Brabantsche Hondenhaar, 't HOEKJE OUDERS De van Dré Brief Zafr (taait! Radioprogra mma wol zonder punten VOOR DE niJTTERTJEÜA Ulvenhout, 28 Deo. 1940. Amico, Hah, we hebben de lichtjes aangestoken! En ze branden nog. Ze blijven branden, tot Drie koningen toe. De vereering veur 't Kindeke, dét gaat nou 'ns nie op de bon! Dét gaat royaal. „Sjuust nou", had Trui gezeed: ,,heb ik gelijk of nie?" Heur stopwoordeke, veural als ze hoopt teugengesproken te worden. Ja, hóópt! Lijk nou! Dan kan ze 'r gelijk 'ns effen bewijzen! Maar Dré III knipte 'ns 'n oogske naar me, dieën gladjanus heeft Trui in zijnen zak dat 't 'n lust is, en den Eeker wreef 'ns in zijn witte handjes, keek uit den stoel met kussels naar 't Stalleke, mee 'n plazier, dat er veur 't eerst weer 'ns wat kleur op 't ratterig smartekopke kwam. De kleine Trui, ja, zoo wijd kost ik ver- lejen week nie komen mee m'nen brief, maar Kiske-van-den-smid brocht nog 'nen brief uit Amsterdam, dat Truike, Dré III z'n zuske, den kerstvacantie hier kwam deurbrengen. „Dat klopte als 'n bus", vond m'n baaske: „want nu kost da Amsterdamsche nest 'n fijn zijnen Eeker verplegen!" Trui zee niks, keek be dachtzaam mèe veul studie naar haren klein- zeunHij had vroeger ommers al 'ns be weerd, dat er bjj zijn wéten maar één meske op de waereld was, dat den Eeker 't vuur aan de schenen kost leggen en dat was z'n zus en die zou hij Afijn. Ik vlieg alles veurbij. 't Zou alles tegelijk willen vertellen. Ochja, als ge weer 'n efkes gelukkig zijt, amico, dandan vallen de jaren van oe af, dan stampt ge als 'n jonk perdje, dat alles in de wei, ja z'n eigen voorbij wil loopen! De kleine Trui mocht de kèèrskens aansteken. Echt 'n karweike veur zoo'n gracielijk dingske, dat mee heur slank figuurke, de lenige armen, de'vè^rdige handen overal bij kan komen. En den Eeker wreef in z'n witte handjes, daar kwam glans in de vlugge eekhoornoogskes, waarop alle kèèrskens, waarop heel 't Stalleke al rap te spiegelen stond. En Hanneke nog! Met haren van Dalen. Ook deus aanstaande Moederke was present op 't uur na 't Lof, waarop wij, ze wéét 't ommers van andere jaren, als den Vic dan vedelen kwam, op 't uur van den schemer, dat wij 't Staalleke in zijnen vollen glorie zetten dan! 't Was wel 'n zwaar uur, veur Hanne-van- den-Vic, maar een dat ze sjuust nie missen wou. En als de kèèrskes brandden, den gouden lichtwemel om 't Stalleke beefde, in de stilte van deus schoonste uur van heel 't jaar 't God delijk Kindeke geboren wierd in onze harten, dandan zag ik weer den grijzen Vic daar staan, de viool onder den witten kop, vedelend bidden, vedelend danken, vedelend gloriëeren bij 't Kribbeke en 't wierd koud in m'nen nek. Waar zou ie zijn, deuzen zwerver? Misschien, ziek van eenzaamheid, in 'n leege kroeg, daar ieverans in 'n Amerikaansche stad, peinzend, mee de troebele, rooie oogen naar Herman, den gebrilden boxer, die daar aan z'n voeten lag Of zou ie niet weten dat 't Kerstmis is en op 'nen atelier staan te zwoegen aan 'n schil derij, dat de aders langs z'n slapen zwollen, dik dein: de huid? Neeë,dit zou ie weten: Kerst! Ulvenhout! 't Was stil in onzen huis. Ik hóórde de keerskes branden, 't Was weer net als alle jaren, dan toch. De stèèrtklok tikte deur den gouwen wemel de leste uren van 't kwaje jaar tot stukskes. Maar ik miste den Vic zijnen schoonen, fcijnen gesourdineerden muziek, waarvan de toontjes hipten, glejen, zweefden, gesponnen om 't Stalleke tusschen de kèèrs kes en ons zielement. Wel zag ik de gouwen draden, veul! 