Wakkere daden k prrtuhbeurten Van hersen-gymnastiek en camouHage-puzzles fe, preinhbeurteti van Nieuwe cl icpsch e Zeeridders JjwceJb.ich tiieuLvü De Camouflage- puzzel ïlieuuM uit U\fo Moeilijkheden bij het redden door den oorlog vertienvoudigd Coen Bot en z'n maats keer op keer in levensgevaar Ingekomen personen Vertrokken personen Burgerlijke Stand van Texel Wat Texelaars interesseert Het filmwerk van A* Burdet De winnaars van onze kerstraadsels 1 Koop in Den Helder 2 Advertentiekosten nimmer verliesposten 3 De Heldersche Courant, het blad voor Noordelijk Noord-Holland Visscherij Gisteren ontvingen wij het Kerstnummer van „De Reddingboot", het officieele orgaan van de Noord- en Zuidhollandsche Redding- Maatschappij. Dit nummer is zoo belangrijk, dat wij er verschillende gedeelten uit citee- ren, o.m. die gedeelten, waarin hulde wordt gebracht aan de doodsverachting en groote moed van Coen Bot en zijn maats, die spe ciaal in het jaar, dat thans bijna achter ons ligt, hun zwaarste werk gedurende hun car rière als „zeeridder" gepresteerd hebben. Zoo lezen wij dan: Nog nimmer, in de honderd en zestien jaar, dat de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding- Maatschappij bestaat, is de taak waarvoor de bemanningen der reddingbooten zich gesteld zien, zóó moeilijk en zóó gevaarlijk geweest als thans. Door onverlichte zeegaten hun weg zoekend langs mijnversperringen varen zij naar buiten, waar het gevaar van drijven de, verankerde of magnetische mijnen lang niet denkbeeldig is. Eveneens bestaat steeds de kans dat onze reddingbooten door vlieg tuigen der oorlogvoerenden bij vergissing worden aangezien voor een oorlogsvaartuig al varen zij des nachts ook met lichten op en wordt de Roode Kruis-vlag door een zoek licht beschenen. Ook de Nederlandsche kust is immers thans oorlogsgebied, en deze oor log is hard, zéér hard. Maar, oorlog of geen oorlog, als er menschen in nood zijn voor onze kust, a/b van gestrande of op mijnen geloopen schepen, a/b van vliegtuigen, die in zee zijn gestort, of op hulpeloos rondrijvende vlotten, dan gaan onze mannen uit en trot- seeren met groote plichtsbetrachting en ver antwoordelijkheidsgevoel ook de hun onbe kende gevaren. Het is voor hen een eerezaak, dat er geen menschenlevens voor de Neder landsche kust verloren gaan, die gered had den kunnen worden; dit is de meer dan hon derd jaar oude redderstraditie van onze kustbevolking en het stemt tot groote dank baarheid, dat deze traditie, nu haar inner lijke waarde op de proef wordt gesteld, onuit roeibare levenskracht blijkt te bezitten. De 10e Mei 1940 is ook voor de bemanningen onzer reddingbooten een zéér zware schok geweest, doch zij beseften ten volle dat het hooge, zuiver humanitaire ideaal der N.Z.H. R.M. door niets en niemand mocht worden beïnvloed. Recht op het doel af. Het reddingswerk voor en op onze kust staat boven de wilde hartstochten van dezen tijd; zonder ophef, zonder zelfverheerlijking- gaat het rustig door, niet kijkend naar rechts of links, doch recht op het doel af: levens te redden van menschen die den verdrinkings dood voor oogen hebben. Wij kennen de bemanningen onzer motor en roeireddingbootenvele oefentochten maakten wij met hen mede, tal van malen toespraken wij de moeilijkheden van het ma noeuvreeren in de branding en wij weten hoe zij voelen voor dit werk, waar zij zich vrij willig voor beschikbaar stelden. Wjj weten wat er in hen omgaat