NA 24.000 MIJLEN SLEEPEN EINDELIJK THUIS Brief uit Mokumerdam Ingezonden rpretrihbpurten Hachelijke momenten bij Ras Hafun Aan lager wal en met de Z. W. moesson op de hielen Rijstrijstrijst in Waarschuwend woord! In de advertentiekolommen van vandaag Jan Mens schrijft Hieronder het derde en tevens laatste artikel over den roemrijken sleeptocht van de „Willem Barentz" en de „Vlaan deren", die het bestonden 24.000 mijlen sleepsnd af te leggen zonder averij te maken en daarmede het wereld-duur- record voor sleepbooten op hun naam plaatsten. Den dag voor aankomst te Diego Gardia bleek uit het middagbestek, dat men dien avond ongeveer 11 uur daar kon zijn. Het eiland was niet bevuurd, en even hoog als de cocosboomen, die er op groeien. Deswege werd de kleinste sleepboot losgegooid; deze kon dan, terug stoomende, nog juist voor donker verkenning krijgen en zou, bij het eiland gekomen, een of meer vuurpijlen afste ken en aldus dienst doen als vuurtoren. Hoe echter van de andere sleepboot, toen het don ker was ook werd uitgekeken, geen vuurpijl kwam te zien en te 10 uur des avonds werd opgedraaid. Op deze hoogte was weinig wind en zee en het kon dus gemakkelijk worden gaande gehouden tot den volgenden morgen. Bij het aanbreken van den dag lag Diego een paar mijlen af en werd daarheen koers gezet. De ingang der baai was inmiddels ver kend door de collega, deze boot lag ervoor te wachten en zonder bezwaar werd binnenge- loopen en onze sleep ten anker gebracht. Kolenladen. Spoedig kwam nu een motorboot van den wal, aan boord waarvan zich bevond het hoofd der daar gevestigde nederzetting. Er waren ongeveer 300 menschen, waaronder 5 blanken, de rest menschen van Mauritius. Het hoofdbedrijf dezer lieden was het winnen van cocosolie, welke tweemaal per jaar werd weggehaald door een schoener. Dit was hun geheele contact met de rest van de wereld, zoodat de binnenkomst onzer drie schepen een heele gebeurtenis was. Het laatste groote schip, volgens hun zeggen, was in de oorlogs jaren de „Emden" geweest, en met schrik hadden zij deze toen zien binnenkomen, den kende dat hun heele hebben en houden toen verwoest zou worden. Dit gebeurde echtei niet, integendeel hadden zij nog de meest aangename herinneringen aan dit bezoek, zelfs hun motorboot, die toen defect was, werd door de „Emden" gerepareerd. Alle mo gelijke medewerking werd aan ons gegeven, toen bekend was waarvoor wij kwamen. De oliefabriek, bestaande uit een soort molen, waarin de cocosnoten werden gemalen, en die werd voortbewogen door ezeltjes, werd stop gezet en zooveel menschen als noodig waren, hielpen mee (natuurlijk tegen betaling), met het verladen der kolen uit het stoomschip in de sleepbooten. Haaien krabben en ratten. De vischvangt in deze baai was enorm, evenals het aantal haaien, echter werd ge waarschuwd tegen het gebruik van sommige visschen, welke vergiftig waren, en zwemmen was natuurlijk, vanwege de aanwezigheid van „brother shark", taboe. Onze aardappelenvoorraad kan hier helaas niet worden aangevuld, de bewoners waren zelf aangewezen op hetgeen hun schoener meebracht. Aardappelenteelt was door hen absoluut niet te ondernemen vanwege de hor den ratten en landkrabben van formidale af metingen, die alles vernielden. Tegen deze plaag was niets te doen en het dagelijksche menu was hier rijst, kippen- en varkens- vleesch. Hiervan was er in overvloed. Geen aardappelen meer. Gaarne hadden de sleepbooten hun voor raad aardappelen vernieuwd met het oog op de nog komende weken. De meegenomen voorraad uit Fremantle was meer dan vol doende geweest, maar helaas. De leverancier