't Wierd 'nen gouwen mist En 'k loerde 'ns naar Hanneke. Zachtekes zat 't wijfke te simmen, 'k Gong 'ns naar haar tóe. Klopte ze op den schouder. „Dré, waarzou ie nounou zijn...? Den Vic!" „Hier, Hanneke, bij ons! Ik zag 'm sjuussstaan vedelen." Hanneke knikte. Heur schouwers snokten. „Dré, waarom is Vader toch wegge gaan Kon ik zeggen „om jou"?.Kon ik haar ver tellen, dat ie bijna alles opgemaakt had aan z'n Lien?.'t Ouwe mevrouwke,ge wit! En de rest aan z'n Hanneke toen? Die trouwen zou mee 'nen bruidschat, 'n dochter van Vic Zon neveld wèèrdig? De woorden lagen op m'n tong. Toen keek Trui me aan. En weer. verzweeg ik, hoe ie alles, Alles weggegeven had, deuzen vedelèêr bij 't arme Koningske; weggeschonken als 'nen Vorst, om dan te verdwijnen, mee zijnen hond en de schilderskist, wijd weg, over oceanen, die nou nie meer te bevaren zijn......! „Maar vrouw", zee van Dalen: „denk toch om ons Ochja, dieën van Dalen, goeien kearel, hij weet 't zoo nie. Daar is zooveul gebeurd. Maar Hanneke lachte weemoedig deur haar tranen om dat „ons Ons Kindeke, dat. allen dag komen kan. Toen kwam Trui in 't geweer. DAt verstade! „Allee, Hanneke, den oorlog zal nie eeuwig duren. Als den Vic dan weer 'lis hier komt, dan mot 't kleine Vicske steuvig en gezond zijn ee...? Hou-d-oe taai, meske! Nog 'n bakske koffie? DaAs goed teugen de zenuws, wa gij, meneer van Dalen!" „Zou... zou 't ooit nog 'ns waar zijn, Truike vroeg Hanheke blij, met oogen die blonken van tranen: „Zou Vader ons Kindeke...?" Wijer kost ze weer nie komen. 't Was toen even heel stil. En den Eeker daar in zijnen stoel mee kussels, zee bekanst fluisterend, maar daarom zoo goed te verstaan op deuzen moment: „Juffrouw Hanneke, verle ien jaar, as meneer Zonneveld zo 'nen schoo- nen muziek had gemok bij 't Kribbeke, dan ben 'k naar bóven gegaan, naar 't woonwageltje. En toen is den baas bij me gekomen. Die zee toen: efkes keek ie me aan: „Eeker, alles wa ge geren wenscht, bij 't Kindeke Gods, wordt verhoord. Enne.... juffrouw Hanneke, vader en moeder zijn nou uit den woonwagel. En ze kómen nou dalijk hier...! Ee? Baas?" 't Was nou nóg stiller. Deus diep vertrouwen van zoo'n keareltje, hier bij 't lichte Stalleke, 't Stalleke wierd er deur gewijd. 't Zweet stond op den Eeker z'n veurhoofd, 't daauwde in den kèèrsenglans langs z'n in gevallen slapen. Dan zeet ie weer: „daarom ben ik ziek geworden, juffrouw lianneke. Ik was vergeten, da 'k vandaag hier moest zijn, maare... hihi... 't Kerstkindeke nie!" Hanneke stond op. Gong naar den Eeker. Depte z'n natte veurhoofd droog. Dan... dan kuste ze 'm en zee: „bedankt Eeker, bedankt. Nou... nou weet ik zeker! Vader kómt terug." „Ojeeja," antwoordde den Eeker, den kus verlegen wegveegde mee den mouw van z'nen hansop. 't Wierd Dré III, dieën gezonden goffert, te bar, dunkt me. „Hoor 'ns hier, Eeker, allen eerbied veur 't Kindeke, almaarre... as gij oew eigen nie uit den naad gewerkt had en toen heel oewen spaarpot omgekeerd, dan zaten ze bij jouw thuis nóg in dieën wagel mee de tocht- spleten op da stinkend pleintje!" Maar den Eeker schudde z'n kopke. En wijs, of 't van ons pastoorke kwam, wat was den Sproetenkoning ineens weer „oud", zee-t-ie: „gin maar, Dré,... wij zijn, wij doen niks uit ons eigen. Alleenalleen 't kwaje. DA......" toen wees ie naar 't Stalleke: „da kén ons toch gin enkel kwaai gedacht geven, Dré?" En lachend bleven z'n oogskes haken aan 't poover Stalleke, dat daar zachtekes gloorde deur den donkeren huis, tot diep in oew zielement. „Knoop dat in oew ooren, protsmakert," zee Trui teugen den Dré, maar hij had al gin oog meer veur z'n grootmoeder, want den Eeker viel in slaap en z'n kopke glee machteloos van de kussels. „Sodetjuu," siste