hoofdstad neemt
een frisch initiatief
Spoorwegen
oorlogstijd
Nieuw element in
de sociale jeugdzorg
Soutfaampton brandt
WINTERHULP
Daitsch weermachtbericht
Italiaansch weermachtbericht
Italiaansche tegenaanvallen
aan het Grieksche front
Het vraagstuk van een
Amerikaansch
crediet voor Engeland
Olifanten worden niet zoo oud
De vrije halve dag voor
Winkelpersoneel
Geringer snelheid
NEDERLAND
485e STAATSLOTERIJ
(Van onzen Amsterdamschen correspondent)
0e hooldstad het centrum der
Sociale Jeugdzorg! Een Jonge am
bachtsman, die zijn vak verleert,
een typiste wier handen verkeerd
staan voor de moderne schrijimachi-
ne van haar nieuwen „baas", behoeit
hier practisch niet te bestaan! Werk
plaatsen en opleidingsinrichtingen
herscholen er honderden en nog eens
honderden, terwijl sinds kort alle
deelnemers aan de Centrale Werk
plaatsen verplicht worden, sport te
beoefenen.
Iedere arbeider zwemmer!
De secretaris van het Amsterdamsch Cen
traal Comité voor Jongere Werkioozen, de
heer Lanson, gaf ons op onze „tweedaag-
scbe" welwillend een ambtenaar tot gids
mede. Wij hebben de menschen, met welker
scholing het Comité belast is, in verschillen
de gedaanten gezien: als arbeider in blau
we overall aan de werkbank, als zwemmer
in een helder bassin, als beginnend turner,
als leerling op de schoolbanken
Onlangs heeft het Comité den eisch ge
steld: elke deelnemer aan de Centrale
Werkplaatsen moet minstens 4 uur per
week aan sport doen, t.w. 2 uur turnen en 2
uur zwemmen. Men stelde een jeugdleider
aan, den heer Herfst, en dirigeerde de hon
derden jongelui in groepen naar de mooiste
baden, welke de stad bezit, naar turnzalen
en voetbalvelden. Wij nemen een kijkje in
het A.M.V.J.-bad. In een zwempak' vallen
gelukkig alle waardigheden (maak er geen.
„waardigheid" van, zetter, dat zou ons in
conflict brengen met den badmeester!), dus
alle waardigheden, waarmede de gekleede
mensch bekleed is, weg; dus ook weet men
niet of hij, die daar een fermen duik neemt
van de hoogste springplank, betalend abon-
né is of zorgenkind van het Comité. Breed
geschouderde knapen leeren in den „piepen-
bak" zich vertrouwd te maken met het
natte element; gevorderde waterrotten cor-
rigeeren hun slag, krijgen les in reddend
zwemmen.
Rechtop van lijf...
Het doel der lichamelijke oefening
aldus de heer Herfst is, in het al
gemeen den menschen meer weer
stand te geven tegen beroepsziekten,
zooals bijv. vervormde schouders bij
de meubelmakers, platvoeten bij de
bankwerkers.
De klacht over de lichamelijk gebrekkige
conditie, waarin vele jonge mannen verkee-
ren, mag zeker niet nieuw heeten, maar dat
zij gegrond is, kan een enkele blik in de
gymnastiekzaal, waarheen onze gids ons
thans voert, leeren. In de werkplunje val
len de lichamelijke tekortkomingen, veelal
het gevolg van verwaarloozing, niet zoo op,
doch het turnpakje verheelt niets. De een
voudigste oefeningen kosten den meesten
een enorme inspanning; dagelijks wordt er
echter gewonnen. De ronde rug recht zich,
de stap wordt veerkrachtiger, de spieren
worden gestaald.......
Dat dit alles het uithoudingsvermogen van
den jongen arbeider vergroot, en uiteindelijk
de volkskracht ten goede komt, behoeft
geen betoog.
Een dreunend accoord...
Een geheel andere sfeer dan zwembad en
turnzaal ademt de werkplaats. Het luchtig
geluid van 't spetterend water, de jolige
stemmen, de korte commando's, het rhythme
der oefenende ledematen vormen een
speelsch praeludium voor 't machtige lied
van den arbeid. Wij bezichtigen de grootste
der vier hoofdstedelijke Centrale Werkplaat
sen, die aan de Tweede Nassaustraat.