als zij met een geredde bemanning terugkeeren naar hun station, welk eendiep gevoel van dankbaarheid hen dan bezielt, mede te hebben mogen werken aan het behoud van menschenlevens. Zeker, in dezen onverbiddelijken oorlog, nu men schenlevens niet geteld worden, is het wel eens moeilijk om te verwerken, dat zooveel gevaren moeten worden geloopen om enkele levens te redden, doch men hoeft slechts één keer de dankbaarheid van een geredde schip breukeling, die den dood voor oogen heeft gehad, te ondervinden om ééns en voor altijd te weten, .dat géén gevaren te groot, géén opofferingen te zwaar kunnen zijn als men één menschenleven kan redden. De paraatheid wordt verhoogd. Nu de kans op vliegtuigongelukken voor onze kust aanzienlijk was toegenomen, moest de paraatheid van onze motorreddingbooten worden opgevoerd; om dit te bereiken wer den op sommige stations enkele opstappers tijdelijk in vasten dienst genomen, zoödat er thans op gerekend kan worden, dat de mo torreddingbooten te allen tijde gereedliggen om binnen zéér korten tijd uit te varen. Te IJmuiden, Den Helder, De Cocksdorp, Ter schelling, Hollum, Oostmahorn en Harlingen, wordt dag en nacht door personeel van het Nederlandsche loodswezen en kustwacht ge luisterd naar noodseinen, welke door Sche- veningen-radio op de 182 m golf worden uit gezonden. Dit heeft het voordeel, dat geen tijd verloren gaat met het wachten op tele fonische aansluiting; onmiddellijk nadat bijv. de luistêrpost te IJmuiden opvangt, dat nood seinen zijn waargenomen enkele zeemijlen bewesten Zandvoort, vaart de „Neeltje Jaco- ba" uit. Onze motorreddingbooten zijn thans wit geschilderd en voorzien van Roode Kruis- teekens, terwijl zij behalve de Nederlandsche vlag ook de Roode Kruis-vlag voeren. De schippers hebben instructies uitsluitend de bemanningen van in nood verkeerende vliegtuigen of oorlogsschepen te redden; het bergen van materieel der oorlogvoerenden is natuurlijk ten strengste verboden. Beklemd in het ijs. 5 Januari 1940 vertrok schipper Van Wouw des middags met zijn-kleine platboomsvletje uit de haven van Nieuwediep om te trachten op de Wadden beoosten Den Helder een rot gans of een eend op den korrel te krijgen. Het viel hem niet mee om door het ijs te komen, doch hij zag kans de Zuidwal te bereiken. De ijsgang werd echter steeds zwaarder en toen bij tegen het vallen van den avond trachtte terug te keeren bleek het pak- en drijfijs het vletje totaal te hebben ingesloten. De jager begreep, dat het uitgesloten was den wal te voet te bereiken en schreeuwde om hulp. Niemand hoorde hem en toen de barre win ternacht inviel verminderde de kans op red ding aanzienlijk. Toen hij echter tegen tien uur 's avonds nog niet was teruggekomen, wer den zijn familieleden ongerust en vreesden, dat hem een ongeluk was overkomen. Wel- licht, dat de N.ZH.R.M. ook in dit geval hulp zou kunnen bieden dacht men, en jawel, te- Sen half elf vertrokken C. Bot, schipper van mrb. „Dorus Rijkers" met R. Eelman, motor- drijver en P. W. Bot, stuurman van deze boot met een vlet naar d'èn havencJam, uitgerust met lantaarns en verbandmiddelen. Vlak voor hun vertrek was nog bericht gekomen van een schildwacht op fort Oostoever, dat hij hulpgeroep had gehoord. Eelman en Bot Jr. zouden het noordelijk gedeelte en C. Bot het zuidelijk gedeelte van den Zuidwal afzoeken. Onder zeer moeilijk omstandigheden, het vroor hard en de ijsschotsen maakten het terrein