m'n baaske ver schrikt: „dalijk valt ie teugen de platte buis en mijnen Eeker is te goed veur 't vagevuur." En bezurgd zette 'n-ie 't kopke schoor tusschen de kussels, pakte mee z'n vingers den Eeker z'n pólskes vast, den Dré z'n klavieren zijn te pootig veur 't broze kwiebuske, dan nam iq stoel met kussels, Eeker en al op en zette dien 'n meter achteruit. „Zou 't zoo goed zijn, Opa?" „Trui!" aan z'n zuske: „kom hier zitten, naast 'm en zet oew broek maar strak as-t-'r ziedatte aan m'n Eekerske komt, horre, Sprenkel nog 'ns dat eaudeclogne dien ik oe veur 'm gegeven heb, offe „Wat offe?" snibte Truike. „Of hebt ge 'm op oew eigen leeggemorst?" ,,'n Halve liter zeker?" „Hah, ge bent er toch aan gewist!" „Van jou niets noodig, groote broer! Mis punt!" „Is 't goeie?" „Wot?" „Wot?" Wij zeggen watte! Of dieën eaude clogne goed is, vraag ik." „Truike zweeg. Gerokt. „Offie...... goed.isss!" siste den Dré on verwacht in heur blanke oorke, schoon als 'nen schelp van albast. Wat schrok ze. Ze wierd er kwaad van. Gaf den Dré 'nen stomp, maar ze riep eigens „auw!" „Die fent is van beton," zee ze woeiend: „oow, me pols. Mispunt toch! Gawèg famme, zekje!" „Ge zult me zeggen of dieën clonje goed is, andersss1" „Anders?" „Dan motte me wéér slaan, horre!" Ja, Hijsgoed, ellendelaar!" Wit zag ze. „Dan krijgde gij van fnij mergen ook zoo n flesch. Da's nou alles, nest!" 't „Nest" wou eerst zeggen dat ze van hum niks noodig had. 't Schoone kopke mee de blonde krullen, nèt ons Wieske, wou kwaad lijken en moest lachen. De lipkes tril den. Danjaja'n echt wefke in den dop, dan koos ze eiers' veur d'r geld en lachte ze broerlief zuurzoet toe. Man, da'k oe dit bróer-en-zusruzieke even schrijf, 'k heb er ergens zou'n leut in g'had! 't Was zoo, zoo echt! Zoo „groot" ze al zijn, die jonk, tóch, tóch „vechten", al zien ze malkaar soms maar ééns per jaar! Ook Hanneke, heelegaar opgefleurd deur den Eeker z'n brave troostwoordeke, hoe is 't toch meugelijk? Vroeger dorst ie hoogstens te zeggen „kweetnie", ook Hanneke, die eigens 'n „groote 'n „groote broer" heeft, ge wit wel, Willem den ingenieur, in de West, ook Hanneke had zoo'n plazier in deus moelenge- vecht van Dré en Trui Juniores. „Van beton...! schaterde Hanneke. „Hé. man ik hoop dat 't 'n jongen zal zijn! Waartegen z'n zusje eenmaal 't zelfde kan zeggen...!" „Toemaar," lachte van Dalen. „Eén is géén," zee Trui: „Hanneke hee gelijk! Amico, ik most oe nog schrijven den entree van de Hoppenbrouwersen en 'k had zoo geren geschreven de thuiskomst van onzen Eeker, maar ik kan toch nie aan den gank blijven man! Maar de kèèrsekens branden nog. Den Eeker houdt ze mee z'n lachende oogskes bij en Truike ververscht ze telkens. Ze zullen blijven branden van 't jaar tot. Driekoningen toe. Tot en met den dag, dat de drie Wijzen kwamen in 't Stal leke van de Waarheid en 't Licht. De beelde kens staan nog in 't donker, „we zetten ze iederen dag 'n paske dichter bij", hee den Eeker gevraagd. Tot ze op 6 Januari 't Stalleke genaderd zijn. De drie Wijzen, 't Waren weinige Maar 't Kindeke Gods schenke de weareld dé drie Wijzen die de weareld brengen tot den Vrede. De 'drie Wijzen, die deus dagen van Kerst, 't Hoogtij van de Waarheid en 't Licht, de genade mdugen ontvangen, om aan 't Krik- beke den kleinen Christus in huilie hart geboren te voelen worden, om dan de arme Herders, waaruit wij Menschdom bestaan, den Vrede verom te geven. Want 't is toch, wat den Eeker in zijnen bra ven eenvoud zee: „w\j doen 't kwaje uit ons eigen, maar dit, 't Goddelijk borenlingske in die dierenruif, kAn ons toch gin enkel slecht gedacht ingeven...!" In