Wakkere daden
k prrtuhbeurten
Van hersen-gymnastiek en
camouHage-puzzles
fe, preinhbeurteti
van Nieuwe cl icpsch e Zeeridders
JjwceJb.ich tiieuLvü
De Camouflage-
puzzel
ïlieuuM uit U\fo
Moeilijkheden bij het redden door
den oorlog vertienvoudigd
Coen Bot en z'n maats keer
op keer in levensgevaar
Ingekomen personen
Vertrokken personen
Burgerlijke Stand van Texel
Wat Texelaars interesseert
Het filmwerk van
A* Burdet
De winnaars van onze kerstraadsels
1 Koop in Den Helder
2 Advertentiekosten nimmer
verliesposten
3 De Heldersche Courant, het blad
voor Noordelijk Noord-Holland
Visscherij
Gisteren ontvingen wij het Kerstnummer
van „De Reddingboot", het officieele orgaan
van de Noord- en Zuidhollandsche Redding-
Maatschappij. Dit nummer is zoo belangrijk,
dat wij er verschillende gedeelten uit citee-
ren, o.m. die gedeelten, waarin hulde wordt
gebracht aan de doodsverachting en groote
moed van Coen Bot en zijn maats, die spe
ciaal in het jaar, dat thans bijna achter ons
ligt, hun zwaarste werk gedurende hun car
rière als „zeeridder" gepresteerd hebben.
Zoo lezen wij dan:
Nog nimmer, in de honderd en zestien jaar,
dat de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-
Maatschappij bestaat, is de taak waarvoor de
bemanningen der reddingbooten zich gesteld
zien, zóó moeilijk en zóó gevaarlijk geweest
als thans. Door onverlichte zeegaten hun
weg zoekend langs mijnversperringen varen
zij naar buiten, waar het gevaar van drijven
de, verankerde of magnetische mijnen lang
niet denkbeeldig is. Eveneens bestaat steeds
de kans dat onze reddingbooten door vlieg
tuigen der oorlogvoerenden bij vergissing
worden aangezien voor een oorlogsvaartuig
al varen zij des nachts ook met lichten op
en wordt de Roode Kruis-vlag door een zoek
licht beschenen. Ook de Nederlandsche kust
is immers thans oorlogsgebied, en deze oor
log is hard, zéér hard. Maar, oorlog of geen
oorlog, als er menschen in nood zijn voor
onze kust, a/b van gestrande of op mijnen
geloopen schepen, a/b van vliegtuigen, die in
zee zijn gestort, of op hulpeloos rondrijvende
vlotten, dan gaan onze mannen uit en trot-
seeren met groote plichtsbetrachting en ver
antwoordelijkheidsgevoel ook de hun onbe
kende gevaren. Het is voor hen een eerezaak,
dat er geen menschenlevens voor de Neder
landsche kust verloren gaan, die gered had
den kunnen worden; dit is de meer dan hon
derd jaar oude redderstraditie van onze
kustbevolking en het stemt tot groote dank
baarheid, dat deze traditie, nu haar inner
lijke waarde op de proef wordt gesteld, onuit
roeibare levenskracht blijkt te bezitten. De
10e Mei 1940 is ook voor de bemanningen
onzer reddingbooten een zéér zware schok
geweest, doch zij beseften ten volle dat het
hooge, zuiver humanitaire ideaal der N.Z.H.
R.M. door niets en niemand mocht worden
beïnvloed.
Recht op het doel af.
Het reddingswerk voor en op onze kust
staat boven de wilde hartstochten van dezen
tijd; zonder ophef, zonder zelfverheerlijking-
gaat het rustig door, niet kijkend naar rechts
of links, doch recht op het doel af: levens te
redden van menschen die den verdrinkings
dood voor oogen hebben.
Wij kennen de bemanningen onzer motor
en roeireddingbootenvele oefentochten
maakten wij met hen mede, tal van malen
toespraken wij de moeilijkheden van het ma
noeuvreeren in de branding en wij weten hoe
zij voelen voor dit werk, waar zij zich vrij
willig voor beschikbaar stelden. Wjj weten
wat er in hen omgaat als zij met een geredde
bemanning terugkeeren naar hun station,
welk eendiep gevoel van dankbaarheid hen
dan bezielt, mede te hebben mogen werken
aan het behoud van menschenlevens. Zeker,
in dezen onverbiddelijken oorlog, nu men
schenlevens niet geteld worden, is het wel
eens moeilijk om te verwerken, dat zooveel
gevaren moeten worden geloopen om enkele
levens te redden, doch men hoeft slechts één
keer de dankbaarheid van een geredde schip
breukeling, die den dood voor oogen heeft
gehad, te ondervinden om ééns en voor altijd
te weten, .dat géén gevaren te groot, géén
opofferingen te zwaar kunnen zijn als men
één menschenleven kan redden.