De ontmoetingen tusschen vijl en
metaal, zaag en hout, hamer en aam
beeld vervullen het gebouw van een
dreunend accoord, nog nagalmend in
onze ooren, terwijl wij dit schrij
ven
Geen spijl, geen sponning, rondom ons,
zij werd gemaakt door één der ongeveer
zeshonderd blauwgekielde jongens, voor wie
de moeilijke tijd tusschen den ouden en den
kieuwen patroon overbrugd wordt in deze
werkplaatsen. Elk meubel, elke bint, elk
paneel kwam in aanraking met het eelt
hunner handen. „Alles wat U hier ziet, is
door onze jongens gemaakt", vertelt de al
gemeen leider, de heer J. V. D. Buyser, „de
kantoormeubelen, het gereedschap, dat fon-
beintje daarZelfs zijn we bezig het ge
bouw te clectrificeeren en wel op moderne
^ïjze, met gecamoufleerde leidingen."
De spaanders vliegen or af!
We zien werkteekeningen, luiken en
IPendels in wording, we struikelen bijna
®v'er de balken, we ruiken de versche verf.
tn telkens klinken die metalen slagen, dat
uoffe reutelen en kreunen van het hout on
eer de zaag.
Het gebouw wordt juist inwendig geres
taureerd. Met recht: de spaanders vliegen
•»n a^' Mtetselen, timmeren, vloeren leggen,
les geschiedt door de cursisten, onder lei-
lr)g van bekwame werkmeesters. Een zeer
Moderne garderobe trekt onze aandacht:
jas wordt door middel van een ketting
'1 katrol opgeheschcn en de ketting daarna
met hangslot beveiligd.
elpof wee,k zeggen tegenwoordig 20 k 25
«'nemers de werkplaatsen vaarwel, om-
„2" een betrekking hebben gevonden. Hun
liworden spoedig bezet door andere
mebbers; animo genoeg!
Een onzer medewerkers heeft een
tweedaagsche excursie gemaakt
door alle instituten van het Am
sterdamsch Centraal Comité voor
Jongere Werkioozen en zoo een
zeer belangrijk deel der Sociale
Jeugdzorg van nabij leeren ken
nen. Nevenstaande interessante re
portage toont, dat in dezen tijd de
zorg voor de jonge arbeiders en
arbeidsters geen oogenblik verslapt
is, integendeel, opnieuw blijk geeft
van haar door de jaren verkregen
intensiviteit.
De bolleboozen.
Onze tocht voert ons nu over het IJ. De
pont brengt ons, door een gordijn van regen
en mist, naar de Stoomvaart Mij. „Neder
land."
In een door deze Mij. belangeloos
afgestane ruimte arbeiden de „bolle
boozen", n.1. geselecteerden uit de
jeugdige metaalbewerkers van de
Centrale Werkplaatsen. Prachtig ge
reedschap maken deze jongens.
Uiteraard wordt er geen productieve ar
beid verricht. Een hoofdmachinist van de
Mij., wachtgelder, wat is het trie'st-verla-
ten rond en op ons vroeger „scheeprijk IJ"
houdt, daartoe aangesteld door het' Co
mité, toezicht op deze ploeg, nu nog be
staande uit 18 jóngens, per 1 Dec. a.s. uitge
breid tot 50. Dan wordt meteen de groote
montage-hall van de „Nederland" in ge
bruik genomen. Sociale Zaken betaalt ma
chines, draaibanken enz.
Dit bloeiend tafreel van mannelij-
ken arbeid komt in de grauwe om
lijsting der wachtende werven van
daag bijzonder tot zijn recht En wij
vatten de kern der Sociale Jeugd
zorg: strijd tegen ledigheid, beter
dan ooit...
Kantoorbedienden blijven op peil.
Het Comité kreeg in den loop der jaren
een steeds ruimer arbeidsveld, in 1938 werd
de Centrale School voor Handels- en Kan
tooropleiding gesticht. Hier kunnen de
werklooze typistes en mannelijke kantoor
bedienden, mits als zoodanig bij de Arbeids
beurs ingeschreven, kosteloos hun vakken
nis bijhouden. De leider, de heer Aufenacker
telt per jaar 500 a 600 leerlingen. Wie een
betrekking krijgt, mag niet langer van de
cursussen profiteeren. De school bakent
haar werkzaamheden scherp af: niet bemid
delen, niet concurreeren met commerciëele
instellingen, slechts leeren. Dat de werkge
vers echter aan geschoolde sollicitanten de
voorkeur geven, spreekt vanzelf!