deus gedacht, amico, bij ons Stalleke en den Eeker in z'n witte kussels, wensch ik oe harteljjk 'n Zalig Kerstfeest! Nie minder aan al de lezers en lezereskes! Die allen gestaan hebben bjj 't Kribbe, waar den Verlosser Aller menschen geboren is. Nie den Verlosser van vrinden. Nie den Verlosser van vijanden, 't Kindeke is geboren veur ons allemaal, veur Alle menschen van Goeien Wil; veur den Vrede op aarde! Zalig Kerstfeest, aaij allemaal, waarover de klokken 't hebben uitgeluid: „Christus is ons geboren; komt, laten wij hem aanbidden! De drie Wijzen. Hier gaan ze eiken dag 'n stapke nader. Daar let ons, brave Eekerske op, die bidt mee z'n lachend' oogskes, bidt mee z'n' jagende hart, bidt mee z'n heele ziele- mentje, dat opbrandt als 'n kèèrske, om den Vrede, om 't Geluk veur al zijn evennaasten. Ja, eiken dag laat ie de kleine Trui de beelde- ,kes der drie Wijzen wat dichter naderen tot 't Goddelijk Bloeike; zoo viert ons Eekerske Kerstmis 1940. Vol. Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als altjj gin horke minder van oewen t.a.v. DRÉ. ZONDAG 29 DECEMBER 1940. Hilversum I, 415 m. Nederlandsch Programma. 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 VARA, 2.00—7.15 KRO. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek (pl.m. 8.30 VARA-Almanak). 10.00 Gramofoonmuziek. 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 12.00 Esmeralda en solisten (In de pauze: V ARA-Almanak 12.45 Nieuws- en economische berichten 9NP. 1.00 VARA-orkest. I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?", lezing. 2.00 De Meesterzangers, KRO-Kamerorkest en solist. 2.30 „Wij leven in een grooten tjjd", toe spraak. 2.45 KRO-symphonie-orkest. 3.00 Interview. 3.30 Uit Berlijn: 54e verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 „Land en volk van West-Afrika", -lezing. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Nieuwsberichten ANP. Hilversum n, 301 m. 8.00 AVRO, 8.30 'KKO, 9:30 AVRO, 2.00 VARA, 4.00 NCRV, 5.15—7.15 VARA. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.25 Nieuw Nederlandsch strijkkwartet. II.00 Declamatie. 11.05 Concertgebouw-orkest en soliste. 12.00 Cyclus „Nederlandsche prozaschrijvers en dichters uit vroeger eeuwen en wij". 12.20 Gramofoonmuziek. 12.40 „Wij sluiten-toespraak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 AVRO-Amusementsorkest, solisten en de AVRO-Girls. I.45 „Rapporten", causerie. 2.00 Orgelspel. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.20 Gooisch Kamermuziekgezelschap. 4.00 Gereformeerde Kerkdienst. 5.15 Wekelijkschè gedachtenwisseling ANP. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Gramofonmuziek. 6.40 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Nieuwberichten ANP. MAANDAG 30 DECEMBER 1940. Hilversum I, 415 m. Nederlandsch Programma. NCRV. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en; Meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.35 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. II.00 Christelijke lectuur. 11.30 Viool, piano en gramofoonmuziek. 12.15 Reportage of muziek? 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. I.00 Bel Canto en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Voor tuinliefhcbbers. 3.30 Klarinet, altviool, piano en gramofoon muziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Berichten. 5.35 Orgelspel. 6.10 Gramofoonmuziek. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek 7.00 Economische vragen van den dag ANP. Hilversum II, 801.5 m. Uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek (pl.m. 8.30 VARA-Almanak). 