,, dat het van de Siciliaansche kust af gezien (kon worden. Alle vliegtuigen zijn teruggekeerd. Onze vliegtuigen hebben een aanval on dernomen op de vlootbasis te Alexandrië en vele malen doelen in de. haven getroffen. Andere vliegtuigen keerden zich tegen de militaire werken in het gebied ten zuiden van Mérsa Matroe. Vijandelijke vliegtuigen wierpen bommen op Tobroek en Bardia, waar lichte schade werd toegebracht. Bardia, werden eenige menschen gewond. Een annval werd ook gedaan op Derna, waar een - vacantiehuis werd getroffen. Er zijn vijf dooden èn twee gewonden. Te Apol lonia is een hospitaal, dat duidelijk van het roodè kruisteeken was voorzien, door vij andelijke vliegtuigen gebombardeerd en van zeer dichtbij met machinegeweervuur be stookt. Hier is niemand gewond. Ten oos ten van Amseat is een Blenheim-vliegtuig dat door onze jagers was ingehaald, neer geschoten. Het stortte brandend omlaag. Desnoods verkoop van West-In dische bezittingen. Press Association te Londen houdt zich bezig met het vraagstuk van een Ameri kaansch crediet aan Engeland. In zekere kringen heeft men voorgesteld, aldus het agentschap, dat Engeland zijn bezittingen in West- Indië zou afstaan in ruil voor Amerikaansche wapenleveranties. Een an der voorstel hield afstand van de Britsche eilanden in de Caraïbische zee in. Indien de isolationisten in de Vereenigde Staten een wijzging van de Johnson-act onmogelijk zouden maken, zou het afstaan van Britsch bezit nog de eenige weg voor Engeland zijn. Een legende weersproken. In de Rhein- und Ruhrzeitung rekent een medewerker af mèt wat hij legende omtrent den hoogen ouderdom van olifanten, dik huiden in het algemeen, en schildpadden noemt. Beweert werd, dat ze wel tweehon derd jaar kunnen worden. Later heette het, Mat dit overdreven is, maar ze de honderd gemakkelijk halen. Volgens de nieuwste on derzoekingen wordt de olifant nauwelijks ouder dan vijftig of zestig jaar. Blijkens een besluit van den wnd. secre taris-generaal, wnd. hoofd van het Depar tement van Sociale zaken, is de periode van drie weken, welke in het werktijdenbesluit voor winkels 1932 i3 genoemd als tijdvak, gedurende hetwelk geen vrije ochtend of middag op een der werkdagen behoeft te worden verleend aan winkelpersoneel, voor winkels, welke tengevolge van de verduis teringsvoorschriften vroeger moeten slui ten, verlengd van 25 November tot en met 4 Januari a.s. KINDEREN SPEELDEN MET LUCIFERS Doordat eenige kinderen met lucifers speelden, is gisterenavond brand ontstaan in de schuur van een landbouwer aan de Oude Zwanenstraat te Neerbosch. Het vuur greep snel om zich heen, zoodat de schuur met de daarin staande auto, tuinbouwge- reedschappen en wintervoorraad verloren ging. Leden van den opbouwdienst en de brandweer onder leiding van Commandant de Rooij slaagden er in de belendende boer derij te behouden. Verzekering dekt de schade. in Onderhond met de directie der Nederlandsche spoorwegen. De laatste jaren mochten de Nederland sche spoorwegen zich verheugen in de in tense belangstelling van het publiek. Geen wonder: het reizigersverkeer had zich sterk uitgebreid, het aantal forensen was met duizenden toegenomen. De actieve direc tie bracht ons spoorwegstelsel op een dus danige hoogte, dat het met ieder land in Europa vergeleken kon worden. Uitste kend en zeer modern materiaal, goede en vele verbindingen, hoog opgevoerde snel heden, vormden