We gevoelen ons eenigszins als een
schoolopziener, wanneer we de diverse les
lokalen „inspecteeren". Lustig ratelen de
typewriters tijdens de type-les. Rust heerscht
in de boekhoud- en talenklassen. Want men
volgt de I.V.I.O.-methode (Instituut v. In
dividueel Onderwijs), een systeem indertijd
ook door O. en O. toegepast. De leerlingen
moeten taken uitvoeren, aangepast aan het
stadium hunner ontwikkeling.
Verplichte algemeene ontwikke
ling.
Dit systeem acht men eveneens het
juiste voor de cursussen „algemeene
ontwikkeling", voor alle deelnemers
aan de Centrale Werkplaatsen ver
plichtend gesteld.
Natuurlijk moeten we ook van dit^snufje
der Jeugdzorg het onze hebben. Krullenjon
gens en smeden, jonge schilders en bankwer
kers schuiven verlegen in de schoolbanken.
Een jong onderwijzer heeft er 350 in ploe
gen onder zijn hoede. Hij zal ze allen tes
ten... Hij is pas een week bezig, maar straks
zal hij weten, wat zij. de arbeiders, niet
weten, wat hun stap-voor-stap moet worden
bijgebracht. Een mooi, een delicaat werk.
„Meester" noemen ze den onderwijzer ver
trouwelijk
Behalve vaardige handen, ook een gezond
lichaam en een helder hoofd, dat is het ver
nieuwde ideaal van de Sociale Jeugdzorg
in Nederland! Mogen andere gemeenten het
voorbeeld van de" hoofdstad spoedig volgen!
(Nadruk verboden).
Vlammen zijn tot in Frankrijk
te zien.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht deelt mede:
Een van de -in overzèesche wateren ope-
reerende oorlogsschepen meldt als totaal re
sultaat van zijn bedrijvigheid het tot zinken
brengen van 95.ÜU0 brt. vijandelijke handels
soheepsruimte.
De vergeldingsaanvallen van het lucht-
wapen tegen Londen duurden ook in den
nacht- van 23 op 24 November voort. Bat-
tersea, Southwark en andere stadswijken
waren het doel van succesvolle bombarde
menten.
Talrijke Duitsche gevechtseskaders be
stookten bovendien, zooals reeds gemeld, in
onophoudelijke aanvallen Southampton met
bommen van alle kalibers. In de haven- en
industrieele. installaties braken geweldige
branden uit, die tot in Frankrijk te zien
waren. Ook verschillende voor den oorlog
belangrijke doelen agn de West- en Zuid
kust van Engeland werden met succes ge
bombardeerd. Het leggen van mijnen voor
de Britsche kust werd voortgezet.
Overdag vielen Duitsche vliegtuigen tij
dens bewapende verkenning Londen en
eenige plaatsen aan de Kanaalkast met bom
men aan.
In den nacht van 24 op 25 November
wierpen Britsche vliegtuigen in Noord-
üuitschland eenige bommen neer, zonder
noemenswaardige uitwerking. Het bericht
van het Britsche ministerie van voorlich
ting, dan in den nacht van 23 op 24 No
vember Britsche vliegtuigen in Berlijn sta
tions met bommen hebben bestookt, is on
juist. Geen enkel vijandelijk vliegtuig heeft
in dezen nacht boven Berlijn gevlogen.
In een luchtgevecht werd een Britsch
vliegtuig neergeschoten.
Drie Duitsche vliegtuigen worden vermist.
Het 171ste communiqué van het Italiaan
sche hoofdkwartier luidt:
Aan het Grieksche front doeltreffende te
genaanvallen van onze afdeelingen. Onze
luchtmacht heeft de vijandelijke stellingen
gebombardeerd, vooral langs de kust van
Epirus. Vijandelijke vliegtuigen hebben een
aanval gedaan op Durazzo, waarbij eenige
menschen gewond werden en lichte schade
werd aangericht. Een vijandelijk vliegtuig
werd neergehaald. Onze jagers hebben oen
tweemotorig vliegtuig van het type Wel
lington achtervolgd en het ten noorden van
Malta in zee geschoten. Een onzer jachtes-
cadrilles heeft in duikvlucht een aanval ge
daan op het vliegveld Micabba. Talrijke
aan den rand van het veld staande vlieg
tuigen werden met machinegeweervuur be
stookt, drie geraakten onmiddellijk in
brand. Het vuur breidde zich snel uit, waar
van ontploffingen het gevolg waren.