10.00 VPRÓ: Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoordracht. II.10 Orgelspel. 11.45 VARA-orkest. 12.00 Berichten. 12.15 VARA-orkest (In de pauze: VARA- Almanak). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Esmeralda en soliste. 1.45 feramofoonmuziek. 2.00 Voor de vrouwen. 3.00 Vocaal en instrumentaal programma. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 VPRO: „Kinderen in de vacantie", cau serie. 5.15 Nieuws-, economische-en beursberichten ANP. 5.30 „Het landbouwvraagstuk", lezing. 5.45 Vlaamsche uitzending. 6.25 Orgelspel en tang. 6.42 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Friesch praatje ANP, Dames trimmen honden om de ijTJJOl „HOHA"-CENTRALE OPGERICHT. In China zou het slachten van Chow-chows of keezen om hun vacht geschieden en hun vacht geschieden en hun vleesch slechts een bijproduct zijn, dat de mindere man eet. Hoe het zij, het was juist de eigenares eencr sterk bevölkte kennel van Chows, die in den vorigen oorlog in Engeland mon sters van haar „hondenwol" naar de wol- beurs in Londen ter keuring zond. Het oor deel luidde zóó gunstig, dat tal van kennels het afgeworpen haar begonnen te verzame len. Meestal werden er kleedingstukken van vervaardigd, de opbrengst kwam ten bate van het Roode Kruis. In den tegenwoordigen oorlog begon Duitschland met het verwerken van honden haar en „De Hondenwereld" vestigde de belangstelling op de mogelijkheid uit dit afval goedé wol te vervaardigen. Tegenwoor dig toch heeft een zeer groot aantal der honden ruw haar, dat geplukt wordt, dus in eens, tegelijk, verwijderd. Vele andere hebben lar.g haar, dat bij het ruien, wan neer men goed borstelt, vrij snel na elkaar loslaat. Twee Nederlandsche dames zijn nu op de gedachte gekomen eens een proef te nemen met het spinnen, ja daarna ook met het weven van dit „afval". Haar Verwachting werd niet beschaamd en zij sichtten de Eerste Nederlandsche Hondenhaar Centrale „Hoba". Wij hebben de Hoha bezocht, aldus het I-Isb., om te zien wat er van'waar was. We hebben, eerst héél voorzichtig om de dames niet te beschamen, getracht de draden stuk te trekken, daarna héél hard, daar haar lachen ons als hoon klonk. Maar het bleek te taai! Meestal wordt tot nu toe haar van ruwharige- Belgische herdershonden, van Chow-chows- en van Poedels gebruikt. Van het eerste toonde men ons een door zijn tin ten en stof antrekkelijk tafelkleed. Vooral gebruikt men de wol voor truien en andere kleedingstukken, doch men gaat er ook vloerkleedcn van maken. Wat de „opbrengst" van een hond betreft' het plukken van drie Belgische herdershon den levert gemiddeld samen 500 gram zui vere wol op. We bewonderden zijdeachtige wol van Pe kipgeezenhaar, even voornaam als die Chi- neesche iemandjes zelf. Dat van den Schot- schen terriër valt wel mooi uit, doch bleek niet zoo sterk. De hoogste waarde heeft tot nu toe, dat van den Maltezer, hier ook Las Palmas, Ténériffe. Leeuwhondje en wat niet al genoemd. Het komt overeen met de zoo begeerde Angorawol, thans zoo zeldzaam. GEZOND DENKEN. Zijn onze gedachten aan onzen wil onder- Ja en neen. Wij kunnen er niet voor z(jn, dat een onzuivere, onlogische of onredelijke ge dachte op een oogenblik in ons hoofd op komt ,maar wij kunnen haar wel dadel uk energiek verjagen en zoodoende voorkomen, dat wij erop gaan voortborduren. Zooals wij er niet vóór kunnen zijn, dat een landlooper, die niets goeds in den zin heeft aan onze bel trekt, maar wij er wel degelijk zorg voor dragen dat zijn verblijf op onze stoep, - nadat wij hem eenmaal ontdekt hebben, buitengewoon kort is. Over het algemeen echter waken wp heel wat minder scherp tegen ongewenschte