hiervan heeft bepaald gedacht: die kerels zie ik toch nooit meer en de slechtste kwaliteit geleverd, die ooit geleverd is. Het gevolg was dat reeds hier het gebrek eraan gevoeld werd. met schoppen moest het overschot, geheel verrot zijnde, overboord worden geschept, en het vooruitzicht was ons het tot Aden zonder te moeten doen. Rgst linie te kruisen in ongeveer 48 graden ooster lengte ep op deze hoogte gekomen was de ZuidJ^rfrtmoesson al goed merkbaar. Aan het gesleepte schip werd geseind 45 vaam ketting te steken, om voldoende bocht in den sleep tros te krijgen, en daarna koers gezet om de Noord, op Ras Hafun aan. Aan het aantal mijlen per etmaal bleek reeds hoe de stroom ons meehielp, terwijl wind en zee nu dagelijks toenamen. Gelukkig hadden we nu, om zoo te zeggen, wind en stroom aan boord en hielp alles mee, en was wel een langere weg, maar tevens de veiligste gekozen. Bij Magadiscio werd de chronometerstand per tijdsein gecon troleerd, om zeker te zijn van onze bestekken. Het plan was Ras Hafun zoo dicht mogelijk te passeeren en de kust dan vast te houden, wetende dat, wanneer te ver afgeraakt werd. en wind en stroom ons dan de baas zouden worden er geen houden meer zou zijn aan het groote, geheel leege stoomschip. Het ging alles goed, hoewel Ras Hafun tenslotte ge passeerd werd op een wel wat al te korten afstand, hetgeen niet de bedoeling was ge weest. Gevaar Vanaf het laatste middagbestek, de hoog te genomen met zeer heiige kim, werd koers gezet recht op Ras Hafun aan. Rekenende op een paar mijlen weg zetten om den Oost van den volgenden dag, kwam recht vooruit en aan bakboord en stuurboord de wal in het zicht, en werd zoo vlug mogelijk opgedraaid. Tjjdens dit op draaien raakte de andere sleepboot los en goed en wel op de wind en zee liggende, was de hooge, harde wal angstig dichtb(j. Het zware lood werd overboord gegooid en we bemerkten dat we, niettegenstaande al ons trekken, nog achteruit gingen. Het begon in middels te dagen en de hoek van Ras Hafun werd toen op 4 streken aan bakboord achter uit gezien, waaruit bleek dat we leeljjk in de fuik waren geloopen; aan den machinist werd gezegd nu alles op alles te zetten, het ging nu toch er op of er onder en aan de stand der loodljjn bemerkten we daarna dat we precies stand hielden, niet voor of achteruit gaande. Tevens echter zagen we, aan het wis selen van walmerken achteruit, dat de stroom, die langs de wal zich een weg moest banen, tevens ons meenam en langzaam uit de hoek zette. Het zal den zeeman echter duidelijk zijn, dat hier een paar benauwde uren zijn doorgebracht, op lagerwal met de volle kracht der Z.W. moesson op een groot, leeg schip. De trouwe „Willem Barendsz" hield zich echter schitterend, alsook de sleeptros tijdens het verwoede harde draaien in een wilde, verwarde zee en na verloop van tijd kwamen we veilig rond de Kaap en hadden onze sleep, de „City of Singapore", zij het dan ook op het kantje af, behouden. Er was weer even spanning geweest, zooveel zelfs, dat niemand er aan dacht gedurende dien dag over de rijst te mopperen. Goed en wel vrij van de hoek zijnde, werd de andere sleepboot weer vastgemaakt en onder de wal langs gekoerst naar Guardafui. Na het ronden hiervan kwam den volgenden dag voor de verandering de wind weer eens recht van voren, en was het weer „Plukken" geblazen. Dit duurde gelukkig niet lang, en na nog eenige „ups and downs" arriveerde het transport op 1 Juli 1925 veilig te Aden. In Suez. Hier werd weer gebunkerd en in het groote tekort voorzien en de reis weer voortgezet. Zonder ongevallen werd Suez bereikt en in de baai