Het vuur nam zulk een omvang aan,, dat
het van de Siciliaansche kust af gezien (kon
worden. Alle vliegtuigen zijn teruggekeerd.
Onze vliegtuigen hebben een aanval on
dernomen op de vlootbasis te Alexandrië en
vele malen doelen in de. haven getroffen.
Andere vliegtuigen keerden zich tegen de
militaire werken in het gebied ten zuiden
van Mérsa Matroe. Vijandelijke vliegtuigen
wierpen bommen op Tobroek en Bardia,
waar lichte schade werd toegebracht.
Bardia, werden eenige menschen gewond.
Een annval werd ook gedaan op Derna,
waar een - vacantiehuis werd getroffen. Er
zijn vijf dooden èn twee gewonden. Te Apol
lonia is een hospitaal, dat duidelijk van het
roodè kruisteeken was voorzien, door vij
andelijke vliegtuigen gebombardeerd en van
zeer dichtbij met machinegeweervuur be
stookt. Hier is niemand gewond. Ten oos
ten van Amseat is een Blenheim-vliegtuig
dat door onze jagers was ingehaald, neer
geschoten. Het stortte brandend omlaag.
Desnoods verkoop van West-In
dische bezittingen.
Press Association te Londen houdt zich
bezig met het vraagstuk van een Ameri
kaansch crediet aan Engeland. In zekere
kringen heeft men voorgesteld, aldus het
agentschap, dat Engeland zijn bezittingen
in West- Indië zou afstaan in ruil voor
Amerikaansche wapenleveranties. Een an
der voorstel hield afstand van de Britsche
eilanden in de Caraïbische zee in. Indien
de isolationisten in de Vereenigde Staten
een wijzging van de Johnson-act onmogelijk
zouden maken, zou het afstaan van Britsch
bezit nog de eenige weg voor Engeland
zijn.
Een legende weersproken.
In de Rhein- und Ruhrzeitung rekent een
medewerker af mèt wat hij legende omtrent
den hoogen ouderdom van olifanten, dik
huiden in het algemeen, en schildpadden
noemt. Beweert werd, dat ze wel tweehon
derd jaar kunnen worden. Later heette het,
Mat dit overdreven is, maar ze de honderd
gemakkelijk halen. Volgens de nieuwste on
derzoekingen wordt de olifant nauwelijks
ouder dan vijftig of zestig jaar.
Blijkens een besluit van den wnd. secre
taris-generaal, wnd. hoofd van het Depar
tement van Sociale zaken, is de periode van
drie weken, welke in het werktijdenbesluit
voor winkels 1932 i3 genoemd als tijdvak,
gedurende hetwelk geen vrije ochtend of
middag op een der werkdagen behoeft te
worden verleend aan winkelpersoneel, voor
winkels, welke tengevolge van de verduis
teringsvoorschriften vroeger moeten slui
ten, verlengd van 25 November tot en met
4 Januari a.s.
KINDEREN SPEELDEN MET LUCIFERS
Doordat eenige kinderen met lucifers
speelden, is gisterenavond brand ontstaan
in de schuur van een landbouwer aan de
Oude Zwanenstraat te Neerbosch. Het vuur
greep snel om zich heen, zoodat de schuur
met de daarin staande auto, tuinbouwge-
reedschappen en wintervoorraad verloren
ging. Leden van den opbouwdienst en de
brandweer onder leiding van Commandant
de Rooij slaagden er in de belendende boer
derij te behouden. Verzekering dekt de
schade.
in
Onderhond met de directie der
Nederlandsche spoorwegen.
De laatste jaren mochten de Nederland
sche spoorwegen zich verheugen in de in
tense belangstelling van het publiek. Geen
wonder: het reizigersverkeer had zich sterk
uitgebreid, het aantal forensen was met
duizenden toegenomen. De actieve direc
tie bracht ons spoorwegstelsel op een dus
danige hoogte, dat het met ieder land in
Europa vergeleken kon worden. Uitste
kend en zeer modern materiaal, goede en
vele verbindingen, hoog opgevoerde snel
heden, vormden een verwend publiek, dat
aan een goede service hechtte.