De paraatheid wordt verhoogd.
Nu de kans op vliegtuigongelukken voor
onze kust aanzienlijk was toegenomen, moest
de paraatheid van onze motorreddingbooten
worden opgevoerd; om dit te bereiken wer
den op sommige stations enkele opstappers
tijdelijk in vasten dienst genomen, zoödat er
thans op gerekend kan worden, dat de mo
torreddingbooten te allen tijde gereedliggen
om binnen zéér korten tijd uit te varen. Te
IJmuiden, Den Helder, De Cocksdorp, Ter
schelling, Hollum, Oostmahorn en Harlingen,
wordt dag en nacht door personeel van het
Nederlandsche loodswezen en kustwacht ge
luisterd naar noodseinen, welke door Sche-
veningen-radio op de 182 m golf worden uit
gezonden. Dit heeft het voordeel, dat geen
tijd verloren gaat met het wachten op tele
fonische aansluiting; onmiddellijk nadat bijv.
de luistêrpost te IJmuiden opvangt, dat nood
seinen zijn waargenomen enkele zeemijlen
bewesten Zandvoort, vaart de „Neeltje Jaco-
ba" uit. Onze motorreddingbooten zijn thans
wit geschilderd en voorzien van Roode Kruis-
teekens, terwijl zij behalve de Nederlandsche
vlag ook de Roode Kruis-vlag voeren.
De schippers hebben instructies uitsluitend
de bemanningen van in nood verkeerende
vliegtuigen of oorlogsschepen te redden; het
bergen van materieel der oorlogvoerenden is
natuurlijk ten strengste verboden.
Beklemd in het ijs.
5 Januari 1940 vertrok schipper Van Wouw
des middags met zijn-kleine platboomsvletje
uit de haven van Nieuwediep om te trachten
op de Wadden beoosten Den Helder een rot
gans of een eend op den korrel te krijgen. Het
viel hem niet mee om door het ijs te komen,
doch hij zag kans de Zuidwal te bereiken. De
ijsgang werd echter steeds zwaarder en toen
bij tegen het vallen van den avond trachtte
terug te keeren bleek het pak- en drijfijs het
vletje totaal te hebben ingesloten. De jager
begreep, dat het uitgesloten was den wal te
voet te bereiken en schreeuwde om hulp.
Niemand hoorde hem en toen de barre win
ternacht inviel verminderde de kans op red
ding aanzienlijk. Toen hij echter tegen tien uur
's avonds nog niet was teruggekomen, wer
den zijn familieleden ongerust en vreesden,
dat hem een ongeluk was overkomen. Wel-
licht, dat de N.ZH.R.M. ook in dit geval hulp
zou kunnen bieden dacht men, en jawel, te-
Sen half elf vertrokken C. Bot, schipper van
mrb. „Dorus Rijkers" met R. Eelman, motor-
drijver en P. W. Bot, stuurman van deze boot
met een vlet naar d'èn havencJam, uitgerust
met lantaarns en verbandmiddelen. Vlak voor
hun vertrek was nog bericht gekomen van
een schildwacht op fort Oostoever, dat hij
hulpgeroep had gehoord. Eelman en Bot Jr.
zouden het noordelijk gedeelte en C. Bot het
zuidelijk gedeelte van den Zuidwal afzoeken.
Onder zeer moeilijk omstandigheden, het
vroor hard en de ijsschotsen maakten het
terrein bijkans onbegaanbaar, terwijl zij her
haaldelijk tot hun knieën door het ijs zak
ten, zochten de drie mannen het wad af. Hun
pogingen hadden succes, schipper Bot vond
den onfortuinlijken jager en waarschuwde
door zwaaien met zijn lantaarn de beide
andere redders.
Vlak bij het vletje zakte Bot echter door
het ijs en lag tot zijn borst in het water. Ge
lukkig kon hij een hem toegestoken riem
pakken en zag hij kans zich aan boord te
werken.