een verwend publiek, dat aan een goede service hechtte. Thans maken de Nederlandsche spoor wegen en haar directie evenals vele onder nemingen in den lande zware tijden door, waarin men te kampen heeft met vele en velerlei moeilijkheden. Van de zijde van het publiek hoort men klachten. Klachten, die culmineeren in sombere vermoedens voor de naaste toekomst van ons spoor wegverkeer. Naar aanleiding hiervan hebben wij een gesprek gehad met de directie van de Ne derlandsche spoorwegen. In dit gesprek stelde de directie voorop, dat het reizen de publiek toch vooral dient te begrijpen, dat wij leven in een tijd van groote en noodgedwongen versobering. Op vele ge bieden is de distributiemaatregel ingevoerd. Ook en noodgedwongen, op het gebied van de spoorwegen. Er moet bezuinigd worden op het materiaal en op de kolen. Het aan tal rijtuig- en locomotiefkilometers moet zoo laag mogelijk worden gehouden. Een eerste eisch in dezen tijd is een vlot goéderen vervoer. Daarvan immers is grootendeels het goed functioneeren der levensmiddelendistributie afhankelijk. Dit is een factorv die het publiek niet dient te vergeten. Daarbij bedenke men, dat door benzinegebrek het vervoer per vrachtauto voor een belangrijk deel is vervallen en dit vervoer is overgeheveld naar de spoorwe gen. Wij kunnen dan ook zeggen aldus de directie dat het goederenvervoer, waarvoor de spoorwegen heeft te zorgen met 50 procent is toegenomen. Bovendien dient men het kolenvervoer niet uit het oog te verliezen. Eveneens een factor van groot belang, zoowel voor de in dustrie als voor den burger. Dit kolen- vervoer is 30 procent hooger dan in nor male tijden. Dat is deels ook toe te schrij ven aan het feit, dat we door de oorlogs dagen met het kolenvervoer van de z.g.n. zomeraanvulling ten achter waren. Bij ons gaat dus en dat zal iedereen kunnen billijken aldus de directie, het goederenvervoer thans vóór alles. Dat is dan ook wel eens oorzaak, dat een perso nentrein geruimen tijd moet wachten, of langzamer moet rijden tot het baanvak, in gebruik door den goederentrein, vrij is. Vertraging van goederentreinen moet worden voorkomen om den omloop van het materiaal niet te verminderen. Dit principe, dat voor Nederland een levensbelang is, heeft ons dan ook gedwongen voor te schrijven, dat Zaterdagmiddag en ook Zondag door moet worden ge gaan met lossen door de ontvangers der goederen. De goederenwagens moeten weer vrij komen om den wagenomloop te versnellen en het goederenverkeer zoo intensief mo gelijk te maken. Wij kunnen pen wagon niet anderhalven dag onge bruikt laten staan. Gelukkig is ons materiaal zoo wel dat voor goederenvervoer als voor reizigersvervoer vrijwel vol komen intact gebleven, slechts een klein percentage is door den oorlog in het ongereede geraakt. Op al deze gronden moesten de spoorwe gen de reizigerstreinen, die voor een niet onbelangrijk deel door plezierreizigers wor den bezet, inkrimpen. De treinen werden korter, het aantal treinen minder. De nieuwe dienstregeling die gisteren is ingegaan, geeft slechts een zeer geringe versobering op enkele baanvakken. Uitdruk kelijk kregen we'de verzekering, dat het fo rensenverkeer zooveel mogelijk zal worden ontzien. De forens make zich over zijn trein verbindingen voorshands nog niet teveel zorgen. De directie van onze spoorwegen kent en begrijpt het groote belang, dat de forensen hebben bij een behoorlijke trein