bijkans onbegaanbaar, terwijl zij her haaldelijk tot hun knieën door het ijs zak ten, zochten de drie mannen het wad af. Hun pogingen hadden succes, schipper Bot vond den onfortuinlijken jager en waarschuwde door zwaaien met zijn lantaarn de beide andere redders. Vlak bij het vletje zakte Bot echter door het ijs en lag tot zijn borst in het water. Ge lukkig kon hij een hem toegestoken riem pakken en zag hij kans zich aan boord te werken. Inmiddels waren Eelman en Bot Jr. ook ter plaatse gekomen en hun werd gezegd een vlet te gaan halen om te trachten buitenom naderbij te komen. Bot en Van Wouw liepen groot gevaar te bevriezen en om in beweging te blijven trachtten zij met vereende krach ten het vletje door het ijs te krijgen. Na een uur van hard werken waren zij 10 meter vooruit gekomen; het harde ijs was bereikt! De vlet werd nu op het ijs getrokken en naar open water gesleept. Nu was de veilige ha ven in zicht, die zij dan ook na eenigen tijd roeien bereikten. Hier stonden Eelman en Bot gereed om met een vlet te hulp te ko men. Ook zij waren tijdens hun tocht over het wad te water geraakt. Doornat,, verkleumd, doch gelukkig over den gouden afloop, kropen de drie redders en de geredde om één 's nacht in de kajuit van de „Dorus Rijkers", waar zij dankbaar ge bruik maakten van een fleschje, welks in houd voor inwendige verwarming zorgde. De laatste zin van het rapport van deze nach telijken tocht luidde: „In het bijzonder is bij deze redding het groote nut gebleken van de beschikbaar gestelde bivakmutsen". Een etmaal aan dpn rand van een mijnenveld. Voor den oorlog had de schipper van een motorreddingboot, als hij zich moest wagen in de branding op de gronden, „slechts" op te passen voor twéé gevaren en wel le dat hij niet door onverwachte grondzeeën dwars scheeps werd getroffen en 2e dat hij niet zelf met de reddingboot in de branding aan den grond raakte. De mijnversperringen, wier juiste ligging uit den aard der zaak geheim werd gehouden, vormden echter een nieuw en zeer onheilspellend gevaar, dat het red- dingwerk veel riskanter maakt. Een merk waardig geval deed zich voor in de gronden van de Noorderhaaks, toen den 4en April 1940 ten 10 u. het Zweedsche stoomschip „Tom", geladen met cokes, strandde op de zg. Keizersbult, vlak bij het wrak van het aldaar in 1935 verongelukte Zweedsche s.s. „Menja". De „Tom" lag aan den rand van een der mijnversperringen in het Westgat en het bleek dan ook niet verantwoord voor de te hulp gesnelde reddingboot „Dorus Rijkers" om langszij te komen. Door middel van vlaggeseinen werd den kapitein van de „Tom" duidelijk gemaakt in welk gevaar hij ver keerde. Gelukkig kwam het schip door in draaien van het anker en den vloed iets noordelijker te zitten, zoodat de reddingboot ten 16 u. kon naderen. De Z.W. wind was in middels tot N.W. geruimd met als gevolg toeneming van de zee. Het is op de gronden voor de waddeneilanden direct merkbaar als de wind benoorden het Westen komt. Een sleepboot was niet ter plaatse; gezien de po sitie van de „Tom" was het echter van ur gent belang dat het schip zoo snel mogelijk uit zijn benarde positie werd verlost, zoodat de „Dorus Rijkers" verbinding maakte. Na twee uur werken gelukte het, mede door het achteruitdraaien van de schroef van de „Tom", het schip 50 m naar dieper water te trekken. Tegen den buitenrug bleef het ech ter zitten. Het water begon toen te vallen en verdere pogingen waren