Inmiddels waren Eelman en Bot Jr. ook
ter plaatse gekomen en hun werd gezegd een
vlet te gaan halen om te trachten buitenom
naderbij te komen. Bot en Van Wouw liepen
groot gevaar te bevriezen en om in beweging
te blijven trachtten zij met vereende krach
ten het vletje door het ijs te krijgen. Na een
uur van hard werken waren zij 10 meter
vooruit gekomen; het harde ijs was bereikt!
De vlet werd nu op het ijs getrokken en naar
open water gesleept. Nu was de veilige ha
ven in zicht, die zij dan ook na eenigen tijd
roeien bereikten. Hier stonden Eelman en
Bot gereed om met een vlet te hulp te ko
men. Ook zij waren tijdens hun tocht over
het wad te water geraakt.
Doornat,, verkleumd, doch gelukkig over
den gouden afloop, kropen de drie redders en
de geredde om één 's nacht in de kajuit van
de „Dorus Rijkers", waar zij dankbaar ge
bruik maakten van een fleschje, welks in
houd voor inwendige verwarming zorgde. De
laatste zin van het rapport van deze nach
telijken tocht luidde: „In het bijzonder is bij
deze redding het groote nut gebleken van de
beschikbaar gestelde bivakmutsen".
Een etmaal aan dpn rand van een
mijnenveld.
Voor den oorlog had de schipper van een
motorreddingboot, als hij zich moest wagen
in de branding op de gronden, „slechts" op
te passen voor twéé gevaren en wel le dat
hij niet door onverwachte grondzeeën dwars
scheeps werd getroffen en 2e dat hij niet
zelf met de reddingboot in de branding aan
den grond raakte. De mijnversperringen, wier
juiste ligging uit den aard der zaak geheim
werd gehouden, vormden echter een nieuw
en zeer onheilspellend gevaar, dat het red-
dingwerk veel riskanter maakt. Een merk
waardig geval deed zich voor in de gronden
van de Noorderhaaks, toen den 4en April
1940 ten 10 u. het Zweedsche stoomschip
„Tom", geladen met cokes, strandde op de
zg. Keizersbult, vlak bij het wrak van het
aldaar in 1935 verongelukte Zweedsche s.s.
„Menja". De „Tom" lag aan den rand van
een der mijnversperringen in het Westgat en
het bleek dan ook niet verantwoord voor de
te hulp gesnelde reddingboot „Dorus Rijkers"
om langszij te komen. Door middel van
vlaggeseinen werd den kapitein van de „Tom"
duidelijk gemaakt in welk gevaar hij ver
keerde. Gelukkig kwam het schip door in
draaien van het anker en den vloed iets
noordelijker te zitten, zoodat de reddingboot
ten 16 u. kon naderen. De Z.W. wind was in
middels tot N.W. geruimd met als gevolg
toeneming van de zee. Het is op de gronden
voor de waddeneilanden direct merkbaar als
de wind benoorden het Westen komt. Een
sleepboot was niet ter plaatse; gezien de po
sitie van de „Tom" was het echter van ur
gent belang dat het schip zoo snel mogelijk
uit zijn benarde positie werd verlost, zoodat
de „Dorus Rijkers" verbinding maakte. Na
twee uur werken gelukte het, mede door het
achteruitdraaien van de schroef van de
„Tom", het schip 50 m naar dieper water te
trekken. Tegen den buitenrug bleef het ech
ter zitten. Het water begon toen te vallen en
verdere pogingen waren nutteloos. Tegen
den avond arriveerde een sleepboot met een
vlet. Om 20 u. kwam de „Dorus Rijkers" op
verzoek van den gezagvoerder van de „Tom",
vlak bij het schip ten anker, en wel in een
zoodanige positie, dat de sleepboot zich op de
reddingboot kon verkennen met het oog op
het gevaarlijke gebied.
Den volgenden morgen gelukte het de
„Tom" in vlot water te brengen; de „Dorus
Rijkers" was met een en ander gedurende 24
uur in actie.
De reddingvlet van Petten zoekt
naar een Nederlandsch vliegtuig.