en onvruchtbare gedachten dan tegen land- loopers. •Een beetje meer kieskeurigheid tegenover de gedachten die wij voor noemenswaardigen tijd toelaten, zou bij de meesten van ons heelemaal niet misplaatst zijn. Het wordt gauw een gewoonte om op da een of ander wijze verkeerd te denken, om b.v. achter alles, wat iemand die wij niet mogen lijden doet, een onaardig opzet te zoeken, om afgunst te voelen wanneer aan anderen iets prettigs of aardigs overkomt, of om te gaan tobben over vage mogelijkheden. Wij zijn veelal te toegevend tegenover onze gedachten. Hoe dikwijls denken wij niet: „Ge lukkig maar dat niemand onze gedachten kan lezen". Dit kan tot oorzaak hebben, een tegen zin om een ander te kwetsen, maar meestal is het omdat wij beseffen, dat onze gedachte van dat oogenblik ons niet tot eer strekt, dat deze onrechtvaardig of kleinzielig of onlogisch is. Wanneer U voelt dat Uw gedachten U prik kelen of neerslachtig maken, dan kunt U het beste een bezigheid ter hand nemen die Uw geheele aandacht opeischt. Gezonde concentra tie zal een onzuivere gedachte verdrijven, maar laat men een onzuivere gedachte voortwoeke ren, dan kan zij ontstellende proporties aan nemen. Denkt U b.v. eens in: U wordt op een morgen wakker met een zweem van hoofdpijn. Wan neer U gewoon aan Uw bezigheden gaat, is er groote kans, dat de hoofdpijn met een uurtje geheel verdwenen is. Heeft U daarentegen niets te doen en neemt U ook niets ter hand, maar denkt U voortdurend: hé wat heb ik toch een hoofdpijn", dan zult U onherroepelijk heel gauw werkelijk een barstende hoofdpijn hebbenfElke daad heeft een gedachte tot grondslag gehad, vermoedelijk dezelfde gedachtè meermalen herhaald. Men begint met de gedachte: „Zou ik dat doen?" Vervolgens: „ik moest dat maar doen", tien misschien twintig maal. Einde lijk doet men het. Zoo kan elke gedachte het begin zijn van de gewoonte om in een bepaalde lijn te denken en daardoor de grondslag wor den voor een. daad. En- daarom moeten wij niet maar lukraak denken, maar onze gedachten wel degelijk cri- tiseeren, controleerén en ziften. Zoodra U voelt dat een gedachte U niet waardig is om welke reden dan ook, zegt dan direct tot Uzelf: „halt, zoo wil ik niet verder denken." Wie komen wil tot een zuiver, doel bewust leven moet beginnen met-zijn gedach ten te beheerschen. Wie geen meester is over hetgeen hij denkt, zal het ook niet kunnen zijn over hetgeen hij doet. In de maatschappij leeren wij vanzelf, om niet alles uit te spreken wat ons voor den mond komt; wij kunnen onszelf leeren, om maar geen „gastvrijheid" in onzen geest te verleenen aan elke opkomende gedachte. Wie beter denkt, die wordt ook beter en die gaat het beter. Nadruk verboden. Dr. Jos de Cock. Er is onlangs een heel mooi werk verschenen van de bekende paedagoge Dr. Charlotte Biihler Psychologie der pubertiteitsjaren". Dit werk Is heiaas voor den doorsnee ouder te moeilijk. Het bevat talrijke statistiekeh en grafische voorstellin gen, welke laatste vooral voor velen weinig sprekend zijn, daar ze zeer gecompliceerd samen gesteld werden. Nochtans is het werk zelf on danks de bezwaren, die ik tegen verschillende con clusies heb wel van zoo groote beteekenis, dat het m. i. van nut kan zijn er een paar „hoekjes aan te wijden. In deze eerste beschouwing wil ik iets vertellen naar aanleiding van hetgeen de schrijfster in haar inleiding opmerkt over pubertiteit en levensloop. Zij vestigt er de aandacht op, dat zij in tegen stelling met hetgeen in haar vroegere werken over pubertiteit gezegd werd, thans de pubertiteit wil bezien in her geheel van het menschelijk leven en in verband