nutteloos. Tegen den avond arriveerde een sleepboot met een vlet. Om 20 u. kwam de „Dorus Rijkers" op verzoek van den gezagvoerder van de „Tom", vlak bij het schip ten anker, en wel in een zoodanige positie, dat de sleepboot zich op de reddingboot kon verkennen met het oog op het gevaarlijke gebied. Den volgenden morgen gelukte het de „Tom" in vlot water te brengen; de „Dorus Rijkers" was met een en ander gedurende 24 uur in actie. De reddingvlet van Petten zoekt naar een Nederlandsch vliegtuig. De voortdurende en nauwgezette neutrali- teitshandhaving, welke door de Koninklijke Marine binnen de territoriale wateren werd uitgeoefend, eischte veel van personeel en materieel der vloot en dikwijls moesten meer risico's geloopen worden dan in vredestijd verantwoord zouden zijn. Ook de Marine- vliegdienst vervulde een belangrijke taak in deze neutraliteitshandhaving. Op een der nachteljjke verkenningstochten verongelukte een Nederlandsch Marine-vliegtuig in zee ter hoogte van Camperduin; den 14en April werd de Plaatselijke Commissie te Petten ten pl.m. half drie 's ochtends van dit feit gewaar schuwd en onmiddellijk werden maatregelen genomen voor het zoo spoedig mogelijk in zee brengen der reddingvlet. De vlet, welke op een lorrie staat, werd 3 km langs den dijk van de Hondschbossche zeewering om de Zuid gereden en daar te water gebracht. Er stond eenige branding en bij het in zee brengen, stootte de vlet lek op de onder water liggen de stortsteenen van den dijk. Dank zij de luchtkisten bleef de reddingvlet natuurlijk drijven, doch het was zwaar roeien. Een vliegtuig cirkelde over de plaats van het on geluk. Hier vond men alleen een stuk drij ver en andere wrakstukke?. Het vliegtuig seinde echter, dat verder in zee nog iets ronddreef en gaf deze plek aan door een lichtkogel af te schieten. Nu roeiden de Pet- teners met hun vol water staande vlet weer zeewaarts en troffen het stoffelijk overschot van den sergeant-vlieger C. Knaapen aan. De N.Z.H.R.M. in de oorlogsdagen. De strijd van onze weerkracht tegen den Duitschen inval op 10 Mei 1940 zal voorloo- pig niet kunnen worden beschreven. Ook over de activiteit der reddingbooten van de N.Z.H.R.M., wier diensten in de be wogen dagen van 1014 Mei herhaaldelijk werden ingeroepen, dient voorloopig te wor den gezwegen. Eén tocht moet echter reeds nu gememo reerd worden en wel die van de mrb. „Dorus Rijkers", welke den 14en Mei 1940 ten 19 u., de haven van Den Helder verliet naar aanlei ding van S.O.S.-seinen, welke door Hr. Ms. „Jan van Brakel" zich bevindende 5 10 zee mijl bewesten Callantsoog, waren uitgezon den. Deze S.O.S. seinen werden gegeven voor het door vliegtuigbommen getroffen flottieje- vaartuig Hr. Ms. „Johan Maurits van Nas sau". De „Dorus Rijkers" voer door het Schulpengat naar buiten en ontmoette ter hoogte van de kapen van den Zanddijk Hr. Ms. „G 13", die 45 overlevenden van Hr. Ms. „Johan Maurits van Nassau" aan boord had, waarvan er verschillende zwaar gewond wa ren. De schipbreukelingen werden overgeno men en de „Dorus Rijkers" voer onmiddellijk naar Nieuwediep terug. ZONDAG 29 DEMBER 1940. Ned. Herv. Gemeente. Den Burg v.m. 10.30 u. Ds. Visser. Oosterend v.m. 10.30 Ds. Kok. Den Hoorn v.m. 11 u„ Ds. Wesseltlijk. De Cocksdorp v.m. 10.30 Ds. Salm. De Waal v.m. 10.30 Ds. v. 