De voortdurende en nauwgezette neutrali-
teitshandhaving, welke door de Koninklijke
Marine binnen de territoriale wateren werd
uitgeoefend, eischte veel van personeel en
materieel der vloot en dikwijls moesten meer
risico's geloopen worden dan in vredestijd
verantwoord zouden zijn. Ook de Marine-
vliegdienst vervulde een belangrijke taak in
deze neutraliteitshandhaving. Op een der
nachteljjke verkenningstochten verongelukte
een Nederlandsch Marine-vliegtuig in zee ter
hoogte van Camperduin; den 14en April werd
de Plaatselijke Commissie te Petten ten pl.m.
half drie 's ochtends van dit feit gewaar
schuwd en onmiddellijk werden maatregelen
genomen voor het zoo spoedig mogelijk in
zee brengen der reddingvlet. De vlet, welke
op een lorrie staat, werd 3 km langs den dijk
van de Hondschbossche zeewering om de Zuid
gereden en daar te water gebracht. Er stond
eenige branding en bij het in zee brengen,
stootte de vlet lek op de onder water liggen
de stortsteenen van den dijk. Dank zij de
luchtkisten bleef de reddingvlet natuurlijk
drijven, doch het was zwaar roeien. Een
vliegtuig cirkelde over de plaats van het on
geluk. Hier vond men alleen een stuk drij
ver en andere wrakstukke?. Het vliegtuig
seinde echter, dat verder in zee nog iets
ronddreef en gaf deze plek aan door een
lichtkogel af te schieten. Nu roeiden de Pet-
teners met hun vol water staande vlet weer
zeewaarts en troffen het stoffelijk overschot
van den sergeant-vlieger C. Knaapen aan.
De N.Z.H.R.M. in de oorlogsdagen.
De strijd van onze weerkracht tegen den
Duitschen inval op 10 Mei 1940 zal voorloo-
pig niet kunnen worden beschreven.
Ook over de activiteit der reddingbooten
van de N.Z.H.R.M., wier diensten in de be
wogen dagen van 1014 Mei herhaaldelijk
werden ingeroepen, dient voorloopig te wor
den gezwegen.
Eén tocht moet echter reeds nu gememo
reerd worden en wel die van de mrb. „Dorus
Rijkers", welke den 14en Mei 1940 ten 19 u.,
de haven van Den Helder verliet naar aanlei
ding van S.O.S.-seinen, welke door Hr. Ms.
„Jan van Brakel" zich bevindende 5 10 zee
mijl bewesten Callantsoog, waren uitgezon
den. Deze S.O.S. seinen werden gegeven voor
het door vliegtuigbommen getroffen flottieje-
vaartuig Hr. Ms. „Johan Maurits van Nas
sau". De „Dorus Rijkers" voer door het
Schulpengat naar buiten en ontmoette ter
hoogte van de kapen van den Zanddijk Hr.
Ms. „G 13", die 45 overlevenden van Hr. Ms.
„Johan Maurits van Nassau" aan boord had,
waarvan er verschillende zwaar gewond wa
ren. De schipbreukelingen werden overgeno
men en de „Dorus Rijkers" voer onmiddellijk
naar Nieuwediep terug.
ZONDAG 29 DEMBER 1940.
Ned. Herv. Gemeente.
Den Burg v.m. 10.30 u. Ds. Visser.
Oosterend v.m. 10.30 Ds. Kok.
Den Hoorn v.m. 11 u„ Ds. Wesseltlijk.
De Cocksdorp v.m. 10.30 Ds. Salm.
De Waal v.m. 10.30 Ds. v. 't Hooft.
Doopsgezinde Gemeente.
Den Burg v.m. 10.30 Ds. Gorter.
Geref. Kerk.
Den Burg (Gebouw Fanfare) v.m. 10.30 u.,
Cand. Wouda; n.m. 4 u. Ds. v. d. Leer.
Oosterend v.m 10.30 u. Ds. v. d. Leer; n.m.
3 u. Cand. Wouda.
Geref. Kerk H.V.
Oosterend v.m. 10.30 u. en n.m. 3.30 u. Ds.
v. d. Plas.
J. Rotgans en gezin, van Burgerbrug naar
De Koog 113.
M. Wieringg., van Menaldumeradeel Mar-
sum 74, naar S. 26.
J. Wetsteen, van Utrecht, Nooteboomer-
laan 74, naar Den Burg, Nieuwstraat 12.
M. Mulder, Groeneplaats, Den Burg, van
Achkarspel.
J. v. d. Berg, Weststraat, Oosterend, van
Den Helder, Voorstraat 2.
C. Th. Mallant en echtgen., Den Burg,
Molenstraat 73, van Den Haag, Kokosnoot-
straat 45.