geankerd, waar Officials der Canal Company aan boord kwamen met de mede- deeling, dat het voor de veiligheid beter was, dat een hunner sleepbooten onze sleep door het kanaal zou sleepen en wij assisteeren. Bescheiden meenden wij te mogen opmerken, dat na alles wat tot nu toe was meegemaakt, het sleepen tusschen de walletjes van het Suezkanaal, al waren deze niet groen, voor ons slechts een verademing zou zijn, en dat deze gewichtig doenerij niets om het lijf had. Tevens werden de heeren er op gewezen, dat het lang niet de eerste maal was, dat wij het kanaal moesten passeeren, maar dat, als het niet anders kon, wij zelf ook wel eens graag gesleept wilden worden. Den volgenden morgen zou dus een begin worden gemaakt en toen de loods aan boord kwam, bleken de meeningen weer veranderd, wij moesten sleepen en de kanaalboot assisteeren en zoo als verwacht liep alles op rolletjes, en zonder ongevallen werd Port-Said bereikt. Hier werd nogmaals de kolenvoorraad aangevuld, daar na nog eens te Algiers, en eindelijk werd op 1 September 1925 Rotterdam bereikt, 142 dagen na vertrek uit Port Adelaide. Toen de „City of Singapore" op dien datum bij Schiedam van ons werd overgenomen om bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te worden hersteld, was ieder blij, dat het einde der reis bereikt was. Begonnen op 16 Juli 1924 te IJmuiden en eindigende op den hier genoemden datum was door de beide sleepbooten een afstand van 24.000 mijlen sleepende afgelegd. Het tweede artikel werd opgenomen in ons nr. van gisteren. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactl*. Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) Bljjf met uw vingers van mijnen of dergelijke voorwerpen af. M. de R. Gaarne een plaatsje in Uw geëerd blad. En kele dagen geleden trof mij weer een berichtje in Uw blad, over het doodelijk ongeluk van 2 menschen, bij het meenemen van een z.g. aan gespoelde „bom". In enkele weken zjjn dan de doodelijke ongelukken van burgers met het vinden, transporteeren of demonteeren van deze aangespoelde „bommen" weer onrustba rend gestegen. Dat het hier drijvende „bom men" zou betreffen is natuurlijk nonsens, dat zal de scherpzinnige lezer dan ook wel reeds begrepen hebben*) Brisant-bommen hebben bij 'n betrekkelijk klein volume een zeer groot gewicht en kunnen niet drijven. Bepaalde soor ten brandbommen drijven wel, maar hebben een belachelijk kleine of heelemaal geen explo sieve kracht. 1 Wat het dan wel geweest is, doet minder ter zake, hoofdzaak is, dat de vorm peervormig is ongeveer 80 cm hoog en uit het dikke gedeelte steekt dan een soort gegoten koperen cylindri- sche bus op 'n afstand van enkele cm uit. Met dit op 'n kleine vaarwater-boet gelijkende voor werp gebeuren de meeste ongelukken. En niet alleen tegen dit voorwerp alleen gaat deze waarschuwing. Probeer nooit iets te demon teeren van wat ge op het strand vindt. Wij leven niet meer in de periode van 1914/18. Wat de zee nu in dezen gemechaniseerden oorlog prijsgeeft, wordt zelfs den meest ervaren mijnendemonteur soms "noodlottig. De lijst van hen die met dezen „arbeid" het leven laten stijgt nog steeds. Neemt U nu eens den raad aan dat wie aan het strand geen boodschap heeft, die blijve er vandaan. Ik persoonlijk en m'n kameraden doen, na 15 maanden mijnendemonteeren, nog veel droeve ervaring op. Het is opmerkelijk hoeveel onverantwoorde lijke strandjutters ons land nog telt. Menschen, die om een paar luttele onzen koper met hun eigen leven, maar wat nog veel erger is. met het leven van anderen spelen. Ook de ouders zou ik willen waarschuwen en wel met klem, houdt Uw