't Hooft. Doopsgezinde Gemeente. Den Burg v.m. 10.30 Ds. Gorter. Geref. Kerk. Den Burg (Gebouw Fanfare) v.m. 10.30 u., Cand. Wouda; n.m. 4 u. Ds. v. d. Leer. Oosterend v.m 10.30 u. Ds. v. d. Leer; n.m. 3 u. Cand. Wouda. Geref. Kerk H.V. Oosterend v.m. 10.30 u. en n.m. 3.30 u. Ds. v. d. Plas. J. Rotgans en gezin, van Burgerbrug naar De Koog 113. M. Wieringg., van Menaldumeradeel Mar- sum 74, naar S. 26. J. Wetsteen, van Utrecht, Nooteboomer- laan 74, naar Den Burg, Nieuwstraat 12. M. Mulder, Groeneplaats, Den Burg, van Achkarspel. J. v. d. Berg, Weststraat, Oosterend, van Den Helder, Voorstraat 2. C. Th. Mallant en echtgen., Den Burg, Molenstraat 73, van Den Haag, Kokosnoot- straat 45. J. Buijs en gezin, Schilderweg 90, Den Burg, van Den Helder, Soembastraat 59. A. van Wijk en echtgen-, Warmoesstraat, Den Burg, van Den Helder, Oostslootstraat 59. A. Molenaar en J. Ran, Oudeschild 170, van B. en Lommerweg 81, Amsterdam. M. Coevert, Veststraat 4, Den Burg, van WinschTerborg. G. Koops, van B 68, naar De Bilt, Zwarte- weg 23. H. J. Keyser, van W. 39 naar Den Haag, De Mucheronstraat 85. J. H. Keyser. van W. 39, naar Den Haag, Bezuidenhout 80. C. de Coninck, van Warmoesstraat 71, Den Burg, naar Koewacht, Schoolstraat 70. M. Langeveld, van E 80, naar Vlieland A 142, J. Kieboer en gezin, van Cocksdorp 40 n. Haarlem. F. Terpstra en gezin, van Nieuwstraat 35, Den Burg naar Oosterhesseleln. G. Wildschut, van Hoogerstraat 10, Den Burg naar Haarlem, Kloosterstraat 42 rood. J. Hannema, van H 115 naar St. Jacoba- parochie. E. Spigt, van Schilderelnd 76 naar Schoorl, Laanweg C 168. van 21 t.m. 27 Dec. 1940. GEBOREN: Dirk, z. v. E. Rauwerda en T. Brouwer; Sietske, z. v. H. Broersma en T. Hoogerheid; Anton, z. v. D. Reitsma en H. Dijkstra; Gerrit, z. v. D. Reitsma en H. Dijkstra; Marijke, d. v. B. Beumkes en J. Breen; Jan Cornelis, z. v. G. Zoetelief en H. J. Gomes; Agatha Johanna Hendrica, d. v. F. Witee en A. C. Witte. GETROUWD: B. Dros en C. Eelman. Gevonden een paar beenpijpen, een zilverbon, een handschoen. Binnenkort zal men dit werk kunnen bewonderen. Wij hebben er bij het overlijden van den be kenden vogelfotograaf A. Burdet in Augustus j.1. reeds op geweien, aldus het Hbl., dat de foto's en films, die deze pionier gedurende zijn 35-jarige loopbaan als fotograaf heeft ver vaardigd, van onschatbare waarde zijn voor de bestudeering van de Nederlandsche vogel wereld. De bescheidenheid, die den persoon van den heer Burdet kenmerkte, was er echter oor zaak van dat vooral dit filmwei': tot nu toe slechts aan een betrekkelijk kleine groep van bevoorrechten bekend was. Op de jaarver gaderingen van de Vereeniging tot behoud van Natuurmonumenten vormden zijn films steeds het voornaamste punt van de agenda en verder werden zij een enkele maal op lezingen en bijeenkomsten van intimi vertoond. Daardoor was het groote publiek tot nu toe vrijwel onbekend met dit filmwerk, dat niet alleen van groote documentaire waarde is doch bovendien ook zeer fraaie gedeelten be vat. Kort voor zijn plotselinge overlijden, heeft de heer Burdet zelf reeds gezocht naar een mogelijkheid, om zijn levenswerk binnen het Was de Sinterklaas-puzzel der Helder- sche Courant een succes, en bleek dit uit diverse honderdtallen oplossingen, de beide problemen, die wij onzen lezers met het Kerstfeest gesteld hebben, blijken voor de overgroote meerderheid van het puzzel- leger onoverkomelijke moeilijkheden op geleverd te hebben. Weliswaar kwam een vrij groot aantal oplossingen binnen, (van de Camouflage-puzzel zelfs belangrijk meer dan wij