J. Buijs en gezin, Schilderweg 90, Den
Burg, van Den Helder, Soembastraat 59.
A. van Wijk en echtgen-, Warmoesstraat,
Den Burg, van Den Helder, Oostslootstraat
59.
A. Molenaar en J. Ran, Oudeschild 170, van
B. en Lommerweg 81, Amsterdam.
M. Coevert, Veststraat 4, Den Burg, van
WinschTerborg.
G. Koops, van B 68, naar De Bilt, Zwarte-
weg 23.
H. J. Keyser, van W. 39 naar Den Haag,
De Mucheronstraat 85.
J. H. Keyser. van W. 39, naar Den Haag,
Bezuidenhout 80.
C. de Coninck, van Warmoesstraat 71, Den
Burg, naar Koewacht, Schoolstraat 70.
M. Langeveld, van E 80, naar Vlieland
A 142,
J. Kieboer en gezin, van Cocksdorp 40 n.
Haarlem.
F. Terpstra en gezin, van Nieuwstraat 35,
Den Burg naar Oosterhesseleln.
G. Wildschut, van Hoogerstraat 10, Den
Burg naar Haarlem, Kloosterstraat 42 rood.
J. Hannema, van H 115 naar St. Jacoba-
parochie.
E. Spigt, van Schilderelnd 76 naar Schoorl,
Laanweg C 168.
van 21 t.m. 27 Dec. 1940.
GEBOREN: Dirk, z. v. E. Rauwerda en T.
Brouwer; Sietske, z. v. H. Broersma en T.
Hoogerheid; Anton, z. v. D. Reitsma en H.
Dijkstra; Gerrit, z. v. D. Reitsma en H.
Dijkstra; Marijke, d. v. B. Beumkes en J.
Breen; Jan Cornelis, z. v. G. Zoetelief en H.
J. Gomes; Agatha Johanna Hendrica, d. v.
F. Witee en A. C. Witte.
GETROUWD: B. Dros en C. Eelman.
Gevonden een paar beenpijpen, een
zilverbon, een handschoen.
Binnenkort zal men dit werk kunnen
bewonderen.
Wij hebben er bij het overlijden van den be
kenden vogelfotograaf A. Burdet in Augustus
j.1. reeds op geweien, aldus het Hbl., dat de
foto's en films, die deze pionier gedurende zijn
35-jarige loopbaan als fotograaf heeft ver
vaardigd, van onschatbare waarde zijn voor de
bestudeering van de Nederlandsche vogel
wereld. De bescheidenheid, die den persoon van
den heer Burdet kenmerkte, was er echter oor
zaak van dat vooral dit filmwei': tot nu toe
slechts aan een betrekkelijk kleine groep van
bevoorrechten bekend was. Op de jaarver
gaderingen van de Vereeniging tot behoud van
Natuurmonumenten vormden zijn films steeds
het voornaamste punt van de agenda en verder
werden zij een enkele maal op lezingen en
bijeenkomsten van intimi vertoond.
Daardoor was het groote publiek tot nu toe
vrijwel onbekend met dit filmwerk, dat niet
alleen van groote documentaire waarde is
doch bovendien ook zeer fraaie gedeelten be
vat. Kort voor zijn plotselinge overlijden, heeft
de heer Burdet zelf reeds gezocht naar een
mogelijkheid, om zijn levenswerk binnen het
Was de Sinterklaas-puzzel der Helder-
sche Courant een succes, en bleek dit uit
diverse honderdtallen oplossingen, de beide
problemen, die wij onzen lezers met het
Kerstfeest gesteld hebben, blijken voor de
overgroote meerderheid van het puzzel-
leger onoverkomelijke moeilijkheden op
geleverd te hebben. Weliswaar kwam een
vrij groot aantal oplossingen binnen, (van
de Camouflage-puzzel zelfs belangrijk
meer dan wij verwacht hadden...), maar
de foutieve oplossingen waren verreweg
in de meerderheid.
Beide raadsels waren, dit zij toegegeven,
niet gemakkelijk. Er was heel wat „uit-
zoekerij", heel wat puzzelzin voor noodig
aleer men de juiste oplossing had gevon
den. Het is ons dan ook bekend, dat menig
trouw lid van de puzzel-,,club" urenlang
heeft zitten „broeden" op die zoo onoplos
baar er uit ziende problemen en er ten
langen leste de brui maar aangegeven
heeft.