kinderen van strand en duinen weg. Want uit vliegtuigen afgeworpen voorwerpen komen soms ook daar terecht. Nogmaals, met niet genoeg klem kan ge waarschuwd worden tegen het aanraken of verplaatsen van aangespoelde „voorwerpen", laat staan mede te nemen of té demonteeren. Men zou om het volgende kunnen lachen, als het niet zoo droevig was. Zoodra er een mijn ligt, kenbaar aan stoot- hoorns of andere „staketsels of tentakels", dan zijn de menschen daar als-de-dood-van, getuige de voetsporen, die er op een eerbiedi gen afstand rond omheen voeren. Is echter de vorm of het uiterlijke aanzicht van een „heusche" oorlogsmijn niet te her kennen, dan merkt men van den eerbiedigen schrik niets meer. Getuige de 12 doodelijke ongelukken alleen van burgers aan onze kust. En ik vrees ernstig, dat deze lijst nog groo- ter wordt. Onze kust is laag en lang, men kan geriist zeggen die nieuwste „snufjes" spoelen hier aan. Wij mijnen-demonteurs kunnen uit ervaring spreken. Er kunnen „voorwerpen" aanspoelen, die wij enkel na de noodige voorzorgen en met speciaal gereedschap toegerust kunnen en mogen benaderen, en let wel met 'n groote dosis geluk succesvol demonteeren. En voor ons zelfs komen er steeds nieuwe „puzzles'. Het heeft geen zin hier dieper op in te gaan. Wel zin heeft het, dat iedereen, die het eer zame bloedgëërfde „beroep" van strandjutter beoefent, deze regels nu eens zeer ernstig ter harte neemt. En laten de ouders zich tweemaal bedenken, alvorens hun kinderen hout, enz. te laten jut ten aan het strand. Overal waar wij langs de kust en op de eilanden gezworven hebben, heb ik ernstig en waar mogelijk gewaarschuwd in woord en ge schrift. Handen thuis van elk voorwerp, ook al komt vorm en uiterlijk U soms onschuldig, ja zelfs bekend voor. Nu nog dit, als ervaren demonteurs, specia listen dus, voor het product van de studie van ingenieurs komen te staan en bij het pogen tot demonteeren daarvan, er hun leven bij in schieten, hoeveel te meer moest dit dan een „afschrikwekkend" voorbeeld zijn om leeken op dit gebied van dezen arbeid af te houden, neen, zelfs al deze dingen ernstig uit den weg te gaan. Moge nu eens deze regelen ernstig door alle strandbezoekers ter harte genomen worden en dat zij er hun voordeel mede mogen doen en aan de verspreiding van deze waarschuwing mogen medehelpen. G. M. v. d. POEL, Leider mijnendemontagedienst. Den Helder. Inderdaad, die intelligentie hebben wij ook bij onze lezers verondersteld. Red. Held. Crt. vindt U juist dat artikel wat U moet hebben ZONDAG 5 JANUARI. Westerkerk (Helden der Zeeplein) V.m. 11 uur Os. H. A. Enklaar. Geref. Kerk. (Rehobothkerk) Vm. 10 uur Ds. Veenhuizen. N.m. 3 uur Ds. Veenhr;zen. Chr. Geref. Kerk (Steengracht) V.m. 10 uur, r..m. j uur de heer J. RebeL Oud-Gereformeerde Gemeente (Hoogstraat). V.m. 10 uur Leendienst. Evangelisatie (Palmstraat) V.m. 10 uur Ds. J. H. Jansen, Svangeiisattegebouw (Vijzelstraat) V.m. 11 uur namenkomst. Herst. Ev. Luth. Gem. Weezenstraat). V.m. 1C.30 uur Ds. W. J. F. Meiners. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat) 11% uur H. Dienst. Hersteld Apostolische Gemeente, Sumatrastraat. V.m. 10 uur en n.m 15.'3C uur Dienst. Leger des Heils. Zaal Spoorgracht 35. 4 V.m. 10 uur Heiligingsmeeting. N.m. 5 uur Verlosningssamenkomst. 12 uur Zondagsschool. Dinsdag n.m. 7.30 uur Soldatenmeeting. Kerk van Jezus Christus, Janzendw^tr. 8. 