Thans maken de Nederlandsche spoor
wegen en haar directie evenals vele onder
nemingen in den lande zware tijden door,
waarin men te kampen heeft met vele en
velerlei moeilijkheden. Van de zijde van
het publiek hoort men klachten. Klachten,
die culmineeren in sombere vermoedens
voor de naaste toekomst van ons spoor
wegverkeer.
Naar aanleiding hiervan hebben wij een
gesprek gehad met de directie van de Ne
derlandsche spoorwegen. In dit gesprek
stelde de directie voorop, dat het reizen
de publiek toch vooral dient te begrijpen,
dat wij leven in een tijd van groote en
noodgedwongen versobering. Op vele ge
bieden is de distributiemaatregel ingevoerd.
Ook en noodgedwongen, op het gebied van
de spoorwegen. Er moet bezuinigd worden
op het materiaal en op de kolen. Het aan
tal rijtuig- en locomotiefkilometers moet
zoo laag mogelijk worden gehouden.
Een eerste eisch in dezen tijd is een
vlot goéderen vervoer. Daarvan immers is
grootendeels het goed functioneeren der
levensmiddelendistributie afhankelijk. Dit
is een factorv die het publiek niet dient te
vergeten. Daarbij bedenke men, dat door
benzinegebrek het vervoer per vrachtauto
voor een belangrijk deel is vervallen en dit
vervoer is overgeheveld naar de spoorwe
gen. Wij kunnen dan ook zeggen aldus
de directie dat het goederenvervoer,
waarvoor de spoorwegen heeft te zorgen
met 50 procent is toegenomen.
Bovendien dient men het kolenvervoer
niet uit het oog te verliezen. Eveneens een
factor van groot belang, zoowel voor de in
dustrie als voor den burger. Dit kolen-
vervoer is 30 procent hooger dan in nor
male tijden. Dat is deels ook toe te schrij
ven aan het feit, dat we door de oorlogs
dagen met het kolenvervoer van de z.g.n.
zomeraanvulling ten achter waren.
Bij ons gaat dus en dat zal iedereen
kunnen billijken aldus de directie, het
goederenvervoer thans vóór alles. Dat is
dan ook wel eens oorzaak, dat een perso
nentrein geruimen tijd moet wachten, of
langzamer moet rijden tot het baanvak, in
gebruik door den goederentrein, vrij is.
Vertraging van goederentreinen
moet worden voorkomen om den
omloop van het materiaal niet te
verminderen. Dit principe, dat voor
Nederland een levensbelang is,
heeft ons dan ook gedwongen voor
te schrijven, dat Zaterdagmiddag en
ook Zondag door moet worden ge
gaan met lossen door de ontvangers
der goederen. De goederenwagens
moeten weer vrij komen om den
wagenomloop te versnellen en het
goederenverkeer zoo intensief mo
gelijk te maken. Wij kunnen pen
wagon niet anderhalven dag onge
bruikt laten staan.
Gelukkig is ons materiaal zoo
wel dat voor goederenvervoer als
voor reizigersvervoer vrijwel vol
komen intact gebleven, slechts een
klein percentage is door den oorlog
in het ongereede geraakt.
Op al deze gronden moesten de spoorwe
gen de reizigerstreinen, die voor een niet
onbelangrijk deel door plezierreizigers wor
den bezet, inkrimpen. De treinen werden
korter, het aantal treinen minder.
De nieuwe dienstregeling die gisteren is
ingegaan, geeft slechts een zeer geringe
versobering op enkele baanvakken. Uitdruk
kelijk kregen we'de verzekering, dat het fo
rensenverkeer zooveel mogelijk zal worden
ontzien. De forens make zich over zijn trein
verbindingen voorshands nog niet teveel
zorgen. De directie van onze spoorwegen
kent en begrijpt het groote belang, dat de
forensen hebben bij een behoorlijke trein
verbinding.
Wel zijn in de nieuwe dienstregeling de
snelheden gewijzigd om de slijtage van het
materiaal te verminderen. De electrische
treinen zijn teruggebracht van 120 op 100
km. per uur en de locomotief zal ons voor
taan niet met een snelheid van 100 km. per
uur, maar met een 80 km. vaart naar ons
doel brengen.
Wij zijn nu voor de electrificatie van een
belangrijk deel van ons net zeer dankbaar,
merkte Ir. Hupkes nog op. De electrische
treinen zijn snel, heben een groote vervoers
capaciteit en geven een aanzienlijke kos
tenbesparing.