Waarbij hem dan tevens de kans, een
der vijf prijzen in de wacht te sleepen, den
neus voorbijging.
Wat de eerste puzzel betreft, het letter-
greep-raadsel, de
oplossing daarvan ziet
als volgt uit:
KalenDer
KoromAndel
OnderNeming
OnderLosser
ObadjA
StudeBaker
PedaaLridder
TestaTeeren
IntelLect
EnkelEn
NagelOlie
NaricHt
DepecHe
NabesTaanden
EffenDi
InstaNtie
NimmeRzat
MadagAskar
HeterOgeen
MindeRheid
ErmelO
EtensUur
LucerNeklaver
RacemOtor
DebarKement.
Verdichtsel
Evenwijdig
EnervEerend
RinkeLaar
Reis-cHeque
AthenEum
LandsChap
DeterDing
Inkomsten
VerwoRpeling
EntouRage
EerejOnker
StuivEr
ReisrOute
Prima-Donna
TendeNtieus
OuderLoos
ExterRitorium
SirenEn
NagenOeg
TroonHemel
TheolOgie
EtcerEra
Interventie
NetelDoek
EstraDe
Na loting wees het lot de volgende 4 prijs
winnaars aan
le prijs 2.50) Jan Visser, Rujjghweg 8,
Den Helder.
2e prijs 2.C. Kramer, Krugerstr. 4,
Den Helder.
8e prijs 1.50) W. van Scheyen, Veen-
derweg 22, Bennekom.
4e prijs 1.P. van Doorne, Kruger-
straat 7, Den Helder.
Hier waren het slechts enkele tientallen
„beroeps"-puzzelaars, die met goed gevolg
hun puzzel-brein aan het werk gezet hadden.
De oplossing is (als men het weet!) zeer een
voudig, wij zouden haast zeggen: simpel!
Evenwel... de sleutel was niet zoo eenvoudig
te vinden en dat was juist de moeilijkheid.
Men kwam er op de volgende manier:
Alleen dat, wat het bezit grooter maakt,
komt in aanmerking, dat is dus alles wat tus-
schen de haakjes achter- het plus-teeken staat.
Men schrapt daar dus alles, behalve de 2e
letter. B.v. (a w) w.
Alies wat het bezit zou verminderen, wordt
afgewezen, dat is dus alles wat tusschen de
haakjes achter bet min-teeken staat. Men
schrapt daar dus alles, behalve de le letter.
B.v. (vb) v. Zoodoende krijgt men:
wv nvvhgvi rm abm dbhsvrw trhg,
wv ovviormt rm abm dzzm (jvhorhg.
hgzirmt.
De sleutel van dit gedeelte is: men plaatst
onder het gewone alfabet het alfabet in om
gekeerde volgorde, a wordt z, b wordt y, enz.
Dan is de eindoplossing:
„De meester in z(jn wjjsheid gist,
De leerling in zijn waan beslist."
Staring.
De extra prijs van 2.50 viel, na loting, ten
deel aan:
Mej. B. Ox, De Ruijterstraat 14,
Den Helder.
bereik van een grooter publiek te brengen,
doch hij heeft dit helaas zelf niet meer mogen
beleven. Thans is de auteur en vogelfotograaf
Nol Binsbergen, in samenwerking met de N.V.
Multifilm te Haarlem echter bezig, uit het
zeer omvangrijke filmmateriaal enkele series
samen te stellen.
Wij waren in de gelegenheid, een proefvoor-
stelling van de bijna gereed zijnde eerste film
„Vogels van weide en rietland" bij te wonen,
waarbij wij werden getroffen door de bijzonder
fraaie opnamen van vaak zeer zeldzame
vogelsoorten in hun natuurlijke omgeving,
waaronder vaak gedeelten, die reeds een kwart
eeuw oud zijn, doch die niettemin de verge
lijking met natuurfilms van de laatste jaren
glansrijk kunnen doorstaan. De prachtige
foto's van den heer Binsbergen, die ongetwij
feld onze knapste vogelfotograaf is, sluiten
daar uitstekend bij aan en wij zijn er dan ook
van overtuigd, dat het Nederlandsche publiek
het werk, in den vorm waarin het thans wordt
gebracht, een gunstig onthaal zal bereiden.