's Middags 4 uur: Dienst. HUISDUINEN Ned. Herv. Gem. Geen dienst. JULIANADORP Ned. Herv. Gemeente. V.m. 10.30 uur Ds. Van Wichem. The Star of Hope Mission. v.m. 11.30 en n.m. 3.30 uur P. Bok van Den Oever. DIENSTEN IN DE OMGEVING. Ned. Herv. Gemeente. Schagen, n.m. 2.30 uur, Ds. Kapteyn. Oudesluin, v.m. 19.30 uur, Ds. Witkop. Oude Niedorp, geen samenkomst. N'.euwe Niedorp, v.m. 10.3C uur Ds. De Mooy. Anna Paulowna, v.m. 10.15 uur. Ds. Vorst man. Hippolytushoef, v.m. 10.30 uur, Ds. Van Beek. Den Oever, n.m. 2.30 uur, Ds. Van Beek. Heerhugowaard, n.m. 2.30 uur, Ds. De Mooy. Doopsgezinde Gemeente. Nieuwe Niedorp, geen dienst. Geref. Kerk. Kolhorn, v.m. 10.30 uur, Ds. Visch. N.m. 2.30 uur Ds. Visch. Evangelisatie. Breezand, v.m. 10 uur, de heer Boon. Nam. 3.30 uur, de heer Boon. Schagen, de heer Heeresma van Amsterdam. Schagerbrug, Chr. Jongemannenvereeniging. Bijeenkomst Dinsdagavond 8 uur in het Evangeliesatiegebouw. Alkmaar (in de Unie, Koorstraat 10), V.m. 10.15 en n.m. 7 uur, Ds. Ruys. E. V. „Maranatha". Bergen (Dr. v. Peltlaan 1), v.m. 10.30 uur, de heer Mol, van Schoorl. Nadat beide sleepbooten weer waren volge- bunkerd en na een hartelijk afscheid van de Diego-menschen te hebben genomen, ging het verder, het was toen reeds begin Juni gewor den. Met een westelijken koers werd langs de Seychellen-eilanden gevaren en ter hoogte daarvan ging de kleinste sleepboot naar Mahé, om te kijken of daar aardappeltjes te krijgen waren. Het gebrek hieraan werd erg gevoeld en nu was het dagelijks lijst, boonen en erwten. Dit begon te vervelen, maar het ergste was nog de vele dagen die we nog voor den boeg hadden. Rijst met rotmok, rijst met kerry, en ten laatste rijst met herrie, dat was te voorzien. In Mahé zou dus worden ge tracht hierin te voorzien, en vol hoop en ver trouwen werd de terugkomst van onzen ka meraad afgewacht. De kok, die het de laatste dagen ook al zuur had gehad vanwege zijn eeuwige rijst beioofde, zoodra aardappelen aan boord wa ren, voor een hartige brok te zullen zorgen, zelfs al was het midden in den nacht, en in gedachten werd al lekker gegeten. Edoch, bij terugkeer der sleepboot bracht deze niet het zoozeer gewenschte mee, alleen nog meer „rijst". Dit was het eenige artikel dat hij had kunnen krjjgen. Het was jammer, maar er was niets aan te doen, en met de gedachte, dat het altijd beter was dan heelemaal niets, werd de rustkuur dus maar voortgezet. Ge- gelukkig was onze kok, een oudgediende, te gen dergelijke situaties opgewassen en hij wist, met behulp van andere ingrediënten, al tijd nog wel wat klaar te maken. Naar Ras Hafun. Na het passeeren der Seychellen-eilanden werd de koers noordelijker gesteld, om de Waarde Cornelius, Proost! ouwe zeeschuimer, daar ga je! En alles wat wenselijk is! Eigenlijk behoeven we elkaar niet zoveel goeds te wensen: het moet komend jaar al erg beroerd gaan, wil het niet beier zijn dan het zopas voorbij gegane. 19j0 was een jaar, waarop w\j menen niet zo trots kunnen zijn. Laat ons hopen en verwachten dat, als we aan het eind van 191,1 de balans gaan opmakendeze wat gunstiger moge uit vallen In ieder geval: blijft niet by de pakken néér zitten. Mijn oude moeder zegt altijd: „We kun nen met de doden niet leven, we moeten steeds vooruit." Inderdaad. Waar mogelijkmoeten we immer onze activiteit ontwikkelen. Open oog voor de toekomst, de zeilen strak en de hand aan 't roer. En dat het mogelyk blykt, activiteit te ontwikkelen, leert ons het voort varende gemeentebestuur van Texel. Lees ik me daar, dat er niet minder dan een compleet uitbreidingsplan voor Den Burg in kannen en kruiken is. Hulde! waarde Tesselaren, hulde! Dat noem ik goed en gezond werk, dat noem ik het resultaat van goed nadenken, en van een vertrouwen in de toekomst. Want zo als gij dat voor elkaar gebokst hebt, zó hoort het. Niet