verbinding. Wel zijn in de nieuwe dienstregeling de snelheden gewijzigd om de slijtage van het materiaal te verminderen. De electrische treinen zijn teruggebracht van 120 op 100 km. per uur en de locomotief zal ons voor taan niet met een snelheid van 100 km. per uur, maar met een 80 km. vaart naar ons doel brengen. Wij zijn nu voor de electrificatie van een belangrijk deel van ons net zeer dankbaar, merkte Ir. Hupkes nog op. De electrische treinen zijn snel, heben een groote vervoers capaciteit en geven een aanzienlijke kos tenbesparing. Moge het publiek aldus besloot de di rectie, ons helpen, door inzicht in onze 1 moeilijkheden te toonen. Voor de „Winterhulp" Nederland" kwa men tot op heden de volgende giften bin nen: J. C. D., Scheveningen 100,L. B. den Haag 100,P. P. Katwijk a. Zee 100, Sp. en B. Utrecht 100,— W. van R. Am sterdam 500,D. T. van H. Rijswijk (Z.H.) 100,—; J. C. T. den Haag 200,—; Ned. Unie den Haag 5000,S. B., Til burg 100,A. B. Wassenaar 100, Z. W. en Co. den Haag 100,H. L. Groenlo 100,—; Dr. K. Utrecht 100,—; F. W. H., Rotterdam 1000,Mevr. A. Gr., Amsterdam 100,C. F. J„ Den Haag 100,—; Mej. A. G. M. den Haag 100,—; N. N den Haag 100,P. D. W. den Haag 100,— Sp Fr., den Haag 250,A'dam- sche droogdokmij., Amsterdam 10.000, v. d. L., Geldrop 1000,Cr., den Haag 100,S. van H. en Zn., R'dam 100, N.V. Rott. Nieuwsblad, R'dam 1000,J. C. Sp., Amsterdam 100,M. J. v. d. B., Amsterdam 250,ir. J. W. M„ Chili f 500.J. C. R„ Breda, f 1000.1 Ned. Ver. Wegenbouw, den Haag, f 1000.N.V. Transicol, R'dam 250,Centr. bond P. T.T., den Haag f 500.—, Curacaosche han- delrnij., A'dam 500,U.F.A., Amsterdam 176,83; Mej. M. G. C. van B. den Haag 100,N.V. Esveha den Haag 971,74; J. H. H„ Rotterdam 100,O. S. K., Rot terdam 500,H. G. den Haag 300, A. R. van G„ R'dam 100,A. V. 500, Z. den Haag 100,M. C. v. d. H„ Nun- speet 500,—; J. J. M. Amersfoort 100, J. L. A. M. S., Utrecht 100,—; Mr. Dr. D. Amsterdam 250,P. M. Amsterdam, 100,Neko, Gelrop 100,Fa. H. J. S„ f 100,—; G. S. S„ den Haag 100,—; M. M. Rotterdam 100,N.V.V., Amsterdam 10.000,—; W. H. P.. A'dam 100,—; J. S„ Hillegersberg 5000, Aan persoonlijke giften kwam dus een totaal binnen van 43.748,57, terwijl aan diverse giften .een bedrag binnen kwam van 8.917,43. Bovendien zijn toegezegd de volgende giften: C. en A. Brenninkmeyer 50.000,Phi lips, Eindhoven 50.000,en de Rotter- damsche Bankvereeniging 25.000, (Niet officieel) lste Klasse, 1ste Lijst Trekking van Maandag 25 November 1940 Hooge Pr(jzen f 1000.—'12780 15226 f 400.— 4685 12636 I 100.— 1366 3035 5150 8980 8988 10235 13307 16386 21023 Frijnen van f 20. 1006 1018 1121 1202 1277 1342 1509 1514 1530 1604 1606 1614 1620 1653 1676 1699 1718 1728 1733 1810 1837 1842 1875 1883 1909 1914 1971 2000 2001 2010 2090 2178 2222 2236 2241 2261 2448 2487 2497 251Z 2519 2540 2550 2551 2566 2575 2606 2652 2712 2773 2774 2829 2836 2932 2940 2952 2959 2994 3020 3034 3151 3220 3224 3318 3327 3399 3435 3481 3504 3575 3585 3621 3643 3647 3737 3743 3829 3839 3932 4032 4048 4099 4128 4138 4140 4148 4150 4158 4168 4179 4181 4230 4231 4247 4256 4279 4347 4393 4397 4412 4495 4510 4538 4576 4590 4634 4649 4667 ,4676 4697 4714 4733 4793 4797 4846 4864 4957 4972 5021 5036 5053 5063 5094 5113 5161 5171 5174 5182 5203 5233 5288 5294 5300 5329 5388 5397 5428 5434 5441 5483 5492 5534 5553 5558 5575 5585 5694 5812 5845 5884 5917 5935 5938 5945 5958 5992 6123 6235 6140 6144 6159 6171 6175 6219 6226 6243 6258 6399 6415 6466 6477 6492 6515 6631 6563 6594 6659 6675 6715 6736 6752 6756 6783 6844 6855 6866 6867 6891 6929 6937 6939 6966 6997 6998 7045 7180 7197 7229 7265 7269 7289 7314 7315 7340. 