Tevens beteekent deze bewerking een daad van
piëteit jegens den heer Burdet, wiens verdien
sten voor de natuurbescherming in ons land,
door zijn groote bescheidenheid, nooit ten
volle door het Nederlandsche volk zijn gewaar
deerd. Mogen deze films er toe bijdragen, deze
waardeering te vergrooten!
Urk, 26 December.
Door 5 vaartuigen werd nog aangevoerd: 80
pond Snoekbaars, prijs 70 cent per pond.
Wegens ijsgang staat de snoekbaars visscherij
zoo goed als stil.
ZONDAG 29 DECEMBER.
Ned. Herv. Gem. (Nieuwe Kerk, Weststraat).
Geen dienst.
Westerkerk (Helden der Zeeplein)
V.m. 11 uur, Ds. F. W. J. v. d. Poel.
Geref. Kerk. (Rehobothkerk)
V.m. 10 uur Ds. Veenhuizen.
N.m. 3 uur Ds. Veenhuizen. Oudejaar»-
prediking.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht)
V.m. 10 uur Leesdienst.
Oud-Gereformeerde Gemeente (Hoogstraat).
V.m. IQ uur Leesdienst.
Herst. Ev. Luth. Gem. Weezenstraat).
V.m. IC.30 uur Ds. W. J. F. Meiners.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
±n de Doopsgezinde Gemeente te Den Hel
der zullen in het tijdvak van 22 December '40
t/m 5 Januari '41 geen diensten gehou
den worden.
Evangelisatie (Palmstraat)
N.m. 3 uur Ds. J. H. Jansen.
Hersteld Apostolische Gemeente,
Sumatrastraat.
Geen opgaaf ontvangen.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat)
Geen dienst.
üvangellsatiegebonw (Vijzelstraat)
V.m, 11 uur samenkomst.
Leger des Heils.
Zaal Spoorgracht 35.
V.m. 10 .uur Heiligingssamenkomst.
N.m. 5 liur Verlossingssamenkomst.
Leiders Kapt. L. H. Heikens, Lt. Th. J.
v. Deursen.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw SU 8.
's Middags 4 uur: Dienst.
HUISDUINEN
'Ned. Herv. Gem.
Huisduinen, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Wichen,
Godsdienstig besluit van het jaar.
JULIANADORP
Julianadorp, n.m. 2.30 uur, Ds. v. Wichen,
Godsdienstig besluit van het jaar.
DIENSTEN IN DE OMGEVING.
Ned. Herv. Gemeente.
Schagen, v.m. 10.30 ur, Ds. Kapteyn.
Anna Paulowna, n.m. 2.30 uur, Ds. Vorstman.
Westerland, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Beek.
Den Oever, n.m. 2.30 lur, Ds. v. Beek.
Jaarwisselingscollecte.
Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Biemen. -
Oudejaarsdienst.
Barsingerhprn, n.m. 2.30 uur, Ds. v. Biemen.
Oudejaarsdienst.
Ouderluis, zie Schagerbrug.
Schagerbrug, v.m. 10.30 uur, Ds. Witkop.
Oudejaarsdienst. Orgel en zang. Extra col
lecte.
Heerhugowaard, v.m. 10.30 uur, Ds. De Mooy.
Oude jaarsoverdenking.
Oude Niedorp, n.m. 2.30 uur, Ds. Nell.
Nieuwe Niedorp, geen samenkomst.
Callantsoog, v.m. 10.30 uu., Ds. M. A. G.
Vorstman. Godsdienstig besluit van het jaar
Doopsgezinde Gemeente.
Hippolytushoef, geen dienst.
Nieuwe Niedorp, geen dienst.
Geref. Kerk.
Schagen, v.m. 10 u., Cand. v. d. Meyde, hulp
prediker.
N.m. 2.30 uur, Cand. v. d. Meyde. Oude-
jaarsgedachte.
Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. Visch.
N.m. 3.30 uur Ds. Visch.
Evangelisatie.
Schagen, v.m. 10.15 uur, Ds. J. H. Jansen
van Den Helder. Doopsbedièning.
Breezand, v.m. 10 uur, de heer Boon.
N.m. 3.30 uur, de heer Boon.
Schagerbrug, Chr. .Jongemannenvereeniging
bijeenkomst Dinsdagavond 8 uur in het
Evangelisatiegebouw.
Bergen, v.m. 10.30 uur, Theol. Cand. F. S.
Kloosterman van Scheveningen.