met het geheele menschelijke leven. Zij maakte bij haar studie gebruik van honderden levensbeschrijvingen en talrijke dagboeken. Uit deze en uit gesprekken opgenomen levensbeschrij vingen ontdekte zij eeh wetmatige opeenvolging van levenservaringen en levensopvattingen. Zij ver deelde het leven in vijf opeenvolgende phasen: N.l. allereerst die, welke zij de biologische phasen noemde. Stellen we den levensduur van een mensch op zeventig, jaren, dan kunnen we opmerken, dat er in ieder menschenleven een periode van opgang en een van neergang is en daartusschen ligt een periode van een zekere stabiliteit. Tot ongeveer het vi,f en twintigste levensjaar groeit het lichaam voortdurend. In deze periode is er vermeerdering van de substantie, van de kracht en den omvang Van het 25ste levensjaar tot het vijftigste blijft het lichaam in normale gevallen stationnair, d w z er wordt mets gewonnen, maar ook niets ver loren Het leven vult de verliezen regelmatig aan Na het vijftigste levensjaar begint het vervak Dan reedt de neergang in. In nauw verband met het bovenstaande staat de toename en de afname van het voortplantingsvermogen. Nu moet men aan deze mdechng natuurlijk niet een «hw j hechten; gelijk bij alle 'indeel n ls onu kT't duur der perioden niet overal even 1 00\,hlerLdc ging is van de levensverschijnselen. Het komt er niet zoo zeer op aan, hoe lang een periode wel duurt, dan wel, dat de eene periode gevolgd wordt door de andere. Bij den een begint het verval vroe ger dan bij den ander. De hierboven genoemde biologische phasen heeft de schrijfster vergeleken met de psychologische phasen. En dit is voor ons doel van het grootste gewicht. Bestaat er verband tusschen beide phasen (biologische en psycholo gische)? Zeer zeker. De eerste biologische phase kenmerkt zich door een toename aan kracht, sub stantie, leven. De eerste biologische pha'se ken merkt zich door een toenemende levensdrift. In deze eerste periode is de mensch zeer expansief. We kennen dit: jonge menschen dringen zich naar voren. Zij willen actief medewerken, zijn actief, scheppen zich levensruimte, zoeken vrienden en vriendinnen, stichten een gezin. Naarmate de mensch ouder wordt, trekt hij zich meer en meer uit het leven terug. Zijn lichaamskrachten nemen af, maar ook zijn activiteit op geestelijk gebied. Alweer: men neme dit niet te absoluut op. Ef zijn genoeg gevallen bekend, dat menschen tot op hoogen leeftijd hun activiteit behouden. Ja, men kent zelfs wel menschen met een zwak lichaam ën een zeer sterken geest. En dit wijst er dan ook °P' óat nog andere factoren een rol spelen! Wij krijgen nog wel gelegenheid op die factoren te wijzen. Op één ding moge hier reeds gewezen worden: wanneer de mensch zijn einde voelt'naderen (licha melijk dan) kan hij toch blijven vasthouden aan een ideaal. Een dergelijk ideaal, het komt er nu minder op aan, w a t voor ideaal het is, remt in belangrijke mate het geestelijk verval. De licha melijke neergang gaat door, de geestelijke frlsch- heid houdt het nog lang uit. Dan krijgen we: Oud na®jJ lichaam, maar jeugdig naar den geest. Maar deze jeugdige geesteshouding wordt reeds iong verkregen en dit maakt het ons duidelijk, dat zij, die haar niet bezitten, jong van jaren en oud van geest kunnnen zijn. Men kan op zijn dertigste jaar al een afgeleefd mensch zijn, geestelijk be schouwd. Oppervlakkig lijkt dit alles niets te maken te Hebben met de opvoeding, wie dieper over de zaken nadenkt zal dra bemerken, dat juist hier zeer veel opvoedkunde aan de orde komt. Maar daarover later. Oveeka.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 10