7373 7458 7473 7492 7511 7555 7573 7588 7602 7642 7664 7708 7779 7807 7826 7866 8041 8080 8143 8154 8167 8200 8208 8279 8290 9291 8338 8340 8341 8353 8390 8402 8424 8452 8494 8495 8509 8535 8559 8569 8571 8609 8619 8630 8631 8645 8671 8691 8701 8704 8713 8715 8738 8766 8776 8812 8854 8870 8876 8897 8900 8931 8948 9080 9211 9259 9298 9317 9381 9417 9494 9525 9539 9598 9630 9638 9664 9718 9766 9771 9774 9776 9805 9806 9817 9834 9848 9863 9873 9875 9887 10004 10018 10047 10057 10091 10098 10105 10127 10132 10149 10204 10222 10229 10259 10339 10366 10396 10462 10528 10564 10582 10596 10610 10635 10683 10740 10769 10782 10794 10805 10818 10821 10833 10845 10351 10874 10882 10896 10925 10937 10960 10965 11012 11014 11028 1,1075 11078 11085 11103 11109 11122 11153 11154 11167 11179 11184 11209 11214 11236 11277 11285 11287 11316 11389 11410 11444 11494 11507 11534 11558 11573 11596 11614 11646 11692 11729 11731 11742 11810 11814 11834 11873 11876 11883 11890 11914 11934 11940 11953 11995 12037 12047 12057 12074 12106 12221 12241 12243 12295 12296 12314 12323 12346 12366 12413 12468 12470 12503 12510 12547 12558 12603 12607 12630 12703 12730 12748 12750 12787 12823 12841 12873 12874 12897 12958 12977 12990 13034 13068 13090 13094 IJl29 13155 13225 13245 13321 13343 13396 13399 13407 13426 13440 13447 13449 13460 13484 13490 13510 13543 13559 13569 13599 13630 13635 13652 13695 13701 13707 13711 13771 13779 13794 13834 13854 13861 13871 13875 13901 13957 13962 13970 14013 14020 14065 14073 14077 14081 14082 14170 14176 14280 14307 14354 14356 14362 14364 14427 14484 14488 14497 14499 14509 14511 14522 14536 14537 14568 14599 14605 14630 14700 14719 14736 14757 14758 14764 14766 14771 14779 14905 14925 14997 15019 15040 15047 15066 15105 15207 15239 15292 15328 15350 15410 15427 15432 15436 15438 15443 15458 15469 15483 15534 15539 15573 15638 15641 15662 15722 15738 15793 15846 15865 15868 15869 15879 15904 15917 15950 15952 15953 16023 16046 16061 16120 16149 16223 16228 16251 16265 16272 16300 16333 16368 16371 16393 16408 16430 16439 16519 16573 16579 16589 16622 16636 16702 16709 18747 16830 16855 16860 16877 16878 17055 17^18 17121 17124 17126 17161 17232 17298 17318 17500 17518 17538 17598 17670 17685 17716 17747 17756 17763 17781 17788 17864 17906 17916 17929 17934 17942 17949 17964 17980 18196 18235 18287 18306 18360 18384 18417 18428 18443 18445 18483 18527 18556 18573 18606 18647 18682 18689 18716 18723 18730 18769 18807 18818 18841 18847 18882 18921 18979 19017 19022 19049 19102 19273 19182 19199 19261 19310 19366 19394 19404 19423 19447 19545 19559 19633 19652 19658 19685 19695 19708 19723 19742 19773 19784 19786 19822 19834 19864 19871 19888 19919 19972 20038 20045 20058 20088 20103 20136 20141 20155 20165 20202 20231 20245 20261 20307 20350 20361 20369 20394 20401 20490 20498 20504 20522 20549 20583 20590 20607 20655 20657 20676 20716 20743 20753 20814 20861 20933 21073 21090 21100 21140 21190 21224 21254 21280 21288 2132." 21349 21391 21404 21491 21544 21616 21621 2ieSv 21667 21714 21722 21735 21751 21785 21853 91308 21902 21927 21941 21942 21971

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3