uitbreiden bij stukjes en beetjes, niet het kleine belang sparen ten koste van het geheel, maar resoluut voor de dag komen met een uitgewerkt plan. Hier in Amsterdam hebben wy dat óók indertijd zo gedaan met het uitbreidingsplan voor Zuid, waar niemand minder dan Berlage de ontwer per van was. Natuurljjk heeft deze bouwmees ter veel critiek moeten horen van kleinzielige lieden, die door de bomen het bos niet konden zien, maar uiteindelijk heeft hij het pleit ge wonnen. En wie nu zijn schreden richt naar ons mooie Zuid, zal moeten toegeven dat Ber lage's project niet te g r o o t of wat dan ook was hij zal tot de erkenning komen, dat dit plan zö en niet anders geprojecteerd moest worden. En wat het plan Wieger-Bruin aan gaat, ik ben er zeker van dat het zal bijdragen tot een gezonde ontwikkeling van het zo schone eiland Texel. Intussen: mijn hartelijke gelukwensen! Ook op Texel blijken de nazaten te wonen van die Vaderlanders, welke door de eeuwen heen getoond hebben gver de geest kracht en het vertrouwen te beschikken, die ons kleine, dierbare Holland „opwaarts stoten in de vaart der volkeren." Ons eigen land, het land van Grotius, van Leeghwater, van Lely wij kunnen er, met gepaste bescheidenheid, trots op zijn! Het stimuleert ons tot werk zaamheid, het geeft ons moed en kracht in onszelf te blijven geloven. Natuurljjk, nqtuurljjk ook in Den Burg zal wel iets moeten vallen, dat velen uwer dier baar is. Misschien zal de intimiteit wat ver minderen, zal een oud huisje dat zo dierbaar leek, verdwijnen. Maar een nieuw project schept nieuwe schoonheden, idert dat van mg, die bekend staat als een minnaar van antiek stedenschoon. Wie uwer b.v. bekend is met de wegen in het Gooi, deze pronktuin van Am sterdam,, zal begrijpen waar ik op doel. Eer tijds werd het Gooi doorkruist door een war net van smalle weggetjes, inderdaad heel mooi doch volkomen onbruikbaar. Aanschouwt ech ter nu de juwelen van wegen, pronkstukken, met lokkende vergezichten, en hij zal overtuigd raken dat er inderdaad nieuwe schoonheid ge boren werd. En ik ben er zeker van, dat op Texel evenzo gehandeld zal worden. Texel, het schapeneiland met zijn wondere bekoring, zal opnieuw opengaan als de bladen van een kleurig, echt Hollands prentenboek. Ik hoop het nog te aanschouwen! Als de Texelse Ver eniging voor Vreemdelingenverkeer boven staande regelen wenst te gebruiken, zjj pla- giere maar raak!) En zo zullen wy in de toekomst misschien aanschouwen een gezonde rivaliteit tussen Nieuwediep en Texel. Met cUs inzet: De Bad gast. Z.M. de Badgast, de zomerse Koning der boorden van het Marsdiep. Denkt eraan: hij kan u maken en breken! Plukt hem niet, beent hem niet uit zo gy de diepe zin verstaat van het sprookje van de kip met de gouden eieren... Weest mild voor hem, en zorgzaam, hij kan er ook niks aan doen, dat hij badgast moet zijn En als t.z.t. Texel óf Nieuewdiep-Huisduinen behoefte heeft aan een soortement eere-badgast mijn adres berust bij de redactie van dit, Uw lijfblad(Postzegel voor antwoord in sluiten en niet dringen.) Beste Cornelius, je bemerkt dat ik met mijn gedachten alweer een heel stuk Vader Tijd vooruit snel. Dat noemen de ingewijden nu: fantasie. Makkelijk, als je daarover te beschik ken hebt! Er behoeft maar iets naars te ge beuren, hup! je roept je fantasie te hulp. Enfin daar zal jij, als journalist, het jouwe van weten Fantasia is een tweelingzusje van de Vrucht bare Duim, welbekend. En wie nu meent, dat alleen kunstenaars (hm!) over zo'n apparaat te beschikken hebben, vergist zich schromelijk. Want lees ik me daar niet, dat er in Den Helder het