verwacht hadden...), maar de foutieve oplossingen waren verreweg in de meerderheid. Beide raadsels waren, dit zij toegegeven, niet gemakkelijk. Er was heel wat „uit- zoekerij", heel wat puzzelzin voor noodig aleer men de juiste oplossing had gevon den. Het is ons dan ook bekend, dat menig trouw lid van de puzzel-,,club" urenlang heeft zitten „broeden" op die zoo onoplos baar er uit ziende problemen en er ten langen leste de brui maar aangegeven heeft. Waarbij hem dan tevens de kans, een der vijf prijzen in de wacht te sleepen, den neus voorbijging. Wat de eerste puzzel betreft, het letter- greep-raadsel, de oplossing daarvan ziet als volgt uit: KalenDer KoromAndel OnderNeming OnderLosser ObadjA StudeBaker PedaaLridder TestaTeeren IntelLect EnkelEn NagelOlie NaricHt DepecHe NabesTaanden EffenDi InstaNtie NimmeRzat MadagAskar HeterOgeen MindeRheid ErmelO EtensUur LucerNeklaver RacemOtor DebarKement. Verdichtsel Evenwijdig EnervEerend RinkeLaar Reis-cHeque AthenEum LandsChap DeterDing Inkomsten VerwoRpeling EntouRage EerejOnker StuivEr ReisrOute Prima-Donna TendeNtieus OuderLoos ExterRitorium SirenEn NagenOeg TroonHemel TheolOgie EtcerEra Interventie NetelDoek EstraDe Na loting wees het lot de volgende 4 prijs winnaars aan le prijs 2.50) Jan Visser, Rujjghweg 8, Den Helder. 2e prijs 2.C. Kramer, Krugerstr. 4, Den Helder. 8e prijs 1.50) W. van Scheyen, Veen- derweg 22, Bennekom. 4e prijs 1.P. van Doorne, Kruger- straat 7, Den Helder. Hier waren het slechts enkele tientallen „beroeps"-puzzelaars, die met goed gevolg hun puzzel-brein aan het werk gezet hadden. De oplossing is (als men het weet!) zeer een voudig, wij zouden haast zeggen: simpel! Evenwel... de sleutel was niet zoo eenvoudig te vinden en dat was juist de moeilijkheid. Men kwam er op de volgende manier: Alleen dat, wat het bezit grooter maakt, komt in aanmerking, dat is dus alles wat tus- schen de haakjes achter- het plus-teeken staat. Men schrapt daar dus alles, behalve de 2e letter. B.v. (a w) w. Alies wat het bezit zou verminderen, wordt afgewezen, dat is dus alles wat tusschen de haakjes achter bet min-teeken staat. Men schrapt daar dus alles, behalve de le letter. B.v. (vb) v. Zoodoende krijgt men: wv nvvhgvi rm abm dbhsvrw trhg, wv ovviormt rm abm dzzm (jvhorhg. hgzirmt. De sleutel van dit gedeelte is: men plaatst onder het gewone alfabet het alfabet in om gekeerde volgorde, a wordt z, b wordt y, enz. Dan is de eindoplossing: „De meester in z(jn wjjsheid gist, De leerling in zijn waan beslist." Staring. De extra prijs van 2.50 viel, na loting, ten deel aan: Mej. B. Ox, De Ruijterstraat 14, Den Helder. bereik van een grooter publiek te brengen, doch hij heeft dit helaas zelf niet meer mogen beleven. Thans is de auteur en vogelfotograaf Nol Binsbergen, in samenwerking met de N.V. Multifilm te Haarlem echter bezig, uit het zeer omvangrijke filmmateriaal enkele series samen te stellen. Wij waren in de gelegenheid, een proefvoor- stelling van de bijna gereed zijnde eerste film „Vogels van weide en rietland" bij te wonen, waarbij wij werden getroffen door de bijzonder fraaie opnamen van vaak zeer zeldzame vogelsoorten in hun natuurlijke omgeving, waaronder vaak gedeelten, die reeds een kwart eeuw oud zijn, doch die niettemin de verge lijking met natuurfilms van de laatste jaren glansrijk kunnen doorstaan. De prachtige foto's van den heer Binsbergen, die ongetwij feld onze knapste vogelfotograaf