Moge het publiek aldus besloot de di
rectie, ons helpen, door inzicht in onze
1 moeilijkheden te toonen.
Voor de „Winterhulp" Nederland" kwa
men tot op heden de volgende giften bin
nen:
J. C. D., Scheveningen 100,L. B. den
Haag 100,P. P. Katwijk a. Zee 100,
Sp. en B. Utrecht 100,— W. van R. Am
sterdam 500,D. T. van H. Rijswijk
(Z.H.) 100,—; J. C. T. den Haag 200,—;
Ned. Unie den Haag 5000,S. B., Til
burg 100,A. B. Wassenaar 100,
Z. W. en Co. den Haag 100,H. L.
Groenlo 100,—; Dr. K. Utrecht 100,—;
F. W. H., Rotterdam 1000,Mevr. A.
Gr., Amsterdam 100,C. F. J„ Den Haag
100,—; Mej. A. G. M. den Haag 100,—;
N. N den Haag 100,P. D. W. den Haag
100,— Sp Fr., den Haag 250,A'dam-
sche droogdokmij., Amsterdam 10.000,
v. d. L., Geldrop 1000,Cr., den Haag
100,S. van H. en Zn., R'dam 100,
N.V. Rott. Nieuwsblad, R'dam 1000,J.
C. Sp., Amsterdam 100,M. J. v. d. B.,
Amsterdam 250,ir. J. W. M„ Chili
f 500.J. C. R„ Breda, f 1000.1 Ned. Ver.
Wegenbouw, den Haag, f 1000.N.V.
Transicol, R'dam 250,Centr. bond P.
T.T., den Haag f 500.—, Curacaosche han-
delrnij., A'dam 500,U.F.A., Amsterdam
176,83; Mej. M. G. C. van B. den Haag
100,N.V. Esveha den Haag 971,74;
J. H. H„ Rotterdam 100,O. S. K., Rot
terdam 500,H. G. den Haag 300,
A. R. van G„ R'dam 100,A. V. 500,
Z. den Haag 100,M. C. v. d. H„ Nun-
speet 500,—; J. J. M. Amersfoort 100,
J. L. A. M. S., Utrecht 100,—; Mr. Dr. D.
Amsterdam 250,P. M. Amsterdam,
100,Neko, Gelrop 100,Fa. H. J. S„
f 100,—; G. S. S„ den Haag 100,—; M. M.
Rotterdam 100,N.V.V., Amsterdam
10.000,—; W. H. P.. A'dam 100,—; J. S„
Hillegersberg 5000,
Aan persoonlijke giften kwam dus een
totaal binnen van 43.748,57, terwijl aan
diverse giften .een bedrag binnen kwam
van 8.917,43.
Bovendien zijn toegezegd de volgende
giften:
C. en A. Brenninkmeyer 50.000,Phi
lips, Eindhoven 50.000,en de Rotter-
damsche Bankvereeniging 25.000,
(Niet officieel)
lste Klasse, 1ste Lijst
Trekking van Maandag 25 November 1940
Hooge Pr(jzen
f 1000.—'12780 15226
f 400.— 4685 12636
I 100.— 1366 3035 5150 8980 8988 10235 13307
16386 21023
Frijnen van f 20.