gerucht ging, dat het dorpje Hem, waar een aantal Juttertjes van klein formaat de Kerstvacantie doorbrengen, gebombardeerd zoude zynf Schandelijk, zo'n gerucht! Wee! over hen, die zo iets in de wereld durven brengen. Men jaagt op deze manier de ouders de doodstuipen op 't lijf, afgezien van het feit, dat men met zo'n vals gerucht de goede bedoelingen van de pleegouders naar beneden haalt. Neen, dat is een methode, die door geen één beugel kan. Men kan bezwaren hebben tegen deze uitzending, men kan van oordeel zijn, dat weldadigheid meer in stilte beleden moet worden inderdaad hebben wij, Hollan ders op dit terrein onze sporen allang verdiend het neemt niet weg, dat ik veel menschelijks zie in de bedoelingen van de organisatoren van dit uitstapje. Het kan inderdaad bijdragen tot het beter begrijpen van eikaars bedoelingen, het kan doch het ligt voor honderd procent aan de pleegouders voor de Heldersche jeugd een stimulans zijn, waar ze hun hele verdere leven aan kunnen terugdenken. Intus sen: men wachte af en oordele op het geschikte ogenblik. En hoede zich voor overijlde conclu sies en wake voor tendentieuse geruchten. De geest van de tijd zegt: ,Men begrijpe elkaar", handelt aldus, dan doet ge wijs. En laat de fantasie maar rustig by de kunstenaars Beste Cornelius, je wou zo graag wat weten over het leven in Amsterdam in oorlogstijd f Werkelijk je brengt me in een lastig parket. Er valt zo weinig over te vertellen. Al wat hier gebeurt, vindt op dezelfde wijze plaats in iedere andere stad. Rijen vrouwen bij de slagers weinig auto's, mondjesmaat brandstof, en nu distributie van gas en electra, op de grondslag van het gebruik van een jaar geleden. Ik vind dit niet geheel juist, omdat vele Amsterdam mers eertijds gebruik maakten van petroleum, zodat als deze regeling toegepast wordt, vele huisgezinnen in de knoop zullen komen. Doch wij hopen, dat de bevoegde instanties de rede lijkheid zullen betrachten. En dan gaat het grootste gedeelte van de Mokummers tegen woordig laat naar het werk. Halftien, tien uur, dat is meestal het klokje van gehoorzaamheid geworden. Jan moppert, dat de Distributie- dienst trouw om negen uur haar deuren opent, hy vindt negen uur géén tijdEn al praat ik nou als Brugman, al wijs ik hem op zijn plicht als Gemeenschapsmens: het helpt geen steek. Ja, zó is de jeugd tegenwoordig! Dan wij vroeger, Cornelius... O zo! Weet je wat, collega schrijf jij maar over het leven in Amsterdam in oorlogstijd! Je komt eerdaags over, dat kan je meteen mooi waar nemen. Je staat er nog fris tegenover, allicht zie je meer dan ik. Naturlijk zal ik je Leids man zijn, je kunt een volle dag op m'n mede werking rekenen, schrijf maar hoe je 't wil inpikken. Er is inderdaad nog wat ,M Vie de Bohemete zien, al is dit minder romantisch dan in de opera. Intussen: alles blyft in 't nette hoor! Als je schrijft hoe laat je komt, zal ik met een tuil bloemen aan de trein staan en zorgen, dat de loper uitgerold wordt. Ja, zó ontvangen wy nou verslaggevers of niet natuurlijk Beste Cornelius, m'n leitje is vol. Misschien zVn er nog wat foutjes blijven staan, maar vergeef me alsjeblieft. Die warme punch, o, die warme punch! Gek, dat zulk' goedje nou juist niet op de bon gaat, het wordt toch ook uit graan gestookt f Vloeibaar brood mdg, raar hoor! Ik snap d'r niks van. Jyf Zoen intussen je vrouw voor mij dat 't klapt, geef haar een oliebol en pak de trein. Niet naar 't Noorden, edoch Zuidwaarts. En aan de voet van de Westertoren zullen we elkaar wederzien makker. Tot dat genoegen, hand, JAN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 6