is, sluiten daar uitstekend bij aan en wij zijn er dan ook van overtuigd, dat het Nederlandsche publiek het werk, in den vorm waarin het thans wordt gebracht, een gunstig onthaal zal bereiden. Tevens beteekent deze bewerking een daad van piëteit jegens den heer Burdet, wiens verdien sten voor de natuurbescherming in ons land, door zijn groote bescheidenheid, nooit ten volle door het Nederlandsche volk zijn gewaar deerd. Mogen deze films er toe bijdragen, deze waardeering te vergrooten! Urk, 26 December. Door 5 vaartuigen werd nog aangevoerd: 80 pond Snoekbaars, prijs 70 cent per pond. Wegens ijsgang staat de snoekbaars visscherij zoo goed als stil. ZONDAG 29 DECEMBER. Ned. Herv. Gem. (Nieuwe Kerk, Weststraat). Geen dienst. Westerkerk (Helden der Zeeplein) V.m. 11 uur, Ds. F. W. J. v. d. Poel. Geref. Kerk. (Rehobothkerk) V.m. 10 uur Ds. Veenhuizen. N.m. 3 uur Ds. Veenhuizen. Oudejaar»- prediking. Chr. Geref. Kerk (Steengracht) V.m. 10 uur Leesdienst. Oud-Gereformeerde Gemeente (Hoogstraat). V.m. IQ uur Leesdienst. Herst. Ev. Luth. Gem. Weezenstraat). V.m. IC.30 uur Ds. W. J. F. Meiners. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). ±n de Doopsgezinde Gemeente te Den Hel der zullen in het tijdvak van 22 December '40 t/m 5 Januari '41 geen diensten gehou den worden. Evangelisatie (Palmstraat) N.m. 3 uur Ds. J. H. Jansen. Hersteld Apostolische Gemeente, Sumatrastraat. Geen opgaaf ontvangen. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat) Geen dienst. üvangellsatiegebonw (Vijzelstraat) V.m, 11 uur samenkomst. Leger des Heils. Zaal Spoorgracht 35. V.m. 10 .uur Heiligingssamenkomst. N.m. 5 liur Verlossingssamenkomst. Leiders Kapt. L. H. Heikens, Lt. Th. J. v. Deursen. Kerk van Jezus Christus, Janzendw SU 8. 's Middags 4 uur: Dienst. HUISDUINEN 'Ned. Herv. Gem. Huisduinen, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Wichen, Godsdienstig besluit van het jaar. JULIANADORP Julianadorp, n.m. 2.30 uur, Ds. v. Wichen, Godsdienstig besluit van het jaar. DIENSTEN IN DE OMGEVING. Ned. Herv. Gemeente. Schagen, v.m. 10.30 ur, Ds. Kapteyn. Anna Paulowna, n.m. 2.30 uur, Ds. Vorstman. Westerland, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Beek. Den Oever, n.m. 2.30 lur, Ds. v. Beek. Jaarwisselingscollecte. Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. v. Biemen. - Oudejaarsdienst. Barsingerhprn, n.m. 2.30 uur, Ds. v. Biemen. Oudejaarsdienst. Ouderluis, zie Schagerbrug. Schagerbrug, v.m. 10.30 uur, Ds. Witkop. Oudejaarsdienst. Orgel en zang. Extra col lecte. Heerhugowaard, v.m. 10.30 uur, Ds. De Mooy. Oude jaarsoverdenking. Oude Niedorp, n.m. 2.30 uur, Ds. Nell. Nieuwe Niedorp, geen samenkomst. Callantsoog, v.m. 10.30 uu., Ds. M. A. G. Vorstman. Godsdienstig besluit van het jaar Doopsgezinde Gemeente. Hippolytushoef, geen dienst. Nieuwe Niedorp, geen dienst. Geref. Kerk. Schagen, v.m. 10 u., Cand. v. d. Meyde, hulp prediker. N.m. 2.30 uur, Cand. v. d. Meyde. Oude- jaarsgedachte. Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. Visch. N.m. 3.30 uur Ds. Visch. Evangelisatie. Schagen, v.m. 10.15 uur, Ds. J. H. Jansen van Den Helder. Doopsbedièning. Breezand, v.m. 10 uur, de heer Boon. N.m. 3.30 uur, de heer Boon. Schagerbrug, Chr. .Jongemannenvereeniging bijeenkomst Dinsdagavond 8 uur in het Evangelisatiegebouw. Bergen, v.m. 10.30 uur, Theol. Cand. F. S. Kloosterman van Scheveningen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 7