1006 1018 1121 1202 1277 1342 1509 1514
1530 1604 1606 1614 1620 1653 1676 1699
1718 1728 1733 1810 1837 1842 1875 1883
1909 1914 1971 2000 2001 2010 2090 2178
2222 2236 2241 2261 2448 2487 2497 251Z
2519 2540 2550 2551 2566 2575 2606 2652
2712 2773 2774 2829 2836 2932 2940 2952
2959 2994 3020 3034 3151 3220 3224 3318
3327 3399 3435 3481 3504 3575 3585 3621
3643 3647 3737 3743 3829 3839 3932 4032
4048 4099 4128 4138 4140 4148 4150 4158
4168 4179 4181 4230 4231 4247 4256 4279
4347 4393 4397 4412 4495 4510 4538 4576
4590 4634 4649 4667 ,4676 4697 4714 4733
4793 4797 4846 4864 4957 4972 5021 5036
5053 5063 5094 5113 5161 5171 5174 5182
5203 5233 5288 5294 5300 5329 5388 5397
5428 5434 5441 5483 5492 5534 5553 5558
5575 5585 5694 5812 5845 5884 5917 5935
5938 5945 5958 5992 6123 6235 6140 6144
6159 6171 6175 6219 6226 6243 6258 6399
6415 6466 6477 6492 6515 6631 6563 6594
6659 6675 6715 6736 6752 6756 6783 6844
6855 6866 6867 6891 6929 6937 6939 6966
6997 6998 7045 7180 7197 7229 7265 7269
7289 7314 7315 7340. 7373 7458 7473 7492
7511 7555 7573 7588 7602 7642 7664 7708
7779 7807 7826 7866 8041 8080 8143 8154
8167 8200 8208 8279 8290 9291 8338 8340
8341 8353 8390 8402 8424 8452 8494 8495
8509 8535 8559 8569 8571 8609 8619 8630
8631 8645 8671 8691 8701 8704 8713 8715
8738 8766 8776 8812 8854 8870 8876 8897
8900 8931 8948 9080 9211 9259 9298 9317
9381 9417 9494 9525 9539 9598 9630 9638
9664 9718 9766 9771 9774 9776 9805 9806
9817 9834 9848 9863 9873 9875 9887 10004
10018 10047 10057 10091 10098 10105 10127 10132
10149 10204 10222 10229 10259 10339 10366 10396
10462 10528 10564 10582 10596 10610 10635 10683
10740 10769 10782 10794 10805 10818 10821 10833
10845 10351 10874 10882 10896 10925 10937 10960
10965 11012 11014 11028 1,1075 11078 11085 11103
11109 11122 11153 11154 11167 11179 11184 11209
11214 11236 11277 11285 11287 11316 11389 11410
11444 11494 11507 11534 11558 11573 11596 11614
11646 11692 11729 11731 11742 11810 11814 11834
11873 11876 11883 11890 11914 11934 11940 11953
11995 12037 12047 12057 12074 12106 12221 12241
12243 12295 12296 12314 12323 12346 12366 12413
12468 12470 12503 12510 12547 12558 12603 12607
12630 12703 12730 12748 12750 12787 12823 12841
12873 12874 12897 12958 12977 12990 13034 13068
13090 13094 IJl29 13155 13225 13245 13321 13343
13396 13399 13407 13426 13440 13447 13449 13460
13484 13490 13510 13543 13559 13569 13599 13630
13635 13652 13695 13701 13707 13711 13771 13779
13794 13834 13854 13861 13871 13875 13901 13957
13962 13970 14013 14020 14065 14073 14077 14081
14082 14170 14176 14280 14307 14354 14356 14362
14364 14427 14484 14488 14497 14499 14509 14511
14522 14536 14537 14568 14599 14605 14630 14700
14719 14736 14757 14758 14764 14766 14771 14779
14905
14925 14997 15019 15040 15047 15066 15105 15207
15239 15292 15328 15350 15410 15427 15432 15436
15438 15443 15458 15469 15483 15534 15539 15573
15638 15641 15662 15722 15738 15793 15846 15865
15868 15869 15879 15904 15917 15950 15952 15953
16023 16046 16061 16120 16149 16223 16228 16251
16265 16272 16300 16333 16368 16371 16393 16408
16430 16439 16519 16573 16579 16589 16622 16636
16702 16709 18747 16830 16855 16860 16877 16878
17055 17^18 17121 17124 17126 17161 17232 17298
17318 17500 17518 17538 17598 17670 17685 17716
17747 17756 17763 17781 17788 17864 17906 17916
17929 17934 17942 17949 17964 17980 18196 18235
18287 18306 18360 18384 18417 18428 18443 18445
18483 18527 18556 18573 18606 18647 18682 18689
18716 18723 18730 18769 18807 18818 18841 18847
18882 18921 18979 19017 19022 19049 19102 19273
19182 19199 19261 19310 19366 19394 19404 19423
19447 19545 19559 19633 19652 19658 19685 19695
19708 19723 19742 19773 19784 19786 19822 19834
19864 19871 19888 19919 19972 20038 20045 20058
20088 20103 20136 20141 20155 20165 20202 20231
20245 20261 20307 20350 20361 20369 20394 20401
20490 20498 20504 20522 20549 20583 20590 20607
20655 20657 20676 20716 20743 20753 20814 20861
20933 21073 21090 21100 21140 21190 21224 21254
21280 21288 2132." 21349 21391 21404 21491 21544
21616 21621 2ieSv 21667 21714 21722 21735 21751
21785 21853 91308 21902 21927 21941 21942 21971